Interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.678.2025.2.DB
Praca wykonywana przez pracowników w zakresie tworzenia i wdrażania materiałów edukacyjnych nie spełnia kryteriów działalności naukowo-dydaktycznej w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 8 ustawy o PDOF, a zatem nie kwalifikuje się do korzystania z 50% kosztów uzyskania przychodu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych – w części dotyczącej zakwalifikowania pracy pracowników zatrudnionych na stanowiskach (...) jako działalności naukowo-dydaktycznej w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili Państwo wniosek 13 listopada 2025 r. – na wezwanie organu. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W Spółce X funkcjonuje rozbudowany dział IT, w strukturach którego zatrudnieni są pracownicy na stanowiskach (...) oraz (...). Spółka rozważa wprowadzenie dla tych stanowisk struktury wynagradzania z zastosowaniem 50% kosztów uzyskania przychodu, wynikającej z art. 22 ust. 9 pkt 3 Ustawy o PDOF.
(...)
Do głównych obowiązków pracowniczych na stanowisku (...) należy tworzenie i rozwijanie programów szkoleniowych i edukacyjnych dla zespołów developerskich, obejmujące między innymi analizę potrzeb kompetencyjnych, projektowanie i przygotowanie treści materiałów szkoleniowych, w tym w formie prezentacji i map działań, prowadzenie autorskich sesji szkoleniowych i coachingowych.
(...) edukuje zespoły developerskie z zakresu tworzenia wysokiej jakości kodu źródłowego. Działania te są oparte na aktualnym stanie wiedzy z zakresu inżynierii oprogramowania oraz technologii wspierających proces wytwarzania oprogramowania, w tym narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Ponadto do obowiązków pracowniczych na tym stanowisku należy przygotowywanie autorskich raportów i map działań, projektowanych na podstawie przeprowadzanych analiz procesów programistycznych, oceny efektywności stosowanych metod oraz identyfikacji barier w procesie tworzenia oprogramowania, a także tworzenie materiałów marketingowych. Działania mają na celu kreowanie rozwiązań usprawniających środowisko pracy zespołów deweloperskich. (...) odpowiada za wdrożenie autorskich rozwiązań dydaktycznych dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji oraz implementacji narzędzi wspomagających tworzenie oprogramowania.
Powyższe działania mają charakter twórczy, indywidualny i stanowią rezultat pracy intelektualnej. W związku z nimi powstają materiały dydaktyczne i opracowania, które w sposób zindywidualizowany przekazują wiedzę, stanowiąc usystematyzowaną całość opartą na aktualnym stanie wiedzy naukowej. Pracownicy na stanowisku (...) tworzą dzieła autorskie w postaci między innymi: materiałów dydaktycznych i opracowań, które w sposób zindywidualizowany przekazują wiedzę, stanowiąc usystematyzowaną całość opartą na aktualnym stanie wiedzy naukowej.
(...)
Pracownicy na stanowisku (...) wykonują szereg zadań o charakterze naukowo-dydaktycznym, obejmujący kompleksowe projektowanie oraz wdrażanie warsztatów i materiałów edukacyjnych dla zespołów IT. Ich obowiązki to między innymi rozwijanie i usprawnianie procesów edukacyjnych oraz organizacyjnych, co stanowi przykład działalności dydaktycznej w praktyce zawodowej. Do głównych zadań (...) należy tworzenie warsztatów poprzez opracowywanie prezentacji, materiałów dydaktycznych oraz map procesów, które wykorzystywane są do szkolenia i rozwoju kompetencji zespołów. Materiały te mają charakter autorski i opierają się na szczegółowych analizach oraz praktykach zarządzania procesami.
Ponadto pracownicy na tym stanowisku za pośrednictwem wewnętrznej platformy tworzą unikalne projekty poszczególnych etapów procesów, analizują metryki i analizują zdarzenia oraz częstotliwość ich występowania, co wymaga syntezy informacji oraz zastosowania wiedzy teoretycznej do praktycznych rozwiązań. Zakres obowiązków obejmuje także opracowywanie autorskich zasad i polityk regulujących funkcjonowanie zespołów, a także przygotowywanie retrospektyw mających na celu identyfikację obszarów do poprawy i rozwój kompetencji zespołów i poszczególnych pracowników. W zakresie obowiązków (...) mieści się również tworzenie instrukcji w formie tablic informacyjnych, planów wydarzeń, opracowywanie szablonów i scenariuszy sesji warsztatowych oraz projektowanie schematów, konceptów i treści merytorycznych prezentacji warsztatowych, łączących wiedzę teoretyczną z praktycznym doświadczeniem.
