Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.879.2025.2.ŻR
Usługi związane funkcjonalnie i bezpośrednio z działalnościami zwolnionymi mogą korzystać z ulg podatkowych, o ile są one nieodzowne dla osiągnięcia wspólnego celu z działalności objętej ulgą, zgodnie z zasadą ścisłej interpretacji przepisów podatkowych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
-nieprawidłowe - w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup Sprzętów związanych z realizacją Projektu pn. „…”,w części dotyczącej sprzętu, który trafi do osoby wykonującej zadania organu władzy publicznej, to jest innej niż działalność gospodarcza Miasta,
-prawidłowe - w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup Sprzętów związanych z realizacją Projektu pn. „...”,w części dotyczącej sprzętu, który trafi do osoby wykonującej zadania wykorzystywane przez Miasto zarówno dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej (opodatkowanej VAT i zwolnionej z VAT), jak i do wykonywania zadań własnych jako organ władzy publicznej,
-prawidłowe - w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup sprzętu rehabilitacyjnego do ćwiczeń … związanego z realizacją Projektu.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
-braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup Sprzętów związanych z realizacją Projektu pn. „…”, w części dotyczącej sprzętu, który trafi do osoby wykonującej zadania organu władzy publicznej, to jest innej niż działalność gospodarcza Miasta,
-prawa do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup Sprzętów związanych z realizacją Projektu pn. „…”, w części dotyczącej sprzętu, który trafi do osoby wykonującej zadania wykorzystywane przez Miasto zarówno dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej (opodatkowanej VAT i zwolnionej z VAT), jak i do wykonywania zadań własnych jako organ władzy publicznej,
-braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup sprzętu rehabilitacyjnego do ćwiczeń … związanego z realizacją Projektu.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 7 października 2025 r. (data wpływu), 9 października 2025 r. (data wpływu) oraz pismem z 10 października 2025 r. (data wpływu) i 7 listopada 2025 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
1.1 Uwagi ogólne
… (dalej: „Miasto”, „Wnioskodawca”) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.
Jak stanowi art. 92 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 107 z późn. zm., dalej: ustawa o samorządzie powiatowym), miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.
Stosownie do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2024 r., poz. 1465 z późn. zm., dalej: ustawa o samorządzie gminnym), Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym). Miasto realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej (art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).
W działalność Miasta wpisane są różne inwestycje służące tzw. działalności mieszanej, tj.:
a)opodatkowanej i zwolnionej z VAT,
b)opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu VAT,
c)bądź opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu VAT.
Każda z komórek organizacyjnych Miasta, która poza zadaniami publicznymi (pozostającymi poza zakresem VAT stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT) realizuje sprzedaż opodatkowaną VAT lub podlegającą zwolnieniu z VAT, stosuje dla określenia możliwego poziomu odliczenia VAT naliczonego od zakupów służących ich działalności mieszanej, proporcje, o których mowa w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ust. 2-10 ustawy o VAT, zwanymi dalej odpowiednio „Prewspółczynnikiem” i „Współczynnikiem”, a łącznie „Proporcjami”.
Wartości wskazanych powyżej Proporcji obliczane są odrębnie dla każdej jednostki budżetowej, w tym wypadku, Urzędu Miasta w oparciu o jej dane finansowe, stosownie do przepisów ustawy o VAT i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 999, dalej jako: „Rozporządzenie MF”).
Miasto w ramach programu Fundusze Europejskie dla … 2021-2027 przystępuje do realizacji projektu pn.: „…” (dalej: Projekt). Celem Projektu jest … (dalej także jako: UM), poprzez … .
Projekt wdrażany jest w oparciu o: „…” (dalej: Diagnoza) (w stosunku do oceny ryzyka zawodowego wymaganej przepisami art. 226 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, art. 39a ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy) w zakresie … . Wyniki i wnioski z Diagnozy stanowiły punkt wyjścia do przeprowadzenia identyfikacji problemów i potrzeb grupy docelowej planowanej do objęcia wsparciem pracowników UM. Świadczenia zdrowotne będą realizowane w oparciu o medycynę opartą na dowodach (Evidence Based Medicine), przez podmioty wykonujące działalność leczniczą uprawnione do tego na mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
Grupą docelową (dalej: GD) jest 500 pracowników (360K, 140M) Urzędu Miasta i Urząd Miasta jako pracodawca, który jest odbiorcą wsparcia. Oczywiście docelowo to uczestnicy/uczestniczki projektu otrzymują sprzęt, ale to Urząd Miasta jest doposażany jako instytucja. Zaplanowano objęcie czynnym wsparciem 500 pracowników z … pracowników UM (1 pracownik może należeć do kilku grup objętych) i UM. Szczegółowy opis grup ryzyka GD znajduje się w Diagnozie.
Wnioskodawca posiada siedzibę na terenie woj. …, na dzień 13.08.2024 r. w Urzędzie Miasta zatrudnionych było … osób (72%K). Ze względu na staż pracy największą grupę stanowią osoby pracujące 25-35 lat. W sumie osoby ze stażem ponad 15 lat stanowią prawie 65% ogółu pracowników, 97% pracowników UM wykonuje prace administracyjno - biurowe (1876 os.-1381K). Na stanowiskach robotniczych pracowały 43 osoby (19K), a kierowców było 15 (0K). Spośród wszystkich pracujących 77 osób to osoby z niepełnosprawnością (dalej: OzN) (4%). Większość OzN to K-50 (65% OzN). Wśród OzN: 2 os.(0K) mają znaczny stopień niepełnosprawności, 45 (29K) umiarkowany i 30 (21K) lekki. Zgodnie z danymi ZUS (W-wa VI 2024r.) średni wiek osoby, której przyznano rentę z tytułu niezdolności do pracy w 2023 r. to 52,7 (49,4K/54,4M). K stanowiły 65,2%. Średni staż pracy tych osób to 27,6 lat pracy (23,8K/29,7M). W 2023 r. w Rejestrze zaświadczeń lekarskich zarejestrowano 27 mln zaświadczeń lekarskich o czasowej niezdolności do pracy na łączną liczbę 287,2 mln dni absencji chorobowej.
