Interpretacja indywidualna z dnia 19 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.584.2025.1.PSZ
Przychody z reklamowej działalności wnioskodawczyni, sklasyfikowane pod PKWiU 63.11.20.0, 59.11.12.0 oraz 58.19.29.0, mogą być opodatkowane stawką 8,5% według art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów, przy spełnieniu dodatkowych warunków formy opodatkowania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 października 2025 r. wpłynął Pani wniosek z – brak daty sporządzenia o wydanie interpretacji indywidualnej.Uzupełniła go Pani pismem z 7 listopada 2025 r. (wpływ 8 listopada 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczynią jest (…), która prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…), NIP (…).
PKD: 73.11.Z Działalność agencji reklamowych, 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza, z wyłączeniem w zakresie oprogramowania, 59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, 60.39.Z Pozostała działalność związana z dystrybucją treści, 63.92.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, 73.12.Z Reklama poprzez środki masowego przekazu. Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem VAT.
Wnioskodawczyni posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz. U. 2025. 163, t. j. z dnia 7 lutego 2025 r.
Przychody Wnioskodawczyni, uzyskiwane z prowadzonej przez nią pozarolniczej działalności gospodarczej, są opodatkowane na zasadach wynikających z ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Dz. U. 2025. 843 t. j. z dnia 27 czerwca 2025 r. (dalej: u.z.p.d.o.f.).
Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 9 ust. 1 u.z.p.d.o.f. złożyła oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w terminie.
Wnioskodawczyni prowadzi konta na portalach internetowych, w mediach społecznościowych, m.in. na (...) oraz (...) (dalej: konto; kanał). Jeden kanał dotyczy promocji produktów, drugi kanał dotyczy promocji restauracji i nazywają się odpowiednio: (…).
Aktywność na kontach społecznościowych obejmuje: prezentowanie rożnego rodzaju promocji, nowości, interesujących produktów ze sklepów i marek, z którymi Wnioskodawczyni podjęła współpracę, w celu zwiększenia popularności i skali ich sprzedaży. Wnioskodawczyni nie udostępnia swojego wizerunku, nie występuje w tych prezentacjach.
Zakres współpracy jakie podejmuje Wnioskodawczyni:
A.„Płatne współprace” z markami, sklepami. Agencja Managmentowa (reprezentująca sklepy i marki) lub bezpośrednio – te sklepy i marki – zlecają Wnioskodawczyni przygotowanie materiałów promocyjnych oraz ich prezentację na koncie Wnioskodawczyni (płatna współpraca). W celu świadczenia tych usług Wnioskodawczyni zawiera umowę z taką agencją managmentową, która to agencja zleca Wnioskodawczyni przygotowanie materiałów oraz ich prezentację na swoim kanale dla określonych sklepów. Zdarza się, że Wnioskodawczyni zawiera umowę również bezpośrednio z takim sklepem (marką). Z tytułu wykonanych usług Wnioskodawczyni wystawia fakturę (zazwyczaj na koniec każdego miesiąca).
B.Udostępnianie miejsca na swoich kanałach. Wnioskodawczyni prowadzi również współpracę z Platformami, które obsługują sklepy internetowe, na zasadach afiliacji. Afiliacja polega na udostępnianiu miejsca na kanałach prowadzonych przez Wnioskodawczynię w postaci Y, które (...). Link zamieszczony na tym Y przekierowuje do tego sklepu internetowego. W celu świadczenia tych usług Wnioskodawczyni uzyskuje wynagrodzenie tylko wówczas, gdy Klient kliknie lub/i zakupi produkt, umieszczony pod linkiem afiliacyjnym (wynagrodzenie prowizyjne). Wnioskodawczyni może generować takie linki do różnych sklepów (na cele afiliacji), na specjalnie do tego przeznaczonych platformach. Wnioskodawczyni otrzymuje wynagrodzenie z tytułu udostępniania miejsca na swoich kanałach (afiliacji) na podstawie faktury.
