Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.621.2025.2.AO
Przychody z usług sesji indywidualnych o charakterze rozwojowo-relaksacyjnym, sklasyfikowane jako PKWiU 96.09.19.0, podlegają opodatkowaniu ryczałtem według stawki 8,5%, z zastrzeżeniem prawidłowej klasyfikacji PKWiU oraz braku zastosowania wyłączeń z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 13 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan 13 października 2025 r. o dowód opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej oraz w odpowiedzi na wezwanie pismem z 15 listopada 2025 r. (wpływ 15 listopada 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (wynikający z uzupełnienia wniosku z 15 listopada 2025 r.)
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą (JDG) i wybrał opodatkowanie przychodów z tej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wraz z rejestracją działalności w CEIDG złożył - w ustawowym terminie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym - oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Forma ta obowiązuje Wnioskodawcę od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej.
W CEIDG jako przeważający rodzaj działalności Wnioskodawca wskazał 62.10.B - pozostała działalność w zakresie programowania. Dodatkowo posiada m.in. kody PKD: 90.13.Z - pozostała działalność twórcza; 86.96.Z - działalność w zakresie medycyny tradycyjnej, uzupełniającej i alternatywnej; 85.59.D - pozostałe pozaszkolne formy edukacji; 74.99.Z - wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna oraz szereg kodów z działu 63 - usługi w zakresie infrastruktury obliczeniowej, hostingu, serwerów treści i pokrewnych.
Działalność Wnioskodawca wykonuje samodzielnie. W roku 2025 jest to jego pierwszy rok prowadzenia tej działalności gospodarczej, a w roku poprzedzającym (2024 r.) nie osiągał przychodów z działalności, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie. W kolejnych latach podatkowych przychody z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie nie przekroczą równowartości 2 000 000 euro. Tym samym Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie.
Wnioskodawca nie prowadzi działalności w formie spółki cywilnej ani jawnej. Nie korzysta i nie zamierza korzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej, nie korzysta również z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego. Nie prowadzi apteki, nie zajmuje się kupnem i sprzedażą wartości dewizowych, nie handluje częściami ani akcesoriami do pojazdów mechanicznych, nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. W związku z tym, do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie znajdą zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy o ryczałcie.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są i nie będą wykonywane na rzecz obecnego ani byłego pracodawcy, w zakresie tożsamym z czynnościami wykonywanymi w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Usługi wykonuje we własnym imieniu, ponosząc ryzyko gospodarcze związane z działalnością.
Poza usługami, których dotyczy niniejszy wniosek, Wnioskodawca uzyskuje w ramach działalności gospodarczej przychody m.in. z usług programistycznych i informatycznych (w tym rozwijania i utrzymania oprogramowania), usług w zakresie administracji siecią i systemami informatycznymi i usług z tworzenia stron internetowych. Przychody z tych usług Wnioskodawca ewidencjonuje odrębnie, z zastosowaniem właściwych stawek ryczałtu, zgodnie z ich klasyfikacją PKWiU. Prowadzona przez niego ewidencja przychodów pozwala jasno wyodrębnić przychody opodatkowane różnymi stawkami ryczałtu, w szczególności osobno przychody z usług opisanych w niniejszym wniosku.
Przedmiotem niniejszego wniosku jest sposób opodatkowania ryczałtem przychodów z usług świadczonych na rzecz osób fizycznych pełnoletnich, polegających na prowadzeniu sesji (…). W Polsce jest to metoda mało rozpowszechniona i nieregulowana odrębnymi przepisami; wymaga odbycia specjalistycznego szkolenia i uzyskania certyfikatu uprawniającego do posługiwania się nazwą i procedurą (…).
(…). Usługa nie ma charakteru świadczenia zdrowotnego w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej - w szczególności w jej ramach Wnioskodawca nie dokonuje rozpoznawania chorób, nie stawia diagnoz, nie prowadzi dokumentacji medycznej, nie stosuje procedur terapeutycznych właściwych dla zawodów medycznych ani zawodu psychoterapeuty, nie współpracuje z Narodowym Funduszem Zdrowia.
Przykładowy przebieg pojedynczej sesji (…) zgodnie z procedurą opisaną przez metodę jest następujący:
(…).
Ze względu na opisany charakter sesji (…), Wnioskodawca uznaje, że właściwe jest ich zaklasyfikowanie do grupowania PKWiU 96.09.19.0 – „Pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane”, obejmującym różnego rodzaju usługi osobiste niesklasyfikowane w innych działach.
W ocenie Wnioskodawcy usługi (…), ze względu na swój rozwojowo-relaksacyjny charakter, brak elementu diagnostyczno-terapeutycznego i brak powiązań z systemem opieki zdrowotnej, nie powinny być klasyfikowane jako usługi ochrony zdrowia w grupowaniach właściwych dla usług medycznych, psychologicznych, psychoterapeutycznych ani innych usług wolnych zawodów i - według jego najlepszej wiedzy - nie zostały wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Sesje (…) Wnioskodawca świadczy wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wyłącznie stacjonarnie (bez sesji online) w miejscu prowadzenia działalności lub ewentualnie w innych miejscach na terenie kraju. Nie świadczy usług (…) za granicą ani na rzecz zagranicznych zakładów w rozumieniu przepisów podatkowych. W związku z tym w zakresie usługi (…) opisanej we wniosku nie występuje element transgraniczny.
