Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1041.2023.1.EC

Na Państwu nie będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) Sp. z o.o. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) z siedzibą w (…), jest podatnikiem podlegającym w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych oraz jest członkiem B., która jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Spółka należy do międzynarodowej grupy kapitałowej B. Główny zakres działalności Spółki koncentruje się na sprzedaży (…) (dalej: „Produkty” lub „Towary”).

Dystrybucja Produktów jest realizowana na zasadach tzw. sprzedaży bezpośredniej, w ramach której osoby fizyczne współpracujące ze Spółką (dalej: „Konsultantki”) nabywają Produkty zarówno na własne potrzeby, jak i w celu odsprzedaży finalnemu odbiorcy. Od 2020 roku Spółka rozwija też sprzedaż bezpośrednio do klientów Wnioskodawcy, poprzez platformę internetową (sklep internetowy (…), dalej: „Sklep Internetowy (...)”), jednakże nadal dominującym kanałem sprzedaży jest sprzedaż do Konsultantek (Spółka nie wyklucza, że w przyszłości te proporcje mogą ulec zmianie). Konsultantki nie są pracownikami Spółki.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza zorganizować program (dalej jako: „Program” lub „Akcja”) dla Konsultantek (dalej jako: „Uczestnicy”), którego celem będzie zwiększenie sprzedaży Produktów ze Sklepu Internetowego (…) bezpośrednio do klientów Spółki - osób, które nie są Konsultantkami (dalej: „Klienci”). Uczestnikami Programu mogą być aktywne Konsultantki, czyli Konsultantki posiadające spersonalizowane konto, umożliwiające składanie zamówień, które dokonają prawidłowego zgłoszenia do Programu i zaakceptują jego regulamin. Każdej Konsultantce przysługuje prawo do posiadania wyłącznie jednego, przypisanego jej konta. Uczestnik może przystąpić do Programu w dowolnej kampanii jego trwania (sprzedaż w (…) odbywa się w cyklach tzw. kampanijnych, które są równe miesiącom kalendarzowym, czyli w każdym roku jest 12 kampanii).

Uczestnikami Programu mogą być Konsultantki:

a)osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz

b)osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Każdorazowo, gdy mowa o osobach fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, należy przez to rozumieć osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, dla których uczestnictwo w Programie i nabycie Nagrody w ramach Programu ma związek z prowadzoną działalnością.

Zakładany czas trwania Programu: od dnia ogłoszenia do 31 grudnia 2024 roku, czas trwania Akcji może być przedłużony lub też Program może być w przyszłości powtarzany, Program nie został jeszcze ogłoszony, zakładana data ogłoszenia to początek 2024 roku.

Mechanizm Programu polega na tym, iż Uczestnik Akcji poleca ofertę i Sklep Internetowy (…) Klientom, poprzez udostępnienie Personalnego Linku (…) lub (…) Klientom. Klienci, następnie, dokonują zakupu w Sklepie Internetowym (...), wchodząc za pomocą Personalnego Linku danego Uczestnika bezpośrednio na domenę Sklepu Internetowego (…) lub wchodząc za pomocą Personalnego Linku danego Uczestnika na stronę (…) (skąd następuje przekierowanie do Sklepu Internetowego (...)). Personalny Link oznacza link przenoszący Klienta bezpośrednio do Sklepu Internetowego (...) lub E-Katalogu (...), ale wygenerowany dla Konsultantki i udostępniony przez Konsultantkę Klientowi.

Uczestnicy, którzy dokonają skutecznych poleceń oferty Wnioskodawcy Klientom (tj. takich, wskutek których Klient dokona zakupów w Sklepie Internetowym (...)), otrzymają określoną w regulaminie Programu ilość punktów, które następnie Uczestnik będzie mógł wymienić na nagrody (dalej: „Nagrody”).

Uczestnicy, którzy w sposób prawidłowy przystąpili do Programu oraz spełnią następujące warunki:

a.udostępnią Klientom Personalny Link;

b.Klienci dokonają zakupu Produktów w Sklepie Internetowym (…), wchodząc na domenę Sklepu Internetowego (…) lub E-Katalog (…)za pomocą Personalnego Linku danego Uczestnika,

otrzymają określoną w Regulaminie Programu ilość punktów, które następnie Uczestnik będzie mógł wymienić na Nagrody. Inaczej mówiąc, efektem (wynikiem) takiego skutecznego polecenia oferty Spółki przez Uczestnika musi być wygenerowana określona wartość sprzedaży Produktów przez Spółkę na rzecz Klienta, obliczona zgodnie z zasadami regulaminu Promocji (dalej: „Wartość Sprzedaży”).