Wszystkie dane przedstawione w projekcie uwzględniają sytuację kobiet (K), mężczyzn (M) i osób z niepełnosprawnością (OzN), a przedstawiony wyżej podział liczbowy ze względu na płeć wynika z analizy i jest do niej adekwatny.
Projekt zapewnia dostępność do wsparcia oraz wszystkich jego produktów (w tym także usług), które nie zostały uznane za neutralne, zgodnie ze standardami dostępności, stanowiącymi załącznik do „…”. Zgodnie z wytycznymi wszystkie produkty projektu oraz świadczone usługi muszą umożliwiać swobodne korzystanie z nich każdej osobie, w tym osobie z niepełnosprawnościami (np. zapewnienie tłumacza języka migowego w przypadku osób niesłyszących, materiały informacyjno - promocyjne muszą być zgodne ze standardem WCAG 2.1 - zbiór wytycznych dotyczących dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych, opracowany przez W3C (World Wide Web Consortium). Gwarantuje przy tym równość wsparcia wszystkim bez względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowych, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną, zgodnie z ww. wytycznymi. Projekt jest zgodny z … (…), aktualnym na dzień ogłaszania naboru, w zakresie typów beneficjentów oraz typów projektów w ramach Działania, których dotyczy nabór. Projekt jest zgodny z Konwencją o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Kartą Praw Podstawowych Unii Europejskiej, a jego założenia zostały opracowane z uwzględnieniem przyjętych przez Komisję Europejską Wytycznych dotyczących zapewnienia poszanowania Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej przy wdrażaniu europejskich funduszy strukturalnych i inwestycji, w szczególności załącznika nr III.
Zasada równości szans i niedyskryminacji w tym dostępności dla OzN, została uwzględniona na każdym etapie realizacji Projektu, tj. w analizie potrzeb i oczekiwań grupy docelowej, promocji i informacji o Projekcie, rekrutacji, poszczególnych zadaniach, wydatkach i monitoringu Projektu, jak również w strukturze zespołu projektowego oraz sposobie zarządzania nim.
W Projekcie przewidziano realizację działań dotyczących:
-promocji zdrowia w miejscu pracy i edukacji prozdrowotnej (w tym m.in. szkolenia z zakresu: zdrowe odżywianie, zarządzanie stresem i emocjami, zapobieganie wypaleniu zawodowemu, ergonomii i higieny pracy, emisji głosu, ergonomiczne przenoszenie i podnoszenie ciężkich przedmiotów, radzenie sobie z emocjami w trudnych rozmowach i sytuacjach stresogennych, siedzący tryb pracy a nadwaga, doskonalenia umiejętności prowadzenia pojazdu w trudnych/niebezpiecznych warunkach dla kierowców i konsultacje ze specjalistą w zakresie zapobiegania wypaleniu zawodowemu i radzenia sobie ze stresem),
-usług zdrowotnych – rozszerzenie katalogu badań profilaktycznych,
-poprawy ergonomii i dostosowanie miejsca pracy do potrzeb pracowników, w tym: zakup krzeseł o wyższych parametrach udźwigu, głośników umożliwiających lepszy odsłuch szkoleń i spotkań, sprzętu rehabilitacyjnego do ćwiczeń zapobiegających cieśni nadgarstka, produktów ergonomicznych zapobiegających cieśni nadgarstka – ergonomiczne myszki, klawiatury, podkładki żelowe, monitorów o wyższych parametrach, rozdzielczości i wielkości, podstawek pod monitor, białych urządzeń peryferyjnych - klawiatura, telefonów dla osób z problemem słuchu i niedosłyszących, słuchawek o lepszych parametrach dla pracowników Call Center, okularów przeciwsłonecznych z polaryzacją dla kierowców, przegrody akustyczne dla pracowników Call Center, biurek z możliwością regulacji wysokości, lampek biurowych z szerszym kątem o\doświetlenia dla osób niedowidzących, pasów na kręgosłup do dźwigania, toreb na kółkach do przewożenia ciężkich narzędzi.
Zaplanowane działania pozwolą na osiągnięcie efektów:
-liczba osób objętych wsparciem w obszarze zdrowia – 500
-liczba osób, które dzięki wsparciu w obszarze zdrowia podjęły pracę lub kontynuowały zatrudnienie – 475
-liczba osób, które w wyniku realizacji wsparcia z zakresu outplacementu/poprawy środowiska pracy podjęły pracę lub kontynuowały zatrudnienie - 475.
Opisane działania w Projekcie nie zastępują obowiązkowych działań z zakresu medycyny pracy, które są obowiązkiem pracodawcy wynikającym z przepisów prawa. Szkolenia oraz zakup usług medycznych są zwolnione z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dni 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług.
Sprzęty służyć będą bezpośrednio pracownikom celem podniesienia jakości i bezpieczeństwa pracy.
Sprzęty, zakupione w Projekcie, trafią do pracowników Urzędu Miasta, zgodnie ze zdiagnozowanymi czynnikami ryzyka w miejscu pracy w Diagnozie. Natomiast nabór do udziału w Projekcie nastąpi w wyniku rekrutacji, która zostanie przeprowadzona w okresie trwania Projektu.
Udział w Projekcie będzie dobrowolny.
