Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.580.2025.2.AK
Podstawą opodatkowania usługi organizacji polowania indywidualnego przez Nadleśnictwo jest kwota zapłaty określona na zasadach ogólnych zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, gdyż usługi te nie spełniają warunków procedury szczególnej VAT-marża dla turystyki, brak nabycia towarów lub usług dla korzyści turysty.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT dla usługi organizacji polowania indywidualnego świadczonej przez Nadleśnictwo na rzecz uczestników polowania (myśliwych).
Uzupełnili go Państwo pismem z 23 października 2025 r. (wpływ 31 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (dalej: PGL LP) działa na podstawie ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t. j. Dz. U z 2025 r. poz. 567), zwanej dalej „UL” oraz nadanego z delegacji art. 44 tej ustawy Statutu.
W myśl art. 32 ust. 1 UL, PGL LP są państwową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej reprezentującą Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia.
Zgodnie z art. 32 ust. 2 UL, w skład Lasów Państwowych wchodzą następujące jednostki organizacyjne:
1.Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych; dalej „Dyrekcja Generalna LP”;
2.regionalne dyrekcje Lasów Państwowych; dalej „regionalne dyrekcje LP”,
3.nadleśnictwa,
4.inne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
PGL LP w ramach sprawowanego zarządu majątkiem Skarbu Państwa prowadzą gospodarkę leśną, gospodarują gruntami i innymi nieruchomościami związanym z gospodarką leśną, a także prowadzą ewidencję majątku Skarbu Państwa oraz ustalają jego wartość (art. 4 ust. 1 i 3 UL).
Zgodnie z art. 50 ust. 1 UL, PGL LP prowadzi działalność na zasadzie samodzielności finansowej i pokrywa koszty działalności z własnych przychodów.
W PGL LP w ramach sprawowanego zarządu jest prowadzona działalność:
1.administracyjna w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych i w nadleśnictwach;
2.gospodarcza, w zakresie gospodarki leśnej w nadleśnictwach;
3.dodatkowa.
W ramach struktury PGL LP nadleśnictwa prowadzą samodzielną gospodarkę leśną opartą na planie urządzanie lasu (art. 35 UL). Gospodarka leśna została zdefiniowana w art. 6 ust. 1 pkt 1 UL, zgodnie z którym jest to działalność leśna w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania – z wyjątkiem skupu – drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów oraz realizacja pozaprodukcyjnych funkcji lasu. Z legalnej definicji gospodarki leśnej wynika, że obejmuje ona sferę działalności gospodarczej – przynoszącej dochody oraz sferę działalności nieprodukcyjnej (realizacja pozaprodukcyjnych funkcji lasu). Realizacja pozaprodukcyjnych funkcji lasów, co do zasady, nie generuje przychodów opodatkowanych.
Nadleśnictwo (…) (zwane dalej Nadleśnictwem) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się za miesięczne okresy rozliczeniowe i prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
W ramach działalności gospodarczej Nadleśnictwo świadczy usługi turystyki obejmujące organizację polowań indywidualnych i zbiorowych wykonywanych na terenie (…) przez myśliwych krajowych i zagranicznych.
Realizowane przez Nadleśnictwo usługi organizacji polowań składają się m.in. z następujących czynności wykonanych na rzecz uczestników (myśliwych):
(…).
Usługi te wykonywane są przez:
·pracownika Nadleśnictwa – leśniczego ds. łowieckich w ramach obowiązków służbowych,
·osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz niebędące podatnikami podatku VAT (najczęściej inni pracownicy Nadleśnictwa) na podstawie zawartej z nimi umowy zlecenia,
·osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz będące podatnikami podatku VAT na podstawie umowy zawartej w ramach zamówień publicznych.
Powyższe usługi wykonywane są we własnym imieniu i na własny rachunek.
Umowa zawarta w ramach zamówień publicznych zawarta jest z konsorcjum złożonym z czterech podmiotów, zwanym dalej (…). Wszystkie podmioty to przedsiębiorcy działający w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT. W ramach umowy (…) wykonuje zadania z zakresu obsługi danego leśnictwa (tj. ścinka i zrywka drewna, hodowla lasu, ochrona lasu), łowiectwa oraz gospodarki łąkowo-rolnej.
