Interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.494.2025.2.MM
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT, zwolnienie z podatku dochodowego dotyczy nagród związanych ze sprzedażą premiową przyznawanych nabywcy od sprzedawcy, co wyklucza programy lojalnościowe, w których nagrody przyznawane są przedstawicielom handlowym za sprzedaż lub promocję. Takie nagrody nie korzystają ze zwolnienia podatkowego i nie stanowią sprzedaży premiowej w rozumieniu przepisów prawa.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 29 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 5 listopada 2025 r. (wpływ 13 listopada 2025 r.) oraz 28 listopada 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną nieprowadzącą pozarolniczej działalności gospodarczej (dalej jako: „Wnioskodawca"), zamieszkałą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, będącą polskim rezydentem podatkowym.
Wnioskodawca planuje zatrudnić się w jednym z podmiotów (dalej jako: Pracodawca/Zleceniodawca lub Dystrybutor) w oparciu o umowę o pracę bądź umowę zlecenia, jako przedstawiciel handlowy.
W ramach zakresu obowiązków Wnioskodawca będzie zobowiązany do sprzedaży towarów oferowanych przez Dystrybutora (w ramach składanych zamówień przez sklepy (...)).
Sprzedaż niektórych z tych towarów będzie premiowana w ramach Programu (dalej jako: X).
Wnioskodawca w ramach zawartej umowy o pracę bądź umowy zlecenia będzie zobowiązany do zbierania zamówień i sprzedaży towarów do punktów sprzedaży detalicznej, na terenie całego kraju oraz realizacji wyznaczonych celów sprzedażowych, jednak nie zostanie wyszczególnione, iż będą to X. Wnioskodawca weźmie udział w Programie poprzez akceptację Regulaminu i przesłanie formularza zgłoszenia, dostępnego na stronie internetowej Programu.
X stanowią przedmiot programu motywacyjnego (dalej jako: Program) prowadzonego przez jedną z agencji reklamowych (dalej jako: Agencja).
Celem Programu jest zwiększenie sprzedaży towarów jednego z podmiotów, na zlecenie którego Agencja organizuje Program (dalej jako: Sponsor). X są oferowane do sprzedaży przez Dystrybutora, który stanowi autonomiczny i niezależny podmiot gospodarczy od Sponsora. Przedstawiciele handlowi Dystrybutora (w tym Wnioskodawca) będą dokonywać w jego imieniu i na jego rzecz sprzedaży X.
Program polega na tym, że:
1)Wnioskodawca będzie nagradzany punktami (dalej jako: „Punkty") za sprzedaż X;
2)liczba Punktów za sprzedaż X uzależniona będzie od liczby sprzedaży (...);
3)zebrane przez Wnioskodawcę Punkty będą wymieniane na nagrodę pieniężną w postaci (...);
4)Agencja przyzna Nagrodę na rzecz Wnioskodawcy dwa razy w miesiącu, (...);
5)Nagroda obliczana będzie na podstawie liczby Punktów uzyskanych przez Wnioskodawcę w danym miesiącu, (...);
6)Nagroda będzie wypłacana Wnioskodawcy pod warunkiem osiągnięcia w danym miesiącu kalendarzowym minimum (...).
Dodatkowo (...).
W ramach Programu Wnioskodawca będzie jego Uczestnikiem. Uczestnictwo w Programie jest ograniczone wyłącznie do (...).
Wnioskodawca, jako potencjalny uczestnik Programu, we własnym imieniu dokona swojego zgłoszenia do Programu poprzez przesłanie formularza zgłoszenia, dostępnego na stronie internetowej Programu. Wnioskodawca nie będzie zgłaszał innych uczestników do Programu.
Udział w Programie będzie miał charakter dobrowolny -(...).
Zamówienia (...).
Wnioskodawca będzie (...).
W kwestii sprzedaży X pomiędzy sklepem spożywczym a Dystrybutorem, należy wskazać, że:
1)Wnioskodawca nie będzie stroną umowy sprzedaży. (...);
2)sprzedaż będzie dotyczyła produktów oferowanych przez Dystrybutora do sprzedaży tj. (…);
3)sprzedaż będzie połączona z gwarancją przyznania Nagrody na rzecz Wnioskodawcy. (...);
4)prawa do Nagrody nie otrzyma tylko wybrana grupa osób. (...);
5)uczestnicy opisanej (...).
