Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.533.2025.3.AP
Przychody uzyskiwane przez podatnika z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu w zależności od charakteru świadczonych usług: 8,5% dla zarządzania projektami oraz 15% dla doradztwa strategicznego, zgodnie z klasyfikacją PKWiU.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Wniosek został uzupełniony 29 i 30 października oraz 11 listopada 2025 r. (daty wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od osób fizycznych i posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), zwanej dalej jako „ustawa o podatku dochodowym”.
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 2 września 2021 r. Od początku działalności i na dzień składania niniejszego wniosku przychody Wnioskodawcy są opodatkowane według zasad właściwych dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%, które zostały określone w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2025 r. poz. 843), zwanej dalej jako „ustawa o ryczałcie”. Wnioskodawca złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako swojej formy opodatkowania.
Wnioskodawca świadczy usługi jako zawodowy koordynator projektów finansowych. Nazwa stanowisk Wnioskodawcy to „Head of Finance” oraz „Finance Manager”.
W ramach wykonywanej działalności Wnioskodawca nie świadczy usług doradztwa w zakresie zarządzania projektem. Do zakresu usług Wnioskodawcy należy:
-koordynacja strategii i projektów strategicznych,
-udział w opracowywaniu i wdrażaniu strategii finansowej firmy, zarządzanie ryzykiem finansowym i podatkowym,
-analiza źródeł finansowania i identyfikacja nowych możliwości pozyskiwania środków,
-opracowywanie strategii finansowania zgodnie z celami organizacji,
-nawiązywanie kontaktów i współpraca przy pozyskiwaniu finansowania, raportowanie i analizy zarządcze,
-przygotowywanie raportów, analiz, prognoz finansowych oraz raportów dotyczących projektów inwestycyjnych,
-identyfikacja obszarów do usprawnień i wdrażania innowacyjnych rozwiązań,
-prognozowanie przepływów gotówkowych (krótki i długi okres),
-skrupulatna analiza danych w celu identyfikacji potencjalnych zmian i wpływów,
-identyfikacja trendów i czynników wpływających na przepływy finansowe,
-inicjowanie działań zwiększających rentowność i efektywność finansową,
-monitoring realizacji oraz analiza odchyleń wyników (prognoza vs. realizacja),
-zapewnienie prawidłowości zawieranych umów pod względem finansowym,
-kontrola kosztów działalności wszystkich struktur przedsiębiorstwa,
-ocena ryzyka finansowego inwestycji, transakcji, lokat,
-opracowanie i wdrożenie systemu zbierania i przepływu danych finansowych,
-współpraca ze spółkami i senior managementem,
-stała współpraca z liderami działów oraz spółkami zależnymi - uspójnianie działań, procesów i komunikacji,
-monitorowanie postępów projektów, identyfikacja ryzyk oraz zapewnienie realizacji celów strategicznych,
-reprezentowanie CEO na spotkaniach operacyjnych i realizowanie follow up działań,
-operacyjne przygotowywanie analiz i raportów finansowych na potrzeby zarządu i instytucji zewnętrznych,
-poszukiwanie i przedstawianie zarządowi rozwiązań zwiększających rentowność,
-współdziałanie z działem księgowym w zakresie prawidłowości rozliczeń podatkowych, projekty specjalne i analizy strategiczne,
-inicjowanie i prowadzenie projektów specjalnych (np. M&A – wsparcie due diligence, integracja po przejęciach),
-prowadzenie researchu rynkowego (analizy konkurencji, benchmarki branżowe, trendy rynkowe),
-współpraca z instytucjami zewnętrznymi.
W ramach swojej działalności Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec kontrahenta. Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.
Czynności, o których mowa we wniosku, są wykonywane na zlecenie kontrahenta zlecającego świadczenie usługi Finance Managera. Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów.
W odniesieniu do prowadzonej działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie. Przychody Wnioskodawcy nie przekraczają kwoty 2.000.000 euro.
Pomiędzy Wnioskodawcą a zleceniodawcą, na rzecz którego Wnioskodawca świadczy i świadczył wskazane we wniosku usługi w ramach działalności gospodarczej nie istniały powiązania osobiste ani gospodarcze. W szczególności należy wskazać, że Wnioskodawca nie jest wspólnikiem w spółce, na rzecz której świadczy usługi w ramach działalności gospodarczej ani nie pełni w niej funkcji zarządczych.
Uzupełnienie wniosku
W ramach wykonywanej działalności Wnioskodawca nie świadczy usług doradztwa w zakresie zarządzania projektem.
