Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.560.2025.1.RMA
Odpłatne zbycie przez Miasto nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami niemieszkalnymi będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w sprzężeniu z art. 29a ust. 8 tej ustawy, z powodu upływu okresu ponad dwóch lat od pierwszego zasiedlenia i braku nakładów na ulepszenie tych budynków przekraczających 30% ich wartości początkowej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku odpłatnego zbycia zabudowanej nieruchomości. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto (...) (dalej: Miasto) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).
Z dniem 1 stycznia 2017 r. podjęło scentralizowane rozliczanie podatku VAT wraz z jednostkami organizacyjnymi Miasta (...) i zakładem budżetowym. Z dniem 31 maja 2023 r. nastąpiła likwidacja samorządowego zakładu budżetowego. Zlikwidowany samorządowy zakład budżetowy został przejęty przez istniejącą jednostkę budżetową pod nazwą Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w (...), która przejęła zadania realizowane przez zlikwidowany zakład.
Jako jednostka samorządu terytorialnego (dalej: JST) posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153 ze zm.) i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.). Miasto wykonuje przede wszystkim tzw. zadania własne nałożone na jednostkę odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostało powołane. Zdecydowana większość tych zadań jest wykonywana przez Miasto w ramach reżimu publicznoprawnego, niektóre czynności Miasto wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, traktując je jako podlegające przepisom ustawy o VAT.
W myśl art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1145 ze zm.) nieruchomości gruntowe są zbywane w drodze bezprzetargowej, jeżeli przedmiotem zbycia jest nieruchomość lub jej części, jeżeli mogą poprawić warunki zagospodarowania nieruchomości przyległej, stanowiącej własność lub oddanej w użytkowanie wieczyste osobie, która zamierza tę nieruchomość lub jej część nabyć, jeżeli nie mogą być zagospodarowane jako odrębne nieruchomości.
Gmina ma obowiązek sprzedać nieruchomość w trybie bezprzetargowym, gdy zbywana nieruchomość jest niezbędna do poprawy warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej i nie może być samodzielnie zagospodarowana.
Miasto zamierza sprzedać w drodze bezprzetargowej nieruchomości gruntową, oznaczoną numerem geodezyjnym 2 o powierzchni 187 m2 na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej ozn. nr 1.
Przedmiotowa nieruchomość stanowi własność Miasta (...) na podstawie prawomocnych decyzji Wojewody (...).
Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (...) ww. działka znajduje się na terenie przeznaczonym pod budownictwo jednorodzinne z dopuszczeniem funkcji handlowo-usługowej (symbol w planie 2MNU).
Przedmiotowa nieruchomość jest zabudowana dwoma budynkami niemieszkalnymi uniemożliwiającymi wjazd i wejście na działkę, także na działce 2 znajduje się część budynku niemieszkalnego przyległej nieruchomości o numerze 1.
Ww. działka w ewidencji gruntów i budynków została uznana za użytek B - tereny mieszkaniowe.
Na przedmiotowej nieruchomości znajdują się następujące budynki:
1)murowany budynek niemieszkalny o powierzchni zabudowy 18 m2, kondygnacja naziemna. Rok zakończenia budowy 1988;
2)murowany budynek niemieszkalny o powierzchni zabudowy 26 m2, kondygnacja naziemna. Rok zakończenia budowy 1970.
Obsługa komunikacyjna i dostęp do drogi mogą odbywać się tylko poprzez działkę o nr 11053/1 i ma zostać przeznaczona na poprawę warunków zagospodarowania tej przyległej nieruchomości.
Nieruchomość ma zapewniony dostęp do drogi publicznej poprzez teren działki o numerze geodezyjnym 1, w związku z tym przedmiotowa działka o nr 2 nie może funkcjonować jako samodzielna nieruchomość.
Mamy w tym przypadku do czynienia z czynnościami związanymi ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.
