Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.656.2025.2.MMA
Usługi medyczne świadczone przez niepodmioty lecznicze na rzecz podmiotów leczniczych, które nie spełniają przesłanek podmiotowo-przedmiotowych, nie korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o podatku od towarów i usług świadczonych przez Panią usług profilaktyki i edukacji zdrowotnej pacjenta na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z podmiotami leczniczymi.
Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwania - pismem z 3 października 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
1)Podatnik jest przedsiębiorcą wpisanym do CEiDG, który rozpocznie prowadzenie działalności gospodarczej 3 września 2025 r. w jedynym przedmiocie: „86.99.D Działalność w zakresie pozostałej opieki zdrowotnej” wg PKD 2025, obejmującym - m.in. - działalność w zakresie profilaktyki zdrowotnej i wykrywania chorób (raka, gruźlicy, chorób wenerycznych).
2)W celu rozpoczęcia i prowadzenia powyższej działalności gospodarczej podatnik w 2025 roku ukończył na Wydziale Nauk o Zdrowiu na Uniwersytecie Medycznym (…) stacjonarne studia drugiego stopnia o programie: Program studiów, Cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2023/2024.
Informacje ogólne.
1.Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Zdrowiu.
2.Nazwa kierunku studiów: Zdrowie Publiczne.
3.Dziedzina oraz dyscyplina naukowa/dyscypliny naukowe (wraz ze wskazaniem procentowego udziału dyscyplin oraz dyscypliny wiodącej): dziedzina nauk medycznych i nauk o zdrowiu - dyscyplina nauki o zdrowiu (100%).
4.Forma studiów: stacjonarne.
5.Poziom studiów: drugiego stopnia.
6.Profil studiów: ogólnoakademicki.
7.Liczba semestrów: 4.
8.Łączna liczba punktów ECTS konieczna do ukończenia studiów: 120 ECTS.
9.Łączna liczba godzin zajęć: łącznie - 3049, w tym z nauczycielem - 1439 oraz praktyki zawodowe - 125, bez nauczyciela - 1485. II.
Informacje dodatkowe.
1.Związek programu studiów z misją uczelni i jej strategią.
Program studiów na kierunku Zdrowie Publiczne (studia II stopnia) jest zgodny z misją UMB, która ma na celu służenie społeczeństwu poprzez nowatorskie kształcenie profesjonalnej kadry medycznej, prowadzenie badań naukowych, prac rozwojowych i wdrożeniowych na najwyższym międzynarodowym poziomie oraz rozwój działalności klinicznej zgodnie z postępem wiedzy medycznej.
Odbywa się to w szczególności poprzez:
a)wyposażenie absolwentów w kompetencje zawodowe w zakresie zdrowia publicznego zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji oraz ze strategią międzynarodowej kooperacji dydaktyczno- naukowej,
b)prowadzenie badań naukowych oraz kształcenie pracowników badawczo-dydaktycznych we współpracy z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami naukowymi i dydaktycznymi,
c)prowadzenie wysokospecjalistycznej działalności diagnostyczno-leczniczej oraz uczestniczenie w sprawowaniu opieki zdrowotnej,
d)prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie,
e)podyplomowe kształcenie specjalistycznych kadr opieki zdrowotnej,
f)wprowadzenie i utrzymanie standardów obowiązujących w Unii Europejskiej, w zakresie działalności dydaktycznej, naukowej i opieki zdrowotnej,
g)współudział w praktycznym wykorzystaniu osiągnięć nauki oraz szerzenie edukacji zdrowotnej w społeczeństwie poprzez współpracę z organizacjami naukowymi i gospodarczymi, organami samorządowymi, stowarzyszeniami kulturalnymi i społecznymi.
Ponadto, program studiów na kierunku Zdrowie Publiczne (studia II stopnia) wpisuje się w założone w aktualnie obowiązującej strategii rozwoju UMB filary, tj. dbanie o zdrowie społeczeństwa oraz rozwój i doskonalenie oferty dydaktycznej, które są zgodne z celami określonymi przez Komisję Europejską.
3.Dzięki ukończeniu tych studiów podatnik 16 lipca 2025 r. został wpisany do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego; nazwa zawodu medycznego: profilaktyk; numer wpisu: (…); indywidualny identyfikator wpisu: (…).
4.Podatnik będzie wykonywał zawód medyczny „profilaktyk” na podstawie swojej ustawy korporacyjnej: z 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych, tj. będzie wykonywać czynności zawodowe w zakresie profilaktyki, promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej.
Podatnik będzie wykonywał zawód medyczny profilaktyka z należytą starannością, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej i umiejętnościami niezbędnymi do wykonywania tego zawodu, z poszanowaniem praw pacjenta i dbałością o jego bezpieczeństwo.
Podatnik będzie przestrzegać praw pacjenta i informowania pacjenta o jego prawach zgodnie z ustawą z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
5.Podatnik będzie wykonywał zawód medyczny profilaktyka na podstawie umów cywilnoprawnych w zakładach leczniczych (w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 14 ustawy o działalności leczniczej) prowadzonych przez podmioty lecznicze, tj. w szczególności: przedsiębiorców, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, jednostki budżetowe (w tym państwowe jednostki budżetowe tworzone i nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Sprawiedliwości lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego).
6.Podatnik uważa, iż powyższa działalność gospodarcza korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o podatku od towarów i usług, spełniając wszystkie warunki wynikające z tego przepisu, tj. usługi podatnika będą, łącznie:
a)usługami w zakresie opieki medycznej, świadczonymi na podstawie ustawy o niektórych zawodach medycznych,
b)służyć profilaktyce zdrowotnej: podatnik będzie wykonywać zawód medyczny „profilaktyk”,
c)świadczone na rzecz podmiotów leczniczych (w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej),
d)świadczone na terenie zakładów leczniczych (w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 14 ustawy o działalności leczniczej) podmiotów leczniczych (w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej) w których wykonywana jest działalność lecznicza (w rozumieniu art. 3 ust. 1 - ust. 2a ustawy o działalności leczniczej).
7.Podatnik informuje, iż świadczenie przez niego usług medycznych w zakresie profilaktyki zdrowotnej może być wykonywane wyłącznie w okolicznościach opisanych w pkt 6 wyżej i w żadnych innych.
8.Pytanie dotyczy zdarzeń przyszłych.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
1)Czy jest Pani zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym?
Odpowiedź:
Podatnik nie jest czynnym podatnikiem VAT.
2)Czy jest Pani podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 450 ze zm.)? Jeśli tak to:
a)Czy jest Pani wpisana do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą jako podmiot leczniczy?
b)Czy będzie Pani świadczyła usługi objęte wnioskiem w ramach działalności leczniczej objętej wpisem do rejestru podmiotów leczniczych?
Odpowiedź:
Podatnik nie jest podmiotem leczniczym.
3)Jakie konkretnie usługi są przedmiotem wniosku (pytania)? (należy wymienić konkretne świadczenia będące przedmiotem zapytania). Ponadto proszę wskazać odrębnie do każdej z usług objętych pytaniem:
a)Na czym dokładnie będzie polegała świadczona usługa, w szczególności proszę wskazać jaki jest zakres, charakter oraz cel usługi?
b)Czy bezpośrednim celem usługi będzie cel terapeutyczny? Prosimy uzasadnić odpowiedź.
c)Czy dana usługa będzie służyła profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu, poprawie zdrowia - jeśli tak, prosimy opisać w jaki konkretnie sposób i w czym będzie przejawiać się profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawa zdrowia, osób na rzecz których wykonywane będą ww. świadczenia?
d)Czy dana usługa będzie spersonalizowana i świadczona na rzecz konkretnego pacjenta?
e)Czy dana usługa będzie niezbędna i ściśle związana z procesem leczenia konkretnego pacjenta w następstwie choroby, którą u niego zdiagnozowano i niezbędna w tym procesie? Proszę uzasadnić odpowiedź.
f)Czy dana usługa będzie miała na celu zapobieganie chorobom lub diagnozowanie i leczenie lub przywracanie zdrowia? Proszę uzasadnić odpowiedź.
g)Czy dana usługa będzie zmierzała do likwidacji zaburzeń, zmian chorobowych zagrażających życiu lub zdrowiu? Jeżeli tak to jakich i w jaki sposób?
h)Czy dana usługa będzie polegała na weryfikacji stanu zdrowia konkretnego pacjenta, np. czy będzie służyła przeprowadzaniu wywiadu medycznego, w celu postawienia prawidłowej diagnozy oraz zaproponowania odpowiedniego dostosowanego do wymogów konkretnej osoby postępowania terapeutycznego?
i)Czy dana usługa będzie poprawiała stan zdrowia pacjenta, a jeżeli tak to w jaki sposób?
j)Czy dana usługa miała głównie na celu ochronę, utrzymanie lub przywracanie zdrowia (jeżeli tak to w jaki sposób)?
k)Czy dana usługa będzie służyła udzielaniu porad przed podjęciem przez pacjenta decyzji wywołującej określone skutki prawne?
l)Czy poszczególne usługi będą stanowiły świadczenia opieki zdrowotnej, do których jest Pani uprawniona na podstawie określonych przepisów? Jeśli tak, proszę podać nazwę aktu prawnego, artykułu, paragrafu, bez przytaczania treści przepisów.
Odpowiedź:
Konkretne usługi będące przedmiotem wniosku - dalej wyliczone - mieszczą się w zbiorze usług w zakresie opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu i poprawie zdrowia świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych.
