Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.510.2025.1.SG
Oddział prowadzący działalność poprzez zagraniczny zakład ma prawo do wyłączenia wzrostu kosztów nabycia mediów z kalkulacji minimalnego CIT. Osiągnięcie wskaźnika rentowności powyżej 2% w jednym z trzech poprzednich lat umożliwia zwolnienie z CIT minimalnego w kolejnych latach, ale nie w roku osiągnięcia tego wskaźnika.
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A. SPÓŁKA AKCYJNA - ODDZIAŁ W POLSCE (zwana dalej również: „Oddziałem” lub „Wnioskodawcą”) stanowi polski oddział spółki A. (dalej: „Spółka”) z siedzibą w Bratysławie, tj. przedsiębiorcy zagranicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 89 ze zm.).
Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „UPDOP”) Spółka, w związku z dochodami osiąganymi przez Oddział, rozpoznaje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ograniczony obowiązek podatkowy. Oznacza to, że obowiązki określone przepisami UPDOP, jakie ciążą na Spółce, ograniczają się zasadniczo do działalności wykonywanej poprzez Oddział. Tym samym, niniejszy wniosek uwzględnia w szczególności informacje dotyczące Spółki z perspektywy prowadzonego przez nią Oddziału.
Spółka jest (…). Spółka zajmuje się również wytwarzaniem i sprzedażą energii cieplnej oraz świadczy usługi pomocnicze na rzecz sieci energetycznych. Spółka sprzedaje energię elektryczną na rynkach lokalnych Europy (…), tj. (…) bezpośrednio lub poprzez zorganizowane oddziały lub spółki zależne. Pod względem dostępnej mocy zainstalowanej jest to (…). W 2025 r. bazę produkcyjną Spółki stanowią położone na terytorium (…).
Celem Spółki jest (…). (…) Spółka utworzyła w Polsce Oddział, (…). Podstawowy przedmiot działalności Oddziału stanowi handel energią elektryczną (PKD 35.14.Z) realizowany za pośrednictwem giełdy towarowej, (…) z wykorzystaniem kontraktów terminowych na zakup/sprzedaż energii elektrycznej.
Biuro Oddziału znajduje się w (…) i jest wynajmowane. Spółka ponosi koszty jego funkcjonowania obejmujące koszty eksploatacji takie jak m.in. zakupu energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu, które reguluje na rzecz wynajmującego.
Podstawowym przedmiotem działalności Oddziału jest handel energią elektryczną za pośrednictwem giełdy towarowej (…), który odbywa się w formie zawierania kontraktów rzeczywistych na zakup i sprzedaż energii elektrycznej. Spółka planuje też w przyszłości realizować handel (…).
Z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności (duży wolumen obrotów przy zakładanej niewielkiej marży) Spółka zakłada występowanie sytuacji, w których rentowność Oddziału będzie niższa niż 2% (rozumiana jako udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych w przychodach innych niż z zysków kapitałowych). Może również wystąpić sytuacja, w której Oddział poniesie stratę z tytułu prowadzonej działalności, ze względu na dynamicznie zmieniającą się sytuację na rynku energetycznym oraz wahania cen energii będącej instrumentem bazowym zawieranych kontraktów.
Konsekwencję prezentowanych okoliczności może stanowić potencjalny obowiązek zapłaty minimalnego podatku dochodowego od osób prawnych, który został zdefiniowany w art. 24ca UPDOP (dalej: „CIT minimalny”). Jak wynika z art. 24ca ust. 1 UPDOP, do zapłaty minimalnego podatku dochodowego od osób prawnych zobowiązani są podatnicy, którzy:
1) ponieśli stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, albo
2) osiągnęli udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%.
Wątpliwości Oddziału dotyczą sposobu kalkulacji wskaźnika dochodów z uwzględnieniem wyłączenia dotyczącego zwiększonych kosztów zakupu energii elektrycznej, wskazanego w art. 24ca ust. 2 pkt 5 UPDOP.
