Interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.1083.2025.1.AB
Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT z wydatków na Poddziałanie 1 i 3, ponieważ nie wiążą się one z czynnościami opodatkowanymi. Prawo do odliczenia VAT przysługuje przy wydatkach związanych z Poddziałaniem 2, realizowanym wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 listopada 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 listopada 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
-braku prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na Poddziałanie 1 oraz Poddziałanie 3;
-prawa do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na Poddziałanie 2.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej również: VAT), zarejestrowanym jako podatnik czynny.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2025 r. poz. 1153, dalej: ustawa o samorządzie gminnym), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należą m.in. sprawy pomocy społecznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 6 oraz 10 ustawy o samorządzie gminnym.
W strukturze organizacyjnej Gminy znajdują się jednostki organizacyjne. Gmina pragnie zwrócić uwagę, iż w świetle ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454, ze zm.), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy i jej jednostek organizacyjnych. W związku z tym, od tego dnia jednostki organizacyjne nie funkcjonują jako odrębni od Gminy podatnicy VAT.
Gmina planuje w latach 2025-2029 realizację inwestycji pn. (…) (dalej: Inwestycja). Inwestycję Gmina zamierza zrealizować przy udziale dofinansowania w ramach (…) dla wybranych Państw Członkowskich Unii Europejskiej w celu zmniejszenia różnic społeczno-gospodarczych w obrębie (…).
W ramach Inwestycji Gmina zrealizuje następujące zadania:
1)(…), podzielone na dwa poddziałania:
- (…) (dalej: Poddziałanie 1),
- (…)
(dalej: Poddziałanie 2);
2)(…) (dalej: Poddziałanie 3);
A. (…)
W ramach Poddziałania 1 planuje się wykonać dwa prostokątne pola do gry w bule otoczone obrzeżem betonowym wyniesionym oraz opaską z kostki betonowej wokół. Pola wykonane w wykopie, wypełnione warstwami kruszywa. Odprowadzenie wód opadowych przez przesiąkanie w głębsze warstwy gleby oraz za pomocą opaski z perforowanej rury drenarskiej ułożonej wokół pola do gry – z rozsączeniem na pobliskie tereny zieleni – w strefę korzeni. Planuje się wykonać również dziewięć pól do gry w minigolfa o zróżnicowanym poziomie trudności. Pola wyniesione nieznacznie ponad teren, wykonane jako nasypy z zagęszczonego mechanicznie i wzmocnionego spoiwem hydraulicznym kruszywa. Przedsięwzięcie dotyczy m.in: montażu obiektów małej architektury – urządzeń towarzyszących, wykonanie instalacji zasilania oświetlenia i montażu latarni oświetleniowych, wykonanie monitoringu wizyjnego, wykonanie ogrodzenia, wykonanie nasadzeń drzew i krzewów, wykonanie łąk kwietnych, wykonanie nawierzchni trawnikowych.
Miejski Ośrodek (…) w (…) (dalej: MOSIR) jako jednostka budżetowa powołana do realizacji zadań Gminy z zakresu kultury fizycznej i rekreacji, administrowania i zarządzania obiektami sportowymi nie będzie w ramach Poddziałania 1 oferował odpłatnych towarów lub usług na rynku. Infrastruktura powstała w ramach Poddziałania 1 będzie ogólnodostępna, zlokalizowana na otwartym terenie według zasad wynikających z regulaminu korzystania. Korzystanie z torów do gry w bule i minigolfa będzie nieodpłatne, infrastruktura będzie dedykowana mieszkańcom (…). Infrastruktura zostanie przekazana MOSiR w trwały zarząd. Gmina (MOSiR) nie będzie świadczyła odpłatnych usług komercyjnych związanych z korzystaniem z tej infrastruktury. Obiekt nie będzie oferowany na rynku jako usługa konkurencyjna wobec podmiotów prywatnych. Inwestycja polegająca na budowie pola do gry w bule i minigolfa nie wywoła zakłóceń konkurencji, ponieważ nie dotyczy działalności gospodarczej. Obiekty będą służyć wyłącznie celom społecznym i rekreacyjnym, będą dostępne nieodpłatnie dla wszystkich mieszkańców, bez względu na status czy przynależność.
