Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.567.2025.2.BM
Przychody z działalności usługowej w zakresie zarządzania rozwojem produktów cyfrowych, które nie obejmuje usług programistycznych ani doradztwa zarządczego, mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%, o ile aktywność ta mieści się w kategorii PKWiU 70.22.20.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 października 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącyzryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Wniosek został uzupełniony 5 i 28 listopada 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w Polsce (B2B) od blisko roku. Od ponad dziesięciu lat zawodowo zajmuje się product managementem produktów cyfrowych – w szczególności aplikacji mobilnych oraz systemów internetowych – świadcząc usługi wyłącznie na rzecz przedsiębiorców (B2B). Działalność ma charakter ciągły i zorganizowany, przy czym w danym czasie Wnioskodawca obsługuje równolegle zwykle 1–3 projektów.
Przedmiot usług (rzeczywisty zakres czynności):
1. identyfikowanie potrzeb użytkowników i wymagań biznesowych dla konkretnego produktu cyfrowego;
2. projektowanie i utrzymywanie planu rozwoju produktu, ustalanie KPI/metryk produktowych;
3. priorytetyzacja funkcji, przygotowywanie opisów wymagań (sposoby użycia, kryteria oceny), organizowanie odbiorów funkcjonalności;
4. koordynacja i ukierunkowywanie pracy zespołu programistów (planowanie sprintów, doprecyzowywanie wymagań, odbiory funkcjonalności);
5. prowadzenie badań potrzeb rynku/użytkowników, testów koncepcji, analizy retencji/konwersji i rekomendowanie iteracji;
6. przygotowywanie artefaktów produktowych (briefy, specyfikacje koncepcyjne, makiety/wireframes o charakterze nietechnicznym);
7. współpraca z interesariuszami (marketing, sprzedaż, zarząd) przy wdrożeniach i kolejnych iteracjach produktu.
Istotne wyłączenia (czego Wnioskodawca nie robi):
1. Wnioskodawca nie wykonuje programowania (nie tworzy kodu, nie refaktoryzuje, nie implementuje testów) i nie świadczy usług wytwarzania oprogramowania w rozumieniu usług programistycznych PKWiU 62.01;
2. nie świadczy doradztwa w zakresie informatyki (PKWiU 62.02), nie administruje systemami/ serwerami, nie prowadzi utrzymania/hostingu;
3. nie świadczy ogólnego doradztwa w zakresie zarządzania (PKWiU 70.22) dotyczącego całej organizacji klienta; wsparcie dotyczy wyłącznie konkretnego produktu i ma charakter koordynacyjnoproduktowy, a nie strategiczno-korporacyjny;
4. nie przenosi majątkowych praw autorskich do oprogramowania (nie jest wytwórcą kodu). Rezultaty mają charakter koncepcyjno-produktowy i organizacyjny.
Model współpracy i rozliczeń:
1. umowy B2B (stałe lub czasowe), wynagrodzenie najczęściej ryczałt miesięczny albo stawka godzinowa, rozliczane fakturą;
2. miejsce wykonywania: zdalnie i/lub w siedzibie klienta w Polsce (sporadycznie UE); brak stałego miejsca prowadzenia działalności poza RP.
3. Dokumentacja: umowy B2B, zakresy prac/scope, raporty sprintów/roadmapy, protokoły odbioru (jeżeli wymagane), faktury sprzedaży, ewidencja przychodów.
Kwalifikacje zawodowe (dla opisu charakteru usług): (...)
Cel gospodarczy: zwiększanie wartości biznesowej i użyteczności produktów cyfrowych klientów poprzez właściwe kształtowanie i koordynację prac produktowych.
Wnioskodawca zamierza kontynuować oraz rozszerzać dotychczasowy model świadczenia usług product management:
1. planowane jest zawieranie kolejnych umów B2B o analogicznym zakresie (koordynacja rozwoju produktów cyfrowych, bez programowania i bez doradztwa IT/zarządczego);
2. liczba równoległych projektów może zwiększyć się do 2–3 w danym okresie, przy utrzymaniu tego samego charakteru czynności;
3. wynagrodzenie pozostanie ustalane jako miesięczny ryczałt lub stawka godzinowa, rozliczana fakturą.