Z analizy i kalkulacji Oddziału wynika, że w 2023 r. nastąpił wzrost kosztów uzyskania przychodów z tytułu zakupu energii, w porównaniu do kosztów poniesionych w 2022 r. Na wzrost kosztów uzyskania przychodów z tytułu zakupu energii w 2023 r. (wzrost względem 2022 roku) wpłynął wzrost następujących pozycji kosztowych:
- koszty zakupu energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego związane z użytkowaniem biura (a więc energii zużywanej przez Oddział na cele własne);
- koszty zakupu energii elektrycznej związanej ze sprzedażą energii na rzecz operatora systemu przesyłowego (…);
- koszty zakupu energii elektrycznej za pośrednictwem giełdy towarowej (…) z wykorzystaniem kontraktów terminowych - koszty poniesione w ramach działalności handlowej na rynku hurtowym energii elektrycznej w Polsce.
Na potrzeby ustalenia ewentualnego obowiązku w zakresie CIT minimalnego Oddział ustalił ten współczynnik według następującego wzoru:
gdzie:
WSP - współczynnik udziału dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych w przychodach innych niż z zysków kapitałowych,
P - wartość przychodu ze źródeł innych niż z zysków kapitałowych,
K - wartość kosztów uzyskania przychodów innych niż z zysków kapitałowych,
Wk - suma wzrostu kosztów uzyskania przychodów z tytułu zakupu energii elektrycznej (związanej z użytkowaniem biura, ze sprzedażą energii na rzecz operatora systemu przesyłowego oraz związaną z działalnością handlową na giełdzie towarowej), która stanowi dodatnią różnicę między kosztami uzyskania przychodów poniesionymi z tego tytułu za rok, za który weryfikowany jest ewentualny obowiązek w CIT minimalnym, a kosztami uzyskania przychodów poniesionymi z tego tytułu w roku poprzednim.
Pytania
1. Czy na potrzeby kalkulacji udziału dochodów w przychodach lub straty zgodnie z art. 24ca ust. 1 UPDOP za dany rok, Oddział powinien, na podstawie art. 24ca ust. 2 pkt 5 UPDOP, wyłączyć wzrost (w stosunku do roku poprzedniego) całokształtu kosztów uzyskania przychodów z tytułu nabycia energii elektrycznej, cieplnej i gazu przewodowego, na zasadach przedstawionych w stanie faktycznym?
2. Czy w przypadku gdy udział dochodów w przychodach Oddziału za rok X (przykładowo: 2023 r.), obliczony zgodnie z art. 24ca ust. 1 UPDOP, z uwzględnieniem wyłączenia zdefiniowanego w art. 24ca ust. 2 pkt 5 UPDOP, osiągnie poziom powyżej 2%, to Oddział będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z CIT minimalnego za dany rok oraz kolejne 3 lata podatkowe zgodnie z art. 24ca ust. 14 pkt 9 UPDOP, tj. zwolnienie za rok X, X+1, X+2, X+3 (przykładowo: 2023, 2024, 2025 i 2026)?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Zdaniem Wnioskodawcy, Oddział ma prawo do skorzystania z wyłączenia zdefiniowanego w art. 24ca ust. 2 pkt 5 UPDOP, tj. uwzględnienia wzrostu (w stosunku do roku poprzedniego) całokształtu kosztów uzyskania przychodów z tytułu nabycia energii elektrycznej, cieplnej i gazu przewodowego, na zasadach przedstawionych w stanie faktycznym, na potrzeby kalkulacji udziału dochodów w przychodach lub straty zgodnie z art. 24ca ust. 1 UPDOP.
Ad 2
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy udział dochodów w przychodach Oddziału za rok X (przykładowo: 2023 r.), obliczony zgodnie z art. 24ca ust. 1 UPDOP z uwzględnieniem wyłączenia zdefiniowanego w art. 24ca ust. 2 pkt 5 UPDOP, osiągnie poziom powyżej 2%, to Oddział będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z CIT minimalnego za dany rok oraz kolejne 3 lata podatkowe zgodnie z art. 24ca ust. 14 pkt 9 UPDOP, tj. zwolnienie za rok X, X+1, X+2, X+3 (przykładowo: 2023, 2024, 2025 i 2026).
