Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.191.2025.2.JŁ
W przypadku korzystania z ulgi termomodernizacyjnej, limit odliczenia wynosi 53 000 zł dla każdego małżonka z osobna, niezależnie od wspólnego rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
·nieprawidłowe - w zakresie wysokości limitu przysługującego Panu odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej oraz
·prawidłowe w pozostałym zakresie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 września 2025 r. (data wpływu) wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 października 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 1987 r. pozostaje Pan w związku małżeńskim, w którym obowiązuje wspólnota majątkowa. W 2014 r. zakupili Państwo dom w A, którego są Państwo współwłaścicielami. Głównym źródłem ciepła był piec węglowy. Źródłem Pana dochodu jest emerytura, którą pobiera Pan od 2011 r. Pana żona jest bezrobotna od 2010 r. Rozliczenie podatku od osób fizycznych (PIT) dokonują Państwo wspólnie.
W 2020 r. wykonali i zakończyli Państwo przedsięwzięcie termomodernizacyjne (...) mające na celu obniżenie rachunków, a tym samym zmniejszenie spalania paliw kopalnych w elektrowni. Koszt instalacji fotowoltaicznej to 19 950 zł, na którą dostali Państwo dofinansowanie w wysokości 5 tys. zł. W zeznaniu PIT za 2020 r. uwzględnili Państwo kwotę 14 950 zł.
W 2022 r. rozpoczęli Państwo trzyetapowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne, mające na celu kompleksową poprawę efektywności energetycznej domu. Pierwszym etapem był zakup i instalacja pompy ciepła w 2022 r. za kwotę 40 660 zł na którą otrzymali Państwo dofinansowanie w wysokości 16 698 zł. Drugim był zakup bramy garażowej w 2023 r. za kwotę 4 500 zł. Ostatnim etapem była druga w tym domu instalacja fotowoltaiczna (osobny falownik), dedykowana dodatkowemu zasilaniu pompy ciepła za kwotę 19 850 zł. Po ostatnim etapie zakończyli Państwo przedsięwzięcie termomodernizacyjne.
We wrześniu 2025 r. zostali Państwo wezwani do urzędu skarbowego w celu złożenia wyjaśnień, urzędnik nie był w stanie potwierdzić czy Państwa interpretacja zapisów prawa jest słuszna.
Zgodnie z Pana wyliczeniami, nie wyczerpali Państwo kwoty odliczenia przewidzianej dla małżeństwa (106 tys. zł), a w związku z tym, że ustawodawca nie przewidział ograniczenia w ilości przedsięwzięć możliwych do zrealizowania, a jedynie maksymalną kwotę odliczenia, mieli Państwo prawo do odliczenia kolejnych przedsięwzięć.
Uzupełnienie wniosku
Wskazał Pan, że dom o którym mowa we wniosku, stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Jest to budynek wolnostojący. Zakupiony przez Państwa dom nie był w trakcie budowy – był oddany do użytku, zamieszkały przez poprzednich właścicieli.
Wskazał Pan, że wszystkie wydatki zostały udokumentowane fakturami wystawionymi przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Daty wystawienia faktur wraz z nabywcą są następujące:
a)Instalacja fotowoltaiczna z 2020 r. – wystawiona 14.02.2020 r. nabywcą jest Pan,
b)Zakup i instalacja pompy ciepła z 2022r – wystawiona 31.05.2022 r. nabywcą jest Pan i Pańska małżonka,
c)Zakup bramy garażowej z 2023 r. – wystawiona 09.09.2023 r. nabywcą jest Pan,
d)Montaż drugiej instalacji fotowoltaicznej z 2024 r - wystawiona 09.04.2024 r. nabywcą jest Pan.
Instalacja fotowoltaiczna z 2020 r. została objęta dofinansowaniem z (...) – Pan był beneficjentem, wysokość dofinansowania to 5000 zł.
Zakup i instalacja pompy ciepła z 2022 r. została również objęta dofinansowaniem z (...) - beneficjentem był Pan a kwota dofinansowania to 16 698 zł.
Poniesionych wydatków:
·nie zaliczył Pan do kosztów uzyskania przychodów,
·nie zostały odliczone przez Pana od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
·nie zostały uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych, zostały uwzględnione tylko w ramach ulgi termomodernizacyjnej,
·nie zostały Panu zwrócone, za wyjątkiem zwrotu podatku PIT w ramach ulgi termomodernizacyjnej,
·wydatki poniesione na zakup w/w urządzeń poniósł Pan wraz z żoną z Państwa wspólnego majątku.
