Interpretacja indywidualna z dnia 25 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.795.2025.3.KT
Spółka nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o VAT naliczony z faktur związanych z programami motywacyjnymi, jeśli usługi te są wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej opodatkowanej, jak i zwolnionej, bez możliwości szczegółowego zaznaczenia podziału wydatków stosownie do czynności opodatkowanych. Sytuacja ta wymaga precyzyjnego przyporządkowania zgodnie z art. 86 i 90 ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur dokumentujących usługi związane z Państwa działalnością gospodarczą, wystawionych przez podmioty świadczące na rzecz Państwa usługi związane z przygotowaniem, wdrożeniem i realizacją Programów. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 23 września 2025 r. oraz z 27 października 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawcą jest spółka ... S.A. z siedzibą w …, wpisana do rejestru przedsiębiorców przez Sąd Rejonowy …, Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod nr KRS …, REGON: …, NIP: … . Spółka jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski. Wnioskodawca posiada grupę kapitałową, w skład której wchodzą jej spółki zależne („Grupa”), („Spółki Zależne”). Spółka jest jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do Spółek Zależnych.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT i posiada pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Zgodnie z danymi ujawnionymi w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę jest działalność związana ze sprzedażą hurtową części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli. Wnioskodawca specjalizuje się w dystrybucji części zamiennych do pojazdów samochodowych.
Aby stworzyć mechanizmy motywujące do realizacji strategii Spółki oraz Grupy i zaangażowania się w jej sprawy poprzez długoterminowe związanie ze Spółką i Grupą celem zwiększenia jej wyników finansowych, Wnioskodawca wdrożył:
1)system wynagradzania stanowiący program motywacyjny dla wybranych osób spośród członków zarządu Spółki („Członkowie Zarządu”) oraz wybranych kluczowych menadżerów Grupy, będących członkami zarządu spółek Grupy oraz pracowników i współpracowników Spółki i spółek Grupy („Pozostali Menadżerowie”) („Uczestnicy Programu Motywacyjnego”), zatrudnionych w szczególności na umowę o pracę bądź świadczących swoją funkcję na podstawie powołania, na trzy lata obrotowe Spółki, tj. lata 2025, 2026, 2027 oraz obejmujący rok 2028, w którym planowane jest rozliczenie programu („Program Motywacyjny”);
oraz
2)system wynagradzania stanowiący program motywacyjny dla wybranych osób spośród członków zarządów spółek Grupy oraz pracowników i współpracowników Spółki i spółek Grupy, innych niż członkowie zarządu Spółki („Uczestnicy Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia”) na trzy lata obrotowe Spółki, tj. lata 2025, 2026, 2027 oraz obejmujący rok 2028, w którym planowane jest rozliczenie programu („Program Zmiennego Składnika Wynagrodzenia”)
(dalej również łącznie odpowiednio „Uczestnikami” i „Programami”).
Uczestnicy Programu Motywacyjnego oraz Uczestnicy Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia pozostawać będą z Wnioskodawcą i/lub Zainteresowanymi w ramach stosunku prawnego wynikającego z powołania albo umowy o pracę (przy czym nie można wykluczyć, iż w przyszłości, do Programów przystępować będą osoby związane z Wnioskodawcą i/lub Zainteresowanymi innym stosunkiem prawnym dopuszczanym przez odpowiednie przepisy ustawy o PIT). W określonych przypadkach, niektórzy Uczestnicy Programu Motywacyjnego oraz Uczestnicy Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia oprócz otrzymywania świadczeń z tytułu, w szczególności, powołania lub umowy o pracę mogą również świadczyć na rzecz Wnioskodawcy i/lub Zainteresowanych inne usługi w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Wśród Uczestników Programu Motywacyjnego oraz Uczestników Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia mogą znaleźć się zarówno osoby, które na moment uchwalenia Programu Motywacyjnego oraz Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia są zatrudnione w Spółce i/lub u Zainteresowanych na podstawie jednego z ww. stosunków służbowych (zatrudnienia), jak i osoby zatrudnione w Spółce i/lub u Zainteresowanych już po ustanowieniu Programu Motywacyjnego oraz Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia. Możliwość przystąpienia do Programu Motywacyjnego oraz Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia dotyczy tylko tych osób, z którymi zostanie zawarta umowa uczestnictwa w Programie Motywacyjnym lub odpowiednio umowa uczestnictwa w Programie Zmiennego Składnika Wynagrodzenia, skutkująca przystąpieniem do Programu Motywacyjnego lub odpowiednio Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia („Umowa o Uczestnictwo”). Tym samym udział w Programie Motywacyjnym oraz Programie Zmiennego Składnika Wynagrodzenia jest dobrowolny, a uczestnictwo w Programie Motywacyjnym oraz Programie Zmiennego Składnika Wynagrodzenia rozpoczynać będzie się od roku, w którym zawarta zostanie Umowa o Uczestnictwo.
