Interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.976.2025.2.MH
Usługi doradcze w zakresie IT wykluczają możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT. Podatnik miał obowiązek rejestracji jako czynny podatnik VAT od rozpoczęcia działalności.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek 3 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej był Pan obowiązany do rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy oraz miał Pan prawo do rozliczania VAT należnego oraz do odliczenia VAT naliczonego związanych z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą.
Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 listopada 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 01.05.2025 r. Podczas rejestracji działalności nie złożył Pan formularza VAT-R, w wyniku czego nie został Pan formalnie zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Jednocześnie od początku działalności wystawiał Pan faktury z wykazanym podatkiem VAT, składał Pan pliki JPK_V7, a podatek VAT należny wpłacał Pan do urzędu skarbowego. Charakter Pana działalności to świadczenie usług programistycznych i informatycznych.
W ramach umów z klientami wykonuje Pan m.in.:
- projektowanie i implementację rozwiązań w obszarze aplikacji .....
- odpowiedzialność za wybór technologii, narzędzi i metodologii,
- analizę i optymalizację rozwiązań technicznych,
- mentoring i wsparcie merytoryczne członków zespołu,
- tworzenie i utrzymywanie dokumentacji technicznej,
- nadzór nad wdrożeniami i utrzymaniem systemów.
Część z tych usług może zostać zakwalifikowana jako usługi doradcze w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT, co wyłącza możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT. W konsekwencji od dnia rozpoczęcia działalności powinien Pan być czynnym podatnikiem VAT. Obecnie urząd skarbowy prowadzi czynności związane z Pana rejestracją i wskazuje, że w celu dokonania wstecznej rejestracji VAT konieczne jest uzyskanie interpretacji indywidualnej KIS potwierdzającej Pana obowiązki podatkowe.
W odpowiedzi na pytania Organu zawarte w wezwaniu:
1.Należy wskazać datę wykonania pierwszej czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
2.W jakich okresach rozliczeniowych wystawiał Pan faktury, w których naliczał Pan podatek należny?
3.Czy wykonując usługi programistyczne i informatyczne, od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej prowadził Pan ewidencję do celów rozliczeń podatku VAT, zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeśli tak, to należy wskazać za jakie okresyrozliczeniowe (miesiące).
4.Czy usługi, które wykonuje Pan w ramach działalności gospodarczej są czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, niekorzystającymi ze zwolnień przedmiotowych od tego podatku?
5.Za jakie okresy rozliczeniowe składał Pan deklaracje podatkowe w zakresie podatku VAT?
6.Czy dokonywał Pan nabycia towarów i/lub usług dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej? Jeżeli tak, to w jakich okresach rozliczeniowych (tj. w jakich miesiącach)?
7.Z zamiarem wykorzystania do jakich czynności, tj. opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych od podatku czy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, dokonywał Pan nabycia towarów i/lub usług dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej?
8.Na kogo jako nabywcę były wystawiane faktury dokumentujące nabycia ww. towarów i/lub usług?
9.Do jakich czynności wykorzystywał/wykorzystuje Pan towary i usługi nabyte od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, tj. do czynności:
- opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;
- zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, czy też
- niepodlegających temu podatkowi?
10.Jeżeli nabyte przez Pana towary i usługi, były wykorzystywane przez Pana zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać czy miał/ma Pan obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i zwolnionymi od podatku VAT?
11.Czy czynności wykonywane przez Pana w ramach prowadzonej działalności polegały/polegają na udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień charakterystycznych dla usług doradztwa?
12.Czy w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej wykonywał/wykonuje Pan usługi w zakresie doradztwa?
13.Czy w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej wykonywał/wykonuje Pan - inne niż usługi w zakresie doradztwa - czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeśli tak, należy wskazać jakie to czynności?
14.Czy przewidywana wartość Pana sprzedaży za 2025 r., w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2025 r. (tj. licząc od 1 maja 2025 r.), przekroczy kwotę 200 000 zł?
wskazał Pan:
1.Data wykonania pierwszej czynności opodatkowanej:
Pierwszą czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług wykonał Pan 1 maja 2025 r., tj. w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej oraz w dniu podpisania umowy o współpracy z Pana głównym klientem.
