Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.746.2025.1.JMS
Zmiana statusu przedsiębiorcy ze średniego na dużego w trakcie inwestycji na podstawie wydanej Decyzji o wsparciu nie wpływa na wysokość wskaźnika intensywności pomocy publicznej ani nie ogranicza prawa do kwalifikowania wydatków na używane środki trwałe.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 listopada 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 listopada 2025 r., o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Spółka jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i podatnikiem podatku CIT. Co również istotne, Spółka posiada status dużego przedsiębiorstwa w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. U.UE L. z 2014 r. nr 187, str. 1 ze zm., dalej: „Rozporządzenie UE”) i prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Spółka prowadzi działalność z zakresu projektowania i produkcji (…)- w szczególności (…) i (…) dla branż (…).
W związku z planami rozwoju swojej działalności Spółka wystąpiła w dniu (…) 2018 r. do Zarządu (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej (…) z wnioskiem o wydanie decyzji o wsparciu.
Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku (…) 2018 r. Zarząd (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej (…) wydał na rzecz Spółki decyzję o wsparciu nr (…) na prowadzenie działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych lub usług świadczonych na terenie w niej wskazanym:
(…),
według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego (rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług (PKWiU, Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, dalej: „DoW” lub „Decyzja o wsparciu”).
W Decyzji o wsparciu Spółka została zobowiązana m.in. do poniesienia na terenie realizacji inwestycji kosztów kwalifikowanych o łącznej wartości co najmniej (…) PLN w terminie do (…) 2024 r. Jednakże, decyzją nr (…) wydaną przez Ministra Rozwoju i Technologii w dniu (…) 2024 r., okres realizacji inwestycji został wydłużony do (…) 2026 r., a zakres działalności prowadzonej w ramach DoW został rozszerzony o dwa kolejne punkty PKWiU:
(…).
Spółka zmieniała treść DoW jeszcze dwukrotnie, natomiast zmiany te dotyczyły gruntów stanowiących miejsce realizacji inwestycji, co nie ma znaczenia z punktu widzenia niniejszego wniosku.
Dzięki realizacji nowej inwestycji Spółka będzie w stanie zwiększyć zdolności produkcyjne swojego przedsiębiorstwa oraz wytwarzać produkty o lepszych, bardziej pożądanych na rynku właściwościach. To z kolei pozwoli z jednej strony utrzymać dotychczasowy portfel klientów, a w dalszej perspektywie rozwinąć zasięg i pozyskać nowych odbiorców.
W momencie uzyskania Decyzji o wsparciu Spółka posiadała status średniego przedsiębiorcy zgodnie z treścią przepisów zawartych w Rozporządzeniu UE. W związku z dynamicznym rozwojem skutkującym wzrostem sumy bilansowej, obrotów Spółki i liczby zatrudnionych pracowników, w okresie realizacji inwestycji objętej Decyzją o wsparciu Wnioskodawca stał się dużym przedsiębiorcą w myśl przepisów Rozporządzenia UE. Moment ten nastąpił z dniem (…) 2019 r.
Jak wskazano wyżej, na moment wydania Decyzji o wsparciu Spółka posiadała status średniego przedsiębiorcy i to na jego podstawie ustalono wysokość wskaźnika intensywności pomocy publicznej, o którym mowa w § 6 ust. 1 w zw. z § 6 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713 ze zm., dalej: „Rozporządzenie PSI”).
W momencie wydania Decyzji o wsparciu wskaźnik intensywności pomocy publicznej wynosił (…)%.
Dodatkowo, zgodnie z § 8 ust. 5 Rozporządzenia PSI, z uwagi na posiadanie statusu średniego przedsiębiorcy na moment wydania DoW, Spółka nabywała, nabywa oraz będzie nabywać również używane środki trwałe i wydatki z tego tytułu kwalifikuje dla celów obliczenia limitu dostępnej pomocy publicznej.
Pytania
1)Czy zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę w trakcie realizacji inwestycji na podstawie Decyzji o wsparciu wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu realizacji nowej inwestycji?
2)Czy zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę w trakcie realizacji inwestycji na podstawie Decyzji o wsparciu wpłynie na prawo do uznawania wydatków na używane środki trwałe jako kwalifikowane?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę w toku realizacji inwestycji na podstawie Decyzji o wsparciu nie wpłynie na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu realizacji nowej inwestycji.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawcy, zmian statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę w trakcie realizacji inwestycji na podstawie Decyzji o wsparciu nie wpłynie na prawo do uznawania wydatków na używane środki trwałe jako kwalifikowane.
Uzasadnienie stanowiska Spółki
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2024 r. poz. 459 oraz z 2025 r. poz. 39, dalej: „Ustawa PSI”), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 Ustawy PSI, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję w drodze decyzji, nazwanej na potrzeby Ustawy PSI „decyzją o wsparciu”. Ustawa PSI wprowadziła jednocześnie Polską Strefę Inwestycji (dalej: „PSI”), czyli nowy mechanizm wsparcia przedsiębiorców, który docelowo ma zastąpić Specjalne Strefy Ekonomiczne.