C.„Płatne współprace” z restauracjami. Wnioskodawczyni nawiązuje również współpracę z restauracjami, która polega na wizycie w takiej restauracji, zebraniu materiału na temat tej restauracji, menu, dania, a następnie przygotowaniu samodzielnie X i/lub Y oraz zaprezentowanie gotowego materiału na własnym kanale (...). Z tytułu wykonanych usług Wnioskodawczyni wystawia fakturę.
D.Publikacje relacji z eventów. Dodatkowo Wnioskodawczyni planuje rozpocząć współpracę z markami, która będzie polegać na uczestnictwie w evencie organizowanym przez markę oraz zaprezentowanie relacji z takiego eventu – na swoim kanale, w celu promocji tej marki. W celu świadczenia tych usług Wnioskodawczyni również planuje zawierać z markami umowy i pobierać z tego tytułu wynagrodzenie.
Poniżej Wnioskodawczyni szczegółowo opisuje na czym polegają poszczególne formy świadczenia usług:
A.PŁATNE WSPÓŁPRACE z markami, sklepami – agencja managementowa/marketingowa, z którą Wnioskodawczyni ma podpisaną umowę (ewentualnie: bezpośrednio sklep/marka), zleca Wnioskodawczyni: przygotowanie materiału promującego produkt na podstawie szczegółowych wytycznych Klienta (sklepu, marki), które obejmuje wykonanie tego materiału (X i/lub Y, ewentualnie Z) oraz zaprezentowanie tego materiału (umieszczenie) na swoim kanale w mediach społecznościowych. Zdarza się, że Wnioskodawczyni zawiera też takie umowy bezpośrednio ze sklepami (markami).
Dla zobrazowania zakresu zadań Wnioskodawczyni wskazuje DEFINICJE poszczególnych rodzajów materiałów:
·X – materiał audiowizualny przygotowany samodzielnie na podstawie wcześniej nagranych krótkich filmików. Są one łączone, edytowane i składane w jeden dłuższy materiał video. Dodatkowo podkładana jest muzyka lub nagrywany voice over (nagranie głosowe) oraz różnego rodzaju napisy/podpisy. X widnieje na koncie/kanale cały czas chyba, że zostanie usunięta przez autora.
·Y – materiał w formie video lub statycznej grafiki przygotowany samodzielnie na podstawie wcześniej nagranych krótkich filmików lub zdjęć. Są one edytowane przez autora poprzez nałożenie napisów oraz podłożenie muzyki lub nagranie voice over (nagranie głosowe). Y (...).
·Z – materiał w formie video/statycznej grafiki przygotowany samodzielnie na podstawie wcześniej nagranych krótkich filmików lub zdjęć. Są one edytowane przez autora poprzez nałożenie napisów oraz podłożenie muzyki lub nagranie voice over (nagranie głosowe). Z widnieje na koncie/kanale cały czas chyba, że zostanie usunięty przez autora.
Z różni się od X możliwą długością materiału video (X może być dłuższa), odbiorcami materiału (X trafia w dużej mierze do osób, które nie obserwują danego konta) oraz potencjałem zasięgowym (X może osiągać dużo lepsze zasięgi niż Z).
Szczegółowy opis poszczególnych materiałów, które powstają w ramach „płatnej współpracy” (A):
a)„SKLEP, PRODUKT”: materiał zostaje przygotowany na podstawie briefu od Klienta. Materiał przedstawia aktualnie trwającą promocję danego produktu lub pojawienie się nowości w sklepie. Nagranie zostaje wykonane samodzielnie, smartfonem przez Wnioskodawczynię, na miejscu – w sklepie. X i/lub Y (...) obejmuje: pokazanie produktu na półce, ujęcia produkt w dłoni bez pokazywania wizerunku Wnioskodawczyni. Materiał często ma nagrany voice over – krótka informacja słowem mówionym o promocji lub produkcie. Finalnie materiał umieszczany zostaje na kanale Wnioskodawczyni w formie X i/lub Y.