Kolejnym obowiązkiem na tym stanowisku jest tworzenie autorskich zbiorów strategii i przewodników zawierających szczegółowe instrukcje procesów wytwórczych, opisy ról i diagramy procesów w dziale IT. Zbiory strategii i przewodniki powstają w dużej mierze od podstaw, choć częściowo bazują na wcześniejszych opracowaniach i stanowią trwałe materiały dydaktyczne.
Efekty prowadzonych warsztatów są utrwalone i dokumentowane w formie prezentacji multimedialnych, szablonów, map procesów oraz szczegółowych instrukcji, które służą dalszej edukacji i doskonaleniu zespołów. Powyższe działania mają charakter twórczy, indywidualny i stanowią rezultat pracy intelektualnej.
Jednocześnie zostaną spełnione pozostałe warunki wskazane w ustawie o PDOF.
Uzupełnienie wniosku
W wyniku czynności wykonywanych w ramach stosunku pracy przez pracowników zatrudnionych na stanowiskach (...) oraz (...) powstają utwory w rozumieniu ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Efektem pracy pracownika zatrudnionego na stanowisku (...) będą utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe), takie jak: prezentacje multimedialne, materiały szkoleniowe, mapy i dokumentacja procesów, graficzne schematy procesów, scenariusze sesji warsztatowych, instrukcje działań i instrukcje robocze, narzędzia do analizy danych, panele do metryk i KPI, szablony i frameworki do zarządzania zależnościami i rozwiązywania konfliktów.
Efektem pracy pracownika zatrudnionego na stanowisku (...) będą utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe), takie jak: dokumentacje strategii marketingowej, plany komunikacji wewnętrznej dotyczące promocji, materiały promocyjne i informacyjne (treści do intranetu, artykuły, newslettery, infografiki), materiały szkoleniowe, mapy procesów, graficzne schematy procesów, programy i plany szkoleń, scenariusze sesji warsztatowych, utwory audiowizualne (nagrania webinarów, dokumentacje zdjęciowe warsztatów), zbiory ćwiczeń lub studiów przypadków (case study) na potrzeby szkoleń.
Pracownicy, których dotyczy wniosek, będą twórcami lub współtwórcami tych utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Pracownikom będą przysługiwać osobiste i majątkowe prawa autorskie do utworów.
Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach (...) oraz (...) przenoszą na Spółkę jako pracodawcę majątkowe prawa autorskie do utworów stworzonych w trakcie pracy oraz udzielają Spółce prawa do korzystania z utworów stworzonych przez nich w ramach stosunku pracy. Do umów o pracę zostanie dołączony aneks dotyczący wyodrębnienia części wynagrodzenia stanowiącego honorarium za przeniesienie praw autorskich do stworzonych utworów. Nabycie pierwotne przez pracodawcę będzie wyłączone umownie.
We wniosku wskazano, że „Jednocześnie zostaną spełnione pozostałe warunki wskazane w ustawie o PDOF i interpretacji ogólnej Ministra Finansów”, przez co Wnioskodawca rozumie:
•pracownik musi być twórcą,
•utwory muszą zostać właściwie udokumentowane,
•pracownik musi uzyskać wynagrodzenie z tytułu rozporządzania prawami autorskimi.
(...)
