Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.573.2025.2.ENB
Podatnik, będący marynarzem pracującym na statkach w żegludze międzynarodowej poza terytorium lądowym państw, może korzystać z ulgi abolicyjnej bez limitu kwotowego. Warunkiem jest stosowanie metody proporcjonalnego zaliczenia dla dochodów podatkowych uzyskanych w obcym państwie. Rodzaj statku nie wpływa na możliwość zastosowania ulgi.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania ulgi abolicyjnej oraz wpływu rodzaju statku na którym wykonywana jest praca na tę ulgę. W odpowiedzi na wezwanie uzupełnił Pan go 12 listopada 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną, posiadającą w myśl obowiązujących przepisów podatkowych rezydencję podatkową w Polsce, gdzie posiada także centrum interesów życiowych.
W latach 2022-2025 wykonywał/wykonuje Pan pracę najemną na jednostkach pływających eksploatowanych w żegludze międzynarodowej przez przedsiębiorstwo z zarządem w Wielkiej Brytanii jako marynarz. W latach następnych zamierza Pan kontynuować pracę na jednostkach pływających eksploatowanych w żegludze międzynarodowej przez przedsiębiorstwo z zarządem w Wielkiej Brytanii.
W latach 2022-2025 wykonywał/wykonuje Pan pracę na jednostkach pływających w trybie żeglugi międzynarodowej w rozumieniu definicji przewidzianej w art. 5a pkt. 48 o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym żegluga międzynarodowa oznacza żeglugę miedzy:
a)portami polskimi a portami zagranicznymi, w tym także między portami polskimi, pod warunkiem że żegluga między portami polskimi jest częścią podróży morskiej do portu zagranicznego,
b)portami polskimi a miejscami przeznaczenia położonymi poza granicą polskiego morza terytorialnego,
c)portami zagranicznymi,
d)miejscami przeznaczenia położonymi poza granicą polskiego morza terytorialnego,
e)portami zagranicznymi a miejscami przeznaczenia położonymi poza granicą polskiego morza terytorialnego.
Żegluga międzynarodowa wg powyższych przepisów to też żegluga pomiędzy miejscami przeznaczenia położonymi poza granicą polskiego morza terytorialnego oraz portami zagranicznymi a miejscami przeznaczenia położonymi poza granicą polskiego morza terytorialnego a nie tylko pomiędzy portami zagranicznymi. Oznacza to, że żeglugą międzynarodową jest również sytuacja, w której statek dostarcza sprzęt, ładunki, zaopatrzenie czy naukowców i badaczy na docelowe miejsce świadczenia usługi.
Jednostki pływające to każde jednostki morskie zdatne do podróży morskich międzynarodowych w trakcie których następuje przewóz ładunku. Jednostka/jednostki, na których Pan pracował/pracuje przewoziły m.in. różnego rodzaju towary.
Żegluga międzynarodowa była/jest/będzie wykonywana zgodnie z definicją wskazaną w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednostki pływające, na których w latach 2022-2025 wykonywał/wykonuje Pan pracę najemną to jednostki morskie zdatne do podróży morskich międzynarodowych w trakcie których następuje przewóz ładunku, dostarczanie sprzętu, zaopatrzenie. Zamierza Pan wykonywać pracę w przyszłych latach na podobnych jednostkach. Zgodnie z Pana wiedzą oraz na podstawie posiadanych przez Pana informacji jednostki pływające, na których wykonywał/wykonuje/ będzie wykonywał Pan pracę najemną w latach 2022-2025 i kolejnych, były/są/będą faktycznie wykorzystywane w żegludze międzynarodowej, a podmiot eksploatujący te jednostki czerpał/czerpie/ będzie czerpał zyski/dochody z ich eksploatacji, w tym z transportu oraz usług pomocniczych. Z ogólnodostępnych informacji które Pan posiada, eksploatacja w ramach żeglugi międzynarodowej stanowiła/stanowi/będzie stanowić główne źródło przychodów przedsiębiorstwa z zarządem w Wielkiej Brytanii.