Miastu (...) nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z uwagi na to, iż Miasto (...) nabyło przedmiotową działkę na podstawie prawomocnej decyzji Wojewody (...).
Budynek oraz grunty nie były użytkowane przez Miasto (...), także Miasto nie ponosiło żadnych nakładów na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości zabudowanej.
Na powyższej działce jest brak sieci infrastruktury technicznej.
Miasto od chwili otrzymania powyższej nieruchomości zabudowanej budynkami niemieszkalnymi nie poniosło żadnych nakładów na modernizację czy ulepszenie tych budynków, obecnie budynki są w słabym stanie technicznym. Nie była wydawana decyzja na rozbiórkę. Przedmiotowa nieruchomość obecnie jest nieużytkowana.
Pojęcie „budynek” zdefiniowane zostało w art. 3 pkt 2 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm.) i jest to obiekt budowlany trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych posiadający fundamenty i dach. Istotny bowiem w tym przypadku jest fakt, iż obiekt ten nie utracił walorów pozwalających na uznanie go za budynek w rozumieniu Prawa budowlanego, a teren na którym jest on usytuowany jest terenem zabudowanym.
Budynki niemieszkalne mieszczące się na przedmiotowych działkach gruntowych w świetle przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane stanowią budynki. Własnością ich jest Miasto, budynki są na trwale związane z gruntem. W stosunku do tych budynków Miasto domniema, że nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a momentem sprzedaży upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Od 5 listopada 2013 r. wyłącznym użytkownikiem nieruchomości było i jest Miasto (...).
Przedmiotowa nieruchomość stanowiąca własność Miasta oznaczona jako użytek B, zabudowana jest budynkami niemieszkalnymi, jednakże brak jest dokumentów potwierdzających uzyskanie pozwolenia na budowę przedmiotowych obiektów, tym samym nie można jednoznacznie określić, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie, rozpoczęcie użytkowania lub oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy, być może nastąpiło to w rok zakończenia budowy czyli 1988 lub 1970, czyli od pierwszego zasiedlenia budynku do czasu sprzedaży upłynął okres dłuższy niż dwa lata.
Miasto nie posiada żadnych dokumentów wskazujących na poniesienie nakładów na ulepszenie tych budynków w wysokości co najmniej 30% ich wartości początkowej.
Z tytułu przedmiotowej transakcji sprzedaży nieruchomości zabudowanej Miasto będzie działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym ww. transakcja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Miasto realizując nałożone na siebie obowiązki wynikające z powołanych przepisów działa w obszarze prowadzenia działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z powyższym przepisem podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Warunkiem koniecznym do opodatkowania podatkiem VAT danej transakcji nie jest fakt bycia podatnikiem VAT, ale występowanie w roli podatnika VAT w odniesieniu do konkretnej transakcji, wchodzącej w zakres działalności gospodarczej podmiotu.
Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
W odniesieniu do sprzedaży ww. działki zabudowanej należy zauważyć, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego: „W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu”. Wobec powyższego przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Przedmiotowa nieruchomość nigdy nie była /nie jest obciążona umowami najmu czy dzierżawy, czy też umowami o podobnym charakterze, tak więc nie była/ nie jest wykorzystywana do działalności gospodarczej, w tym działalności objętej ustawą o VAT. Miasto (...) nie osiągało i nie osiąga żadnych dochodów z przedmiotowej nieruchomości.
Rada Miasta nie podjęła uchwały o rewitalizacji oraz powyższe działki nie są położone na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji zgodnie z rozdziałem 5 ustawy z dnia 9 października o rewitalizacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 278 ze zm.).
Miasto nabyło przedmiotową nieruchomość nieodpłatnie i nie wiązało się to z uzyskaniem prawa do odliczenia podatku VAT po stronie Miasta. Powyższa nieruchomość nigdy nie była wykorzystywana przez Miasto dla potrzeb jakiejkolwiek działalności gospodarczej, nie była także wykorzystywana do działalności Miasta jako organu władzy publicznej.
