Interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.901.2025.2.EC
Wydatek na montaż rolet solarnych nie jest objęty ulgą termomodernizacyjną, gdyż rolety nie stanowią niezbędnej infrastruktury kolektorów słonecznych, a katalog wydatków objętych ulgą jest zamknięty.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 października 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem złożonym 3 listopada 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest właścicielką nieruchomości nabytej w 2019 r. na podstawie aktu notarialnego. Na nieruchomości znajduje się budynek mieszkalny jednorodzinny, który stanowi przedmiot planowanej inwestycji termomodernizacyjnej. W ramach przedsięwzięcia termomodernizacyjnego planowany jest montaż instalacji kolektorów słonecznych (solarów), w celu redukcji zużycia energii niezbędnej do podgrzewania wody użytkowej oraz dogrzewania domu. Dodatkowym elementem, który ulepszy tę instalację będą rolety solarne, które zostaną zamontowane bezpośrednio na kolektorach słonecznych przez odrębną, wyspecjalizowaną firmę (firma instalująca kolektory słoneczne montaż rolet oferuje drożej).
Uzasadnienie techniczne montażu rolet:
Optymalizacja Pracy Systemu i Oszczędność Energetyczna: Rolety solarne stanowią niezbędny osprzęt kolektorów, którego głównym zadaniem jest automatyczna regulacja ich sprawności oraz minimalizacja zużycia energii elektrycznej przez układ.
Redukcja Poboru Mocy przez Grupę Pompową: W momencie osiągnięcia zadanej, maksymalnej temperatury w zasobniku ciepłej wody lub przy nieobecności domowników i braku potrzeby pracy kolektorów, rolety solarne osłaniają powierzchnię absorbera. Zapobiega to dalszemu nagrzewaniu czynnika grzewczego i umożliwia wyłączenie grupy pompowej zasilanej w energię elektryczną, co bezpośrednio redukuje zużycie prądu przez system.
Ochrona przed Przegrzaniem i Degradacją: Ciągła, niekontrolowana praca kolektorów bez rolet solarnych wymusza nieprzerwany obieg i pracę grupy pompowej w celu schłodzenia systemu, co jest nieefektywne energetycznie lub prowadzi do tzw. stanu stagnacji i przegrzania kolektora, co obniża żywotność instalacji i generuje koszty serwisowe i dodatkowy pobór energii elektrycznej. Rolety te działają jako zabezpieczenie termiczne i na niekorzystne warunki atmosferyczne, utrzymują wysoką sprawność energetyczną całego układu.
Podsumowanie
Montaż rolet solarnych jest ulepszeniem ekonomicznie uzasadnionym, który pozwala zredukować pobór energii elektrycznej przez kolektory słoneczne. Rolety te nie stanowią elementu dekoracyjnego, lecz integralną część systemu oszczędzania energii elektrycznej w budynku mieszkalnym, poprzez optymalizację pracy samych kolektorów słonecznych. Wpływają one zarówno na bezpośrednią redukcję zużycia prądu przez instalację solarną, jak i na długoterminową efektywność oraz bezpieczeństwo całego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
Uzupełnienie
Na pytanie Organu: „Czy wskazany we wniosku budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418)?”, Wnioskodawczyni wskazała: „Tak jest to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418).”
Rozpoczęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego to zdarzenie przyszłe - prace zostaną rozpoczęte po uzyskaniu odpowiedzi z KIS i zostanie ono zakończone w przeciągu kilku miesięcy.
Jest to ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię pierwotną (energia elektryczna) - 2. Redukcja Poboru Mocy przez Grupę Pompową: W momencie osiągnięcia zadanej, maksymalnej temperatury w zasobniku ciepłej wody lub przy nieobecności domowników i braku potrzeby pracy kolektorów, rolety solarne osłaniają powierzchnię absorbera i wyłączają kolektory. Zapobiega to dalszemu nagrzewaniu czynnika grzewczego i umożliwia wyłączenie grupy pompowej zasilanej energią elektryczną, co bezpośrednio redukuje zużycie prądu przez system o wartość poboru energii przez grupę pompową.
Na pytanie Organu: „Czy wydatki, których Pani pytanie dotyczy, należą do wydatków na materiały budowlane/urządzenia/usługi wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 273 ze zm.; Dz. U. z 2025 r. poz. 1128)?”, Wnioskodawczyni wskazała: „Tak - osprzęt kolektora słonecznego.”
Na pytanie Organu: „Czy posiada/będzie posiadała Pani imienne faktury potwierdzające poniesienie przez Panią wydatków, których Pani pytanie dotyczy?”, Wnioskodawczyni wskazała: „Tak - będę posiadała takie faktury.”