Dodatkowym warunkiem wynikającym z regulaminu Programu może być wymóg, aby w kampanii, w której Klient dokonał zakupu przez Personalny Link Uczestnika, Uczestnik złożył co najmniej jedno zamówienie własne - tj. sam dokonał zakupów bezpośrednio od Wnioskodawcy.

Punkty naliczane będą według następujących zasad:

a.punkty naliczane będą miesięcznie, w ostatnim dniu miesiąca trwania Akcji, po zakończeniu danej kampanii;

b.punkty naliczane są według przelicznika: za każde pełne X złotych Wartości Sprzedaży dokonanej na rzecz Klientów poprzez Personalny Link, Uczestnikowi naliczana będzie odpowiednia ilość punktów określona w regulaminie Promocji, przykładowo za każde 10 złotych Wartości Sprzedaży, Uczestnik otrzyma 20 punktów;

c.Wartość Sprzedaży na rzecz wszystkich Klientów, którzy w danej kampanii dokonali zakupów przez udostępniony przez Uczestnika Personalny Link sumuje się;

d.do Wartości Sprzedaży na rzecz Klienta, wliczana jest wyłącznie wartość Produktów, które Klient zamówił w wysokości kwoty faktycznie zapłaconej przez Klienta, bez uwzględnienia dodatkowych kosztów ponoszonych przez Klienta, w tym opłat za dostawę, opłat za wybrany sposób płatności, itp.;

Wartości zwrotów zakupów dokonanych przez Klienta przez Personalny Link pomniejszają realizację warunków Akcji. Jeżeli rozliczenie zwrotu nastąpi w tej samej kampanii, w której złożone zostało przez Klienta zamówienie przez Personalny Link, wartość tego zwrotu pomniejszy Wartość Sprzedaży w tej kampanii. W przypadku, gdy rozliczenie zwrotu nastąpi w kolejnej kampanii, Wartość Sprzedaży z tej kolejnej kampanii zostanie pomniejszona o wartość zwrotów.

W takich przypadkach zostanie odpowiednio pomniejszona ilość punktów Uczestnika. Jeżeli liczba i kwota zwróconych Produktów spowoduje utratę prawa do zamówionej Nagrody, Uczestnik zostanie obciążony wartością nienależnej Nagrody. W tym celu Organizator wystawi fakturę na wartość nienależnej Nagrody.

Informacja o Wartości Sprzedaży na rzecz Klientów i ilości naliczonych punktów będzie dostępna dla Uczestnika w odpowiednim miejscu na jego koncie Konsultantki.

Zgromadzone w Programie punkty Uczestnik będzie miał prawo wymienić na nagrody. Nagrodą będzie możliwość zakupu towarów, voucherów itp. w promocyjnej cenie lub w przyszłości także mogą być możliwe nagrody w postaci środków pieniężnych (dalej łącznie: „Nagrody”). Każdorazowo wykaz Nagród dostępny będzie na koncie Uczestnika. Nagrody rzeczowe, vouchery nie będą mogły być wymienione na ekwiwalent pieniężny, ani też nie będzie przysługiwała zamiana wybranej nagrody na inne nagrody.

Promocyjna cena Nagród oferowanych przez Spółkę w ramach Programu będzie wynosiła 5,99 zł za każdą. W kolejnych edycjach Programu, cena promocyjna może być inna.

Faktyczna wartość sprzedawanych w ramach Programu Nagród będzie przewyższała ich promocyjną cenę. Wartość sprzedawanych Nagród może być mniejsza bądź większa od kwoty 2000 zł.

Zasady wymiany punktów na Nagrody będą następujące:

1)Naliczone punkty może wymienić Uczestnik, który:

a)spełnił wszystkie warunki, o których mowa powyżej,

b)na dzień wymiany nie posiada zadłużenia wobec Wnioskodawcy.

