Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.183.2025.2.MJ
Darowizny pieniężne przekazane przez podatnika na rzecz fundacji spełniającej kryteria organizacji pozarządowej prowadzącej działalność pożytku publicznego, mogą zostać odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, pod warunkiem że nie przekraczają 6% dochodu podatnika.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący możliwości skorzystania z odliczenia dokonanej darowizny. Uzupełnił go Pan 21 października 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, polskim rezydentem podatkowym i podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca rozlicza podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych.
Wnioskodawca dokonywał w przeszłości oraz nie wyklucza dokonywania w przyszłości darowizn pieniężnych na rzecz Fundacji A, z siedzibą w B, posiadającą nr KRS: (...) oraz nr NIP: (...) (dalej: „A”). Statutowym celem A jest (...).
Zgodnie ze statutem A, realizuje ona swoje cele poprzez:
(...)
A prowadzi różnorodne działania m.in. (...).
Zgodnie ze statutem, dochody A zwiększające jej majątek, mogą pochodzić w szczególności z darowizn, spadków i zapisów, subwencji od osób prawnych i innych nieodpłatnych przysporzeń, dochodów z aktywów, nieruchomości i praw majątkowych, odsetek bankowych, dochodów ze zbiórek i imprez publicznych, dochodów z udziałów w zyskach spółek, w których udziały (akcje) zostały nabyte przez Fundację podczas jej działalności oraz dochodów z działalności gospodarczej.
Dochody pochodzące z darowizn, spadków, zapisów i subwencji mogą być przeznaczone na realizację wszystkich celów A, o ile ofiarodawcy nie postanowią inaczej. Zarząd A może nie przyjąć warunku ofiarodawcy. W takim przypadku A zwraca ofiarodawcy przekazane przez niego środki. Jeżeli przekazaniu środków nie towarzyszy określenie celu ich wykorzystania, A może przeznaczyć je na dowolny cel statutowy.
Będąca beneficjentem darowizn A nie posiada statusu „organizacji pożytku publicznego” w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1491, dalej: „ustawa DPPW”).
Darowizny zostały udzielone A przez Wnioskodawcę w formie pieniężnej poprzez przelew bankowy na rachunek płatniczy A. Wnioskodawca nie zaliczył i nie zaliczy wartości przekazanych A darowizn do kosztów uzyskania przychodów, nie odliczył i nie odliczy tej wartości w żaden inny sposób niż określony w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT. Wartość darowizny nie została też Wnioskodawcy w żaden sposób zwrócona.
Uzupełnienie wniosku
Wskazane we wniosku darowizny zostały przekazane na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2025 r. poz. 1338), tj. na cele działalności A na polu:
(...)
Wskazane darowizny zostały przekazane na rzecz organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. na rzecz A.
A nie działa w celu osiągnięcia zysku a osiągane przez nią dochody, w tym dochody z działalności gospodarczej, wykorzystywane są na realizację celów statutowych A.
Wnioskodawca posiada dowody wpłaty, z których wynika wysokość poniesionych wydatków tytułem darowizny na rachunek płatniczy A.
Na moment złożenia niniejszego wniosku i w latach, których dotyczy ten wniosek Wnioskodawca podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych, tj. według tzw. skali podatkowej.
Pytanie
Czy kwota darowizny pieniężnej dokonanej na rzecz A może zostać przez Wnioskodawcę odliczona od podstawy obliczenia podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, kwota darowizny pieniężnej dokonanej na rzecz A może zostać odliczona od podstawy obliczenia podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, tj. w wysokości dokonanej darowizny, nie większej jednak niż 6% dochodu Wnioskodawcy.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z kolei zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o PIT, podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1,2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e - w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.
Przepis ten umożliwia odliczenie od podstawy opodatkowania kwoty udzielonej przez podatnika darowizny przy spełnieniu następujących warunków:
·Darowizna została przekazana na cele określone w art. 3 ustawy DPPW,
·Darowizna została przekazana organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy DPPW.
