Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.983.2025.2.AK
Usługi prywatnego nauczania nie korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, gdyż nie kwalifikują się jako kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe i nie spełniają dodatkowych przesłanek zwolnienia.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 października 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 6 października 2025 r., który dotyczy zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy usług prywatnego nauczania (korepetycje i kursy).
Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwanie pismem z 19 listopada 2025 r. (data wpływu 24 listopada 2025 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
…. świadczy m.in. usługi prywatnego nauczania – „systematyczne korepetycje”, „kursy maturalne”, „kursy ósmoklasisty”, „edukacja domowa”.
W ramach opisanych wyżej usług realizowane jest nauczanie z zakresu podstawy programowej przewidzianej odpowiednio dla uczniów klas szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych.
Świadczone usługi obejmują również nauczanie języków obcych nowożytnych.
Świadczone usługi nie obejmują przedmiotów związanych bezpośrednio z zawodami nauczanymi w technikach i szkołach branżowych.
Usługi świadczone są za pośrednictwem współpracujących z … wykwalifikowanych nauczycieli.
W uzupełnieniu wniosku na pytania Organu wskazała Pani:
1.Czy jest Pani jednostką objętą systemem oświaty? Jeżeli tak, to czy posiada Pani zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 1043 ze zm.)?
Odp.: Wnioskodawczyni nie jest jednostką objętą systemem oświaty.
2.Czy jest Pani podmiotem świadczącym usługi, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775, ze zm.)?
Odp.: Wnioskodawczyni nie jest podmiotem świadczącym usługi, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.
3.Czy jest Pani podmiotem świadczącym usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług lub § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2025 r., poz. 832)?
Odp.: Wnioskodawczyni nie świadczy usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT ani w § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Natomiast część zajęć językowych stanowi kształcenie w zakresie języków obcych, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT. Część zajęć (np. kursy maturalne, przygotowanie do egzaminów kierunkowych, korepetycje dla maturzystów) wspiera uczestników w wyborze ścieżki zawodowej lub przygotowaniu do rekrutacji na studia.
4.Czy świadczone przez Panią usługi, objęte zakresem wniosku, są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług?
Odp.: Usługi częściowo stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Część zajęć (np. kursy maturalne, przygotowanie do egzaminów kierunkowych, korepetycje dla maturzystów) wspiera uczestników w wyborze ścieżki zawodowej lub przygotowaniu do rekrutacji na studia.
5.Czy umiejętności nabyte w trakcie świadczonych przez Panią usług będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i będą miały na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych?
Odp.: Usługi mają charakter ogólnorozwojowy lub edukacyjny, mogą pozostawać w bezpośrednim związku z wykonywanym zawodem uczestników.
6.Czy usługi szkoleniowe objęte zakresem wniosku będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, to prosimy wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf) wraz z nazwą aktu prawnego, z których te formy i zasady wynikają. Przy czym podkreślamy, że nie chodzi o przepisy, z których wynika ogólny obowiązek przeprowadzenia szkolenia, czy też posiadania przez daną osobę konkretnych umiejętności lub uaktualnienie wiedzy czy uprawnień, lecz o przepisy określające konkretne formy i zasady, na podstawie których Pani przeprowadza szkolenie (odrębne przepisy określające formy i zasady to takie ustawy lub rozporządzenia, z których wynika, np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia, itp.).
Odp.: Nie. Usługi nie są prowadzone na podstawie odrębnych przepisów określających program szkolenia, liczbę godzin, zakres tematyczny czy warunki organizatora.
7.Czy dla usług, o których mowa we wniosku, jest Pani podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe?
Odp.: Nie, Wnioskodawczyni nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego.
8.Czy świadczone przez Panią usługi objęte zakresem wniosku, będą finansowane ze środków publicznych? Jeśli tak, to należy wskazać czy w całości, czy w części? Jeżeli w części, to należy wskazać, w jakiej części.
Odp.: Nie, świadczone usługi nie będą finansowane ze środków publicznych.
9.Czy posiada Pani stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania ww. usług są środki publiczne?
Odp.: Nie, ponieważ usługi nie są finansowane ze środków publicznych.