Miasto realizując uprawnienia właścicielskie zamierza zbyć nabytą powyższą nieruchomość w drodze bezprzetargowej na rzecz osoby niebędącej podatnikiem tego podatku.
Transakcja zbycia nieruchomości podlega regulacjom ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz stanowi czynność cywilnoprawną, tj. czynność sprzedaży, zamiany, wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego i podlega obowiązkowi podatkowemu na zasadach ogólnych. Wykonywane czynności przez Miasto w powyższym zakresie mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT. Miasto będąc czynnym podatnikiem VAT będzie płatnikiem tegoż podatku w zakresie sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.
Przedmiotem sprzedaży będzie majątek Miasta. Przy działce zabudowanej konsekwencje podatkowe w podatku VAT uzależnione są do statusu budynku. Możliwe jest zastosowanie zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy o podatku od towarów i usług.
Sprzedaż powyższej nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jednocześnie będzie korzystać ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jednakże dla zastosowania powyższego zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 istotne jest, czy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed pierwszym zasiedleniem, czy też nie.
Zgodnie z ww. artykułem ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:
1)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
2)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
W świetle definicji pierwszego zasiedlenia zawartej w art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeśli wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o VAT, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Odnosząc się do ww. definicji pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeśli wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o VAT, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby Miasta jako organu władzy publicznej. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich część oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby jakiejkolwiek działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby Miasta jako organu władzy publicznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.
Działka nie była wykorzystywana na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.
Zdaniem Miasta doszło do pierwszego zasiedlenia posadowionych na przedmiotowej działce budynków użytkowych. Są to stare budynki użytkowe w słabym stanie technicznymi. Miasto nie potrafi określić daty pierwszego zasiedlenia - być może nastąpiło to w roku zakończenia budowy, czyli 1988 rok jednego budynku i 1970 rok drugiego budynku niemieszkalnego lub tuż po nim. Dlatego też z uwagi na fakt pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
Od chwili przejęcia nieruchomości Miasto nie oddało jej do użytkowania w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Miasto (...) nie ponosiło żadnych nakładów na ulepszenie lub modernizację budynków.
W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Tak więc by dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa powyższe warunki. W myśl art. 43 ust. 7a ustawy warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle powyższego przepisu przy dostawie budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem VAT. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części. Jeśli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również grunt, na którym obiekty są posadowione.
Pytanie
Czy w świetle przepisów o podatku od towarów i usług dokonanie przez Miasto odpłatnego zbycia nieruchomości gruntowych zabudowanych budynkami niemieszkalnymi będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a?
Państwa stanowisko w sprawie
Niezależnie od aktualnego stanu budynków, w ocenie Miasta możliwe jest uznanie, iż w tym przypadku Miasto dokona sprzedaży nieruchomości zabudowanej i dostawa budynków znajdujących się na tej nieruchomości nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Miasto uważa, że w tym przypadku dla dostawy przedmiotowej nieruchomości zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Zgodnie z treścią tego przepisu, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.
Zgodnie z art. 29a ust. 8 w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle powyższego przepisu przy dostawie budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem VAT. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części. Jeśli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również grunt, na którym obiekty są posadowione.
Miasto na przedmiotowej nieruchomości nie ponosiło żadnych nakładów, nie dokonywało ulepszeń i remontów i nie składało wniosku o pozwolenie na rozbiórkę budynków. Na dzień sprzedaży na wyżej wymienionej działce będą znajdowały się posadowione budynki użytkowe. Do czasu sprzedaży przez Miasto nie będą podejmowane żadne działania mające na celu usunięcie, rozebranie bądź wyburzenie budynków. Tym samym na dzień sprzedaży nieruchomość będzie zabudowana opisanymi wyżej obiektami. Przed dniem sprzedaży nie będzie rozpoczęta rozbiórka budynków, nie zostanie wydana decyzja o rozbiórce.