Nabór będzie otwarty dla wszystkich pracowników z zachowaniem zasady równego dostępu dla osób z niepełnosprawnościami, dotarcie do nich zostanie zapewnione poprzez spotkania bezpośrednie/mailing/telefony.
Nabór na przydział sprzętów poprawiających ergonomię i dostosowanie miejsca pracy do potrzeb pracowników zostanie przeprowadzony poprzez wysyłkę mail’i do wszystkich pracowników z prośbą o zgłaszanie się do tego etapu Projektu.
Spośród nadesłanych zgłoszeń zostaną wyselekcjonowani pracownicy, decyduje: kolejność zgłoszeń oraz opinia pracodawcy przy współudziale służb BHP i analiza stanowiska pracy przy współudziale BHP, ponadto zgodność z Diagnozą („…”).
Sprzęt rehabilitacyjny do ćwiczeń … zostaną przekazane do sekretariatów komórek organizacyjnych Urzędu Miasta skąd chętni pracownicy będą mogli wypożyczyć taki sprzęt i ćwiczyć w razie potrzeb.
Poza szkoleniami i rozszerzonym wachlarzem badań profilaktycznych, stanowiącymi usługi medyczne, wydatki w ramach Projektu zostaną poniesione na:
a)zakup (…) (zwane dalej łącznie: Sprzętami),
b)zakup sprzętu rehabilitacyjnego do ćwiczeń … .
Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu zostaną wystawione na Miasto.
Niniejszy wniosek dotyczy odpowiednio:
a)Sprzętów wskazanych powyżej w lit. a) oraz
b)sprzętu rehabilitacyjnego do ćwiczeń … wskazanego powyżej w lit. b).
Sprzęty zakupione przez Miasto w ramach realizacji Projektu, będą wykorzystywane przez Miasto do wypełniana zadań niezwiązanych z działalnością gospodarczą i mogą być częściowo wykorzystywane przez Miasto dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej (w tym do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT) lub do czynności w ogóle niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Po zakończonym naborze uczestników Projektu będzie można określić czy i w jakim wymiarze, Sprzęty trafią do użytku osób realizujących zadania wykorzystywane przez Miasto dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej. Sprzęty zostaną zakupione po przeprowadzeniu naboru uczestników projektu – to znaczy, że na moment zakupu Miasto będzie znało przeznaczenie Sprzętów.
Przy czym Miasto przewiduje dwie możliwości:
i.Sprzęty mogą być wykorzystywane przez pracowników UM zaangażowanych tylko w wypełnianie zadań własnych Miasta – tj. w działalność Miasta jako organu władzy publicznej,
ii.Sprzęty mogą być wykorzystywane przez pracowników UM zaangażowanych jednocześnie w wypełnianie zadań własnych Miasta – tj. w działalność Miasta jako organu władzy publicznej oraz w wykonywanie czynności opodatkowanych VAT i zwolnionych z VAT.
Sprzęt rehabilitacyjny do ćwiczeń … zostanie przekazany do sekretariatów komórek organizacyjnych Urzędu Miasta, skąd chętni pracownicy będą mogli wypożyczyć taki sprzęt i ćwiczyć w razie potrzeb. Należy zaznaczyć, że sprzęt rehabilitacyjny będzie mógł być wykorzystywany przez wszystkich pracowników UM. Zatem nie da się w tej sytuacji określić, czy ze sprzętu będzie korzystał pracownik wykonujący zadania związane z czynnościami opodatkowanymi.
Na Urzędzie Miasta nie ciąży wynikający z przepisów prawa obowiązek rehabilitacji pracowników.
W uzupełnieniach wniosku wskazali Państwo:
Miasto nie będzie mieć możliwości bezpośredniego przyporządkowania ponoszonych wydatków na zakup sprzętów, objętych zakresem wniosku w lit. a) i b), w całości do celów wykonywanej przez Miasto działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zakupione w ramach realizowanego projektu Sprzęty, objęte zakresem wniosku w lit. a), będą wykorzystywane:
-do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT lub
-do czynności mieszanych (opodatkowanych VAT, zwolnionych z VAT niepodlegających opodatkowaniu VAT).
Nie ma możliwości, żeby były wykorzystywane jedynie do czynności opodatkowanej VAT.
Przy czym Miasto przewiduje dwie możliwości:
i.Sprzęty, objęte zakresem wniosku w lit. a), będą wykorzystywane przez Urząd Miasta tylko do wypełniania zadań własnych Miasta jako organu władzy publicznej – tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
ii.Sprzęty, objęte zakresem wniosku w lit. a), będą wykorzystywane przez UM jednocześnie do wypełniania zadań własnych Miasta (tj. w działalność Miasta jako organu władzy publicznej) oraz do wykonywania czynności opodatkowanych VAT i zwolnionych z VAT – a zatem jednocześnie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, czynności opodatkowanych VAT i czynności zwolnionych z VAT.
Natomiast sprzęty objęte zakresem wniosku w lit. b) (tj. sprzęt rehabilitacyjny) ze względu na charakter użytkowania (w razie pojawienia się dolegliwości związanych z przeciążeniem nadgarstka podczas pracy u każdego z pracowników Urzędu Miasta i potrzeby odciążenia nadgarstka innym zakresem ruchów podczas codziennej pracy) nie będą wykorzystywane do żadnej z czynności: opodatkowanych, zwolnionych, niepodlegających opodatkowaniu, ponieważ ich użytkowanie następuje w przerwie realizacji zadań przez pracownika.
W zakresie Sprzętów objętych zakresem wniosku w lit. a) Miasto nie będzie miało obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku, ze względu na zakres realizowanych zadań w poszczególnych komórkach UM przez pracowników związanych jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT, niepodlegającymi opodatkowaniu VAT i mieszanymi.
Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnia, że nie przewiduje wykorzystania Sprzętów objętych zakresem wniosku w lit. a) tylko w ramach działalności gospodarczej. Sprzęty te będą wykorzystywane jednocześnie do czynności opodatkowanych VAT, zwolnionych z VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Sprzęty objęte wnioskiem w lit. b) (tj. sprzęt rehabilitacyjny) nie będą wykorzystywane do żadnej z czynności: opodatkowanych VAT, zwolnionych z VAT, niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Urząd Miasta jako pracodawca nie jest zobligowany przepisami ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 277 ze zm.) do zapewnienia pracownikom sprzętu objętego zakresem wniosku w lit. a) i b).
Urząd Miasta jako pracodawca nie jest zobligowany przepisami prawa pracy lub BHP do zapewnienia pracownikom sprzętu objętego zakresem wniosku w lit. a) i b).
Zasadniczo, pracownicy sami będą decydować, czy chcą skorzystać ze sprzętów objętych zakresem wniosku w lit. a) i b).
Wnioskodawca chciałby natomiast wyjaśnić w zakresie Sprzętów, objętych zakresem wniosku w lit. a), że pracownicy UM dobrowolnie przystępują do Projektu i tym samym mogą skorzystać ze Sprzętów, objętych zakresem wniosku w lit. a), zakupionych w ramach Projektu, ale dopiero po wpisaniu się w kryteria formalne i merytoryczne projektu. Co oznacza, że w praktyce pracownicy UM nie będą mogli korzystać z dowolnie wybranych przez nich Sprzętów, ale tylko z takich Sprzętów, które zostaną przydzielone poszczególnym pracownikom UM w ramach Projektu zgodnie z kryteriami formalnymi i merytorycznymi Projektu. W szczególności o przydziale Sprzętu pracownikom UM będzie decydować: kolejność zgłoszeń oraz opinia pracodawcy przy współudziale służb BHP i analiza stanowiska pracy przy współudziale BHP, ponadto zgodność z Diagnozą.
W zakresie sprzętów objętych zakresem wniosku w lit. b) (tj. sprzęt rehabilitacyjny) formalne przystąpienie do Projektu nie będzie wymagane - każdy z pracowników Urzędu Miasta będzie sam decydował czy chce skorzystać ze sprzętów objętych zakresem wniosku w lit. b). Każdy pracownik UM będzie mógł skorzystać ze sprzętów objętych zakresem wniosku w lit. b).
Na pytanie: Czy wszystkie zakupione przez Państwa sprzęty objęte zakresem wniosku będą Państwa własnością, czy jakiś sprzęt (proszę wskazać jaki) zostanie przekazany na rzecz pracownika dla celów osobistych? wskazali Państwo:
Tak, wszystkie zakupione sprzęty objęte zakresem wniosku w lit. a) i b) będą własnością Miasta/Urzędu Miasta.
Żaden sprzęt zarówno z lit. a) jak i z lit. b) nie zostanie przekazany na rzecz pracowników. Zatem, wszystkie zakupione sprzęty objęte zakresem wniosku w lit. a) i b) pozostaną własnością Miasta/Urzędu Miasta.
Następnie na pytanie: W jaki sposób zakup sprzętów objętych zakresem wniosku będzie się przekładać na wykonywane przez Państwa czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług? odpowiedzieli Państwo:
Zakup Sprzętów, objętych zakresem wniosku w lit. a) będzie miał wpływ pośredni na wykonywane czynności opodatkowane. Nastąpi polepszenie warunków pracy osób o niestandardowych wymaganiach takich jak na przykład wysoki wzrost i odpowiednio dostosowane biurka z regulacją ich wysokości. Standardowe wymagane przepisami prawa wyposażenie zostanie zastąpione sprzętem o wyższych parametrach dostosowanych do specyficznych wymagań uczestników Projektu. Zakupione Sprzęty będą wyposażeniem stanowiska pracy pracownika UM realizującego zadania związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Sprzęty wymienione we wniosku w lit. b) nie będą miały związku z działalnością opodatkowaną Miasta stanowiąc dodatkowy sprzęt możliwy do użycia w razie pojawienia się dolegliwości związanych z przeciążeniem nadgarstka podczas pracy u każdego z pracowników Urzędu Miasta i potrzeby odciążenia nadgarstka innym zakresem ruchów niż podczas codziennej pracy.
Dalej na pytanie: Jaki będzie związek (bezpośredni czy pośredni) zakupionych sprzętów objętych zakresem wniosku z działalnością opodatkowaną Państwa Miasta i w czym ten związek się przejawia? wskazali Państwo:
Sprzęty wymienione we wniosku w lit. a) będą miały związek pośredni z działalnością opodatkowaną Miasta stanowiąc wyposażenie stanowiska pracy o wyższych parametrach, niż wymagane do zapewnienia przez pracodawcę przepisami prawa. Sprzęty te stanowić będą lepsze wyposażenie dostosowane do specyficznych potrzeb uczestników Projektu.
Sprzęty wymienione we wniosku w lit. b) nie będą miały związku z działalnością opodatkowaną Miasta stanowiąc dodatkowy sprzęt możliwy do użycia w razie pojawienia się dolegliwości związanych z przeciążeniem nadgarstka podczas pracy u każdego z pracowników Urzędu Miasta i potrzeby odciążenia nadgarstka innym zakresem ruchów niż podczas codziennej pracy.
Zakupione w ramach realizowanego projektu Sprzęty, objęte zakresem wniosku w lit. b), będą wykorzystywane poza działalnością gospodarczą Miasta to jest do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
Dodatkowo wskazali Państwo, iż zakupione w ramach realizowanego projektu Sprzęty, objęte zakresem wniosku w lit. a) i b), będą objęte odrębnymi fakturami.
