Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.486.2025.3.MR
Działalność usługowa sklasyfikowana jako pozostałe usługi zarządzania projektami (PKWiU 70.22.20.0) może być opodatkowana ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%, chyba że usługi te obejmują doradztwo związane z zarządzaniem, gdzie zastosowanie ma stawka 15%.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan pismami z 13 października 2025 r. (data wpływu) oraz 19 listopada 2025 r. (data wpływu 20 listopada 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium kraju. Od 2 stycznia 2021 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług związanych z zarządzaniem projektami informatyczno-wdrożeniowymi na potrzeby zleceniodawcy, które to usługi obejmują: planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektu, koordynację prac zespołów pracujących nad realizacją projektu, raportowanie postępów zleceniodawcy, obsługę zmian zakresu projektu, komunikację z partnerami, dostawcami, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi, prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową, monitorowanie działań zespołu projektowego. Działalność Wnioskodawcy polega w szczególności na nadzorowaniu i optymalizowaniu procesów dostarczania projektów, zapewnianiu realizacji projektów zgodnie z przyjętymi w firmie procesami i standardami, opracowywaniu planów projektów (...), wdrażaniu działań usprawniających efektywność realizowanego projektu, zarządzaniu, monitorowaniu i raportowaniu zakresu projektów (...), zarządzaniu budżetem projektowym oraz dbanie o optymalizację kosztów, zarządzaniu jakością dostarczaną w projektach, koordynowaniu działań i budowaniu efektywnej współpracy (...), efektywnym zarządzaniu komunikacją i przepływem informacji (...), identyfikowaniu, monitorowaniu i zarządzaniu ryzykiem w projektach, a także na wspieraniu działu sprzedaży na każdym etapie kontaktu z klientem oraz na identyfikowaniu szans sprzedażowych.
Działalność Wnioskodawcy sklasyfikowana jest wg klasyfikacji PKD 2025 pod symbolem PKD 70.20.Z – Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania (dawniej, według klasyfikacji PKD 2007: 70.22.Z – Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania). Wnioskodawca klasyfikuje świadczone przez siebie usługi, które opisano wyżej, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod następującym symbolem: PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Wnioskodawca świadczy rzeczone usługi związane z Project Managementem od 1 lipca 2024 r. i zamierza świadczyć te usługi przez cały 2025 rok oraz w latach późniejszych.
Począwszy od 2022 roku formą opodatkowania działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Taka forma opodatkowania została również utrzymana w 2025 roku. Wnioskodawca złożył w wymaganym terminie stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania. Wnioskodawca nie spełnia żadnej z negatywnych przesłanek wynikających z art. 8. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które uniemożliwiłyby mu opodatkowanie prowadzonej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca zamierza zastosować do przychodów osiąganych ze świadczonych przez siebie usług, które to usługi opisano wyżej, stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%. Stawkę tę Wnioskodawca zamierza zastosować w stosunku do przychodów osiągniętych z tego tytułu w 2024 roku (w okresie od 1 lipca 2024 roku do 31 grudnia 2024 roku), do przychodów osiągniętych w 2025 roku, a także – jeśli stan faktyczny i sytuacja prawna nie ulegną zmianie – w latach późniejszych w stosunku do tego okresu.
Pismem z 19 listopada 2025 r. (data wpływu 20 listopada 2025 r.). Wnioskodawca doprecyzował ww. opis sprawy wskazując, że w ramach świadczonych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 wykonuje następujące czynności:
1.Nadzorowanie i optymalizowanie procesów dostarczania projektów:
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nadzoruje (...).
Zakres tych działań obejmuje m.in.:
(...)
Efektem tych czynności (...).
Celem (...).
2.Zapewnianie realizacji projektów (...):
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dba o (...).
Zakres działań obejmuje w szczególności:
(...)
Efektem (...).
Celem (...).
3.Opracowywanie planów projektów (...):
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przygotowuje (...).
Zakres tych działań obejmuje:
(...)
Efektem (...).
Celem (...).
4.Wdrażanie działań usprawniających efektywność realizowanego projektu:
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (...).