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Ad 1
Zgodnie z art. 24ca ust. 2 pkt 5 UPDOP, dla celów obliczenia straty oraz udziału dochodów w przychodach, o których mowa w art. 24ca ust. 1 UPDOP, nie uwzględnia się wzrostu kosztów uzyskania przychodów z tytułu zakupu energii elektrycznej (oraz cieplnej i gazu przewodowego), stanowiącego dodatnią różnicę między kosztami uzyskania przychodów poniesionymi z tego tytułu w roku podatkowym, za który należny jest minimalny podatek dochodowy, a kosztami uzyskania przychodów poniesionymi z tego tytułu w roku podatkowym bezpośrednio poprzedzającym ten rok. Z tego względu, w ocenie Oddziału, podmioty, które odnotowały wzrost kosztów uzyskania przychodów w związku z zakupem energii elektrycznej, cieplnej lub gazu przewodowego, powinny uwzględnić wzrost tychże kosztów na potrzeby weryfikacji obowiązku podatkowego w zakresie CIT minimalnego.
W ocenie Wnioskodawcy, literalna wykładnia tego przepisu w żaden sposób nie ogranicza jego zastosowania wyłącznie przez wybraną grupę podatników ponoszących koszty zakupu energii elektrycznej, czy do konkretnego sposobu wykorzystania zakupionej energii elektrycznej. W konsekwencji przepis art. 24ca ust. 2 pkt 5 UPDOP, nakłada obowiązek uwzględnienia w kalkulacji współczynnika dochodowości całokształtu kosztów zakupu energii elektrycznej (oraz cieplnej i gazu przewodowego) nabywanej przez podatnika (pod warunkiem że stanowią one koszt podatkowy) nie uzależniając tego obowiązku od sposobu wykorzystania tej energii.
Zgodnie ze stanowiskiem Oddziału, do zastosowania art. 24ca ust. 2 pkt 5 UPDOP, tj. uwzględnienia wzrostu kosztów uzyskania przychodów z tytułu zakupu energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego, na potrzeby kalkulacji udziału dochodów w przychodach lub straty zgodnie z art. 24ca ust. 1 UPDOP, zobowiązane są więc wszystkie podmioty, w tym także te, które zajmują się handlem energią elektryczną.
Warto również wskazać, że uzasadnienie do nowelizacji UPDOP wprowadzającej do polskiego systemu prawnego CIT minimalny oraz uzasadnienie projektu ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, również nie wskazuje, aby art. 24ca ust. 2 pkt 5 UPDOP miał w jakikolwiek sposób różnicować podmioty nabywające energię czy też przeznaczenie nabywanej energii.
Ad 2
Jak wynika z art. 24ca ust. 14 pkt 9 UPDOP, podatnicy, którzy osiągnęli udział dochodów w przychodach, o którym mowa w art. 24ca ust. 1 pkt 2 UPDOP, w wysokości co najmniej 2% w jednym z trzech lat podatkowych bezpośrednio poprzedzających rok podatkowy, za który należny jest minimalny CIT, nie są zobowiązani do zapłaty tego podatku.