Poinformowali Państwo również, iż nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków objętych zakresem pytania nr 1 do celów tylko innych niż działalność gospodarcza.
Przed zakończeniem rekrutacji do projektu trudno jest określić definitywnie, do jakiego zbioru realizowanych zadań zakwalifikują Państwo wydatki objęte zakresem pytania nr 1.
Z dużą dozą prawdopodobieństwa będą to jednocześnie cele dwóch typów:
-mieszane czyli opodatkowane, zwolnione, niepodlegające VAT i zadania niezwiązane z działalnością gospodarczą (obliczane proporcjami),
-inne niż działalność gospodarcza.
Pytania
1.Czy Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup Sprzętów związanych z realizacją Projektu pn.: „…” w części dotyczącej sprzętu, który trafi do osoby wykonującej zadania organu władzy publicznej, to jest innej niż działalność gospodarcza Miasta?
2.Czy Miastu będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup Sprzętów związanych z realizacją Projektu pn.: „…” w części dotyczącej sprzętu, który trafi do osoby wykonującej zadania wykorzystywane przez Miasto dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej (w tym do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych z VAT) oraz dla potrzeb wykonywania zadań własnych jako organ władzy publicznej?
3.Czy Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup sprzętu rehabilitacyjnego do ćwiczeń … związanego z realizacją Projektu pn.: „…”?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Zdaniem Wnioskodawcy, Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup Sprzętów związanych z realizacją Projektu w części dotyczącej sprzętu, który trafi do osoby wykonującej zadania organu władzy publicznej, to jest innej niż działalność gospodarcza Miasta. W przypadku bowiem, gdy nie ma prowadzonej działalności komercyjnej ani nie wykonuje się czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, wspomniany sprzęt nie będzie w żaden sposób wykorzystywany do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT w komórkach organizacyjnych Urzędu Miasta. Wnioskodawca nie będzie zatem uprawniony do odliczenia VAT.
2.Zdaniem Wnioskodawcy, Miastu będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup Sprzętów związanych z realizacją Projektu w części dotyczącej sprzętu, który trafi do osoby wykonującej zadania wykorzystywane przez Miasto zarówno dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej (opodatkowanej VAT i zwolnionej z VAT) jak i do wykonywania zadań własnych jako organ władzy publicznej. Zakres prawa do odliczenia powinien uwzględniać Prewspółczynnik i Współczynnik obliczone dla Urzędu Miasta.
3.Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie będzie uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup sprzętu rehabilitacyjnego do ćwiczeń … związanego z realizacją Projektu, ponieważ na Urzędzie Miasta nie ciąży wynikający z przepisów prawa obowiązek rehabilitacji pracowników. Ponadto nie wiadomo, czy osoba wypożyczająca sprzęt to osoba wykonująca czynności uprawniające do odliczenia.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Ad. 1 Brak prawa do odliczenia VAT
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu nabytych towarów, tj. tych Sprzętów, które nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w charakterze podatnika VAT.
Ad. 2. Prawo do częściowego odliczenia VAT
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Powyższa regulacja wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:
·wydatek został poniesiony przez podatnika VAT,
·nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku lub w ogóle niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jest ściśle związany z zasadą neutralności VAT. Zasadza się ona na założeniu, że podatek ten powinien być neutralny dla podatnika, a jego ciężar powinien ponosić konsument danego towaru lub usługi. Z tego powodu, podatnik ma możliwość odliczenia podatku naliczonego zapłaconego w cenie nabytych towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przez co podatek przestaje stanowić dla niego ekonomiczne obciążenie. W ten sposób, system VAT ma gwarantować neutralność obciążeń podatkowych dla przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą.
Jednocześnie, przepisy ustawy o VAT (art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ust. 1 i następne), w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych do działalności mieszanej (tzn. zarówno do działalności dającej prawo do odliczenia, jak i niedającej takiego prawa), obligują podatnika do odrębnego określania kwot VAT naliczonego związanego z czynnościami, które dają prawo do odliczenia, jak i kwot VAT naliczonego związanego z czynnościami, które nie dają takiego prawa.
W przypadku natomiast, gdy podatnik nie jest w stanie jednoznacznie określić, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli niemożliwe jest dokonanie tzw. bezpośredniej alokacji, konieczne jest zastosowanie odpowiedniej proporcji – współczynnika (w przypadku powiązania VAT naliczonego zarówno z czynnościami opodatkowanymi VAT, jak i zwolnionymi z VAT) lub prewspółczynnika (w przypadku powiązania VAT naliczonego zarówno z działalnością gospodarczą w postaci czynności podlegających opodatkowaniu VAT, jak i wykorzystywanymi do celów innych niż działalność gospodarcza).
Mając na uwadze brzmienie wyżej powołanych przepisów, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że będzie przysługiwało mu prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu pn.: „…” w oparciu o prawidłowo skalkulowane Proporcje, ponieważ Sprzęty, które będą nabywane w związku z jego realizacją mogą być w części związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych i zwolnionych z VAT oraz działaniami podjętymi przez Wnioskodawcę jako organ władzy publicznej (niepodlegające opodatkowaniu VAT).
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że nie ma możliwości obiektywnego wyodrębnienia, jaka część wydatków ponoszonych w ramach Projektu będzie dotyczyła działalności opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu VAT, dlatego przy zakupach mieszanych, a takimi niewątpliwie jest realizacja Projektu w części Sprzętu, przeznaczonej dla pracowników UM wykonujących jednocześnie obowiązki z zakresu działalności gospodarczej Miasta jak i zadań własnych Miasta jako organu władzy publicznej, przy odliczeniu podatku winien skorzystać ze struktury sprzedaży, zgodnie z art. 90 ustawy o VAT oraz ze sposobu określenia proporcji, zgodnie z art. 86 ust. 2a ww. ustawy.