b)„DOM, PRODUKT”: materiał zostaje przygotowany na podstawie briefu od Klienta. Materiał przedstawia aktualnie trwającą promocję danego produktu lub pojawienie się nowości w sklepie. Nagranie zostaje wykonane samodzielnie, smartfonem przez Wnioskodawczynię we własnym domu. X i/lub Y (...) obejmuje: pokazanie produktu, ujęcia produkt w dłoni bez pokazywania wizerunku Wnioskodawczyni. Materiał często ma nagrany voice over – krótka informacja słowem mówionym o promocji lub produkcie. Finalnie materiał umieszczany zostaje na kanale Wnioskodawczyni w formie X i/lub Y.
c)„SKLEP, SYLWETKA”: materiał zostaje przygotowany na podstawie briefu od Klienta. Materiał przedstawia aktualnie trwającą promocję danego produktu lub pojawienie się nowości w sklepie. Nagranie zostaje wykonane samodzielnie, smartfonem przez Wnioskodawczynię, na miejscu – w sklepie. X i/lub Y (...) obejmuje prezentację ubrań lub/i obuwia na sylwetce Wnioskodawczyni, bez pokazania twarzy. Materiał często ma nagrany voice over – krótka informacja słowem mówionym o promocji lub produkcie. Finalnie materiał umieszczany zostaje na kanale Wnioskodawczyni w formie X i/lub Y.
d)„DOM, SYLWETKA”: materiał zostaje przygotowany na podstawie briefu od Klienta. Materiał przedstawia aktualnie trwającą promocję danego produktu lub pojawienie się nowości w sklepie. Nagranie zostaje wykonane samodzielnie, smartfonem przez Wnioskodawczynię, w jej domu. X i/lub Y (...) obejmuje prezentację ubrań lub/i obuwia na sylwetce Wnioskodawczyni, bez pokazania twarzy. Materiał często ma nagrany voice over – krótka informacja słowem mówionym o promocji lub produkcie. Finalnie materiał umieszczany zostaje na kanale Wnioskodawczyni w formie X i/lub Y.
e)„GRAFIKA”: Wnioskodawczyni otrzymuje gotową grafikę oraz link do produktu od Klienta (ewentualnie od agencji managementowej). Materiał przedstawia aktualnie trwającą promocję danego produktu lub pojawienie się nowości w sklepie. Materiał (grafika otrzymana od Klienta) umieszczany zostaje na kanale Wnioskodawczyni w formie Y (...).
Zakres wyżej wymienionych usług obejmuje zatem czynności takie jak:
-zamieszczanie na kanale treści w postaci nagrań audiowizualnych (filmów) przedstawiających promowane towary lub usługi,
-zamieszczenie na kanale treści w formie relacji audiowizualnych (Y), w których przedstawiane są promowane towary lub usługi.
Podsumowując, w ramach PŁATNEJ WSPÓŁPRACY (A), Wnioskodawczyni zamieszcza samodzielnie nagrane X i Y (...), polecając towary i usługi w Internecie na zlecenie podmiotów zewnętrznych (agencja lub sklep), na których uwidoczniony jest polecany produkt (usługa), w sposób mający na celu rozpowszechnianie informacji na temat produktu lub usługi oraz zachęcenie potencjalnego odbiorcy do ich nabycia lub skorzystania z nich (PKWiU 59.11.12.0 „Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo”). Za prezentowanie określonych produktów i usług w środkach masowego przekazu Wnioskodawczyni otrzymuje wynagrodzenie. Wnioskodawczyni jest autorem i właścicielem udostępnianych treści (posiada do nich prawa autorskie). Możliwe jest udzielenie przez Wnioskodawczynię licencji na wykorzystanie przygotowanych treści.
B.UDOSTĘPNIANIE MIEJSCA NA KANAŁACH – AFILIACJA, MARKETING AFILIACYJNY
Wnioskodawczyni poleca produkty ze sklepu, za pomocą linku do określonego produktu ze sklepu, w zamian za prowizję od sprzedaży, do której doszło z jej polecenia. Linki są generowane na różnych platformach, które mają w swojej ofercie różne marki/sklepy internetowe (polskie i zagraniczne). Wnioskodawczyni udostępnia miejsce na swoim kanale (...) lub (...) w celu zamieszczenia tego linku (PKWiU 63.11.20.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”). Rozliczenie następuje w formie cpc (za klik) lub cps (za sprzedaż).
