Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.882.2025.1.AJB
Agencja nie jest zobowiązana do podawania numeru identyfikacyjnego faktur w komunikacie płatności w KSEF, gdy płatności dokonywane są za faktury wystawione na Armatora niebędącego zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce, zgodnie z art. 108g ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie ocenyskutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku podawania numeru identyfikującego faktury w KSEF lub identyfikatora zbiorczego nadanego przez KSEF w komunikacie płatności, w sytuacji gdy płatności dokonuje Agencja jako podmiot dokonujący technicznej czynności płatności. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w .... Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce.
Podmiot powiązany ze Spółką, tj. ... (dalej: ... lub Armator) jest spółką kapitałową z siedzibą we Francji, francuskim rezydentem podatkowym, który nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT w Polsce ani nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju (Polska) dla celów VAT.
W ramach zawartej umowy agencyjnej Agencja działa w imieniu i na rzecz Armatora, wykonując na terytorium Polski różnorodne czynności, w tym w szczególności zadania o charakterze rozliczeniowym. Do obowiązków Agencji należy m.in. wystawianie faktur przychodowych w imieniu i na rachunek Armatora, pobieranie należności od lokalnych klientów na rzecz Armatora z tytułu tych faktur na rachunek bankowy należący do Agencji, a także przyjmowanie, weryfikacja oraz regulowanie faktur wystawianych przez lokalnych dostawców na rzecz Armatora.
Faktury od lokalnych dostawców są wystawiane bezpośrednio na dane Armatora. Faktury te zawierają francuski numer identyfikacji podatkowej Armatora (odpowiednik polskiego numeru NIP) oraz uwzględniają mechanizm odwrotnego obciążenia. Dodatkowo, na fakturach wskazywane są dane Agencji z adnotacją „c/o” (skrót od ang. care of, oznaczający „za pośrednictwem” lub „pod opieką”), co wskazuje, że faktury są przekazywane Armatorowi za pośrednictwem Agencji. Agencja nie jest stroną transakcji zawieranych przez Armatora z klientami ani dostawcami lokalnymi.
Płatności z tytułu faktur zakupowych na rzecz dostawców Armatora są realizowane z rachunków bankowych prowadzonych przez Agencję. Agencja nie wykorzystuje do tego celu własnych środków finansowych, lecz korzysta wyłącznie ze środków Armatora pochodzących z inkasowanych należności, które znajdują się na wspomnianym wyżej rachunku bankowym. Jej rolą jest administrowanie płatnościami w imieniu Armatora, tj. głównie weryfikacja poprawności faktur oraz przekazywanie płatności.
W związku z wejściem w życie przepisów obligujących zasadniczo polskie podmioty do obrotu fakturami ustrukturyzowanymi przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (dalej: KSEF) od 1 lutego 2026 r. lub 1 kwietnia 2026 r., faktury wystawione na rzecz Armatora i otrzymywane za pośrednictwem Agencji będą najprawdopodobniej także wystawiane przy użyciu KSeF jako faktury ustrukturyzowane.
Zmiana przepisów nie zmienia roli Agencji, w tym nie zmieni się sposób regulowania płatności wynikających z faktur zakupowych.
Pytanie
Czy Wnioskodawca w opisanym zdarzeniu przyszłym jako podmiot dokonujący technicznej czynności płatności z tytułu faktur ustrukturyzowanych wystawianych na Armatora, będzie w zakresie tych faktur zobowiązany od 1 stycznia 2027 r., do podawania numeru identyfikującego te faktury w KSEF lub identyfikatora zbiorczego nadanego przez KSEF, w komunikacie płatności, zgodnie z art. 108g uVAT w brzmieniu obowiązującym od 2 września 2025 r. (art. 2 pkt 1 lit. k w zw. z art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2025 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Agencja jako podmiot dokonujący technicznej czynności płatności z tytułu faktur ustrukturyzowanych wystawianych na Armatora, nie będzie w zakresie tych faktur zobowiązana od 1 stycznia 2027 r., do podawania numeru identyfikującego te faktury w KSEF lub identyfikatora zbiorczego nadanego przez KSEF w komunikacie płatności, zgodnie z art. 108g u VAT w brzmieniu obowiązującym od 2 września 2025 r.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Na podstawie art. 2 pkt 1 lit. k ustawy z dnia 5 sierpnia 2025 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (dalej: Ustawa zmieniająca) został znowelizowany obowiązek formalny w zakresie płatności za faktury ustrukturyzowane.