Wyjaśnił Pan, że pierwsza instalacja fotowoltaiczna została podłączona do sieci w 2020 r. Druga instalacja została zamontowana i podłączona do sieci w 2024 r. Brama została zamontowana w roku w którym została zakupiona tj. w 2023 r.
Za 2020 r. odliczył Pan od podstawy opodatkowania kwotę zakupu instalacji fotowoltaicznej pomniejszoną o dofinansowanie z (...) tj. 14 950 zł. Za 2022 r. odliczył Pan kwotę zakupu i instalacji pompy ciepła pomniejszoną o dofinansowanie z (...) tj. 23 962 zł. Za 2023 r. odliczył Pan pełną kwotę za zakup i montaż bramy garażowej tj. 4 500 zł. Za 2024 r. odliczył Pan pełną kwotę za zakup i instalację fotowoltaiki tj. 19 850 zł.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 16 października 2025 r.)
1. Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami, które nie nakładają na inwestora ograniczenia w ilości przeprowadzanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych, a jedynie nakładają ograniczenia finansowe (53 tys. zł ulgi na 1 osobę) miał Pan prawo do przeprowadzenia dwóch przedsięwzięć termomodernizacji?
2. Czy w myśl przepisów, można uznać zgodnie z Pana interpretacją, że inwestycja z 2020 r. została również zakończona w 2020 r.? Jeśli nie może zostać uznana za zakończoną, to w jaki sposób i kogo miał Pan poinformować o jej zakończeniu?
3. Czy wydatki związane z zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznej poniesione w 2024 r. może odliczyć Pan w ramach ulgi termomodernizacyjnej ze względu na fakt nieprzekroczenia limitu odliczenia 106 000 zł na małżeństwo?
Pana stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
Ad. 1. Pana zdaniem przepisy nie nakładają ograniczeń ilościowych dot. przedsięwzięć termomodernizacyjnych, a jedynie ograniczenie kwoty odliczenia, co pozwala na wielokrotne skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej.
Ad. 2. Zgodnie z Pana rozumieniem przepisów, nie istnieją wymagania, aby informować US o zakończeniu przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, w związku z tym jest to indywidualna ocena inwestora. Na czas wykonywania inwestycji w 2020 r. nie mogli Państwo przewidzieć, że w związku z agresją Rosji na Ukrainę nastąpi wzrost cen węgla energetycznego, co wymogło na Państwu przyspieszenie decyzji o zmianie głównego źródła ciepła oraz rozpoczęcie kompleksowego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego całego domu. Był to dla Państwa duży wydatek, który musieli Państwo ponieść licząc na wsparcie Państwa Polskiego.
Ad. 3. W Pana ocenie, w związku z nieprzekroczeniem limitu odliczenia 106 000 zł na małżeństwo miał Pan prawo do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków związanych z zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek dochodowy według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy stanowi:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.
Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2023 r. poz. 682, z późn. zm.).
Art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym – oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496 ze zm.):
Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne – przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Zgodne z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r. – odliczeniu podlegają wydatki na:
1.Materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
11)pompa ciepła wraz z osprzętem,
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
2.Usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
2)wykonanie analizy termograficznej budynku,
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
10)montaż pompy ciepła,
11)montaż kolektora słonecznego,
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
13)montaż instalacji fotowoltaicznej,
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których między innymi zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.
Podatnik ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jeżeli:
1.jest właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego poddanego procesowi termomodernizacji;
2.przedsięwzięcie zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek;
3.kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem;
4.wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 „Materiały budowlane i urządzenia” w punkcie 11 jest wymieniony jako możliwy do odliczenia wydatek na zakup pompy ciepła wraz z osprzętem oraz punkcie 13 wskazany jest zakup ogniw fotowoltaicznych wraz z osprzętem oraz w punkcie 14 wymieniono m.in. bramy garażowe natomiast w części 2 „Usługi” w punkcie 6 wymieniono wymianę stolarki zewnętrznej np. bram garażowych, w punkcie 10 montaż pompy ciepła oraz w punkcie 13 wskazano montaż instalacji fotowoltaicznej.
Z wniosku i jego uzupełnienia wynika, że dom o którym mowa we wniosku, którego jest Pan współwłaścicielem, stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Jest to budynek wolnostojący. Zakupiony przez Pana i Pańską małżonkę, dom nie był w trakcie budowy – był oddany do użytku, zamieszkały przez poprzednich właścicieli.