Pytanie
Czy usługi świadczone przez …. w zakresie prywatnego nauczania (korepetycji i kursów), szczegółowo opisane powyżej, podlegają zwolnieniu przewidzianym art. 43 ust. 1 pkt 29 u.p.t.u.?
Pani stanowisko w sprawie
Usługi prywatnego nauczania świadczone przez …. w zakresie prywatnego nauczania (korepetycji i kursów) podlegają zwolnieniu przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 29 u.p.t.u.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 u.p.t.u., zwolnieniu z podatku VAT podlegają usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c)finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Wielokrotnie w orzecznictwie sądów administracyjnych podkreślano wadliwość ww. przepisu polegającą na nieprawidłowej implementacji do prawa krajowego przepisu art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112 (np. wyrok WSA w Krakowie z dnia 13 listopada 2020 r., sygn. akt I SA/Kr 921/20; wyrok NSA z dnia 28 stycznia 2020 r., sygn. akt I FSK 1731/17). Nieprawidłowość ta polega na przyjęciu dodatkowych kryteriów zawężających przedmiotowo możliwość skorzystania ze zwolnienia określonego art. 43 ust. 1 pkt 29 u.p.t.u., które to kryteria nie są przewidziane przez dyrektywę 2006/112.
Zgodnie ze stanowiskiem NSA przedstawionym w wyroku z dnia 6 listopada 2024 r., I FSK 573/21: Usługi polegające na kształceniu dzieci lub młodzieży w celu przygotowania ich do podjęcia nauki na poziomie szkoły ponadpodstawowej mogą korzystać z przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a u.p.t.u. zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Do takich usług niewątpliwie należą kursy świadczone przez … w zakresie kursów maturalnych oraz kursów egzaminu ósmoklasisty, czy pozostałe kursy mieszczące się w podstawie programowej.
Takie same wnioski należy wywieść z wyroku TSUE z dnia 28 listopada 2013 r., C-319/12, w którym TSUE stwierdził, że artykuł 132 ust. 1 lit. i), art. 133 i 134 dyrektywy 2006/112 w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwiają się one objęciu zwolnieniem od podatku od wartości dodanej usług edukacyjnych świadczonych przez podmioty niepubliczne w celach komercyjnych. Jednakże art. 132 ust. 1 lit. i) tej dyrektywy sprzeciwia się zwolnieniu wszystkich usług edukacyjnych w sposób ogólny, bez uwzględnienia celów realizowanych przez podmioty niepubliczne świadczące te usługi.
Wynika z tego, że inne podmioty, czyli podmioty prywatne, powinny spełniać przesłankę celów podobnych do celów rzeczonych podmiotów prawa publicznego.
Właśnie takie cele podmiotów prawa publicznego (szkół podstawowych, liceów), tzn. przygotowanie uczniów do dalszej edukacji ponadpodstawowej (czyli także wyższej i zawodowej) realizuje … świadcząc usługi edukacyjne objęte niniejszym wnioskiem, co przede wszystkim wynika z faktu, że usługi te świadczone są na podstawie przewidzianej właściwymi przepisami podstawy programowej.
W świetle cytowanego wyżej wyroku TSUE oraz stanowiska sądów administracyjnych, w tym NSA, wadliwa implementacja, która ogranicza zakres przedmiotowy zwolnienia określonego art. 43 ust. 1 pkt 29 u.p.t.u., nie może zgodnie z zasadą efektywności prawa UE, uniemożliwić zastosowanie ww. zwolnienia do usług świadczonych przez ….
Mając na uwadze powyższe, podtrzymuję stanowisko … przedstawione na wstępie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c)finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
W tym kontekście wskazania wymaga – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady, stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).
Ponadto 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1 ze zm.). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.
Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 ww. rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. Zgodnie z tym przepisem:
Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
I tak, kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, podkreślenia wymaga, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia. Definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, zawarta w ww. rozporządzeniu, kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy.
Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.
Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Zatem stwierdzenia wymaga, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
Dla oceny, czy dla świadczonych przez Panią usług objętych zakresem wniosku będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, konieczne jest stwierdzenie:
- czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub
- czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz
- czy spełniają warunki określone w lit. a-c powyższego przepisu.