Zgodnie z ww. przepisem Ustawy zmieniającej, art. 108g uVAT w brzmieniu obowiązującym od 2 września 2025 r., ma następującą treść:
„Art. 108g. 1. Nabywca towaru lub usługi zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, dokonujący płatności za faktury ustrukturyzowane oraz faktury, o których mowa w art. 106nda ust. 1 i art. 106nh ust. 1, na rzecz innego podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, za pośrednictwem polecenia przelewu, o którym mowa w art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, lub innego instrumentu płatniczego w rozumieniu art. 2 pkt 10 tej ustawy, umożliwiającego podanie tytułu transferu środków pieniężnych, jest obowiązany do podania numeru identyfikującego te faktury w Krajowym Systemie e-Faktur lub identyfikatora zbiorczego nadanego przez Krajowy System e-Faktur. Obowiązek ten dotyczy również podatnika innego niż nabywca towaru lub usługi, dokonującego płatności za faktury wystawione na rzecz tego nabywcy.
2. W przypadku gdy płatność jest dokonywana przy użyciu polecenia zapłaty, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, obowiązek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wystawcy faktury.
3. Status podatnika, o którym mowa w ust. 1, na rzecz którego dokonywana jest płatność, dotyczący jego zarejestrowania jako podatnika VAT czynnego jest ustalany na podstawie wykazu, o którym mowa w art. 96b ust. 1, na dzień dokonywania płatności za faktury, o których mowa w ust. 1.
4. Przepisów ust. 1–3 nie stosuje się w przypadku, gdy nabywca towaru lub usługi dokonuje płatności za faktury, o których mowa w art. 106nda ust. 1 i art. 106nh ust. 1, niewprowadzone do Krajowego Systemu e-Faktur w związku z komunikatami, o których mowa w art. 106ne ust. 1 i 3.”
Z kolei na podstawie art. 2 pkt 3 Ustawy zmieniającej, przepisy art. 108g uVAT stosuje się do płatności dokonanych od dnia 1 stycznia 2027 r.
Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Armator nie jest zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT czynny. Faktury ustrukturyzowane z tytułu nabywanych przez Armatora usług będą wystawiane przez sprzedawców z użyciem francuskiego numeru podatkowego Armatora, a także z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia (reverse charge). W związku z tym faktem należy wyraźnie rozdzielić status Armatora w zakresie transakcji od zakresu podmiotowego art. 108g uVAT, który odnosi się do zarejestrowanych jako podatnik VAT czynnych nabywców towarów lub usług. W ocenie Wnioskodawcy zdanie pierwszego powyższego przepisu jednoznacznie wskazuje zakres podmiotów, do których kierowany jest wyrażony tym przepisem obowiązek, tj. podawanie numeru identyfikującego faktury w Krajowym Systemie e-Faktur lub identyfikatora zbiorczego nadanego przez Krajowy System e-Faktur.
Jeżeli zatem Armator nie jest zarejestrowanym w Polsce jako podatnik VAT czynny, to powyższy obowiązek nie będzie dotyczył realizowanych płatności z tytułu faktur ustrukturyzowanych otrzymywanych od krajowych (polskich) podmiotów. Takiego rozumienia katalogu obowiązku nie zmienia fakt, że techniczną czynność płatności dokonywać będzie Agencja, ponieważ, pomimo że jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny w Polsce, nie jest nabywcą towarów lub usług w opisywanym zakresie.
Wnioskodawca wskazuje przy tym na treść uzasadnienia do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który wpłynął do Sejmu 17 maja 2023 r. (druk nr 3242), tj. pierwszego projektu ustawy dotyczycącego wprowadzenia obligatoryjnego fakturowania w Krajowym Systemie e-Faktur. W uzasadnieniu w sposób szczegółowy odniesiono się do proponowanych zmian i sposobu funkcjonowania nowego systemu. We fragmencie poświęconym właśnie art. 108g uVAT, którego treść w pierwotnej wersji projektu nie odbiegała znacznie od treści przepisu ostatecznie uchwalonego (przynajmniej nie w istotnych dla niniejszego wniosku fragmentach), projektodawca wskazał, m.in. że:
1)„Wskazany obowiązek dotyczy realizacji płatności i nie stanowi obowiązku o charakterze podatkowym. Niemniej umiejscowienie projektowanego przepisu art. 108g w ustawie o VAT było konieczne ze względu na status podatników obowiązanych do stosowania wprowadzanej regulacji (czynni podatnicy podatku VAT) oraz powiązanie obowiązku wyłącznie z płatnościami za konkretny rodzaj faktur (faktury ustrukturyzowane oraz faktury wystawiane na podstawie art. 106nh ustawy).”;
2)„Status podatnika VAT czynnego, na rzecz którego będą dokonywane płatności za faktury objęte obowiązkiem oznaczania, będzie ustalany na podstawie wykazu prowadzonego przez Szefa KAS na dzień dokonywania płatności za te faktury.”;
3)„Przepisy dotyczą wyłącznie zarejestrowanych podatników VAT czynnych, tj. dostawcy wystawiającego ww. faktury z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług oraz nabywcy dokonującego płatności za te faktury. Zatem gdy jedna ze stron transakcji będzie korzystała ze zwolnienia z VAT, obowiązek oznaczenia płatności numerem KSeF lub zbiorczym identyfikatorem nie wystąpi.”
W wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji indywidualnej z dnia 19 grudnia 2024 r., znak: 0114-KDIP4-3.4012.673.2024.1.APR, wskazane zostały kryteria, jakie dana płatność musi spełniać, aby być przedmiotem obowiązku wynikającego z art. 108g uVAT:
„Ustawodawca bardzo wyraźnie sprecyzował kryteria, które spełniać musi dana płatność, aby konieczne było jej oznaczenie numerem KSeF. Łącznie spełnione muszą być następujące warunki:
·płatności dokonuje zarejestrowany podatnik VAT czynny;
·płatność dokonywana jest za faktury ustrukturyzowane na rzecz innego podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny;
·płatność dokonywana jest za pośrednictwem instrumentu płatniczego, który umożliwia podanie tytułu transferu środków pieniężnych.
Ponadto, zobligowany do podania numeru KSeF jest również podatnik inny, aniżeli nabywca towaru lub usługi, jeśli dokonuje on płatności za faktury wystawione na rzecz tego nabywcy.”
W opisanym zdarzeniu przyszłym nie zostanie spełniony warunek polegający na tym, że nabywca towaru lub usługi, za który dokonywana jest płatność jest podmiotem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.
Z literalnego brzmienia przepisu art. 108g uVAT, a także wyżej wskazanego fragmentu uzasadnienia ustawy oraz stanowiska Dyrektora KIS w przytoczonej interpretacji nie wynika, aby rozszerzenie na inne podmioty, niż nabywca, obowiązku podania numeru identyfikującego KSEF lub identyfikatora zbiorczego nadanego przez KSEF w komunikacie płatności, miało mieć zastosowanie przy jednoczesnym braku spełnienia głównych warunków, które powodują powstanie tego obowiązku – w tym przypadku byłby to status nabywcy jako zarejestrowanego podatnika VAT czynnego w Polsce.
Zatem w ocenie Wnioskodawcy, objęcie także Agencji obowiązkiem podawania numeru identyfikującego KSEF lub identyfikatora zbiorczego nadanego przez KSEF w komunikacie płatności, o którym mowa w art. 108g zd. drugie uVAT miałoby miejsce w opisywanym zdarzeniu przyszłym, jeżeli Armator był zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT czynny. W przeciwnym wypadku, jak w opisanym zdarzeniu przyszłym, obowiązek wynikający z art. 108g nie będzie miał zastosowania, a więc Agencja nie będzie miała obowiązku podawania numeru identyfikującego KSEF lub identyfikatora zbiorczego nadanego przez KSEF w komunikacie płatności przy dokonywaniu technicznej czynności płatności za faktury ustrukturyzowane, których nabywcą jest Armator.
Innymi słowy, rozbijając art. 108g ust. 1 uVAT na czynniki pierwsze:
1.Zdanie pierwsze art. 108g ust. 1 adresuje obowiązek wyłącznie do nabywcy towaru lub usługi zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, który płaci na rzecz innego podatnika zarejestrowanego jako VAT czynny.
2.Zdanie drugie rozszerza obowiązek „również” na podatnika innego niż nabywca, lecz wyłącznie w relacji do „tego nabywcy” zdefiniowanego w zdaniu pierwszym (tj. nabywcy zarejestrowanego jako VAT czynny).
3.W konsekwencji, gdy nabywca (Armator) nie jest w Polsce zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności, warunki zastosowania art. 108g ust. 1 nie są spełnione – a rozszerzenie obowiązku na osobę trzecią (Agencję) nie występuje.
Uwzględniając również wykładnię systemową, należy uznać, że Agencja nie powinna być zobowiązana do stosowania art. 108g uVAT. Przepis ten, w swojej istocie, ma na celu powiązanie dokonywanych płatności z fakturami w ramach transakcji B2B objętych systemem KSeF po obu stronach. Gdy do nabywcy nie mają w ogóle zastosowania polskie przepisy dotyczące KSeF (brak polskiej rejestracji VAT / brak stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce), nałożenie obowiązku na osobę trzecią (Agencję) rodziłoby niespójność i ryzyko niewykonalności technicznej.