Opis poszczególnych działań:
a)Wnioskodawczyni udostępnia na swoim kanale miejsce w celu zamieszczenia Y (...), w której zaprezentowany jest produkt. Może również być to ubranie czy akcesoria modowe przedstawiane na sylwetce Wnioskodawczyni (bez wizerunku, jedynie sylwetka).
b)Y zawiera link afiliacyjny do tego produktu.
c)Klikając w taki link odbiorca zostaje przekierowany do sklepu i może taki produkt zakupić.
d)Wynagrodzenie Wnioskodawczyni otrzymuje wyłącznie wtedy, gdy klient kliknie w link i/lub dokona zakupu produktu lub usługi reklamodawcy.
C.PŁATNA WSPÓŁPRACA Z RESTAURACJAMI
Wnioskodawczyni tworzy materiał (X, Y (...)), który zostaje przygotowany na podstawie filmików i grafik wykonanych smartfonem przez Wnioskodawczynię podczas wizyty w restauracji. Restauracja zapewnia jedzenie/napoje, które pokazywane są w tym materiale. Materiał ma na celu pokazanie nowego lokalu, promocji lub nowego produktu w menu. W materiale Wnioskodawczyni nie pokazuje swojego wizerunku (twarzy), jedynie dłonie. Materiał często ma nagrany voice over – krótka informacja słowem mówionym o promocji lub produkcie. Finalnie materiał umieszczany zostaje na kanale Wnioskodawczyni w formie X i/lub Y (PKWiU 59.11.12.0 „Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo”).
Współpraca z restauracją obejmuje zatem:
a)wizytę w restauracji,
b)zrobienie zdjęcia, nagranie krótkiego filmu potrawie,
c)zaprezentowanie takiej relacji na własnym kanale (...).
D.PUBLIKACJA RELACJI Z EVETU
a)Nagranie krótkiego filmu podczas uczestnictwa w evencie
b)Udostępnienie filmu na swoim kanale w celu promocji tej marki (Organizatora eventu).
Zatem, jeśli Wnioskodawczyni rozpocznie taką współpracę z markami, wówczas będzie ona polegać na uczestnictwie w evencie organizowanym przez tę markę oraz zaprezentowaniu relacji z takiego eventu – na swoim kanale (PKWiU 58.19.29.0 „Pozostałe publikacje on-line, gdzie indziej niesklasyfikowane”).
Biorąc pod uwagę powyżej opisane czynności, Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy następujące usługi:
1.Udostępnianie miejsca na własnych kontach internetowych w celu przekazania informacji o promocjach, produktach wraz z linkiem do tych produktów, umożliwiającym Klientowi zakup tego produktu, za co otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne za klik i/lub zakup produktu (afiliacja) PKWiU 63.11.20.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie” (Usługa B).
2.Przygotowywanie materiałów promocyjnych zgodnie z udzielonym zleceniem (brief, wytyczne od Klienta) – z wyłączeniem występowania w tych materiałach – i prezentacja tych materiałów na własnym kanale w mediach społecznościowych w postaci nagrań audiowizualnych (filmów) przedstawiających polecane towary dla sklepów/marek lub restauracji (produkty, ubrania, dania restauracyjne) – PKWiU 59.11.12.0 „Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo” (Usługa A, C).
3.Publikacja treści sponsorowanych w związku z udziałem w wydarzeniach (eventach) – dot. zamieszczenia na własnych kanałach w mediach społecznościowych publikacji sponsorowanych, np. w postaci relacji lub Z z eventu, w którym Wnioskodawczyni uczestniczyła – PKWiU 58.19.29.0 „Pozostałe publikacje on-line, gdzie indziej niesklasyfikowane” (Usługa D).
