Interpretacja indywidualna z dnia 19 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.493.2025.2.AM
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od inwestycji, pod warunkiem używania jej do celów działalności opodatkowanej na podstawie umowy dzierżawy spełniającej rynkowe standardy odpłatności, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji inwestycji pn. „(…)”.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 9 października 2025 r. (wpływ 15 października 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina jest czynnym podatnikiem VAT, który w ramach swojej działalności statutowej i zadań wynikających z ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 poz. 994 ze zm.), zajmuje się zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).
Sposób realizacji tych zadań określony jest przepisami ustawy z 20 grudnia 1996 roku o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 679 dalej: ustawa o gospodarce komunalnej).
Zgodnie z art. 1 ust. 1 tej ustawy, ustawa określa zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego, polegające na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.
Natomiast zgodnie z art. 1 ust. 2 gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
Jak zatem wynika z zacytowanych przepisów, celem działalności Gminy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę jest działalność polegająca na zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.
Zgodnie z art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.
Uwzględniając zatem powyżej opisane regulacje, Gmina podjęła decyzję o realizowaniu zadań z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę za pośrednictwem A. Sp. z o.o. (dalej: Spółka), w której Gmina jest jednym z udziałowców i posiada w niej (…)% udziałów.
Gmina jest obecnie w trakcie realizacji inwestycji pod nazwą „(…)” (dalej: Inwestycja).
Inwestycja po jej zakończeniu stanowić będzie środek trwały Gminy. Gmina poniosła już określone koszty związane z Inwestycją oraz planuje ponoszenie ich w przyszłości. Dokumentowanie tych wydatków następuje i następować będzie w oparciu o wystawiane przez kontrahentów Gminy faktury VAT, na których Gmina będzie wskazana jako nabywca towarów i/lub usług.
Umowa z wykonawcą Inwestycji przewiduje oddanie jej do użytkowania do (…) 2026 r.
Po oddaniu Inwestycji do użytkowania, Gmina zamierza przekazać ją do używania Spółce w ramach zawartej w przyszłości pomiędzy Gminą a Spółką umowy dzierżawy. Umowa w tym zakresie będzie szczegółowo regulowała prawa i obowiązki stron związane z dzierżawą nowo wytworzonego środka trwałego Gminy, w tym także określać wysokość rocznego czynszu dzierżawnego należnego Gminie od Spółki.
Negocjacje Gminy ze Spółką w sprawie stawki czynszu będą miały miejsce dopiero po wykonaniu Inwestycji. Założeniem jest, aby stawka czynszu była skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych dla majątku tego rodzaju. Gmina podkreśla, że planuje uzyskać wycenę majątku w celu ustalenia stawki czynszu dzierżawnego od profesjonalnego podmiotu.
Świadczona przez Gminę w ten sposób usługa dzierżawy będzie dokumentowana przez Gminę fakturami VAT wystawionymi w oparciu o stosowne przepisy ustawy o VAT, a usługa dzierżawy będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT stawką podatku w wysokości 23%.
Mając powyższe na uwadze, realizowana Inwestycja:
- jest związana z prowadzoną przez Gminę działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT według właściwej stawki VAT,
- nie jest związana z działalnością podlegającą zwolnieniu z VAT,
- nie jest związana z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
1.Wysokość nakładów poniesionych na realizację inwestycji pn. „(…)” (dalej: Inwestycja) jest następująca:
- wartość inwestycji: netto (…) PLN, brutto (…) PLN,
- koszt związany z pełnieniem funkcji Inspektora Nadzoru: netto (…) PLN, brutto (…) PLN.
2.Wysokość wkładu własnego Gminy na realizację ww. Inwestycji to (…) PLN netto, czyli (…) PLN brutto. W przypadku natomiast kosztów związanych z pełnieniem funkcji Inspektora Nadzoru Gmina ponosi cały koszt tej usługi, czyli netto (…) PLN, brutto (…) PLN.
3.Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację ww. Inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład, Programu Inwestycji Strategicznych. Przyznane Gminie dofinansowanie na realizację ww. Inwestycji będzie wynosić (…) PLN.