2)Uczestnik może wymienić naliczone punkty od 1 dnia następującego po zakończeniu kampanii, za którą punkty zostały naliczone.

3)Uczestnik może wymienić naliczone punkty do końca kwartału kalendarzowego, w którym zostały naliczone, za wyjątkiem punktów naliczonych za sprzedaż w ostatnim miesiącu kwartału kalendarzowego, które może wymienić w kolejnym kwartale następującym po kwartale, w którym punkty zostały naliczone. Punkty niewykorzystane w wymienionych terminach, przepadają.

Program nie ma charakteru konkursu, nie zawiera elementów rywalizacji, losowości, nie jest wynikiem przypadku. Każdy Uczestnik, który spełnia warunki określone w regulaminie Programu, ma możliwość wymienić punkty na Nagrody.

Spółka jest organizatorem Programu opisanego we wniosku (nie jest więc wyłącznie podmiotem, który technicznie zajmuje się obsługą Programu). Spółka jest fundatorem Nagród sprzedawanych w ramach Programu.

Pytania

1.Czy przekazanie Nagrody w zamian za punkty, Uczestnikom Programu - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, o wartości do 2 tys. złotych podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT i na Spółce nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego, w tym obowiązek złożenia informacji PIT-8AR, a od przekazania Nagrody o wartości powyżej 2 tys. złotych Spółka będzie zobowiązana wyliczyć, pobrać i odprowadzić zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30 ust.1 pkt 2 ustawy o PIT, wynoszący 10% wartości Nagrody?

2.Czy przekazanie Nagrody w zamian za punkty, Uczestnikom Programu - osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą podlegać będzie opodatkowaniu w ramach przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej tych osób i w związku z tym Spółka nie będzie miała obowiązku wyliczać, pobierać i odprowadzać zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, z tytułu przekazania w zamian za punkty?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Państwa zdaniem przekazanie Nagrody w zamian za punkty, Uczestnikom Programu - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, której jednostkowa wartość nie przekracza kwoty 2 tys. złotych podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, w tym przypadku na Spółce nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki w zakresie podatku dochodowego, w tym obowiązek złożenia informacji PIT-8AR.

Natomiast w sytuacji, gdy jednostkowa wartość przekazywanej Nagrody w zamian za punkty, przekroczy 2 tys. złotych, Spółka zobowiązana będzie jako płatnik do wyliczenia, poboru i odprowadzenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, a także do złożenia deklaracji PIT- 8AR.

Ad. 2

Nagrody przekazywane w zamian za punkty Uczestnikom - osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą z tytułu organizowanego przez Spółkę Programu stanowić będą przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej i w związku z tym Spółka nie będzie miała obowiązku wyliczać, pobierać i odprowadzać z tytułu przekazywania Nagród zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Uzasadnienie stanowiska Spółki

Ad. 1

Jedną z podatkowych zasad wprowadzonych przez przepisy ustawy o PIT jest zasada powszechności opodatkowania, wyrażona w art. 9 ust. 1 tej ustawy, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem PIT podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyłączeniem enumeratywnie wymienionych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie w myśl art. 11 ust 1 ustawy o PIT: „Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń”. A zatem za przychody uznaje się każdą formę przysporzenia majątkowego - pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy.

W art. 10 ust. 1 ustawy o PIT znajduje się katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu PIT i na podstawie pkt 9 tego artykułu, do źródeł przychodów zalicza się inne źródła. Jednocześnie zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT: „Za przychody z innych źródeł (...) uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17”.

Biorąc pod uwagę użycie sformułowania „w szczególności" należy wskazać, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i można do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. W efekcie każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

W art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, ustawodawca wskazał, że od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Ustawa o PIT przewiduje dwa „tryby" zapłaty/poboru podatku: tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika oraz obliczenie i pobór podatku przez płatnika.

Co do zasady obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty PIT ciąży na podatnikach, jednak w odniesieniu do określonych sytuacji zasada ta została wyłączona przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

Jak wskazano w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.): „Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu”.

W związku z powyższym, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.: obliczenie, pobranie, wpłacenie podatku (zaliczki).

Stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z wymienionych w przepisie tytułów, w tym określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2, tj. m.in. z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o PIT: „Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (...)”.

Natomiast biorąc pod uwagę art. 42 ust. 1a ustawy o PIT: „W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (...)”.

