Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.889.2025.2.MJ
Przychody uzyskiwane z działalności w zakresie public relations, sklasyfikowane jako usługi w zakresie stosunków międzyludzkich i komunikacji (PKWiU 70.21.10.0), podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, o ile nie są jednocześnie świadczeniem usług doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 30 października 2025 r. (wpływ 30 października 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym. Od 2012 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą „(…)”. W związku z wykonywaną działalnością gospodarczą ponosi Pan ryzyko gospodarcze; w szczególności za czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej (wymienione w dalszej części wniosku) ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich. Czynności te nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności.
Jako przeważającą działalność od początku działalności wpisywał Pan „Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja” (PKD 70.21.Z), a obecnie, zgodnie z nową Polską Klasyfikacją Działalności (2025 r.), dokonał Pan aktualizacji na PKD 73.30.B, czyli „Działalność pozostała w zakresie public relations i komunikacji”.
Od 2025 r. dochody opodatkowuje Pan ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Spełnia Pan warunki do opodatkowania ryczałtem, w tym warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne („Ustawa”), złożył Pan także odpowiednie oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania.
Pana działalność jest (i będzie) działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy. Do prowadzonej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy.
Od 1 stycznia br. zakres Pana obowiązków w umowie, jaką zawarł Pan ze swoim głównym kontrahentem, zmienił się celem jak najlepszego odzwierciedlenia przedmiotu świadczonych przez Pana usług i wygląda następująco:
- kompleksowa obsługa projektów PR - samodzielnie i/lub w ramach zespołu,
- realizacja działań komunikacyjnych z dbałością o jakość i zgodność z ustaleniami projektowymi,
- utrzymywanie bieżącego kontaktu z klientem, identyfikowanie ewentualnych ryzyk projektowych oraz proponowanie rozwiązań,
- tworzenie i redakcja materiałów informacyjnych na potrzeby realizowanych projektów (zbieranie, weryfikacja i przetwarzanie informacji - pisanie, redagowanie, korekta) - samodzielnie i/lub w ramach zespołu,
- współpraca operacyjna w ramach zespołu projektowego, w tym koordynacja/realizacja wybranych działań zgodnie z harmonogramem projektu,
- współtworzenie oraz wdrażanie strategii komunikacyjnych,
- przygotowywanie oraz prowadzenie spotkań z klientem, w tym prezentacji i szkoleń w ramach realizowanych projektów,
- inicjowanie i rekomendowanie działań rozwojowych w zakresie komunikacji, zgodnie z profilem realizowanych usług,
- wsparcie merytoryczne w ramach zespołu projektowego; udział w wymianie wiedzy i doświadczeń,
- realizacja innych zadań z obszaru komunikacji i PR zgodnie z bieżącymi potrzebami projektu lub na wniosek przełożonego.
W ramach współpracy z drugim kontrahentem zakres obejmuje stricte działania wykonawcze w obszarze public relations, tj.:
- przygotowywanie baz mediów,
- utrzymywanie relacji z mediami, w tym obsługa skrzynki mailowej dla mediów,
- wysyłanie informacji prasowych,
- tworzenie materiałów prasowych i tekstów,
- monitorowanie mediów,
- tworzenie raportów PR.
Nie jest Pan członkiem żadnego z organów żadnej ze spółek, dla których świadczy Pan usługi, w tym szczególnie nie jest Pan członkiem ich zarządów.
Świadczy Pan usługi wyłącznie w zakresie PR (public relations). Dlatego uważa Pan, że wszystkie wymienione powyżej czynności składające się na zakres Pana obowiązków w ramach dwóch umów należy zaklasyfikować jako „Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji” (PKWiU 70.21.10.0).
Świadczone przez Pana usługi nie stanowią usług doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).
W przypadku, gdyby się okazało, że świadczone przez Pana usługi są opodatkowane różnymi stawkami ryczałtu, będzie Pan prowadził ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z usługi każdego rodzaju.
Uzupełnienie
Zmienił Pan w 2025 r. formę opodatkowania uzyskiwanych przychodów z działalności gospodarczej, gdyż rozliczanie się w formie ryczałtu jest prostsze - nie trzeba ewidencjonować kosztów, tylko płaci się podatek od przychodu.
Przed 2025 r. działalność gospodarczą rozliczał Pan na zasadach ogólnych.
Pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2025 osiągnął Pan 3 stycznia 2025 r.
13 lutego 2025 r. złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Oprócz wskazanej działalności gospodarczej, której dotyczy zadane we wniosku pytanie nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Opisał Pan po kolei świadczone przez Pana usługi:
- Kompleksowa obsługa projektów PR (samodzielnie i/lub w ramach zespołu) - realizacja działań komunikacyjnych zgodnie z briefem klienta.
Efekt: raporty z realizacji, publikacje, materiały PR.