Jednostki, na których wykonywał/wykonuje i będzie wykonywał Pan pracę w latach kolejnych nie były/nie są/nie będą eksploatowane wyłącznie między miejscami położonymi w jednym państwie, w którym znajduje się zarząd przedsiębiorstwa eksploatującego jednostkę pływającą. Oznacza to, że jednostki są i będą eksploatowane na wodach międzynarodowych. Jednostki pływające na których wykonywał/wykonuje/będzie wykonywać Pan pracę najemną w latach 2022-2025 były/są/będą klasyfikowane jako (...). Statki drobnicowe pełnią szereg ważnych ról. Są one przeznaczone do przewozu szerokiej gamy ładunków drobnicowych, tj. charakteryzujących się stałą formą zewnętrzną i możliwością wyodrębnienia jednostki ładunku (czyli towarów przemysłowych liczonych w sztukach, zapakowanych w skrzynie, beczki, bele, worki i inne rodzaje opakowań, lub bez opakowania). Są one głównie wykorzystywane w żegludze międzynarodowej do transportu ładunków, dostarczania sprzętu, dokonywania zaopatrzenia. Siedziba przedsiębiorstwa z zarządem w Wielkiej Brytanii znajdowała się/znajduje się i będzie znajdować się w latach kolejnych w Wielkiej Brytanii.
Przedsiębiorstwo eksploatujące jednostki pływające w żegludze międzynarodowej zgodnie z informacjami posiadanymi przez Pana podlegało/podlega i będzie podlegać w latach następnych opodatkowaniu w Wielkiej Brytanii ze względu na swoją siedzibę.
W latach 2022-2025 oraz w latach kolejnych z tytułu dochodów z pracy na jednostkach pływających eksploatowanych w żegludze międzynarodowej przez przedsiębiorstwo z zarządem w Wielkiej Brytanii na mocy konwencji polsko-brytyjskiej podlega Pan ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Wielkiej Brytanii. Nie będzie Pan traktowany w Wielkiej Brytanii jako rezydent. Jednak na mocy wewnętrznych przepisów brytyjskiego prawa podatkowego dochód podatnika będzie podlegał tam zwolnieniu i w konsekwencji obowiązek podatkowy przenosi się do Polski.
Uzupełniając wniosek wyjaśnił Pan, że wniosek dotyczy lat podatkowych 2022–2025, a także ma charakter ciągły i odnosi się do analogicznych stanów faktycznych mogących wystąpić w latach następnych. W odniesieniu do zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pracy na pokładzie jednostek pływających określonych we wniosku, należy wskazać, że zastosowanie właściwej metody unikania podwójnego opodatkowania uzależnione jest od wód terytorialnych, na których jednostka faktycznie wykonuje swoją działalność, a tym samym od państwa, w którego jurysdykcji podatkowej dochód ten uznaje się za osiągnięty.
Oznacza to, że w sytuacji, gdy jednostka operuje na wodach terytorialnych lub w strefie ekonomicznej państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, sposób rozliczenia Pana dochodu określany jest zgodnie z postanowieniami tej umowy. W zależności od konkretnego przypadku może to być metoda wyłączenia z progresją albo metoda proporcjonalnego odliczenia, zgodnie z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz odpowiednimi postanowieniami właściwej umowy międzynarodowej.
W przedmiotowej sprawie, z uwagi na fakt, że jednostka, na której był Pan i nadal jest zatrudniony wykonywała swoją działalność m.in. na wodach norweskich, zastosowanie mogą znaleźć także postanowienia Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Norwegii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania z dnia 9 września 2009 r. (Dz.U. z 2010 r. nr 134, poz. 899). Na jej podstawie dochody osiągane z pracy najemnej wykonywanej na pokładzie jednostek eksploatowanych w żegludze międzynarodowej, mogą podlegać opodatkowaniu w Norwegii.