Pod warunkiem realizacji warunków określonych w Uchwale w Sprawie Przyjęcia Programu Motywacyjnego oraz Uchwale w Sprawie Przyjęcia Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia, Regulaminie Programu Motywacyjnego oraz Regulaminie Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia oraz Umowie Uczestnictwa, realizacja Programu Motywacyjnego oraz Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia będzie polegać na przyznaniu Uczestnikom Programu Motywacyjnego oraz Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia warunkowego prawa („Uprawnienie”) do:
1)objęcia nowo emitowanych akcji Spółki w wyniku wykonania praw z wyemitowanych w tym celu zdematerializowanych warrantów subskrypcyjnych przyznanych w ramach Programu Motywacyjnego („Akcje Nowej Emisji”),
lub
2)nabycia akcji zwykłych na okaziciela Spółki, które zostaną w tym celu uprzednio nabyte przez Spółkę w ramach skupu akcji własnych Spółki („Akcje Własne”), (Akcje Nowej Emisji oraz Akcje Własne zwane dalej łącznie „Akcjami Menadżerskimi”) po cenie w wysokości równej średniej arytmetycznej ze średnich dziennych cen ważonych wolumenem obrotu, z okresu jednego miesiąca poprzedzającego bezpośrednio dzień zwołania Walnego Zgromadzenia, na którym zostanie podjęta Uchwała w Sprawie Przyjęcia Programu Motywacyjnego, pomniejszonej o 5%. Przyznanie uprawnień do objęcia Akcji Nowej Emisji jest dodatkowo uwarunkowane podjęciem przez Walne Zgromadzenie odpowiedniej uchwały w sprawie warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego Spółki oraz związanej z tym emisji warrantów subskrypcyjnych.
Przyznanie Uprawnień w danej transzy będzie uzależnione od:
(i)spełnienia przez Uczestnika Programu Motywacyjnego lub odpowiednio Uczestnika Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia warunku lojalnościowego w okresie od początku danego roku obrotowego objętego Programem Motywacyjnym lub odpowiednio Programem Zmiennego Składnika Wynagrodzenia do momentu podjęcia uchwały weryfikacyjnej dla danej transzy Programu Motywacyjnego lub odpowiednio Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia, a w przypadku transzy dodatkowej w okresie co najmniej 24 miesięcy przypadających w latach obrotowych 2025, 2026 i 2027 oraz od zakończenia roku obrotowego 2027 do momentu podjęcia uchwały weryfikacyjnej dla transzy dodatkowej;
oraz
(ii)spełnienia przez Grupę warunku wynikowego.
Spełnienie powyższych warunków zostanie każdorazowo stwierdzone w uchwale weryfikacyjnej podejmowanej w stosunku do każdej transzy Programu Motywacyjnego lub odpowiednio Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia przez Radę Nadzorczą (w stosunku do Uczestników Programu Motywacyjnego będących Członkami Zarządu) oraz przez zarząd (w stosunku do Pozostałych Menadżerów oraz Uczestników Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia). Uprawniony organ w formie uchwały weryfikacyjnej będzie dokonywać weryfikacji spełnienia warunku dla każdej transzy Programu Motywacyjnego lub odpowiednio Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia w określonym terminie po odbyciu zwyczajnego walnego zgromadzenia Spółki zatwierdzającego skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy za dany rok obrotowy.
W rezultacie, w ocenie Wnioskodawcy, Program Motywacyjny będzie stanowić program motywacyjny, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.).