Jeśli Wnioskodawczyni w ramach realizacji danej usługi jest zobowiązana do stworzenia utworu według specyfikacji, który stanowić będzie utwór w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wiąże się to z udzieleniem prawa do korzystania lub przeniesienia majątkowych praw autorskich. Jeżeli z danej umowy będzie wynikać takie zobowiązanie, wówczas wysokość stawki będzie determinowana głównym przedmiotem działalności (w którego ramach dochodzi do przeniesienia praw autorskich). Przykładowo, jeśli dotyczyć będzie utworu w postaci nagrań audiowizualnych (filmów) przedstawiających towary lub usługi – wówczas właściwą klasyfikacją będzie PKWiU 59.11.12.0 „Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo”.
Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Do wykonywanej działalności nie mają i nie będą miały zastosowania wyłączenia z art. 8 u.z.p.d.o.f. Wnioskodawczyni wskazuje, że zawarte przez nią umowy regulują zasady dotyczące naliczania i wypłaty wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług.
Wnioskodawczyni wskazuje, że:
a)usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
b)wykonując te usługi, Wnioskodawczyni ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością;
c)ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultaty czynności świadczonych oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych.
Wnioskodawczyni w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskała przychody z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, w myśl art. 6 ust. 4 u.z.p.d.o.f.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 u.z.p.d.o.f., jeśli Wnioskodawczyni będzie prowadziła działalność, z której przychody będą opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych będzie mogła ustalić według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów będzie prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Wniosek dotyczy aktualnego roku podatkowego 2025 oraz lat kolejnych.
Świadczone usługi będące przedmiotem wniosku nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 u.z.p.d.o.f.
W ramach umów zawieranych z agencją managementową lub sklepem, Wnioskodawczyni nie świadczy usług pośrednictwa w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe w Internecie (73.12.1 PKWiU).
Wnioskodawczyni nie świadczy również usług doradztwa.
Wnioskodawczyni nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług licencyjnych związanych z: nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp. (PKWiU 58.11.60.0), nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0), nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0), nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0), nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0), nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0).
W piśmie z 7 listopada 2025 r. Wnioskodawczyni wskazała, że złożony wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, a nie zdarzeń przyszłych.
Pytanie
Czy przychody uzyskiwane z tytułu wykonywania usług:
a)udostępniania miejsca na własnych kontach internetowych w celu przekazania informacji o promocjach, produktach wraz z linkiem do tych produktów , umożliwiającym Klientowi zakup tego produktu (tzw. afiliacja), opisane w złożonym wniosku jako usługa B,
b)przygotowywania materiałów reklamowych w postaci nagrań audiowizualnych, X, Z, Y oraz prezentowania produktów/usług w formie tych nagrań audiowizualnych, X, Z, Y na platformach internetowych, opisane w złożonym wniosku jako usługi A i C,
c)polegających na zamieszczaniu publikacji sponsorowanych związanych z udziałem w wydarzeniach, opisane w złożonym wniosku jako usługa D
– mogą być opodatkowane stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni, przychody uzyskiwane z tytułu wykonywania usług:
a)udostępniania miejsca na własnych kontach internetowych w celu przekazania informacji o promocjach, produktach wraz z linkiem do tych produktów, umożliwiającym Klientowi zakup tego produktu (tzw. afiliacja), opisane w złożonym wniosku jako usługa B,
b)przygotowywania materiałów reklamowych w postaci nagrań audiowizualnych, X, Z, Y oraz prezentowania produktów/usług w formie tych nagrań audiowizualnych, X, Z, Y na platformach internetowych, opisane w złożonym wniosku jako usługi A i C,
c)polegających na zamieszczaniu publikacji sponsorowanych związanych z udziałem w wydarzeniach, opisane w złożonym wniosku jako usługa D
– mogą być opodatkowane stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uzasadnienie:
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają: pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy: opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy: Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy: Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1 b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3,
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.), pod pojęciem usług rozumie:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z okoliczności przedstawionych w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawczyni wskazała, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Korzysta z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Spełnia warunki do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określone w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w rozumieniu art. 6 ust. 4 u.z.p.d.o.f. oraz nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 i 2 ww. ustawy.