Z tytułu wykonywania pracy na wodach norweskich był Pan zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego w Norwegii, który w ciągu roku podatkowego został pobrany u źródła przez pracodawcę, a następnie po otrzymaniu wezwania z norweskich organów podatkowych - dopłacił on należną kwotę z tytułu niedopłaty podatku w Norwegii. Jako, że podlega Pan opodatkowaniu tak, w Polsce (ze względu na rezydencję), jak też w Norwegii - przy rozliczeniu podatku w Polsce, zastosowanie znajdzie metoda unikania podwójnego opodatkowania polegająca na proporcjonalnym odliczeniu, przewidziana w art. 22 ust. 1 lit. a) wskazanej Konwencji oraz w art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podkreślić należy, że - dla ustalenia właściwej metody opodatkowania - kluczowe znaczenie ma operowanie statku poza terytorium lądowym państwa, (operowanie w żegludze międzynarodowej) oraz ustalenie jurysdykcji podatkowej państwa, na którego wodach terytorialnych jednostka faktycznie przebywa w trakcie wykonywania pracy.
Został Panu nadany brytyjski kod podatkowy NT (No Tax), co oznacza, że pracodawca zgodnie z wytycznymi HMRC (główny organ administracji podatkowej w Wielkiej Brytanii) nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy w systemie PAYE (Pay As You Earn). Stosowanie kodu NT opiera się na przepisach brytyjskiej ustawy Income Tax (Pay As You Earn) Regulations 2003 (SI 2003/2682), w szczególności Regulations 17 i 19, które uprawniają HMRC do wydawania i zmiany kodów podatkowych oraz nakładają na pracodawcę obowiązek ich stosowania. Kod NT jest nadawany, gdy HMRC ustali, że wynagrodzenie pracownika nie podlega opodatkowaniu w Wielkiej Brytanii, np. z uwagi na brak rezydencji podatkowej w UK lub wykonywanie pracy poza terytorium Zjednoczonego Królestwa. Kod NT podobnie jak ulga Seafarers’ Earnings Deduction (SED), stanowi formę preferencji podatkowej przewidzianej dla marynarzy wykonujących pracę głównie poza terytorium Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii.
Był Pan i nadal jest zatrudniony na statku eksploatowanym w żegludze międzynarodowej, który regularnie wypływał poza wody terytorialne Wielkiej Brytanii. Pana dochód nadal pozostaje w jurysdykcji brytyjskiego systemu podatkowego. Mimo, iż zaliczki nie były pobieranie bezpośrednio na rzecz Wielkiej Brytanii w ramach systemu PAYE (ponieważ na tych wodach nie była eksploatowana jednostka), funkcjonował i nadal funkcjonuje w tym zakresie system, gdzie jest pobierany i przekazywany podatek do odpowiedniej dla eksplorowanych wód jurysdykcji. Jest to tzw. Withholding tax (podatek pobierany u źródła dochodu, tj. przez płatnika w momencie dokonywania wypłaty na rzecz odbiorcy). Ze względu na specyfikę poszczególnych projektów oraz charakter zawijania jednostki do konkretnych portów położonych na określonych wodach terytorialnych, obowiązki podatkowe mogą różnić się w zależności od jurysdykcji podatkowej. W przypadkach, gdy wymaga tego ustawodawstwo właściwe dla armatora, pobierane są odpowiednie zaliczki na podatek dochodowy bezpośrednio u źródła. W związku z przebywaniem jednostki na wodach norweskich, w roku 2024 od Pana pobierany był podatek (Foreign Tax) przekazany następnie do organów administracji podatkowej w Norwegii.
Dochody uzyskiwane w przedstawionych latach przez Pana podlegały i będą podlegać opodatkowaniu w Polsce na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 albo 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2025 r. poz. 163 z późn. zm.). Oznacza to, że na Panu, zarówno w latach poprzednich, jak i w latach przyszłych, ciążył i będzie ciążyć nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce z tytułu dochodów osiągniętych w tytułu świadczenia pracy za granicą.
Stoi Pan na stanowisku, iż na podstawie art. 27g ww. ustawy, przysługiwało Panu i przysługuje prawo do skorzystania z tzw. ulgi abolicyjnej. Ulga ta polega na możliwości pomniejszenia podatku należnego, obliczonego według metody proporcjonalnego zaliczenia, o kwotę stanowiącą różnicę między podatkiem wyliczonym według tej metody a podatkiem wyliczonym przy zastosowaniu metody wyłączenia z progresją (określonej w art. 27 ust. 8 ww. ustawy).
Nie uzyskiwał/nie będzie Pan uzyskiwać dochodów w krajach i na terytoriach wymienionych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych z dnia 28 marca 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 599) oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie wykazu krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. 2024 poz. 1929).