W ocenie Oddziału, przepis ten należy interpretować w ten sposób, że osiągnięcie przez podatnika w danym roku podatkowym wskaźnika rentowności na poziomie co najmniej 2% (rozumianego jako udział dochodów w przychodach, o którym mowa w art. 24ca ust. 1 pkt 2 UPDOP), zapewnia możliwość skorzystania z preferencji w postaci wyłączenia podatnika z zakresu art. 24ca ust. 1 UPDOP w roku bieżącym oraz kolejnych trzech latach podatkowych. Innymi słowy, jeżeli udział dochodów w przychodach Oddziału za rok X (przykładowo: 2023 r.), obliczony zgodnie z art. 24ca ust. 1 UPDOP z uwzględnieniem wzrostu kosztów uzyskania przychodów z tytułu zakupu energii elektrycznej (oraz cieplnej i gazu przewodowego) na podstawie art. 24ca ust. 2 pkt 5 UPDOP, osiągnie poziom powyżej 2%, to Oddział będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z CIT minimalnego za rok 2023 oraz kolejne 3 lata, tj. przykładowo odpowiednio za: 2024, 2025 i 2026 rok.
W związku z tym, w ocenie Oddziału, osiągnięcie przez niego w danym roku udziału dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1 UPDOP, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości co najmniej 2%, uruchamia dla niego okres „karencji” polegający na zwolnieniu z CIT minimalnego w danym roku oraz przez kolejne 3 lata podatkowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie wskazać należy, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),
Podatek od spółek będących podatnikami w rozumieniuart. 3 ust. 1 oraz podatkowych grup kapitałowych, które w roku podatkowym:
1) poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo
2) osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%
- wynosi 10% podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy).
Stosownie do art. 24ca ust. 2 pkt 5 ustawy o CIT,
Dla celów obliczenia straty oraz udziału dochodów w przychodach, o których mowa w ust. 1, nie uwzględnia się wzrostu kosztów uzyskania przychodów z tytułu zakupu energii elektrycznej, cieplnej lub gazu przewodowego, stanowiącego dodatnią różnicę między kosztami uzyskania przychodów poniesionymi z tego tytułu w roku podatkowym, za który należny jest minimalny podatek dochodowy, a kosztami uzyskania przychodów poniesionymi z tego tytułu w roku podatkowym bezpośrednio poprzedzającym ten rok.
Zgodnie z art. 24ca ust. 14 pkt 9 ustawy o CIT,
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników którzy osiągnęli udział, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w jednym z trzech lat podatkowych bezpośrednio poprzedzających rok podatkowy, za który należny jest minimalny podatek dochodowy, w wysokości co najmniej 2%.
Z kolei stosownie do art. 24ca ust. 17 ustawy o CIT,
Przepisy ust. 1-16 stosuje się odpowiednio do podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2, prowadzącego działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy o CIT,
1.Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
2.Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z cytowanym art. 24ca ust. 1 ustawy CIT minimalny podatek dochodowy w wysokości 10% podstawy opodatkowania skierowany jest, co do zasady, do podatników będących spółkami oraz podatkowymi grupami kapitałowymi, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, którzy w ramach działalności operacyjnej ponoszą stratę lub wykazują określony niski wskaźnik dochodowości (udział dochodów w przychodach w wysokości nieprzekraczającej 2%, tj. 2% lub niższej). Katalog podmiotów objętych podatkiem minimalnym został jednak rozszerzony na podstawie art. 24ca ust. 17 ustawy o CIT, w myśl którego przepisy ust. 1-16 stosuje się odpowiednio do podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2, prowadzącego działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania Nr 1 dotyczą ustalenia, czy na potrzeby kalkulacji udziału dochodów w przychodach lub straty zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT za dany rok, Oddział powinien, na podstawie art. 24ca ust. 2 pkt 5 ustawy o CIT, wyłączyć wzrost (w stosunku do roku poprzedniego) całokształtu kosztów uzyskania przychodów z tytułu nabycia energii elektrycznej, cieplnej i gazu przewodowego, na zasadach przedstawionych w stanie faktycznym.
W uzasadnieniu do Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Druk nr 2544) zawarto treść m.in. nowo wprowadzanych do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 24ca ust. 2 pkt 3-8.
Celem wprowadzenia powyższej ustawy - tj. ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 2180) - było: „(...) udoskonalenie przepisów dotyczących opodatkowania dochodów osób prawnych (oraz na zasadzie analogicznego odwzorowania, także niektórych przepisów w podatku dochodowym od osób fizycznych i zryczałtowanym podatku dochodowym) w sposób, który uczyni je bardziej przejrzystymi i jednocześnie zapewni ich większą efektywność z punktu widzenia ich stosowania i celu, jakiemu mają służyć”.
Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu zmian „mając na uwadze trudną sytuację gospodarczą związaną z gwałtownym wzrostem cen wszystkich nośników energii, z kalkulacji wskaźnika rentowności wyłączony zostanie wzrost kosztów uzyskania przychodów z tytułu zakupu energii elektrycznej, energii cieplnej i gazu przewodowego (przesyłowego), rok do roku.
Proponowany przepis określa metodologię wyliczenia różnicy stanowiącej o wzroście wartości kosztów. Będzie nią dodatnia różnica między kosztami uzyskania przychodów poniesionymi w roku podatkowego, za który należny jest minimalny podatek dochodowy, a kosztami uzyskania przychodów poniesionymi w roku podatkowym bezpośrednio poprzedzającym ten rok”.
Zgodnie z opisem stanu faktycznego z analizy i kalkulacji Oddziału wynika, że w 2023 r. nastąpił wzrost kosztów uzyskania przychodów z tytułu zakupu energii, w porównaniu do kosztów poniesionych w 2022 r. Na wzrost kosztów uzyskania przychodów z tytułu zakupu energii w 2023 r. (wzrost względem 2022 roku) wpłynął wzrost następujących pozycji kosztowych:
- koszty zakupu energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego związane z użytkowaniem biura (a więc energii zużywanej przez Oddział na cele własne);
- koszty zakupu energii elektrycznej związanej ze sprzedażą energii na rzecz operatora systemu przesyłowego, (…);
- koszty zakupu energii elektrycznej za pośrednictwem giełdy towarowej (…) z wykorzystaniem kontraktów terminowych - koszty poniesione w ramach działalności handlowej na rynku hurtowym energii elektrycznej w Polsce.
Biorąc zatem pod uwagę literalne brzmienie powyższego art. 24ca ust. 2 pkt 5 ustawy o CIT, stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie Oddział ma prawo do skorzystania z wyłączenia określonego w art. 24ca ust. 2 pkt 5 ustawy o CIT, wzrostu (w stosunku do roku poprzedniego) kosztów uzyskania przychodów z tytułu nabycia energii elektrycznej, cieplnej i gazu przewodowego związanych z użytkowaniem biura oraz z tytułu zakupu energii elektrycznej związanej ze sprzedażą energii na rzecz operatora systemu przesyłowego, (…) i z działalnością handlową na giełdzie towarowej (…) w Polsce (z wykorzystaniem kontraktów terminowych).
Tym samym, w przypadku zakupu energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego dla celów wyliczenia tzw. wskaźnika rentowności, Oddział powinien stosować wyłączenie, o którym mowa w art. 24ca ust. 2 pkt 5 ustawy o CIT.
Wobec powyższego, zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem w zakresie pytania Nr 1, że Oddział ma prawo do skorzystania z wyłączenia zdefiniowanego w art. 24ca ust. 2 pkt 5 ustawy o CIT, tj. uwzględnienia wzrostu (w stosunku do roku poprzedniego) całokształtu kosztów uzyskania przychodów z tytułu nabycia energii elektrycznej, cieplnej i gazu przewodowego, na zasadach przedstawionych w stanie faktycznym, na potrzeby kalkulacji udziału dochodów w przychodach lub straty zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT.