Z tytułu wykonania usług za miesiąc maj 2025 r. wystawił Pan pierwszą fakturę z wykazanym podatkiem VAT w dniu 1 czerwca 2025 r.
Zakres usług określonych w umowie obejmował m.in. projektowanie i implementację rozwiązań informatycznych, wybór technologii i metodologii, nadzór techniczny nad systemami, analizę i optymalizację rozwiązań, mentoring oraz wsparcie merytoryczne – a więc czynności, które mogą mieć charakter usług doradczych w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT.
2.Okresy, w których wystawiano faktury z VAT:
Od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej wystawiał Pan faktury wyłącznie z wykazanym podatkiem VAT w stawce 23%.
Faktury zostały wystawione w następujących terminach:
·1 czerwca 2025 r.,
·2 czerwca 2025 r.,
·1 lipca 2025 r.,
·1 sierpnia 2025 r.,
·1 września 2025 r.,
·1 października 2025 r.
Każda z powyższych faktur dokumentowała wykonanie usług w miesiącu poprzedzającym datę wystawienia (od maja 2025 r. do września 2025 r.).
Wszystkie faktury zostały ujęte w plikach JPK_V7 przesyłanych do urzędu skarbowego w poszczególnych okresach rozliczeniowych, a należny podatek VAT został odprowadzony.
3.Prowadzenie ewidencji VAT:
Tak.
Od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. od dnia 1 maja 2025 r., prowadzi Pan ewidencję do celów rozliczeń podatku VAT zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT.
Ewidencja jest prowadzona w systemie księgowym ...., który umożliwia rejestrację sprzedaży i zakupów VAT, automatyczne wyliczenie kwot podatku należnego i naliczonego oraz generowanie plików JPK_V7.
Ewidencję prowadzi Pan za wszystkie okresy rozliczeniowe od maja 2025 r. do chwili obecnej, tj. za miesiące: maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień i październik 2025 r.
Na podstawie tych ewidencji składane były miesięczne pliki JPK_V7.
4.Charakter usług - opodatkowanie:
Tak.
Wszystkie usługi, które Pan wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki 23%. Usługi te polegają na świadczeniu usług programistycznych i informatycznych na rzecz innych przedsiębiorców (model współpracy B2B) - w szczególności obejmują projektowanie i implementację rozwiązań informatycznych, analizę i optymalizację systemów, wybór technologii oraz wsparcie merytoryczne zespołów.
Nie wykonuje Pan żadnych czynności korzystających ze zwolnień przedmiotowych od podatku VAT.
5.Składane deklaracje VAT (JPK_V7)
Deklaracje podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług (plik JPK_V7) składał Pan za każdy miesiąc od maja 2025 r., tj. począwszy od pierwszego okresu rozliczeniowego po rozpoczęciu działalności.
Szczegółowe terminy wysyłki plików JPK_V7 przedstawiają się następująco:
·za maj 2025 r. – wysłano w dniu 20 czerwca 2025 r.,
·za czerwiec 2025 r. – wysłano w dniu 11 lipca 2025 r.,
·za lipiec 2025 r. – wysłano w dniu 13 sierpnia 2025 r., następnie złożono korektę w dniu 8 października 2025 r.,
·za sierpień 2025 r. – wysłano w dniu 23 września 2025 r., następnie złożono korektę w dniu 8 października 2025 r.,
·za wrzesień 2025 r. – wysłano w dniu 13 października 2025 r.
Każda deklaracja obejmowała rozliczenie podatku należnego i naliczonego oraz została przyjęta przez system e-Deklaracje Ministerstwa Finansów bez błędów technicznych.
6.Nabycia towarów i usług:
Tak.
Od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. od dnia 1 maja 2025 r., dokonuje Pan regularnych nabyć towarów i usług związanych bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Pierwsze nabycia miały miejsce 8 maja 2025 r. (m.in. zakup licencji na oprogramowanie księgowe, domeny internetowej oraz firmowej skrzynki e-mail).
W kolejnych miesiącach ponosi Pan stałe oraz okresowe wydatki związane z działalnością, w tym:
·comiesięczne opłaty za licencje i subskrypcje oprogramowania niezbędnego do świadczenia usług (m.in. narzędzia developerskie, subskrypcje chmurowe, dostęp do ChatGPT, komunikatory, hostingi),
·zakup sprzętu komputerowego oraz akcesoriów technicznych wykorzystywanych w pracy.