Jest Pan marynarzem, który w latach poprzednich i obecnie wykonuje pracę najemną i zamierza ją kontynuować w latach następnych na jednostkach pływających eksploatowanych w żegludze międzynarodowej przez przedsiębiorstwa z faktycznym zarządem w Wielkiej Brytanii, zatem osiągał Pan i zamierza nadal osiągać dochody z pracy wykonywanej poza terytorium lądowym państw.
Pytania
1)Czy skorzystanie z nielimitowanej ulgi abolicyjnej opisanej w art. 27g ust. 5 ustawy o PIT zależne jest od tego na jakim typie statku wykonuje Pan pracę najemną np. General Cargo Ship, Multi Purpose Support Vessel, Pipe-laying Ship, Diving Support Vessel, Research Vessel?
2)Czy przy utrzymaniu obecnego stanu prawnego rodzaj statku, na którym będzie świadczył Pan pracę nie będzie miał znaczenia, o ile praca ta będzie świadczona poza terytorium lądowym państw?
3)Czy uzyskiwanie przez Pana dochodów w latach 2022-2025 oraz w latach następnych z tytułu pracy najemnej na jednostkach pływających eksploatowanych w żegludze międzynarodowej przez przedsiębiorstwo z siedzibą zarządu w Wielkiej Brytanii, uprawnia Pana do skorzystania z tzw. ulgi abolicyjnej, o której mowa w art. 27g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r poz. 1128 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Na podstawie art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy). Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy, czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).
Zgodnie z art. 5a pkt 47a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o marynarzu - oznacza to marynarza w rozumieniu ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu (Dz. U. z 2020 r. poz. 1353).
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do osób fizycznych wykonujących pracę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiadających centrum interesów życiowych lub gospodarczych w Polsce, niezbędne jest uwzględnienie dyspozycji zawartej w art. 4a tej ustawy, zgodnie z którym przepisy art. 3 ust. 1,1a updof stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie Konwencja z dnia 20 lipca 2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 Nr 250, poz. 1840) w zw. z art. 22 ust. 2 lit. a zastąpionym przez art. 5 ust. 6 Konwencji Wielostronnej implementującej środki traktatowe prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku podpisanej przez Polskę oraz przez Zjednoczone Królestwo dnia 7 czerwca 2017 r.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że jest Pan osobą fizyczną posiadającą rezydencję podatkową w Polsce, gdzie posiada również centrum interesów życiowych. Obecnie i w latach poprzednich wykonuje jako marynarz pracę najemną na pokładzie statków morskich, które są eksploatowane w żegludze międzynarodowej. Statki należą do przedsiębiorstw posiadających zarządy w Wielkiej Brytanii. Na mocy przepisów prawa podatkowego Wielkiej Brytanii uzyskany tam dochód będzie podlegał zwolnieniu w Wielkiej Brytanii i w konsekwencji obowiązek podatkowy przeniesie się do Polski, gdzie zastosowanie będzie miała metoda odliczenia proporcjonalnego zgodnie z zawartą umową pomiędzy Polską a Wielką Brytanią o unikaniu podwójnego opodatkowania. W latach poprzednich oraz w latach następnych nie zamierza Pan osiągać na terytorium Polski żadnego innego dochodu.
Oceniając możliwości zastosowania przez Pana ulgi abolicyjnej w pełnym wymiarze w pierwszej kolejności wskazać należy na treść art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.
Zatem, zgodnie z metodą odliczenia proporcjonalnego podatnik, który osiąga dochody z pracy najemnej za granicą jest zobowiązany do wykazania łącznych dochodów (zarówno krajowych, jak i zagranicznych) w zeznaniu, a od podatku dochodowego obliczonego według skali podatkowej ma prawo odliczyć podatek zapłacony za granicą. Odliczenie to możliwe jest tylko do wysokości podatku przypadającego proporcjonalnie na dochód uzyskany w obcym państwie.
Na mocy art. 27g ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik podlegający obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 1, rozliczający na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 albo 9a uzyskane w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochody:
1)ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1, art. 13, art. 14 lub
2)z praw majątkowych w zakresie praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów z wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej, z wyjątkiem dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu korzystania z tych praw lub rozporządzania nimi
- ma prawo odliczyć od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27 pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2.