Darowizna jest pojęciem cywilnoprawnym, niedefiniowanym na gruncie ustaw podatkowych. Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, dalej: "k.c."), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Jak wskazuje się w doktrynie, „w świetle art. 888 do tzw. essentialia negotii umowy darowizny należą: określenie przedmiotu darowizny, wskazanie że świadczenie następuje kosztem majątku darczyńcy, a ponadto że ma nieodpłatny charakter. [...] Dla zakwalifikowania czynności prawnej jako darowizny decydujące znaczenie ma tzw. animus donandi, tj. wola obdarowania będąca subiektywnym elementem występującym po stronie darczyńcy. W konsekwencji nie każda umowa, której przedmiotem jest nieodpłatne świadczenie, może być kwalifikowana jako umowa darowizny” .
W myśl art. 890 § 1 k.c., oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. Oznacza to, że wykonanie darowizny pieniężnej przez darczyńcę i przyjęcie jej przez obdarowanego jest równoważne z zawarciem skutecznej umowy darowizny - także przy braku zastosowania formy aktu notarialnego.
Tym samym nie ulega wątpliwości, że świadczenia dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz A stanowią darowiznę o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o PIT, a w konsekwencji podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, przy spełnieniu określonych w ustawie warunków.
Warunkiem przedmiotowym odliczenia kwoty darowizny od podstawy opodatkowania jest przekazanie jej na wskazane w ustawie cele. Cele te określa art. 3 ustawy DPPW, który definiuje pojęcie działalności pożytku publicznego. W myśl art. 3 ust. 1 ustawy DPPW, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.
Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 ustawy DPPW - sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie m.in.:(...)
Dokonując subsumpcji wskazanych przepisów do stanu faktycznego należy uznać, że darowizny opisane w stanie faktycznym zostały dokonane na cele określone w art. 3 ustawy DPPW. Jak wskazano w stanie faktycznym, celem dokonania darowizny jest wsparcie podstawowej, statutowej działalności A - (...).
Darowizna wspiera realizację działalności społecznie użytecznej, stanowiącej zadania ze sfery zadań publicznych, a w szczególności w zakresie (...). Tym samym, spełniona jest przedmiotowa przesłanka dla zastosowania odliczenia darowizn od podstawy opodatkowania.
Drugim z warunków zastosowania odliczenia jest warunek podmiotowy - beneficjentem darowizny musi być organizacja, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy DPPW.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy DPPW, organizacjami pozarządowymi są:
1)niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
2)niedziałające w celu osiągnięcia zysku
–osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia.
Artykuł 3 ust. 3 ustawy DPPW wskazuje, że działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:
1)osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
2)stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
3)spółdzielnie socjalne;
4)spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
Tym samym, dla zastosowania odliczenia darowizny od podstawy opodatkowania, beneficjentem darowizny powinien być podmiot będący:
·organizacją pozarządową,
·osobą prawną lub jednostką organizacyjną dysponującą określoną zdolnością prawną, w tym przede wszystkim fundacją czy stowarzyszeniem,
·podmiotem niedziałającym w celu osiągnięcia zysku.
Jednocześnie zgodnie z art. 3 ust. 4 ww. ustawy, za organizacje te nie uważa się:
· partii politycznych,
· europejskich partii politycznych,
· związków zawodowych i organizacji pracodawców,
· samorządów zawodowych,
· fundacji utworzonych przez partie polityczne,
· europejskich fundacji politycznych.
Podsumowując, przepisy art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o PIT przewidujące ulgę z tytułu darowizn nie uzależniają prawa do odliczenia od tego, czy obdarowana jednostka posiada formalny status organizacji pożytku publicznego, a w szczególności od ujawnienia jednostki w Wykazie Organizacji Pożytku Publicznego. Kluczowe jest jedynie to, aby beneficjent prowadził działalność w zakresie pożytku publicznego w obszarze zadań publicznych oraz nie stanowił podmiotu należącego do sektora finansów publicznych. Wniosek ten potwierdzają również stanowiska Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej przedstawione w interpretacjach:
·z dnia 14 listopada 2023 r., 0113-KDIPT2-2.4011.648.2023.1.DA;
·z dnia 9 marca 2022 r., 0112-KDIL2-1.4011.11.2022.2.DJ;
·z dnia 10 stycznia 2022 r., 0111-KDIB1-2.4010.589.2021.2.BD.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny należy wskazać, że beneficjentem świadczeń Wnioskodawcy jest osoba prawna działająca w formie fundacji, stanowiąca organizację pozarządową. Co więcej, statut A szczegółowo określa cele A jako działalność (...). Celem A nie jest prowadzenie działalności gospodarczej i osiągnięcie zysku, zaś dochody i inne przysporzenia A wykorzystywane są na realizację jej statutowych celów tj. na działalność pożytku publicznego.