Wnioskodawca zamierza opodatkowywać przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% właściwej dla działalności usługowej, przy czym zakres usług nie będzie obejmował czynności kwalifikowanych do stawek wyższych (w szczególności PKWiU 62.01, 62.02, 70.22).
Uzupełnienie wniosku
1) Szczegółowy charakter poszczególnych czynności: „na czym polegają
/czego dotyczą /jaki efekt /jak wykorzystuje to kontrahent”
·Identyfikacja potrzeb użytkowników i wymagań biznesowych
Na czym polega: aktywności mające na celu odkrycie potrzeb użytkowników, tzw. discovery tj: wywiady z interesariuszami, warsztaty, rozpoznanie konkurencji, analiza danych produktowych.
Czego dotyczy: konkretny produkt cyfrowy klienta.
Efekt: lista potrzeb/wymagań i zdefiniowane problemu do rozwiązania.
Wykorzystanie przez kontrahenta: podstawa do planu rozwoju produktu cyfrowego.
·Plan rozwoju (roadmapa) i KPI/metryki
Na czym polega: ułożenie celów, etapów i mierników (np. aktywacja, retencja, konwersja).
Efekt: zaakceptowana przez klienta roadmapa + zestaw mierników sukcesu (KPI).
Wykorzystanie: mierzenie postępu i nadawanie priorytetów.
·Priorytetyzacja funkcji, user stories, kryteria akceptacji, organizacja odbiorów
Na czym polega: porządkowanie zadań do wykonania (np. bazując na (...)), pisanie historyjek użytkownika (user stories) i kryteriów akceptacji dostarczonej funkcjonalności (acceptance criteria), koordynacja odbiorów.
Efekt: gotowe do realizacji przez programistów elementy backlogu.
Wykorzystanie: wejście do sprintów zespołu developerskiego, podstawy do wdrożeń.
·Koordynacja pracy zespołu developerskiego
Na czym polega: planowanie sprintów, doprecyzowanie wymagań, udział w przeglądach, odbiorach.
Efekt: zrealizowane funkcjonalności zgodnie z akceptacją biznesową.
Wykorzystanie: przekazanie do wdrożenia w środowiskach klienta.
(Uwaga: nie Wnioskodawca wykonuje programowania ani administrowania systemami).
·Badania i testy koncepcji
Na czym polega: przeprowadzanie w podstawowym zakresie oraz zlecanie do zespołu eksperckiego testów użyteczności, ankiet, eksperymentów (A/B), analizy retencji/konwersji.
Efekt: rekomendacje zmian/ulepszeń produktu.
Wykorzystanie: aktualizacja roadmapy i backlogu.
·Artefakty produktowe (briefy/specyfikacje/makiety nietechniczne) Na czym polega: przygotowanie koncepcyjnych materiałów opisujących funkcjonalność.
Efekt: dokumentacja produktowa zrozumiała dla biznesu i specjalistów IT.
Wykorzystanie: baza do realizacji przez zespół developerski.
(Uwaga: Wnioskodawca nie tworzy kodu, nie projektuje interfejsów UI „high-fidelity”).
·Współpraca z interesariuszami
Na czym polega: uzgodnienia z marketingiem/sprzedażą/zarządem dot. wdrożeń i release planu.
Efekt: aktualizacja roadmapy, spójne wdrożenia i plan publikacji zmian.
Wykorzystanie: skoordynowane wydania produktu i pomiar efektów.
2) Szczegółowe czynności w ramach punktów 1–7
Ad 1: discovery (warsztaty, wywiady), analiza danych, mapowanie procesów; wynik – lista wymagań/problemów.
Ad 2: opracowanie roadmapy (cele kwartalne/miesięczne), ustalenie KPI/OKR; cykliczne przeglądy i aktualizacje.
Ad 3: priorytetyzacja (np. (...)), przygotowanie user stories i acceptance criteria; organizacja odbiorów funkcjonalności.