Udzielając odpowiedzi na pytania podatnik korzystał z ramowej listy pytań z Wezwania w zakresie wynikającym z charakteru i zakresu danej usługi, tj.:
3.usługa: sprawowanie opieki nad pacjentem,
a)usługa polega na:
-organizacji procesu realizacji badań przesiewowych, szczepień ochronnych i innych świadczeń zdrowotnych w opiece profilaktycznej,
-prowadzeniu edukacji zdrowotnej dla pacjentów w zakresie rozpoznanych czynników ryzyka zdrowotnego i metod ograniczania ich wpływu na zdrowie,
-współpracy z osobami wykonującymi inne zawody medyczne,
b)zakres usługi: planowanie, organizacja i nadzór nad realizacją programów profilaktycznych, zalecanych szczepień ochronnych, wizyt profilaktycznych w POZ; prowadzenie indywidualnej edukacji zdrowotnej, współpraca z lekarzem, pielęgniarką, położną,
c)charakter usługi: świadczenia profilaktyczne, planowe, wykonywane w przychodni,
d)cel usługi: wczesne wykrycie czynników ryzyka i chorób, poprawa świadomości zdrowotnej pacjentów, zwiększenie wyszczepialności, zmniejszenie zachorowalności i umieralności,
e)cel terapeutyczny usługi: świadczenie profilaktyczne - zapobiega chorobom lub ich powikłaniom poprzez wczesne wykrywanie i edukację,
f)cele szczegółowe usługi:
-profilaktyka: organizacja zalecanych szczepień ochronnych, badań przesiewowych, edukacji zdrowotnej,
-zachowanie zdrowia: motywowanie do aktywności fizycznej, prawidłowego odżywiania, rzucenia palenia,
-poprawa zdrowia: ograniczenie czynników ryzyka (np. nadwaga, nadciśnienie),
-wszystkie działania wpływają na utrzymanie zdrowia populacji i wydłużenie życia w zdrowiu,
g)personalizacja usługi: tak - działania kierowane do konkretnego pacjenta (indywidualna edukacja z pacjentem, zalecenia, ewaluacja),
h)związek usługi z procesem leczenia: nie jest bezpośrednio elementem terapii już zdiagnozowanej choroby, a wspiera proces leczenia poprzez wczesne wykrywanie zagrożeń i wspomaganie pacjentów w kontroli czynników ryzyka,
i)prewencja: głównym celem jest zapobieganie chorobom (np. poprzez szczepienia, kontrolę czynników ryzyka) i wczesne ich wykrywanie,
j)likwidacja zagrożeń zdrowotnych: tak - szczepienia zapobiegają chorobom, badania przesiewowe do których będę zachęcać podczas edukacji wykrywają zmiany przedrakowe lub wczesne stadia chorób (np. rak szyjki macicy, rak jelita grubego), co pozwala na skuteczniejsze leczenie,
k)weryfikacja stanu zdrowia pacjenta: tak - usługa będzie polegała na weryfikacji stanu zdrowia pacjenta, zebraniu wywiadu w kierunku: stylu życia, czynników ryzyka chorób sercowo- naczyniowych oraz chorób onkologicznych, z uwzględnieniem wywiadu rodzinnego, stanu zdrowia psychicznego; wykształcenia i środowiska życia),
l)poprawa i ochrona zdrowia: tak - poprawa stanu zdrowia poprzez eliminację czynników ryzyka (otyłość, palenie), ochrona przed chorobami zakaźnymi dzięki szczepieniom, utrzymanie zdrowia poprzez promocję zdrowego stylu życia. Działania umożliwiające poszczególnym osobom i społeczności zwiększenie kontroli nad czynnikami warunkującymi stan zdrowia i przez to jego poprawę, promowanie zdrowego stylu życia oraz środowiskowych i indywidualnych czynników sprzyjających zdrowiu,
m)usługa nie wpływa na decyzje prawne, działania profilaktyczne nie są ukierunkowane na podejmowanie decyzji prawnych;
2.usługa: opracowywanie danych epidemiologicznych i socjomedycznych z wykorzystaniem narzędzi statystycznych i analitycznych:
a)zakres usługi: gromadzenie, analiza i interpretacja danych dotyczących stanu zdrowia populacji objętej opieką POZ,
b)charakter usługi: praca analityczna, wykorzystująca narzędzia statystyczne,
c)ogólny cel usługi: identyfikacja trendów i czynników ryzyka, planowanie skuteczniejszych działań profilaktycznych,
d)szczególny cel terapeutyczny: działanie profilaktyczne, zmierzające do zachowania i poprawy zdrowia dzięki analizie danych umożliwiających lepsze ukierunkowanie programów profilaktycznych, co prowadzi do poprawy zdrowia społeczności,
e)usługa nie jest spersonalizowana, dotyczy populacji, a nie konkretnego pacjenta,
f)usługa nie jest związana bezpośrednio z leczeniem konkretnego pacjenta, pośrednio wspiera leczenie poprzez wskazanie obszarów ryzyka i potrzeb,
g)celem usługi jest zapobieganie chorobom poprzez lepsze planowanie działań profilaktycznych,
h)usługa likwiduje zagrożenia poprzez wczesną identyfikację zagrożeń w populacji (np. wzrost częstości nadciśnienia, cukrzycy),
i)usługa nie służy weryfikacji stanu zdrowia konkretnego pacjenta; nie jest to działanie diagnostyczne na poziomie indywidualnym,
j)usługa poprawia stan ochrony zdrowia poprzez optymalizację działań profilaktycznych w przychodni,
k)usługa nie wywiera skutków prawnych, tj. nie jest ukierunkowana na podejmowanie decyzji prawnych;
3.usługa: identyfikowanie zagrożeń dla zdrowia populacji:
a)zakres usługi: systematyczna obserwacja i analiza danych o stanie zdrowia społeczności objętej opieką POZ (np. częstość chorób przewlekłych, wskaźniki zaszczepienia, występowanie czynników ryzyka środowiskowego i społecznego); identyfikacja grup podwyższonego ryzyka,
b)charakter usługi: praca diagnostyczna na poziomie populacyjnym, prowadzona w ramach współpracy z lekarzami POZ,
c)cel usługi: wczesne rozpoznanie problemów zdrowotnych populacji, aby umożliwić wdrożenie ukierunkowanych działań profilaktycznych i ograniczenie zagrożeń dla zdrowia,
d)usługa ma cel profilaktyczny a nie terapeutyczny,
e)w zakresach profilaktyki, zachowanie i poprawy zdrowia usługa umożliwia wczesne reagowanie (np. poprzez kampanie edukacyjne, szczepienia celowane, dodatkowe badania przesiewowe), co zapobiega wystąpieniu lub nasileniu chorób i poprawia ogólny stan zdrowia populacji,
f)usługa nie jest spersonalizowana, obejmując analizę na poziomie populacji, tj. nie jest skierowana do pojedynczego pacjenta,
g)usługa ma pośredni związek z procesem leczenia; dane pozyskiwane dzięki usłudze służą planowaniu lepszej opieki i ułatwiają wczesne kierowanie pacjentów do leczenia; nie są elementem terapii zdiagnozowanej choroby,
h)usługa ma na celu zapobieganie chorobom poprzez wykrycie zagrożeń zdrowotnych i inicjowanie działań ograniczających ryzyko zachorowań,
i)usługa likwiduje zagrożenia zdrowotne umożliwiając wczesne rozpoznanie i eliminowanie czynników ryzyka, np. wykrycie niskiej wyszczepialności w grupie wiekowej czy wysokiego wskaźnika nadwagi u dzieci i podjęcie działań naprawczych,
j)usługa nie ma na celu weryfikacji stanu zdrowia indywidualnych pacjentów tylko monitorowanie zagrożeń w populacji,
k)usługa osiąga cel poprawy i ochrony zdrowia kierując działania profilaktyczne w stronę najbardziej potrzebujących grup, co prowadzi do poprawy i utrzymania zdrowia społeczności;
4.usługa: monitorowanie, ewaluacja i ocena skuteczności programów dotyczących profilaktyki i promocji zdrowia dla różnych grup społecznych - celem usługi jest podnoszenie jakości działań profilaktycznych; nie ma celu terapeutycznego; pośrednio wpływa na poprawę zdrowia populacji;
5.usługa: wdrażanie i koordynowanie programów dotyczących profilaktyki i promocji zdrowia; usługa wykonywana w ramach uprawnień zawodowych profilaktyka w POZ:
a)zakres usługi: przygotowanie i wdrożenie programów, nadzorowanie przebiegu programów, współpraca z personelem medycznym i samorządami,
b)charakter usług: planowe, systemowe działanie ukierunkowane na zdrowie publiczne,
c)cel usługi: zwiększenie efektywności działań profilaktycznych i edukacyjnych, zmniejszenie częstości chorób przewlekłych i zakaźnych,
d)cel terapeutyczny usługi: spełnia inne cele, tj. profilaktyki i promocji zdrowia, nie zaś leczenie już istniejącej choroby,
e)cel profilaktyczny usługi i zmierzający do zachowania i poprawy zdrowia: tak, poprzez organizację i koordynację działań zwiększających świadomość zdrowotną i wczesne wykrywanie chorób,
f)personalizacja usługi: programy w ramach usługi obejmują populację lub wybrane grupy ryzyka, tj. nie są prowadzone dla konkretnych pacjentów,
g)związek usługi z procesem leczenia: pośredni, tj. uczestnictwo w programach może zmniejszyć potrzebę leczenia, poprzez zapobieganie chorobom; nie jest częścią leczenia konkretnych pacjentów,
h)cel prewencyjny usługi: w pełnym zakresie, zmierza do zapobiegania chorobom, promuje zdrowy styl życia, umożliwia wczesną interwencję,
i)cel usługi - likwidacja zagrożeń zdrowotnych: usługa spełnia ten cel np. poprzez działania zwiększające wyszczepialność, zmniejszanie otyłości w populacji dzieci, edukację w zakresie chorób przewlekłych,
j)weryfikacja stanu zdrowia: częściowo, tj. w programach często weryfikuje się stan zdrowia (np. pomiar ciśnienia, glikemii), ale nie w celu postawienia jednostkowej diagnozy a w ramach kwalifikacji i monitorowania programu,
k)usługa wpływa na poprawę i ochronę zdrowia dzięki redukcji czynników ryzyka i wzmacnianiu zachowań prozdrowotnych,
l)usługa nie skutkuje decyzjami prawnymi;
6.usługa: opracowywanie materiałów informacyjnych oraz edukacyjnych w obszarze profilaktyki i promocji zdrowia umieszczanych w mediach społecznościowych podmiotów leczniczych; usługa ma charakter profilaktyczny, ukierunkowany na edukację i promocję zdrowia; nie jest spersonalizowana ani terapeutyczna, wspiera profilaktykę na poziomie populacyjnym:
a)zakres usługi: przygotowanie treści edukacyjnych (grafiki, posty, materiały wideo) na tematy zdrowotne (np. szczepienia, zdrowa dieta, aktywność fizyczna, profilaktyka chorób przewlekłych, zdrowie psychiczne),
b)charakter usługi: edukacyjny i informacyjny, skierowany do pacjentów przychodni oraz społeczności lokalnej,
c)cel usługi: podnoszenie świadomości zdrowotnej, zachęcanie do badań profilaktycznych i szczepień, promocja zdrowych nawyków,
d)cel terapeutyczny usługi: celem jest profilaktyka i promocja zdrowia,
e)cel profilaktyczny zmierzający do zachowania i poprawy zdrowia: tak - treści edukacyjne pomagają w podejmowaniu decyzji prozdrowotnych, zwiększają zgłaszalność do badań i szczepień,
f)usługa nie jest spersonalizowana, tj. skierowana do szerokiej populacji, a nie zaś do indywidualnych pacjentów,
g)usługa nie ma związku z procesem leczenia indywidualnych pacjentów,
h)usługa zapobiega chorobom poprzez edukację i zachęcanie do badań profilaktycznych,
i)usługa zmierza do likwidacji zagrożeń zdrowotnych wzmacniając zachowania zdrowotne w populacji (np. większa wyszczepialność, zmniejszenie palenia tytoniu),
j)usługa nie służy weryfikacji stanu zdrowia pojedynczych pacjentów, nie jest działaniem diagnostycznym,
k)rola usługi w poprawie i ochronie zdrowia: pełni tą rolę poprzez edukację zwiększającą udział pacjentów w działaniach profilaktycznych i utrzymanie zdrowego stylu życia.