Na potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska, Miasto wskazuje na szereg przykładowych interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanych dla innych jednostek samorządu terytorialnego, wskazując jednocześnie, że interpretacje te dotyczą zastosowania częściowego odliczenia VAT przez gminy dokonujące inwestycji termomodernizacyjnych przez gminy, tj.:
·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 marca 2021 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.39.2021.2.APR,
·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 września 2019 r., sygn. 0115-KDIT1-2.4012.415.2019.1.AJ,
·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 kwietnia 2018 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4012.63.2018.3.AP.
Taki pogląd wyraził również w interpretacji indywidualnej z 25 września 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.495.2019.1.IK, w której stwierdził, że: „(…) w stosunku do wydatków poniesionych na realizację zadania polegającego na wykonaniu instalacji fotowoltaicznych w budynku Urzędu Gminy oraz budynku Zakładu Usług Publicznych, które będą służyć zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej (wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT) i Gmina nie będzie miała możliwości przyporządkowania wydatków w całości do działalności, to Wnioskodawca w pierwszej kolejności będzie zobowiązany, na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy i następne ustawy oraz § 3 ust. 2 i ust. 4 ww. rozporządzenia w sprawie sposobu określenia proporcji, do obliczenia podatku naliczonego zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. Ponadto ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – nabywane towary i usługi w ramach realizowanego zadania będą służyły w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również do czynności zwolnionych od podatku, to w sytuacji gdy Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, będzie on obowiązany, do proporcjonalnego odliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i następne ustawy. W konsekwencji, Gminie będzie przysługiwało prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania polegającego na wykonaniu paneli fotowoltaicznych w budynku Urzędu Gminy oraz budynku Zakładu Usług Publicznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisów ww. rozporządzenia, a następnie przepisów art. 90 ust. 2 i następne ustawy.”
Pogląd ten jest także zbieżny ze stanowiskiem Miasta.
Ad. 3 Brak prawa do odliczenia VAT
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy oraz ustaw regulujących system opieki zdrowotnej, na pracodawcy spoczywa obowiązek zapewnienia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz przeprowadzania badań profilaktycznych. Jednak przepisy te nie nakładają na pracodawcę obowiązku świadczenia rehabilitacji leczniczej na rzecz pracowników.
Z zapisów Kodeksu pracy wynika, że pracodawca ponosi koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej, ale dotyczy to badań lekarskich, nie rehabilitacji. Art. 229 § 6 wskazuje: „Badania, o których mowa w § 1, 2 i 5, są przeprowadzane na koszt pracodawcy, z zastrzeżeniem § 61. Pracodawca ponosi ponadto inne koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej z uwagi na warunki pracy.” Ponadto w myśl art. 207 § 2 pkt 3 Kodeksu pracy – Pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikowi bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, ale to również nie obejmuje świadczenia rehabilitacyjnego: „Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy…”. Ten przepis mówi o obowiązkach BHP, ale nie nakłada obowiązku rehabilitacji – rehabilitacja nie jest elementem BHP.
Obowiązki pracodawcy dotyczą profilaktyki i ergonomii, ale nie obejmują świadczenia rehabilitacyjnego. Rehabilitacja jako proces medyczny to zadanie systemu ochrony zdrowia, a nie pracodawcy. Zapewnienie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej spoczywa na państwie, a nie na pracodawcy (Art. 68 Konstytucji RP).
Urząd Miasta jako pracodawca nie ma obowiązku rehabilitacyjnego wobec swoich pracowników, ponieważ obowiązki te nie wynikają ani z Kodeksu pracy, ani z przepisów o świadczeniach zdrowotnych.
Dodatkowo, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Po myśli art. 15 ustawy o VAT:
ust. 1: Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
ust. 6: Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Dla realizacji prawa do odliczenia podatku VAT niezbędne jest istnienie związku między zakupem towarów lub usług a prowadzoną działalnością, przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą podatnika musi mieć charakter pośredni lub bezpośredni.
Zauważyć należy, że sprzęt rehabilitacyjny będzie mógł być wykorzystywany przez wszystkich pracowników UM. Zatem nie da się w tej sytuacji określić, czy ze sprzętu będzie korzystał jakikolwiek pracownik, wykonujący zadania związane z czynnościami opodatkowanymi. Przyjmując, iż związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi ma mieć charakter niewątpliwy i musi być oparty na obiektywnych kryteriach, wskazać należy na trudności w ustaleniu w zdarzeniu przyszłym tego warunku umożliwiającego podatnikowi skorzystanie z prawa odliczenia podatku naliczonego.
Podsumowując powyższe, w ocenie Miasta, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów sprzętu rehabilitacyjnego ponieważ:
·Urząd Miasta jako pracodawca nie ma obowiązku rehabilitacyjnego wobec swoich pracowników oraz
·nie da się określić, czy ze sprzętu będzie korzystał jakikolwiek pracownik, wykonujący zadania związane z czynnościami opodatkowanymi.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
- nieprawidłowe - w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup Sprzętów związanych z realizacją Projektu pn. „…”,w części dotyczącej sprzętu, który trafi do osoby wykonującej zadania organu władzy publicznej, to jest innej niż działalność gospodarcza Miasta,
- prawidłowe – w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup Sprzętów związanych z realizacją Projektu pn. „...”, w części dotyczącej sprzętu, który trafi do osoby wykonującej zadania wykorzystywane przez Miasto zarówno dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej (opodatkowanej VAT i zwolnionej z VAT), jak i do wykonywania zadań własnych jako organ władzy publicznej.
- prawidłowe – w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup sprzętu rehabilitacyjnego do ćwiczeń … związanego z realizacją Projektu.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz art. 90 ustawy.
Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Z art. 86 ust. 2d ustawy wynika, że:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Natomiast stosownie do art. 86 ust. 2e ustawy:
Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo. Podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętych danych wyliczonych szacunkowo w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten sposób określenia proporcji został zastosowany po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
Według art. 86 ust. 2f ustawy:
Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.
Zgodnie z art. 86 ust 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Na mocy art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 999), zwane dalej „rozporządzeniem”.
Zgodnie z § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
Rozporządzenie:
1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;
2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
Stosownie do § 2 pkt 8 ww. rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:
a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
b)jednostkę budżetową,
c)zakład budżetowy.
Z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia wynika, że:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.
W rozporządzeniu ustawodawca podał ustalone według wzoru sposoby określania proporcji m.in. w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.
Stosownie do § 3 ust. 2 rozporządzenia:
Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:
X=Ax100/DUJST
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
DUJST – dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.
Przy czym zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia:
Przez obrót rozumie się podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:
a)dokonywanych przez podatników:
- odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
- odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
- eksportu towarów,
- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem, gdyby były wykonywane na terytorium kraju.
W myśl § 2 pkt 9 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dochodach wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego – rozumie się dochody obejmujące dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych – wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o:
a)dochody, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. b–d i pkt 5 ustawy o finansach publicznych,
b)zwrot różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, lub zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy,
c)dochody wykonane jednostki budżetowej powiększone o kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na wypłatę przez tę jednostkę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych, celem realizacji zadań jednostki samorządu terytorialnego,
d)środki finansowe pozostające na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, odprowadzone na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
e)wpłaty nadwyżki środków obrotowych zakładu budżetowego,
f)kwoty stanowiące równowartość środków, innych niż stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, przekazanych zakładom budżetowym, innym jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, z wyłączeniem kwot, które zostały zwrócone, celem realizacji przez te podmioty zadań jednostki samorządu terytorialnego,
g)odszkodowania należne jednostce samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty odszkodowań stanowiących zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.
Zgodnie z § 3 ust. 5 rozporządzenia:
Dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, dochody wykonane jednostki budżetowej oraz przychody wykonane zakładu budżetowego nie obejmują odpowiednio dochodów lub przychodów uzyskanych z tytułu:
1)dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane odpowiednio przez jednostkę samorządu terytorialnego lub jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane odpowiednio do środków trwałych jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego – używanych na potrzeby prowadzonej przez te jednostki działalności;
2)transakcji dotyczących:
a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,
b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
Powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Przepis art. 90 ust. 4 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Jak stanowi art. 90 ust. 10 ustawy:
W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2)nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.
Z kolei, w myśl art. 90 ust. 10b ustawy:
Przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:
1) utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
2) urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.
Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Podkreślenia wymaga, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym (…)..
Z opisu sprawy wynika, że przystępują Państwo do realizacji projektu pn.: „…”. Celem Projektu jest ….
Wydatki w ramach Projektu zostaną poniesione m.in. na:
a)zakup (…) (zwane dalej łącznie: Sprzętami),
b)zakup sprzętu rehabilitacyjnego do ćwiczeń … .
Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu zostaną wystawione na Miasto.
Sprzęty zakupione przez Miasto w ramach realizacji Projektu, będą wykorzystywane przez Miasto do wypełniana zadań niezwiązanych z działalnością gospodarczą i mogą być częściowo wykorzystywane przez Miasto dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej (w tym do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT) lub do czynności w ogóle nie związanych z działalnością gospodarczą.
Przewidują Państwo dwie możliwości:
i.Sprzęty mogą być wykorzystywane przez pracowników UM zaangażowanych tylko w wypełnianie zadań własnych Miasta – tj. w działalność Miasta jako organu władzy publicznej,
ii.Sprzęty mogą być wykorzystywane przez pracowników UM zaangażowanych jednocześnie w wypełnianie zadań własnych Miasta – tj. w działalność Miasta jako organu władzy publicznej oraz w wykonywanie czynności opodatkowanych VAT i zwolnionych z VAT.
Sprzęty rehabilitacyjne do ćwiczeń … zostaną przekazane do sekretariatów komórek organizacyjnych Urzędu Miasta skąd chętni pracownicy będą mogli wypożyczyć taki sprzęt i ćwiczyć w razie potrzeb. Należy zaznaczyć, że sprzęt rehabilitacyjny będzie mógł być wykorzystywany przez wszystkich pracowników UM. Zatem nie da się w tej sytuacji określić, czy ze sprzętu będzie korzystał pracownik wykonujący zadania związane z czynnościami opodatkowanymi.
Miasto nie będzie mieć możliwości bezpośredniego przyporządkowania ponoszonych wydatków na zakup sprzętów, objętych zakresem wniosku w lit. a) i b), w całości do celów wykonywanej przez Miasto działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zakupione w ramach realizowanego projektu Sprzęty, objęte zakresem wniosku w lit. a), będą wykorzystywane;
-do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT lub
-do czynności mieszanych (opodatkowanych VAT, zwolnionych z VAT, niepodlegających opodatkowaniu VAT).
W zakresie Sprzętów objętych zakresem wniosku w lit. a) Miasto nie będzie miało obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku.
Jak Państwo wskazali, nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków objętych zakresem pytania nr 1 do celów tylko innych niż działalność gospodarcza.
Przed zakończeniem rekrutacji do projektu trudno jest określić definitywnie do jakiego zbioru realizowanych zadań zakwalifikują Państwo wydatki objęte zakresem pytania nr 1.