Jednocześnie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT: „Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności”.

W konsekwencji, wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową jest zwolniona z PIT jeśli:

  • nagroda jest związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
  • jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 2.000 zł,
  • nagroda nie jest otrzymywana przez osobę w związku z prowadzoną przez nią pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Aby więc ustalić czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego zastosowanie znajdzie przywołane wyżej zwolnienie, kluczowe jest ustalenie, czy opisany Program stanowi sprzedaż premiową w rozumieniu ustawy o PIT.

Spółka pragnie zauważyć, że żaden akt normatywny nie zawiera definicji „sprzedaży premiowej”. Tym samym, dla ustalenia zakresu zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, właściwym jest odwołanie się do wykładni językowej, która jest podstawowym rodzajem wykładni prawa i zakreśla jej granice.

Internetowy wielki słownik języka polskiego określa sprzedaż jako „oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy" (http://www.wsjp.pl).

Ponadto, umowa sprzedaży została zdefiniowana w art. 535 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.). Zgodnie z jego brzmieniem: „Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę”. Jednocześnie na podstawie art. 353 § 1 ustawy - Kodeks cywilny, zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić.

Według internetowego słownika języka polskiego PWN premia to „nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną" (https://sjp.pwn.pl). Pojęcie to służy więc dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. W interpretacji indywidualnej z dnia 10 listopada 2023 r. 0114-KDIP3-2.4011.748.2023.2.JK3 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: „...należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 omawianej ustawy ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy posługuje się pojęciem "nagród związanych ze sprzedażą premiową", a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową", a nie "nabywcę" lub "nagrodę dla nabywcy". Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towary lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą”.

W świetle powyższego należy wskazać na następujące cechy sprzedaży premiowej:

  • powiązanie przekazania nagrody z dokonaniem przez wydającego tę nagrodę sprzedaży,
  • gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Mając na uwadze przywołane przepisy i definicje w ocenie Spółki, organizowany przez Spółkę Program spełniał będzie wskazane powyżej cechy sprzedaży premiowej. Zasady Programu wskazują, że Nagrody należne są Uczestnikom z tytułu sprzedaży towarów Spółki dokonanej przez Spółkę z wykorzystaniem przez Klientów Personalnego Linku wygenerowanego dla danego Uczestnika Programu. Mechanizm Programu polega na tym, iż Uczestnik Akcji poleca ofertę i Sklep Internetowy (...) Klientom, poprzez udostępnienie Personalnego Linku Klientom. Klienci, następnie, dokonują zakupu w Sklepie Internetowym (...), wchodząc na domenę Sklepu Internetowego (...) za pomocą Personalnego Linku danego Uczestnika. Personalny Link oznacza link do Sklepu Internetowego (...) lub E-Katalogu (...) (skąd następuje przekierowanie do Sklepu Internetowego (...)), wygenerowany dla Konsultantki i udostępniony przez Konsultantkę Klientowi.

Celem Programu będzie zwiększenie sprzedaży Produktów ze Sklepu Internetowego (...) bezpośrednio do Klientów. Jeżeli osoba polecona (Klient) dokona zakupu z Personalnego Linku otrzymanego od Uczestnika, to na konto Uczestnika przekazane zostaną punkty wymienialne na Nagrody.

Nagrody przekazywane Uczestnikom są zatem bezsprzecznie związane ze sprzedażą Spółki. Uczestnik otrzymuje od Spółki premię za swoją aktywność - Nagrodę. Szczegółowe zasady zbierania punktów i przekazywania Nagród zostaną zdefiniowane w regulaminie Akcji. Nagroda przypisana będzie do Programu i zawsze zależna od otrzymania określonej ilości punktów przyznawanych od Wartości Sprzedaży dokonanej poprzez Sklep Internetowy (...) Spółki z wykorzystaniem Personalnego Linku Uczestnika, tzn. sprzedaży dokonanej przez Spółkę do Klienta, który dokonał zakupu z użyciem Personalnego Linku udostępnionego mu przez Uczestnika. Zatem, Nagroda przekazywana w ramach Programu stanowi nagrodę związaną ze sprzedażą premiową w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 oraz art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT. Przekazanie Nagrody Uczestnikom jest ściśle powiązane z zebraniem przez nich określonej ilości Punktów.