Wnioskodawca wskazuje, iż przygotowanie oraz wdrożenie Programów wiązać się będzie z poniesieniem szeregu wydatków o różnym charakterze. Wnioskodawca przewiduje, iż cały proces przygotowania, wdrożenia i prowadzenia Programów wymagać będzie, w szczególności, wsparcia zewnętrznych doradców prawnych, podatkowych, ekspertów ds. marketingu oraz usług domu maklerskiego. Wnioskodawca nie wyklucza, iż realizacja Programów może wiązać się z koniecznością poniesienia również wydatków o innym charakterze, których na moment złożenia niniejszego Wniosku nie można obiektywnie zidentyfikować.
W przypadku większości usług świadczonych w związku z realizacją Programów, ich dostawcy/usługodawcy będą dokumentować ich wykonanie poprzez wystawienie na Wnioskodawcę faktur VAT. Na fakturach VAT, poza wartością stanowiącą wynagrodzenie netto za świadczone usługi, wykazana będzie również właściwa stawka podatku od towarów i usług (dalej jako: „podatek VAT”) i wyliczona na jej podstawie kwota podatku VAT, wynikająca z odpowiednich przepisów ustawy o VAT obowiązujących na dzień wystawienia takich faktur.
W świetle przedstawionego zdarzenia Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że w związku z realizacją Programów, będzie mieć prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur VAT wystawionych przez podmioty świadczące na rzecz Wnioskodawcy usługi związane z przygotowaniem, wdrożeniem i realizacją Programów.
Ponadto w uzupełnieniu z 23 września 2025 r. wskazano:
Pytanie nr 1:Czy prowadzona przez Państwa działalność gospodarcza podlega wyłącznie opodatkowaniu podatkiem VAT, czy wykonują Państwo również czynności zwolnione od tego podatku?
Odp. nr 1:Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą posiada pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w rozumieniu art. 86 ust. 1 w nawiązaniu do art. 90 ust. 10 pkt 1) ustawy o podatku od towarów i usług (dalej „VAT”).
Pytanie nr 2:Jakie warunki zostały określone w Uchwale w Sprawie Przyjęcia Programu Motywacyjnego, Uchwale w Sprawie Przyjęcia Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia, Regulaminie Programu Motywacyjnego, Regulaminie Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia oraz Umowie Uczestnictwa, od spełnienia których uzależnione jest przyznanie Uczestnikom Programu Motywacyjnego oraz Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia warunkowego prawa oznaczonego w opisie sprawy jako „Uprawnienie”?
Odp. nr 2:Są to odpowiednio warunki:
·lojalnościowy (określający czas pozostawania Uczestnika w odpowiednim stosunku z Wnioskodawcą bądź innym podmiotem z Grupy Wnioskodawcy uczestniczącym w obu programach),
·wynikowy (określający osiągnięcie przez Grupę określonych wyników finansowych) i okoliczność wyłączająca (zakończenie współpracy, podjęcie działalności konkurencyjnej)
– warunki te są takie same niezależnie od programu.
Pytanie nr 3:Czy ponoszone wydatki na realizację Programu Motywacyjnego oraz Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia mają/będą miały wpływ na cenę towarów oferowanych przez Państwa bądź na cenę świadczonych przez Państwa usług? Jeżeli tak, to należy przedstawić okoliczności uzasadniające ww. stwierdzenie.
Odp. nr 3:Nie, pozostaną bez wpływu na cenę oferowanych towarów i usług świadczonych przez Wnioskodawcę.
Pytanie nr 4:Do jakich czynności są/będą wykorzystywane przez Państwa nabywane usługi związane z przygotowaniem, wdrożeniem i realizacją Programu Motywacyjnego oraz Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia?
Odp. nr 4:Usługi nabywane w celu przygotowania, wdrożenia i realizacji każdego z programów będą służyły celom, dla których powołane zostały programy, czyli motywowaniu objętych programami Uczestników do realizacji strategii Spółki oraz Grupy i zaangażowania się w jej sprawy poprzez długoterminowe związanie ze Spółką i Grupą celem zwiększenia jej wyników finansowych, jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji wspólnej.
Pytanie nr 5:Do jakich celów wykorzystywane są/będą nabywane przez Państwa usługi związane z przygotowaniem, wdrożeniem i realizacją Programu Motywacyjnego oraz Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia?