Ponadto, Program będzie przewidywał dodatkowe Nagrody (dalej jako: Nagrody dodatkowe) w postaci nagród rzeczowych, nagród pieniężnych bądź dodatkowych Punktów, za podejmowanie przez Wnioskodawcę czynności promocyjnych, mających na celu zwiększenie sprzedaży X (...).
Czynnościami (...) będą:
(...)
Nagroda dodatkowa będzie przysługiwała Wnioskodawcy za podjęcie określonych Czynności (...). Przykładowo (...).
Jednostkowa wartość Nagród oraz Nagród dodatkowych będzie wynosiła poniżej bądź powyżej 2000 PLN.
Nagrody oraz Nagrody dodatkowe będą przekazywane bezpośrednio Wnioskodawcy, jako osobie fizycznej - uczestnikowi Programu, na dane osobowe Wnioskodawcy (...) przez Agencję organizującą Program.
Wypłata Nagrody będzie polegała na tym, że Punkty zebrane przez Wnioskodawcę zostaną wymienione na nagrodę pieniężną w postaci zasilenia Z, która to zostanie wydana na rzecz Wnioskodawcy. Przy ustalaniu wysokości Nagrody stosowany będzie przelicznik wg którego 1 Punkt = 1 zł nagrody pieniężnej.
Z kolei wydanie Nagród dodatkowych w formie pieniężnej nastąpi w następujący sposób:
1) Nagrody dodatkowe w postaci Y: (...);
2) Nagrody dodatkowe w postaci Z: (...);
3) Nagrody dodatkowe w postaci dodatkowych Punktów: (...).
Program będzie organizowany przez Agencję na zasadzie przyrzeczenia publicznego, o którym mowa w art. 919 § 1 k.c. W myśl tego przepisu prawa Agencja, jako organizator, przyrzeka nagrodę za wykonanie oznaczonej czynności. Tym samym oznacza to, że jeśli Wnioskodawca wypełni wymagania stawiane przez Agencję w treści Regulaminu Programu, to będzie mu przysługiwać wyłącznie w stosunku do Agencji roszczenie o wydanie Nagrody. Wnioskodawca nie będzie miał prawa kierować jakichkolwiek roszczeń wobec Sponsora. Obowiązkiem Agencji będzie więc zapewnienie aby dysponowała ona adekwatnymi zasobami finansowymi aby być w stanie zaspokoić wszystkie roszczenia o Nagrody zgłaszane przez Uczestników Programu. Na tym więc etapie organizacji Programu to Agencję będzie obciążał prawny oraz ekonomiczny obowiązek zapewnienia Nagród w Programie.
Jednakże Sponsor będzie zwracał Agencji wszelkie poniesione przez nią wydatki, jakie były niezbędne do sfinansowania Nagród - Agencja będzie wystawiać na rzecz Sponsora faktury VAT lub noty obciążeniowe. Oznacza to tym samym, że finalnie koszt ekonomiczny Nagród będzie ponosił właśnie Sponsor i w tym kontekście to Sponsor może zostać uznany za ekonomicznego fundatora wszystkich Nagród, jakie będą wydawana w ramach Programu.
W przypadku Nagród dodatkowych przyznawanych za podejmowanie czynności promocyjnych, będą to czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach stosunku pracy/zlecenia, za pośrednictwem prywatnego konta np. (...). Wnioskodawca nie będzie publikował treści promocyjnych w mediach społecznościowych ani na swoich prywatnych profilach, ani na oficjalnych profilach prowadzonych przez Pracodawcę/Zleceniodawcę (Dystrybutora).
Nie jest przewidziana jakakolwiek umowa cywilnoprawna zawierana pomiędzy Wnioskodawcą a Agencją (organizatorem Programu), regulująca zasady wykonywania czynności promocyjnych. Zasady przyznawania Nagród dodatkowych zostaną określone w Regulaminie Programu, który Wnioskodawca akceptuje zgłaszając swoje uczestnictwo w Programie.
Agencja będzie weryfikować faktyczne dokonanie Czynności (...) przez Wnioskodawcę poprzez ustanowienie w Regulaminie obowiązku Wnioskodawcy wysłania potwierdzenia dokonania Czynności (...), tj (...).