Zdaniem Spółki do dochodów z tytułu przekazania nagród związanych ze sprzedażą premiową ma zastosowanie przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, a także - po spełnieniu przesłanek do zastosowania zwolnienia - przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.

Skoro, jak wykazano wyżej, organizowany przez Spółkę Program stanowi sprzedaż premiową, to na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, przekazanie Nagród o wartości powyżej 2 tys. złotych Uczestnikom Programu - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, będzie opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, wynoszącym 10% wartości Nagrody.

Jednocześnie na Spółce, na mocy art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, ciąży obowiązek pobrania i wpłacenia na właściwy rachunek urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od przekazanych Nagród o wartości przekraczającej 2 tys. złotych do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła sprzedaż.

Mając na uwadze, że przekazanie Nagrody następuje w związku z sprzedażą premiową, w przypadku, gdy jednorazowa wartość Nagrody nie przekroczy kwoty 2 tys. złotych, zastosowanie znajduje zwolnienie z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Wskazane zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową", a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową", a nie „nabywcę" lub „nagrodę dla nabywcy". Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Odnosząc analizowany przepis do opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę, bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia pozostaje fakt, że Nagroda za dokonany w ten sposób zakup nie trafia do kupującego dokonującego zakupu z wykorzystaniem Personalnego Linku Uczestnika, a do osoby udostępniającej link kupującemu (Uczestnika Programu).

Ponadto, istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą. Zdaniem Spółki w analizowanym przypadku taki związek niewątpliwie istnieje. Nagroda jest przyznawana pod warunkiem wystąpienia sprzedaży. Istotne z punktu widzenia zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest związek pomiędzy sprzedażą i nagrodą - który zachodzi w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie Spółka pragnie zwrócić uwagę, że jeżeli kupujący zwróci zakupione towary, a Uczestnik Programu otrzymał już punkty z tytułu zakupów, które zostały zwrócone, Regulamin programu przewiduje, że Uczestnikowi będą te punkty potrącane. Natomiast w przypadku wymiany na nagrody ‘nienależnych’ punktów - Uczestnik będzie zobowiązany do poniesienia pełnego kosztu jej wartości. Powyższe zapisy w regulaminie eliminują przypadki, w których otrzymane punkty i efektywnie przekazane w ramach sprzedaży premiowej Nagrody nie miałyby de facto związku ze Sprzedażą Spółki.

Spółka pragnie również zauważyć, że z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, w przypadku przekazania nagród w ramach sprzedaży premiowej znaczenie ma fakt, czy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy 2.000 zł. W konsekwencji, w każdej sytuacji, gdy jednorazowa wartość Nagrody nie przekroczy kwoty 2.000 zł, na Spółce nie ciąży obowiązek pobrania i odprowadzenia podatku dochodowego od przekazania Nagrody, jak również przesłania do urzędu skarbowego deklaracji rocznej PIT-8AR, stosownie do treści art. 41 ust. 4 ustawy o PIT oraz art. 42 ust. 1 i 1a ww. ustawy.

Przedstawione w niniejszym punkcie argumenty znajdują potwierdzenie w licznych interpretacjach wydanych przez organy podatkowe w zbliżonych stanach faktycznych, przykładowo w: interpretacji indywidualnej z dnia 10 listopada 2023 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.748.2023.2.JK3, interpretacji indywidualnej z dnia 8 sierpnia 2023 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.437.2023.1.KKA, interpretacji indywidualnej z dnia 27 grudnia 2022 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.734.2022.1.JŚ, interpretacji indywidualnej z dnia 13 grudnia 2022 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.658.2022.3.JŚ, interpretacji indywidualnej z dnia 11 kwietnia 2022 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.55.2022.1.AK, interpretacji indywidualnej z dnia 23 grudnia 2021r., nr 0112-KDWL.4011.170.2021.1.TW, interpretacji indywidualnej z dnia 14 maja 2021 r., nr 0112-KDWL.4011.20.2021.2.DK.

Powyższe potwierdza również Wyrok I SA/Wr 248/20 Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 10 listopada 2020 r.

Ad. 2

W zakresie opodatkowania wydania nagród ze sprzedaży premiowej na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność (w sytuacji gdy wydanie nagród ma związek z prowadzoną działalnością), Spółka pragnie podkreślić, że stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy o PIT: „Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9”.