Nabycia te miały miejsce we wszystkich miesiącach prowadzenia działalności, tj. od maja 2025 r. do chwili obecnej.
7.Cel nabyć
Wszystkie nabywane przez Pana towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. do świadczenia usług programistycznych i informatycznych wykonywanych na rzecz innych przedsiębiorców w ramach współpracy B2B.
Nie dokonuje Pan zakupów związanych z czynnościami zwolnionymi od podatku ani niepodlegającymi opodatkowaniu.
8.Dane nabywcy na fakturach kosztowych
Wszystkie faktury dokumentujące nabycia towarów i usług dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej wystawiane były na Pana firmę.
9.Wykorzystanie nabytych towarów i usług
Wszystkie nabycia są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT. Nie wykorzystuje ich Pan do czynności zwolnionych ani niepodlegających opodatkowaniu.
10.Możliwość przyporządkowania podatku naliczonego
Zasadniczo wszystkie nabywane towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W przypadku pojedynczych wydatków, które mogą mieć charakter mieszany (np. związanych z eksploatacją samochodu), stosuje Pan proporcjonalne rozliczenie zgodnie z obowiązującymi przepisami, co zapewnia obiektywną możliwość przyporządkowania podatku naliczonego do czynności opodatkowanych.
11.Udzielanie porad, opinii i wyjaśnień
Tak.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, oprócz czynności stricte programistycznych, wykonuje Pan również czynności doradcze o charakterze technicznym, obejmujące m.in.:
·udzielanie porad i rekomendacji dotyczących wyboru technologii, narzędzi oraz metodologii pracy w projektach informatycznych,
·analizę i optymalizację rozwiązań technicznych oraz architektury systemów,
·wsparcie merytoryczne i mentoring dla członków zespołów developerskich,
·przygotowywanie opinii i wyjaśnień dotyczących rozwiązań technologicznych.
Czynności te stanowią integralny element moich usług informatycznych i mają charakter doradztwa technicznego, a nie doradztwa prawnego, podatkowego czy biznesowego.
12.Wykonywanie usług doradczych
Tak.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan również usługi doradcze w zakresie informatyki, obejmujące m.in. analizę i optymalizację rozwiązań technicznych, rekomendację technologii, wsparcie w wyborze narzędzi informatycznych oraz doradztwo w obszarze architektury systemów i organizacji pracy zespołów IT.
Od dnia 12 września 2025 r. działalność ta została dodatkowo formalnie rozszerzona w ewidencji CEIDG o kod PKD 62.20.B – Pozostała działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki oraz zarządzaniem urządzeniami informatycznymi.
Usługi doradcze, które Pan wykonuje, mają charakter techniczny i są bezpośrednio związane z realizacją projektów informatycznych dla klientów biznesowych.
13.Inne czynności z art. 113 ust. 13 ustawy o VAT
Nie.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje Pan żadnych innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności nie świadczy Pan usług prawniczych, jubilerskich, doradztwa finansowego, podatkowego ani pośrednictwa.
Prowadzona przez Pana działalność ogranicza się wyłącznie do usług programistycznych, informatycznych i doradztwa technicznego w zakresie IT, opodatkowanych VAT według stawki 23%.
14.Przewidywana wartość sprzedaży za 2025 r.
Nie.
Na dzień sporządzania niniejszego pisma przewidywana wartość sprzedaży za rok 2025 (licząc od 1 maja 2025 r., tj. od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej) nie przekroczy kwoty 200 000 zł.
Jednocześnie wskazuje Pan, że charakter świadczonych przeze Pana usług - obejmujących elementy doradztwa technicznego w zakresie informatyki - i tak wyłącza możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b tej ustawy.
