Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.438.2025.2.BJ
Spółka akcyjna, jako podmiot posiadający osobowość prawną, jest wyłączona z możliwości korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, bez względu na przeznaczenie dochodów na cele statutowe.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 września 2025 r. za pośrednictwem platformy e-Doręczenia (PURDE) wpłynął Państwa wniosek z 26 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy Spółka Akcyjna może skorzystać ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Nadmienić należy, że ww. wniosek został przez Państwa przesłany do Naczelnika (…) Urzędu Skarbowego w (…). Pismem z 30 września 2025 r. Znak: (…) Naczelnik (…) Urzędu Skarbowego w (…) przekazał ww. wniosek do Organu, celem jego załatwienia zgodnie z właściwością.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 25 listopada 2025 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.435.2025.1.BJ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 28 listopada 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką akcyjną, polskim rezydentem podatkowym. Klubem sportowym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2017 r. poz. 1463). Spółka prowadzi działalność sportową w obszarze kultury fizycznej i sportu.
Spółka organizuje treningi i rozgrywki w dyscyplinach sportowych, prowadzi sekcje młodzieżowe oraz seniorskie, uczestniczy w rozgrywkach (…),oraz (…), wspiera rozwój sportu amatorskiego i zawodowego. Przychody pozyskuje poprzez sprzedaż reklam, biletów wstępu, praw do transmisji meczów, premii za zajmowane miejsca oraz sprzedaży praw do zawodników.
W statucie Spółki znajduje się zapis, że celem działalności jest wspieranie kultury fizycznej, realizacja aktywności sportowej, szkolenie i współzawodnictwo sportowe. Dochód spółki w całości przeznaczany jest na cele statutowe (wynagrodzenia trenerów i zawodników, organizację zawodów i treningów, zakup sprzętu sportowego, utrzymanie i rozwój infrastruktury sportowej, szkolenie młodzieży i promocję aktywności fizycznej). W statucie Spółki jest zakaz wypłat dywidend na rzecz akcjonariuszy. Dochód Spółki przeznaczany jest na cele statutowe. Spółka nie prowadzi działalności w celu osiągania zysku, lecz w celu realizacji celów statutowych w dziedzinie sportu. Działalność ma charakter non-profit.
W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 28 listopada 2025 r. wskazali Państwo, że:
Dochody uzyskane przez Spółkę (…) są przeznaczane i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym wyłącznie na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia.
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka Akcyjna może skorzystać ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?
Państwastanowiskowsprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do skorzystania z ww. zwolnienia z CIT, ponieważ spełnia przesłanki wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, tj.:
-statutowym celem spółki jest działalność w zakresie sportu,
-całość dochodu jest przeznaczana na realizację tych celów,
-działalność nie ma na celu generowania zysku dla akcjonariuszy (brak dywidendy).
Spółka, mimo formy prawnej (spółka akcyjna), prowadzi działalność zbliżoną do organizacji non-profit w rozumieniu ww. przepisu, realizując zadania publiczne w zakresie kultury fizycznej i sportu. Praktyka orzecznicza wskazuje, że forma prawna podatnika nie jest przeszkodą, o ile dochody są wykorzystywane zgodnie z celami statutowymi określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Pomimo formy prawnej spółki kapitałowej, spółka spełnia warunki określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (cel statutowy, przeznaczenie dochodu, brak dystrybucji zysku), co uzasadnia zastosowanie zwolnienia
Ocenastanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
2. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej lub z działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:
Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:
- podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),
- podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,
- podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo Klubem sportowym w rozumieniu przepisów ustawy o sporcie, funkcjonującym w formie spółki akcyjnej. Prowadzicie Państwo działalność sportową w obszarze kultury fizycznej i sportu.
Organizujecie Państwo treningi i rozgrywki w dyscyplinach sportowych, prowadzicie sekcje młodzieżowe oraz seniorskie, uczestniczycie w rozgrywkach (…) oraz (…), wspieracie rozwój sportu amatorskiego i zawodowego. Przychody pozyskujecie poprzez sprzedaż reklam, biletów wstępu, praw do transmisji meczów, premii za zajmowane miejsca oraz sprzedaży praw do zawodników.
W statucie Państwa Spółki znajduje się zapis, że celem działalności jest wspieranie kultury fizycznej, realizacja aktywności sportowej, szkolenie i współzawodnictwo sportowe. Dochód spółki w całości przeznaczany jest na cele statutowe (wynagrodzenia trenerów i zawodników, organizację zawodów i treningów, zakup sprzętu sportowego, utrzymanie i rozwój infrastruktury sportowej, szkolenie młodzieży i promocję aktywności fizycznej). W statucie Spółki jest zakaz wypłat dywidend na rzecz akcjonariuszy. Dochód Spółki przeznaczany jest na cele statutowe. Spółka nie prowadzi działalności w celu osiągania zysku, lecz w celu realizacji celów statutowych w dziedzinie sportu. Działalność ma charakter non-profit.
Należy podkreślić, że z art. 17 ust. 1c ustawy o CIT wynika, iż analizowane zwolnienie, nie może być stosowane przez określone kategorie podmiotów wprost wskazanych w tym przepisie, a w szczególności przez spółki (art. 17 ust. 1c pkt 1 ustawy o CIT).
Zgodnie art. 4a pkt 21 ustawy o CIT, przez „spółkę” rozumie się:
a) spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz.Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
b) spółkę kapitałową w organizacji,
c) spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
d) spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.
Z literalnego brzmienia cytowanego przepisu jednoznacznie wynika, że spółki zostały wprost wyłączone z możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Tym samym, jako spółka akcyjna nie możecie Państwo korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nadmienić należy, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
1) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawaprawnadlawydaniainterpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