Jednocześnie pozarolnicza działalność gospodarcza na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT stanowi jedno ze źródeł przychodów.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT: „Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług”.

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy: „Przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a”.

Zatem Nagrody uzyskane przez Uczestników - osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanego przez Spółkę Programu stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu nabytej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Jednocześnie Spółka pragnie podkreślić, że podstawowym sposobem opodatkowania przewidzianym w ustawie o PIT jest tzw. „samonaliczenie” podatku przez podatnika, a obliczenie i pobór podatku przez płatnika występuje tylko w wymienionych wprost przypadkach. Tymczasem nie istnieje przepis, który nakładałby na jakikolwiek podmiot obowiązki płatnika w odniesieniu do przychodów osiągniętych od tego podmiotu przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Powyższe zostało potwierdzone przez organ podatkowy w interpretacji indywidulanej z dnia 13 grudnia 2022 r. o sygnaturze 0113-KDIPT2-3.4011.658.2022.3.JŚ: „Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów, jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza gratyfikacji w postaci nagrody, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”. Organ zwrócił ponadto uwagę, że: „przepisy dotyczące obowiązków płatnika - stanowiące wyłom od zasady samoopodatkowania - nie dotyczą przychodów ze źródła, którym jest pozarolnicza działalność gospodarcza”.

Ponadto w art. 41 ust. 2 ustawy o PIT wskazano, że: „Płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3”.

W związku z powyższym, Nagrody otrzymywane przez Uczestników Programu - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej tych osób. Na podatnikach uzyskujących przychody ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza ciąży obowiązek ich opodatkowania zgodnie z wybraną przez nich formą opodatkowania. W świetle powyższego, przekazanie Nagrody na rzecz Uczestnika (tutaj: osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą) wiąże się z obowiązkiem jej opodatkowania przez nabywcę - Uczestnika. Zatem Spółka nie będzie zobowiązana wyliczać, pobierać i odprowadzać zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, z tytułu przekazania Nagród.

Powyższe podejście do opodatkowania PIT nagród ze sprzedaży premiowej otrzymywanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą zostało potwierdzone w następujących interpretacjach: interpretacja indywidualna z dnia 16 marca 2023 r., nr 0115-KDIT3.4011.84.2023.1.JS, interpretacja indywidualna z dnia 13 grudnia 2022 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.658.2022.3.JŚ, interpretacja indywidualna z dnia 23 grudnia 2021 r., nr 0112-KDWL.4011.170.2021.1.TW, interpretacja indywidualna z dnia 14 grudnia 2021 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.778.2021.2.SJ.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

  • obliczenie,
  • pobranie,
  • wpłacenie

- podatku, zaliczki.

Z kolei stosownie do art. 30 § 1 ww. ustawy:

Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

Przechodząc na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wskazać, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Pod pojęciem przychodu należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl pkt 9 tego artykułu:

Do źródeł przychodów zalicza się inne źródła.

Jak stanowi art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy:

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Stosownie do art. 30 ust. 8 tej ustawy:

Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

W myśl art. 41 ust. 4 tej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

W myśl natomiast art. 41 ust. 1 cyt. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W myśl art. 42 ust. 1a ww. ustawy:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Powyższy przepis reguluje obowiązek ewentualnego przesłania do urzędu skarbowego deklaracji rocznej PIT-8AR.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że jesteście Państwo spółką zajmującą się sprzedażą (...) dla domu. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierzcie Państwo zorganizować program dla Konsultantek, którego celem będzie zwiększenie sprzedaży Produktów ze Sklepu Internetowego (...) bezpośrednio do klientów Spółki - osób, które nie są Konsultantkami.

Uczestnikami Programu mogą być Konsultantki:

a) osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz

b) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Każdorazowo, gdy mowa o osobach fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, należy przez to rozumieć osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, dla których uczestnictwo w Programie i nabycie Nagrody w ramach Programu ma związek z prowadzoną działalnością.