Zadania z zakresu łowiectwa obejmują czynności, tj.:
(…).
Podstawa opodatkowania usługi organizacji polowania indywidualnego ustalana jest zgodnie z art. 29a ustawy o VAT, ponieważ do jej „wytworzenia” nie są wykorzystywane usługi zakupione u innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty-myśliwego. Przy organizacji polowania indywidualnego Nadleśnictwo zapewnia usługi leśniczego ds. łowieckich oraz w miarę potrzeb zawiera umowę zlecenia na podprowadzanie myśliwych z osobami niebędącymi podatnikami podatku VAT.
Najczęściej wynikiem polowania jest pozyskanie tuszy i trofeum zwierzyny łownej. Trofeum i tusza stanowią towar w rozumieniu art. 2 ust. 6 ustawy o VAT, a ich przekazanie myśliwemu-turyście stanowi dostawę towaru, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT oraz podlegają opodatkowaniu według stawki podatku VAT właściwej dla danego towaru. Trofea nabywa myśliwy, który je pozyskał, natomiast tusze nabywa myśliwy lub firma prowadząca skup tusz zwierzyny łownej.
W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo następujące informacje:
1.W związku informacją zawartą w opisie sprawy, że:
Realizowane przez Nadleśnictwo usługi organizacji polowań składają się m.in. z następujących czynności wykonanych na rzecz uczestników (myśliwych):
(…).
– proszę o jednoznaczne wskazanie wszystkich czynności, które składają się na usługi organizacji polowań oraz przyporządkowanie, które czynności wykonują Państwo we własnym zakresie, a które czynności nabywają Państwo od podmiotów trzecich.
Odp.: Organizacja polowania może dotyczyć organizacji polowania zbiorowego lub indywidualnego. W polowaniu zbiorowym bierze udział co najmniej kilku myśliwych. Przy polowaniu indywidualnym obsługiwany jest jeden myśliwy. Poniżej przedstawiają Państwo składniki usługi organizacji polowania obu rodzajów, które mogą być organizowane przez Nadleśnictwo, jednak Państwa pytanie dotyczy tylko polowania indywidualnego.
Usługa organizacji polowania składa się z następujących czynności:
(…).
Najczęściej wynikiem polowania indywidualnego lub zbiorowego jest pozyskanie tuszy i trofeum zwierzyny łownej. Jeżeli nie dojdzie do odstrzału, usługę organizacji polowania uznaje się za wykonaną. Natomiast jeżeli w wyniku polowania pozyskana zostaje zwierzyna, to Nadleśnictwo nabywa kolejne usługi, takie jak:
(…).
Powyższe usługi są zatem związane z organizacją polowania, jednak nie są jej koniecznymi elementami składowymi. Stanowią ewentualne następstwo polowania.
2.Co to jest (…)? Proszę wyjaśnić skrót.
3.Jakie podmioty wchodzą w skład (…)? Proszę opisać.
Odp. 2 i 3:
(…), czyli (…), to potoczna nazwa przedsiębiorcy wykonującego usługi leśne. Przedsiębiorca może działać w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki cywilnej, spółki prawa handlowego lub konsorcjum kilku podmiotów.
W 2025 r. zadania z zakresu łowiectwa wykonuje konsorcjum złożone z czterech podmiotów. Wszystkie te podmioty to przedsiębiorcy w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Fakturę dla Nadleśnictwa wystawia lider konsorcjum.
4.Od kogo nabywają Państwo usługę turystyki i czy ją Państwo odsprzedają na rzecz uczestników polowań?
5.W jakim celu nabywają Państwo usługę turystyki?
Odp. 4 i 5:
Nadleśnictwo nie nabywa usługi turystyki (organizacji polowania indywidualnego), lecz realizuje usługę turystyki we własnym zakresie, poprzez swoich pracowników. Pracownicy wykonują te zadania w ramach swoich obowiązków służbowych lub jako zleceniobiorcy (osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej). Usługami, które wykonują przedsiębiorcy są zrywka tuszy i preparacja trofeów.
6.Kto jest bezpośrednim odbiorcą wykonywanych przez (…) zadań z zakresu łowiectwa – Nadleśnictwo czy uczestnicy polowań?