B.(…)
W ramach Poddziałania 2 Gmina zakłada modernizację miejskiej kręgielni zlokalizowanej w Hali (…), obejmującą w szczególności unowocześnienie torów, maszyn oraz wyposażenia technicznego służącego do gry w bowling oraz prowadzenie przez profesjonalnego instruktora bowlingowego zajęć dla dzieci i dorosłych nauki gry w bowling. Szkolenie z zakresu bowlingu pozwoli opanować techniki sportu jakim jest bowling.
Infrastrukturą kręgielni zarządza MOSIR.
Infrastruktura kręgielni jest obecnie / będzie udostępniana użytkownikom wyłącznie odpłatnie. Gmina (MOSIR) wykorzystuje więc kręgielnię wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT. Gmina wykazuje w swoich rozliczeniach VAT należny według właściwej stawki VAT z tytułu odpłatnego udostępniania kręgielni. Infrastruktura kręgielni po zrealizowaniu Poddziałania 2 będzie nadal udostępniana wyłącznie odpłatnie.
W konsekwencji, wydatki poniesione przez Gminę w ramach Poddziałania 2 będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi VAT.
C.(…)
W ramach Poddziałania 3 Gmina planuje rozszerzenie oferty usług swojej jednostki budżetowej – Miejskiego Ośrodka (…) w (…) (dalej: MOPS) realizowanych w ramach przyznanych decyzją administracyjną świadczeń o dowóz osób wykluczonych, zagrożonych wykluczeniem społecznym, w niekorzystnej sytuacji finansowej, pozostających stale w swoim miejscu zamieszkania na skutek ograniczeń związanych z narządem ruchu, do ośrodków wsparcia dziennego czy przychodni, na wcześniej umówione wizyty u specjalistów.
W ramach Poddziałania 3 Gmina planuje zakupić pojazd elektryczny przeznaczony do przewożenia osób, a także zatrudnić kierowców, którzy dowoziliby wskazane osoby z miejsca zamieszkania do docelowego, jak również odwozić z powrotem do domu. Realizacja Poddziałania 3 pozwoli na ponowne uczestnictwo osób z ograniczeniami narządu ruchu w życiu społecznym. W następstwie powrotu do udziału w życiu społecznym ww. osoby poczują się znowu potrzebne, zostanie im wypełniony dzień, na skutek czego opóźni się poczucie konieczności umieszczenia w placówce całodobowej opieki, a co za tym idzie zmniejszone zostaną koszty Gminy z tytułu opłaty za pobyt mieszkańca w placówce całodobowej opieki. Efektem przedsięwzięcia będzie deinstytucjonalizacja oraz poprawa jakości życia beneficjentów pozostających w środowisku lokalnym.
Odbiorcami Poddziałania 3 będą beneficjenci pomocy społecznej z niepełnosprawnościami i dysfunkcjami narządu ruchu, mieszkający na terenie Gminy, zgłaszający potrzebę wsparcia w zakresie mobilności. Przewóz osób będzie wykonywany lokalnie i będzie miał charakter wsparcia społecznego dla osób korzystających ze wsparcia MOPS, zagrożonych wykluczeniem społecznym, w niekorzystnej sytuacji finansowej, borykających się z ograniczeniami związanych z narządem ruchu, co utrudnia lub uniemożliwia im dotarcie do ośrodków wsparcia dziennego czy przychodni, na wcześniej umówione wizyty u specjalistów. Będą to osoby korzystające ze świadczeń pomocy społecznej przyznanych decyzją administracyjną.
Za eksploatację pojazdu na każdym etapie odpowiedzialny będzie MOPS. Na koszt eksploatacji składa się koszt ubezpieczenia samochodu, przeglądu technicznego oraz kosztu paliwa (energii, stacji ładowania).
Ponoszone przez Gminę wydatki na Poddziałanie 3 nie będą miały związku z realizacją przez Gminę (MOPS) czynności opodatkowanych VAT, lecz będą wynikały z realizacji przez Gminę zadania własnego w zakresie pomocy społecznej.
W ramach realizacji Inwestycji Gmina będzie otrzymywała od dostawców / wykonawców faktury VAT z wykazanym podatkiem. Nabywcą towarów / usług w ramach Inwestycji będzie Gmina.