Mechanizm Programu polega na tym, iż Uczestnik Akcji poleca ofertę i Sklep Internetowy (...) Klientom, poprzez udostępnienie Personalnego Linku do Sklepu Internetowego (...) lub E-Katalogu (...) Klientom. Klienci, następnie, dokonują zakupu w Sklepie Internetowym (...), wchodząc za pomocą Personalnego Linku danego Uczestnika bezpośrednio na domenę Sklepu Internetowego (...) lub wchodząc za pomocą Personalnego Linku danego Uczestnika na stronę E-Katalog (...) (skąd następuje przekierowanie do Sklepu Internetowego (...)). Uczestnicy, którzy dokonają skutecznych poleceń oferty Wnioskodawcy Klientom (tj. takich, wskutek których Klient dokona zakupów w Sklepie Internetowym (...)), otrzymają określoną w regulaminie Programu ilość punktów, które następnie Uczestnik będzie mógł wymienić na nagrody. Nagrodą będzie możliwość zakupu towarów, voucherów itp. w promocyjnej cenie lub w przyszłości także mogą być możliwe nagrody w postaci środków pieniężnych. Każdorazowo wykaz Nagród dostępny będzie na koncie Uczestnika. Nagrody rzeczowe, vouchery nie będą mogły być wymienione na ekwiwalent pieniężny, ani też nie będzie przysługiwała zamiana wybranej nagrody na inne nagrody. Wartość sprzdawanych Nagród może być mniejsz lub większa od kwoty 2000 zł.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że po stronie Konsultantek, które biorą udział w Programie jako osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, z tytułu przyznawanego wynagrodzenia powstanie przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże fakt, że uczestnik Programu uzyskuje przychód podatkowy, nie musi automatycznie oznaczać konieczności zapłaty podatku dochodowego. W niektórych sytuacjach ma bowiem zastosowanie zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do możliwości uznania wypłacanych środków za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową, a w konsekwencji zastosowania zryczałtowanego opodatkowania bądź też skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyjaśnić należy, że zgodnie z tym przepisem:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Wobec powyższego, aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego spełnione muszą być następujące warunki:

  • nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 2 000 zł,
  • nagroda nie została otrzymana przez podmioty w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „sprzedaż premiowa”.

Podstawowe znaczenie we wszystkich dziedzinach prawa ma wykładnia językowa. Wykładnia językowa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice, co pozwala na sformułowanie reguły, że każda interpretacja powinna w zasadzie pozostawać w ramach możliwego znaczenia słownikowego danego wyrażenia. Pojęcie „sprzedaży premiowej” nie występuje w żadnym akcie normatywnym.

Z definicji słownikowej internetowego wielkiego słownika języka polskiego (http://www.wsjp.pl) wynika, że sprzedaż to „oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy.” Ponadto, umowa sprzedaży została zdefiniowana i uregulowana w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.).

Zgodnie z art. 535 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „premia”, „premiowa” również nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego premia to: „dodatek do pensji przyznawany pracownikowi zależnie od osiągniętych wyników pracy”; „nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną” (https://sjp.pwn.pl). Innymi słowy, pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że:

Zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić.

Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego:

Świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Zatem, strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku określonego zakupu. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii. Z nagrodą związaną ze sprzedażą premiową mamy do czynienia wówczas, gdy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży, czyli zbycia rzeczy lub usługi.

Analizując zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie sposób nie odnieść się do celu jaki ma realizować to zwolnienie. Rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. Te cele realizują niewątpliwie wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, które zmierzają do zachęcania uczestników danej akcji do polecania innym oferty sprzedawcy, a tym samym do zwiększania przychodów ze sprzedaży usług.

Dodatkowo należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 omawianej ustawy ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towary lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą.

W analizowanym przypadku taki związek niewątpliwie istnieje. Nagroda będzie bowiem przyznawana pod warunkiem wystąpienia sprzedaży. Istotne z punktu widzenia zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest wystąpienie sprzedaży i związku między sprzedażą i nagrodą. Oba te elementy w analizowanym zdarzeniu przyszłym bezsprzecznie istnieją.

Ponadto z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku wypłaty nagród w ramach sprzedaży premiowej znaczenie ma fakt, czy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy 2.000 zł.