Odp.: Bezpośrednim odbiorcą zadań wykonywanych przez (…) (zrywka tuszy i preparacja trofeów) jest Nadleśnictwo. Podczas organizacji polowania indywidulanego Nadleśnictwo nie nabywa usług od (…).
7.Czy nabywają Państwo od (…) usługi w zakresie łowiectwa, tj. (…), we własnym imieniu i na własny rachunek?
Odp.:
(…).
8.Czy nabywają Państwo od (…) ww. usługi łowiectwa dla bezpośredniej korzyści turysty?
Odp.:
(…).
9.Czy ww. usługi w zakresie łowiectwa nabywane od (…) stanowią „środki” do wyświadczenia własnej usługi Nadleśnictwa, tj. usługi organizacji polowań?
Odp.:
(…).
10.Czy za trofeum/tuszę pobierana jest dodatkowa opłata, czy jest ona z góry wliczona w cenę świadczonej przez Nadleśnictwo usługi organizacji polowań?
Odp.: Za pozyskane w trakcie polowania tusze i trofea pobierane są dodatkowe opłaty. Opłaty te ujęte są w cenniku, a ich wysokość uzależniona jest od parametrów pozyskanej zwierzyny.
11.Jeśli powyższa opłata nie jest wliczona w cenę usługi organizacji polowań, to komu uczestnik polowania zobowiązany jest wnieść stosowną zapłatę za trofeum/tuszę?
Odp.: Za pozyskane w trakcie polowania tusze i trofea, turysta-myśliwy uiszcza zapłatę na rzecz Nadleśnictwa.
12.Kto jest właścicielem ustrzelonej zwierzyny w czasie, gdy nie doszło jeszcze do wykupu trofeum czy tuszy?
Odp.: Przed wykupem trofeum lub tuszy ich właścicielem jest Nadleśnictwo jako zarządca obwodu łowieckiego, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (tekst jednolity Dz. U. z 2025 r., poz. 539).
13.Czy uczestnik polowania ma wybór co do kupna lub braku chęci zakupu trofeum/tuszy ustrzelonej przez siebie zwierzyny w czasie polowania?
Odp.: Zakup tuszy przez myśliwego nie jest obligatoryjny – uczestnik może z niego zrezygnować. Tusza w takim przypadku pozostaje własnością Nadleśnictwa i może zostać sprzedana do podmiotu skupującego dziczyznę.
Trofea (np. oręż, poroże) podlegają obligatoryjnemu wykupowi przez myśliwego.
14.Co dzieje się z trofeum/tuszą ustrzelonej zwierzyny, jeśli uczestnik polowania (myśliwy-turysta) lub – w przypadku tuszy – firma prowadząca skup tusz zwierzyny łownej nie nabędą trofeum/tuszy? Czy Państwo, jako Nadleśnictwo, wykorzystują trofeum/tuszę w jakikolwiek sposób? Należy opisać.
Odp.: Taka sytuacja nigdy nie miała miejsca. Nadleśnictwo nie przewiduje takiego przypadku.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)
Czy w przedstawionym stanie faktycznym usługa organizacji polowania indywidualnego świadczona przez Nadleśnictwo na rzecz uczestników polowania (myśliwych) podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy, usługa organizacji polowania mieści się w definicji usługi turystyki. Świadczenie usługi turystyki podlega opodatkowaniu za pomocą szczególnej procedury – VAT marża.
Zgodnie z brzmieniem art. 119 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5.
Jak stanowi art. 119 ust. 3 ustawy o VAT, przepis ust. 1 stosuje się bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik:
1.(uchylony);
2.działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;
3.przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty;
4.(uchylony).
Łączne spełnienie powyższych przesłanek przesądza o obligatoryjności zastosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą usług turystyki.
Usługi zrywka tuszy i preparacja trofeów nie spełniają łącznie powyższych przesłanek. Są nabywane od innych podatników, ale nie stanowią, zdaniem Nadleśnictwa, usług nabywanych dla bezpośredniej korzyści turysty.
Trofeum i tusza stanowią towar w rozumieniu art. 2 ust. 6 ustawy o VAT, a ich przekazanie myśliwemu-turyście stanowi dostawę towaru, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT oraz podlegają opodatkowaniu według stawki podatku VAT właściwej dla danego towaru. Zatem, zrywka tuszy i preparacja trofeum nie są usługami zakupionymi dla bezpośredniej korzyści myśliwego-turysty, ale stanowią osobne usługi w celu wytworzenia (preparacja) lub dostarczenia (zrywka tuszy) towaru w celu sprzedaży.