Podatnik świadczy powyższe usługi z pkt III ppkt 1-6 na podstawie: Ustawy o niektórych zawodach medycznych, ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, ustawy o działalności leczniczej i rozporządzenia Ministra Zdrowia z 24 września 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy świadczenie przez podatnika usług w zakresie opieki medycznej (w rozumieniu ustawy o niektórych zawodach medycznych) - tj. wykonując zawód medyczny „profilaktyk” na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z podmiotami leczniczymi - na terenie zakładów leczniczych takich podmiotów leczniczych w których wykonywana jest działalność lecznicza, jest zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o podatku od towarów i usług?
Pani stanowisko w sprawie
Świadczenie przez podatnika usług w zakresie opieki medycznej (w rozumieniu ustawy o niektórych zawodach medycznych) - tj. wykonując zawód medyczny „profilaktyk” na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z podmiotami leczniczymi - na terenie zakładów leczniczych takich podmiotów leczniczych w których wykonywana jest działalność lecznicza, jest zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy:
zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:
a)lekarza i lekarza dentysty,
b)pielęgniarki i położnej,
c)medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2025 r. poz. 450, 620 i 637),
d)psychologa.
Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W myśl art. 43 ust. 17a ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Przytoczone powyżej przepisy krajowe w zakresie opieki medycznej stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b i c Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, zgodnie z którym:
państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
b) opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze;
c) świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie.
Z powołanych przepisów wynika, że zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlegają usługi opieki medycznej, które spełniają określone warunki - służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia i świadczone są przez konkretne, wymienione przez ustawodawcę podmioty. Powyższe zwolnienie ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.
Precyzując czynności, których celem jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawa zdrowia, należy zastosować wykładnię językową.
„Profilaktyka” to wszelkie działania i środki stosowane w celu zapobiegania czemuś niepożądanemu, likwidowanie przyczyn niekorzystnych zjawisk, to działania i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom. Zatem profilaktyka zdrowotna obejmuje działania mające na celu zapobieganie chorobom bądź innemu niekorzystnemu zjawisku zdrowotnemu przed jej rozwinięciem, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie. Ma ona również na celu zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, czy też zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka choroby.
„Zachowywanie” rozumiane jest zaś jako dochowanie czegoś w stanie niezmienionym, nienaruszonym lub niezniszczonym mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności, utrzymywanie.
Interpretując słowo „ratowanie” należy odwołać się do słów „ratować” i „ratownictwo”. Ratować to starać się ocalić, zachować coś, natomiast ratownictwo jest rozumiane jako ogół środków i metod ratowania życia ludzkiego i niesienia pomocy w warunkach zagrożenia.
Pojęcie „przywracać” oznacza doprowadzić coś do poprzedniego stanu, wprowadzić coś na nowo, odtworzyć coś w pierwotnej postaci, wznowić, odnowić, sprawić, że ktoś się znajdzie w takiej sytuacji, w takim stanie, w jakim był poprzednio. Pojęcie „przywracanie zdrowia” oznacza doprowadzenie zdrowia do poprzedniego stanu, sprawienie, że znajdzie się ono w takim stanie, w jakim był poprzednio.
„Poprawa” to zmiana stanu czegoś na lepsze, poprawienie czegoś, poprawianie się, polepszanie. Z kolei termin „poprawa zdrowia”, którym posługuje się ustawodawca określając zakres zwolnień, zgodnie z wykładnią literalną, oznacza zmianę stanu zdrowia na lepsze, poprawienie zdrowia, jego polepszanie.
Zatem dokonując ustalenia, czy dana usługa medyczna korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług należy ustalić, czy będzie spełniała wyżej określone warunki.
Ponadto, w art. 132 ust. 1 lit. b Dyrektywy 2006/112/WE Rady wskazano, że zwolnienie dotyczy jedynie czynności „ściśle” związanych z podstawowymi usługami objętymi zwolnieniem, którym powinien przyświecać cel terapeutyczny. W zakresie pojęcia „czynności ściśle związane z opieką szpitalną i medyczną” powinny zatem mieścić się wyłącznie świadczenia, których realizacja jest niezbędna dla osiągnięcia celu terapeutycznego, opieki szpitalnej i medycznej.
Definicja opieki medycznej nie została zawarta ani w krajowych, ani wspólnotowych przepisach podatkowych. W tym zakresie należy szukać wyjaśnienia tych pojęć w bogatym dorobku orzecznictwa wspólnotowego.
W wyroku w sprawie L.u.P. GmbH (C-106/05, pkt 27) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że pojęcia „opieki medycznej” oraz „świadczeń opieki medycznej” (…) odnoszą się do świadczeń, które służą diagnozie, opiece oraz w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Pojęcie to zdefiniowano również w wyroku w sprawie d´Ambrumenil (C- 307/01, pkt 57), gdzie podkreślono, że pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych.
Ww. pojęcie „usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia” odpowiada określeniom używanym przez Trybunał „postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych”. W pojęciu tym zawierają się również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie Unterpertinger, C-212/01, pkt 40).
Ani przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady, ani orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE nie dają podstaw do tego, aby zakresem opieki medycznej podlegającej zwolnieniu objąć wszystkie działania medyczne wynikające z procesu leczenia. Zatem czynności, których celem nie jest ochrona zdrowia, nie mogą być uznane za świadczenia opieki medycznej i nie mogą podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Stanowisko takie wynika z wyroku w sprawie C-212/01.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku w sprawie Margarete Unterpringer s Pensionsversicherungsanstalt der Arbiter C-212/01 stwierdził, że „(…) to cel usługi medycznej decyduje o tym, czy powinna ona być zwolniona z podatku VAT. Dlatego też, jeśli kontekst, w jakim taka usługa jest wykonywana, pozwala ustalić, że jej głównym celem nie jest ochrona zdrowia, włączając w to utrzymanie lub przywrócenie zdrowia, lecz udzielanie porad wymaganych przed podjęciem decyzji wywołujących skutki prawne, zwolnienie nie ma zastosowania do takiej usługi”.
Również z orzeczenia C-384/98 wynika, że preferencji podlegać mogą jedynie te usługi, które mają cel terapeutyczny bądź profilaktyczny, a nie podlegają mu takie, które mają charakter czysto ekspercki i doradczy (np. orzekanie o stanie zdrowia dla potrzeb przyznania renty, bądź dla instytucji ubezpieczeniowych dla ustalenia wysokości składki ubezpieczenia na życie).
Ponadto jak zauważył Rzecznik Generalny w sprawie C-262/08:
cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania”.
Ponadto Rzecznik wskazał, że:
„działalność, którą uznano za części składowe opieki medycznej (leczenia medycznego), obejmuje: opiekę terapeutyczną jako część usługi ambulatoryjnej świadczonej przez wykwalifikowane pielęgniarki; leczenie psychoterapeutyczne świadczone przez wykwalifikowanych psychologów; prowadzenie badań lekarskich bądź pobieranie krwi lub innych próbek do badania pod kątem występowania choroby, na rzecz pracodawców lub ubezpieczycieli, albo poświadczanie zdolności medycznej do odbycia podróży, jeżeli celem tych usług zasadniczo pozostaje ochrona zdrowia zainteresowanych osób; oraz badania medyczne umożliwiające obserwację i zbadanie pacjentów, zanim zajdzie konieczność diagnozowania, rozciągnięcia opieki bądź leczenia potencjalnej choroby, zlecone przez internistów i wykonywane przez zewnętrzne laboratoria prywatne.
Dodatkowo Rzecznik zauważa, że:
usługi są ściśle związane z opieką szpitalną i medyczną (leczeniem szpitalnym i medycznym) jedynie wówczas, gdy są one rzeczywiście świadczone jako usługi pomocnicze względem takiej opieki świadczonej pacjentom jako świadczenie główne, tylko wówczas jeżeli wpisują się one w logiczny sposób w ramy świadczenia tejże opieki i stanowią w procesie świadczenia tejże opieki niezbędny etap, aby osiągnąć cele terapeutyczne, którym służą, gdyż jedynie takie usługi mogą mieć wpływ na koszty opieki zdrowotnej, która staje się dostępna w drodze zwolnienia od podatku.
Uwzględniając powyższe tezy orzecznictwa wskazać należy, że opieka medyczna w rozumieniu zespołu czynności funkcjonalnie skierowanych na utrzymanie bądź przywrócenie dobrego stanu zdrowia stanowi ciąg czynności - których celem jest utrzymanie bądź przywrócenie dobrego stanu zdrowia - obejmujący na wstępie czynności polegające na obserwacji i badaniu, a następnie ewentualnie na diagnozie i leczeniu. Jednakże, aby wykonywane czynności miały status opieki medycznej muszą być podejmowane w stosunku do konkretnego pacjenta w procesie prowadzonej lub planowanej terapii.