Świadczone usługi Wnioskodawca klasyfikuje do grupowania PKWiU 70.22.30.0 – Pozostałe usługi w zakresie doradztwa związane z zarządzaniem, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Usługi te mają charakter analityczny, organizacyjny i koordynacyjny. Wnioskodawca nie świadczy doradztwa finansowego, podatkowego ani usług zarządzania cudzym przedsiębiorstwem. Nie podejmuje decyzji w imieniu klienta, a jedynie przygotowuje opracowania i analizy służące wsparciu procesów decyzyjnych.
Do zakresu usług Wnioskodawcy należy:
1.Koordynacja strategii i projektów strategicznych.
(...)
2.Udział w opracowywaniu i wdrażaniu strategii finansowej, zarządzanie ryzykiem finansowym i podatkowym.
(...)
3.Analiza źródeł finansowania i identyfikacja nowych możliwości pozyskiwania środków.
(...)
4.Opracowywanie strategii finansowania zgodnie z celami organizacji.
(...)
5.Nawiązywanie kontaktów i współpraca przy pozyskiwaniu finansowania, raportowanie i analizy zarządcze.
(...)
6.Przygotowywanie raportów, analiz, prognoz finansowych oraz raportów dotyczących projektów inwestycyjnych.
(...)
7.Identyfikacja obszarów do usprawnień i wdrażania innowacyjnych rozwiązań.
(...)
8.Prognozowanie przepływów gotówkowych (krótkoterminowe i długoterminowe).
(...)
9.Skrupulatna analiza danych w celu identyfikacji potencjalnych zmian i wpływów.
(...)
10.Identyfikacja trendów i czynników wpływających na przepływy finansowe.
(...)
11.Inicjowanie działań zwiększających rentowność i efektywność finansową.
(...)
12.Monitoring realizacji oraz analiza odchyleń wyników (prognoza vs. realizacja).
(...)
13.Zapewnienie prawidłowości zawieranych umów pod względem finansowym.
(...)
14.Kontrola kosztów działalności wszystkich struktur przedsiębiorstwa.
(...).
15.Ocena ryzyka finansowego inwestycji, transakcji, lokat.
(...)
16.Opracowanie i wdrożenie systemu zbierania i przepływu danych finansowych.
(...)
17.Stała współpraca z liderami działów i spółkami zależnymi - uspójnianie działań i komunikacji.
(...)
18.Monitorowanie postępów projektów, identyfikacja ryzyk i zapewnienie realizacji celów strategicznych.
(...)
19.Reprezentowanie CEO na spotkaniach operacyjnych i realizowanie follow-up działań.
(...)
20.Operacyjne przygotowywanie analiz i raportów finansowych na potrzeby zarządu i instytucji zewnętrznych.
(...)
21.Poszukiwanie i przedstawianie zarządowi rozwiązań zwiększających rentowność.
(...)
22.Współdziałanie z działem księgowym w zakresie prawidłowości rozliczeń podatkowych, projekty specjalne i analizy strategiczne.
(...)
23.Inicjowanie i prowadzenie projektów specjalnych (np. M&A – wsparcie due diligence, integracja po przejęciach).
(...)
24.Prowadzenie researchu rynkowego (analizy konkurencji, benchmarki branżowe, trendy rynkowe).
(...)
25.Współpraca z instytucjami zewnętrznymi.
(...)
Zleceniodawca wykorzystuje je w procesach negocjacyjnych, audytowych, raportowych oraz przy pozyskiwaniu finansowania i realizacji projektów strategicznych.
Efekt i sposób wykorzystania usług.
Efektem świadczonych czynności są raporty, analizy, prognozy, zestawienia i opracowania organizacyjne. Są one wykorzystywane przez zleceniodawców do celów wewnętrznych - planowania, monitorowania i oceny efektywności działalności. Wnioskodawca nie podejmuje decyzji w imieniu klienta.