Natomiast sprzęty objęte zakresem wniosku w lit. b) (tj. sprzęt rehabilitacyjny) ze względu na charakter użytkowania (w razie pojawienia się dolegliwości związanych z przeciążeniem nadgarstka podczas pracy u każdego z pracowników Urzędu Miasta i potrzeby odciążenia nadgarstka innym zakresem ruchów podczas codziennej pracy) nie będą wykorzystywane do żadnej z czynności: opodatkowanych, zwolnionych, niepodlegających opodatkowaniu, ponieważ ich użytkowanie następuje w przerwie realizacji zadań przez pracownika.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jak wyżej wskazano, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika. Ww. zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.
Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej. Brak będzie natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania oraz niepodlegających temu podatkowi.
Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie będzie możliwe, a wydatki będą służyły zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, a w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem – proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
Odnosząc się do kwestii objętej zakresem wniosku w pierwszej kolejności wskazania wymaga, że Miasto, realizując swoje zadania, działa w dwóch odrębnych sferach: działalności gospodarczej oraz sferze publicznoprawnej (poza działalnością gospodarczą). Dodatkowo w ramach działalności gospodarczej może wykonywać czynności opodatkowane i czynności zwolnione od podatku VAT. Zatem realizowane przez Miasto zadania mogą być wykonywane w ramach działalności gospodarczej i dotyczyć czynności opodatkowanych lub zwolnionych od podatku VAT oraz poza działalnością gospodarczą w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie - co do zasady - wydatki związane z tą sferą, tj. strefą czynności wykonywanych poza działalnością gospodarczą w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT nie uprawniają do odliczenia VAT naliczonego.
W analizowanym przypadku - jak wynika z wniosku – zakupione sprzęty wymienione we wniosku w lit. a), zamierzacie Państwo wykorzystywać do celów innych niż działalność gospodarcza, tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT oraz dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej i dla potrzeb wykonywania zadań własnych jako organ władzy publicznej, tj. do czynności mieszanych (opodatkowanych VAT, zwolnionych z VAT i niepodlegających opodatkowaniu VAT).
Jednocześnie – jak Państwo wskazaliście - nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków objętych zakresem pytania nr 1 do celów tylko innych niż działalność gospodarcza. Miasto nie będzie mieć również możliwości bezpośredniego przyporządkowania ponoszonych wydatków na zakup sprzętów, objętych zakresem wniosku w lit. a), w całości do celów wykonywanej przez Miasto działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
W kontekście powyższego nie będziecie mieć Państwo również możliwości bezpośredniego przypisania podatku naliczonego od poniesionych wydatków wykorzystywanych do celów innych niż działalność gospodarcza i do celów wykonywanej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług
Zatem, w świetle przedstawionych okoliczności, z uwagi na fakt, że nie będą mieli Państwo możliwości przyporządkowania wydatków poniesionych na zakup ww. sprzętów wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza i wyłącznie do celów działalności gospodarczej należy stwierdzić, że wszystkie wydatki poniesione przez Państwa na zakup sprzętów wymienionych we wniosku w lit. a), będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej oraz do celów innych niż działalność gospodarcza. Ponadto w ramach działalności gospodarczej ww. sprzęt będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych i czynności zwolnionych od podatku VAT i nie będą mieli Państwo obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku.
Wobec powyższego, skoro w przedstawionych okolicznościach wydatki poniesione przez Państwa na zakup sprzętów wymienionych we wniosku w lit. a), będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej oraz do celów innych niż działalność gospodarcza i nie będą mieli Państwo możliwości przypisania poniesionych wydatków do celów prowadzonej działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza, to w pierwszej kolejności, będą Państwo zobowiązani do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy, z uwzględnieniem przepisu § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r., skalkulowanym dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.
W dalszej kolejności, z uwagi na to, że nabyty sprzęt będzie służył w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz nie istnieje możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi i ze zwolnionymi od podatku VAT, to będą Państwo zobowiązani dokonać kolejnego podziału podatku naliczonego w oparciu o zasady wskazane w art. 90 ust. 2 i ust. 3 oraz następne ustawy.
Tym samym, skoro zakupione w ramach realizowanego projektu sprzęty, wymienione we wniosku w lit. a) będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej oraz do celów innych niż działalność gospodarcza i nie będą mieli Państwo możliwości przypisania poniesionych wydatków do poszczególnych rodzajów czynności, to z tytułu wydatków objętych zakresem pytania nr 1 i pytania nr 2 będzie przysługiwało Państwu prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisu § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r. Następnie, skoro nabywane sprzęty będą wykorzystywane również do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, to winni Państwo zastosować przepisy art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
Przy czym prawo do odliczenia będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, z uwagi na brak możliwości przyporządkowania wydatków poniesionych na zakup ww. sprzętów wymienionych w lit. a) wyłącznie do czynności wykonywanych poza działalnością gospodarczą, uznałem za nieprawidłowe.
Natomiast Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznałem za prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do sprzętu rehabilitacyjnego wymienionego we wniosku w lit. b zauważenia wymaga, że – jak wynika z okoliczności sprawy - ww. sprzęt nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem w odniesieniu do ww. sprzętu nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy.
Tym samym z tytułu wydatków objętych zakresem pytania nr 3 nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup sprzętu rehabilitacyjnego do ćwiczeń zapobiegających cieśni nadgarstka – trenażery i piłeczki związanego z realizacją Projektu.
W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Jako element zdarzenia przyszłego przyjąłem wskazaną przez Państwa okoliczność, że nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków objętych zakresem pytania nr 1 do celów tylko innych niż działalność gospodarcza oraz że Miasto nie będzie mieć również możliwości bezpośredniego przyporządkowania ponoszonych wydatków na zakup sprzętów, objętych zakresem wniosku w lit. a), w całości do celów wykonywanej przez Miasto działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Dodatkowo w odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, zauważam, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k – 14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k – 14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), lub
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