Odp. nr 5:W przypadku każdego z programów do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Pytanie nr 6:W sytuacji gdy nabywane przez Państwa usługi związane z przygotowaniem, wdrożeniem i realizacją Programu Motywacyjnego oraz Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia są/będą Państwo wykorzystywali zarówno do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 tej ustawy, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
Odp. nr 6:Nie będzie takiej konieczności, bowiem w przypadku każdego z programów nabywane usługi związane z ich przygotowaniem, wdrożeniem i realizacją będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
W przypadku zaistnienia takiej sytuacji w przyszłości, będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Pytanie nr 7:Czy nabywane przez Państwa usługi związane z przygotowaniem, wdrożeniem i realizacją Programu Motywacyjnego oraz Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia wykorzystywane są/będą przez Państwa zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT?
Odp. nr 7:W przypadku każdego z programów usługi związane z ich przygotowaniem, wdrożeniem i realizacją wykorzystywane są/będą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Pytanie nr 8:W sytuacji gdy nabywane przez Państwa usługi związane z przygotowaniem, wdrożeniem i realizacją Programu Motywacyjnego oraz Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia są/będą Państwo wykorzystywali w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to prosimy wskazać, czy będą mieli Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?
Odp. nr 8:Nie będzie takiej konieczności, bowiem w przypadku każdego z programów nabywane usługi związane z ich przygotowaniem, wdrożeniem i realizacją wykorzystywane są/będą w ramach działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W przypadku zaistnienia takiej sytuacji w przyszłości, będzie istniała obiektywna możliwość przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.
Ponadto w uzupełnieniu z 27 października 2025 r. wskazano:
Wniosek wspólny Wnioskodawca złożył w odniesieniu do obowiązków wynikających z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sformułowanie zawarte w odpowiedzi na wezwanie z 11 września 2025 r. „jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji wspólnej” stanowi oczywistą omyłkę pisarską.
Na pytanie „czy faktury wystawione przez podmioty świadczące na rzecz Państwa usługi związane z przygotowaniem, wdrożeniem i realizacją Programów dokumentują/będą dokumentować nabywane przez Państwa usługi związane:
·wyłącznie z Państwa działalnością gospodarczą?
·czy również z działalnością gospodarczą innych spółek należących do Grupy?”
Wnioskodawca wskazał, że faktury będą dokumentować usługi związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Nabywane usługi służą realizacji celów biznesowych Spółki. Program Motywacyjny oraz Program Zmiennego Składnika Wynagrodzenia zostały wdrożone w celu motywowania Uczestników do realizacji strategii Wnioskodawcy i zwiększenia jego wyników finansowych, a przez to wartości Spółki poprzez:
·wzrost sprzedaży opodatkowanej realizowanej przez Wnioskodawcę,
·poprawę efektywności operacyjnej Spółki,
·długoterminowe związanie kluczowych pracowników ze Spółką.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że odniesienie do Grupy kapitałowej w opisie sprawy wynika z rzeczywistego stanu faktycznego i ma charakter kontekstowy. Spółka funkcjonuje w ramach Grupy kapitałowej (jest w niej podmiotem dominującym), a realizowane programy motywacyjne – choć służą przede wszystkim celom Wnioskodawcy – uwzględniają szerszy kontekst organizacyjny, w którym działa Spółka.
Pytanie
Czy w związku z realizacją Programu Motywacyjnego oraz Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia, Wnioskodawca będzie mieć prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur VAT wystawionych przez podmioty świadczące na rzecz Wnioskodawcy usługi związane z przygotowaniem, wdrożeniem i realizacją Programów?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca będzie mieć prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur VAT wystawionych przez podmioty świadczące na rzecz Wnioskodawcy usługi związane z przygotowaniem, wdrożeniem i realizacją Programu Motywacyjnego oraz Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia.
Uzasadnienie stanowiska
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1) ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, w szczególności, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (dalej również jako; „odliczenie”), jest podstawowym i fundamentalnym prawem podatnika, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej.
Podatek VAT powinien być zatem, co do zasady, z punktu widzenia podatnika VAT podatkiem neutralnym w sytuacji, w której nabywane przez tego podatnika towary lub usługi wykorzystywane są przez niego następnie do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli do dokonywania dostaw towarów lub świadczenia usług, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Taka konstrukcja podatku VAT ma zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego kosztu (obciążenia finansowego).
Dlatego też możliwość odliczenia podatku naliczonego nie powinna być postrzegana jako jakikolwiek przywilej dla podatnika, lecz stanowić jego fundamentalne i podstawowe uprawnienie, wynikające z samej konstrukcji podatku VAT jako podatku od wartości dodanej.