Stosownie do art. 27g ust. 2 ww. ustawy, odliczeniu podlega kwota stanowiąca różnicę między podatkiem obliczonym zgodnie z art. 27 ust. 9 albo 9a a kwotą podatku obliczonego od dochodów ze źródeł, o których mowa w ust. 1, przy zastosowaniu do tych dochodów zasad określonych w art. 27 ust. 8. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć wysokości kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w art. 27 ust. 1a pkt 1.
Odliczenia nie stosuje się, gdy dochody ze źródeł, o których mowa w ust. 1, uzyskane zostały w krajach i na terytoriach wymienionych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 23v ust. 2 (art. 27g ust. 3 ww. ustawy).
Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do podatku obliczanego zgodnie z art. 30c (art. 27g ust. 4 ww. ustawy).
Zgodnie z art. 27g ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisu ust. 2 zdanie drugie nie stosuje się do dochodów osiąganych w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 8 lit. a i pkt 9, jeżeli dochody te są osiągane z tytułu pracy lub usług wykonywanych poza terytorium lądowym państw.
Z zacytowanych powyżej przepisów wynika, iż prawo do odliczenia na podstawie art. 27g ustawy przysługuje w sytuacji, kiedy do dochodów z pracy najemnej uzyskanych za granicą ma zastosowanie metoda odliczenia proporcjonalnego. W sytuacji, gdy zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania do uzyskanych dochodów ma zastosowanie ta metoda, bez znaczenia pozostaje czy druga strona umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (drugie państwo) pobiera podatek od danego dochodu. Jednocześnie, w związku z nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wprowadzoną ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123) wysokość ulgi abolicyjnej od 1 stycznia 2021 r. podlega limitowaniu. Podatnicy mający prawo do tej preferencji nadal mogą ją stosować, ale wyłącznie w wysokości nieprzekraczającej kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w art. 27 ust. 1a pkt 1 tej ustawy. Limit ten nie obowiązuje jednak w odniesieniu do dochodów osiąganych poza terytorium Polski ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych, z umowy zlecenia i umowy o dzieło oraz tzw. kontraktu menedżerskiego, jeżeli dochody te są osiągane z tytułu pracy lub usług wykonywanych poza terytorium lądowym państw. Określenie „terytorium lądowe państw” nie zostało zdefiniowane w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z treścią Objaśnień podatkowych z 10 sierpnia 2021 r. dotyczących zasad stosowania ulgi abolicyjnej, o której mowa w art. 27g ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 6 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1776) przewiduje, że Polska wykonuje swoje zwierzchnictwo nad terytorium lądowym oraz wnętrzem ziemi znajdującym się pod nim, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym oraz dnem i wnętrzem ziemi znajdującym się pod nimi, a także w przestrzeni powietrznej znajdującej się nad terytorium lądowym, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym. Zgodnie z przytoczonym przepisem, poza terytorium lądowym państw znajdują się - wyliczone w tym przepisie kategorie zaliczane do terytorium państw inne niż terytorium lądowe, a więc: wnętrze ziemi pod terytorium lądowym państw, morskie wody wewnętrzne i morze terytorialne oraz dno i wnętrze ziemi znajdujące się pod nimi, a także przestrzeń powietrzna znajdująca się nad terytorium lądowym, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym, a także - obszary niestanowiące terytorium państw, w tym obszary podlegające ograniczonej jurysdykcji państw.