Wnioskodawczyni złożyła Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni świadczy następujące usługi:
1.Przygotowywanie materiałów (Y, X, Z) zgodnie z udzielonym zleceniem, w postaci nagrań audiowizualnych, przedstawiających reklamowane towary lub usługi, do dalszego ich wykorzystania oraz prezentacji na własnych kanałach (dla sklepów, marek, agencji managementowych, restauracji) – PKWiU 59.11.12.0 „Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo”.
2.Usługi udostępniania miejsca na reklamy na prowadzonych samodzielnie kanałach internetowych (...) i (...) (afiliacja) – PKWiU 63.11.20.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”.
3.Publikacja Y, X, Z sponsorowanych w związku z udziałem w wydarzeniach – PKWiU 58.19.29.0 „Pozostałe publikacje on-line, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Wnioskodawczyni wskazuje, że jeśli zajdzie taka okoliczność, w której przychody będą opodatkowane różnymi stawkami ryczałtu, będzie prowadziła ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Mając na względzie powołane przepisy stwierdzić należy, że w przypadku uzyskania przychodów ze świadczenia usług, które mieszczą się w grupowaniach PKWiU:
-63.11.20.0 (usługa B – afiliacja),
-59.11.12.0 (usługa A i C – płatne współprace, w tym współprace z restauracjami) oraz
-58.19.29.0 (publikacje/relacje z eventów)
-stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanych grupowaniach.
Podobnie w Interpretacjach Indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
-z 8 lipca 2024 r. 0115-KDST2-1.4011.280.2024.1.AW,
-z 2 sierpnia 2024 r. 0114-KDWP.4011.106.2024.2.ASZ.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że posiada Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, a przychody uzyskiwane przez Panią z prowadzonej przez działalności są opodatkowane na zasadach wynikających z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z art. 9 ust. 1 cyt. ustawy złożyła Pani oświadczenie o wyborze ww. formy opodatkowania w terminie. Prowadzi Pani konta na portalach internetowych, w mediach społecznościowych, m.in. na (...)ie oraz (...)u. Jeden kanał dotyczy promocji produktów, drugi kanał dotyczy promocji restauracji i nazywają się odpowiednio: (…). Aktywność na kontach społecznościowych obejmuje: prezentowanie rożnego rodzaju promocji, nowości, interesujących produktów ze sklepów i marek, z którymi podjęła Pani współpracę, w celu zwiększenia popularności i skali ich sprzedaży. Nie udostępnia Pani swojego wizerunku, nie występuje w tych prezentacjach.
Zakres współpracy jaki Pani podejmuje szczegółowo opisała Pani w treści wniosku, a obejmuje on:
A.„Płatne współprace” z markami, sklepami. Agencja Managmentowa (reprezentująca sklepy i marki) lub bezpośrednio – te sklepy i marki – zlecają Pani przygotowanie materiałów promocyjnych oraz ich prezentację na Pani koncie (płatna współpraca). W celu świadczenia tych usług zawiera Pani umowę z taką agencją managmentową, która to agencja zleca Pani przygotowanie materiałów oraz ich prezentację na swoim kanale dla określonych sklepów. Zdarza się, że zawiera Pani umowę również bezpośrednio z takim sklepem (marką). Z tytułu wykonanych usług wystawia Pani fakturę (zazwyczaj na koniec każdego miesiąca). PKWiU 59.11.12.0 „Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo”.
B.Udostępnianie miejsca na swoich kanałach. Prowadzi Pani również współpracę z Platformami, które obsługują sklepy internetowe, na zasadach afiliacji. Afiliacja polega na udostępnianiu miejsca na kanałach prowadzonych przez Panią w postaci Y, które (...). Link zamieszczony na tym Y przekierowuje do tego sklepu internetowego. W celu świadczenia tych usług uzyskuje Pani wynagrodzenie tylko wówczas, gdy Klient kliknie lub/i zakupi produkt, umieszczony pod linkiem afiliacyjnym (wynagrodzenie prowizyjne). Może Pani generować takie linki do różnych sklepów (na cele afiliacji), na specjalnie do tego przeznaczonych platformach. Otrzymuje Pani wynagrodzenie z tytułu udostępniania miejsca na swoich kanałach (afiliacji) na podstawie faktury. PKWiU 63.11.20.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”.