4.We wniosku o interpretację Gmina wskazała, że przedmiotem wniosku jest Inwestycja dopiero realizowana, a Gmina dopiero planuje zawarcie stosownej umowy ze Spółką i nastąpi to w toku dwustronnych negocjacji co do kształtu i warunków tej umowy. Tym niemniej, Gmina wyraża obecnie zamiar aby umowa dzierżawy przedmiotu Inwestycji została zawarta na czas nieokreślony.
5.Jak to Gmina wskazała we wniosku o interpretację, jest ona czynnym podatnikiem VAT, który w ramach swojej działalności statutowej i zadań wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, zajmuje się zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Natomiast to w jaki sposób realizacja tych zadań jest wykonywana określone zostało przepisami ustawy o gospodarce komunalnej.
Zgodnie z art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. A zatem w zgodzie z zapisami tej ustawy Gmina podjęła decyzję o realizowaniu zadań z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę za pośrednictwem A. Sp. z o. o. (Spółka), w której Gmina jest jednym z udziałowców i posiada w niej (…) % udziałów.
W konsekwencji Gmina nie ma obowiązku przeprowadzania jakichkolwiek postępowań przetargowych w zakresie realizowania przez Gminę zadań z zakresu wodociągów i kanalizacji, gdyż na terenie Gminy, w zgodzie z zaprezentowanymi powyżej regulacjami, podmiotem wykonującym te zadania jest Spółka.
Odpowiadając zatem na pytanie Organu Gmina oświadcza, że:
- Wybór dzierżawcy nie był i nie będzie poprzedzony procedurą przetargową,
- Dzierżawca realizowanej Inwestycji wybrany został z tego powodu, że jest jedynym podmiotem realizującym na terenie Gminy zadania z zakresu wodociągów i kanalizacji a Gmina jest jego współwłaścicielem.
6.We wniosku o interpretację Gmina wskazała, że przedmiotem wniosku jest Inwestycja w trakcie realizacji, a Gmina dopiero planuje zawarcie stosownej umowy ze Spółką i nastąpi to w toku dwustronnych negocjacji co do kształtu i warunków tej umowy. Istotą „dwustronnych negocjacji” jest brak możliwości narzucenia warunków współpracy przez jedną stronę drugiej stronie. W konsekwencji tego Gmina na obecnym etapie nie jest w stanie udzielić informacji co do „dokładnej wartości” rocznej kwoty czynszu dzierżawnego, który wszakże zostanie dopiero ustalony. Tak jak Gmina wskazywała we wniosku o interpretację. Gmina planuje, aby stawka czynszu była skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych dla majątku tego rodzaju, a Gmina zamierza uzyskać wycenę majątku i wycenę rynkowej stawki czynszu dzierżawnego od profesjonalnego podmiotu. Działanie takie może odbyć się jednak dopiero w momencie zakończenia Inwestycji, gdy znane będą już całkowite, ostateczne koszty poniesione przez Gminę na realizację Inwestycji (Jakkolwiek Gmina ma obecnie zaplanowany budżet na realizację Inwestycji to nie ma pewności, czy wysokość tych kosztów nie ulegnie zmianie w trakcie trwania Inwestycji do jej zakończenia), a wycena profesjonalnego podmiotu opierać się będzie na realiach rynkowych istniejących w momencie oddawania Inwestycji do użytkowania i dzierżawy, a nie w trakcie jej realizacji.
7.Mając na uwadze wyjaśnienia przedstawione w stosunku do pytania nr 6 Gmina niniejszym powtarza przedstawioną w odpowiedzi na pytanie nr 6 argumentację. A zatem z powodów opisanych powyżej Gmina nie jest w stanie określić jaki procent wartości całej inwestycji będzie stanowiło roczne wynagrodzenie należne Gminie wynikające z umowy dzierżawy.