W związku z powyższym, Nadleśnictwo uważa, że w opisanym stanie faktycznym usługa organizacji polowania indywidualnego podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 29a ust.1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Należy zwrócić uwagę, że ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje stosowanie szczególnej procedury m.in. dla określenia podstawy opodatkowania usług turystyki.
I tak, stosownie do art. 119 ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5.
Zgodnie z art. 119 ust. 2 ustawy:
Przez marżę, o której mowa w ust. 1, rozumie się różnicę między kwotą, którą ma zapłacić nabywca usługi, a faktycznymi kosztami poniesionymi przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.
Powyższe regulacje odnoszą się do usług, które w całości składają się na usługę turystyczną. Użycie w cytowanym przepisie słowa „w szczególności” oznacza, że jest to katalog otwarty. Konsekwentnie, inne usługi stanowiące składnik usługi turystyki również powinny być uwzględnione. Podkreślić również należy, że czynnikiem wyróżniającym konkretną czynność jako usługę, jest przede wszystkim to, że świadczenie tej czynności zmierza do zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie określa jednoznacznie jakiego rodzaju usługi są usługami nabywanymi dla bezpośredniej korzyści turysty, tym samym na podstawie przepisu art. 119 ust. 2 ustawy przyjąć należy, że nabycie tych usług i towarów, które zaspokajają potrzeby i oczekiwania turysty w trakcie korzystania z usługi turystycznej będzie w przypadku wykonywania usług turystyki stanowić element kalkulacyjny do określenia marży.
Jak stanowi art. 119 ust. 3 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik:
1) (uchylony)
2)działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;
3)przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.
4)(uchylony)
Łączne spełnienie powyższych przesłanek przesądza o obligatoryjności zastosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą usług turystyki.
Zgodnie z art. 119 ust. 3a ustawy:
Podatnicy, o których mowa w ust. 3, są obowiązani prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3, z uwzględnieniem kwot wydatkowanych na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiadać dokumenty, z których wynikają te kwoty.
Przedmiotowa regulacja w sposób kategoryczny zobowiązuje podatników świadczących usługi turystyki do prowadzenia specyficznej dla tego rodzaju działalności ewidencji.
Podstawowym obowiązkiem podatnika podatku od towarów i usług jest prawidłowe opodatkowanie wykonywanych czynności podlegających opodatkowaniu. Tak więc dla prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania usług turystycznych, opodatkowanych według szczególnej procedury, określonej przepisem art. 119 ust. 1, konieczne jest prowadzenie ewidencji, o której mowa w art. 119 ust. 3a ustawy.
Z powyższych uregulowań wynika, że przepis art. 119 ustawy nie dotyczy wszelkiego rodzaju usług. Wyraźnie z niego wynika, że dotyczy jedynie usług turystyki.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji legalnej pojęcia „usługi turystyki”. Nie zawiera także odesłań do definicji zawartych w innych aktach normatywnych.
Odnajdujemy ją natomiast w treści art. 306 i 307 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą”.
I tak, zgodnie z art. 306 ust. 1 Dyrektywy:
Państwa członkowskie stosują procedurę szczególną VAT, zgodnie z niniejszym rozdziałem, do transakcji dokonywanych przez biura podróży, o ile biura te występują we własnym imieniu wobec nabywców oraz gdy wykorzystują one do realizacji podróży towary dostarczane i usługi świadczone przez innych podatników. Niniejsza procedura szczególna nie ma zastosowania do biur podróży, które działają wyłącznie w charakterze pośredników i do których w celu obliczenia podstawy opodatkowania stosuje się art. 79 akapit pierwszy lit. c).
Z kolei art. 306 ust. 2 Dyrektywy stanowi, że:
Do celów niniejszego rozdziału, organizatorzy wycieczek turystycznych są traktowani jak biura podróży.
Z brzmienia powyższego przepisu wynika jednoznacznie, że dotyczy on świadczeń nabywanych od innych podatników.