„Edukowanie zespołów deweloperskich” oznacza przekazywanie pracownikom spółki zajmującym stanowiska developerskie (IT) aktualnej, praktycznej wiedzy z zakresu inżynierii oprogramowania i tworzenia wysokiej jakości kodu źródłowego. Obejmuje to m.in. prowadzenie szkoleń, warsztatów, sesji coachingowych i opracowywanie i przekazywanie programistom materiałów dydaktycznych, dotyczących wykorzystania nowoczesnych narzędzi, w tym opartych na sztucznej inteligencji. W ramach tych czynności tworzone są różnorodne utwory w rozumieniu ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Osoba zatrudniona na stanowisku (...) będzie przygotowywać analizy procesów programistycznych, oceny efektywności stosowanych metod oraz identyfikację barier w procesie tworzenia oprogramowania na podstawie danych dotyczących procesów realizowanych w ramach Spółki. Powyższe materiały stanowią przede wszystkim dane jakościowe, pozyskane wewnętrznie, takie jak wyniki ankiet, wywiadów oraz informacje zwrotne od pracowników dotyczące procesów (...). Drugim źródłem są dane ilościowe, czyli obiektywne metryki pochodzące z systemów informatycznych Spółki, np. narzędzi do zarządzania projektami (…), kontroli wersji (…) czy procesów CI/CD. Analizie podlega również istniejąca dokumentacja wewnętrzna, jak obowiązujące procedury czy standardy techniczne.
Na podstawie syntezy tych wszystkich wewnętrznych danych przygotowywane są wspomniane analizy, oceny efektywności oraz autorskie raporty i mapy działań. Prace te mogą dotyczyć zarówno procesów w całej organizacji, jak i być skupione na wybranych projektach lub rodzajach działań realizowanych wyłącznie w Spółce. Analiza w żadnym wypadku nie obejmuje danych ani procesów realizowanych w innych, zewnętrznych podmiotach.
Tematem autorskich raportów i map działań będą wyniki analizy procesów programistycznych oraz instrukcje dotyczące polepszenia efektów pracy programistów. Raporty będą dotyczyć oceny przebiegu i efektywności procesu tworzenia oprogramowania. Mapy działań będą zawierać graficzne i opisowe odwzorowanie planów usprawnień, schematów i cyklów procesów programistycznych. Raporty i mapy działań będą zawierać rekomendacje zmian i wprowadzenia ulepszeń przygotowane przez twórców.
Osoba na stanowisku (...) tworzy materiały marketingowe przeznaczone wyłącznie do użytku wewnętrznego, a ich celem jest promocja, edukacja i wspieranie wdrażania procesów (...) oraz najlepszych praktyk w Spółce. Materiały te dotyczą więc korzyści, standardów i szkoleń związanych z procesem tworzenia oprogramowania. Przyjmują one formy cyfrowe, takie jak artykuły i treści do intranetu, newslettery, infografiki czy prezentacje multimedialne.
Proces „tworzenia” ma charakter kompleksowy i obejmuje całość działań od koncepcji po wykonanie utworu. Oznacza to, że pracownik samodzielnie wymyśla rodzaj i koncepcję materiału, dopasowując je do celów strategii i grupy docelowej. Następnie samodzielnie tworzy całą warstwę merytoryczną, pisząc teksty, scenariusze i redagując hasła promujące (...). W zakres ten wchodzi również projektowanie układu (layoutu) i kluczowych elementów wizualnych, np. w prezentacjach czy infografikach. Pracownik odpowiada zatem za pełen autorski proces twórczy – od analizy potrzeby, przez stworzenie koncepcji, po finalne opracowanie materiału.
Kreowanie rozwiązań usprawniających środowisko pracy zespołów deweloperskich dotyczy konkretnych rozwiązań dla zespołów w spółce X Sp. z o.o.
(...) będzie odpowiadał za wprowadzenie wewnętrznych rozwiązań dydaktycznych, dzięki którym pracownicy Spółki będą uczyć się efektywnie korzystać ze sztucznej inteligencji i narzędzi wspomagających. Głównym celem tego stanowiska jest zapewnienie, by pracownicy Spółki nauczyli się efektywnie i bezpiecznie stosować te technologie w swojej pracy. Precyzując, narzędzia AI oraz narzędzia wspomagające, o których mowa, mogą być zarówno rozwiązaniami zewnętrznymi (np. usługami licencjonowanymi), jak i narzędziami wewnętrznymi (np. własnym oprogramowaniem Spółki). Pracownik na tym stanowisku nie jest twórcą samych tych narzędzi. Jego autorskie dzieło polega na stworzeniu unikalnych, wewnętrznych materiałów dydaktycznych (utworów) na temat tych narzędzi, dostosowanych do specyfiki Spółki. Samodzielnie tworzy on na przykład plany szkoleń, programy warsztatów, autorskie instrukcje użytkowania, czy zbiory najlepszych praktyk (best practices) oraz studia przypadków (case studies).