8.Mając na uwadze wyjaśnienia przedstawione w stosunku do pytania nr 6 Gmina niniejszym powtarza przedstawioną w odpowiedzi na pytanie nr 6 argumentację, co oznacza, iż na obecnym etapie Gmina nie jest w stanie jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie czy ustalona w przyszłości kwota czynszu dzierżawnego będzie wartością stałą, czy zmienną. Gmina będzie dążyć do tego, aby wartość czynszu była corocznie waloryzowana o ogłaszany przez Główny Urząd Statystyczny średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług, ale zasada ta będzie dopiero przedmiotem negocjacji z przedstawicielami Spółki.
9.Mając na uwadze wyjaśnienia przedstawione w stosunku do pytania nr 6 Gmina niniejszym powtarza przedstawioną w odpowiedzi na pytanie nr 6 argumentację. Gmina zamierza w toku negocjacji ze Spółką oprzeć się na wycenie majątku i wycenie rynkowej stawki czynszu dzierżawnego od profesjonalnego podmiotu. Co oczywiste, w toku negocjacji ze Spółką Gmina zamierza uwzględnić całą wartość wydzierżawianego majątku i stawkę amortyzacji dla poszczególnych środków trwałych. Gmina podkreśla jednak ponownie, iż finalna wysokość czynszu dzierżawnego zostanie dopiero ustalona w toku negocjacji pomiędzy stronami, a Gmina nie ma ani prawnej, ani faktycznej możliwości narzucania jakichkolwiek warunków umownych Spółce.
10.Mając na uwadze wyjaśnienia przedstawione w stosunku do pytania nr 6 Gmina niniejszym powtarza przedstawioną w odpowiedzi na pytanie nr 6 argumentację. Oznacza to, iż na obecnym etapie Gmina jest w stanie wskazać, że ze względu na fakt odpłatności dzierżawy oraz tego, iż Gmina planuje zawrzeć umowę dzierżawy na czas nieokreślony, to z czasem należności uzyskane przez Gminę tytułem dzierżawy pokryją wszystkie wydatki poniesione na realizacje Inwestycji. Ponieważ jednak, z powodów które Gmina wyjaśniała wcześniej, obecnie nie jest znana kwota przyszłego czynszu dzierżawnego, to nie jest możliwym wskazanie w jakim okresie czasu to nastąpi.
11.Mając na uwadze wyjaśnienia przedstawione w stosunku do pytania nr 6 Gmina niniejszym powtarza przedstawioną w odpowiedzi na pytanie nr 6 argumentację. Gmina zamierza w toku negocjacji ze Spółką oprzeć się na wycenie majątku i wycenie rynkowej stawki czynszu dzierżawnego od profesjonalnego podmiotu. W toku negocjacji ze Spółką Gmina będzie dążyła do ustalenia czynszu dzierżawnego w wysokości najbardziej korzystnej dla Gminy, uwzględniając wysokość nakładów poniesionych przez Gminę na realizację Inwestycji, natomiast finalna wysokość czynszu dzierżawnego zostanie dopiero ustalona w toku negocjacji pomiędzy stronami, a Gmina nie ma ani prawnej, ani faktycznej możliwości narzucania jakichkolwiek warunków umownych Spółce.
12.Mając na uwadze wyjaśnienia przedstawione w stosunku do pytania nr 6 Gmina niniejszym powtarza przedstawioną w odpowiedzi na pytanie nr 6 argumentację. Gmina zamierza w toku negocjacji ze Spółką oprzeć się na wycenie majątku i wycenie rynkowej stawki czynszu dzierżawnego od profesjonalnego podmiotu, co oznacza, że Gmina będzie dążyła do ustalenia wysokości czynszu dzierżawnego uwzględniającego realia rynkowe. Wysokość czynszu będzie także uwzględniać to, że bieżące koszty utrzymania Inwestycji w toku jej użytkowania obciążać mają Spółkę. Gmina podkreśla jednak ponownie, iż finalna wysokość czynszu dzierżawnego zostanie dopiero ustalona w toku negocjacji pomiędzy stronami, a Gmina nie ma ani prawnej, ani faktycznej możliwości narzucania jakichkolwiek warunków umownych Spółce.