C.„Płatne współprace” z restauracjami. Nawiązuje Pani również współpracę z restauracjami, które polegają na wizycie w takiej restauracji, zebraniu materiału na temat tej restauracji, menu, dania, a następnie przygotowaniu samodzielnie X i/lub Y oraz zaprezentowaniu gotowego materiału na własnym kanale (...). Z tytułu wykonanych usług wystawia Pani fakturę. PKWiU 59.11.12.0 „Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo”.
D.Publikacje relacji z eventów. Dodatkowo planuje Pani rozpocząć współpracę z markami, która będzie polegać na uczestnictwie w evencie organizowanym przez markę oraz zaprezentowanie relacji z takiego eventu – na swoim kanale, w celu promocji tej marki. W celu świadczenia tych usług również planuje Pani zawierać z markami umowy i pobierać z tego tytułu wynagrodzenie. PKWiU 58.19.29.0 „Pozostałe publikacje on-line, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Jeśli w ramach realizacji danej usługi jest Pani zobowiązana do stworzenia utworu według specyfikacji, który stanowić będzie utwór w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wiąże się to z udzieleniem prawa do korzystania lub przeniesienia majątkowych praw autorskich. Jeżeli z danej umowy będzie wynikać takie zobowiązanie, wówczas wysokość stawki będzie determinowana głównym przedmiotem działalności (w którego ramach dochodzi do przeniesienia praw autorskich). Przykładowo, jeśli dotyczyć będzie utworu w postaci nagrań audiowizualnych (filmów) przedstawiających towary lub usługi – wówczas właściwą klasyfikacją będzie PKWiU 59.11.12.0 „Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo”.
Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej działalności nie mają i nie będą miały zastosowania wyłączenia z art. 8 ww. ustawy. Wskazała Pani, że zawarte przez Panią umowy regulują zasady dotyczące naliczania i wypłaty wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług. Usługi świadczone przez Panią nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności; wykonując te usługi, ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością; ponosi Pani odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultaty czynności świadczonych oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych. W roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskała Pani przychody z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, w myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy, jeśli będzie prowadziła Pani działalność, z której przychody będą opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych będzie mogła ustalić Pani według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów będzie prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. Świadczone usługi będące przedmiotem wniosku nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 cyt. ustawy. W ramach umów zawieranych z agencją managementową lub sklepem, nie świadczy Pani usług pośrednictwa w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe w Internecie (73.12.1 PKWIU) oraz nie świadczy Pani usług doradztwa. Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług licencyjnych związanych z: nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp. (PKWiU 58.11.60.0), nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0), nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0), nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0), nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0), nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0).
Co do zasady – w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – przychody z działalności usługowej mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte inną stawką wymienioną w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy.
Mając na względzie powołane przepisy stwierdzić należy, że w przypadku uzyskania przychodów ze świadczenia usług, które mieszczą się w grupowaniach PKWiU 63.11.20.0, PKWiU 59.11.12.0 oraz PKWiU 58.19.29.0 stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanych grupowaniach.
Zatem, przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody osiągane przez Panią w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania usług:
a)udostępniania miejsca na własnych kontach internetowych w celu przekazania informacji o promocjach, produktach wraz z linkiem do tych produktów , umożliwiającym Klientowi zakup tego produktu (tzw. afiliacja) – usługi opisane we wniosku jako B,
b)przygotowywania materiałów reklamowych w postaci nagrań audiowizualnych, X, Z, Y oraz prezentowania produktów/usług w formie tych nagrań audiowizualnych, X, Z, Y na platformach internetowych – usługi opisane we wniosku jako A i C,
c)polegających na zamieszczaniu publikacji sponsorowanych związanych z udziałem w wydarzeniach – usługi opisane we wniosku jako D
– mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście przedstawionego pytania, które wyznacza zakres wniosku, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy, które nie były przedmiotem pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.
Interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