Należy również wskazać, że jak stwierdził Trybunał w wyroku z 6 listopada 2003 r. w sprawie C-45/01 Dornier, prawo wspólnotowe nie zawiera definicji świadczeń „ściśle związanych” z opieką szpitalną i medyczną, jednak z postanowień przepisów wspólnotowych wynika, że nie obejmuje ona świadczeń, które nie przedstawiają żadnego związku z opieką szpitalną nad odbiorcami usług, ani z opieką medyczną, jaką mogliby uzyskać.
Świadczenia wchodzą w zakres pojęcia „działalności ściśle (...) związanej” z opieką szpitalną i medyczną tylko wówczas, gdy są dostarczane jako usługi pomocnicze względem stanowiącej świadczenie główne opieki szpitalnej nad ich odbiorcami lub świadczonej na ich rzecz opieki medycznej. Jednocześnie usługą pomocniczą jest taka usługa, która nie stanowi dla odbiorcy celu samego w sobie, ale jest środkiem dla lepszego wykorzystania usługi zasadniczej (tak TSUE m.in. w wyroku z 11 stycznia 2011 r. w sprawie C-76/99 Komisja przeciw Francji). Z kolei w wyroku z 1 grudnia 2005 r. w sprawach połączonych C-394/04 i C-395/04 Diagnostiko & Therapeftiko Kentro Athinon-Ygeia AE przeciwko Ypourgos Oikonomikon TSUE wskazał, że jedynie świadczenie usług, które logicznie wpisują się w ramy dostarczania usług opieki szpitalnej i medycznej, które w procesie świadczenia tych usług stanowią etap niezbędny, aby osiągnąć cele terapeutyczne, którym te ostatnie służą, mogą stanowić „działalność ściśle (...) związaną” w rozumieniu tego przepisu. Jedynie tego rodzaju usługi mogą bowiem wpływać na koszt opieki zdrowotnej, którą omawiane zwolnienie czyni dostępną dla osób prywatnych.
O zwolnieniu od podatku VAT usług w zakresie opieki medycznej decyduje przede wszystkim cel, w jakim podjęte zostały świadczenia. Jeśli zatem z okoliczności, w których dane świadczenie zostało podjęte wynika, że miało ono inny cel niż ochrona (przywrócenie) zdrowia ludzkiego, zwolnienie nie będzie przysługiwać.
Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zatem jednoznacznie wynika, że pojęcie „opieka medyczna” odnosi się do świadczeń, które służą diagnozie, opiece oraz w miarę możliwości leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia. Jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania. Innymi słowy, aby świadczenie mogło podlegać zwolnieniu powinno mieć cel terapeutyczny. Tym samym liczy się nie charakter usługi, ale jej cel.
Ponadto, z orzecznictwa Trybunału wynika, że pojęcia „opieka medyczna” i „działalność ściśle związana z opieką szpitalną i medyczną (leczeniem szpitalnym i medycznym)”, należy interpretować w ten sam sposób w obu przypadkach, ponieważ oba te przepisy mają na celu uregulowanie ogółu zwolnień z opodatkowania świadczeń medycznych w ścisłym znaczeniu: które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. W rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. b) VI Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. UE L 1977.145.1 ze zm.) (obecnie art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE), pojęcia te nie obejmują świadczeń, które nie przedstawiają żadnego związku z opieką szpitalną nad odbiorcami tych świadczeń ani z opieką medyczną świadczoną ewentualnie na ich rzecz.
Usługi są ściśle związane z opieką szpitalną i medyczną (leczeniem szpitalnym i medycznym) jedynie wówczas, gdy są rzeczywiście świadczone jako usługi pomocnicze względem stanowiącej świadczenie główne opieki szpitalnej nad odbiorcami lub opieki medycznej świadczonej na rzecz odbiorców.
Świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego usługodawcy. W odniesieniu do świadczeń medycznych Trybunał stwierdził, że zważywszy na cel zwolnienia przewidzianego w art. 13 część A ust. 1 lit. b) Szóstej Dyrektywy, jedynie świadczenie usług, które logicznie wpisują się w ramy dostarczania usług opieki szpitalnej i medycznej i które w procesie świadczenia tych usług stanowią etap niezbędny, aby osiągnąć cele terapeutyczne, którym te ostatnie służą, mogą stanowić „działalność ściśle (…) związaną” w rozumieniu tego przepisu.
Jak już wskazano powyżej pojęcie działalności „ściśle związanej” z „opieką szpitalną i medyczną” nie obejmuje świadczeń, które nie przedstawiają żadnego związku z opieką szpitalną nad odbiorcami tych świadczeń ani z opieką medyczną świadczoną ewentualnie na ich rzecz.
Zatem dokonując ustalenia, czy dana usługa podlega zwolnieniu od podatku VAT, należy ustalić, czy będzie spełniała wyżej określone warunki. Należy podkreślić, że ani przytoczone powyżej przepisy Dyrektywy 2006/112/WE, ani orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej nie dają podstaw do tego, aby zakresem opieki medycznej podlegającej zwolnieniu objąć wszystkie działania medyczne wynikające z procesu leczenia. W konsekwencji, czynności, których zasadniczym celem nie jest ochrona zdrowia, nie mogą być uznane za świadczenia opieki medycznej i nie mogą podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
Podkreślić należy, że określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.
Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują dostaw/usług „ściśle związanych”. Niemniej jednak z brzmienia art. 43 ust. 17 ustawy wynika, że dotyczą one dostaw towarów lub świadczenia usług, które są niezbędne do wykonania usługi podstawowej oraz ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Przepisy ustawy nie definiują pojęcia podmiotu leczniczego czy działalności leczniczej, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 i pkt 18a ustawy. Wobec tego, przy definiowaniu powyższych pojęć należy posiłkować się przepisami ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 450 ze zm.).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej:
Przez osobę wykonującą zawód medyczny - rozumie się osobę uprawnioną na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.
Na mocy art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o działalności leczniczej:
Przez podmiot wykonujący działalność leczniczą - rozumie się podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4, oraz lekarza lub pielęgniarkę wykonujących zawód w ramach działalności leczniczej jako praktykę zawodową, o której mowa w art. 5.
W świetle postanowień art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o działalności leczniczej:
Przez świadczenie zdrowotne - rozumie się działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności leczniczej:
Podmiotami leczniczymi są przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236, 1222 i 1871 oraz z 2025 r. poz. 222) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej,
- w zakresie, w jakim wykonują działalność leczniczą.
Natomiast jak wynika z art. 1 ust. 3 w powiązaniu z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. i) ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1972, ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o zawodzie medycznym, należy przez to rozumieć zawody wymienione w ust. 1 pkt 1.
Zatem profilaktyk to zawód medyczny
Jak wskazała Pani w opisie sprawy, nie jest Pani czynnym podatnikiem VAT. Nie jest Pani podmiotem leczniczym. Jest Pani przedsiębiorcą wpisanym do CEiDG, który rozpocznie prowadzenie działalności gospodarczej 3 września 2025 r. w jedynym przedmiocie: „86.99.D Działalność w zakresie pozostałej opieki zdrowotnej” wg PKD 2025, obejmującym - m.in. - działalność w zakresie profilaktyki zdrowotnej i wykrywania chorób (raka, gruźlicy, chorób wenerycznych). W celu rozpoczęcia i prowadzenia powyższej działalności gospodarczej w 2025 roku ukończyła Pani na Wydziale Nauk o Zdrowiu na Uniwersytecie Medycznym (…) stacjonarne studia drugiego stopnia o programie: Program studiów, Cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2023/2024. Będzie Pani wykonywała zawód medyczny profilaktyka z należytą starannością, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej i umiejętnościami niezbędnymi do wykonywania tego zawodu, z poszanowaniem praw pacjenta i dbałością o jego bezpieczeństwo. Będzie Pani wykonywała zawód medyczny profilaktyka na podstawie umów cywilnoprawnych w zakładach leczniczych (w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 14 ustawy o działalności leczniczej) prowadzonych przez podmioty lecznicze, tj. w szczególności: przedsiębiorców, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, jednostki budżetowe (w tym państwowe jednostki budżetowe tworzone i nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Sprawiedliwości lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego).