Na pytanie Organu: „Jaki rodzaj materiałów lub usług jest/będzie wyszczególniony na fakturach dokumentujących poniesienie wydatku?”, Wnioskodawczyni wskazała: „Osprzęt kolektora słonecznego - Roleta plus usługa montażu.”
Na pytanie Organu: „Czy ww. faktury VAT, dokumentujące poniesione wydatki, są/będą wystawione przezpodatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?”, Wnioskodawczyni wskazała: „Tak”.
Na pytanie Organu: „Czy wydatki poniesione przez Panią w związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym zostaną:
-zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
-odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
-uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej?”,
Wnioskodawczyni wskazała: „Tak”.
Na pytanie Organu: „Czy wydatki poniesione przez Panią na przedsięwzięcie termomodernizacyjne będą sfinansowane (dofinansowane) ze środków wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub czy zostały/zostaną Pani zwrócone w jakiejkolwiek formie; jeśli tak, to w jakiej formie oraz w jakiej części?”, Wnioskodawczyni wskazała: „Nie”.
Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie przekroczy kwoty 53 000 zł. Wnioskodawczyni jest podatnikiem płacącym podatek według skali podatkowej.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, wydatek poniesiony na zakup i montaż rolet solarnych, stanowiących niezbędny osprzęt optymalizujący pracę kolektorów słonecznych i minimalizujący zużycie energii elektrycznej przez układ, stanowi wydatek uprawniający do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pani stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawczyni, przedstawiony wydatek na rolety solarne uprawnia do zastosowania ulgi termomodernizacyjnej. Rolety te stanowią integralny element całego przedsięwzięcia, mającego na celu zmniejszenie zapotrzebowania na energię elektryczną poprzez optymalizację pracy kolektorów słonecznych.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju (dotyczącym ulgi termomodernizacyjnej), za przedsięwzięcie termomodernizacyjne uważa się również ulepszenia, które obniżają straty energii. Ponieważ rolety solarne bezpośrednio obniżają zużycie prądu przez grupę pompową i zabezpieczają kolektor przed przegrzaniem (utratą sprawności), ich montaż jest ściśle związany z celem termomodernizacyjnym i kwalifikuje się jako wydatek objęty ulgą.
Montaż rolet solarnych jest ulepszeniem, jednocześnie niezbędną częścią osprzętu ekonomicznie uzasadnionym, który pozwala zredukować pobór energii elektrycznej przez kolektory słoneczne. Rolety te nie stanowią elementu dekoracyjnego, lecz integralną część systemu oszczędzania energii elektrycznej w budynku mieszkalnym, poprzez optymalizację pracy samych kolektorów słonecznych. Wpływają one zarówno na bezpośrednią redukcję zużycia prądu przez instalację solarną, jak i na długoterminową efektywność oraz bezpieczeństwo całego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725, 834, 1222, 1847 i 1881).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:
Przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.):
Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Zgodnie z art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych
z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1128).
Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r., odliczeniu podlegają następujące wydatki na materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych, dachów oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury i układem automatycznej regulacji pogodowej;
3)(uchylony)
4)(uchylony)
5)(uchylony)
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.)) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej wykorzystującej jako źródło energii biogaz lub biometan;
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11)pompa ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do jej funkcjonowania, pod warunkiem że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej;
12)kolektor słoneczny wraz z infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania;
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania;
13a)magazyn energii lub magazyn ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do ich funkcjonowania;
13b)system zarządzania energią;
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, drzwi zewnętrzne, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Zgodnie z ww. rozporządzeniem, odliczeniu podlegają następujące wydatki na usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
2)wykonanie analizy termograficznej budynku;
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych, lub dachów, lub fundamentów;
5a)montaż węzła cieplnego wraz z programatorem temperatury i układem automatycznej regulacji pogodowej;
6)montaż i wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, w tym okien, okien połaciowych wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
8)(uchylony)
9)(uchylony)
10)montaż pompy ciepła oraz infrastruktury niezbędnej do jej funkcjonowania, pod warunkiem że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej;
11)montaż kolektora słonecznego oraz infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania;
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
13)montaż ogniwa fotowoltaicznego oraz infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania;
13a)montaż magazynu energii lub magazynu ciepła oraz infrastruktury niezbędnej do ich funkcjonowania;
13b)montaż systemu zarządzania energią;
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
14a)wykonanie przyłącza do sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej wykorzystującej jako źródło energii biogaz lub biometan;
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Na podstawie art. 26h ust. 4 ww. ustawy:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Podkreślić należy, że powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Ponadto podkreślić należy, że limit ulgi nie jest związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych. Limit ten dotyczy każdego z małżonków odrębnie, czyli każdemu z nich przysługuje odliczenie w maksymalnej wysokości 53 000 zł.