W związku z powyższym, do rozliczenia dochodów z uwzględnieniem ulgi abolicyjnej w pełnej wysokości (bez stosowania wprowadzonego limitu) uprawnieni są podatnicy osiągający zagraniczne dochody poza terytorium lądowym państw, w ramach niektórych zawodów takich jak np. marynarze, stewardesy lub piloci.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawca podlegający nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, w związku z uzyskiwaniem w latach poprzednich i w latach przyszłych dochodów z pracy najemnej na pokładzie statków morskich, w sytuacji gdy do dochodów tych będzie miała zastosowanie - zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania - metoda proporcjonalnego zaliczenia i dochody te nie zostały i nie zostaną uzyskane w krajach i na terytoriach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych - mógł dokonać odliczenia ww. ulgi abolicyjnej. Do Pana dochodów nie będzie miał zastosowania limit, o którym mowa w zdaniu drugim przepisu art. 27g ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bo - jak Pan wskazuje - statki morskie, na których wykonuje pracę, są eksploatowane w żegludze międzynarodowej. Zatem osiąga Pan dochody z tytułu pracy najemnej wykonywanej poza terytorium lądowym państw. Jak wynika z analizowanego przepisu, możliwość skorzystania z omawianej ulgi nie jest uzależniona od rodzaju statku, na którym świadczona jest praca. Pana zdaniem możliwość skorzystania z nielimitowanej ulgi abolicyjnej określonej w art. 27g ust. 5 „Przepisu ust. 2 zdanie drugie nie stosuje się do dochodów osiąganych w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 8 lit. a i pkt 9, jeżeli dochody te są osiągane z tytułu pracy lub usług wykonywanych poza terytorium lądowym państw”, a takim właśnie jest Pana dochód. Jednocześnie wskazać należy, że jedynym kryterium zastosowania nielimitowanej ulgi abolicyjnej jest praca lub wykonywanie usług poza terytorium lądowym państw.
Był Pan uprawniony i tym samym będzie więc mógł w opisanych warunkach skorzystać z ulgi w pełnym wymiarze. W sytuacji wykonywania w latach następnych pracy najemnej w niezmienionych okolicznościach poza terytorium lądowym państw, również będzie miał Pan możliwość skorzystania z ulgi abolicyjnej w pełnym wymiarze, bez względu na rodzaj statku (np. General Cargo Ship, Multi Purpose Support Vessel, Pipe-laying Ship, Diving Support Vessel, Research Vessel).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie możliwości zastosowania ulgi abolicyjnej bez ograniczenia kwotowego oraz braku wpływu rodzaju statku na którym wykonywana jest praca na tę ulgę, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
We wniosku wskazał Pan m.in. że jest Pan polskim rezydentem podatkowym. Jest Pan osobą fizyczną, posiadającą w myśl obowiązujących przepisów podatkowych rezydencję podatkową w Polsce, gdzie posiada także centrum interesów życiowych.
W latach 2022-2025 wykonywał/wykonuje Pan pracę najemną na jednostkach pływających eksploatowanych w żegludze międzynarodowej przez przedsiębiorstwo z zarządem w Wielkiej Brytanii jako marynarz. W latach następnych zamierza Pan kontynuować pracę na jednostkach pływających eksploatowanych w żegludze międzynarodowej przez przedsiębiorstwo z zarządem w Wielkiej Brytanii.
W latach 2022-2025 wykonywał/wykonuje Pan pracę na jednostkach pływających w trybie żeglugi międzynarodowej w rozumieniu definicji przewidzianej w art. 5a pkt 48 o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednostki są i będą eksploatowane na wodach międzynarodowych. Jednostki pływające na których wykonywał/wykonuje/będzie wykonywać Pan pracę najemną w latach 2022-2025 były/są/będą klasyfikowane jako (…) tj. statek drobnicowy.
Z tytułu wykonywania pracy na wodach norweskich był Pan zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego w Norwegii, który w ciągu roku podatkowego został pobrany u źródła przez pracodawcę, a następnie po otrzymaniu wezwania z norweskich organów podatkowych - dopłacił on należną kwotę z tytułu niedopłaty podatku w Norwegii.
Dochody uzyskiwane w przedstawionych latach przez Pana podlegały i będą podlegać opodatkowaniu w Polsce na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 albo 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Nie uzyskiwał/nie będzie Pan uzyskiwać dochodów w krajach i na terytoriach wymienionych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych z dnia 28 marca 2019 r. oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie wykazu krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Osiągał Pan i zamierza nadal osiągać dochody z pracy wykonywanej poza terytorium lądowym państw.
Z przedstawionych przez Pana pytań wynika, że Pana wątpliwości dotyczą możliwości skorzystania z nielimitowanej ulgi abolicyjnej oraz ewentualnego wpływu rodzaju statku na którym wykonywana jest praca na możliwość skorzystania z tej ulgi.