W 2020 r. wykonali i zakończyli Państwo przedsięwzięcie termomodernizacyjne (...) mające na celu obniżenie rachunków, a tym samym zmniejszenie spalania paliw kopalnych w elektrowni. Koszt instalacji fotowoltaicznej to 19 950 zł, na którą dostali Państwo dofinansowanie w wysokości 5 000 zł. W zeznaniu PIT za 2020 r. uwzględnili Państwo kwotę 14 950 zł. Wskazał Pan, że pierwsza instalacja fotowoltaiczna została podłączona do sieci w 2020 r.
W 2022 r. rozpoczęli Państwo trzyetapowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne, mające na celu kompleksową poprawę efektywności energetycznej domu. Pierwszym etapem był zakup i instalacja pompy ciepła w 2022 r. za kwotę 40 660 zł na którą otrzymali Państwo dofinansowanie w wysokości 16 698 zł. Drugim był zakup bramy garażowej w 2023 r. za kwotę 4 500 zł. Ostatnim etapem była druga w tym domu instalacja fotowoltaiczna (osobny falownik), dedykowana dodatkowemu zasilaniu pompy ciepła za kwotę 19 850 zł.
Wszystkie wskazane we wniosku wydatki były udokumentowane fakturami wystawionymi przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług.
Wskazał Pan również, że poniesionych wydatków:
·nie zaliczył Pan do kosztów uzyskania przychodów,
·nie zostały odliczone przez Pana od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
·nie zostały uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych, zostały uwzględnione tylko w ramach ulgi termomodernizacyjnej,
·nie zostały Panu zwrócone, za wyjątkiem zwrotu podatku PIT w ramach ulgi termomodernizacyjnej,
·wydatki poniesione na zakup w/w urządzeń poniósł Pan wraz z żoną z Państwa wspólnego majątku.
Analizując okoliczności sprawy na gruncie powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro – jak wskazał Pan we wniosku – w 2020 r. założyli Państwo instalację fotowoltaiczną, która w tym samym roku została podłączona do sieci należy uznać, że przedsięwzięcie to zakończyło się w 2020 r. Powołane przepisy podatkowe nie ograniczają ilości przeprowadzonych przedsięwzięć termomodernizacyjnych, zatem dla możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej nie ma znaczenia ile przedsięwzięć termomodernizacyjnych Pan zrealizował.
W związku z powyższym, Pana stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 jest prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do kwestii wysokości przysługującego Panu odliczenia z tytułu ulgi termomodernizacyjnej należy podkreślić, że odliczeniu podlegają poniesione przez podatnika wydatki. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują przy tym dla tej ulgi limit kwotowy – kwota odliczenia od podstawy obliczenia podatku danego podatnika nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wprost z przepisu wynika, że ulga termomodernizacyjna stanowi odliczenie od podstawy obliczenia podatku, którą nawet przy wspólnym rozliczeniu ustala się odrębnie dla każdego z małżonków. Zatem w przypadku małżonków, nawet przy wspólnym rozliczeniu, każdemu z nich, jako odrębnemu podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia od jego podstawy obliczenia podatku ulgi do wysokości poniesionych wydatków, jednak nie więcej niż limit wynikający z przepisów, tj. do kwoty 53 000 zł. Wysokość limitu w części niewykorzystanej przez jednego z małżonków nie powiększa limitu drugiego małżonka.
Oznacza to, że dokonując w 2024 r. odliczenia wydatków związanych z zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznej, poniesionych w 2024 r., miał Pan prawo odliczyć poniesiony wydatek związany z zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznej – ale wyłącznie w kwocie nie wyższej niż kwota stanowiącą różnicę pomiędzy kwotą limitu 53 000 zł a kwotami odliczonymi w poprzednich latach w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
W związku z powyższym nie można zgodzić się z Pana stanowiskiem, że w przypadku wspólnego rozliczenia małżonków, limit ulgi termomodernizacyjnej wynosi 106 000 zł.
Zatem, przedstawione we wniosku własne stanowisko w zakresie pytania nr 3 należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie wyłącznie w zakresie objętym pytaniami interpretacyjnym i odnosi się do przedstawionego opisu sprawy, a zatem dotyczy wyłącznie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie poniesionych wydatków na zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznej poniesionych w 2024 r. Tym samym nie dotyczy innych kwestii zawartych w opisie sprawy, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