13.Mając na uwadze wyjaśnienia przedstawione w stosunku do pytania nr 6 Gmina niniejszym powtarza przedstawioną w odpowiedzi na pytanie nr 6 argumentację. Gmina zamierza w toku negocjacji ze Spółką oprzeć się na wycenie majątku i wycenie rynkowej stawki czynszu dzierżawnego od profesjonalnego podmiotu, co oznacza, że Gmina będzie dążyła do ustalenia wysokości czynszu dzierżawnego równego jego wartości rynkowej. Gmina podkreśla jednak ponownie, iż finalna wysokość czynszu dzierżawnego zostanie dopiero ustalona w toku negocjacji pomiędzy stronami, a Gmina nie ma ani prawnej, ani faktycznej możliwości narzucania jakichkolwiek warunków umownych Spółce. W efekcie Gmina nie ma możliwości wskazania na tym etapie czy czynsz z tytułu dzierżawy Inwestycji będzie niższy od wartości rynkowej, równy wartości rynkowej, czy wyższy od tej wartości.
14.Mając na uwadze wyjaśnienia przedstawione w stosunku do pytania nr 6 Gmina niniejszym powtarza przedstawioną w odpowiedzi na pytanie nr 6 argumentację. A zatem z powodów opisanych powyżej Gmina nie jest w stanie wskazać konkretnej kwoty czynszu dzierżawnego, która to kwota zostanie dopiero ustalona w toku negocjacji pomiędzy stronami. Dodatkowo, Gmina nie wie co w opinii Organu oznacza nieostre określenie „znacząca”. Z punktu widzenia Gminy, czyli instytucji dysponującej środkami publicznymi, której gospodarka finansowa regulowana jest przepisami z zakresu finansów publicznych i dyscypliny finansów publicznych, każda należna jej kwota jest istotna, a przez to „znacząca” z punktu widzenia np. odpowiedzialności dyscyplinarnej przedstawicieli Gminy.
15.Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych powstałych w ramach Inwestycji będzie dokonywała Gmina.
16.Stawki amortyzacji, jakie będzie stosowała Gmina wynikać będą z treści rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 stycznia 1997 r. w sprawie amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i będą zgodne z postanowieniami tego rozporządzenia. Szczegółowe informacje co do wysokości tych stawek zostaną ustalone dopiero po wytworzeniu, w ramach Inwestycji, określonych środków trwałych i oddaniu ich do użytkowania. Inwestycja jest dopiero realizowana, a zatem Gmina nie dysponuje jeszcze wykazem środków trwałych, które zostaną dopiero wytworzone.
17.Mając na uwadze wyjaśnienia przedstawione w stosunku do pytania nr 6 Gmina niniejszym powtarza przedstawioną w odpowiedzi na pytanie nr 6 argumentację. Gmina zamierza w toku negocjacji ze Spółką oprzeć się na wycenie majątku i wycenie rynkowej stawki czynszu dzierżawnego od profesjonalnego podmiotu, co oznacza, że w toku negocjacji ze Spółką Gmina będzie dążyła do ustalenia wysokości czynszu dzierżawnego w wysokości uwzględniającej wysokość stawek amortyzacyjnych (Gmina zakłada, iż ten element zostanie uwzględniony przy wycenie wartości rynkowej czynszu dokonanej przez profesjonalny podmiot). Gmina podkreśla jednak ponownie, iż finalna wysokość czynszu dzierżawnego zostanie dopiero ustalona w toku negocjacji pomiędzy stronami, a Gmina nie ma ani prawnej, ani faktycznej możliwości narzucania jakichkolwiek warunków umownych Spółce.
18.Gmina planuje, iż koszty utrzymywania w odpowiednim stanie technicznym wybudowanej Inwestycji po oddaniu jej w odpłatną dzierżawę na rzecz Spółki będzie pokrywać Spółka.
19.Gmina informuje, iż drugim udziałowcem Spółki jest B. Spółka z o.o., która posiada (…)% udziałów w Spółce. Gmina nie posiada udziałów w B. Spółka z o.o.
