Interpretacja indywidualna z dnia 19 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.776.2025.3.AC
Przychody z działalności klasyfikowanej jako badawczo-rozwojowa w PKWiU dział 72 mogą być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5% do kwoty 100 000 zł, natomiast nadwyżka ponad tę kwotę stawką 12,5%. Niedopuszczalne jest jednolite opodatkowanie całości przychodów stawką 8,5%.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 17 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 września 2025 r. (wpływ 29 września 2025 r.) oraz pismem z 5 listopada 2025 r. (wpływ 6 listopada 2025 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą (...) Consulting. Profil wiodącej działalności (PKD 72.10.Z / PKWiU 72.1) obejmuje badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych. Na podstawie umów zawartych z zagranicznymi kontrahentami (m.in. X, Y) świadczy Pan usługi obejmujące:
·projektowanie protokołów badań klinicznych i przedklinicznych,
·analizę danych naukowych,
·opracowywanie dokumentacji regulacyjnej,
·nadzór merytoryczny nad badaniami prowadzonymi przez CRO i ośrodki kliniczne,
·przygotowywanie raportów naukowych i analiz bezpieczeństwa.
Usługi te nie polegają na udzielaniu świadczeń zdrowotnych pacjentom ani na prowadzeniu praktyki lekarskiej. Mają one charakter naukowo-badawczy, analityczny i konsultingowy.
W uzupełnieniu do wniosku wskazał Pan, że:
1.Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
2.Działalność gospodarczą prowadzi Pan od dnia 1 listopada 2024 r.
3.Prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów.
4.Od początku działalności tj. od 1 listopada 2024 roku rozlicza się Pan podatkiem liniowym (19%). Zamierza Pan zmienić formę opodatkowania i od 1 stycznia 2026 r. wybrać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Nie składał Pan dotychczas oświadczenia o zmianie formy opodatkowania i wyborze zryczałtowanego podatku dochodowego.
5.Pierwszy przychód z działalności osiągnął Pan w listopadzie 2024. W lipcu 2025 osiągnął Pan pierwszy przychód z działalności z zakresu badań naukowych i prac rozwojowych (Usługi w zakresie prac rozwojowych w dziedzinie nauk medycznych i farmacji).
6.Przedmiotem zapytania jest okres od stycznia 2026 r.
7.Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza będzie działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843).
8.Wskazane usługi nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, nie należą do wykonywania zawodu lekarza, nie są udzielaniem świadczeń zdrowotnych na rzecz pacjentów, lecz dotyczą wyłącznie prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych.
9. Klasyfikacja usług wg PKWiU, których dotyczy wniosek to :
72.19.41.0 Usługi w zakresie badań podstawowych w dziedzinie nauk medycznych i farmacji oraz 72.19.43.0 Usługi w zakresie prac rozwojowych w dziedzinie nauk medycznych i farmacji
10. Szczegółowy opis czynności w ramach usług z zakresu
a)Projektowanie protokołów badań klinicznych i przedklinicznych
Projektowanie protokołów badań klinicznych i przedklinicznych stanowi, wieloetapowy proces, w ramach którego w pierwszej kolejności przeprowadza się systematyczny przegląd i krytyczną analizę istniejącego stanu wiedzy naukowej (literatura fachowa, bazy danych, wyniki wcześniejszych badań, aktualne wytyczne regulatorów). Na tej podstawie formułowane są hipotezy badawcze oraz dobierane optymalne modele eksperymentalne. Opracowanie protokołu wymaga określenia celów głównych i drugorzędowych, punktów końcowych, metodologii pomiarowej, kryteriów włączenia i wyłączenia uczestników, sposobu randomizacji, planu statystycznego, zasad monitorowania bezpieczeństwa oraz procedur zapewnienia jakości danych. W badaniach przedklinicznych obejmuje to m.in. wybór i walidację modeli zwierzęcych, komórkowych lub molekularnych, natomiast w przypadku badań klinicznych - zaprojektowanie ram organizacyjnych badania z udziałem ludzi, w tym dobór odpowiednich grup pacjentów i procedur badawczych, przy czym nie jest to udzielanie świadczeń zdrowotnych. Rezultatem procesu jest opracowanie protokołu badania stanowiącego podstawę do jego późniejszej realizacji, bądź - w przypadku gdy zebrane dane naukowe, nowe publikacje lub wyniki badań zewnętrznych wskazują na brak zasadności dalszych działań - uzasadnione odstąpienie od przeprowadzenia badania.