Ad 4: planowanie sprintów, doprecyzowanie wymagań, akceptacje biznesowe odbiorów; bez prac programistycznych/administracyjnych.
Ad 5: testy koncepcji i użyteczności, badania ankietowe, analityka produktowa (retencja/konwersja); rekomendacje iteracji.
Ad 6: przygotowanie briefów/specyfikacji/makiet koncepcyjnych; brak projektowania graficznego finalnej warstwy UI i brak kodowania.
Ad 7: synchronizacja z działami klienta; przygotowanie planu release’ów; wsparcie komunikacji zmian.
Wnioskodawca świadczy jedną usługę kompleksową - product management. Wymienione czynności są elementami pomocniczymi i pozostają ze sobą funkcjonalnie powiązane – służą jednemu świadczeniu głównemu (koordynacja rozwoju konkretnego produktu cyfrowego).
Każda z czynności (Ad 2 pkt 1–7) ma charakter pomocniczy wobec świadczenia głównego i bezpośrednio mu służy (nie są celem samym w sobie).
Czynności nie mają charakteru doradczego, mają koordynacyjno-produktowy charakter związany z konkretnym produktem. Wnioskodawca nie świadczy doradztwa w zakresie informatyki (PKWiU 62.02), nie wykonuje usług programistycznych (PKWiU 62.01) ani ogólnego doradztwa w zakresie zarządzania (PKWiU 70.22).
Kontrahenci nabywają usługę jako pakiet (świadczenie kompleksowe). Wnioskodawca nie oferuje i nie rozlicza tych czynności jako odrębnych usług. Wynagrodzenie dotyczy całości usługi product management; brak odrębnych płatności za poszczególne elementy.
Rozliczenie następuje fakturą miesięczną na podstawie umowy. Wynagrodzenie nie jest uzależnione od wdrożenia konkretnej funkcjonalności; obejmuje bieżącą obsługę i koordynację produktową.
W stosunku do Wnioskodawcy nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy o ryczałcie, nie przekroczono limitu 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a). Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze ryczałtu. Nie ma powiązania z kontrahentem (art. 23m ust. 1 pkt 4 PIT).
Pytanie
1.Czy przychody Wnioskodawcy z tytułu usług product management opisanych powyżej – polegających na koordynacji rozwoju produktów cyfrowych (bez wykonywania programowania, bez doradztwa w zakresie informatyki oraz bez ogólnego doradztwa w zakresie zarządzania) – mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% jako działalność usługowa (np. kwalifikowana w grupowaniu PKWiU 74.90.2 – Pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane), zarówno w odniesieniu do zaistniałego stanu faktycznego, jak i zdarzeń przyszłych?
2.W przypadku uznania przez organ, że właściwe jest inne grupowanie, jaka jest prawidłowa klasyfikacja PKWiU dla wskazanych usług product management i jaka stawka ryczałtu ma zastosowanie, z uwzględnieniem że usługi te nie stanowią:
(a) usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU 62.01),
(b) doradztwa w zakresie informatyki (PKWiU 62.02), ani
(c) ogólnego doradztwa w zakresie zarządzania (PKWiU 70.22)?
Pani stanowisko w sprawie
Zakres czynności Wnioskodawcy ma charakter usług koordynacyjno-produktowych (product management) dotyczących konkretnego produktu cyfrowego. Usługi te nie polegają na wytwarzaniu oprogramowania (programowania, kodowania), nie obejmują doradztwa informatycznego ani ogólnego doradztwa zarządczego dla całej organizacji. Rezultatem jest ukierunkowanie prac rozwojowych, dokumentacja produktowa, priorytetyzacja i odbiory – a nie kod źródłowy czy ekspertyza IT/strategiczna.
W ocenie Wnioskodawcy, właściwe jest zaklasyfikowanie usług do PKWiU 74.90.2 „Pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane” (ewentualnie inne pokrewne grupowanie o charakterze usługowym nieobjęte działem 62 „Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki” oraz nieobjęte działem 70.22 „Doradztwo w zakresie zarządzania”). Dla działalności usługowej nieobjętej stawkami szczególnymi zastosowanie znajduje stawka ryczałtu 8,5% (na podstawie przepisów o ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych). Konsekwentnie – przy zachowaniu wskazanego zakresu – nie znajdują zastosowania stawki wyższe, właściwe dla usług programistycznych (62.01), doradztwa IT (62.02) ani ogólnego doradztwa zarządczego (70.22).