W opisie sprawy wskazała Pani m.in., że:
·jest Pani właścicielką nieruchomości na podstawie aktu notarialnego z 2019 r.,
·jest to budynek mieszkalny jednorodzinny, w myśl ustawy Prawo budowlane,
·planuje Pani przedsięwzięcie termomodernizacyjne, polegające na montażu kolektorów słonecznych,
·dodatkowym elementem, który ulepszy tę instalację będą rolety solarne, które zostaną zamontowane bezpośrednio na kolektorach słonecznych przez odrębną, wyspecjalizowaną firmę,
·montaż rolet solarnych pozwala zredukować pobór energii elektrycznej przez kolektory słoneczne, rolety te nie stanowią elementu dekoracyjnego, lecz integralną część systemu oszczędzania energii elektrycznej w budynku mieszkalnym, poprzez optymalizację pracy samych kolektorów słonecznych,
·będzie Pani posiadała imienne faktury dokumentujące poniesione wydatki, wystawione przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług,
·kwota Pani odliczenia w stosunku do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie przekroczy kwoty 53 000 zł.
Podatnik może skorzystać z powyższego odliczenia wtedy, gdy w wyniku realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku i efekt ten zostanie uzyskany za pomocą materiałów budowlanych, urządzeń oraz usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Co bowiem istotne, podatnik może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej wyłącznie w zakresie wydatków wskazanych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Innymi słowy, odliczeniu w ramach ulgi wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą podlegać tylko wydatki, które zostały uwzględnione we wskazanym rozporządzeniu i zostały poniesione w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
Jak wskazują również Objaśnienia podatkowe z 30 czerwca 2025 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:
Nie każdy wydatek, który przyczynia się do poprawy efektywności energetycznej budynku, podlega odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Do odliczenia uprawnia tylko ten wydatek, który znajduje się na liście wydatków, czyli został wymieniony w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju (dalej „rozporządzenie”).
Ważne! Rozporządzenie zawiera zamkniętą listę wydatków. Wydatki spoza listy nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego warto upewnić się, czy rodzaj
planowanej inwestycji i związanego z nią wydatku będzie mógł być odliczony w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Natomiast w części 1 w punkcie 12 przedmiotowego rozporządzenia wskazany został kolektor słoneczny wraz z infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania oraz w części 2 w punkcie 11 ww. rozporządzenia, wskazany został montaż kolektora słonecznego oraz infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania.
Podkreślić należy, że roleta na kolektor słoneczny jest zalecana do ochrony instalacji przed przegrzaniem latem i uszkodzeniami mechanicznymi (np. takimi jak grad), jednak nie jest infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania.
Niewątpliwie rolety solarne na kolektory słoneczne służą do ochrony tych urządzeń przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz zapobiegają nadmiernemu wzrostowi temperatury kolektorów, wydłużając żywotność całego systemu solarnego. Jednakże, rolety ochronne są - elementem dodatkowym - do instalacji kolektorów słonecznych i nie stanowią infrastruktury niezbędnej do funkcjonowania kolektora słonecznego, która obejmuje m.in. grupę pompową, armaturę zabezpieczającą (zawór bezpieczeństwa, manometr, odpowietrznik), płyn solarny, systemy montażowe. Nie możnasię więczgodzić z Panitwierdzeniem, że rolety te stanowią integralny element przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, tj. instalacji kolektorów słonecznych. Również, w Pani przypadku zakup i montaż rolet solarnych jest odrębną czynnością od samego zakupu i montażu instalacji kolektorów słonecznych, a także zajmuje się tym odrębna firma. Brak jest podstaw do uznania, że rolety solarne wchodzą w skład zakupionych przez Panią kolektorów słonecznych i stanowią infrastrukturę niezbędną do ich funkcjonowania. Tym samym, wydatki na zakup i montaż rolety ochronnej na kolektory słoneczne, nie mieszą się w katalogu, który zawarty został w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r.
Ponadto regulacja zawarta w art. 26h ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
W konsekwencji, brak jest podstaw prawnych do odliczenia przez Panią wydatków na zakup i montaż rolet solarnych do kolektorów słonecznych w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podkreślić również należy, że odliczeniu podlegają tylko wydatki ściśle określone w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r., natomiast roleta na kolektor słoneczny nie jestinfrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania. Zatem, takie wydatki nie mogą zostać objęte omawianą ulgą termomodernizacyjną.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając interpretacje opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzę postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