Jak wskazano powyżej, prawo do odliczenia przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi nabywane przez podatników są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przeciwnej zatem sytuacji, prawo do odliczenia nie przysługuje, co do zasady, w zakresie, w jakim towary i usługi nabywane przez podatników są wykorzystywane do wykonywania czynności innych niż opodatkowane, a więc czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem oraz czynności zwolnionych od podatku.
W ocenie Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że norma art. 86 ust. 1 ustawy o VAT dotyczy nie tylko teraźniejszości, ale również przyszłości. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje również w zakresie, w jakim towary i usługi nabywane przez podatników mają być (według zamiarów podatników) wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Dodać należy, że dla istnienia prawa do odliczenia nie jest konieczne istnienie bezpośredniego związku między zakupami a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi. Związek taki może być również pośredni.
W tej materii można powołać się przykładowo na orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 marca 2015 r., sygn. akt I FSK 543/14, w którym skład orzekający wskazał, iż „[…] koniecznym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a transakcją opodatkowaną. Jednakże nie zawsze związek ten musi być tego rodzaju, by można było przypisać bezpośrednio dany wydatek do konkretnej transakcji opodatkowanej. W przypadku bowiem tzw. kosztów ogólnych, które stanowią element cenotwórczy w działalności gospodarczej podatnika, wydatki na ten cel zachowują także bezpośredni związek z działalnością, a podatnik ma prawo do odliczenia VAT z tytułu tych zakupów w takim zakresie, w jakim działalność ogólna daje prawo do odliczenia VAT”.
Powyższe wydaje się w ocenie Wnioskodawcy o tyle istotne, że wydatki ponoszone na przygotowywane i wdrażane przez Wnioskodawcę Programy, czyli Program Motywacyjny oraz Program Zmiennego Składnika Wynagrodzenia, można dużo ściślej powiązać z dokonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi jakimi są sprzedaż części i akcesoriów motoryzacyjnych, niż wydatki o charakterze ogólnym, takie jak – przykładowo – wydatki na utrzymanie powierzchni biurowych, wobec których nie ma żadnych wątpliwości związanych z prawem od odliczenia podatku VAT naliczonego na ich zakupie.
Należy nawet wskazać, iż Programy mają w założeniach wpływać, w pewien sposób bezpośrednio, na czynności opodatkowane dokonywane przez Wnioskodawcę poprzez motywowanie Uczestników do zwiększania poziomu sprzedaży, czyli zwiększenia wartości czynności opodatkowanych dokonywanych przez Wnioskodawcę.
Programy będą rozliczane w oparciu o konkretne parametry związane z wynikami finansowymi osiąganymi w latach objętych obowiązywaniem Programów. Im wyższe wyniki będzie osiągać ze sprzedaży Wnioskodawca, tym wyżej „nagradzani” będą Uczestnicy w wyniku realizacji Programów.
Jak wskazano w stanie faktycznym – przygotowanie, wdrożenie i realizacja Programów pociągnie za sobą określone wydatki. Część z nich jest już na tym etapie zidentyfikowana przez Wnioskodawcę. Do wydatków tych, w szczególności, zaliczać się będą:
·wydatki na obsługę prawną i podatkową Programów,
·wydatki na marketing wewnętrzny mający na celu odpowiednie rozpropagowanie wiedzy o Programach wśród osób, do których będą one kierowane (przyszłych Uczestników),
·wydatki związane z obsługą domu maklerskiego czynności skupu akcji.
Wnioskodawca nie wyklucza, iż w szczególności w związku z realizacją Programów w okresie ich trwania, pojawią się jeszcze inne wydatki, których poniesienie będzie konieczne z punktu widzenia ciągłości Programów i ich realnego wpływu na wyniki finansowe osiągane przez Wnioskodawcę.
W świetle powyższego, mając na uwadze brzmienie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wydatki ponoszone na nabycie usług służących przygotowaniu, wdrożeniu i realizacji Programu Motywacyjnego oraz Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia stanowiące usługi wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, będą uprawniać Wnioskodawcę do obniżania podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie takich usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.
Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak stanowi art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i następne ustawy o VAT.
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy o VAT:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy o VAT:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy o VAT:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy o VAT, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.