Wnioskodawca spełnia warunki do opodatkowania ryczałtem (prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą; usługi nie mieszczą się w wyłączeniach dla ryczałtu; przychody mieszczą się w limitach ustawowych; nie wykonuje działalności w zakresie objętym zakazami/wyłączeniami z ryczałtu). Brak jest także przesłanek do uznania, że usługi faktycznie mają charakter programistyczny, IT-doradczy lub ogólnozarządczy.
W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychody z usług product management, opisanych w stanie faktycznym i planowanych jako zdarzenia przyszłe, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% jako działalność usługowa (z właściwą klasyfikacją poza działem 62 i 70.22). W razie odmiennej oceny klasyfikacyjnej przez organ, Wnioskodawca wnosi o wskazanie właściwego grupowania i odpowiadającej mu stawki ryczałtu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz.163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m), art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
– 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
– 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)
– 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym, że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Co do zasady, przychody z działalności usługowej są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju usług do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których stosowane są odmienne stawki.
W tym miejscu zauważyć trzeba, że powołany art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15% przychodów ze świadczenia m.in. usług związanych z doradztwem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.) innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Natomiast powołany art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przewidujący stawkę ryczałtu 12%, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, a w przypadku PKWiU ex 62.02, wskazuje na związek świadczonych usług z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Z wniosku wynika, że w jest Pani osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą i zajmuje się product managementem produktów cyfrowych – w szczególności aplikacji mobilnych oraz systemów internetowych – świadcząc usługi wyłącznie na rzecz przedsiębiorców (B2B), które obejmują następujące czynności: identyfikowanie potrzeb użytkowników i wymagań biznesowych dla konkretnego produktu cyfrowego, projektowanie i utrzymywanie planu rozwoju produktu, ustalanie KPI/metryk produktowych, priorytetyzacja funkcji, przygotowywanie opisów wymagań (sposoby użycia, kryteria oceny), organizowanie odbiorów funkcjonalności, koordynacja i ukierunkowywanie pracy zespołu programistów (planowanie sprintów, doprecyzowywanie wymagań, odbiory funkcjonalności), prowadzenie badań potrzeb rynku/użytkowników, testów koncepcji, analizy retencji/konwersji i rekomendowanie iteracji, przygotowywanie artefaktów produktowych (briefy, specyfikacje koncepcyjne, makiety/wireframes o charakterze nietechnicznym), współpraca z interesariuszami (marketing, sprzedaż, zarząd) przy wdrożeniach i kolejnych iteracjach produktu. Zaznaczyła Pani, że świadczy jedną usługę kompleksową – product management, a wymienione czynności są elementami pomocniczymi i pozostają ze sobą funkcjonalnie powiązane, tj. służą jednemu świadczeniu głównemu (koordynacja rozwoju konkretnego produktu cyfrowego). Każda z czynności ma charakter pomocniczy wobec świadczenia głównego i bezpośrednio mu służy (nie są celem samym w sobie). Dodatkowa wskazała Pani, że nie wykonuje programowania (nie tworzy kodu, nie refaktoryzuje, nie implementuje testów) i nie świadczy usług wytwarzania oprogramowania w rozumieniu usług programistycznych PKWiU 62.01; nie świadczy doradztwa w zakresie informatyki (PKWiU 62.02), nie administruje systemami/ serwerami, nie prowadzi utrzymania/hostingu; nie świadczy ogólnego doradztwa w zakresie zarządzania (PKWiU 70.22) dotyczącego całej organizacji klienta; wsparcie dotyczy wyłącznie konkretnego produktu i ma charakter koordynacyjno-produktowy, a nie strategiczno-korporacyjny oraz nie przenosi majątkowych praw autorskich do oprogramowania (nie jest wytwórcą kodu). Rezultaty usług mają charakter koncepcyjno-produktowy i organizacyjny.