Regulamin Programu będzie określał wprost kryteria uzyskania Nagród oraz Nagród dodatkowych oraz sposób ich przyznawania, a także będzie dostępny dla uczestników Programu. Regulamin nie przewiduje limitu wartości Nagród oraz Nagród dodatkowych na jednego uczestnika Programu.
Pytania
1.Czy w opisanym Zdarzeniu przyszłym, przekazanie Nagród na rzecz Wnioskodawcy w ramach Programu będzie stanowiło „sprzedaż premiową" w rozumieniu przepisów Ustawy o PIT, a w konsekwencji będzie korzystało ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT?
2.Czy w opisanym Zdarzeniu przyszłym przekazanie Nagród dodatkowych na rzecz Wnioskodawcy w ramach Programu będzie stanowiło „sprzedaż premiową" w rozumieniu przepisów Ustawy o PIT, a w konsekwencji będzie korzystało ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
1)Odpowiedź na pytanie nr 1 powinna brzmieć następująco: Tak, w opisanym Zdarzeniu przyszłym, przekazanie Nagród na rzecz Wnioskodawcy w ramach Programu będzie stanowiło „sprzedaż premiową" w rozumieniu przepisów Ustawy o PIT, a w konsekwencji będzie korzystało ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT.
2)Odpowiedź na pytanie nr 2 powinna brzmieć następująco: Tak, w opisanym Zdarzeniu przyszłym przekazanie Nagród dodatkowych na rzecz Wnioskodawcy w ramach Programu będzie stanowiło „sprzedaż premiową" w rozumieniu przepisów Ustawy o PIT, a w konsekwencji będzie korzystało ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT.
W ocenie Wnioskodawcy, przekazanie na jego rzecz Nagród oraz Nagród dodatkowych w ramach Programu, będzie stanowiło sprzedaż premiową w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT.
W pierwszej kolejności warto odwołać się do art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, zgodnie z którym: Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Niemniej, jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT: Wolne od podatku dochodowego jest: wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Wobec czego Wnioskodawca zauważa, że przepisy Ustawy o PIT stosują pojęcie „sprzedaży premiowej" trzykrotnie:
–dwukrotnie w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT, stanowiącym o zwolnieniu podatkowym m.in. nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług, w przypadku wygranych i nagród o wartości do 2000 zł oraz
–raz w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, stanowiącym o zryczałtowanym opodatkowaniu stawką 10% wartości nagród związanych ze sprzedażą premiową.
Dla zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT niezbędne jest zatem, aby:
-otrzymane nagrody były związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
-jednorazowa wartość nagród nie przekroczyła kwoty 2000 zł,
-nagrody z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie zostały otrzymane w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Ustawa o PIT w żadnym miejscu jednak nie definiuje pojęcia „sprzedaży premiowej". Zatem, słowa „premia" (rzeczownik) oraz „premiowa" (przymiotnik) nie posiadają definicji legalnej. W związku z powyższym należy odwołać się do językowej wykładni, zgodnie z którą - według słownika internetowego sjp.pwn.pl- słowo „premia" należy rozumieć jako:
1.dodatek do pensji przyznawany pracownikowi zależnie od osiągniętych wyników pracy,
2.nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną,
3.bezpłatny dodatek dla prenumeratorów jakiegoś pisma, wydawnictwa itp.,
4.w zawodach kolarskich: miejsce na trasie wyścigu, gdzie pierwsi przejeżdżający kolarze mogą zdobyć dodatkowe punkty; też: tak zdobyte punkty.
Użycie słowa „premiowa" w ww. przepisach można odnieść przede wszystkim do elementu w słowniku języka polskiego oznaczonego jako drugie, tj. „nagrody za coś, często mającej zachęcić do czegoś osobę nagradzaną". Oczywistym jest natomiast, że znaczenie opisane w punkcie 1. powyżej nie znajduje zastosowania w interpretacji pojęcia „sprzedaż premiowa" ponieważ odnosi się ono do najbardziej potocznego rozumienia uzyskania dodatkowego wynagrodzenia w związku z osiągniętymi wynikami pracy.