Świadczone przez Panią usługi to:
1.usługa: sprawowanie opieki nad pacjentem,
a)usługa polega na:
-organizacji procesu realizacji badań przesiewowych, szczepień ochronnych i innych świadczeń zdrowotnych w opiece profilaktycznej,
-prowadzeniu edukacji zdrowotnej dla pacjentów w zakresie rozpoznanych czynników ryzyka zdrowotnego i metod ograniczania ich wpływu na zdrowie,
-współpracy z osobami wykonującymi inne zawody medyczne,
b)zakres usługi: planowanie, organizacja i nadzór nad realizacją programów profilaktycznych, zalecanych szczepień ochronnych, wizyt profilaktycznych w POZ; prowadzenie indywidualnej edukacji zdrowotnej, współpraca z lekarzem, pielęgniarką, położną,
c)charakter usługi: świadczenia profilaktyczne, planowe, wykonywane w przychodni,
d)cel usługi: wczesne wykrycie czynników ryzyka i chorób, poprawa świadomości zdrowotnej pacjentów, zwiększenie wyszczepialności, zmniejszenie zachorowalności i umieralności,
e)cel terapeutyczny usługi: świadczenie profilaktyczne - zapobiega chorobom lub ich powikłaniom poprzez wczesne wykrywanie i edukację,
f)cele szczegółowe usługi:
-profilaktyka: organizacja zalecanych szczepień ochronnych, badań przesiewowych, edukacji zdrowotnej,
-zachowanie zdrowia: motywowanie do aktywności fizycznej, prawidłowego odżywiania, rzucenia palenia,
-poprawa zdrowia: ograniczenie czynników ryzyka (np. nadwaga, nadciśnienie),
-wszystkie działania wpływają na utrzymanie zdrowia populacji i wydłużenie życia w zdrowiu,
g)personalizacja usługi: tak - działania kierowane do konkretnego pacjenta (indywidualna edukacja z pacjentem, zalecenia, ewaluacja),
h)związek usługi z procesem leczenia: nie jest bezpośrednio elementem terapii już zdiagnozowanej choroby, a wspiera proces leczenia poprzez wczesne wykrywanie zagrożeń i wspomaganie pacjentów w kontroli czynników ryzyka,
i)prewencja: głównym celem jest zapobieganie chorobom (np. poprzez szczepienia, kontrolę czynników ryzyka) i wczesne ich wykrywanie,
j)likwidacja zagrożeń zdrowotnych: tak - szczepienia zapobiegają chorobom, badania przesiewowe do których będę zachęcać podczas edukacji wykrywają zmiany przedrakowe lub wczesne stadia chorób (np. rak szyjki macicy, rak jelita grubego), co pozwala na skuteczniejsze leczenie,
k)weryfikacja stanu zdrowia pacjenta: tak - usługa będzie polegała na weryfikacji stanu zdrowia pacjenta, zebraniu wywiadu w kierunku: stylu życia, czynników ryzyka chorób sercowo- naczyniowych oraz chorób onkologicznych, z uwzględnieniem wywiadu rodzinnego, stanu zdrowia psychicznego; wykształcenia i środowiska życia),
l)poprawa i ochrona zdrowia: tak - poprawa stanu zdrowia poprzez eliminację czynników ryzyka (otyłość, palenie), ochrona przed chorobami zakaźnymi dzięki szczepieniom, utrzymanie zdrowia poprzez promocję zdrowego stylu życia. Działania umożliwiające poszczególnym osobom i społeczności zwiększenie kontroli nad czynnikami warunkującymi stan zdrowia i przez to jego poprawę, promowanie zdrowego stylu życia oraz środowiskowych i indywidualnych czynników sprzyjających zdrowiu,
m)usługa nie wpływa na decyzje prawne, działania profilaktyczne nie są ukierunkowane na podejmowanie decyzji prawnych;
2.usługa: opracowywanie danych epidemiologicznych i socjomedycznych z wykorzystaniem narzędzi statystycznych i analitycznych:
a)zakres usługi: gromadzenie, analiza i interpretacja danych dotyczących stanu zdrowia populacji objętej opieką POZ,
b)charakter usługi: praca analityczna, wykorzystująca narzędzia statystyczne,
c)ogólny cel usługi: identyfikacja trendów i czynników ryzyka, planowanie skuteczniejszych działań profilaktycznych,
d)szczególny cel terapeutyczny: działanie profilaktyczne, zmierzające do zachowania i poprawy zdrowia dzięki analizie danych umożliwiających lepsze ukierunkowanie programów profilaktycznych, co prowadzi do poprawy zdrowia społeczności,
e)usługa nie jest spersonalizowana, dotyczy populacji, a nie konkretnego pacjenta,
f)usługa nie jest związana bezpośrednio z leczeniem konkretnego pacjenta, pośrednio wspiera leczenie poprzez wskazanie obszarów ryzyka i potrzeb,
g)celem usługi jest zapobieganie chorobom poprzez lepsze planowanie działań profilaktycznych,
h)usługa likwiduje zagrożenia poprzez wczesną identyfikację zagrożeń w populacji (np. wzrost częstości nadciśnienia, cukrzycy),
i)usługa nie służy weryfikacji stanu zdrowia konkretnego pacjenta; nie jest to działanie diagnostyczne na poziomie indywidualnym,
j)usługa poprawia stan ochrony zdrowia poprzez optymalizację działań profilaktycznych w przychodni,
k)usługa nie wywiera skutków prawnych, tj. nie jest ukierunkowana na podejmowanie decyzji prawnych;
3.usługa: identyfikowanie zagrożeń dla zdrowia populacji:
a)zakres usługi: systematyczna obserwacja i analiza danych o stanie zdrowia społeczności objętej opieką POZ (np. częstość chorób przewlekłych, wskaźniki zaszczepienia, występowanie czynników ryzyka środowiskowego i społecznego); identyfikacja grup podwyższonego ryzyka,
b)charakter usługi: praca diagnostyczna na poziomie populacyjnym, prowadzona w ramach współpracy z lekarzami POZ,
c)cel usługi: wczesne rozpoznanie problemów zdrowotnych populacji, aby umożliwić wdrożenie ukierunkowanych działań profilaktycznych i ograniczenie zagrożeń dla zdrowia,
d)usługa ma cel profilaktyczny a nie terapeutyczny,
e)w zakresach profilaktyki, zachowania i poprawy zdrowia usługa umożliwia wczesne reagowanie (np. poprzez kampanie edukacyjne, szczepienia celowane, dodatkowe badania przesiewowe), co zapobiega wystąpieniu lub nasileniu chorób i poprawia ogólny stan zdrowia populacji,
f)usługa nie jest spersonalizowana, obejmując analizę na poziomie populacji, tj. nie jest skierowana do pojedynczego pacjenta,
g)usługa ma pośredni związek z procesem leczenia; dane pozyskiwane dzięki usłudze służą planowaniu lepszej opieki i ułatwiają wczesne kierowanie pacjentów do leczenia; nie są elementem terapii zdiagnozowanej choroby,
h)usługa ma na celu zapobieganie chorobom poprzez wykrycie zagrożeń zdrowotnych i inicjowanie działań ograniczających ryzyko zachorowań,
i)usługa likwiduje zagrożenia zdrowotne umożliwiając wczesne rozpoznanie i eliminowanie czynników ryzyka, np. wykrycie niskiej wyszczepialności w grupie wiekowej czy wysokiego wskaźnika nadwagi u dzieci i podjęcie działań naprawczych,
j)usługa nie ma na celu weryfikacji stanu zdrowia indywidualnych pacjentów tylko monitorowanie zagrożeń w populacji,
k)usługa osiąga cel poprawy i ochrony zdrowia kierując działania profilaktyczne w stronę najbardziej potrzebujących grup, co prowadzi do poprawy i utrzymania zdrowia społeczności;
4.usługa: monitorowanie, ewaluacja i ocena skuteczności programów dotyczących profilaktyki i promocji zdrowia dla różnych grup społecznych - celem usługi jest podnoszenie jakości działań profilaktycznych; nie ma celu terapeutycznego; pośrednio wpływa na poprawę zdrowia populacji;
5.usługa: wdrażanie i koordynowanie programów dotyczących profilaktyki i promocji zdrowia; usługa wykonywana w ramach uprawnień zawodowych profilaktyka w POZ:
a)zakres usługi: przygotowanie i wdrożenie programów, nadzorowanie przebiegu programów, współpraca z personelem medycznym i samorządami,
b)charakter usług: planowe, systemowe działanie ukierunkowane na zdrowie publiczne,
c)cel usługi: zwiększenie efektywności działań profilaktycznych i edukacyjnych, zmniejszenie częstości chorób przewlekłych i zakaźnych,
d)cel terapeutyczny usługi: spełnia inne cele, tj. profilaktyki i promocji zdrowia, nie zaś leczenie już istniejącej choroby,
e)cel profilaktyczny usługi i zmierzający do zachowania i poprawy zdrowia: tak, poprzez organizację i koordynację działań zwiększających świadomość zdrowotną i wczesne wykrywanie chorób,
f)personalizacja usługi: programy w ramach usługi obejmują populację lub wybrane grupy ryzyka, tj. nie są prowadzone dla konkretnych pacjentów,
g)związek usługi z procesem leczenia: pośredni, tj. uczestnictwo w programach może zmniejszyć potrzebę leczenia, poprzez zapobieganie chorobom; nie jest częścią leczenia konkretnych pacjentów,
h)cel prewencyjny usługi: w pełnym zakresie, zmierza do zapobiegania chorobom, promuje zdrowy styl życia, umożliwia wczesną interwencję,
i)cel usługi - likwidacja zagrożeń zdrowotnych: usługa spełnia ten cel np. poprzez działania zwiększające wyszczepialność, zmniejszanie otyłości w populacji dzieci, edukację w zakresie chorób przewlekłych,
j)weryfikacja stanu zdrowia: częściowo, tj. w programach często weryfikuje się stan zdrowia (np. pomiar ciśnienia, glikemii), ale nie w celu postawienia jednostkowej diagnozy a w ramach kwalifikacji i monitorowania programu,
k)usługa wpływa na poprawę i ochronę zdrowia dzięki redukcji czynników ryzyka i wzmacnianiu zachowań prozdrowotnych,
l)usługa nie skutkuje decyzjami prawnymi;
6.usługa: opracowywanie materiałów informacyjnych oraz edukacyjnych w obszarze profilaktyki i promocji zdrowia umieszczanych w mediach społecznościowych podmiotów leczniczych; usługa ma charakter profilaktyczny, ukierunkowany na edukację i promocję zdrowia; nie jest spersonalizowana ani terapeutyczna, wspiera profilaktykę na poziomie populacyjnym:
a)zakres usługi: przygotowanie treści edukacyjnych (grafiki, posty, materiały wideo) na tematy zdrowotne (np. szczepienia, zdrowa dieta, aktywność fizyczna, profilaktyka chorób przewlekłych, zdrowie psychiczne),
b)charakter usługi: edukacyjny i informacyjny, skierowany do pacjentów przychodni oraz społeczności lokalnej,
c)cel usługi: podnoszenie świadomości zdrowotnej, zachęcanie do badań profilaktycznych i szczepień, promocja zdrowych nawyków,
d)cel terapeutyczny usługi: celem jest profilaktyka i promocja zdrowia,
e)cel profilaktyczny zmierzający do zachowania i poprawy zdrowia: tak - treści edukacyjne pomagają w podejmowaniu decyzji prozdrowotnych, zwiększają zgłaszalność do badań i szczepień,
f)usługa nie jest spersonalizowana, tj. skierowana do szerokiej populacji, a nie zaś do indywidualnych pacjentów,
g)usługa nie ma związku z procesem leczenia indywidualnych pacjentów,
h)usługa zapobiega chorobom poprzez edukację i zachęcanie do badań profilaktycznych,
i)usługa zmierza do likwidacji zagrożeń zdrowotnych wzmacniając zachowania zdrowotne w populacji (np. większa wyszczepialność, zmniejszenie palenia tytoniu),
j)usługa nie służy weryfikacji stanu zdrowia pojedynczych pacjentów, nie jest działaniem diagnostycznym,
k)rola usługi w poprawie i ochronie zdrowia: pełni tą rolę poprzez edukację zwiększającą udział pacjentów w działaniach profilaktycznych i utrzymanie zdrowego stylu życia.