Według art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wskazać należy, że w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku VAT, a nabyte towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Jak wynika z opisu sprawy są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą posiadają Państwo pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w rozumieniu art. 86 ust. 1 w nawiązaniu do art. 90 ust. 10 pkt 1) ustawy o podatku od towarów i usług.
Aby stworzyć mechanizmy motywujące do realizacji strategii Spółki oraz Grupy i zaangażowania się w jej sprawy poprzez długoterminowe związanie ze Spółką i Grupą celem zwiększenia jej wyników finansowych, wdrożyli Państwo:
1)system wynagradzania stanowiący program motywacyjny dla wybranych osób spośród członków zarządu Spółki („Członkowie Zarządu”) oraz wybranych kluczowych menadżerów Grupy, będących członkami zarządu spółek Grupy oraz pracowników i współpracowników Spółki i spółek Grupy („Pozostali Menadżerowie”) („Uczestnicy Programu Motywacyjnego”), zatrudnionych w szczególności na umowę o pracę bądź świadczących swoją funkcję na podstawie powołania, na trzy lata obrotowe Spółki, tj. lata 2025, 2026, 2027 oraz obejmujący rok 2028, w którym planowane jest rozliczenie programu („Program Motywacyjny”);
oraz
2)system wynagradzania stanowiący program motywacyjny dla wybranych osób spośród członków zarządów spółek Grupy oraz pracowników i współpracowników Spółki i spółek Grupy, innych niż członkowie zarządu Spółki („Uczestnicy Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia”) na trzy lata obrotowe Spółki, tj. lata 2025, 2026, 2027 oraz obejmujący rok 2028, w którym planowane jest rozliczenie programu („Program Zmiennego Składnika Wynagrodzenia”).
Uczestnicy Programu Motywacyjnego oraz Uczestnicy Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia pozostawać będą z Państwem w ramach stosunku prawnego wynikającego z powołania albo umowy o pracę (przy czym nie można wykluczyć, iż w przyszłości, do Programów przystępować będą osoby związane z Państwem innym stosunkiem prawnym dopuszczanym przez odpowiednie przepisy ustawy o PIT). W określonych przypadkach, niektórzy Uczestnicy Programu Motywacyjnego oraz Uczestnicy Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia oprócz otrzymywania świadczeń z tytułu, w szczególności, powołania lub umowy o pracę mogą również świadczyć na rzecz Państwa inne usługi w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Wśród Uczestników Programu Motywacyjnego oraz Uczestników Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia mogą znaleźć się zarówno osoby, które na moment uchwalenia Programu Motywacyjnego oraz Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia są zatrudnione u Państwa na podstawie jednego z ww. stosunków służbowych (zatrudnienia), jak i osoby zatrudnione w Spółce już po ustanowieniu Programu Motywacyjnego oraz Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia. Możliwość przystąpienia do Programu Motywacyjnego oraz Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia dotyczy tylko tych osób, z którymi zostanie zawarta umowa uczestnictwa w Programie Motywacyjnym lub odpowiednio umowa uczestnictwa w Programie Zmiennego Składnika Wynagrodzenia, skutkująca przystąpieniem do Programu Motywacyjnego lub odpowiednio Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia. Tym samym udział w Programie Motywacyjnym oraz Programie Zmiennego Składnika Wynagrodzenia jest dobrowolny, a uczestnictwo w Programie Motywacyjnym oraz Programie Zmiennego Składnika Wynagrodzenia rozpoczynać będzie się od roku, w którym zawarta zostanie Umowa o Uczestnictwo.
Pod warunkiem realizacji warunków określonych w Uchwale w Sprawie Przyjęcia Programu Motywacyjnego oraz Uchwale w Sprawie Przyjęcia Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia, Regulaminie Programu Motywacyjnego oraz Regulaminie Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia oraz Umowie Uczestnictwa, realizacja Programu Motywacyjnego oraz Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia będzie polegać na przyznaniu Uczestnikom Programu Motywacyjnego oraz Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia warunkowego prawa do:
1)objęcia nowo emitowanych akcji Spółki w wyniku wykonania praw z wyemitowanych w tym celu zdematerializowanych warrantów subskrypcyjnych przyznanych w ramach Programu Motywacyjnego („Akcje Nowej Emisji”),
lub
2)nabycia akcji zwykłych na okaziciela Spółki, które zostaną w tym celu uprzednio nabyte przez Spółkę w ramach skupu akcji własnych Spółki („Akcje Własne”), (Akcje Nowej Emisji oraz Akcje Własne zwane dalej łącznie „Akcjami Menadżerskimi”) po cenie w wysokości równej średniej arytmetycznej ze średnich dziennych cen ważonych wolumenem obrotu, z okresu jednego miesiąca poprzedzającego bezpośrednio dzień zwołania Walnego Zgromadzenia, na którym zostanie podjęta Uchwała w Sprawie Przyjęcia Programu Motywacyjnego, pomniejszonej o 5%. Przyznanie uprawnień do objęcia Akcji Nowej Emisji jest dodatkowo uwarunkowane podjęciem przez Walne Zgromadzenie odpowiedniej uchwały w sprawie warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego Spółki oraz związanej z tym emisji warrantów subskrypcyjnych.