Historyczne, tożsame z aktualnym, znaczenie słowa „premiowy" można znaleźć także w Słowniku języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego (sjp.pwn.pl),zgodnie z którym: premiowy związany z premią, odnoszący się do premii: Wyższą formę wynagrodzeń, dostosowaną do jakości i ilości pracy, stanowi system akordowy prosty i premiowy. Skrzyw. Przem. II, 10. W konkursie „Toto-Lotek” z dnia 25 maja br. stwierdzono 1 rozwiązanie z 5 trafieniami premiowymi Prz. Sport. 85, 1958. Pożyczka premiowa - pożyczka państwowa połączona z losowanymi premiami zamiast procentów: Kupię sobie kilka pożyczek premiowych. Prus Now. II, 7. Papiery premiowe - papiery wartościowe, obligacje pożyczki premiowej; Występkiem skarbowym jest czyn (…) polegający na naruszeniu przepisów w zakresie ceł, monopolów, akcyz pobieranych na rzecz Skarbu Państwa, obrotu papierami premiowymi, podatków bezpośrednich i opłat skarbowych. Państwo 2,1954, s. 377.// SW.
Użyte w powyższej definicji sformułowanie „związany z premią, odnoszący się do premii" należy uznać za aktualne i mające zastosowanie do sformułowania „sprzedaż premiowa".
W związku z powyższym nie sposób dojść do innego wniosku niż taki, że pojęcie „sprzedaż premiowa” w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT oznacza:
· sprzedaż - to znaczy: każdą umowę, w ramach której sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę;
· premiową - to znaczy: związaną z premią.
Dodatkowo, Wnioskodawca zauważa, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową", a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem, ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową", a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”.
Kluczową przesłanką zwolnienia jest związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała w związku z transakcją sprzedaży towaru lub usługi, przyrzeczoną nagrodę, także inna osoba niż nabywca towaru lub usługi. Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania ww. zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a zrealizowaną sprzedażą.
Do powyższego warto dodać, że przepis art. 21 ust. 1 ustawy o PIT posługuje się pojęciem „otrzymanym (...) od (...)", m.in. w:
- art. 21 ust. 1 pkt 11b: „wartość otrzymanych przez pracownika od pracodawcy bonów, talonów, kuponów (...)";
- art. 21 ust. 1 pkt 46: „dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: (lit. a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO (...)";
- art. 21 ust. 1 pkt 89: „wartość świadczeń otrzymanych przez studentów od uczelni, na podstawie odrębnych przepisów, w związku ze skierowaniem przez uczelnię na studenckie praktyki zawodowe",
-a także, na tej samej zasadzie, skonstruowano art. 21 ust. 1 punkty 47d, 67b, 89, 98b, 114, 117.
Wszystkie wyżej wskazane przepisy jednoznacznie posługują się sformułowaniem „otrzymane (...) od (...)", aby ograniczyć krąg podmiotów, od których świadczenie będzie korzystało ze zwolnienia. Zatem ustawodawca, chcąc wprowadzić ograniczenie zwolnień przedmiotowych wynikające z art. 21 ust. 1, posługuje się sformułowaniem „otrzymane (...) od (...)". Ustawodawca nie posłużył się takim, ani innym podobnym, określeniem w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT.
Istotą „sprzedaży premiowej" jest zatem okoliczność, iż otrzymanie przyrzeczonej nagrody jest związane z zakupem określonego produktu, zaś z przepisów nie wynika, że ze sprzedażą premiową mamy do czynienia tylko wtedy, gdy premię otrzymuje nabywca towarów w związku z zawartą przez niego umową sprzedaży.
Ponadto, umowa sprzedaży została zdefiniowana i uregulowana w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (dalej jako: k.c.). I tak, zgodnie z treścią art. 535 § 1 ustawy k.c., przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.
Wykładnia przepisu art. 535 k.c. połączona z wykładnią językową art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT nie pozwalają na dokonanie żadnych dalej idących ustaleń. W szczególności z powyższego nie wynika żadne zawężenie pojęcia „związana". Ustawodawca nie określił jakie ma być to „związanie” pod kątem przedmiotowym, z przepisu nie wynika, czy związek ma być bezpośredni, pośredni, w określonym czasie etc. Ustawodawca nie ograniczył „związania z premią” pod kątem podmiotowym, z tym zastrzeżeniem - co wynika jednoznacznie z pozostałej treści przepisu - że premia ma przysługiwać osobie, która korzysta ze zwolnienia.