Autorskie rozwiązania dydaktyczne to opracowane przez pracownika własne metody, narzędzia i materiały szkoleniowe, oparte na aktualnej wiedzy z zakresu inżynierii oprogramowania oraz nowoczesnych technologii. „Autorskość” tych rozwiązań polega na tym, że są one samodzielnie zaprojektowane i opracowane przez pracownika, stanowiąc oryginalny rezultat jego pracy twórczej.
Osoba zatrudniona na stanowisku (...) przy realizacji swoich działań będzie opierać się na materiałach naukowych i praktykach wywodzących się z informatyki, nauk technologicznych, matematyki, informatyki technicznej i telekomunikacji. Osoba zatrudniona na tym stanowisku posiada niezwykle bogate i formalnie udokumentowane przygotowanie dydaktyczne. Fundamentem tego przygotowania jest dziesięcioletnie doświadczenie akademickie zdobyte na uczelni wyższej, gdzie pracowała jako wykładowca i badacz. W ramach tych obowiązków prowadziła specjalistyczne zajęcia dydaktyczne i była odpowiedzialna za proces kształcenia studentów. Jej wysokie kompetencje w tym obszarze były oficjalnie potwierdzane i nagradzane, zarówno przez studentów, jak i Rektora.
Pracownik posiada również praktyczne doświadczenie w zarządzaniu procesem edukacyjnym oraz tworzeniu planów rozwojowych. To bogate doświadczenie akademickie zostało z sukcesem przeniesione do środowiska biznesowego. Wcześniej jako lider zespołu tworzył plany rozwojowe dla członków swojego zespołu. Obecnie realizuje swoje kompetencje dydaktyczne jako facylitator wewnętrznych warsztatów w tematach szerszych niż wynikałoby z samego obszaru stanowiska. Całość tego przygotowania wspiera udział w programach mentoringowych, zarówno jako mentor, jak i mentee.
Kolejna osoba zatrudniona na tym stanowisku posiada bogate przygotowanie dydaktyczne, wynikające bezpośrednio z jej wieloletniego doświadczenia zawodowego w obszarze IT i zarządzania. Do jej kluczowych obowiązków regularnie należała facylitacja sesji szkoleniowych oraz specjalistycznych warsztatów, w tym z metodyk zwinnych czy design thinking. Posiada ona bezpośrednie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń wprowadzających dla nowych pracowników oraz kursów odświeżających dla wszystkich zatrudnionych. Ponadto jej kompetencje obejmują zarządzanie zespołami specjalistów, co wiązało się również z ich merytorycznym szkoleniem.
Praktykę dydaktyczną rozwijała także poprzez wspieranie w formie coachingu nowo mianowanych menedżerów oraz pełnienie formalnej roli mentora w obszarze zarządzania projektami. Całość tego przygotowania jest ugruntowana w doświadczeniu zdobytym w dziale Human Resources, które wykształciło u niej kluczowe dla dydaktyki umiejętności transparentnej komunikacji i empatii. Jej udokumentowana zdolność do upraszczania skomplikowanych procesów oraz prowadzenia warsztatów przynoszących realne rezultaty bezpośrednio przekłada się na zdolność efektywnego przekazywania wiedzy.
(...)
„Kompleksowe projektowanie oraz wdrażanie warsztatów i materiałów edukacyjnych dla zespołów IT” oznacza całościowe opracowywanie i realizację programów szkoleniowych dla zespołów IT – od etapu koncepcji, poprzez przygotowanie treści i narzędzi dydaktycznych, aż po ich praktyczne zastosowanie. Przedmiotem warsztatów dla zespołów IT będą usprawnienia procesów wytwórczych i organizacyjnych, rozwój kompetencji pracowników w zakresie programowania, edukacja w zakresie stosowania praktyk dotyczących zwinnego zarządzania projektami. W wyniku pracy (...) powstają materiały edukacyjne w postaci prezentacji multimedialnych, instrukcji, zbiorów strategii, przewodników, interaktywnych szablonów. Wytwory dotyczą procesów usprawniających zarządzanie projektami informatyczno-technologicznymi.