W myśl art. 307 Dyrektywy:
Transakcje dokonywane na warunkach przewidzianych w art. 306 Dyrektywy przez biura podróży w zakresie realizacji podróży uznawane są za pojedynczą usługę świadczoną przez biuro podróży na rzecz turysty (…).
Ww. przepisy Dyrektywy nie przesądzają, że tylko usługa kompleksowa, która obejmuje swym zakresem cząstkowe usługi, np.: transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie, zwiedzanie itp. może być objęta szczególną procedurę VAT marża.
Na mocy art. 308 Dyrektywy:
W odniesieniu do pojedynczej usługi świadczonej przez biuro podróży, za podstawę opodatkowania i cenę z wyłączeniem VAT w rozumieniu art. 226 pkt 8 uznaje się marżę biura podróży, czyli różnicę między całkowitą kwotą, z wyłączeniem VAT, do zapłaty przez turystę a faktycznymi kosztami poniesionymi przez biuro podróży z tytułu dostaw towarów i usług świadczonych przez innych podatników, w przypadku gdy transakcje te służą bezpośredniej korzyści turysty.
W myśl art. 119 ust. 5 ustawy:
W przypadku gdy przy świadczeniu usługi turystyki, oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, podatnik wykonuje we własnym zakresie część świadczeń w ramach tej usługi, zwanych dalej „usługami własnymi”, odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. W celu określenia podstawy opodatkowania dla usług własnych stosuje się odpowiednio przepisy art. 29a.
Na podstawie art. 119 ust. 6 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 5, podatnik obowiązany jest do wykazania w prowadzonej ewidencji, jaka część należności za usługę przypada na usługi nabyte od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, a jaka na usługi własne.
Do towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty można zaliczyć jedynie takie towary i usługi, które podatnik nabywa od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty i nie stanowią one jednocześnie „środków” do wyświadczenia usługi własnej podatnika, która następnie staje się elementem usługi turystycznej. Natomiast wszelkie towary i usługi nabywane przez podatnika dla wyświadczenia usługi własnej, stanowiącej następnie element usługi turystyki, należy uznać za wydatki dotyczące usług własnych.
Zatem, dla świadczonych w ramach usługi turystyki usług własnych, podatnik powinien odrębnie ustalić podstawę opodatkowania i ustalić właściwą dla nich stawkę podatku VAT.
Z opisu sprawy wynika, że Nadleśnictwo jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się za miesięczne okresy rozliczeniowe i prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy. W ramach działalności gospodarczej Nadleśnictwo świadczy usługi turystyki obejmujące organizację polowań indywidualnych i zbiorowych wykonywanych na terenie (…) przez myśliwych krajowych i zagranicznych.
Organizacja polowania może dotyczyć organizacji polowania zbiorowego lub indywidualnego. W polowaniu zbiorowym bierze udział co najmniej kilku myśliwych. Przy polowaniu indywidualnym obsługiwany jest jeden myśliwy.
Usługa organizacji polowania składa się z następujących czynności:
(…).
Najczęściej wynikiem polowania indywidualnego lub zbiorowego jest pozyskanie tuszy i trofeum zwierzyny łownej. Jeżeli nie dojdzie do odstrzału, usługę organizacji polowania uznaje się za wykonaną. Natomiast jeżeli w wyniku polowania pozyskana zostaje zwierzyna, to Nadleśnictwo nabywa kolejne usługi, takie jak:
(…).
Powyższe usługi są zatem związane z organizacją polowania, jednak nie są jej koniecznymi elementami składowymi. Stanowią ewentualne następstwo polowania. Za pozyskane w trakcie polowania tusze i trofea pobierane są dodatkowe opłaty. Opłaty te ujęte są w cenniku, a ich wysokość uzależniona jest od parametrów pozyskanej zwierzyny. Za pozyskane w trakcie polowania tusze i trofea, turysta-myśliwy uiszcza zapłatę na rzecz Nadleśnictwa. Przed wykupem trofeum lub tuszy ich właścicielem jest Nadleśnictwo jako zarządca obwodu łowieckiego, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy Prawo łowieckie. Zakup tuszy przez myśliwego nie jest obligatoryjny – uczestnik może z niego zrezygnować. Tusza w takim przypadku pozostaje własnością Nadleśnictwa i może zostać sprzedana do podmiotu skupującego dziczyznę. Trofea (np. oręż, poroże) podlegają obligatoryjnemu wykupowi przez myśliwego.