W tym miejscu warto dodać, że powyższe stanowisko ma odzwierciedlenie w podstawowych zasadach wykładni przepisów prawa podatkowego. Przede wszystkim należy mieć na uwadze zasadę: lege non distinguente nec nostrum est distinguere (gdy ustawa nie rozróżnia, nie do nas należy rozróżnianie). Rezultatem zastosowania ww. zasady powinno być takie wykładanie przepisów prawa podatkowego, które to w sposób jak najbardziej zbliżony odpowiadałoby literalnemu brzmieniu tej normy prawnej. W konsekwencji, dokonując wykładni art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT, mając na względzie ww. dyrektywę interpretacyjną, warto wskazać, że skoro ustawodawca nie wyjaśnił, na czym polega „związanie”, to nie sposób jest uznać, że koniecznym jest, aby to „związanie” dotyczyło podmiotu uczestniczącego w umowie sprzedaży (tj. nabywcy oraz sprzedawcy). Ponadto, przepisy podatkowe powinny być interpretowane ściśle tj. bez stosowania wykładni rozszerzającej, która to nie jest dozwolona, ale również wykładni zawężającej, gdy nie ma takowej potrzeby.
W przedstawionym przez Wnioskodawcę opisie Zdarzenia przyszłego, zdecydowanie nie istnieją wątpliwości tego rodzaju, aby stosować innego rodzaju wykładnię, niż językowa, w odniesieniu do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT wprost.
Jak wynika z art. 217 Konstytucji RP obowiązuje zakaz domniemania istnienia obowiązku podatkowego, jeżeli nie wynika on wprost z ustawy, która winna określać w sposób precyzyjny elementy norm podatkowych. Powyższe oznacza przede wszystkim, że niedopuszczalna jest wykładania rozszerzająca przepisów dotyczących obowiązku podatkowego. Jednak, nakazuje ona również ścisłe interpretowanie wyjątków od zasady powszechności opodatkowania. „Ścisła" wykładnia przepisów nie skutkuje automatycznie stosowaniem wykładni zawężającej - jeżeli wykładania językowa nie pozostawia wątpliwości, to nie ma konieczności, aby interpretować przepisy podatkowe zawężające.
Potwierdzenie takowego stanowiska można odnaleźć w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przykładowo, w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 18 czerwca 2019 r., sygn. akt: I SA/Wr 237/19, wskazano, że: „Standardy wykładni prawa podatkowego, w szczególności w zakresie pozostającym poza wpływem prawa unijnego, wskazują na pierwszeństwo wykładni językowej oraz subsydiarność pozostałych zasad wykładni prawa: systemowej i funkcjonalnej. Przy czym tak ustalona kolejność preferowania wykładni jest związana z niejednoznacznym wynikiem wykładni językowej."
Zatem, wykładnia językowa zakreśla granice dwóch pozostałych rodzajów wykładni, tj. systemowej i celowościowej. Ważne jest także to, że w przypadku, kiedy wykładnia językowa pozwala na jednoznaczne ustalenie normy prawnej na podstawie obowiązujących przepisów, niedopuszczalne jest „korygowanie" przepisu w wyniku procesu wykładni systemowej lub celowościowej.
Dopiero w sytuacji, gdy w rezultacie wykładni rozszerzającej, poczynione wnioski byłby absurdalne, rażąco niesprawiedliwe bądź oderwane od aksjologii samego przepisu, można poczynić odstępstwa od prymatu wykładni językowej. Prowadzi to do wniosku, że wykładnia funkcjonalna i systemowa są subsydiarne względem wykładni językowej.
Mając na względzie powyższe z całą pewnością uznać należy, że zaprezentowana przez Wnioskodawcę argumentacja pozostaje w zgodzie z wykładnią językową przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT. Bez wątpienia istnieje nierozerwalny związek pomiędzy przyznaną Nagrodą oraz Nagrodą dodatkową a sprzedażą (...). Jak bowiem wynika z opisu Zdarzenia przyszłego Wnioskodawca w pierwszej kolejności zobowiązany będzie do przyjęcia zamówienia od sklepu spożywczego na X podlegające sprzedaży. Dopiero spełnienie takowego warunku będzie skutkowało przyznaniem Nagrody.
Powyższy związek istnieje również pomiędzy sprzedażą X a Nagrodą dodatkową, albowiem Czynności (...) bezpośrednio zmierzają i mają na celu sprzedaż X. Dopiero w przypadku podjęcia Czynności (...) Wnioskodawca uprawniony będzie do otrzymania Nagrody dodatkowej.