Zakres tych działań obejmuje w szczególności:
(...)
Efektem (...).
Celem (...).
5.Zarządzanie, monitorowanie i raportowanie zakresu projektów (...):
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się (...).
Zakres tych działań obejmuje w szczególności:
(...).
Efektem (...).
Celem (...).
6.Zarządzanie budżetem projektowym i dbanie o optymalizację kosztów:
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się (...).
Zakres tych działań obejmuje w szczególności:
(...)
Efektem (...).
Celem (...).
7.Zarządzanie jakością dostarczaną w projektach:
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się (...).
Zakres tych działań obejmuje w szczególności:
(...)
Efektem (...).
Celem (...).
8.Koordynowanie działań i budowanie efektywnej współpracy (...):
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej odpowiada za (...).
Zakres tych działań obejmuje w szczególności:
(...)
Efektem (...).
Celem (...).
9.Identyfikowanie, monitorowanie i zarządzanie ryzykiem w projektach:
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się (...).
Zakres tych działań obejmuje w szczególności:
(...).
Efektem (...).
Celem (...).
10.Wspieranie działu sprzedaży na każdym etapie kontaktu z klientem:
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wspiera (...).
Zakres tych działań obejmuje w szczególności:
(...).
Efektem (...).
Celem (...).
11. Identyfikowanie szans sprzedażowych:
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się (...).
Zakres tych działań obejmuje w szczególności:
(...)
Efektem (...).
Celem (...).
Wnioskodawca wskazał, że wykonywane usługi dotyczą:
•projektów informatycznych (...);
•projektów z zakresu inżynierii (...).
Wobec wszystkich wymienionych projektów Wnioskodawca szczegółowo realizuje opisane ww. czynności. Mimo że wszystkie powyższe typy projektów stanowią projekty informatyczne i są ściśle związane z branżą IT, Wnioskodawca nie świadczy usług programistycznych, wykonywane przez niego w ramach działalności gospodarczej mają charakter organizacyjny, a nie informatyczno-programistyczny i są sklasyfikowane według klasyfikacji PKWiU pod kodem PKWiU 70.22.20.0.
W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym Wnioskodawca korzysta z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
‒nie uzyskał przychodów z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro,
‒nie uzyskał przychodów wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Wnioskodawca wskazał, że spełnia więc warunki do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Oprócz wskazanej działalności gospodarczej Wnioskodawca uzyskuje dochody z (...).
Pytania
1.Czy w tak przedstawionym stanie faktycznym, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w związku z art. 4 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania w 2024 i 2025 roku wobec przychodów osiąganych z opisanych we wniosku usług 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
2.Czy w przypadku, gdy w latach późniejszych wystąpi analogiczny stan faktyczny do przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania wobec przychodów osiąganych z opisanych we wniosku usług 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Oznacza to, że o ile dana działalność usługowa nie jest wskazana jako opodatkowana innymi stawkami (art. 12 ust. 1 pkt 1, 2, 2a, 2b, 3, 4, 6, 7, 8 ww. ustawy), to podlega ona opodatkowaniu stawką 8,5%.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przez pojęcie „działalność usługowa” rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) jako pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (70.22.20.0). Z całą pewnością działalność prowadzona przez Wnioskodawcę jest więc działalnością usługową w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, działalność usługowa prowadzona przez Wnioskodawcę nie została wskazana w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 jako działalność opodatkowana stawkami innymi niż stawka 8,5%.
Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług związanych z zarządzaniem projektami informatyczno-wdrożeniowymi na potrzeby zleceniodawcy, które to usługi obejmują: planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektu, koordynację prac zespołów pracujących nad realizacją projektu, raportowanie postępów zleceniodawcy, obsługę zmian zakresu projektu, komunikację z partnerami, dostawcami, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi, prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową, monitorowanie działań zespołu projektowego, a w szczególności:
‒nadzorowanie i optymalizowanie procesów dostarczania projektów,
‒zapewnianie realizacji projektów zgodnie z przyjętymi w firmie procesami i standardami,
‒opracowywanie planów projektów (...),
‒wdrażanie działań usprawniających efektywność realizowanego projektu,
‒zarządzanie, monitorowanie i raportowanie zakresu projektów (...),
‒zarządzanie budżetem projektowym oraz dbanie o optymalizację kosztów,
‒zarządzanie jakością dostarczaną w projektach,
‒koordynowanie działań i budowanie efektywnej współpracy (...),
‒efektywne zarządzanie komunikacją i przepływem informacji (...),
‒identyfikowanie, monitorowanie i zarządzanie ryzykiem w projektach,
‒wspieranie działu (...)