Wątpliwości objęte pytaniem dotyczą oceny, czy prawidłowo stosuje Pani stawkę ryczałtu 8,5% dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia opisanych usług, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku ww. usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015 wynika, że dział 70 „Usługi firm centralnych (head offices); usługi doradztwa związane z zarządzaniem” obejmuje:
-usługi doradztwa i bezpośredniej pomocy dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie planowania strategicznego i organizacyjnego, prowadzenia rachunkowości i kontroli wydatków, planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania oraz strategii i działalności marketingowej,
-usługi firm centralnych zajmujących się kontrolowaniem i zarządzaniem innymi jednostkami spółki lub przedsiębiorstwa.
Według Schematu klasyfikacji w dziale PKWiU 70 znajdują się m.in.:
·kategoria 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem,
·kategoria 70.22.2 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
·pozycja 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych
Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pozycja PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” obejmuje:
-usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
-usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,
-usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
Z kolei wskazana przez Panią „przykładowo” kategoria PKWiU 74.90.2 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” obejmuje:
-usługi doradztwa specjalistycznego inne niż związane z nieruchomościami, ubezpieczeniami czy inżynierskie, np. usługi doradztwa specjalistycznego: w dziedzinie sztuki, sądowego itp.,
-usługi zarządzania prawami autorskimi i związanymi z nimi dochodami, z wyłączeniem zarządzania prawami związanymi z filmami i twórczością artystyczną,
-usługi zarządzania prawami do własności przemysłowej (patenty, licencje, znaki towarowe, franszyza itp.),
-usługi doradztwa ślubnego,
-usługi świadczone przez agencje i agentów w imieniu indywidualnych osób poszukujących zatrudnienia w filmie, teatrze lub innej działalności rozrywkowej.
Z przedstawionego przez Panią zakresu wykonywanych czynności wynika, iż Pani aktywność – określana jako product management produktów cyfrowych – koncentruje się przede wszystkim na zarządzaniu cyklem życia produktu, począwszy od etapu identyfikowania potrzeb użytkowników i wymagań, przez priorytetyzację funkcji, koordynację i ukierunkowywanie pracy zespołu programistów, przygotowywanie artefaktów produktowych, planowanie, (czyli koordynację działań w ramach procesu wytwórczego,) aż po nadzór nad utrzymaniem produktu i jego kolejnych iteracjach.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy, w szczególności zakres świadczonych usług, powołane przepisy prawa oraz ww. wyjaśnienia do PKWiU stwierdzić należy, że świadczone przez Panią usługi, obejmujące identyfikowanie potrzeb użytkowników i wymagań biznesowych dla konkretnego produktu cyfrowego, projektowanie i utrzymywanie planu rozwoju produktu, ustalanie KPI/metryk produktowych, priorytetyzację funkcji, przygotowywanie opisów wymagań (sposoby użycia, kryteria oceny, organizowanie odbiorów funkcjonalności, koordynację i ukierunkowywanie pracy zespołu programistów, prowadzenie badań potrzeb rynku/użytkowników, testów koncepcji, analizy retencji/konwersji i rekomendowanie iteracji oraz przygotowywanie artefaktów produktowych, które wpisują się w przestawiony wyżej zakres grupowania PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, i które – jak wynika ze wskazanych przez Panią we wniosku okoliczności – nie stanowią usług związanych z oprogramowaniem, doradztwa w zakresie informatyki oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem, objęte są 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem pomimo odmiennej argumentacji, Pani stanowisko co do prawidłowości stosowanej stawki ryczałtu uznano za prawidłowe.
Zaznaczyć jednak należy, że ww. stawka ryczałtu ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz jeżeli faktycznie nie uzyskała/nie uzyska Pani przychodów ze świadczenia innych usług, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Zaklasyfikowanie do odpowiedniego grupowania PKWiU zostało przeprowadzone wyłącznie na potrzeby ustalenia właściwej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego. Zgodnie bowiem z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta, względnie usługodawcy [pkt 7.3 załącznika do Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z dnia 4 września 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1676)].
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