Są to odpowiednio warunki:
·lojalnościowy (określający czas pozostawania Uczestnika w odpowiednim stosunku z Państwem bądź innym podmiotem z Państwa Grupy uczestniczącym w obu programach),
·wynikowy (określający osiągnięcie przez Grupę określonych wyników finansowych) i okoliczność wyłączająca (zakończenie współpracy, podjęcie działalności konkurencyjnej),
– warunki te są takie same niezależnie od programu.
Przyznanie Uprawnień w danej transzy będzie uzależnione od:
(i)spełnienia przez Uczestnika Programu Motywacyjnego lub odpowiednio Uczestnika Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia warunku lojalnościowego w okresie od początku danego roku obrotowego objętego Programem Motywacyjnym lub odpowiednio Programem Zmiennego Składnika Wynagrodzenia do momentu podjęcia uchwały weryfikacyjnej dla danej transzy Programu Motywacyjnego lub odpowiednio Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia, a w przypadku transzy dodatkowej w okresie co najmniej 24 miesięcy przypadających w latach obrotowych 2025, 2026 i 2027 oraz od zakończenia roku obrotowego 2027 do momentu podjęcia uchwały weryfikacyjnej dla transzy dodatkowej;
oraz
(ii)spełnienia przez Grupę warunku wynikowego. Spełnienie powyższych warunków zostanie każdorazowo stwierdzone w uchwale weryfikacyjnej podejmowanej w stosunku do każdej transzy Programu Motywacyjnego lub odpowiednio Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia przez Radę Nadzorczą (w stosunku do Uczestników Programu Motywacyjnego będących Członkami Zarządu) oraz przez zarząd (w stosunku do Pozostałych Menadżerów oraz Uczestników Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia). Uprawniony organ w formie uchwały weryfikacyjnej będzie dokonywać weryfikacji spełnienia warunku dla każdej transzy Programu Motywacyjnego lub odpowiednio Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia w określonym terminie po odbyciu zwyczajnego walnego zgromadzenia Spółki zatwierdzającego skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy za dany rok obrotowy.
Przygotowanie oraz wdrożenie Programów wiązać się będzie z poniesieniem szeregu wydatków o różnym charakterze. Przewidują Państwo, iż cały proces przygotowania, wdrożenia i prowadzenia Programów wymagać będzie, w szczególności, wsparcia zewnętrznych doradców prawnych, podatkowych, ekspertów ds. marketingu oraz usług domu maklerskiego. Nie wykluczają Państwo, iż realizacja Programów może wiązać się z koniecznością poniesienia również wydatków o innym charakterze, których na ten moment nie można obiektywnie zidentyfikować.
W przypadku większości usług świadczonych w związku z realizacją Programów, ich dostawcy/usługodawcy będą dokumentować ich wykonanie poprzez wystawienie na Państwa faktur. Na fakturach, poza wartością stanowiącą wynagrodzenie netto za świadczone usługi, wykazana będzie również właściwa stawka podatku od towarów i usług i wyliczona na jej podstawie kwota podatku VAT, wynikająca z odpowiednich przepisów ustawy o VAT obowiązujących na dzień wystawienia takich faktur.
Ponoszone wydatki na realizację Programu Motywacyjnego oraz Programu Zmiennego Składnika Wynagrodzenia pozostaną bez wpływu na cenę oferowanych towarów i usług świadczonych przez Państwa.