20.Inwestycja zostanie przekazana do użytkowania przez Spółkę i Gmina nie będzie w inny sposób, poza świadczeniem usług dzierżawy na rzecz Spółki, wykorzystywać powstałej w ten sposób Infrastruktury do innych celów.
21.Jak Gmina wyjaśniła w treści wniosku o interpretację, zadania z zakresu wodociągów i kanalizacji na terenie Gminy realizowane są przez Spółkę. Oznacza to, że Gmina nie ma możliwości „nie oddania” Inwestycji w użytkowanie, w ramach umowy dzierżawy, przez Spółkę. Gmina nie dysponuje ani doświadczeniem, ani personelem, ani wszystkimi właściwymi środkami trwałymi które umożliwiałyby Gminie przykładowo świadczenie usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków bezpośrednio przez Gminę, w jej imieniu i na jej rachunek. Gmina, zgodnie z art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej po to podjęła decyzję o prowadzeniu gospodarki komunalnej w tym zakresie przez spółkę prawa handlowego, aby nie prowadzić jej w inny sposób. Stąd Gmina nie analizuje scenariusza „co byłoby gdyby” nie zamierzała przekazać Inwestycji w użytkowanie Spółce na podstawie umowy dzierżawy, gdyż taki scenariusz nie jest przez Gminę zakładany i nie wystąpi.
Pytanie
Czy w stosunku do nabytych towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji oraz w stosunku do nabywanych w przyszłości towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji, Gminie przysługuje pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy w stosunku do nabytych towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji oraz w stosunku do nabywanych w przyszłości towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji Gminie przysługuje pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Uzasadnienie stanowiska wnioskodawcy
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.
Z brzmienia tego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi przy nabyciu których został naliczony podatek VAT są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym, w celu skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego istotne jest czy nabywane towary i usługi, przy których został naliczony podatek VAT:
- zostały nabyte przez podatnika VAT,
- pozostawały w związku z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi (co do zasady - nie zwolnionymi z tego podatku).
Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w świetle ust. 2 przywołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jednocześnie Gmina zauważa, iż stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W związku z powyższym Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności polegających na odpłatnej dostawie towarów lub usług, które Gmina wykonuje w ramach działalności gospodarczej i które mają charakter cywilnoprawny, a więc są realizowane przez nią na podstawie umów cywilnoprawnych.
Wnioskodawca informuje, że w związku z przyszłym zakończeniem Inwestycji Gmina będzie wykorzystywała Inwestycję w ramach swojej działalności gospodarczej na podstawie zawartej w przyszłości przez Gminę umowy cywilnoprawnej - umowy dzierżawy ze Spółką. W konsekwencji dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji Inwestycji są związane w sposób bezpośredni z działalnością Gminy podlegającą opodatkowaniu VAT (i niepodlegającą zwolnieniu z VAT). Został zatem spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, czyli związek z czynnościami opodatkowanymi. Gmina ma zatem pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług przy realizacji Inwestycji.
Gmina zauważa, że przepisy podatkowe przewidują szczególne regulacje dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków o tzw. charakterze mieszanym, jednak w ocenie Gminy nie będą one miały zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Wykładnia tego przepisu pozwala stwierdzić, że podlega on zastosowaniu wyłącznie w określonych przypadkach, ściśle wymienionych w tym przepisie, tylko wtedy, gdy podatnik:
- nabywa towary i usługi, które wykorzystuje do celów mieszanych (związanych z działalnością gospodarczą i dla realizacji innych celów, poza przypadkami wymienionymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 ustawy o VAT), oraz
- nie ma możliwości przypisania tych wydatków w całości do działalności gospodarczej.
W przypadku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku już pierwszy z tych warunków nie zostaje spełniony (przez co niemożliwa jest analiza ziszczenia się warunku drugiego), gdyż wydatki Gminy dotyczące realizacji Inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej.
Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, zdaniem Gminy, w przypadku zakupów związanych z realizacją Inwestycji, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli będzie wykorzystywał do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Podjęli Państwo decyzję o realizowaniu zadań z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę za pośrednictwem spółki A. Sp. z o.o. (Spółka), w której są Państwo jednym z udziałowców i posiadają w niej (…) % udziałów.
Nie dysponują Państwo ani doświadczeniem, ani personelem, ani wszystkimi właściwymi środkami trwałymi, które umożliwiałyby Państwu świadczenie usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków bezpośrednio przez Państwa, w Państwa imieniu i na Państwa rachunek.
Są Państwo obecnie w trakcie realizacji inwestycji pod nazwą „(…)” (Inwestycja).
Inwestycja po jej zakończeniu stanowić będzie Państwa środek trwały. Ponieśli Państwo już określone koszty związane z Inwestycją oraz planują Państwo ponoszenie ich w przyszłości. Dokumentowanie tych wydatków następuje i następować będzie w oparciu o wystawiane faktury. Umowa z wykonawcą Inwestycji przewiduje oddanie jej do użytkowania do (…) 2026 r.
Po oddaniu Inwestycji do użytkowania, zamierzają Państwo przekazać ją do używania Spółce w ramach zawartej w przyszłości pomiędzy Państwem a Spółką umowy dzierżawy. Umowa w tym zakresie będzie szczegółowo regulowała prawa i obowiązki stron związane z dzierżawą nowo wytworzonego środka trwałego, w tym także określać wysokość rocznego czynszu dzierżawnego należnego Państwu od Spółki.
Negocjacje ze Spółką w sprawie stawki czynszu będą miały miejsce dopiero po wykonaniu Inwestycji. Założeniem jest, aby stawka czynszu była skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych dla majątku tego rodzaju. Planują Państwo uzyskać wycenę majątku w celu ustalenia stawki czynszu dzierżawnego od profesjonalnego podmiotu.
Realizowana Inwestycja:
- jest związana z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT według właściwej stawki VAT,
- nie jest związana z działalnością podlegającą zwolnieniu z VAT,
- nie jest związana z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT.
Dopiero planują Państwo zawarcie stosownej umowy ze Spółką i nastąpi to w toku dwustronnych negocjacji co do kształtu i warunków tej umowy.
Rozważają Państwo zawarcie umowy dzierżawy przedmiotu Inwestycji na czas nieokreślony.
Dzierżawca realizowanej Inwestycji wybrany został z tego powodu, że jest jedynym podmiotem realizującym na terenie Gminy zadania z zakresu wodociągów i kanalizacji, a Państwo są jego współwłaścicielem.
Na obecnym etapie nie są Państwo w stanie wskazać dokładnej wartości rocznej kwoty czynszu dzierżawnego, który zostanie dopiero ustalony. Planują Państwo, aby stawka była skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych dla majątku tego rodzaju. Działanie takie może odbyć się jednak dopiero w momencie zakończenia Inwestycji, gdy znane będą już całkowite, ostateczne koszty poniesione przez Państwa na realizację Inwestycji, pomimo zaplanowanego budżetu na realizację Inwestycji.
W toku negocjacji ze Spółką zamierzają Państwo uwzględnić całą wartość wydzierżawianego majątku i stawkę amortyzacji dla poszczególnych środków trwałych, nie mają Państwo jednak ani prawnej, ani faktycznej możliwości narzucania jakichkolwiek warunków umownych Spółce.
Biorąc pod uwagę, że usługa dzierżawy jest odpłatna i zamierzają Państwo zawrzeć umowę dzierżawy na czas nieokreślony z czasem należności uzyskane przez Państwa z tytułu dzierżawy pokryją wszystkie wydatki poniesione na realizację Inwestycji.
Zamierzają Państwo w toku negocjacji ze Spółką oprzeć się na wycenie majątku i wycenie rynkowej stawki czynszu dzierżawnego od profesjonalnego podmiotu. W toku negocjacji ze Spółką będą Państwo dążyć do ustalenia czynszu dzierżawnego w wysokości najbardziej korzystnej dla Państwa, uwzględniając wysokość nakładów poniesionych przez Państwa na realizację Inwestycji, natomiast finalna wysokość czynszu dzierżawnego zostanie dopiero ustalona w toku negocjacji pomiędzy stronami.
Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych powstałych w ramach Inwestycji będą dokonywali Państwo. Koszty utrzymywania w odpowiednim stanie technicznym efektów Inwestycji po oddaniu w odpłatną dzierżawę na rzecz Spółki będzie pokrywać Spółka.
Inwestycja zostanie przekazana do użytkowania Spółce i nie będą Państwo w inny sposób, poza świadczeniem usług dzierżawy na rzecz Spółki, wykorzystywać powstałej w ten sposób Infrastruktury do innych celów.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego do już nabytych oraz od nabywanych w przyszłości towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Świadczenie to określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego. W przypadku świadczenia usługi istnieje odbiorca (nabywca usługi) oraz podmiot świadczący usługę.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą oraz za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
W przytoczonych przepisach została zawarta zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 11 grudnia 2006 r. Nr 347 str. 1 ze zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Nie każda jednak czynność, która jest dostawą towarów lub świadczeniem usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności:
- czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników,
- czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Usługi dzierżawy zostały zdefiniowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071).
Art. 693 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego:
§ 1 Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
§ 2 Czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części pożytków.
Umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Nakłada ona na strony - zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę - określone przepisami obowiązki. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy - płacenie umówionego czynszu. Wobec tego umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy. Czynsz stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu dzierżawy przez dzierżawcę.
Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dzierżawa stanowi zatem świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Wykonując cywilnoprawną umowę dzierżawy, będą Państwo występować w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Udostępnienie wytworzonego w ramach Inwestycji majątku za odpłatnością na rzecz innego podmiotu na podstawie umowy cywilnoprawnej stanowi usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy. W odniesieniu do tej czynności nie będą Państwo działać jako organ władzy publicznej i nie będą mogli Państwo skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.
W ustawie oraz wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych ustawodawca nie przewidział zwolnienia od podatku dla odpłatnego udostępniania składników majątkowych (dzierżawy). Zatem czynność ta nie będzie korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT.
Wobec tego, w analizowanej sprawie są/będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i będą Państwo występować w charakterze podatnika VAT, odpłatnie udostępniając efekty Inwestycji w ramach umowy dzierżawy. Nabywane w ramach Inwestycji towary i usługi będą Państwo wykorzystywać do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zatem przysługuje/będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji pn. „(...)”.
Przy czym prawo to przysługuje/będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
Zatem w interpretacji oparłem się w szczególności na informacjach, że planują Państwo, aby stawka czynszu za dzierżawę była skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych dla majątku tego rodzaju, działanie takie może odbyć się jednak dopiero w momencie zakończenia Inwestycji, gdy znane będą już całkowite, ostateczne koszty poniesione przez Państwa na realizację Inwestycji. Ponadto w toku negocjacji ze Spółką odnośnie czynszu zamierzają Państwo uwzględnić całą wartość wydzierżawianego majątku i stawkę amortyzacji dla poszczególnych środków trwałych oraz umowę dzierżawy zamierzają Państwo zawrzeć na czas nieokreślony, zatem należności uzyskane przez Państwa z tytułu dzierżawy pokryją wszystkie wydatki poniesione na realizację Inwestycji. Dodatkowo poza świadczeniem usług dzierżawy na rzecz Spółki nie będą Państwo w inny sposób, wykorzystywać powstałej w ramach Inwestycji infrastruktury.
Interpretacja nie wywoła skutków prawnych, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności gdy zostanie ustalone, że wysokość wynagrodzenia za świadczenie usług na podstawie umowy dzierżawy skalkulowana jest na zbyt niskim poziomie, który uniemożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych bądź wydłuży okres zwrotu lub też, że Inwestycja nie będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych (a np. do realizacji zadań własnych gminy).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