Ww. nieruchomość nigdy nie przynosiła Miastu żadnych dochodów.
W związku z powyższym zdaniem Miasta dostawa przedmiotowej nieruchomości zabudowanej będzie stanowiła po stronie Miasta czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT a zarazem korzystającą ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy. Ponadto, stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zwolnienie z VAT znajdzie zastosowanie również w odniesieniu do dostawy gruntu, z którym trwale związane są przedmiotowe budynki. W przypadku bowiem sprzedaży nieruchomości zabudowanej, stawkę VAT właściwą dla opodatkowania budynku lub budowli należy zastosować również w odniesieniu do dostawy gruntu, na którym posadowione są te obiekty budowlane.
Zatem podstawą zwolnienia z opodatkowania VAT planowanej sprzedaży nieruchomości w tym przypadku byłby art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w związku z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 i 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
6) towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii,
22) sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle powyższego grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1, 2 i 6 ustawy:
1.Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
2.Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
6.Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Wskazali Państwo, że są czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W myśl art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, nieruchomości gruntowe są zbywane w drodze bezprzetargowej, jeżeli przedmiotem zbycia jest nieruchomość lub jej części, jeżeli mogą poprawić warunki zagospodarowania nieruchomości przyległej, stanowiącej własność lub oddanej w użytkowanie wieczyste osobie, która zamierza tę nieruchomość lub jej część nabyć, jeżeli nie mogą być zagospodarowane jako odrębne nieruchomości.
Zamierzają Państwo sprzedać w drodze bezprzetargowej nieruchomości gruntową oznaczoną numerem geodezyjnym 2 o powierzchni 187 m2 na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej ozn. nr 1.
Przedmiotowa nieruchomość stanowi Państwa własność na podstawie prawomocnych decyzji Wojewody (...).
Na przedmiotowej nieruchomości znajdują się następujące budynki:
- murowany budynek niemieszkalny o powierzchni zabudowy 18 m2, kondygnacja naziemna. Rok zakończenia budowy 1988;
- murowany budynek niemieszkalny o powierzchni zabudowy 26 m2, kondygnacja naziemna. Rok zakończenia budowy 1970.
Na powyższej działce jest brak sieci infrastruktury technicznej.
Od chwili otrzymania powyższej nieruchomości zabudowanej budynkami niemieszkalnymi nie ponieśli Państwo żadnych nakładów na modernizację czy ulepszenie tych budynków, obecnie budynki są w słabym stanie technicznym. Nie była wydawana decyzja na rozbiórkę. Przedmiotowa nieruchomość obecnie jest nieużytkowana.
Budynki niemieszkalne mieszczące się na przedmiotowych działkach gruntowych w świetle przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane stanowią budynki.
W stosunku do tych budynków domniemają Państwo, że nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 14 ustawy, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem i momentem sprzedaży upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Brak jest dokumentów potwierdzających uzyskanie pozwolenia na budowę przedmiotowych obiektów, tym samym nie można jednoznacznie określić, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie, rozpoczęcie użytkowania lub oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy - być może nastąpiło to w rok zakończenia budowy czyli 1988 lub 1970. Czyli od pierwszego zasiedlenia budynku do czasu sprzedaży upłynął okres dłuższy niż dwa lata.
Nie posiadają Państwo żadnych dokumentów wskazujących na poniesienie nakładów na ulepszenie tych budynków w wysokości co najmniej 30% ich wartości początkowej.
Państwa wątpliwości dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy odpłatnego zbycia przez Państwa nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami niemieszkalnymi.