b)Analiza danych naukowych
Analiza danych naukowych obejmuje w szczególności opracowanie i interpretację wyników badań skuteczności oraz bezpieczeństwa badanych substancji czynnych, leków, wyrobów medycznych czy procedur eksperymentalnych. Proces ten rozpoczyna się od wieloetapowej obróbki danych (oczyszczenie, walidacja, weryfikacja jakości), a następnie wykorzystania odpowiednich metod statystycznych i bioinformatycznych pozwalających na ocenę istotności różnic, siły efektu, powtarzalności i wiarygodności uzyskanych rezultatów.
W części przedklinicznej analiza danych obejmuje m.in. wyniki badań na modelach zwierzęcych, komórkowych lub molekularnych, ocenę parametrów farmakokinetycznych i farmakodynamicznych, toksykologii oraz wstępnych sygnałów dotyczących bezpieczeństwa i skuteczności. Interpretacja takich danych pozwala na identyfikację potencjalnych mechanizmów działania substancji, określenie dawki bezpiecznej do dalszych badań oraz ocenę zasadności przechodzenia do etapu klinicznego.
W części klinicznej analiza danych polega na opracowaniu wyników pochodzących z badań z udziałem ludzi, z uwzględnieniem odpowiednich kryteriów populacyjnych, grup kontrolnych i stosowanych metod randomizacji. Analiza dotyczy oceny skuteczności terapeutycznej, bezpieczeństwa stosowania, występowania działań niepożądanych oraz porównanie tych wyników z dostępnymi lub alternatywnymi metodami leczenia. Interpretacja dokonywana jest w odniesieniu do aktualnych wytycznych regulatorów, zasad dobrej praktyki klinicznej (GCP) oraz aktualnego stanu wiedzy naukowej.
Kluczowym elementem na obu etapach jest krytyczna interpretacja rezultatów w kontekście istniejących standardów i możliwych rozwiązań alternatywnych. Efektem analizy jest przygotowanie raportu końcowego z badania oraz/lub opracowanie publikacji naukowej, które mogą stanowić podstawę do dalszych decyzji rozwojowych, regulacyjnych bądź wdrożeniowych.
c)Opracowywanie dokumentacji regulacyjnej
Opracowywanie dokumentacji regulacyjnej stanowi integralny element działalności badawczo- rozwojowej o charakterze innowacyjnym. Proces ten obejmuje przygotowanie pełnych, usystematyzowanych wniosków, raportów oraz innych dokumentów wymaganych przez instytucje regulacyjne, w tym dokumentacji dla komisji bioetycznych, organów dopuszczających badania kliniczne oraz innych instytucji nadzorujących zgodność prowadzonych projektów z obowiązującymi standardami prawnymi i naukowymi. Dokumentacja ta powstaje na podstawie krytycznej analizy i syntezy danych z badań przedklinicznych oraz wczesnych badań klinicznych, obejmuje wyniki dotyczące skuteczności i bezpieczeństwa, dane farmakokinetyczne i toksykologiczne, a także propozycje dalszych procedur badawczych. Efektem tych działań jest powstanie kompletnej dokumentacji regulacyjnej, która umożliwia uzyskanie zgody na prowadzenie badań klinicznych oraz stanowi podstawę dla dalszego rozwoju nowych leków, technologii medycznych lub procedur terapeutycznych.
d)Nadzór merytoryczny nad badaniami prowadzonymi przez CRO oraz ośrodki kliniczne.
