Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.340.2025.2.MM
Doposażenie państwowego przedsiębiorstwa w nieruchomości przez Ministerstwo w trybie art. 51a ustawy o gospodarce nieruchomościami nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, gdyż nie stanowi czynności wyszczególnionej w zamkniętym katalogu ustawy o PCC.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych doposażenia w nieruchomość. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 3 listopada 2025 r. (data wpływu 5 listopada 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Przedsiębiorstwo państwowe p.n. X z siedzibą w …, zwane dalej Przedsiębiorstwem jest samodzielnym, samorządnym i samofinansującym się przedsiębiorstwem posiadającym osobowość prawną. Działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych oraz właściwych zarządzeń Wojewody Y . Organem założycielskim Przedsiębiorstwa jest Wojewoda Y.
Przedsiębiorstwo wykonuje działalność m. in. w zakresie:
- ...,
- ....
X zostanie doposażony w nieruchomości celem zapewnienia dalszego funkcjonowania Przedsiębiorstwa. Nieruchomość ta zostanie przekazana przez Ministerstwo … .
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że doposażenie X nastąpi w trybie art. 51a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Pytanie
Czy doposażenie X - państwowej osoby prawnej przez Ministerstwo … nieruchomościami celem umożliwienia dalszego prowadzenia działalności (zgodnie z przywołanym PKD), podlega zgodnie z ustawą z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, opodatkowaniu podatkiem PCC? A jeżeli tak to w jakiej wysokości?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, doposażenie podmiotu utworzonego przez Wojewodę Y przez Ministerstwo nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych bowiem nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295 ze zm.):
Podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne:
a) umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
b) umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
c) (uchylona)
d) umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
e) umowy dożywocia,
f) umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,
g) (uchylona)
h) ustanowienie hipoteki,
i) ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
j) umowy depozytu nieprawidłowego,
k) umowy spółki.
W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy:
Podatkowi podlegają:
2) zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;
3) orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.
Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Szczegółowe ustalenie zakresu przedmiotowego ma określone konsekwencje. Ustawodawca, wprowadzając zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu, wyłączył od opodatkowania inne podobne, które nie zostały wyraźnie wskazane w przepisie. Oznacza to, że czynności niewymienione w ustawowym katalogu nie podlegają opodatkowaniu, nawet gdy wywołują skutki w sferze gospodarczej takie same bądź podobne do tych, które zostały w nim wyliczone.
Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że działają Państwo w oparciu o przepisy ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych oraz właściwych zarządzeń Wojewody Y. Wykonują Państwo działalność m.in. w zakresie ... . W celu zapewnienia dalszego funkcjonowania zostaniecie Państwo doposażeni w nieruchomość. Nieruchomość zostanie przekazana przez Ministerstwo … w trybie art. 51a ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 437):
Przedsiębiorstwo państwowe jest samodzielnym, samorządnym i samofinansującym się przedsiębiorcą posiadającym osobowość prawną.
Jak stanowi art. 46 ust 1 ww. ustawy:
Organ założycielski wyposaża przedsiębiorstwo w środki niezbędne do prowadzenia działalności określonej w akcie prawnym o jego utworzeniu.
Zgodnie z art. 51a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1145 ze zm.):
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa może doposażyć państwową osobę prawną oraz państwową jednostkę organizacyjną w nieruchomości Skarbu Państwa. Przepis art. 51 stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 51 ww. ustawy:
1. Państwowa osoba prawna oraz państwowa jednostka organizacyjna, z dniem ich utworzenia, są wyposażane w nieruchomości niezbędne do ich działalności odpowiednio przez ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, organ założycielski lub przez organ nadzorujący.
2. Wyposażenie polega na przeniesieniu na rzecz państwowej osoby prawnej własności nieruchomości albo oddaniu jej nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, w tym użytkowanie nieodpłatne, użyczenie lub na oddaniu państwowej jednostce organizacyjnej nieruchomości w trwały zarząd.
3. Na wyposażenie, o którym mowa w ust. 1, mogą być przeznaczane nieruchomości z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, zasobu nieruchomości Agencji Mienia Wojskowego oraz Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.
4. Przy wyposażaniu państwowych osób prawnych przeniesienie własności nieruchomości następuje nieodpłatnie oraz nie pobiera się pierwszej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego.
W ww. przepisach określono uprawnienie dla ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa (obecnie Ministra …) polegające na możliwości doposażenia państwowych osób prawnych oraz państwowych jednostek organizacyjnych w nieruchomości Skarbu Państwa, a więc podmiotów i jednostek organizacyjnych już istniejących. Doposażenie to następuje na takich samych zasadach, które stosuje się przy wyposażaniu tych podmiotów i jednostek organizacyjnych w chwili ich utworzenia.
Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia należy stwierdzić, że doposażenie Państwa w nieruchomość nie nastąpi na podstawie którejkolwiek z czynności wymienionej w ustawowym katalogu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Skoro bowiem nabycie przez Państwa nieruchomości nastąpi w trybie art. 51a ustawy o gospodarce nieruchomościami, to nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