„Procesy edukacyjne” oznaczają działania osoby zatrudnionej na stanowisku (...) związane z nauczaniem, szkoleniami i rozwojem kompetencji pracowników działów IT. Rozwijanie i usprawnienie procesów edukacyjnych będzie następować przez tworzenie i aktualizację prezentacji, przewodników, tablic informacyjnych, scenariuszy warsztatów. Kolejnym elementem rozwoju i usprawniania procesów edukacyjnych będzie analiza efektów szkoleń oraz wdrażanie nowych form nauczania.
„Procesy organizacyjne” dotyczą sposobu funkcjonowania i współpracy zespołów IT oraz całej organizacji, w tym metod zarządzania zadaniami, przepływem pracy, komunikacją i podejmowaniem decyzji. Dotyczą one procesów wewnętrznych działów IT oraz interakcji między zespołami, czyli wszystkich mechanizmów wpływających na efektywność i kulturę pracy. Rozwijanie, usprawnianie i zmiana obecnie istniejących procesów organizacyjnych znajdzie swoje odzwierciedlenie poprzez tworzenie map procesów, diagramów przepływu pracy, które pozwolą na identyfikację „wąskich gardeł” i nieefektywności, opracowywanie polityk i instrukcji organizacyjnych, projektowanie nowych rozwiązań organizacyjnych, takich jak: wprowadzenie zasad współpracy między zespołami, przepływu informacji.
Osoba zatrudniona na omawianym stanowisku będzie prowadzić działania dotyczące przekazywania pracownikom Spółki wiedzy naukowej z zakresu informatyki, nauk technologicznych, nauki o zarządzaniu i jakości. (...) będzie prowadził działania dotyczące tworzenia lub przekazywania pracownikom Spółki wiedzy naukowej.
Cytowany fragment „pracownicy na tym stanowisku za pośrednictwem wewnętrznej platformy tworzą unikalne projekty poszczególnych etapów procesów, analizują metryki i analizują zdarzenia oraz częstotliwość ich występowania, co wymaga syntezy informacji oraz zastosowania wiedzy teoretycznej do praktycznych rozwiązań” oznacza, że (...) korzysta z wewnętrznych narzędzi do tworzenia dokumentacji, schematów i map procesów, które pokazują przebieg pracy zespołów IT na różnych etapach projektów. Analizuje przy tym dane ilościowe i jakościowe, takie jak metryki oraz zdarzenia, ma to na celu zrozumienie, co działa dobrze, a co wymaga poprawy. Wymaga to połączenia wiedzy teoretycznej z obserwacjami praktycznymi, aby tworzyć realne i użyteczne rozwiązania dla zespołów. Projekty służą do planowania, dokumentowania i wizualizacji procesów w zespołach IT. Są narzędziem do szkoleń i rozwoju kompetencji, pozwalają na standaryzację działań w organizacji, a także umożliwiają identyfikowanie problemów i usprawnień. Projekty dotyczą etapów procesów typowych dla pracy zespołów IT, takich jak planowanie i przegląd zadań (tzw. Backlog Refinement), iteracyjne planowanie pracy, zarządzanie cyklem życia oprogramowania, zarządzanie zależnościami, integracja i testowanie. Metryki to mierzalne wskaźniki efektywności procesu, takie jak: liczba błędów, czas realizacji zadań, jakość oprogramowania, miary dotyczące przepływu. Zdarzenia to konkretne sytuacje lub incydenty w procesie, na przykład opóźnienia w zadaniach, blokady, awarie systemów. Praktyczne rozwiązania przejawiają się w usprawnieniu pracy zespołów IT. Służą temu schematy i mapy procesów pokazujące optymalny przebieg działań, instrukcje i polityki regulujące funkcjonowanie zespołów, scenariusze warsztatów edukacyjnych, strategie i przewodniki opisujące role i przebieg prac w zespole IT oraz konkretne rekomendacje do poprawy efektywności.
Autorskie zbiory strategii, przewodniki zawierające szczegółowe instrukcje procesów wytwórczych, opisy ról i diagramy procesów w dziale IT, służą lepszej organizacji pracy i zwiększaniu wiedzy teoretycznej i praktycznej pracowników Spółki, jak również dokonywania zmian procesów projektowych i programistycznych, usprawniania pracy i produktów końcowych wytwarzanych przez zespoły (czyli kody i oprogramowanie).