Powyższe usługi świadczy Pani na podstawie: Ustawy o niektórych zawodach medycznych, ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, ustawy o działalności leczniczej i rozporządzenia Ministra Zdrowia z 24 września 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.
Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy świadczone przez Panią usługi w zakresie opieki medycznej, tj. wykonując zawód medyczny „profilaktyk” na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z podmiotami leczniczymi - na terenie zakładów leczniczych takich podmiotów leczniczych w których wykonywana jest działalność lecznicza, mogą korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o podatku od towarów i usług.
W pierwszej kolejności należy stwierdzić, że świadczone przez Panią usługi,nie będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Opis sprawy wskazuje, że nie jest Pani podmiotem leczniczym. W analizowanej sprawie nie zostanie więc spełniona przesłanka podmiotowa warunkująca zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.
Zatem zbadać należy, czy dla ww. usług, spełni Pani przesłanki zwolnienia od podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy.
Rozpatrując kwestię ewentualnego zwolnienia usług świadczonych przez Panią, należy dokonać oceny, czy świadczone przez Panią usługi, mogą zostać objęte zwolnieniem z podatku VAT jako „opieka medyczna” lub działalność „ściśle związana” z „opieką szpitalną i medyczną” w rozumieniu wskazanych powyżej przepisów ustawy o VAT, jak i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.
Zgodnie z orzecznictwem TSUE pojęcie „opieka medyczna” dotyczy świadczeń medycznych, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania. Innymi słowy aby podlegać zwolnieniu świadczenie powinno mieć cel terapeutyczny, tym samym liczy się nie charakter usługi, ale jej cel.
Zwolnieniu od podatku VAT podlegają więc tylko świadczenia, które mają bezpośrednio na celu diagnozę, opiekę lub terapię. W przypadku jedynie hipotetycznego związku świadczenia ze wskazanymi celami, zwolnienie nie przysługuje.
Precyzując czynności, których celem jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawa zdrowia, pojęcia te również należy interpretować z zastosowaniem wykładni językowej. „Profilaktyka” to wszelkie działania i środki stosowane w celu zapobiegania czemuś niepożądanemu, likwidowanie przyczyn niekorzystnych zjawisk; to działania i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom.
Profilaktyka zdrowotna obejmuje działania mające na celu zapobieganie chorobom bądź innemu niekorzystnemu zjawisku zdrowotnemu przed jej rozwinięciem, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie.
Ma ona również na celu zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, czy też zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka choroby.
W literaturze przyjmuje się, że można wyróżnić jej następujące fazy:
1.profilaktyka wczesna - utrwalanie prawidłowych wzorców zdrowego stylu życia,
2.profilaktyka pierwotna (I faza) - zapobieganie chorobom poprzez kontrolowanie czynników ryzyka,
3.profilaktyka wtórna (II fazy) - zapobieganie konsekwencjom choroby poprzez jej wczesne wykrycie i leczenie (przesiewowe badanie skriningowe mające na celu wykrycie osób chorych),
4.profilaktyka III fazy - zahamowanie postępu choroby oraz ograniczenie powikłań.
W ramach profilaktycznej opieki medycznej nie jest diagnozowana żadna choroba, bowiem centralnym jej elementem jest obserwacja i badanie pacjenta właśnie w celu uniknięcia konieczności przyszłego diagnozowania i leczenia ewentualnych chorych. Jednocześnie działania profilaktyczne umożliwiają często wczesne wykrycie choroby, a tym samym umożliwiają rozpoczęcie terapii.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1972 ze zm.), dalej: ustawa o niektórych zawodach medycznych:
Wykonywanie danego zawodu medycznego polega na: wykonywaniu czynności zawodowych w zakresie profilaktyki, promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej - w przypadku profilaktyka;
W myśl art. 13 ust. 2 pkt 2 i pkt 4 ustawy o niektórych zawodach medycznych:
Za wykonywanie danego zawodu medycznego uważa się również:
2) prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych, których tematyka dotyczy danego zawodu medycznego;
4) zatrudnienie na stanowiskach administracyjnych, na których wykonuje się czynności związane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej.
Ponadto w załączniku nr 9 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 22 kwietnia 2025 r. w sprawie szczegółowego wykazu czynności zawodowych osób wykonujących niektóre zawody medyczne (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 626), wskazano szczegółowy wykaz czynności zawodowych profilaktyka:
1. Ocena sytuacji zdrowotnej i społecznej określonej populacji oraz jej potrzeb zdrowotnych.
1.1. Identyfikowanie zagrożeń środowiskowych dla zdrowia populacji.
1.2. Diagnoza i określenie problemów o znaczeniu kluczowym dla zdrowia populacji w poszczególnych sferach społecznych.
2. Analiza czynników wpływających na zdrowie w obrębie populacji.
3. Określanie priorytetów zdrowotnych na podstawie dostępnych danych demograficznych i epidemiologicznych (z uwzględnieniem podziału na regiony, grupy wiekowe, płeć lub inne).
3.1. Stosowanie badań epidemiologicznych oraz socjomedycznych w ocenie potrzeb zdrowotnych oraz oczekiwań pacjentów.
4. Opracowywanie schematu interwencji zdrowia publicznego, w tym oszacowanie ryzyka interwencji i sposobów reagowania.
5. Opracowywanie materiałów informacyjnych i edukacyjnych w obszarze zapobiegania i wczesnego wykrywania, a także profilaktyki trzeciej fazy.
6. Współpraca z instytucjami państwowymi, administracją rządową i samorządową oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie koordynowania działań dotyczących profilaktyki i promocji zdrowia.
7. Współpraca z podmiotami uczestniczącymi w edukacji zdrowotnej społeczeństwa (m. in. szkoły, organizacje sportowe, organizacje pozarządowe, pracodawcy).
8. Wykonywanie analiz statystycznych.
8.1. Planowanie badań przy zastosowaniu nowoczesnych technik zbierania danych i narzędzi badawczych.
8.2. Analizowanie dostępnych danych w celu wyjaśnienia społeczno-ekonomicznych czynników wpływających na zdrowie.
8.3. Opracowywanie danych epidemiologicznych wykorzystując proste narzędzia statystyczne i analityczne.
8.4. Analizowanie uwarunkowań sytuacji zdrowotnej w aspekcie procesów społecznych i demograficznych.
8.5. Wykorzystywanie wyników analiz w proponowanych konkretnych (alternatywnych) rozwiązaniach w sektorze ochrony zdrowia.
8.6. Przeprowadzanie analizy wybranych uwarunkowań problemów zdrowotnych i społecznych.
9. Planowanie i opracowywanie programów profilaktycznych i promocji zdrowia, na podstawie aktualnej oceny sytuacji zdrowotnej.
9.1. Określanie celów głównych, szczegółowych oraz mierników efektywności.
9.2. Charakterystyka grupy docelowej.
9.3. Sporządzanie planów działań odpowiadających celom programu.
9.4. Określanie sposobu monitorowania i ewaluacji programu.
9.5. Planowanie budżetu i kosztów realizacji programu.
10. Planowanie działań mających na celu zintegrowanie działań profilaktycznych oraz wsparcie finansowe i merytoryczne programów profilaktycznych.
11. Ocena sytuacji finansowej podmiotów wykonujących działalność leczniczą i sporządzanie biznes planu.
12. Wdrażanie w jednostkach ochrony zdrowia struktur bezpieczeństwa danych osobowych.
13. Konstruowanie, wdrażanie, koordynowanie i realizowanie programów dotyczących profilaktyki i promocji zdrowia.
14. Identyfikowanie barier we wdrażaniu edukacji zdrowotnej w populacji oraz stosowanie właściwych metod i umiejętności komunikacyjnych w procesie dydaktycznym.
15. Ocena skuteczności programów profilaktycznych i promocji zdrowia dla różnych środowisk społecznych i ich ewaluacja.
16. Sprawowanie opieki nad pacjentami indywidualnymi.
16.1. Organizacja procesu realizacji badań przesiewowych i innych świadczeń zdrowotnych w opiece profilaktycznej.
16.2. Prowadzenie edukacji zdrowotnej w zakresie rozpoznanych czynników ryzyka.
17. Udzielanie pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.
18. Prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji związanej z wykonywanymi czynnościami zawodowymi.
Zatem ze złożonego wniosku wynika, że świadczy Pani swoje usługi w 6 obszarach, z czego tylko w jednym jego działania kierowane są do konkretnego pacjenta. W tym przypadku usługa ta polega na weryfikacji stanu zdrowia pacjenta, zebraniu wywiadu w kierunku stylu życia, czynników ryzyka chorób sercowonaczyniowych oraz chorób onkologicznych, z uwzględnieniem wywiadu rodzinnego, stanu zdrowia psychicznego, wykształcenia i środowiska życia. Tym samym, działania te kierowane są do konkretnego pacjenta (indywidualna edukacja z pacjentem, zalecenia, ewaluacja). Wnioskodawca wskazał również, że w tym obszarze realizowany jest następujący cel : wczesne wykrycie czynników ryzyka i chorób, poprawa świadomości zdrowotnej pacjentów, zwiększenie wyszczepialności, zmniejszenie zachorowalności i umieralności. Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, że w tym obszarze usługa polega na: organizacji procesu realizacji badań przesiewowych, szczepień ochronnych i innych świadczeń zdrowotnych w opiece profilaktycznej, prowadzeniu edukacji zdrowotnej dla pacjentów w zakresie rozpoznanych czynników ryzyka zdrowotnego i metod ograniczania ich wpływu na zdrowie oraz współpracy z osobami wykonującymi inne zawody medyczne.