Przystępując do oceny możliwości zastosowania przez Pana ulgi abolicyjnej w pełnym wymiarze (bez stosowania ograniczenia kwotowego) w pierwszej kolejności wskazać należy na treść art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.
Stosownie do art. 27 ust. 9a ww. ustawy:
W przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasady określone w ust. 9 stosuje się odpowiednio.
Zatem, zgodnie z metodą odliczenia proporcjonalnego, podatnik, który osiąga dochody z pracy najemnej za granicą jest zobowiązany do wykazania łącznych dochodów (zarówno krajowych, jak i zagranicznych) w zeznaniu, a od podatku dochodowego obliczonego według skali podatkowej ma prawo odliczyć podatek zapłacony za granicą. Odliczenie to możliwe jest tylko do wysokości podatku przypadającego proporcjonalnie na dochód uzyskany w obcym państwie.
Na podstawie art. 27g ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Podatnik podlegający obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 1, rozliczający na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 albo 9a uzyskane w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochody:
1)ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1, art. 13, art. 14, lub
2)z praw majątkowych w zakresie praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, z wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej, z wyjątkiem dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu korzystania z tych praw lub rozporządzania nimi
- ma prawo odliczyć od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2.
Przepis ten w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. nie umożliwia pomniejszania podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27 o kwotę składki, o której mowa w art. 27b.
Stosownie do art. 27g ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Odliczeniu podlega kwota stanowiąca różnicę między podatkiem obliczonym zgodnie z art. 27 ust. 9 albo 9a a kwotą podatku obliczonego od dochodów ze źródeł, o których mowa w ust. 1, przy zastosowaniu do tych dochodów zasad określonych w art. 27 ust. 8. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć kwoty 1360 zł.
Natomiast w myśl art. 27g ust. 3 ustawy:
Odliczenia nie stosuje się, gdy dochody ze źródeł, o których mowa w ust. 1, uzyskane zostały w krajach i na terytoriach wymienionych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 23v ust. 2.
W myśl art. 27g ust. 4 ustawy:
Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do podatku obliczanego zgodnie z art. 30c.
Stosownie do art. 27g ust. 5:
Przepisu ust. 2 zdanie drugie nie stosuje się do dochodów osiąganych w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 8 lit. a i pkt 9, jeżeli dochody te są osiągane z tytułu pracy lub usług wykonywanych poza terytorium lądowym państw.
Z zacytowanych powyżej przepisów wynika, iż prawo do odliczenia na podstawie art. 27g ustawy przysługuje w sytuacji, kiedy do dochodów z pracy najemnej uzyskanych za granicą ma zastosowanie metoda odliczenia proporcjonalnego. W sytuacji, gdy zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania do uzyskanych dochodów ma zastosowanie ta metoda, bez znaczenia pozostaje czy druga strona umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (drugie państwo) pobiera podatek od danego dochodu. Analogicznie w sytuacji, gdy zgodnie z Konwencją MLI do uzyskanych dochodów ma zastosowanie metoda proporcjonalnego zaliczenia, bez znaczenia pozostaje, czy drugie państwo pobiera podatek od danego dochodu.
Jednocześnie, w związku z nowelizacjami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość ulgi abolicyjnej od 1 stycznia 2021 r. podlega limitowaniu. Podatnicy mający prawo do tej preferencji nadal mogą ją stosować, ale wyłącznie w wysokości wynikającej z przepisu. Limit ten nie obowiązuje jednak w odniesieniu do dochodów osiąganych poza terytorium Polski m.in. ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych, z umowy zlecenia i umowy o dzieło, jeżeli dochody te są osiągane z tytułu pracy lub usług wykonywanych poza terytorium lądowym państw.
Określenie „terytorium lądowe państw” nie zostało zdefiniowane w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z treścią Objaśnień podatkowych z 10 sierpnia 2021 r. dotyczących zasad stosowania ulgi abolicyjnej, o której mowa w art. 27g ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 6 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1776) przewiduje, że Polska wykonuje swoje zwierzchnictwo nad terytorium lądowym oraz wnętrzem ziemi znajdującym się pod nim, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym oraz dnem i wnętrzem ziemi znajdującymi się pod nimi, a także w przestrzeni powietrznej znajdującej się nad terytorium lądowym, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym.