Zatem, sprzedaż premiowa będzie polegała na zakupie u Dystrybutora X przez sklepy spożywcze, które to będą składały zamówienia na X u Wnioskodawcy działającego w imieniu Dystrybutora. W związku z zebranym przez Wnioskodawcę zamówieniem, po spełnieniu kryteriów określonych w Regulaminie Programu, Wnioskodawca nabędzie prawo do otrzymania Nagrody jako osoba, która doprowadziła do sprzedaży X na rzecz sklepu (...).
W przypadku gdy jednorazowa wartość Nagrody bądź Nagrody dodatkowej nie przekroczy kwoty 2000 zł, to zostanie również spełniona druga z przesłanek z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT.
Podsumowując, w przypadku przekazania na rzecz Wnioskodawcy Nagród oraz Nagród dodatkowych o wartości poniżej 2000 zł, zastosowanie będzie miało zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku PIT określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT.
Zaprezentowane stanowisko zostało potwierdzone przez Organ w najnowszych interpretacjach indywidualnych:
-interpretacja indywidualna z dnia 2 lutego 2024 r., znak: 0113-KDIPT2.3.4011.843.2023.2.MS;
-interpretacja indywidualna z dnia 25 stycznia 2024 r. znak 0114-KDIP3-1.4011.1041.2023.1.EC;
-interpretacja indywidualna z dnia 6 lutego 2024 r., znak 0115-KDIT2.4011.522.2023.1.ENB.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
Natomiast stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Źródłami przychodów są:
–stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta – pkt 1
–działalność wykonywana osobiście – pkt 2
–inne źródła – pkt 9.
Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie z art. 13 pkt 2:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.
W myśl natomiast art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Sposób opodatkowanie dochodów uzyskanych z tytułu sprzedaży premiowej określa art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy Nagrody oraz Nagrody dodatkowe, które będą mu przyznawane w ramach Programu będą związane ze sprzedażą premiową, a w konsekwencji, czy będą uprawniały do zwolnienia podatkowego.
Wskazać przy tym należy, że wszelkiego rodzaju ulgi czy zwolnienia są odstępstwem od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania, w sposób szczegółowy uregulowanymi w przepisach materialnego prawa podatkowego. Są one przywilejami, z których podatnik ma prawo, a nie obowiązek skorzystania. A zatem, oceniając ciążące na nim obowiązki – wynikające z zastosowania danej ulgi czy zwolnienia podatkowego – należy dokonać ścisłej, literalnej wykładni przepisu regulującego daną ulgę czy zwolnienie.
Biorąc pod uwagę dyrektywy wykładni przepisów wprowadzających zwolnienia podatkowe, należy zwrócić szczególną uwagę na ich znaczenie językowe i odczytywać je tak, aby nie rozszerzać przesłanek uprawniających do skorzystania ze zwolnienia podatkowego. W orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się bowiem jednolicie, że wszelkie przepisy regulujące ulgi podatkowe, stanowiące wyjątki od zasady powszechności opodatkowania, należy interpretować ściśle, przede wszystkim w oparciu o wykładnię językową (por. wyroki NSA: z dnia 24 września 2009 r., sygn. akt II FSK 649/08; z dnia 24 września 2009 r., sygn. akt II FSK 650/08; z dnia 12 sierpnia 2011 r., sygn. akt II FSK 374/10; z dnia 28 marca 2012 r., sygn. akt II FSK 1781/10).
Z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Wolne od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem, aby:
·otrzymana nagroda była związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
·jednorazowa wartość nagrody nie przekroczyła kwoty 2000 zł,
·nagroda z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie została otrzymana w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Pomimo że ustawodawca posłużył się w ww. przepisach wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie; wskazał jedynie w zwolnieniu przedmiotowym, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.
W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania ww. przepisów ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.
Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.
Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071 ze zm.).
Zgodnie z treścią art. 535 ww. Kodeksu:
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.
Z kolei za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.
Istotne z punktu widzenia tego, czy mamy do czynienia ze „sprzedażą premiową” jest wystąpienie sprzedaży oraz związku między sprzedażą i nagrodą.
Zaznaczyć również należy, że rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie nabywcy/kupującego (klienta/kontrahenta/konsumenta) do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty sprzedawcy (przedsiębiorcy), wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedaży przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami.