Pytanie
Czy praca wykonywana przez pracowników Spółki na stanowiskach (...) i (...) spełnia definicję działalności naukowo-dydaktycznej w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 8 ustawy o PDOF, w związku z czym Spółka może zastosować w stosunku do przychodów pracowników pracujących na tych stanowiskach 50% koszty uzyskania przychodów na podstawie przepisu art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PDOF?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, prace wykonywanie przez pracowników Spółki na stanowisku (...) oraz (...), stanowią działalność naukowo-dydaktyczną, o której mowa w art. 22 ust. 9b pkt 8 ustawy o PDOF.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PDOF, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.
W odniesieniu do niektórych przychodów ustawodawca wprowadził możliwość korzystania ze zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu. W sytuacji korzystania przez twórców z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzania przez nich tymi prawami mają zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodu.
W takiej sytuacji zastosowanie znajduje art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PDOF, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Zgodnie zaś z art. 22 ust. 9b pkt 8 ustawy o PDOF, przepis ust. 9 pkt 3 stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu: działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.
Ustawodawca nie definiuje pojęcia „działalności naukowo-dydaktycznej” użytej w art. 22 ust. 9b pkt 8 ustawy o PDOF, ani też nie odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów.
Zgodnie ze stanem faktycznym będącym przedmiotem wniosku, do głównych obowiązków pracowniczych osób zatrudnionych na stanowisku (...) należy tworzenie i rozwijanie innowacyjnych programów szkoleniowych i edukacyjnych adresowanych do zespołów deweloperskich. Pracownicy Ci realizują autorskie sesje szkoleniowe i coachingowe, opracowują materiały dydaktyczne o charakterze twórczym i indywidualnym, w tym prezentacje, mapy działań, raporty analityczne oraz autorskie rozwiązania dydaktyczne oparte na aktualnej wiedzy z zakresu inżynierii oprogramowania i nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja. Materiały te posiadają cechy utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych będąc wynikiem pracy intelektualnej i twórczej.
Analogicznie pracownicy na stanowisku (...) wykonują szereg zadań o charakterze naukowo- dydaktycznym, polegających na kompleksowym projektowaniu, tworzeniu oraz wdrażaniu autorskich warsztatów i materiałów edukacyjnych, które służą rozwojowi kompetencji zespołów IT. Zakres obowiązków na tym stanowisku obejmuje opracowywanie prezentacji, materiałów dydaktycznych, map procesów, instrukcji, strategii oraz przewodników, które powstają w oparciu o szczegółowe analizy i praktyki zarządzania procesami. Pracownicy na tym stanowisku tworzą trwałe, autorskie materiały dydaktyczne, wykorzystywane do dalszej edukacji i doskonalenia zespołów, stanowiące rezultat twórczej pracy intelektualnej.
Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 22 ust. 9b pkt 8 ustawy o PDOF wskazuje, że zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 przysługuje przychodom uzyskiwanym z działalności badawczo-rozwojowej, naukowo-dydaktycznej, naukowej oraz działalności dydaktycznej prowadzonej na uczelni. Istotne jest jednak, iż w odniesieniu do działalności naukowej oraz naukowo-dydaktycznej przepis nie wymaga, aby była ona realizowana w ramach jednostek akademickich. W przypadku opisywanym przez Wnioskodawcę działalność naukowo-dydaktyczna jest prowadzona w zakładzie pracy i dotyczy edukowania i zwiększania kompetencji zespołów IT.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, nauka to ogół wiedzy ułożonej w system zagadnień lub dyscyplina badawcza, natomiast dydaktyka to dział pedagogiki zajmujący się metodami nauczania i uczenia się.
W opinii Wnioskodawcy, osoby zatrudnione na stanowiskach (...) oraz (...) realizują działalność zgodną z obiema tymi definicjami – zarówno przez systematyczne tworzenie i przekazywanie wiedzy w formie autorskich szkoleń, jak i przez opracowywanie nowych, opartych na badaniach, rozwiązań dydaktycznych. Działalność ta jest więc jednocześnie działalnością naukową i dydaktyczną, a jej efekt w postaci materiałów edukacyjnych, raportów, prezentacji i opracowań stanowi utwór zdefiniowany w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych: „przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór)”.