A zatem, wskazać należy, że usługa sprawowania opieki nad pacjentem ze względu na swój cel będzie stanowić usługę ukierunkowaną na profilaktykę konkretnego pacjenta przez co będzie mieć bezpośredni i rzeczywisty wpływ na ochronę zdrowia odbiorcy świadczenia. Zatem została spełniona przesłanka przedmiotowa do zastosowania zwolnienia od podatku. Z uwagi na fakt, że zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy, w którym upatruje Pani prawa do stosowana zwolnienia od podatku w stosunku do świadczonych przez siebie usług jest zwolnieniem o charakterze podmiotowo - przedmiotowym, zatem należy przeanalizować spełnienie drugiej z wymaganych przepisami przesłanek, tj. przesłanki podmiotowej.
W tym miejscu należy wskazać, że przepis art. 43 ust. 17a ustawy o VAT wskazuje, że zwolnienie, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 18a ustawy, ma zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (w tym przypadku zakresie opieki medycznej), dokonywanych przez podmioty lecznicze świadczące usługi podstawowe. Skoro zaś warunkiem podmiotowym zwolnienia dla usług w zakresie opieki medycznej jest ich wykonywanie przez podmioty lecznicze w ramach ich działalności leczniczej, również tylko podmioty o takim charakterze będą mogły korzystać ze zwolnienia w przypadku usług ściśle z ww. usługami związanych.
Jak wynika z opisu sprawy, nie jest Pani podmiotem leczniczym, a będzie Pani wykonywała zawód medyczny - profilaktyk na podstawie umów cywilnoprawnych w zakładach leczniczych. Zawód ten został wpisany do ustawy o niektórych zawodach medycznych od 26 marca 2024 r.
Należy stwierdzić, że świadczone przez Panią usługi nie będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy.
Powyższe wynika z faktu, że w przypadku usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy należy interpretować w powiązaniu z art. 43 ust. 17 i ust. 17a ustawy, zgodnie z którymi muszą być spełnione wszystkie warunki wyszczególnione w tych przepisach.
Podkreślić należy, że wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy czynności będą objęte zakresem zwolnienia od podatku pod warunkiem, że będą wykonywane na rzecz podmiotu leczniczego na jego terenie przez odpowiednie podmioty, tj. podmioty lecznicze świadczące usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia (art. 43 ust. 17a ustawy o VAT).
Zatem w kwestii zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Panią usług, kluczowym jest, że nie spełnia Pani warunku podmiotowego, gdyż nie świadczy Pani usług wymienionych we wniosku jako określony ustawą podmiot, tj. jako podmiot leczniczy wykonujący usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
W konsekwencji świadczona przez Panią usługa sprawowania opieki nad pacjentem na rzecz podmiotów leczniczych, wykonywana na terenie zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza, nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy jako usługa ściśle związana z usługą podstawową świadczoną przez podmiot leczniczy.
W tym miejscu należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, z którego wynika ma on zastosowanie jeśli spełnione są łącznie dwie przesłanki:
1.o charakterze przedmiotowym, dotycząca rodzaju świadczonych usług, tj. usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a także
2.o charakterze podmiotowym, odnosząca się do usługodawcy, który musi być podmiotem leczniczym bądź osobą wykonującą zawód lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, psychologa lub inny zawód medyczny w rozumieniu ww. art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej.
Mając na uwadze przedstawiony przez Panią opis sprawy, należy stwierdzić, że opisane przez Panią w pierwszym obszarze usługi (usługa sprawowania opieki nad pacjentem), jeśli będą nakierowane na konkretną osobę i będą spełniać cel terapeutyczny, będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) ustawy, ponieważ będą to usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce i będą świadczone przez profilaktyka w ramach zawodu medycznego.
Jednocześnie należy zastrzec, że świadczona przez Panią usługa w ramach wykonywania zawodu profilaktyka skutkująca w sposób bardzo pośredni lub odległy zapobieganiu pewnym chorobom nie będzie korzystać ze zwolnienia. Powinna więc Pani w ramach pierwszego obszaru swojej działalności stosować zwolnienie tylko do tych czynności, które mają bezpośredni związek z zapobieganiem chorobom. Przykładowo promowanie zdrowego stylu życia w tym poprzez prowadzenie szkoleń, lub motywowanie do aktywności fizycznej, prawidłowego odżywiania, rzucenia palenia, w sposób bardzo pośredni i odległy realizuje cel terapeutyczny, więc zwolnienie od podatku VAT zarówno na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy, ani też na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) ustawy w tym przypadku nie ma zastosowania.
Tym samym, świadczona przez Panią usługa sprawowania opieki nad pacjentem wbrew Pani stanowisku nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT. W stosunku do tej usługi znajdzie zastosowanie przepis art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy.
A zatem, w tym zakresie należało uznać Pani stanowisko za nieprawidłowe.
Natomiast wskazała Pani, że:
- Usługa opracowywania danych epidemiologicznych i socjomedycznych z wykorzystaniem narzędzi statystycznych i analitycznych polega na gromadzeniu, analizie i interpretacji danych dotyczących stanu zdrowia populacji objętej opieką POZ. Zakres usługi obejmuje gromadzenie, analizę i interpretację danych dotyczących stanu zdrowia populacji objętej opieką POZ. Jest to praca analityczna wykorzystująca narzędzia statystyczne. Usługa ta nie jest spersonalizowana, dotyczy populacji, a nie konkretnego pacjenta. Ponadto usługa nie jest związana bezpośrednio z leczeniem konkretnego pacjenta.
- Usługa identyfikowania zagrożeń dla zdrowia populacji polega na systematycznej obserwacji i analizie danych o stanie zdrowia społeczności objętej opieką POZ (np. częstość chorób przewlekłych, wskaźniki zaszczepienia, występowanie czynników ryzyka środowiskowego i społecznego). Usługa ta nie jest spersonalizowana. Obejmuje analizę na poziomie populacji, tj. nie jest skierowana do pojedynczego pacjenta.
- Celem usługi monitorowania, ewaluacji i oceny skuteczności programów dotyczących profilaktyki i promocji zdrowia dla różnych grup społecznych jest podnoszenie jakości działań profilaktycznych. Usługa ta nie ma celu terapeutycznego oraz pośrednio wpływa na poprawę zdrowia populacji.
- Usługa wdrażania i koordynowania programów dotyczących profilaktyki i promocji zdrowia polega na przygotowaniu i wdrożeniu programów, nadzorowania przebiegu programów oraz współpracę z personelem medycznym i samorządami. Zakres usługi obejmuje przygotowanie i wdrożenie programów, nadzorowanie przebiegu programów, współpraca z personelem medycznym i samorządami. Programy w ramach usługi obejmują populację lub wybrane grupy ryzyka, tj. nie są prowadzone dla konkretnych pacjentów. Usługa ta ma pośredni związek usługi z procesem leczenia, tj. uczestnictwo w programach może zmniejszyć potrzebę leczenia, poprzez zapobieganie chorobom ale nie jest częścią leczenia konkretnych pacjentów.
- Usługa opracowywania materiałów informacyjnych oraz edukacyjnych w obszarze profilaktyki i promocji zdrowia umieszczanych w mediach społecznościowych podmiotów leczniczych polega na przygotowaniu treści edukacyjnych (grafiki, posty, materiały wideo) na tematy zdrowotne (np. szczepienia, zdrowa dieta, aktywność fizyczna, profilaktyka chorób przewlekłych, zdrowie psychiczne). Usługa nie jest spersonalizowana, tj. skierowana jest do szerokiej populacji, a nie zaś do indywidualnych pacjentów. Usługa nie ma związku z procesem leczenia indywidualnych pacjentów.
Jak wskazano wyżej, pojęcie „opieki szpitalnej i medycznej” oraz pojęcie „świadczenia opieki medycznej” obejmują świadczenia służące diagnozowaniu i leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia lub ochronie, utrzymywaniu i przywracaniu dobrego stanu zdrowia osób. Czynnikiem decydującym o tym, czy usługi powinny być zwolnione z VAT, jest zatem ich cel terapeutyczny.
W wyroku z 21 marca 2013 r. w sprawie C-91/12, PFC Clinic, TSUE stwierdził:
W związku z tym pojęcie „opieka medyczna” zawarte w art. 132 ust. 1 lit. b) dyrektywy VAT oraz pojęcie „świadczenie opieki medycznej” znajdujące się w tym samym ustępie pod lit. c) odnoszą się do świadczeń, które służą diagnozowaniu i w miarę możliwości leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia (zob. ww. wyrok w sprawie Future Health Technologies, pkt 37, 38). - pkt 25
Jak wynika z powołanego orzecznictwa Trybunału, usługi medyczne, które zostały wykonane w celu ochrony zdrowia, w tym również w celu utrzymania bądź przywrócenia dobrego stanu zdrowia osób, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 132 ust. 1 lit. b) i c) dyrektywy VAT (zob. ww. wyrok w sprawie Future Health Technologies, pkt 41, 42 i przytoczone tam orzecznictwo). - pkt 27
Zatem cel świadczeń tego rodzaju jak w sprawie głównej ma znaczenie dla ustalenia, czy podlegają one zwolnieniom ustanowionym w art. 132 ust. 1 lit. b) i c) dyrektywy VAT. Zwolnienia te znajdują bowiem zastosowanie do świadczeń służących diagnozowaniu i leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia lub ochronie, utrzymywaniu i przywracaniu dobrego stanu zdrowia osób (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Future Health Technologies, pkt 43). - pkt 28
Z kolei w wyroku z 4 marca 2021 r. w sprawie C-581/19 Frenetikexito- Unipessoal Lda, pkt 30, TSUE twierdził, że:
(…) bezsporne jest, że usługa coachingu żywieniowego świadczona w placówce sportowej może, w perspektywie średnio- i długoterminowej lub bardzo szeroko rozumianej, być instrumentem zapobiegania pewnym chorobom, takim jak otyłość. Należy jednak stwierdzić, że to samo odnosi się do samego uprawiania sportu, którego rolę uznaje się, tytułem przykładu, za ograniczającą występowanie chorób układu krążenia. Usługa taka ma zatem zasadniczo cel zdrowotny, ale nie ma lub nie musi mieć celu terapeutycznego.