Co istotne dopisanie „c/o” na fakturze – jako element ułatwiający kontakt lub doręczenia – nie zmienia tego, że nabywcą towaru / usługi jest Armator. Agencja w opisanym zdarzeniu przyszłym nie nabywa towarów czy usług na własną rzecz, a pełni funkcję płatnika technicznego. Zatem sama adnotacja „c/o” nie tworzy po stronie Agencji obowiązku z art. 108g ust. 1 u VAT w sytuacji, gdy Armator nie jest nabywcą, o którym mowa w zdaniu pierwszym tego przepisu.
Z tych względów, zdaniem Agencji, w opisanym zdarzeniu przyszłym, dokonując płatności z tytułu faktur ustrukturyzowanych wystawianych na Armatora, nie będzie zobowiązana do podania numeru identyfikującego te faktury w Krajowym Systemie e-Faktur lub identyfikatora zbiorczego nadanego przez Krajowy System e-Faktur.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez świadczenie usług rozumie się każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Co istotne, nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy.
Ustawą z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1598 ze zmianami wynikającymi z Dz. U. z 2024 r. poz. 852 i Dz.U. z 2025 r. poz. 1203) termin wejścia w życie obowiązkowego KSeF został przesunięty na 1 lutego 2026 r.
W myśl art. 2 pkt 32a ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze ustrukturyzowanej - rozumie się przez to fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Stosownie do art. 106ga ust. 1 ustawy, który wchodzi w życie od 1 lutego 2026 r.:
Podatnicy są obowiązani wystawiać faktury ustrukturyzowane przy użyciu Krajowego Systemu e‑Faktur.
Powołaną wyżej ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw wprowadzony został obowiązek oznaczania płatności za faktury przez podanie w tytule płatności numeru identyfikującego te faktury w KSeF.
Na podstawie art. 108g ustawy, który wchodzi w życie od 1 lutego 2026 r.:
1.Nabywca towaru lub usługi zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, dokonujący płatności za faktury ustrukturyzowane oraz faktury, o których mowa w art. 106nda ust. 1 i art. 106nh ust. 1, na rzecz innego podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, za pośrednictwem polecenia przelewu, o którym mowa w art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, lub innego instrumentu płatniczego w rozumieniu art. 2 pkt 10 tej ustawy, umożliwiającego podanie tytułu transferu środków pieniężnych, jest obowiązany do podania numeru identyfikującego te faktury w Krajowym Systemie e-Faktur lub identyfikatora zbiorczego nadanego przez Krajowy System e-Faktur. Obowiązek ten dotyczy również podatnika innego niż nabywca towaru lub usługi, dokonującego płatności za faktury wystawione na rzecz tego nabywcy.
2.W przypadku gdy płatność jest dokonywana przy użyciu polecenia zapłaty, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, obowiązek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wystawcy faktury.
3.Status podatnika, o którym mowa w ust. 1, na rzecz którego dokonywana jest płatność, dotyczący jego zarejestrowania jako podatnika VAT czynnego jest ustalany na podstawie wykazu, o którym mowa w art. 96b ust. 1, na dzień dokonywania płatności za faktury, o których mowa w ust. 1.
4.Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się w przypadku, gdy nabywca towaru lub usługi dokonuje płatności za faktury, o których mowa w art. 106nda ust. 1 i art. 106nh ust. 1, niewprowadzone do Krajowego Systemu e-Faktur w związku z komunikatami, o których mowa w art. 106ne ust. 1 i 3.
Co istotne, zgodnie z art. 17 ust. 2 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw:
Przepis art. 108g ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się do płatności dokonanych od dnia 1 stycznia 2027 r.
Z opisu sprawy wynika, że będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT działają Państwow imieniu i na rzecz Armatora, wykonując na terytorium Polski różnorodne czynności, w tym w szczególności zadania o charakterze rozliczeniowym. Do obowiązków Agencji należy m.in. wystawianie faktur przychodowych w imieniu i na rachunek Armatora, pobieranie należności od lokalnych klientów na rzecz Armatora z tytułu tych faktur na rachunek bankowy należący do Agencji, a także przyjmowanie, weryfikacja oraz regulowanie faktur wystawianych przez lokalnych dostawców na rzecz Armatora. Faktury od lokalnych dostawców są wystawiane bezpośrednio na dane Armatora. Nie są Państwo stroną transakcji zawieranych przez Armatora z klientami ani dostawcami lokalnymi. Płatności z tytułu faktur zakupowych na rzecz dostawców Armatora są realizowane z rachunków bankowych prowadzonych przez Państwa. Nie wykorzystują Państwo do tego celu własnych środków finansowych, lecz korzystają wyłącznie ze środków Armatora pochodzących z inkasowanych należności, które znajdują się na wspomnianym wyżej rachunku bankowym.