Zgodnie z przytoczonym przepisem, poza terytorium lądowym państw znajdują się:
·wyliczone w tym przepisie kategorie zaliczane do terytorium państw inne niż terytorium lądowe, a więc: wnętrze ziemi pod terytorium lądowym państw, morskie wody wewnętrzne i morze terytorialne oraz dno i wnętrze ziemi znajdujące się pod nimi, a także przestrzeń powietrzna znajdująca się nad terytorium lądowym, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym, a także
·obszary niestanowiące terytorium państw, w tym obszary podlegające ograniczonej jurysdykcji państw.
W związku z powyższym, do rozliczenia dochodów z uwzględnieniem ulgi abolicyjnej w pełnej wysokości (bez stosowania wprowadzonego limitu) uprawnieni są podatnicy osiągający zagraniczne dochody poza terytorium lądowym państw, w ramach niektórych zawodów takich jak np. marynarze, stewardesy lub piloci.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że skoro podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, i uzyskuje dochody z pracy najemnej na pokładzie statków, to w sytuacji gdy do dochodów tych ma zastosowanie – zgodnie właściwą umową/konwencją o unikaniu podwójnego opodatkowania lub Konwencją MLI – metoda proporcjonalnego zaliczenia i dochody te nie zostały uzyskane w krajach i na terytoriach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych – może Pan dokonać odliczenia ww. ulgi abolicyjnej. Do dochodów tych nie ma zastosowania limit, o którym mowa w zdaniu drugim przepisu art. 27g ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ – jak Pan wskazuje – osiąga Pan i będzie osiągał dochody z tytułu pracy wykonywanej poza terytorium lądowym państw.
Z analizowanego przepisu, wynika bowiem, że możliwość skorzystania z nielimitowanej ulgi abolicyjnej jest uzależniona m.in. od rozliczania w Polsce dochodów na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 lub 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wykonywania pracy poza terytorium lądowym. Okoliczność spełnienia tych warunków została wprost przez Pana wskazana w opisie zdarzenia.
Żadna z przesłanek wymienionych w przepisie nie wskazuje na rodzaj jednostki, czy też konieczność jej eksploatacji w żegludze międzynarodowej w rozumieniu art. 5a pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji uznać należy, że zarówno rodzaj jednostki na której wykonywana jest praca, jak też okoliczność jej eksploatacji w żegludze międzynarodowej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma bezpośredniego znaczenia dla zastosowania ulgi.
Może Pan zatem w przedstawionej sytuacji – przy spełnieniu wskazanych powyżej warunków wynikających z przepisu – skorzystać w składanych zeznaniach podatkowych z ulgi w pełnym wymiarze.
W przypadku wykonywania w latach następnych pracy najemnej w niezmienionych okolicznościach poza terytorium lądowym państw, również będzie miał Pan możliwość skorzystania z ulgi abolicyjnej w pełnym wymiarze, bez względu na rodzaj statku, o ile nie ulegnie zmianie stan prawny.
Dodatkowe informacje
Końcowo wskazać należy, iż przedmiotem interpretacji indywidualnej, była wyłącznie ocena Pana stanowiska w zakresie możliwości zastosowania ulgi abolicyjnej bez ograniczenia kwotowego. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o sposobie opodatkowania otrzymywanych przez Pana wynagrodzeń na tle konwencji/umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub Konwencji MLI. Okoliczność opodatkowania Pana dochodu przy zastosowaniu metody odliczenia proporcjonalnego stanowiła element opisanego zdarzenia i nie podlegała ocenie w ramach interpretacji.
O ile bowiem należy się zgodzić, że rodzaj statku czy okoliczności związane z eksploatacją statku nie mają wpływu na stosowanie ograniczenia kwotowego ulgi abolicyjnej, niemniej jednak kwestie związane z rodzajem statku, a w szczególności sposobem jego wykorzystywania mogą mieć istotne znaczenie dla ustalenia właściwej metody unikania podwójnego opodatkowania – kwestia ta jednak nie była przedmiotem Pana pytań i rozstrzygnięcia.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