Gmina będzie miała możliwość jednoznacznego przyporządkowania wydatków na Inwestycję do Poddziałania 1, Poddziałania 2 lub Poddziałania 3.
Pytania
1.Czy od wydatków związanych z realizacją Poddziałania 1 Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT?
2.Czy od wydatków związanych z realizacją Poddziałania 2 Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT?
3.Czy od wydatków związanych z realizacją Poddziałania 3 Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na Poddziałanie 1.
2.Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na Poddziałanie 2.
3.Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na Poddziałanie 3.
Uzasadnienie
Ad 1 i 3.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT.
W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Stosownie natomiast do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza – jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:
·zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
·pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług lub niepodlegających temu podatkowi.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, realizacja Poddziałania 1 i Poddziałania 3 nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi. Zaplanowane przez Gminę zadania w ramach Poddziałania 1 i Poddziałania 3 dotyczą obiektów, które będą ogólnodostępne oraz bezpłatne i będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy. Gmina podkreśla, iż majątek powstały wskutek wykonania Poddziałania 1 i Poddziałania 3 nie będzie również wykorzystywany przez Gminę do czynności zwolnionych z opodatkowania. Gmina nie będzie uzyskiwała przychodów związanych z wykorzystaniem uzyskanego w wyniku realizacji Poddziałania 1 i Poddziałania 3 majątku.
W konsekwencji, w opinii Gminy, należy uznać, że wydatki ponoszone w ramach Poddziałania 1 i 3 nie będą miały związku ze świadczeniem przez Gminę usług podlegających opodatkowaniu VAT, a tym samym nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku VAT od przedmiotowych wydatków.
Ad 2.
Gmina, w świetle art. 2 ustawy o samorządzie gminnym wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).
Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).
Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.
Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
·wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,
·wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
·nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.
Innymi słowy, obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego możliwe jest jedynie przez podmiot, który występuje w tym zakresie w roli podatnika VAT. Jednocześnie prawo do odliczenia przysługuje jedynie od wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT.
Infrastruktura powstała w ramach realizacji Poddziałania 2 będzie służyła Gminie do wykonywania czynności, które jej zdaniem dają podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Infrastruktura ta będzie bowiem w całości wykorzystywana przez Gminę do odpłatnego jej udostępniania.
Infrastruktura powstała w ramach Poddziałania 2 będąca przedmiotem niniejszego wniosku nie będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT – Infrastruktura kręgielni będzie udostępniana odpłatnie wyłącznie na rzecz odbiorców zewnętrznych, a nie jednostek organizacyjnych Gminy takich jak szkoły czy placówki oświatowe.
Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego zostaną spełnione. Gmina będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją Poddziałania 2 będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Powyższe stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS).
Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 7 października 2025 r., sygn. 0114-KDIP4- 1.4012.445.2025.1.PS, DKIS wskazał, że: „Wobec powyższego należy uznać, że w przedstawionych przez Państwa okolicznościach Basen jest / będzie przez Państwa wykorzystywany wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. (…) W konsekwencji w analizowanej sprawie są / będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Zatem przysługuje / będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne oraz wydatki bieżące ponoszone na Basen. Przy czym prawo to przysługuje / będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy”.
Gmina wskazuje, iż analogiczne stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez DKIS, przykładowo w interpretacjach indywidualnych:
-z dnia 4 października 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.701.2024.2.AK;
-z dnia 12 sierpnia 2024 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.223.2024.2.KK;
-z dnia 6 listopada 2023 r. sygn. 0114-KDIP4-1.4012.510.2023.1.PS.
Gmina pragnie zaznaczyć, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: Trybunał lub TSUE) oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.
Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej / mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów / usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Skoro Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług, powinna ona mieć prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia.