Usługi nabywane w celu przygotowania, wdrożenia i realizacji każdego z programów będą służyły celom, dla których powołane zostały programy, czyli motywowaniu objętych programami Uczestników do realizacji strategii Spółki oraz Grupy i zaangażowania się w jej sprawy poprzez długoterminowe związanie ze Spółką i Grupą celem zwiększenia jej wyników finansowych.
Faktury będą dokumentować usługi związane z działalnością gospodarczą Państwa. Nabywane usługi służą realizacji celów biznesowych Spółki. Program Motywacyjny oraz Program Zmiennego Składnika Wynagrodzenia zostały wdrożone w celu motywowania Uczestników do realizacji strategii Państwa i zwiększenia jego wyników finansowych, a przez to wartości Spółki poprzez:
·wzrost sprzedaży opodatkowanej realizowanej przez Państwa,
·poprawę efektywności operacyjnej Spółki,
·długoterminowe związanie kluczowych pracowników ze Spółką.
Odniesienie do Grupy kapitałowej w opisie sprawy wynika z rzeczywistego stanu faktycznego i ma charakter kontekstowy. Spółka funkcjonuje w ramach Grupy kapitałowej (jest w niej podmiotem dominującym), a realizowane programy motywacyjne – choć służą przede wszystkim celom Spółki – uwzględniają szerszy kontekst organizacyjny, w którym działa Spółka.
Nabywane przez Państwa usługi związane z przygotowaniem, wdrożeniem i realizacją w przypadku każdego z Programów są/będą co do zasady wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Jak Państwo wskazali we wniosku, może zaistnieć w przyszłości również sytuacja, że ww. usługi będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT bądź do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W przypadku zaistnienia sytuacji w przyszłości, gdy nabywane usługi będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, wówczas będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej. W przypadku zaistnienia sytuacji w przyszłości, gdy nabywane usługi będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, wówczas będzie istniała obiektywna możliwość przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.
Należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności będzie więc przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów działalności (opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT), z którymi wydatki te będą związane. Podatnik będzie miał zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakimi czynnościami będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe – podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej. Brak będzie natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.
W przypadku zakupów towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, których podatnik nie potrafi bezpośrednio przyporządkować w całości do działalności gospodarczej, podatnik winien dokonać odliczenia podatku naliczonego zawartego w ich cenie, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a i następne ustawy o VAT.
W przypadku natomiast zakupów towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, których podatnik nie potrafi bezpośrednio przyporządkować do czynności opodatkowanych, podatnik winien dokonać odliczenia podatku naliczonego zawartego w ich cenie, zgodnie z zasadami określonymi w art. 90 i następne ustawy o VAT.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w przypadku, gdy nabywane usługi są/będą wykorzystywane wyłącznie w ramach działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur dokumentujących usługi związane z Państwa działalnością gospodarczą, wystawionych przez podmioty świadczące na rzecz Państwa usługi związane z przygotowaniem, wdrożeniem i realizacją Programów.
Natomiast w sytuacji, gdy w przyszłości wystąpi sytuacja, że nabywane usługi będą wykorzystywane zarówno:
·do celów prowadzonej działalności gospodarczej (do czynności opodatkowanych i/lub zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza
bądź
·w ramach działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT
i – jak wynika z całokształtu okoliczności sprawy – będą mieli Państwo możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, a w ramach działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to wówczas będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur, objętych zakresem zadanego pytania we wniosku, tylko w tej części, w jakiej nabywane usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Nie będą Państwo natomiast mieli prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z ww. faktur w części, w jakiej nabywane usługi będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT bądź czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem VAT.
Powyższe prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur wystawionych przez podmioty świadczące na rzecz Państwa usługi związane z przygotowaniem, wdrożeniem i realizacją Programów przysługuje/będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.
Oceniając Państwa stanowisko całościowo uznałem je za nieprawidłowe, bowiem we własnym stanowisku nie odnieśli się Państwo do możliwości zaistnienia sytuacji w przyszłości, gdy będą Państwo wykorzystywać nabywane usługi zarówno do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o VAT, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 tej ustawy, jak również do możliwości zaistnienia sytuacji w przyszłości, gdy będą Państwo wykorzystywać nabywane usługi zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak również do czynności zwolnionych od podatku VAT.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Podkreślam, że wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzę postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach podanego przez Państwa opisu sprawy. Informuję, że nie jestem właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisu sprawy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