Reasumując, spełniony zostaje także drugi, podmiotowy warunek zastosowania odliczenia darowizny od podstawy opodatkowania.
Ustawa określa też przesłanki negatywne, uniemożliwiające zastosowanie odliczenia. W myśl art. 26 ust. 5 ustawy o PIT, łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 9 nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu, z tym że odliczeniu nie podlegają darowizny poniesione na rzecz:
1)osób fizycznych;
2)osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.
Natomiast zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 1 i 2 ustawy o PIT, wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie:
1)dowodu wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy - w przypadku darowizny pieniężnej;
2)dowodu, z którego wynikają dane identyfikujące darczyńcę oraz wartość przekazanej darowizny wraz z oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu - w przypadku darowizny innej niż pieniężna lub innej niż określona w ust. 1 pkt 9 lit. c.
Zgodnie z art. 26 ust. 6f ustawy o PIT, odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 11.
Natomiast zgodnie z art. 26 ust. 13a ustawy o PIT, wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
W tym miejscu należy wskazać, że Wnioskodawca nie zalicza wydatków na darowizny udzielane A do kosztów uzyskania przychodów, nie odlicza ich od dochodów czy przychodów ani też nie zostały one Wnioskodawcy w jakikolwiek sposób zwrócone. Jak wskazano w stanie faktycznym, darowizna udzielana jest przez Wnioskodawcę A za pomocą przelewu bankowego na rachunek płatniczy A. Co więcej, A nie stanowi żadnego z podmiotów o których mowa art. 26 ust. 5 ustawy o PIT.
Podsumowując, w przedstawionym stanie faktycznym spełnione zostały wszystkie warunki odliczenia darowizny od podstawy obliczenia podatku dochodowego określone w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o PIT. Jednocześnie, nie zaistniały żadne przesłanki wyłączające możliwość skorzystania z odliczenia. Tym samym, kwota darowizny pieniężnej dokonanej na rzecz A może zostać odliczona od podstawy obliczenia podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 26 ust. 1 pkt 9 tejże ustawy:
Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:
a)określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,
b)kultu religijnego,
c)krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi na podstawie ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi, w wysokości iloczynu kwoty rekompensaty określonej przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy i litrów oddanej krwi lub jej składników,
d)kształcenia zawodowego publicznym szkołom prowadzącym kształcenie zawodowe, o których mowa w art. 4 pkt 28a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz publicznym placówkom i centrom, o których mowa w art. 2 pkt 4 tej ustawy,
e)określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ulicy Królewskiej w Warszawie (Dz.U. z 2024 r. poz. 578)
–w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.
Z przepisu art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika zatem, że odliczenie od dochodu dokonanej darowizny, jest możliwe wyłącznie po spełnieniu następujących warunków:
•darowizna musi być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2025 r. poz. 1338),
•obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 ww. ustawy, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt (...) tejże ustawy:
Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie: (...)
Kolejnym niezbędnym warunkiem uprawniającym do skorzystania z takiego odliczenia jest status beneficjenta, który musi być organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 ww. ustawy:
Organizacjami pozarządowymi są:
1)niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
2)niedziałające w celu osiągnięcia zysku
–osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.
Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 3 wyżej cytowanej ustawy:
Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:
1)osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
2)stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
3)spółdzielnie socjalne;
4)spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2024 r. poz. 1488 oraz z 2025 r. poz. 28, 620 i 769), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
Jednocześnie zgodnie z art. 3 ust. 4 ww. ustawy, za organizacje te nie uważa się:
•partii politycznych,
•europejskich partii politycznych,
•związków zawodowych i organizacji pracodawców,
•samorządów zawodowych,
•fundacji utworzonych przez partie polityczne,
•europejskich fundacji politycznych.
Zatem zakres ulgi przewidzianej w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, związanej z darowiznami na rzecz określonych w tym przepisie organizacji, nie uzależnia dokonania odliczenia od posiadania przez obdarowaną organizację formalnego statusu organizacji pożytku publicznego. Istotne jest, aby jednostka obdarowana prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i nie była jednostką sektora finansów publicznych.