Ten element działalności naukowo-rozwojowej obejmuje kontrolę poprawności naukowej i metodologicznej prowadzonych projektów, ocenę zgodności protokołów z aktualnym stanem wiedzy oraz zasadami GCP i laboratoryjnej (GLP), a także bieżącą analizę jakości i spójności gromadzonych danych. Działalność ta polega również na doborze odpowiednich ośrodków badawczych dysponujących właściwym zapleczem naukowym, sprzętowym i kadrowym, co ma kluczowe znaczenie dla innowacyjnego charakteru i rzetelności uzyskiwanych wyników. Nadzór merytoryczny obejmuje ponadto interpretację sygnałów bezpieczeństwa i skuteczności, rekomendowanie ewentualnych modyfikacji protokołu oraz identyfikowanie obszarów wymagających dodatkowych badań rozwojowych. Efektem jest zapewnienie wysokiej jakości badań, powtarzalności oraz wiarygodności uzyskiwanych rezultatów, które mogą zostać wykorzystane w dalszym procesie rozwoju nowych leków, technologii biomedycznych czy procedur terapeutycznych. Tym samym nadzór ten stanowi element działalności badawczo- rozwojowej, ukierunkowanej na tworzenie i rozwój innowacyjnych rozwiązań medycznych, a nie wykonywanie świadczeń zdrowotnych w ramach zawodu lekarza.
11. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan przede wszystkim usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (jak wyżej), które stanowią ponad 90% Pana działalności i przychodów.
Niezależnie od powyższego, na podstawie odrębnych umów i w odrębnym zakresie, świadczy Pan także usługi medyczne jako lekarz. Ta aktywność jest wyraźnie rozdzielona od działalności badawczo-rozwojowej i dotyczy innej kategorii podmiotów oraz innych umów.
Dodatkowo, uzyskuje Pan również dochody na podstawie umowy o pracę (ze stosunku pracy) na stanowisku profesor (nauczyciel akademicki). Dochody te są opodatkowane poza działalnością gospodarczą.
12. Prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób pozwalający na wyodrębnienie przychodów z usług opodatkowanych różnymi stawkami ryczałtu. Podatkowa księga przychodów i rozchodów.
13. Przychody z działalności gospodarczej nie przekroczą równowartości 2 000 000 euro rocznie.
14. Do działalności nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy.
Pytanie
Czy przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia ww. usług może Pan opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosując stawkę 8,5%, właściwą dla działalności sklasyfikowanej w PKWiU 72.10.Z (badania naukowe i prace rozwojowe), a nie stawkę 17% przewidzianą dla wolnych zawodów medycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, przychody z opisanej działalności mogą być opodatkowane ryczałtem wg stawki 8,5%, gdyż:
·Działalność jest sklasyfikowana w PKWiU 72.10.Z - badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych.
·Świadczone usługi mają charakter naukowo-badawczy i konsultacyjny, a nie medyczny.
·Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (art. 12 ust. 1) przewidują dla takich usług niższą stawkę ryczałtu (8,5%), chyba że działalność jest wykonywana jako wolny zawód medyczny - co w niniejszym przypadku nie ma miejsca.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) i art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
- 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu wykonywania usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU dział 72).
Ponadto według art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.
We wniosku wskazał Pan, że od 1 listopada 2024 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Działalność opodatkowana jest podatkiem liniowym. Od 1 stycznia 2026 r. zamierza Pan zmienić formę opodatkowania i wybrać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza będzie działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Usługi w/g PKWiU, których dotyczy wniosek to: 72.19.41.0 Usługi w zakresie badań podstawowych w dziedzinie nauk medycznych i farmacji oraz 72.19.43.0 Usługi w zakresie prac rozwojowych w dziedzinie nauk medycznych i farmacji.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody, które będzie Pan uzyskiwał z działalności gospodarczej, sklasyfikowanej w/g PKWiU 72.19.41.0, 72.19.43.0, mogą począwszy od 2026 r. (o ile nie zmieni się stan faktyczny i prawny), być opodatkowane zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stawką w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł, natomiast od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł według stawki 12,5% uzyskanych przychodów.
Tym samym nie można potwierdzić Pana stanowisko, zgodnie z którym przychody uzyskiwane z tytułu opisanej działalności opodatkowane są stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Wobec powyższego Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).
Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