Dodatkowo, w uzupełnieniu wniosku z 15 listopada 2025 r. Wnioskodawca:
- potwierdza, że w terminie przewidzianym w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
- potwierdza, że w odniesieniu do niego spełnione są warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie,
- wyjaśnia, że do prowadzonej przeze niego działalności nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 tej ustawy,
- przedstawia szczegółowy opis usług (…), ich charakter i rezultat, z uwzględnieniem faktu, że metodyka (…) nie jest w Polsce rozpowszechniona, nie jest uregulowana odrębnymi przepisami oraz nie stanowi świadczenia zdrowotnego,
- wskazuje, że oprócz usług (…) prowadzi również inne rodzaje działalności w ramach tej samej jednoosobowej działalności gospodarczej, przy czym prowadzi ewidencję przychodów w sposób umożliwiający przypisanie przychodów do właściwych stawek ryczałtu.
Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że przychody z usług polegających na prowadzeniu sesji (…), klasyfikowanych według PKWiU 96.09.19.0 jako „pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane”, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8.5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.
Pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)
Czy przychody z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na prowadzeniu sesji (…), szczegółowo opisanych w sekcji G wniosku i klasyfikowanych według PKWiU 96.09.19.0 jako „pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane”, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pana stanowisko w sprawie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)
Wnioskodawca uważa, że przychody z tytułu sesji (…), sklasyfikowanych - według jego najlepszej wiedzy - do PKWiU 96.09.19.0 „Pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane”, mogę być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Sesje (…) stanowię działalność usługową na rzecz osób fizycznych. Mają charakter rozwojowy/duchowy, nie są świadczeniami zdrowotnymi ani usługami psychologicznymi lub psychoterapeutycznymi oraz nie mieszczę się w innych rodzajach usług wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ww. ustawy. Do prowadzonej działalności nie mają również zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy.
Wnioskodawca spełnia warunki do opodatkowania prowadzonej działalności w formie ryczałtu, o których mowa w art. 6 ust. 4 ustawy, a wybór tej formy opodatkowania został dokonany poprzez złożenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia, zgodnie z art. 9 ust. 1 tej ustawy.
W praktyce interpretacyjnej organy podatkowe potwierdzają możliwość opodatkowania stawką 8,5% usług podobnie klasyfikowanych - przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 kwietnia 2025 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.86.2025.2.AA, uznano za prawidłowe stanowisko podatnika, że działalność polegająca na świadczeniu usług genealogicznych, sklasyfikowanych według PKWiU 96.09.19.0, może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, o ile nie występuję wyłączenia z art. 8 ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Z przedstawionych informacji wynika m.in., że prowadzi Pan jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą i wybrał opodatkowanie przychodów z tej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wraz z rejestracją działalności w CEIDG złożył Pan - w ustawowym terminie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym - oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Do prowadzonej przez Pana działalności nie znajdą zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy o ryczałcie. Poza usługami, których dotyczy złożony wniosek, uzyskuje Pan w ramach działalności gospodarczej przychody m.in. z usług programistycznych i informatycznych, usług w zakresie administracji siecią i systemami informatycznymi i usług tworzenia stron internetowych. Przychody z tych usług ewidencjonuje Pan odrębnie, z zastosowaniem właściwych stawek ryczałtu, zgodnie z ich klasyfikacją PKWiU. Prowadzona ewidencja przychodów pozwala jasno wyodrębnić przychody opodatkowane różnymi stawkami ryczałtu, w szczególności osobno przychody z usług opisanych w złożonym wniosku, którego przedmiotem jest sposób opodatkowania ryczałtem przychodów z usług świadczonych na rzecz osób fizycznych pełnoletnich, polegających na prowadzeniu sesji (…). W Polsce jest to metoda mało rozpowszechniona i nieregulowana odrębnymi przepisami; wymaga odbycia specjalistycznego szkolenia i uzyskania certyfikatu uprawniającego do posługiwania się nazwą i procedurą (…). Sesja (…) ma charakter indywidualnego, kilkugodzinnego spotkania z klientem, służącego głównie relaksacji, autorefleksji i rozwojowi osobistemu. Usługa nie ma charakteru świadczenia zdrowotnego w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej - w szczególności w jej ramach nie dokonuje Pan rozpoznawania chorób, nie stawia diagnoz, nie prowadzi dokumentacji medycznej, nie stosuje procedur terapeutycznych właściwych dla zawodów medycznych ani zawodu psychoterapeuty, nie współpracuje z Narodowym Funduszem Zdrowia. Opisał Pan jakie czynności wykonuje w ramach sesji (…), opisał Pan charakter tych czynności - wskazał na czym konkretnie polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem. Ze względu na opisany charakter sesji (…), uznał Pan, że właściwe jest ich zaklasyfikowanie do grupowania PKWiU 96.09.19.0 – „Pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane”, obejmującego różnego rodzaju usługi osobiste niesklasyfikowane w innych działach.
Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU 2015 grupowanie PKWiU 96.09.19.0 „Pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane”, obejmuje:
-usługi biur matrymonialnych,
-usługi w zakresie badań grafologicznych i genealogicznych,
-usługi astrologiczne, chiromantów i spirytystyczne,
-usługi w zakresie wiedzy tajemnej, wróżby (ezoteryka),
-usług w zakresie radiestezji (różdżkarstwa),
-usługi wykonywania tatuaży i piercingu,
-usługi świadczone przez czyścibutów, portierów, palaczy w kotłowni, pracowników wyznaczonych do parkowania samochodów itp.,
-usługi toalet publicznych,
-pozostałe różnorodne usługi indywidualne, gdzie indziej niesklasyfikowane.
W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług opisanych we wniosku, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 96.09.19.0 – Pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane, należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody z tytułu świadczonych przez Pana usług polegających na prowadzeniu sesji (…), przedstawionych we wniosku i klasyfikowanych według PKWiU 96.09.19.0 jako – Pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji. Przyporządkowanie do wskazanej klasyfikacji zostało podane jako element opisu stanu faktycznego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