Wnioskodawca wyjaśnił – doprecyzował – że w piśmie z dnia 27 października 2025 r. omyłkowo podane zostało grupowanie PKWiU 70.22.30.0, jednak prawidłowym grupowaniem PKWiU jest to wskazane w pierwotnym piśmie, tj. 70.22.20.0. Zakres wykonywanych działań wpisuje się zarówno w grupowanie PKWiU 70.22.20.0 – ze względu na rolę w koordynacji i zarządzaniu projektami, ale także – 70.22.11.0. – ze względu na występujące doradztwo strategiczne i analizy rozwojowe. Według opisu i zakresu wykonywanych działań dominującym zakresem jest jednak ten wynikający z grupowania PKWiU 70.22.20.0.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego przychody Wnioskodawcy uzyskiwane z tytułu świadczenia usług Finance Managera mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług Finance Managera mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie określona została definicja legalna pojęcia „pozarolnicza działalność gospodarcza”, w myśl którego jest to pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Podatnik może korzystać z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli nie wystąpią przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona),
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona),
e)(uchylona),
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;
6) (uchylony).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie. W kontekście rozpatrywanej sprawy na szczególną uwagę zasługuje art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, w myśl którego ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Biorąc pod uwagę treść art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie należy wskazać, że działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy ryczałcie.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że uzyskiwany przez niego przychód może być rozliczony w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, ponieważ świadczone przez Wnioskodawcę usługi mają charakter opisany w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.:
–usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
–usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.,
–usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie, stawką 15% opodatkowane jest świadczenie usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Przy czym ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zatem w tym konkretnym przypadku jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzeniem została przypisana stawka 15%, sklasyfikowanym m.in. w grupowaniach PKWiU 70.22.1 - doradztwo związane z zarządzaniem oraz 70.22.3 - doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, innym zaś usługom, a konkretnie w przypadku Wnioskodawcy - usługom zarządzania projektami, które to usługi nie są usługami doradztwa, została przypisana stawka ryczałtu 8,5%.
W świetle przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowią odrębny rodzaj świadczeń od usług zarządzania.
Wniosek ten wynika wprost z klasyfikacji PKWiU70.22, gdzie sklasyfikowano „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”. Innymi słowy doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 (Usługi zarządzania procesami gospodarczymi) do 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych).
Odróżnić zatem należy usługi doradztwa od usług zarządzania. Doradztwo to „udzielanie fachowych porad, zwłaszcza w sprawach związanych z produkcją i handlem (zob. Nowy Słownik Języka Polskiego pod redakcją E. Sobol, Warszawa 2002; s. 147 - dalej NSJP). Zarządzanie natomiast to „polecenie, wskazówka do wykonania, dyspozycja, rozporządzenie” (NJSP, s. 1242). Ponieważ nie można dwóm różnym zwrotom tego samego tekstu prawnego nadawać tego samego znaczenia (zob. Z. Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 2005, s. 238) usług zarządzania nie należy traktować jak usług doradczych i należy im przypisać stawkę 8,5%, odmienną od stawki dotyczącej doradztwa, która to stawka dla doradztwa wynosiłaby 15% (z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym - PKWiU 70.22.16.).
Kierownik projektu (Project Manager), zgodnie z opublikowanymi wyjaśnieniami do PKWiU z 2015 r. nie świadczy usług doradztwa, lecz zarządzania projektami, które to usługi zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, symbolowi zaś temu została przyporządkowana stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli stawka dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Podsumowując powyższe należy wskazać, że:
1)Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 2 września 2021 r., mieszczącą się w grupowaniu: PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
2)opis wykonywanych czynności wskazuje, że Wnioskodawca wykonuje usługę zarządzania projektami, a działalność ta stanowi działalność usługową w rozumieniu przepisów ustawy;
3)Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów;
4)w przypadku Wnioskodawcy nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy;
5)przychody Wnioskodawcy nie przekraczają kwoty 2.000.000 euro.
Mając na uwadze powyższe należy przyjąć, że Wnioskodawca może opodatkować przychody uzyskiwane ze swojej działalności jako Finance Managera ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych o stawce 8,5%. Usługi mają charakter organizacyjno-analityczny i koordynacyjny i mieszczą się zatem w opisie grupowania PKWiU 70.22.20.0.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz.163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym, że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Co do zasady, przychody z działalności usługowej są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju usług do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których stosowane są odmienne stawki.