W analizowanej sprawie mają Państwo wątpliwości, czy podstawa opodatkowania dla usługi wyłącznie organizacji polowania indywidualnego świadczona przez Nadleśnictwo na rzecz uczestników polowania (myśliwych) powinna być ustalona na zasadach ogólnych zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy.
W tym miejscu należy wskazać, że Nadleśnictwo nie nabywa usługi turystyki (organizacji polowania indywidualnego), lecz realizuje usługę turystyki we własnym zakresie, poprzez swoich pracowników. Pracownicy wykonują te zadania w ramach swoich obowiązków służbowych lub jako zleceniobiorcy (osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej). Podczas organizacji polowania indywidulanego Nadleśnictwo nie nabywa usług od ZUL.
Analizując kwestię, czy podstawę opodatkowania podatkiem VAT dla usługi organizacji polowania indywidualnego należy ustalić na zasadach ogólnych zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, czy też dla ww. usługi będzie miała zastosowanie szczególna procedura VAT-marża, należy mieć na uwadze warunki wymienione w art. 119 ust. 3 ustawy.
Z art. 119 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy wynika, że podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku bez względu, kto nabywa usługę turystyki w przypadku, gdy podatnik działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek oraz przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.
Zatem, aby skorzystać z procedury szczególnej VAT-marża do usług turystki należy działać na rzecz nabywcy we własnym imieniu i na własny rachunek, oraz przy świadczeniu usługi należy nabywać towary i usługi od innych podmiotów dla bezpośredniej korzyści turysty (myśliwego). I z taką sytuacją nie mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie.
Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że Nadleśnictwo świadczy usługi turystyki obejmujące organizację polowań indywidualnych. Jednak w przedstawionej sytuacji usługa organizacji polowania indywidualnego składa się z usług wykonywanych przez Nadleśnictwo we własnym zakresie, tj.:
(…).
W przedmiotowej sprawie należy wskazać, że – jak wynika z opisu sprawy – świadcząc usługę organizacji polowania indywidualnego nie nabywają Państwo usługi turystyki, lecz realizują Państwo usługę turystyki we własnym zakresie, poprzez swoich pracowników. Pracownicy wykonują te zadania w ramach swoich obowiązków służbowych lub jako zleceniobiorcy (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej).
Zatem podsumowując, stwierdzam, że podstawę opodatkowania dla usługi wyłącznie organizacji polowania indywidualnego świadczonej przez Nadleśnictwo na rzecz uczestników polowania (myśliwych), składającej się z usług wykonywanych przez Nadleśnictwo we własnym zakresie, tj.:
(…),
powinni Państwo określić na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania dla usługi organizacji polowania indywidualnego uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.
Należy wskazać, że niniejsza interpretacja w zakresie podatku od towarów i usług rozstrzyga w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania wyłącznie dla usługi organizacji polowania indywidualnego. Natomiast interpretacja nie rozstrzyga kwestii ustalenia podstawy opodatkowania dla usługi organizacji polowania zbiorowego oraz dla usług będących wynikiem polowania indywidualnego lub zbiorowego, tj. pozyskania tuszy i trofeum zwierzyny łownej, które – jak Państwo wskazali – są wynikiem polowania indywidualnego lub zbiorowego i stanowią ewentualne następstwo polowania, ponieważ w kwestii tej nie sformułowano pytania.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany z przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację wydano w szczególności w oparciu o informację, że:
·Usługa organizacji polowania składa się z następujących czynności:
(…).
·Nadleśnictwo nie nabywa usługi turystyki (organizacji polowania indywidualnego), lecz realizuje usługę turystyki we własnym zakresie, poprzez swoich pracowników. Pracownicy wykonują te zadania w ramach swoich obowiązków służbowych lub jako zleceniobiorcy (osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej). Usługami, które wykonują przedsiębiorcy są zrywka tuszy i preparacja trofeów.
·Bezpośrednim odbiorcą zadań wykonywanych przez (…) (zrywka tuszy i preparacja trofeów) jest Nadleśnictwo. Podczas organizacji polowania indywidulanego Nadleśnictwo nie nabywa usług od (…).
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