W ww. wyroku wskazano również, że brak jakiejkolwiek wskazówki, że usługa ta jest świadczona w celu zapobiegania chorobie, jej diagnozowania i leczenia oraz przywracania zdrowia, a zatem w celu terapeutycznym, prowadzi do stwierdzenia, że nie spełnia ona kryterium działalności w interesie publicznym, i tym samym nie jest objęta zwolnieniem dotyczącym opieki medycznej i co do zasady podlega opodatkowaniu VAT (patrz pkt 31, wyrok C-581/19).
Co istotne w przedmiotowej sprawie, w powołanym powyżej wyroku C-581/19, pkt. 33, TSUE stwierdził również, że:
(…) Każda usługa świadczona w ramach wykonywania zawodu medycznego lub paramedycznego, skutkująca - nawet w sposób bardzo pośredni lub odległy - zapobieżeniem pewnym chorobom, byłaby bowiem objęta zwolnieniem przewidzianym w tym przepisie, co nie odpowiada zamiarowi prawodawcy Unii i wymogowi ścisłej wykładni takiego zwolnienia, przypomnianemu w pkt 22 niniejszego wyroku. Jak zauważyła rzecznik generalna w pkt 61 opinii, sam niepewny związek z chorobą, bez konkretnego ryzyka negatywnego wpływu na zdrowie, nie jest wystarczający w tym względzie.
Zatem, zgodnie z definicją opieki medycznej przedstawioną przez TSUE, to cel, jaki wiąże się z usługą wydawania zaleceń żywieniowych, jest decydujący przy ustalaniu, czy taka usługa jest objęta definicją opieki medycznej na podstawie art. 132 ust. 1 lit. c dyrektywy VAT.
W rozpatrywanej sprawie nie są spełnione warunki wymagane dla uznania wykonywanych czynności w pkt 2-6 opisu sprawy za usługi w zakresie opieki medycznej w rozumieniu zakreślonym przez orzecznictwo TSUE.
Wskazać należy, że świadczone przez Panią ww. usługi, tj. usługi opracowywania danych epidemiologicznych i socjomedycznych z wykorzystaniem narzędzi statystycznych i analitycznych; usługa identyfikowania zagrożeń dla zdrowia populacji; usługi monitorowania, ewaluacji i oceny skuteczności programów dotyczących profilaktyki i promocji zdrowia dla różnych grup społecznych; usługi wdrażania i koordynowania programów dotyczących profilaktyki i promocji zdrowia oraz usługi opracowywania materiałów informacyjnych oraz edukacyjnych w obszarze profilaktyki i promocji zdrowia umieszczanych w mediach społecznościowych podmiotów leczniczych - nie będą związane z ochroną zdrowia konkretnego pacjenta - nie będą realizować celu jakim jest zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia konkretnego pacjenta.
Opisanym we wniosku czynnościom składającym się na świadczone przez Panią ww. usługi, nie można przypisać charakteru leczniczego (terapeutycznego). Nie obejmują one świadczenia usług w zakresie profilaktyki zmierzających do diagnozowania, leczenia, rehabilitacji czy bezpośredniego udzielania świadczeń zdrowotnych skierowanych do konkretnego pacjenta. Ww. usługi mają charakter edukacyjny, analityczny i statystyczny, nie mają celu profilaktycznego a zmierzają do zebrania danych, które będą służyć analizom na poziomie populacji i w efekcie mogą przyczynić się do poprawy funkcjonowania programów profilaktycznych, czy też realizacji nowych programów skierowanych do wyselekcjonowanej przez Panią populacji pacjentów. Jednak działaniom, jakie podejmuje Pani w tym zakresie nie można uznać za usługi wykonywane w celu profilaktycznym konkretnego pacjenta.
Ponadto świadczone przez Panią usługi dotyczą populacji lub wybranych grup społecznych, a nie pojedynczych pacjentów. Nie mają one charakteru spersonalizowanego, nie są ukierunkowane na indywidualną diagnozę, leczenie, czy też terapię konkretnej osoby.
Wskazać należy, że świadczone przez Panią ww. usługi obejmują analizę danych epidemiologicznych, ocenę skuteczności programów zdrowotnych, czy przygotowanie materiałów edukacyjnych dla szerokiego grona odbiorców.
Tym samym, wskazać należy, że opisane usługi nie będą związane z ochroną zdrowia konkretnego pacjenta - nie będą realizować celu jakim jest zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia konkretnego pacjenta.
Zatem świadczonych przez Panią ww. usług, tj. usługi opracowywania danych epidemiologicznych i socjomedycznych z wykorzystaniem narzędzi statystycznych i analitycznych; usługi identyfikowania zagrożeń dla zdrowia populacji; usługi monitorowania, ewaluacji i oceny skuteczności programów dotyczących profilaktyki i promocji zdrowia dla różnych grup społecznych; usługi wdrażania i koordynowania programów dotyczących profilaktyki i promocji zdrowia oraz usługi opracowywania materiałów informacyjnych oraz edukacyjnych w obszarze profilaktyki i promocji zdrowia umieszczanych w mediach społecznościowych podmiotów leczniczych - na rzecz podmiotu leczniczego, nie można uznać za świadczenie usług związanych z opieką medyczną korzystających ze zwolnienia od podatku.
Jednocześnie ww. usług, które będzie Pani świadczyć na rzecz podmiotu leczniczego nie można uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
Opisanych we wniosku usług, nie można uznać za czynności konieczne do wykonania usługi podstawowej, tj. usługi medycznej świadczonej przez podmiot leczniczy. Biorąc pod uwagę zakres i charakter świadczeń wchodzących w skład opisanych we wniosku usług wymienionych w pkt 2-6 opisu sprawy nie sposób przyjąć, że świadczenia te stanowią usługi niezbędne do wyświadczenia przez podmiot leczniczy usługi w zakresie opieki medycznej na rzecz pacjentów.
Czynności realizowane przez Panią na rzecz podmiotu leczniczego nie wykazują ze względu na swoją istotę ścisłego związku z usługą podstawową, tj. usługą opieki medycznej. Wymienionych we wniosku czynności z uwagi na ich charakter nie można uznać za nieodzowne dla świadczonych przez podmiot leczniczy usług medycznych. Czynności te nie pozostają w ścisłym związku ze świadczonymi przez podmiot leczniczy usługami opieki medycznej, pozwalającym na stwierdzenie, że czynności te zapewniają prawidłowe i nieprzerwane wykonanie usług medycznych przez podmiot leczniczy na rzecz którego są świadczone.
Świadczone przez Panią usługi nie będą stanowić czynności mających charakter czynności związanych z opieką medyczną (usługami medycznymi świadczonymi przez podmiot leczniczy), lecz będą stanowić czynności o charakterze edukacyjnym, analitycznym i statystycznym. Usługi mają na celu dostarczenie informacji na temat stanu zdrowia, poziomu profilaktyki wyszczepień szerokiego grona osób. Czynności te nie mają związku z prowadzoną przez podmiot leczniczy działalnością leczniczą, a celem ich wykonania jest dostarczenie informacji POZ na temat poziomu skuteczności działań profilaktycznych, obserwacji i analizie danych o stanie zdrowia społeczności objętej opieką POZ, koordynacje i wdrażanie programów dotyczących profilaktyki i promocji zdrowia czy opracowywanie materiałów informacyjnych oraz edukacyjnych w obszarze profilaktyki i promocji zdrowia.
Pomiędzy wykonywanymi przez Panią usługami, a usługami opieki medycznej świadczonymi przez podmiot leczniczy nie zachodzi taka zależność, która uniemożliwiałaby wyświadczenie usługi medycznej bez usług o charakterze edukacyjnym, analitycznym i statystycznym świadczonych przez Panią.
Nie można przyjąć, że świadczone przez Panią w tym zakresie usługi, ze względu na ich zakres i charakter, wpisują się w logiczny sposób w ramy świadczenia usług medycznych przez podmiot leczniczy i stanowić będą etap niezbędny aby osiągnąć cele terapeutyczne. Świadczone przez Panią usługi stanowić będą dostarczenie informacji dla podmiotu leczniczego, jednak pomiędzy świadczonymi przez Panią usługami a usługami wykonywanymi przez podmiot leczniczy nie zachodzi tak ścisły związek, że niemożliwym jest prowadzenie działalności leczniczej bez nabycia od Pani usług o charakterze edukacyjnym, analitycznym i statystycznym.
A zatem świadczenia o charakterze edukacyjnym, analitycznym i statystycznym, które będzie Pani realizować na rzecz podmiotu leczniczego, nie można uznać za usługi ściśle związane z usługami podstawowymi, tj. usługami medycznymi.
Ponadto należy mieć na uwadze przepis art. 43 ust. 17a ustawy, zgodnie z którym, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 18a ma zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Jak wskazano powyżej w analizowanej sprawie nie będzie spełniona także przesłanka podmiotowa niezbędna do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy, gdyż przepis ten ma zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (a więc w tym przypadku zakresie opieki medycznej), dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Skoro zaś warunkiem podmiotowym zwolnienia dla usług w zakresie opieki medycznej jest ich wykonywanie przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze, mogą korzystać ze zwolnienia w przypadku usług ściśle z ww. usługami związanych.
Ponadto, jak wcześniej rozstrzygnięto w przypadku usługi opracowywania danych epidemiologicznych i socjomedycznych z wykorzystaniem narzędzi statystycznych i analitycznych; usługi identyfikowania zagrożeń dla zdrowia populacji; usługi monitorowania, ewaluacji i oceny skuteczności programów dotyczących profilaktyki i promocji zdrowia dla różnych grup społecznych; usługi wdrażania i koordynowania programów dotyczących profilaktyki i promocji zdrowia oraz usługi opracowywania materiałów informacyjnych oraz edukacyjnych w obszarze profilaktyki i promocji zdrowia umieszczanych w mediach społecznościowych podmiotów leczniczych nie będzie spełniony cel terapeutyczny. Świadczone usługi w ww. zakresie nie są usługami w zakresie profilaktyki medycznej, dlatego usługi wymienione w obszarach od 2 do 6 nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT zarówno na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19, jak i z art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy.
A zatem Pani stanowisko w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