Mając na uwadze rolę, jaką ma spełniać sprzedaż premiowa, uznać należy, że omawiane zwolnienie przedmiotowe ma zastosowanie tylko i wyłącznie do nagród wydawanych przez sprzedawcę nabywcy towarów lub usług (kupującemu) i to pod warunkiem, że nagrody nie są wydawane w związku z prowadzeniem przez kupującego pozarolniczej działalności gospodarczej, stanowiąc przychód z tej działalności. Nabywca zakupując dany towar/usługę za określoną kwotę zachowuje się w sposób określony przez podmiot przyznający premię.
Sprzedaż premiowa oznacza bezpośrednie premiowanie (nagradzanie) sprzedaży, a nie innej czynności, np. dotyczącej promocji towarów lub usług danego podmiotu nawet gdy czynności te doprowadzają do zawierania umów sprzedaży.
Takie stanowisko jest zgodne z ukształtowaną linią orzeczniczą sądów administracyjnych. Zarówno w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, jak również w orzecznictwie wojewódzkich sądów administracyjnych prezentowany jest pogląd, zgodnie z którym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnieniem z podatku są objęte wyłącznie wartości nagród przyznanych nabywcy towaru/usługi, w sytuacji gdy ta nagroda jest związana ze sprzedażą premiową.
Przykładem prezentowanej linii orzeczniczej jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 października 2015 r. sygn. akt II FSK 1759/14, w którym sąd uznał, że:
Skoro zatem pojęcie „sprzedaż premiowa” zostało zaczerpnięte z języka potocznego, to jego znaczenie dla potrzeb wykładni art. 21 ust. 1 pkt 68 PDoFizU należy przyjąć w znaczeniu potocznym, co oznacza – jak prawidłowo przyjął sąd pierwszej instancji – sprzedaż towarów i usług związaną z otrzymaniem nagrody przez nabywającego.
Innym przykładem takiego stanowiska jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 grudnia 2019 r. sygn. akt II FSK 2505/18, w którym sąd stwierdził, że:
Skoro bowiem ustawodawca zwolnienie podatkowe powiązał ze sprzedażą, to przy ocenie dopuszczalności skorzystania z niego należy brać pod uwagę podmioty będące stronami tej transakcji, a więc nabywającego towar lub usługę i zbywającego towar lub usługę. Inaczej mówiąc, za istotną należy uznać transakcję sprzedaży, a nie czynniki, które do niej doprowadziły (ustawodawca nie powiązał sprzedaży z żadnymi innymi okolicznościami, np. procesem poprzedzającym sprzedaż).
Z kolei w wyroku z 4 sierpnia 2021 r. sygn. akt II FSK 123/19, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że:
(…) „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru lub usługi, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów/usług). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.
Podobnie wypowiedział się również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 listopada 2019 r. sygn. akt II FSK 2512/18, wskazując:
Wykładnia art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakazuje przyjąć, iż ustanowione tym przepisem zwolnienie od podatku obejmuje, w warunkach przedstawionych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, wyłącznie wartość nagród przyznanych kupującemu, w sytuacji gdy nagroda jest związana ze sprzedażą premiową. Gdyby wolą ustawodawcy byłoby zwolnienie od podatku osób mających wpływ na decyzje o zakupie towarów, czyli doradców kupującego, to zważywszy na jego racjonalizm, zawarłby odpowiedni zapis w ustawie.
Analogiczne stanowisko – odnośnie wykładni art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zaprezentowane zostało w wielu innych wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego, w tym m.in. z dnia 18 czerwca 2015 r. sygn. akt II FSK 1618/13 z dnia 18 czerwca 2015 r. sygn. akt II FSK 1540/13, z dnia 17 lipca 2015 r. sygn. akt II FSK 1452/13, z dnia 17 lipca 2015 r. sygn. akt II FSK 1526/13, z dnia 29 października 2015 r. sygn. akt II FSK 218/15, z dnia 30 października 2019 r. sygn. akt II FSK 2455/18, z dnia 21 sierpnia 2019 r. sygn. akt II FSK 2046/18 .