W konsekwencji, w ocenie Gminy, będzie jej przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków ponoszonych przez Gminę na realizację Poddziałania 2.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy o VAT.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 1153 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 6, pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT. Zatem, zadania realizowane przez gminę, wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zadania własne nałożone na gminę na podstawie odrębnych przepisów, nie stanowią działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT czynny. Planują Państwo w latach 2025-2029 realizację inwestycji pn. (…). W ramach Inwestycji zrealizują Państwo następujące poddziałania: (…) - Poddziałanie 1, (…) Poddziałanie 2 oraz „(…) - Poddziałanie 3. Infrastruktura powstała w ramach Poddziałania 1 będzie ogólnodostępna, zlokalizowana na otwartym terenie według zasad wynikających z regulaminu korzystania. Korzystanie z torów do gry w bule i minigolfa będzie nieodpłatne, infrastruktura będzie dedykowana mieszkańcom (…). Infrastruktura zostanie przekazana MOSiR w trwały zarząd. Gmina (MOSiR) nie będzie świadczyła odpłatnych usług komercyjnych związanych z korzystaniem z tej infrastruktury. Obiekty będą służyć wyłącznie celom społecznym i rekreacyjnym, będą dostępne nieodpłatnie dla wszystkich mieszkańców, bez względu na status czy przynależność. W ramach Poddziałania 2 zakładają Państwo modernizację miejskiej kręgielni zlokalizowanej w Hali (…). Infrastruktura kręgielni jest obecnie / będzie udostępniana użytkownikom wyłącznie odpłatnie. Infrastruktura kręgielni po zrealizowaniu Poddziałania 2 będzie nadal udostępniana wyłącznie odpłatnie. Wydatki poniesione przez Państwa w ramach Poddziałania 2 będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi VAT. W ramach Poddziałania 3 planują Państwo zakupić pojazd elektryczny przeznaczony do przewożenia osób, a także zatrudnić kierowców, którzy dowoziliby wskazane osoby z miejsca zamieszkania do docelowego, jak również odwozić z powrotem do domu. Odbiorcami Poddziałania 3 będą beneficjenci pomocy społecznej z niepełnosprawnościami i dysfunkcjami narządu ruchu, mieszkający na terenie Gminy, zgłaszający potrzebę wsparcia w zakresie mobilności. Ponoszone przez Państwa wydatki na Poddziałanie 3 nie będą miały związku z realizacją przez Gminę (MOPS) czynności opodatkowanych VAT, lecz będą wynikały z realizacji przez Gminę zadania własnego w zakresie pomocy społecznej. W ramach realizacji Inwestycji będą Państwo otrzymywali od dostawców / wykonawców faktury VAT z wykazanym podatkiem. Nabywcą towarów / usług w ramach Inwestycji będzie Gmina. Będą mieli Państwo możliwość jednoznacznego przyporządkowania wydatków na Inwestycję do Poddziałania 1, Poddziałania 2 lub Poddziałania 3.
Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na Poddziałanie 1 oraz Poddziałanie 3 oraz prawa do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na Poddziałanie 2.
Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanego nabycia towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na Poddziałanie 1 oraz Poddziałanie 3 nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z wniosku – inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Infrastruktura powstała w ramach Poddziałania 1 będzie ogólnodostępna, zlokalizowana na otwartym terenie według zasad wynikających z regulaminu korzystania. Natomiast ponoszone przez Państwa wydatki na Poddziałanie 3 nie będą miały związku z realizacją czynności opodatkowanych VAT, lecz będą wynikały z realizacji zadania własnego w zakresie pomocy społecznej. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na Poddziałanie 1 oraz Poddziałanie 3. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
W konsekwencji, stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na Poddziałanie 1 oraz Poddziałanie 3, ponieważ – jak wynika z wniosku - efekty ww. inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i nr 3 uznałem za prawidłowe.
W odniesieniu do kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na Poddziałanie 2 należy zauważyć, że z opisu sprawy wynika, iż wydatki poniesione przez Państwa w ramach Poddziałania 2 będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi VAT. Infrastruktura kręgielni po zrealizowaniu Poddziałania 2 będzie udostępniana wyłącznie odpłatnie.
W świetle powyższego, odnośnie kwestii związanej z realizacją Poddziałania nr 2, należy zauważyć, że w tym przypadku warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty ww. inwestycji wykorzystywane będą przez Państwa w całości do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
W konsekwencji, będą Państwo mieli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na Poddziałanie 2. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.
Tym samym uznałem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Dodatkowo w odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, zauważam, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
