Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.690.2025.1.APR
Gmina, realizując zadania publiczne bez związku z czynnościami opodatkowanymi VAT, nie ma prawa do odliczenia naliczonego VAT związanego z inwestycją, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przeszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 listopada 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 listopada 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją zadania pn. „(...)”. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (...), jako jednostka samorządu terytorialnego, jest organem podlegającym prawu publicznemu. Jednocześnie Gmina działa na gruncie prawa prywatnego zawierając umowy cywilnoprawne.
Z tego powodu jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz ciąży na niej obowiązek składania deklaracji VAT 7.
W latach 2025-2026 Gmina (...) zamierza zrealizować zadanie pn. „(...)” polegające na rewitalizacji (przebudowie i remoncie) budynku (...) (w chwili obecnej nie jest użytkowany). Inwestycja przewiduje umieszczenie w budynku funkcji kultury nauki i oświaty tj.: biblioteki gminnej. W ramach realizacji zadania zostaną wykonane następujące rodzaje prac:
1)zabezpieczenie i oznakowanie terenu;
2)wykonanie wykopu od strony zewnętrznej budynku;
3)demontaż warstw posadzkowych;
4)demontaż stropu na piwnicą;
5)demontaż murowanego ganka od strony wschodniej;
6)demontaż stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej i wewnętrznej;
7)demontaż części ścian wewnętrznych;
8)demontaż pozostałości po instalacjach wewnętrznych;
9)skucie resztek tynków ścian zewnętrznych i wewnętrznych;
10)skucie tynku z sufitów;
11)odsłonięcie belek stropowych;
12)wykonanie wykopu od strony wewnętrznej budynku;
13)wykonanie podbicia fundamentów wg projektu konstrukcji;
14)wykonanie przemurowania ściany zewnętrznej przy piwnicy
15)osuszenie fundamentów;
16)wykonanie izolacji przeciwwilgociowej fundamentów;
17)zasypanie piwnicy;
18)oczyszczenie ścian ceglanych zewnętrznych i wewnętrznych;
19)wykonanie nowych warstw posadzkowych parteru;
20)wykonanie nowych instalacji w posadzce parteru;
21)wykonanie ścian termoizolacyjnych wewnątrz budynku;
22)wykonanie nowych ścian działowych;
23)montaż instalacji wewnętrznych;
24)wykonanie przekucia w istniejących ścianach wewnętrznych;
25)montaż rusztowań;
26)demontaż pokrycia dachowego wraz z deskowaniem;
27)przemurowanie kominów;
28)przemurowanie i uzupełnienie konstrukcji gzymsu wieńczącego;
29)montaż konstrukcji ścian i dachu drewnianego ganka od strony wschodniej
30)montaż wyłazu dachowego;
31)wykonanie nowego deskowania oraz pokrycia dachowego z blachy płaskiej łączonej na podwójny rąbek stojący dachu głównego oraz dachów ganków;
32)wykonanie izolacji termicznej dachów;
33)wykonanie warstw posadzkowych poddasza nad parterem;
34)oczyszczenie, zabezpieczenie i impregnacja belek stropowych;
35)wykonanie warstw sufitowych;
36)montaż stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej i wewnętrznej;
37)montaż wyłazu na poddasze;
38)wykonanie tynków wewnętrznych;
39)wykonanie izolacji termicznej cokołu;
40)wykonanie tynków zewnętrznych;
41)odtworzenie detalu architektonicznego gzymsu wieńczącego zaprawą cementowo-wapienną;
42)wykonanie podestów zewnętrznych przy wejściach do budynku oraz podjazdu;
43)malowanie elewacji;
44)demontaż rusztowań;
45)odtworzenie detalu architektonicznego cokołu;
46)wyburzenie istniejących budynków i urządzeń (4 szt.);
47)demontaż części istniejących ciągów pieszo-jezdnych;
48)demontaż części istniejącego ogrodzenia;
49)demontaż istniejącego przyłącza wody;
50)demontaż istniejącego przyłącza kanalizacji deszczowej;
51)remont istniejącej piwniczki (ziemianki);
52)budowę wiaty śmietnikowej;
53)budowę ciągu pieszo-jezdnego z geokraty;
54)budowę ciągów pieszych szutrowo-gruntowy;
55)budowę schodów wejściowych i podjazdu z kamienia lub kostki do budynku Rządcówki;
56)przebudowę placu zabaw o nawierzchni żwirowej;
57)budowę części ogrodzenia od strony północnej, wschodniej i zachodniej obszaru opracowania;
58)budowę przyłącza wody;
59)budowę instalacji kanalizacji deszczowej;
60)budowę dwóch zbiorników na deszczówkę;
61)budowę zbiornika podziemnego na gaz;
62)budowę przyłącza gazu;
63)montaż szafki gazowej z reduktorem II stopnia i kurkiem głównym w elewacji budynku Rządcówki;
64)montaż złącza elektrycznego;
65)budowę wewnętrznej linii zasilającej;
66)montaż lamp oświetleniowych zewnętrznych;
67)kabel zasilający latarnie;
68)wykonanie nasadzeń;
69)dostawę urządzeń małej architektury zewnętrznej;
70)dostawę wyposażenia zgodnie ze specyfikacją wyposażenia i z planem jego rozmieszczenia.
Inwestycja ta ma zostać dofinansowana w ramach Działania (...).
We wniosku o dofinansowanie, naliczony w ramach inwestycji podatek VAT traktowany jest jako koszt kwalifikowany, gdyż Gmina nie będzie miała możliwości jego odliczenia.
Realizowane w ramach projektu zadania publiczne Gmina wykonywać będzie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Wydatki związane z realizacją zadania pn. „(...)” nie będą dotyczyć wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakup towaru w ramach zadania będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Gminy (...).
Gmina nie będzie miała możliwości przeznaczyć otrzymanego dofinansowania na cel inny niż wskazany w projekcie.
W przypadku uzyskania dofinansowania na rewitalizacji (przebudowę i remont) budynku (...) i umieszczenie w budynku funkcji kultury nauki i oświaty tj.: biblioteki gminnej, mieszkańcy nie będą dokonywać żadnych opłat związanych z inwestycją.
Pytanie
Czy Gmina (...) ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług, skoro efekty realizowanego zadania nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina (...) uważa, że nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją powyższego zadania, ponieważ jego efekty nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi wykonanymi przez Gminę.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6n ustawy.
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Na podstawie art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W latach 2025-2026 zamierzają Państwo zrealizować zadanie pn. „(...)” polegające na rewitalizacji (przebudowie i remoncie) budynku starej (...) (w chwili obecnej nie jest użytkowany). Inwestycja przewiduje umieszczenie w budynku funkcji kultury nauki i oświaty, tj.: biblioteki gminnej. Realizowane w ramach projektu zadania publiczne wykonywać będą Państwo we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Zakupy towaru w ramach zadania będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Państwa. W przypadku uzyskania dofinansowania na rewitalizacji (przebudowę i remont) budynku (...) i umieszczenie w budynku funkcji kultury nauki i oświaty tj.: biblioteki gminnej, mieszkańcy nie będą dokonywać żadnych opłat związanych z inwestycją.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odzyskania podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją zadania pn. „(...)”.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie spełniony. Jak Państwo wskazali,wydatki związane z realizacją zadania pn. „(...)” nie będą dotyczyć wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na sporządzenie planu ogólnego, z uwagi na niespełnienie przesłanek zawartych w art. 86 ust. 1 ustawy.
Tym samym, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(...)”, z uwagi na niespełnienie przesłanek zawartych w art. 86 ust. 1 ustawy. Jednocześnie nie będą Państwo mieli prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