Podsumowując, zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęte są nagrody otrzymane, w związku z zawarciem umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu/usługi, otrzymane wyłącznie przez kupującego (nabywcę) od sprzedawcy towarów lub usług, których wartość nie przekracza kwoty 2000 zł, gdy nagrody te nie są otrzymane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Natomiast z opisu zdarzenia wynika w szczególności, że Wnioskodawca planuje zatrudnić się w jednym z podmiotów (dalej jako: Pracodawca/Zleceniodawca lub Dystrybutor) w oparciu o umowę o pracę bądź umowę zlecenia, jako przedstawiciel handlowy. W ramach zakresu obowiązków Wnioskodawca będzie zobowiązany do sprzedaży towarów Sponsora w ramach składanych zamówień przez sklepy spożywcze (dalej jako: X). Sprzedaż niektórych z tych towarów będzie premiowana w ramach Programu (dalej jako: X).
Wnioskodawca w ramach zawartej umowy o pracę bądź umowy zlecenia będzie zobowiązany do zbierania zamówień i sprzedaży towarów do punktów sprzedaży detalicznej, na terenie całego kraju oraz realizacji wyznaczonych celów sprzedażowych, jednak nie zostanie wyszczególnione, iż będą to X. Przedstawiciele handlowi Dystrybutora (w tym Wnioskodawca) będą dokonywać w jego imieniu i na jego rzecz sprzedaży X. Wnioskodawca nie będzie stroną umowy sprzedaży. Stronami umowy sprzedaży X będzie sklep spożywczy oraz Dystrybutor. Należności wynikające ze sprzedaży X będą pokrywane przez sklep spożywczy (nabywcę X) wobec Dystrybutora.
Wnioskodawca będzie nagradzany punktami (dalej jako: „Punkty") za sprzedaż X. Nagroda obliczana będzie na podstawie liczby Punktów uzyskanych przez Wnioskodawcę w danym miesiącu, jako iloczyn liczby Punktów przyznawanych za sprzedaż X w danym miesiącu oraz liczby sprzedaży A X lub C. Liczba Punktów przyznawanych za sprzedaż X w danym miesiącu uzależniona będzie od liczby sprzedanych w danym miesiącu A lub C tych X. Zebrane przez Wnioskodawcę Punkty będą wymieniane na nagrodę pieniężną w postaci zasilenia Z, która to zostanie wydana na rzecz Wnioskodawcy (dalej jako: Nagroda).
Ponadto, Program będzie przewidywał dodatkowe Nagrody (dalej jako: Nagrody dodatkowe) w postaci nagród rzeczowych, nagród pieniężnych bądź dodatkowych Punktów, za podejmowanie przez Wnioskodawcę czynności promocyjnych, mających na celu zwiększenie sprzedaży X (dalej jako: Czynności okołohandlowe).
Nagrody oraz Nagrody dodatkowe będą przekazywane bezpośrednio Wnioskodawcy, jako osobie fizycznej - uczestnikowi Programu, na dane osobowe Wnioskodawcy (...) przez Agencję organizującą Program.
Mając na uwadze opisane zdarzenie oraz powołane powyżej przepisy stwierdzić należy, że Nagrody które otrzyma Wnioskodawca w związku ze sprzedażą – w ramach Programu motywacyjnego – X w imieniu i na rzecz Pracodawcy/Zleceniodawcy tj. Dystrybutora nie będą wydawane w ramach sprzedaży premiowej, gdyż nie będą one przyznawane Wnioskodawcy w związku z zakupem przez niego określonych towarów. Tym samym do ww. Nagród nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Nagrody dodatkowe również nie będą wydawane w związku z zakupem przez Wnioskodawcę towarów, a ponadto będą jedynie pośrednio związane ze sprzedażą. Wnioskodawca będzie je bowiem otrzymywał dokonując Czynności okołohandlowych tj. czynności promocyjnych. Nie będą to zatem nagrody wydawane w ramach sprzedaży premiowej, a w konsekwencji również do tych nagród nie znajdzie zastosowania ww. zwolnienie przedmiotowe.
Skoro w opisanym zdarzeniu nie mamy do czynienia ze sprzedażą premiową, to Nagrody i Nagrody dodatkowe wydawane Wnioskodawcy nie będą podlegały opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem, o którym mowa w 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z uwagi na fakt, że nagrody te zostaną przekazane Wnioskodawcy przez Agencję organizującą Program, która nie jest ani pracodawcą Wnioskodawcy, ani jego zleceniodawcą, to nagrody te należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem wraz z pozostałymi dochodami uzyskanymi w danym roku podatkowym, Wnioskodawca będzie zobowiązany opodatkować je według skali podatkowej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. W konsekwencji powołane interpretacje nie mogą stanowić podstawy do rozstrzygnięcia w rozpatrywanej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