W ocenie Wnioskodawcy, w kontekście stanowisk (...) oraz (...), których zakres obowiązków obejmuje tworzenie autorskich, twórczych materiałów edukacyjnych, projektowanie i tworzenie szkoleń, warsztatów oraz sesji coachingowych, należy uznać, że realizują oni działalność o charakterze naukowo-dydaktycznym. Działalność ta spełnia przesłankę tworzenia utworu w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, gdyż w ramach wykonywanych zadań powstają oryginalne i indywidualne materiały dydaktyczne o charakterze twórczym.
Mając na uwadze powyższe oraz wykładnię organów podatkowych wyrażoną w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygnaturze 0112-KDIL3-1.4011.361.2017.12.KF, wydanej 16 sierpnia 2022 r., zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, że działalność naukowo-dydaktyczna wykonywana przez pracowników zatrudnionych na omawianych stanowiskach może korzystać z zasad wynikających z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PDOF, tj. możliwości stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu. Przy tym znaczący jest brak wymogu prowadzenia tej działalności w uczelni wyższej, co pozwala na zastosowanie preferencji także w warunkach działalności komercyjnej, jaką prowadzi Wnioskodawca.
W opinii Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z działalnością o charakterze naukowo-dydaktycznym, o czym świadczą wyżej opisane zadania i efekty pracy pracowników na wskazanych stanowiskach.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
W przypadku korzystania przez twórców z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzania przez nich tymi prawami mają zastosowanie 50% koszty uzyskanego przychodu.
W takim przypadku koszty uzyskania przychodu ustala się zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy, który stanowi, że:
Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Zgodnie z art. 22 ust. 9b ww. ustawy:
Przepis ust. 9 pkt 3 stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu:
1)działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa;
2)działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki;
3)produkcji audialnej i audiowizualnej;
4)działalności publicystycznej;
5)działalności muzealniczej w dziedzinie wystawienniczej, naukowej, popularyzatorskiej, edukacyjnej oraz wydawniczej;
6)działalności konserwatorskiej;
7)prawa zależnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2509 oraz z 2024 r. poz. 1222 i 1254), do opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia;
8)działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć użytych w art. 22 ust. 9b, takich jak np. „działalność naukowo-dydaktyczna”, ani też nie odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN, „nauka” to m.in. „ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień; także dyscyplina badawcza odnosząca się do pewnej dziedziny rzeczywistości”. „Nauka” jest definiowana również jako „zespół poglądów stanowiących usystematyzowaną całość i wchodzących w skład określonej dyscypliny badawczej”, jak również „uczenie się lub uczenie kogoś”.
Natomiast „dydaktyka” to „dział pedagogiki zajmujący się metodami nauczania i uczenia się”. Jednocześnie Słownik wskazuje, że słowo „dydaktyk” jest synonimem słowa „nauczyciel”. Natomiast „działalność” to „zespół działań podejmowanych w jakimś celu bądź funkcjonowanie czegoś lub oddziaływanie”.
Z treści przedstawionego wniosku wynika, że czynności wykonywane przez pracowników zatrudnionych na stanowiskach (...) i (...) mają charakter stricte doradczy, stanowią element działalności eksperckiej oraz polegają w głównej mierze na dzieleniu się wiedzą branżową. Praca ww. pracowników – choć wymaga wiedzy specjalistycznej –polega na wspieraniu pracowników Spółki w efektywnym stosowaniu zwinnych metodyk, co jest formą doradztwa biznesowego i reorganizacji pracy. Ich praca ukierunkowana jest zatem na bieżące wsparcie procesów biznesowych i służy usprawnianiu pracy innych pracowników Spółki.
Odnosząc powyższe do rozpatrywanej sprawy, praca wykonywana przez Państwa pracowników na opisanych we wniosku stanowiskach nie spełnia definicji działalności naukowo-dydaktycznej w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przedmiotem tej interpretacji jest odpowiedź na Państwa wątpliwości w zakresie ustalenia czy praca wykonywana przez pracowników Spółki na stanowiskach (...) i (...) spełnia definicję działalności naukowo-dydaktycznej w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wniosek w zakresie dotyczącym możliwości zastosowania przez Państwa, jako płatnika, do wynagrodzenia pracowników 50% kosztów uzyskania przychodów jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.
W odniesieniu do powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej, została ona wydana w indywidualnej sprawie innego podmiotu i nie ma zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