i które to usługi są sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają następujące interpretacje indywidualne przepisów podatkowych wydane w ostatnim czasie przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej:
‒Interpretacja indywidualna przepisów podatkowych z 19 września 2023 r. (znak pisma: 0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS);
‒Interpretacja indywidualna przepisów podatkowych z 22 lutego 2024 r. (znak pisma: 0115-KDST2-2.4011.554.2023.1.KK);
‒Interpretacja indywidualna przepisów podatkowych z 12 czerwca 2024 r. (znak pisma: 0113-KDIPT2-1.4011.357.2024.2.HJ);
‒Interpretacja indywidualna przepisów podatkowych z 15 lipca 2024 r. (znak pisma: 0112-KDSL1-1.4011.302.2024.2.MW);
‒Interpretacja indywidualna przepisów podatkowych z 7 października 2024 r. (znak pisma: 0112-KDIL2-2.4011.632.2024.1.WS).
Wnioskodawca zakłada, że w przyszłości w dalszym ciągu będzie świadczyć usługi związane z zarządzaniem projektami informatyczno-wdrożeniowymi na potrzeby zleceniodawcy, które to usługi obejmują: planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektu, koordynację prac zespołów pracujących nad realizacją projektu, raportowanie postępów zleceniodawcy, obsługę zmian zakresu projektu, komunikację z partnerami, dostawcami, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi, prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową, monitorowanie działań zespołu projektowego.
W przypadku, gdy w latach późniejszych w stosunku do okresu, o którym mowa w opisie stanu faktycznego, tj. w latach następujących po 2025 roku, działalność Wnioskodawcy będzie opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wystąpi analogiczny stan faktyczny do tego przedstawionego we wniosku i nie będzie to sprzeczne z obowiązującym aktualnie stanem prawnym, Wnioskodawca będzie zatem uprawniony do opodatkowania przychodów osiąganych z ww. usług według stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
–działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;
–pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 tej ustawy:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniemart. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4.(uchylony)
5.(uchylony)
6.(uchylony)
7.(uchylony)
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
‒15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
‒8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności zajmuje się Pan świadczeniem usług związanych z zarządzaniem projektami informatyczno-wdrożeniowymi na potrzeby zleceniodawcy.
Wskazał Pan, że w ramach działalności będącej przedmiotem wniosku wykonuje następujące czynności: nadzorowanie i optymalizowanie procesów dostarczania projektów, zapewnianie realizacji projektów (...); opracowywanie planów projektów (...); wdrażanie działań usprawniających efektywność realizowanego projektu; zarządzanie, monitorowanie i raportowanie zakresu projektów (...); zarządzanie budżetem projektowym i dbanie o optymalizację kosztów; zarządzanie jakością dostarczaną w projektach; koordynowanie działań i budowanie efektywnej współpracy (...); identyfikowanie, monitorowanie i zarządzanie ryzykiem w projektach; wspieranie działu (...).
Ww. usługi klasyfikuje Pan do grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje/uzyska Pan przychody z tytułu świadczenia usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 i które – jak wynika okoliczności przedstawionych opisie sprawy – nie są i nie będą usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, to zastosowanie ma/będzie miała stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Niemniej jednak zastrzec należy, że ww. stawka nie znajdzie zastosowania w przypadku świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
‒stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
‒zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji. Przyporządkowanie do wskazanej klasyfikacji zostało podane jako element opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnośnie powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że wydane zostały w indywidualnych sprawach, w związku z czym nie można nadać im waloru uniwersalnego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
