Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.893.2025.1.AD
Sprzedaż drewna opałowego uzyskanego z wycinki drzew w celu przywrócenia gruntów do użytkowania rolniczego nie stanowi działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 listopada 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 14 listopada 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczypodatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży drewna opałowego. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(...) 2025 r. dokonała Pani od Skarbu Państwa zakupu gruntów rolnych o powierzchni 13,19 ha. Grunty te położone są w obrębie A, gmina B i na dzień sprzedaży grunty rolne od dłuższego czasu są odłogowane, zadrzewione, zakrzaczone i porośnięte wysoką trawą.
Podjęła Pani decyzję o przywróceniu przedmiotowych gruntów do użytkowania rolniczego, tj. zamierza Pani obsiać je (...).
W tym celu (...) 2025 r. wystąpiła Pani do Wójta Gminy B z wnioskiem o wyrażenie zgody na usuniecie drzew i krzewów.
Wójt Gminy B w postanowieniu z (...) 2025 r. poinformował Panią o braku wymagalności zgody do usuniecie z gruntów rolnych drzew i krzewów w celu przywrócenia ich do użytkowania rolniczego.
W toku prac przywracających grunty do użytkowania rolniczego dokonana zostanie wycinka drzew oraz usunięcie ich korzeni.
Uzyskane w ten sposób drewno opałowe oraz biomasę, która powstała w toku tych prac zamierza Pani sprzedać.
W celu sprzedaży drewna opałowego jak i powstałej biomasy nie zostaną podjęte żadne dodatkowe prace, tj. wycięte drzewa nie zostaną pocięte ani porąbane co spowodowałoby wzrost wartości tego drewna i świadczyłoby o jego przerobie.
Pytanie
Czy do sprzedaży drewna opałowego przez rolnika w opisanym stanie faktycznym będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Stanowisko Pani w sprawie
Pani zdaniem Pani, sprzedaż pozyskanego drewna oraz biomasy stanowi przychód z działalności rolniczej, która podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zasadność tego stwierdzenia wynika z faktu, że drewno jak i biomasa nie są produktem przetworzonym i pozyskiwane zostaną z prac niezbędnych dla zachowania dobrej kultury rolnej w tym przywrócenia gruntów do użytkowania rolniczego.
Ponadto pozyskane drewno jak i biomasa są efektem wykorzystania naturalnych procesów wzrostu roślin pochodzących z własnych gruntów, trwającego powyżej 1 miesiąca jak i nie zostaną poddane dalszej obróbce, co jest zgodne z definicją działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Stosownie do art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost wynoszą co najmniej:
1) miesiąc - w przypadku roślin,
2) 16 dni w przypadku wysoko intensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3) 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4) 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt - licząc od dnia nabycia.
W związku z art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działami specjalnymi produkcji rolnej są uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin in vitro, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
W związku z art. 2 ust. 3a wyżej wymienionej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym załącznikiem nr 2.
W myśl art. 2 ust. 4 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 o łącznej powierzchni przekraczającej 1ha lub 1ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w przepisie art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter wyczerpujący.
Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest wytwarzanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkcja roślinna), chowu lub hodowli (produkcja zwierzęca).
Powyższe oznacza, że wszelkie produkty działalności rolniczej powstają wyłącznie na skutek działania normalnych biologicznych procesów wzrostu.
Porównując stan prawny ze stanem faktycznym można stwierdzić, że posiadając około 13 ha gruntów rolnych jest Pani rolnikiem.
Planowana przez nią sprzedaż drewna i biomasy drzewnej pozyskanych w wyniku prac pielęgnacyjnych, tj. prac przywracających grunty do użytkowania rolniczego stanowi działalność rolniczą. Ponadto, drewno jak i biomasa drzewna pozyskane zostaną z własnych gruntów i nie będą podlegać dalszemu przerobowi czy też uszlachetnieniu.
W takim stanie faktycznym Pani zdaniem, uzyskany z tego tytułu przychód będzie przychodem z działalności rolniczej, a tym samym będzie on podlegał wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady opodatkowania
Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.).
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Powyższe wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź od których zaniechano poboru podatku.
Wyłączenie zastosowania przepisów ustawy
Wyjątek od ogólnej zasady powszechności opodatkowania ustawodawca zawarł m.in. w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy:
Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1) miesiąc - w przypadku roślin,
2) 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3) 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4) 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
– licząc od dnia nabycia.
Ponadto zauważam, że zgodnie z art. 2 ust. 4 omawianej ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1344 ze zm.)
Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Z kolei na podstawie definicji zawartej w art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
W myśl natomiast art. 2 ust. 3a ww. ustawy:
Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.