Z opisu sprawy wynika, że świadczy Pani m.in. usługi prywatnego nauczania – „systematyczne korepetycje”, „kursy maturalne”, „kursy ósmoklasisty”, „edukacja domowa”. W ramach opisanych wyżej usług realizowane jest nauczanie z zakresu podstawy programowej przewidzianej odpowiednio dla uczniów klas szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych. Świadczone usługi obejmują również nauczanie języków obcych nowożytnych. Świadczone usługi nie obejmują przedmiotów związanych bezpośrednio z zawodami nauczanymi w technikach i szkołach branżowych. Usługi świadczone są za pośrednictwem współpracujących z Panią wykwalifikowanych nauczycieli. Nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty ani podmiotem świadczącym usługi, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Nie świadczy Pani usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT ani w § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Usługi częściowo stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Część zajęć (np. kursy maturalne, przygotowanie do egzaminów kierunkowych, korepetycje dla maturzystów) wspiera uczestników w wyborze ścieżki zawodowej lub przygotowaniu do rekrutacji na studia. Usługi mają charakter ogólnorozwojowy lub edukacyjny, mogą pozostawać w bezpośrednim związku z wykonywanym zawodem uczestników. Usługi nie są prowadzone na podstawie odrębnych przepisów określających program szkolenia, liczbę godzin, zakres tematyczny czy warunki organizatora. Nie posiada Pani akredytacji w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego. Świadczone usługi nie będą finansowane ze środków publicznych.
Pani wątpliwości dotyczą rozstrzygnięcia czy usługi świadczone w zakresie prywatnego nauczania (korepetycji i kursów), podlegają zwolnieniu przewidzianym art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Wskazania w pierwszej kolejności wymaga, że prowadzone przez Panią usługi w zakresie prywatnego nauczania nie spełniają przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Wskazała Pani bowiem, że nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty ani podmiotem świadczącym usługi, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
W przedmiotowej sprawie należy zatem przeanalizować przesłanki, warunkujące prawo do zastosowania zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Odnosząc się do świadczonych przez Panią usług objętych zakresem wniosku, aby w ogóle można było rozpatrywać wymienioną czynność w kategoriach zwolnienia od podatku, w kontekście art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, należy rozstrzygnąć, czy mamy do czynienia z usługą kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawową przesłankę warunkującą zastosowanie zwolnienia. Kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia.
Z uwagi na wskazaną powyżej definicję kształcenia zawodowego, świadczone przez Panią usługi prywatnego nauczania z zakresu podstawy programowej przewidzianej odpowiednio dla uczniów klas szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych oraz nauczanie języków obcych nie można uznać za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników oraz za nauczanie mające na celu uzyskanie, bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
W opisie sprawy wskazała Pani, że nie świadczy Pani usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Usługi częściowo stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Usługi mają charakter ogólnorozwojowy lub edukacyjny i mogą pozostawać w bezpośrednim związku z wykonywanym zawodem uczestników. Tylko część zajęć wspiera uczestników w wyborze ścieżki zawodowej lub przygotowaniu do rekrutacji na studia.
Wskazania wymaga, iż przyswojenie wiedzy przekazywanej podczas świadczenia ww. usług nie prowadzi do uzyskania konkretnego zawodu lub rozwijania merytorycznych kwalifikacji w posiadanym zawodzie. Stąd też przedmiotowych usług nie można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Tym samym, nie jest spełniony pierwszy z warunków uprawniający do zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, świadczonych przez Panią usług będących przedmiotem wniosku.
W związku z tym dalsza analiza spełnienia przesłanek z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy jest bezzasadna.
W konsekwencji powyższego, dla prowadzonych usług prywatnego nauczania z zakresu podstawy programowej przewidzianej odpowiednio dla uczniów klas szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych oraz języków obcych, nie znajdzie zastosowania przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Tym samym, Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnosząc się do powołanych wyroków sądów administracyjnych, wyjaśniam, że powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają. Zatem wskazane we wniosku wyroki sądów nie mają wpływu na podjęte w tej interpretacji rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
