E-commerce i platformy sprzedażowe – jak zintegrować systemy sprzedażowe z KSeF
KSeF stanie się obowiązkowy dla większości firm, w tym z branży e-commerce, od 1 lutego 2026 r., całkowicie zmieniając sposób wystawiania i otrzymywania faktur. Przedsiębiorcy działający w e-commerce, mimo że sprzedają głównie konsumentom, będą musieli przygotować się do stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wystarczy bowiem, aby wśród klientów znalazł się choć jeden podmiot wykonujący działalność gospodarczą w rozumieniu VAT, by powstał obowiązek wystawienia takiej faktury. To z kolei wymaga od podatników przygotowania odpowiedniej infrastruktury informatycznej oraz integracji KSeF z istniejącymi systemami, zwłaszcza sprzedażowymi.
Wprowadzenie od 1 lutego 2026 r. obowiązku stosowania faktur ustrukturyzowanych to rewolucja w fakturowaniu. Chodzi o format i sposób dostarczania faktur. To z kolei może mieć wpływ na funkcjonowanie branży e-commerce, w szczególności na rozwiązania techniczne, jakie muszą wdrożyć podatnicy zajmujący się sprzedażą w Internecie, z wykorzystaniem nowych technologii.
1. Sprzedaż przez Internet, w tym z wykorzystaniem platform, a faktury ustrukturyzowane
Wprowadzenie od lutego 2026 r. obowiązku stosowania faktur ustrukturyzowanych, niezależnie od odroczenia powinności takiego fakturowania odpowiednio do kwietnia 2026 r., a czasami nawet do początku 2027 r., wymusza również na podatnikach VAT dokonujących sprzedaży przez Internet konieczność wdrożenia odpowiednich rozwiązań informatycznych oraz procesów koniecznych do wystawiania faktur z wykorzystaniem Krajowego Systemu e-Faktur (dalej: KSeF).
Kluczowe zmiany dla e-commerce dotyczą:
- transakcji OSS i IOSS – fakturowanie transakcji opodatkowanych w procedurze nieunijnej OSS i IOSS pozostaje poza KSeF,