Poprzez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozumieć wartość każdej odrębnie wydanej nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość. Zatem, wartość nagrody pieniężnej określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że po stronie Konsultantki (nieprowadzącej działalnosci gospodarczej) z tytułu przyznawanego wynagrodzenia powstaje przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opisana we wniosku akcja w ramach Programu spełnia wskazane powyżej cechy sprzedaży premiowej. Tym samym kwoty przekazane Konsultantkom, które nie występują jako osoby prowadzące działalność gospodarczą, za skuteczne polecenie produktów oferowanych przez Klienta, stanowią nagrodę związaną ze sprzedażą premiową.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że ciążą na Państwu obowiązki płatnika z tytułu wypłacenia określonej kwoty środków pieniężnych - wynagrodzenia Konsultantkom, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.

Reasumując, w Państwa sprawie Program będzie stanowił sprzedaż premiową. Zatem przekazanie Konsultantkom Nagrody stanowi nagrodę związaną ze sprzedaż premiową, których wartość podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekroczy kwoty 2.000 zł. W konsekwencji, z tego tytułu nie będą ciążyły obowiązki płatnika tegoż podatku, w tym nie będą Państwo zobowiązani do wystawienia informacji PIT-8AR.

W przypadku, gdy jednorazowa wartość nagrody przekroczy kwotę 2.000 zł, to od całości kwoty będą Państwo zobowiązani do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Rozpatrując natomiast przedstawioną przez Państwa kwestię obowiązków płatnika związaną z wypłatą premii za udział w sprzedaży premiowej na rzecz uczestników będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, dla których wydanie nagrody ma związek z tą działalnością, należy wskazać na art. 14 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Jednocześnie, stosownie do art. 5a pkt 6 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie zaś do art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy:

Przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Zatem, na gruncie przedstawionego zdarzenia nagrody uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanej przez Państwa sprzedaży premiowej - jeżeli osoby te będą uczestniczyły w tejże sprzedaży premiowej w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - będą stanowiły dla tychże osób przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy). Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu takiej nagrody będzie podlegał opodatkowaniu według tych samych zasad, jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem uzasadnienia dla wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza gratyfikacji w postaci nagrody, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie należy zauważyć, że art. 9a ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Systematyka ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakłada, że przychody osób fizycznych podlegające opodatkowaniu przyporządkowane są źródłom przychodów wymienionych w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Każde źródło przychodów ma przypisane zasady opodatkowania. Zatem, nie jest konieczne wprowadzanie zastrzeżeń, że zasady opodatkowania przychodów z jednego źródła nie mogą być stosowane do opodatkowania przychodów z innego źródła. Tym samym jeżeli – nie budzi wątpliwości, że przychody (nagrody) z tytułu udziału w sprzedaży premiowej związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności, to należy uznać, że przychody takie podlegają opodatkowaniu na tych samych zasadach, jak pozostałe przychody działalności gospodarczej prowadzonej przez nagrodzonego uczestnika sprzedaży premiowej, z którego będą Państwo wydawali nagrody.

Nie znajdzie w tym przypadku zastosowania zwolnienie od opodatkowania określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak bowiem wskazano wcześniej, literalnie brzmienie tego przepisu wyklucza możliwość zastosowania tego zwolnienia do nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Należy zwrócić uwagę, że jak wynika z art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, albo art. 30c cytowanej ustawy albo na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Tak więc, dopuszczenie opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na innych zasadach, np. na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiłoby naruszenie art. 9a ww. ustawy. Samo uznanie, że uczestnik sprzedaży premiowej nagrodę związaną ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie powoduje automatycznie, że ma zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, przewidujący 10% zryczałtowany podatek dochodowy. Należy zauważyć, że redakcja art. 30 ust. 1 omawianej ustawy wskazuje, że czynności i zdarzenia wymienione w tym przepisie, opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym, mają w zasadzie charakter jednorazowy i incydentalny, a celem przepisu jest ułatwienie poboru podatku. Cechy incydentalności nie można natomiast przypisać dochodom (przychodom) z pozarolniczej działalności gospodarczej, która jest działalnością zarobkową prowadzoną we własnym imieniu i na własny rachunek, mającą charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały).

Na mocy art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 - są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

W związku z powyższym, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonają opodatkowania przekazanych przez Państwa nagród (zgodnie z wybraną formą opodatkowania).

W konsekwencji, na gruncie niniejszej sprawy, na Państwu nie będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidulanych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), ul. (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00