Zgodnie z § 6 ust. 1 Rozporządzenia PSI, maksymalna intensywność pomocy publicznej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 6, jest określana zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020.
Na podstawie § 3 pkt 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia (...) 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2021 (Dz. U. z 2014 poz. (...)) maksymalna intensywność pomocy regionalnej liczona jako stosunek wartości pomocy regionalnej, wyrażonej w ekwiwalencie dotacji brutto, do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą wynosiła m.in. (...)% dla województwa (...).
Należy jednak zauważyć, że § 6 art. 2 pkt 2 Rozporządzenia PSI, przewiduje podwyższenie maksymalnej intensywności pomocy o 10 p.p. w przypadku, gdy przedsiębiorca wnioskujący o udzielenie decyzji o wsparciu jest przedsiębiorcą średnim, w myśl Rozporządzenia UE.
Jednocześnie, zgodnie z § 8 ust. 5 Rozporządzenia PSI, środki trwałe, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia PSI, muszą być nowe, z wyjątkiem aktywów nabywanych przez mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców.
W opinii Wnioskodawcy, utrata przez Spółkę w toku realizacji inwestycji statusu średniego przedsiębiorcy nie wpłynie zarówno na uprawnienie do nabywania używanych środków trwałych, jak również na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej przysługującej Spółce na podstawie wydanej na jej rzecz Decyzji o wsparciu.
Mimo iż, Ustawodawca nie określił expressis verbis w Ustawie PSI, czy Rozporządzeniu PSI w jaki sposób należy liczyć wysokość maksymalnej intensywności pomocy publicznej w przypadku zmiany statusu przedsiębiorcy w myśl Rozporządzenia UE, to przedsiębiorca decydujący się na rozpoczęcie działalności w ramach Polskiej Strefy Inwestycji powinien mieć możliwość dokładnego określenia wartości przyznanej mu pomocy publicznej przed jej rozpoczęciem, ze względu na podejmowane przez niego przyszłe decyzje inwestycyjne oraz zobowiązania. Zmiana wysokości maksymalnej intensywności pomocy publicznej w okresie trwania inwestycji, wpływa nie tylko na wysokość zwolnienia podatkowego, ale przede wszystkim zmusza przedsiębiorców do zmiany długoterminowych biznesplanów.
Ponieważ realizacja inwestycji w ramach PSI wymaga poniesienia dużych nakładów finansowych, to też często przedsiębiorcy dokonują stosownych założeń budżetowych w perspektywie długoterminowej - nawet w perspektywie kilkunastoletniej do czasu zakończenia inwestycji, co ma miejsce w przypadku Spółki.
Mając powyższe na uwadze, Spółka stoi na stanowisku, że zmiana statusu Wnioskodawcy w trakcie realizacji nowej inwestycji na podstawie Decyzji o wsparciu nie ma wpływu zarówno na uprawnienie do nabywania używanych środków trwałych, jak również na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej. Prawo do nabywania używanych środków trwałych, jak i wskaźnik intensywności pomocy publicznej w ocenie Spółki, zostały definitywnie ustalone na moment wydania Decyzji o wsparciu tj. zgodnie ze statusem przedsiębiorcy jaki Spółka posiadała na moment wydania Decyzji o wsparciu.
Powyższą argumentację aprobuje w szczególności Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w swoim piśmie z 8 lipca 2008 r., znak: DDO-522-57I2/08/JB (dalej: „Pismo UOKiK”) stwierdził, że „dla oceny praw i obowiązków podmiotu posiadającego zezwolenie należy brać pod uwagę przepisy obowiązujące w dniu wydania zezwolenia”. Pomimo tego, że przywołane Pismo UOKiK odnosi się do zezwoleń dla przedsiębiorców realizujących inwestycje na terenach Specjalnych Stref Ekonomicznych, ze względu na analogiczne brzmienie przepisów można uznać, że Pismo UOKiK znajdzie zastosowanie również do regulacji dotyczących wydawania decyzji o wsparciu.
Przede wszystkim jednak, stanowisko takie zajął już Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w piśmie wydanym dnia:
• 12 lipca 2023 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.283.2023.2.PC,
• 23 marca 2023 r., znak: 0113-KDIPT2-3.4011.59.2023.2.KKA,
• 15 listopada 2022 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.637.2022.2.PC,
• 26 września 2022 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.513.2022.1.PC,
• 27 maja 2022 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.199.2022.1.JKU.
W przytoczonych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego stanowisko organu wskazuje, iż kluczowym elementem określającym dopuszczalność udzielenia pomocy oraz parametry uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej. Organ publiczny poprzez przyznanie takiego prawa wskazuje między innymi wartość pomocy, do jakiej jest uprawniony przedsiębiorca.
Tym samym, uprawnienie do nabywania używanych środków trwałych, jak i przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania Decyzji o wsparciu i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Odnosząc się do powołanych interpretacji, wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą konkretnej indywidualnej sprawy w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