- Realizacja działań komunikacyjnych z dbałością o jakość i zgodność z ustaleniami projektowymi - opracowanie i wdrożenie uzgodnionych aktywności (np. wysyłka informacji prasowych, kontakty z mediami).
Efekt: publikacje medialne.
- Utrzymywanie bieżącego kontaktu z klientem, identyfikowanie ewentualnych ryzyk projektowych oraz proponowanie rozwiązań - bieżące konsultacje, raportowanie postępów, proponowanie korekt działań.
Efekt: płynna realizacja projektu.
- Tworzenie i redakcja materiałów informacyjnych na potrzeby realizowanych projektów (zbieranie, weryfikacja i przetwarzanie informacji, pisanie, redagowanie, korekta, samodzielnie i/lub w ramach zespołu) - przygotowywanie tekstów, informacji prasowych, Q&A, biogramów.
Efekt: gotowe materiały do publikacji.
- Współpraca operacyjna w ramach zespołu projektowego, w tym koordynacja/realizacja wybranych działań zgodnie z harmonogramem projektu - organizacja pracy, nadzór nad terminowością działań.
Efekt: realizacja projektu zgodnie z harmonogramem.
- Współtworzenie oraz wdrażanie strategii komunikacyjnych - opracowanie propozycji działań PR na podstawie wytycznych i celów klienta.
Efekt: plan komunikacji.
- Przygotowywanie oraz prowadzenie spotkań z klientem, w tym prezentacji i szkoleń w ramach realizowanych projektów - omówienie postępów, prezentacja rekomendacji, tworzenie prezentacji z zakresu współpracy z mediami służące celom szkoleniowym.
Efekt: wspólne decyzje dotyczące projektu.
- Inicjowanie i rekomendowanie działań rozwojowych w zakresie komunikacji, zgodnie z profilem realizowanych usług - rekomendowanie nowych tematów komunikacyjnych dla klientów.
Efekt: rozszerzenie działań PR.
- Wsparcie merytoryczne w ramach zespołu projektowego; udział w wymianie wiedzy i doświadczeń - wymiana doświadczeń w zespole.
Efekt: wyższa jakość komunikacji.
- Realizacja innych zadań z obszaru komunikacji i PR zgodnie z bieżącymi potrzebami projektu lub na wniosek przełożonego - bieżące dodatkowe zadania jak np. wyszukiwanie kontaktów medialnych, opracowanie harmonogramu konferencji branżowych, monitoring tematów medialnych.
- Przygotowywanie baz mediów, utrzymywanie relacji z mediami, w tym obsługa skrzynki mailowej dla mediów - aktualizacja list mediów, czyli tworzenie baz z kontaktami do dziennikarzy; kontakty z dziennikarzami, odpowiedzi na pytania dziennikarzy lub przekierowywanie ich do odpowiednich osób.
Efekt: skuteczna dystrybucja informacji.
- Wysyłanie informacji prasowych - przekazywanie treści do mediów.
Efekt: publikacje.
- Tworzenie materiałów prasowych i tekstów - przygotowanie takich materiałów zgodnie z ustaleniami z klientami i według ich potrzeb.
- Monitorowanie mediów, tworzenie raportów PR - zbieranie publikacji, które pojawiły się w mediach i dotyczą klienta, przygotowanie raportów.
Efekt: raport PR dla klienta.
Świadczone przez Pana usługi obejmują wyłącznie pomoc klientom w zakresie poprawy wizerunku, a także poprawy ich stosunków ze społeczeństwem (w tym oczywiście z klientami klientów).
Nie świadczy Pan usług w zakresie planowania ani tworzenia reklam. Pana działania dotyczą komunikacji PR, nie obejmują kreacji ani zakupu mediów reklamowych.
Nie świadczy Pan usług badania rynku ani opinii publicznej. Korzysta Pan jedynie z ogólnodostępnych danych lub badań zewnętrznych przy opracowaniu rekomendacji komunikacyjnych.
Nie świadczy Pan usług doradztwa związanego z zarządzaniem strategicznym.
Nie uczestniczy Pan w tworzeniu strategii biznesowej, struktur organizacyjnych ani budżetów klientów.
Pana działania ograniczają się do obszaru komunikacji i relacji medialnych.
Pytanie
Czy osiągane przez Pana przychody ze świadczenia usług opisanych powyżej podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, osiągane przez Pana przychody ze świadczenia usług opisanych powyżej podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Uzasadnienie stanowiska
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy, ryczałt wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% (z pewnymi zastrzeżeniami nie mającymi do Pana zastosowania).
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) Ustawy ryczałt wynosi 15% m.in. ze świadczenia usług:
- firm centralnych (head office),
- usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Ponadto, jak stanowi art. 4 ust. 4 Ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Biorąc powyższe pod uwagę należy przyjąć, że w ramach grupowania 70 PKWiU opodatkowaniu stawką 15% podlegają - poza usługami firm centralnych (head offices) - wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane są stawką 8,5%.