Podkreślenia wymaga także fakt, że w myśl z art. 26 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 9 nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu, z tym że odliczeniu nie podlegają darowizny poniesione na rzecz:
1)osób fizycznych;
2)osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.
Natomiast zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 1 i 2 powołanej ustawy:
Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie:
1)dowodu wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy - w przypadku darowizny pieniężnej;
2)dowodu, z którego wynikają dane identyfikujące darczyńcę oraz wartość przekazanej darowizny wraz z oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu - w przypadku darowizny innej niż pieniężna lub innej niż określona w ust. 1 pkt 9 lit. c.
Wskazać również należy, że art. 26 ust. 6b omawianej ustawy stanowi, że:
Podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9 oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego.
W myśl art. 26 ust. 6c powyższej ustawy:
W przypadku zwrotu dokonanej darowizny, obdarowany jest obowiązany przekazać urzędowi skarbowemu informację o zwróconej podatnikowi darowiźnie, w terminie miesiąca od dnia dokonania zwrotu.
Stosownie do treści art. 26 ust. 6f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 11.
Natomiast w myśl art. 26 ust. 13a przywołanej ustawy:
Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Ponadto, zgodnie z treścią art. 45 ust. 3a wskazanej wyżej ustawy:
Jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.
Z wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że dokonywał Pan w przeszłości oraz nie wyklucza dokonywania w przyszłości darowizn pieniężnych na rzecz A. Statutowym celem A jest (...).
Będąca beneficjentem darowizn A nie posiada statusu „organizacji pożytku publicznego” w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
Wskazane we wniosku darowizny zostały przekazane na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. na cele działalności A na polu:
(...)
Wskazane darowizny zostały przekazane na rzecz organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. na rzecz A.
A nie działa w celu osiągnięcia zysku a osiągane przez nią dochody, w tym dochody z działalności gospodarczej, wykorzystywane są na realizację celów statutowych A.
Darowizny zostały udzielone A przez Pana w formie pieniężnej poprzez przelew bankowy na rachunek płatniczy A. Posiada Pan dowody wpłaty, z których wynika wysokość poniesionych wydatków tytułem darowizny na rachunek płatniczy A.
Nie zaliczył i nie zaliczy Pan wartości przekazanych A darowizn do kosztów uzyskania przychodów, nie odliczył i nie odliczy tej wartości w żaden inny sposób niż określony w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wartość darowizny nie została też Panu w żaden sposób zwrócona.
Na moment złożenia niniejszego wniosku i w latach, których dotyczy ten wniosek podlega Pan opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych, tj. według tzw. skali podatkowej.
Pana wątpliwość budzi kwestia, czy kwota darowizny pieniężnej dokonanej na rzecz A może zostać przez Pana odliczona od podstawy obliczenia podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji darowizny, wobec czego należy odwołać się do przepisów Kodeksu cywilnego.
Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2025 r. poz. 1071):
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Darowizna polega zatem na bezpłatnym, nieekwiwalentnym świadczeniu darczyńcy kosztem jego majątku i nie wiąże się z uzyskaniem jakiegokolwiek dobra albo innego świadczenia w związku z przekazaną kwotą pieniędzy.
Natomiast art. 890 § 1 kodeksu cywilnego wskazano, że:
Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.
Z przedstawionego przez Pana opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że spełnia Pan warunki do skorzystania z odliczenia od podstawy opodatkowania dokonanych na rzecz A darowizn pieniężnych. Przede wszystkim, dokonał Pan wpłat na rachunek bankowy organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. na rzecz A, które zostały przekazane na cele określone w art. 4 ww. ustawy. Ponadto z wniosku nie wynika, by zaistniały przesłanki wyłączające skorzystanie z ww. odliczenia.
W związku z powyższym, do darowizn pieniężnych, których dokonał i dokona Pan na rzecz A, znajdą zastosowanie przepisy art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, co oznacza, że może Pan odliczyć od dochodu przedmiotowe wpłaty, dokonane na rzecz A na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Jeżeli przedstawione okoliczności pozostaną niezmienione i nie zmieni się stan prawny, to z powyższego odliczenia będzie Pan mógł skorzystać także w przyszłości.
Jednocześnie podkreślić należy, że zgodnie z art. 26 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
–stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
–zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie informuję, że jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia. Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