Analiza ww. przepisów art. 15 ust. 1, 2 i 6 ustawy prowadzi do następujących wniosków:
- wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,
- w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:
- czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,
- ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
W konsekwencji w odniesieniu do opisanej we wniosku czynności cywilnoprawnej polegającej na planowanej sprzedaży w drodze bezprzetargowej zabudowanej nieruchomości gruntowej oznaczonej numerem geodezyjnym 2 o powierzchni 187 m2 nie będą Państwo korzystali z wyłączenia określonego w art. 15 ust. 6 ustawy, a w efekcie będą Państwo występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
Tym samym opisana we wniosku czynność będzie stanowić dla Państwa odpłatną dostawę towarów, która na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zwolnienie od podatku dla nieruchomości stanowiących budynki, budowle lub ich części zostało określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Stosownie art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania, zarówno wtedy, gdy po wybudowaniu budynku sprzedano go lub oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własne – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.
W przypadku budynków lub budowli niespełniających przesłanek do zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia, o którym stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Należy zauważyć, że przepisy ustawy nie definiują pojęcia „budynku” i „budowli” będących przykładowymi obiektami, które nadają działce status gruntu zabudowanego. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm.).
Zgodnie z art. 3 Prawa budowlanego:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1)obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;
2)budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
(…)
3)budowli – należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;
(…).
Jak Państwo wskazali, na przedmiotowej nieruchomości znajdują się:
·murowany budynek niemieszkalny o powierzchni zabudowy 18 m2, kondygnacja naziemna. Rok zakończenia budowy 1988;
·murowany budynek niemieszkalny o powierzchni zabudowy 26 m2, kondygnacja naziemna. Rok zakończenia budowy 1970.
Na powyższej działce brak jest sieci infrastruktury technicznej.
Obecnie budynki są w słabym stanie technicznym. Nie była wydawana decyzja na rozbiórkę.
Budynki niemieszkalne mieszczące się na przedmiotowej działce w świetle przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane stanowią budynki.
Tym samym należy uznać, że przedmiotem dostawy będzie grunt zabudowany.
Zatem w celu ustalenia, czy w opisanej we wniosku sytuacji zastosowanie znajdzie zwolnienie wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy należy w pierwszej kolejności ustalić, czy względem budynków wchodzących w skład nieruchomości nastąpiło pierwsze zasiedlenie.
W świetle definicji zawartej w ww. art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu, lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Domniemają Państwo, że w stosunku do tych budynków nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 14 ustawy, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a momentem sprzedaży upłynął okres dłuższy niż 2 lata.
Od 5 listopada 2013 r. wyłącznym użytkownikiem nieruchomości byli i są Państwo.
Brak jest dokumentów potwierdzających uzyskanie pozwolenia na budowę przedmiotowych obiektów, tym samym nie można jednoznacznie określić, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie - rozpoczęcie użytkowania lub oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy. Być może nastąpiło to w rok zakończenia budowy czyli 1988 lub 1970. Czyli od pierwszego zasiedlenia budynku do czasu sprzedaży upłynął okres dłuższy niż dwa lata.
Od otrzymania nieruchomości nie ponosili Państwo żadnych nakładów na modernizację czy ulepszenie budynków. Nie posiadają Państwo żadnych dokumentów wskazujących na poniesienie nakładów na ulepszenie tych budynków w wysokości co najmniej 30% ich wartości początkowej.
Z uwagi zatem na fakt, że od pierwszego zasiedlenia budynków do chwili sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata i jednocześnie nie ponoszono nakładów na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej tych budynków, to należy uznać, że dla dostawy znajdujących się na nieruchomości gruntowej oznaczonej numerem geodezyjnym 11053/2 dwóch budynków niemieszkalnych zostaną spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednocześnie mając na uwadze treść art. 29a ust. 8 ustawy, dostawa gruntu, na którym znajdują się ww. budynki, również będzie korzystać z ww. zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Analiza zwolnień wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 ustawy jest bezzasadna. Jak bowiem wskazano powyżej, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie z tych zwolnień w przypadku budynków lub budowli niespełniających przesłanek do zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, co nie zachodzi w opisanej we wniosku sytuacji.
Zatem odpłatne zbycie nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami niemieszkalnymi będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