Tak więc do usług podlegających opodatkowaniu stawką 8,5% należą m.in. usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji (PKWiU 70.21.10.0).
Pana stanowisko znalazło potwierdzenie w wielu indywidualnych interpretacjach podatkowych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, przykładowo:
- w interpretacji z 14 stycznia 2025 r., sygn. 0112-KDSL1-2.4011.619.2024.2.PS,
- interpretacji z 2 grudnia 2024 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.736.2024.1.HJ,
- w interpretacji z 14 grudnia 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.698. 2023.2.MZ,
- w interpretacji z 19 kwietnia 2023 r., sygn. 0115-KDST2-2.4011.78.2023.2.AJZ,
- w interpretacji z 30 grudnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.788.2022.3.KD.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz.163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym,
że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Co do zasady, przychody z działalności usługowej są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju usług do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których stosowane są odmienne stawki.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
- klasa 70.10 - usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
- klasa 70.21 - usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
- kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
- kategoria 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Z wniosku wynika, że jest Pan osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. Od 2025 r. przychody opodatkowuje Pan ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zakres Pana obowiązków w umowie, jaką zawarł Pan ze swoim głównym kontrahentem dotyczy następujących usług:
- kompleksowa obsługa projektów PR - samodzielnie i/lub w ramach zespołu,
- realizacja działań komunikacyjnych z dbałością o jakość i zgodność z ustaleniami projektowymi,
- utrzymywanie bieżącego kontaktu z klientem, identyfikowanie ewentualnych ryzyk projektowych oraz proponowanie rozwiązań,
- tworzenie i redakcja materiałów informacyjnych na potrzeby realizowanych projektów (zbieranie, weryfikacja i przetwarzanie informacji - pisanie, redagowanie, korekta) - samodzielnie i/lub w ramach zespołu,
- współpraca operacyjna w ramach zespołu projektowego, w tym koordynacja/realizacja wybranych działań zgodnie z harmonogramem projektu,
- współtworzenie oraz wdrażanie strategii komunikacyjnych,
- przygotowywanie oraz prowadzenie spotkań z klientem, w tym prezentacji i szkoleń w ramach realizowanych projektów,
- inicjowanie i rekomendowanie działań rozwojowych w zakresie komunikacji, zgodnie z profilem realizowanych usług,
- wsparcie merytoryczne w ramach zespołu projektowego; udział w wymianie wiedzy i doświadczeń,
- realizacja innych zadań z obszaru komunikacji i PR zgodnie z bieżącymi potrzebami projektu lub na wniosek przełożonego.
W ramach współpracy z drugim kontrahentem zakres obejmuje stricte działania wykonawcze w obszarze public relations, tj.:
- przygotowywanie baz mediów,
- utrzymywanie relacji z mediami, w tym obsługa skrzynki mailowej dla mediów,
- wysyłanie informacji prasowych,
- tworzenie materiałów prasowych i tekstów,
- monitorowanie mediów,
- tworzenie raportów PR.
Świadczy Pan usługi wyłącznie w zakresie PR (public relations). Uważa Pan, że wszystkie wymienione powyżej czynności składające się na zakres Pana obowiązków w ramach dwóch umów należy zaklasyfikować jako „Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji” (PKWiU 70.21.1 0.0). Świadczone przez Pana usługi nie stanowią usług doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Świadczone przez Pana usługi obejmują wyłącznie pomoc klientom w zakresie poprawy wizerunku, a także poprawy ich stosunków ze społeczeństwem (w tym oczywiście z klientami klientów). Nie świadczy Pan usług w zakresie planowania ani tworzenia reklam. Pana działania dotyczą komunikacji PR, nie obejmują kreacji ani zakupu mediów reklamowych. Nie świadczy Pan usług badania rynku ani opinii publicznej. Korzysta Pan jedynie z ogólnodostępnych danych lub badań zewnętrznych przy opracowaniu rekomendacji komunikacyjnych. Nie świadczy Pan usług doradztwa związanego z zarządzaniem strategicznym. Nie uczestniczy Pan w tworzeniu strategii biznesowej, struktur organizacyjnych ani budżetów klientów. Pana działania ograniczają się do obszaru komunikacji i relacji medialnych.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usług opisanych we wniosku, które sklasyfikował Pan według symbolu PKWiU 70.21.10.0 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, i które - jak wynika z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy - nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem, zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem Pana stanowisko jestprawidłowe.
Zaznaczyć jednak należy, że stawka 8,5% ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w tym jeśli zostało złożone skuteczne oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania i jeżeli faktycznie nie uzyskał/nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana w oparciu o opis okoliczności sprawy przedstawiony we wniosku, w szczególności na podstawie wskazanego przez Pana grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n Ordynacji podatkowej.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
