Interpretacja indywidualna z dnia 2 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.758.2025.1.AA
Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego za nakłady poniesione w ramach projektu niekomercyjnego, ponieważ nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Brak związku z czynnościami opodatkowanymi wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od nakładów poniesionych w związku z realizacją projektu pn. (…). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca, Powiat (…) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Powiat (…) jest Beneficjentem Programu Fundusze Europejskie (…) realizując Projekt pn. (…) w ramach Działania (…) Priorytetu (…) Programu Fundusze Europejskie (…). Umowa o dofinansowanie Projektu została podpisana (…). Zgodnie z umową, Beneficjent zobligowany jest do uzyskania interpretacji indywidualnej Ministra Finansów w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od nakładów poniesionych w projekcie.
Celem Projektu jest rewitalizacja obszaru zdegradowanego, w tym rewitalizacja i odbudowa, na istniejących fundamentach/piwnicach, (…), należącego do kompleksu muzealnego (…) w ramach etapu (…) wraz z (...). (…) będzie w bezpośrednim sąsiedztwie (…), w której obecnie mieści się Muzeum (…), a całość wraz z otaczającym parkiem (...), wpisany do rejestru zabytków. Projekt przyczyni się do pełniejszego wykorzystania i upowszechniania dziedzictwa narodowego, jaką jest twórczość i osoba (…).
Dzięki realizacji Projektu osiągnięte zostaną cele projektu. Cel główny – (...). Cel główny zostanie osiągnięty poprzez realizację Celów strategicznych: (...).
Realizacja Projektu podniesie atrakcyjność muzeum i sprawi, że będzie ono konkurencyjne nie tylko w regionie. Prace budowlane mają na celu także zabezpieczenie pozostałości po (...) i utworzenie miejsca spotkań i odpoczynku w otoczeniu polskiej, wspaniałej historii.
W ramach Projektu zostanie wyremontowany budynek (...). (...).
Wnioskodawcą w ramach Projektu oraz inwestorem będzie Powiat. Realizacja zadania przewidziana jest na lata 2025–2027. Projekt dotyczy zabytkowego budynku (…), należącego do kompleksu muzealnego wraz z otoczeniem o charakterze parkowym. Nieruchomość i inne zakupione w ramach projektu środki (wyposażenie w sprzęt multimedialny, komputerowy) użytkowane będą przez samorządową instytucję kultury - Muzeum (…) - na podstawie umowy użyczenia. Budynek służyć będzie jako muzeum. W obiekcie prezentowana będzie nowoczesna, multimedialna aktywna wystawa stała. Wybudowana (....) służyć będzie do prowadzenia zajęć integracyjnych i edukacyjnych dla dzieci i młodzieży.
Projekt wpisuje się w niekomercyjny charakter inwestycji. Usługi świadczone w oparciu o wspartą infrastrukturę nie będą miały charakteru komercyjnego, tzn. wskutek ich przeprowadzenia nie jest planowane osiągnięcie wyników mogących być przedmiotem sprzedaży i nie będą świadczone usługi w celu osiągnięcia zysku. Muzeum jest jednostką organizacyjną Powiatu (…) posiadającą osobowość prawną, finansowaną z budżetu powiatu. Nie ma możliwości samodzielnego finansowania. Wpływy uzyskane z biletów pozwalają jedynie na częściowe pokrycie bieżących kosztów eksploatacyjnych. Nie będzie też prowadzona działalność na rzecz innych podmiotów, np. poprzez wynajem budynku czy jakiejkolwiek powierzchni, wynajem przedmiotów, rekwizytów, urządzeń. Muzeum (…) jest czynnym płatnikiem podatku VAT na podstawie Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Całkowita wartość Projektu, obejmująca ogół wydatków kwalifikowalnych i niekwalifikowalnych Projektu, wynosi (…) zł. Kwotę podatku VAT od wszystkich kwalifikowalnych wydatków w Projekcie uznano za kwalifikowalną do objęcia dofinansowaniem ze środków EFRR.
Dofinansowanie ze środków EFRR wyniesie do 85% wyżej opisanych wydatków kwalifikowalnych, nie więcej niż (…) zł.
Wydatki określone jako kwalifikowalne wynoszą (…) zł netto/(…)zł brutto (VAT (…) zł). Są ujęte w ramach następujących zadań w ramach budżetu projektu: (...).
Koszty niekwalifikowalne w projekcie stanowią koszty robót budowlanych, związanych z wytworzeniem sieci infrastruktury technicznej, zakup wyposażenia oraz podatek VAT od tych kosztów. Wynoszą one (…) zł netto/(…) zł brutto (VAT (…) zł).
Faktury z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją Projektu wystawione będą na Powiat (…), który jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Nabyte towary i usługi związane z realizacją Projektu będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy Powiatowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od nakładów poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Powiatu prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków związanych z realizacją Projektu nie będzie przysługiwało.
Powiat (…) realizując Projekt pn. (…) w zakresie wskazanych faktycznych wydatków nie będzie działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a efekty realizacji przedmiotowego Projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Powiat nie będzie miał zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu we wskazanym w stanie faktycznym zakresie.
W ocenie Powiatu podatek naliczony wynikający z nabycia towarów i usług z tytułu wymienionych w stanie faktycznym wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu nie będzie mógł zostać odliczony, gdyż nie jest spełniony podstawowy warunek skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. mówiący, iż nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
W ocenie Powia nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
·podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
·towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli będzie wykorzystywał do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności:
·czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników,
·czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
Art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071):
Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.
Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.
Z opisu sprawy wynika, że:
·realizują Państwo Projekt pn. (…);
·celem Projektu jest rewitalizacja obszaru zdegradowanego, w tym rewitalizacja i odbudowa, na istniejących fundamentach/piwnicach, (…), należącego do kompleksu muzealnego (…) w ramach etapu (…) wraz z (...);
·nieruchomość i inne zakupione w ramach projektu środki (wyposażenie w sprzęt multimedialny, komputerowy) użytkowane będą przez samorządową instytucję kultury - Muzeum (…) - na podstawie umowy użyczenia;
·budynek służyć będzie jako muzeum. W obiekcie prezentowana będzie nowoczesna, multimedialna aktywna wystawa stała. Wybudowana (...) służyć będzie do prowadzenia zajęć integracyjnych i edukacyjnych dla dzieci i młodzieży;
·Projekt wpisuje się w niekomercyjny charakter inwestycji. Usługi świadczone w oparciu o wspartą infrastrukturę nie będą miały charakteru komercyjnego, tzn. wskutek ich przeprowadzenia nie jest planowane osiągnięcie wyników mogących być przedmiotem sprzedaży i nie będą świadczone usługi w celu osiągnięcia zysku;
·nie będzie też prowadzona działalność na rzecz innych podmiotów, np. poprzez wynajem budynku czy jakiejkolwiek powierzchni, wynajem przedmiotów, rekwizytów, urządzeń;
·faktury z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu wystawione będą na Państwa;
·nabyte towary i usługi związane z realizacją Projektu będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od nakładów poniesionych w związku z realizacją Projektu.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W analizowanej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego dotyczącego wydatków związanych z realizacją Projektu nie będą spełnione, ponieważ nabyte towary i usługi związane z realizacją Projektu będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nieruchomość i inne zakupione w ramach Projektu środki użytkowane będą przez samorządową instytucję kultury na podstawie umowy użyczenia.
Zatem, w analizowanej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Tym samym, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od nakładów poniesionych w związku z realizacją projektu pn. (…).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