Zatem, Państwa stanowiska w zakresie pytania Nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Z kolei odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie pytania Nr 2, które dotyczą ustalenia, czy w przypadku gdy udział dochodów w przychodach Oddziału za rok X (przykładowo: 2023 r.), obliczony zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT, z uwzględnieniem wyłączenia zdefiniowanego w art. 24ca ust. 2 pkt 5 ustawy o CIT, osiągnie poziom powyżej 2%, to Oddział będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z CIT minimalnego za dany rok oraz kolejne 3 lata podatkowe zgodnie z art. 24ca ust. 14 pkt 9 ustawy o CIT, tj. zwolnienie za rok X, X+1, X+2, X+3 (przykładowo: 2023, 2024, 2025 i 2026) wskazać należy na brzmienie wyżej powołanego przepisu art. 24ca ust. 14 pkt 9 ustawy o CIT zgodnie z którym,
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników którzy osiągnęli udział, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w jednym z trzech lat podatkowych bezpośrednio poprzedzających rok podatkowy, za który należny jest minimalny podatek dochodowy, w wysokości co najmniej 2%.
W powołanym przepisie art. 24ca ust. 14 pkt 9 ustawy o CIT ustawodawca wyraźnie wskazuje, że przepis art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT nakładający na podatników obowiązek zapłaty podatku minimalnego nie ma zastosowania do podatników, którzy osiągnęli udział, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w jednym z trzech lat podatkowych bezpośrednio poprzedzających rok podatkowy, za który należny jest minimalny podatek dochodowy, w wysokości co najmniej 2%. We wniosku wskazali Państwo, że przykładowo w 2023 r., wskaźnik dochodowości obliczony według zasad wskazanych w opisie sprawy przekroczył 2%. Oznacza to, że w przedstawionej we wniosku sytuacji osiągnęli Państwo wymagany ustawowo udział dochodów w przychodach z działalności innej niż zyski kapitałowe, w jednym z trzech lat podatkowych bezpośrednio poprzedzających rok podatkowy, za który należny jest podatek minimalny.
Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że w przedstawionej we wniosku sytuacji spełniają Państwo warunki, o których mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 9 ustawy o CIT i tym samym są Państwo uprawnieni do skorzystania z wyłączenia z opodatkowania minimalnym podatkiem na podstawie art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT. Przedmiotowe wyłączenie obejmie jednak rok podatkowy 2024, 2025, 2026. Wyłączenie to nie dotyczy bowiem danego roku (2023 roku), tylko następnych trzech lat podatkowych.
Należy dodatkowo wskazać, że zgodnie z art. 38ec ustawy o CIT,
1. Zwalnia się podatników obowiązanych do zapłaty minimalnego podatku dochodowego z obowiązków określonych w art. 24ca za okres od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.
2. W przypadku podatników, których rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2024 r. a zakończy się po dniu 31 grudnia 2023 r., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do końca tego roku podatkowego.
Oznacza to, że w istocie podatnicy, których rok podatkowy jest równy kalendarzowemu, nie podlegają obowiązkowi ustalania i zapłaty podatku minimalnego za rok podatkowy 2022, 2023. W tym okresie stosowanie art. 24ca ustawy o CIT zostało zawieszone.
W konsekwencji, mimo że za rok 2023 podatek minimalny nie obowiązywał, wskaźnik rentowności osiągnięty w tym roku może stanowić podstawę do zwolnienia w latach 2024-2026.
Tym samym Państwa stanowisko sprowadzające się do twierdzenia, że w przypadku gdy udział dochodów w przychodach Oddziału za rok X (przykładowo: 2023 r.), obliczony zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT z uwzględnieniem wyłączenia zdefiniowanego w art. 24ca ust. 2 pkt 5 ustawy o CIT, osiągnie poziom powyżej 2%, to Oddział będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z CIT minimalnego za dany rok oraz kolejne 3 lata podatkowe zgodnie z art. 24ca ust. 14 pkt 9 ustawy o CIT, tj. zwolnienie za rok X, X+1, X+2, X+3 (przykładowo: 2023, 2024, 2025 i 2026), należało uznać za nieprawidłowe, bowiem przedmiotowe wyłączenie nie obejmuje danego roku (roku 2023) tylko następnych trzech lat podatkowych, czyli w Państwa sytuacji wyłączeniu podlega rok podatkowy 2024, 2025, 2026.
Zatem, Państwa stanowiska w zakresie pytania Nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