Z treści wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi jako zawodowy koordynator projektów finansowych, tj. „Head of Finance” oraz „Finance Manager”. Do zakresu Pana usług należy:
-koordynacja strategii i projektów strategicznych,
-udział w opracowywaniu i wdrażaniu strategii finansowej firmy, zarządzanie ryzykiem finansowym i podatkowym,
-analiza źródeł finansowania i identyfikacja nowych możliwości pozyskiwania środków,
-opracowywanie strategii finansowania zgodnie z celami organizacji,
-nawiązywanie kontaktów i współpraca przy pozyskiwaniu finansowania, raportowanie i analizy zarządcze,
-przygotowywanie raportów, analiz, prognoz finansowych oraz raportów dotyczących projektów inwestycyjnych,
-identyfikacja obszarów do usprawnień i wdrażania innowacyjnych rozwiązań,
-prognozowanie przepływów gotówkowych (krótki i długi okres),
-skrupulatna analiza danych w celu identyfikacji potencjalnych zmian i wpływów,
-identyfikacja trendów i czynników wpływających na przepływy finansowe,
-inicjowanie działań zwiększających rentowność i efektywność finansową,
-monitoring realizacji oraz analiza odchyleń wyników (prognoza vs. realizacja),
-zapewnienie prawidłowości zawieranych umów pod względem finansowym,
-kontrola kosztów działalności wszystkich struktur przedsiębiorstwa,
-ocena ryzyka finansowego inwestycji, transakcji, lokat,
-opracowanie i wdrożenie systemu zbierania i przepływu danych finansowych,
-współpraca ze spółkami i senior managementem,
-stała współpraca z liderami działów oraz spółkami zależnymi - uspójnianie działań, procesów i komunikacji,
-monitorowanie postępów projektów, identyfikacja ryzyk oraz zapewnienie realizacji celów strategicznych,
-reprezentowanie CEO na spotkaniach operacyjnych i realizowanie follow up działań,
-operacyjne przygotowywanie analiz i raportów finansowych na potrzeby zarządu i instytucji zewnętrznych,
-poszukiwanie i przedstawianie zarządowi rozwiązań zwiększających rentowność,
-współdziałanie z działem księgowym w zakresie prawidłowości rozliczeń podatkowych, projekty specjalne i analizy strategiczne,
-inicjowanie i prowadzenie projektów specjalnych (np. M&A – wsparcie due diligence, integracja po przejęciach),
-prowadzenie researchu rynkowego (analizy konkurencji, benchmarki branżowe, trendy rynkowe),
-współpraca z instytucjami zewnętrznymi.
Wskazał Pan, że zakres wykonywanych usług wpisuje się zarówno w grupowanie PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” – ze względu na rolę w koordynacji i zarządzaniu projektami, jak i grupowanie PKWiU 70.22.11.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym” – ze względu na występujące doradztwo strategiczne i analizy rozwojowe, przy czym zaznaczył, że według opisu i zakresu wykonywanych działań, dominującym zakresem jest jednak ten wynikający z grupowania PKWiU 70.22.20.0.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku ww. usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zauważyć trzeba, że zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług grupowanie PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” obejmuje:
-usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
-usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,
-usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
Natomiast grupowanie PKWiU70.22.11.0 – „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym” obejmuje: usługi doradztwa i pomoc operacyjną z zakresu polityki i strategii prowadzenia działalności gospodarczej, planowania ogólnego, kształtowania struktury i kontrolowania przedsiębiorstwa (organizacji). W szczególności usługi doradztwa mogą dotyczyć jednego lub kilku z następujących zagadnień:
-określenia polityki działania firmy,
-określenia struktury organizacyjnej (systemu podejmowania decyzji), które w sposób najbardziej efektywny odpowiadać będą celom przedsiębiorstwa,
-organizacji prawnej,
-strategicznych planów działania,
-usług doradztwa w zakresie rozwoju i restrukturyzacji firmy, takich jak: fuzja, nabywanie przedsiębiorstw, spółki joint ventures, sojusze strategiczne, dywersyfikacja, prywatyzacja,
-rozwoju systemu informacji dla celów zarządzania,
-opracowywania raportów kierowniczych i kontrola,
-planów przekształcenia firmy,
-kontroli form i metod kierowania,
-opracowywania programów ukierunkowanych na zwiększanie zysków,
-pozostałych spraw o szczególnym znaczeniu dla podniesienia poziomu kierowania przedsiębiorstwem (organizacją).
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy, a zwłaszcza szczegółowy zakres opisanych usług, jakie świadczy Pan w ramach wykonywanych stanowisk zawodowego koordynatora finansowego, tj. „Head of Finance” oraz „Finance Manager”, czyli de facto Dyrektora Finansowego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że nie wszystkie opisane usługi opodatkowane sią stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stawka ta bowiem znajdzie zastosowanie jedynie do tych usług, które objęte są wskazanym grupowaniem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” i jednocześnie nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem.
Natomiast ta część Pana usług jako „Head of Finance” oraz „Finance Managera” (Dyrektora Finansowego), które objęte są zakresem grupowania PKWiU 70.22.11.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym”, podlega opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przewidzianą m.in. dla usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, co wynika wprost z powołanego art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W związku z powyższym, oceniając Pana stanowisko całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji. Przyporządkowanie do wskazanej klasyfikacji zostało podane jako element stanu faktycznego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