Załącznik nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego” określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt, z uwagi na ich rozmiary, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej, a także normy szacunkowe dochodu rocznego odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzajów produkcji zwierzęcej.
Jednocześnie informacje zawarte w tym załączniku mają znaczenie dla oceny, czy danego rodzaju działalność w ogóle ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli bowiem danego rodzaju uprawa, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie są wymienione w treści Załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla, czy też chów są działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji – do przychodów z tej działalności nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pani wniosek
Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że:
·(...) 2025 r. dokonała Pani zakupu gruntów rolnych o powierzchni 13,19 ha, które zamierza Pani obsiać (...).
·Ww. grunty od dłuższego czasu są odłogowane, zadrzewione, zakrzaczone i porośnięte wysoką trawą. W związku z czym w celu przywrócenia ich do użytkowania rolniczego dokona Pani wycinki drzew oraz usunięcia ich korzeni.
Wątpliwości Pani budzi kwestia czy w sytuacji przedstawionej we wniosku do sprzedaży drewna opałowego będzie miał zastosowanie wskazany przez Panią przepis art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pani zdaniem, sprzedaż pozyskanego drewna stanowi przychód z działalności rolniczej, która podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na względzie powołane przepisy prawne oraz kierując się treścią wniosku nie mogę zgodzić się z Pani stanowiskiem.
Z definicji zawartej w art. 2 ust. 2 omawianej ustawy wynika, że działalność rolnicza to działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym), w tym również produkcja.
Zatem elementami istotnymi definicji są nie tylko określenia „wytwarzanie”, ale i „produkt roślinny”, "produkt zwierzęcy” i „stan nieprzetworzony (naturalny)” oraz „produkcja”.
Określenie zaś „produkcja” to: zorganizowana działalność ludzka mająca na celu seryjne wytwarzanie określonych dóbr materialnych (Słownik języka polskiego, red. S. Dubisz, Warszawa 2008, s. 563); wytwarzanie dóbr materialnych, zajmowanie się produkcją czegoś (Słownik języka polskiego, red. B. Dunaj, Warszawa 1996, s. 854).
Zatem określenie „działalność rolnicza” to działalność polegająca na produkcji - a więc zorganizowanej działalności ludzkiej - dóbr materialnych o charakterze roślinnym lub zwierzęcym.
Jednocześnie należy zauważyć, że w żadnym z przykładów określonych w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca nie wskazał, by zaliczyć do działalności rolniczej pośrednie efekty tej działalności - zalicza tylko efekty bezpośrednie.
Takie rozumienie tej definicji jest istotne także dlatego, że przepis art. 2 ust. 1 pkt 1 cytowanej na wstępie ustawy określa wyjątek od zasady opodatkowania przychodów podatkiem dochodowym od osób fizycznych. To zaś oznacza obowiązek ścisłej, nierozszerzającej wykładni pojęcia „działalność rolnicza”.
Zatem z definicji działalności rolniczej zawartej w art. 2 ust. 2 omawianej ustawy i przykładowo wymienionych w niej produktów - będących wytworami tej działalności - wynika, że są nimi tylko produkty bezpośredniej działalności rolniczej.
Bez wątpienia drzewa są roślinami i dobrami materialnymi, lecz trudno w sytuacji opisanej we wniosku przyjąć, by były one wytworem z działalności rolniczej, skoro już we wniosku podała Pani, że na dzień sprzedaży grunty rolne od dłuższego czasu były odłogowane, zadrzewione, zakrzaczone i porośnięte wysoką trawą. Co wyklucza usunięte drewno jako wytwór zorganizowanej Pani działalności rolniczej.
Usunięcie drzew nie jest zatem w Pani przypadku przejawem celowej, zorganizowanej działalności, lecz czynnością poboczną.
Są to prace porządkowe mające na celu przywróceniu przedmiotowych gruntów do użytkowania rolniczego, by mogła je Pani zgodnie z zamierzeniami obsiać (...).
Niewątpliwie sprzedaż drewna powstałego w wyniku wycinki jest dla Pani uzasadniona zarówno z praktycznego jak i ekonomicznego punktu widzenia. Nie zmienia to jednak faktu, że sprzedaż ta nie będzie spełniać definicji rolniczej.
W świetle powyższego nie sposób uznać, że sprzedaż drewna w sytuacji opisanej we wniosku stanowić będzie przychód z działalności rolniczej, a tym samym na podstawieart. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W świetle powyższego stanowisko Pani uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie informuję, że przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie oceny prawnej stanowiska Pani w zakresie nakreślonym przez Panią przepisem prawa podatkowego, tj. art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bez rozstrzygania ewentualnych skutków podatkowych zbycia drewna oraz biomasy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