Przechodząc do kwestii objętej zakresem zadanego pytania wskazać należy, że zgodnie z założeniami wynikającymi z treści art. 108g ust. 1 ustawy, nabywca towaru lub usługi zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, dokonujący płatności za faktury ustrukturyzowane na rzecz innego podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, za pośrednictwem usługi polecenia zapłaty lub polecenia przelewu lub innego instrumentu płatniczego umożliwiającego podanie tytułu transferu środków pieniężnych, jest obowiązany do podania numeru identyfikującego te faktury w Krajowym Systemie e-Faktur lub identyfikatora zbiorczego nadanego przez Krajowy System e-Faktur. Obowiązek ten dotyczy również podatnika innego niż nabywca towaru lub usługi, dokonującego płatności za faktury wystawione na rzecz tego nabywcy.
Ustawodawca bardzo wyraźnie sprecyzował kryteria, które spełniać musi dana płatność, aby konieczne było jej oznaczenie numerem KSeF. Łącznie spełnione muszą być następujące warunki:
‒płatności dokonuje zarejestrowany podatnik VAT czynny;
‒płatność dokonywana jest za faktury ustrukturyzowane na rzecz innego podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny;
‒płatność dokonywana jest za pośrednictwem instrumentu płatniczego, który umożliwia podanie tytułu transferu środków pieniężnych.
Ponadto, w myśl przepisu art. 108g ust. 1 ustawy, zobligowany do podania numeru KSeF jest również podatnik inny, aniżeli nabywca towaru lub usługi, jeśli dokonuje on płatności za faktury wystawione na rzecz tego nabywcy.
Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy należy zauważyć, że przepisy ustawy rozgraniczają dwie możliwe sytuacje. Pierwsza z nich odnosi się do przypadku, w którym to płatności dokonuje sam nabywca - podatnik VAT czynny bezpośrednio na rzecz dostawcy - innego podatnika VAT czynnego i taka sytuacja nie występuje w przedmiotowej sprawie. Możliwa jest również sytuacja, w której to płatności dokonuje podatnik inny niż nabywca towaru lub usługi - mowa tu np. „o płatnościach dokonywanych przez osoby trzecie” i wówczas również on objęty jest obowiązkiem podania numeru identyfikującego faktury w KSeF. Oznacza to, że ustawodawca uszczegółowił przepisy, poprzez wskazanie, że rozszerza obligatoryjnie stosowanie (podawanie) numeru KSeF także na podmioty, które dokonują płatności za bezpośredniego nabywcę.
W okolicznościach niniejszej sprawy są Państwo podmiotem, który w ramach zawartej umowy agencyjnej z Armatorem dokonują płatności na rzecz dostawców Armatora z tytułu faktur zakupowych. Oznacza to, że w istocie nie dokonują Państwo zapłaty za wykonanie świadczenia (usługę/dostawę towarów) na Państwa rzecz, lecz są Państwo podatnikiem, który na podstawie zawartej umowy agencyjnej dokonuje w imieniu nabywcy (Armatora) zapłaty za faktury dokumentujące nabycie towarów bądź usług.
Co istotne, przepisy art. 108g ustawy o podatku od towarów i usług wskazują wprost, że mają zastosowanie również w odniesieniu do płatności przez inny podmiot, jednakże płatność ta musi wynikać z faktury ustrukturyzowanej wystawionej przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT na rzecz nabywcy również zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny. Jak natomiast wynika z opisu sprawy - są Państwo zobligowani do regulowania płatności wynikających z faktur zakupowych od dostawców Armatora jak również będą Państwo dokonywali płatności za faktury ustrukturyzowane wystawione na Armatora niebędącego zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Zatem, w związku z tym, że będą Państwo dokonywali płatności za faktury wystawione na rzeczywistego nabywcę (Armatora), tj. podmiot niebędący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie będą Państwo mieli obowiązku podawania numeru identyfikującego faktury w KSEF lub identyfikatora zbiorczego nadanego przez KSEF w komunikacie płatności.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ponadto interpretacja została wydana na podstawie przepisów, które mają wejść w życie z dniem 1 lutego 2026 r. zgodnie z ustawą z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1598) zmienioną ustawą z dnia 9 maja 2024 r. zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 852) oraz ustawą z dnia 5 sierpnia 2025 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1203) i traci ważność w przypadku ich zmiany lub uchylenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