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym, w związku z charakterem świadczonych przez Pana usług (obejmujących m.in. analizę, wybór i optymalizację rozwiązań technologicznych, wsparcie merytoryczne oraz inne czynności mogące mieć charakter usług doradczych, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT), należy uznać, że od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej był Pan obowiązany do rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy, a brak złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R nie pozbawia Pana statusu podatnika VAT oraz prawa do rozliczania podatku należnego i naliczonego?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem usługi w zakresie wyboru technologii, analizy rozwiązań, optymalizacji i mentoringu mają charakter usług doradczych w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT. W związku z tym od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej był Pan obowiązany do rejestracji jako czynny podatnik VAT, niezależnie od wysokości osiąganych obrotów. Jednocześnie, pomimo braku formalnej rejestracji na VAT-R, od początku działalności rozliczał się Pan jak podatnik VAT czynny, tj. wystawiał Pan faktury z wykazanym VAT, składał Pan pliki JPK_V7 i wpłacał Pan należny podatek do urzędu skarbowego. W związku z tym uważa Pan, że mimo braku złożenia VAT-R od dnia rozpoczęcia działalności był Pan podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ustawy i miał Pan prawo do rozliczania VAT należnego oraz do odliczenia VAT naliczonego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Według art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Natomiast w myśl art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych m.in. wyżej przytoczonymi przepisami art. 113 ust. 1-10 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu;
3) (uchylony)
Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 nie korzystają m.in. usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.
Zgodnie z powyższym usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy.
Zauważyć należy, że ustawa oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne.
Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad.
W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o wyłączeniu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 01.05.2025 r. Podczas rejestracji działalności nie złożył Pan formularza VAT-R, w wyniku czego nie został Pan formalnie zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Jednocześnie od początku działalności wystawiał Pan faktury z wykazanym podatkiem VAT, składał Pan pliki JPK_V7, a podatek VAT należny wpłacał Pan do urzędu skarbowego. Charakter Pana działalności to świadczenie usług programistycznych i informatycznych. Pierwszą czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług wykonał Pan 1 maja 2025 r., tj. w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej oraz w dniu podpisania umowy o współpracy z Pana głównym klientem. Z tytułu wykonania usług za miesiąc maj 2025 r. wystawił Pan pierwszą fakturę z wykazanym podatkiem VAT w dniu 1 czerwca 2025 r. Zakres usług określonych w umowie obejmował m.in. projektowanie i implementację rozwiązań informatycznych, wybór technologii i metodologii, nadzór techniczny nad systemami, analizę i optymalizację rozwiązań, mentoring oraz wsparcie merytoryczne – a więc czynności, które mogą mieć charakter usług doradczych w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT. Od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. od dnia 1 maja 2025 r., prowadzi Pan ewidencję do celów rozliczeń podatku VAT zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Wszystkie usługi, które Pan wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki 23%. Usługi te polegają na świadczeniu usług programistycznych i informatycznych na rzecz innych przedsiębiorców (model współpracy B2B) - w szczególności obejmują projektowanie i implementację rozwiązań informatycznych, analizę i optymalizację systemów, wybór technologii oraz wsparcie merytoryczne zespołów. Nie wykonuje Pan żadnych czynności korzystających ze zwolnień przedmiotowych od podatku VAT. Wszystkie faktury dokumentujące nabycia towarów i usług dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej wystawiane były na Pana firmę. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan również usługi doradcze w zakresie informatyki, obejmujące m.in. analizę i optymalizację rozwiązań technicznych, rekomendację technologii, wsparcie w wyborze narzędzi informatycznych oraz doradztwo w obszarze architektury systemów i organizacji pracy zespołów IT.
Mając zatem na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że skoro - jak wynika z okoliczności sprawy - od rozpoczęcia działalności świadczy Pan usługi doradcze w zakresie informatyki, znajdzie zastosowanie wyłączenie określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, z którego wynika, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9 wskazanego artykułu, nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa. Zatem od rozpoczęcia działalności nie ma Pan prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 w zw. z ust. 1 ustawy, a zatem był Pan zobowiązany do rejestracji jako podatnik VAT czynny.
Z tytułu świadczenia ww. usług w sposób systematyczny i ciągły, jest Pan - jako wykonawca tych czynności - podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy i podatnikiem podatku VAT zdefiniowanym w art. 15 ust. 1 ustawy.
W myśl art. 99 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15 , są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
Zatem, od dnia rozpoczęcia działalności, wykonując czynności opodatkowane, był Pan zobowiązany do rozliczania (należnego) podatku od towarów i usług.
Odnośnie natomiast prawa do odliczenia podatku naliczonego wskazuję, że podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, podatnik może zrealizować w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy.
Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Przy czym, co również istotne, zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Stosownie do treści art. 86 ust. 13 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zatem, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. W stosunku do faktur lub dokumentów celnych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy po otrzymaniu faktury lub dokumentu celnego, będącego podstawą odliczenia lub za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują określone sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 ustawy.
Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Wskazany powyżej przepis ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje sankcję w postaci pozbawienia podatnika prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w razie niezarejestrowania się. Nie wskazuje natomiast wprost, z jakim momentem – z punktu widzenia niemożności odliczenia podatku naliczonego - należy wiązać status podatnika (zarejestrowany czy nie). Z przepisu art. 88 ust. 4 ww. ustawy nie wynika bowiem, aby do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Podatnik nabywa więc prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego.
Zatem prawo do obniżenia podatku należnego może być realizowane przez podatnika w ściśle określonym czasie, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, tj. istnienia związku między zakupami i prowadzoną działalnością opodatkowaną.
Wobec powyższego ustawa nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku od zakupów dokonanych przed rejestracją, o ile zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach powołanej ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.
W myśl art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego, po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym, rejestruje podatnika jako:
1)„podatnika VAT czynnego”,
2)„podatnika VAT zwolnionego” - w przypadku podatnika, o którym mowa w:
a)ust. 3 i 3c,
b) art. 113a ust. 1, jeżeli złożył zawiadomienie w celu rejestracji jako podatnik VAT UE
- i na jego wniosek potwierdza to zarejestrowanie.
Ponadto w myśl art. 96 ust. 5 ustawy:
Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:
1) przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
2) przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
3) przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
4) przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Zatem, rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dniu poprzedzającym dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej.
Należy zauważyć, że w momencie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podatnik spełni warunek formalny i od tego momentu może realizować uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego.
Rejestracja następuje więc w momencie zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tym momentem podmiot uzyskuje formalne znamiona statusu podatnika podatku od towarów i usług i od tego dnia przysługuje mu prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów, które przeznaczone są do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Jednocześnie należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.
Warto również zaznaczyć, że w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-400/98 Trybunał stwierdził, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniejszej rejestracji dla celów podatku VAT. Potwierdzeniem takiej tezy mogą być także wyroki TSUE w sprawach C-268/83 oraz C-110/94, gdzie TSUE wskazał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe. Nabywane jest ono automatycznie, z chwilą uzyskania statusu podatnika, którym się staje w momencie pierwszych inwestycji związanych z przyszłą działalnością gospodarczą.
Z orzeczenia TSUE w sprawie C-385/09 Nidera wynika, że prawo do odliczenia powstaje w momencie, w którym podatek ten stał się należny, a jego powstanie nie jest w żaden sposób uzależnione od formalnego uznania statusu podatnika przez organ skarbowy, ale od zaistnienia po stronie podatnika zamiaru, potwierdzonego obiektywnymi dowodami, prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów dotyczących VAT.
Zatem ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżących (lub przyszłych) czynności opodatkowanych (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny. Tym samym podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie powstania obowiązku podatkowego i otrzymania faktury. Lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.
W celu realizacji przysługującego Panu prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, był Pan zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R ze wskazaniem daty faktycznego rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, tj. 1 maja 2025 r. oraz okresu rozliczeniowego, za który złoży Pan pierwszy plik JPK_V7 – maj 2025 r. Skoro Pan tego nie uczynił, to obecnie winien Pan złożyć zgłoszenie rejestracyjne VAT-R wykazując jako datę rozpoczęcia działalności gospodarczej dzień 1 maja 2025 r. i zgłoszenie jako pierwszego miesiąca do złożenia pliku JPK_V7 – maja 2025 r.
W konsekwencji, na podstawie art. 86 ustawy, ma Pan prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług służących wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT, wystawionych na Pana rzecz od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej, za właściwe okresy rozliczeniowe na zasadach określonych w ww. art. 86 ustawy. Ma Pan prawo do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy i nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał Pani fakturę. Prawo do odliczenia przysługuje o ile nie wystąpią przesłanki wyłączające z art. 88 ustawy.
Zatem uprawnienie do realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego nabędzie Pan z chwilą rejestracji jako podatnik VAT.
Tym samym, oceniając całościowo Pana stanowisko uznałem je za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej
