Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.907.2025.2.HJ
Przychody z działalności gospodarczej polegającej na udostępnianiu przestrzeni reklamowej w materiałach wideo, sklasyfikowanej pod PKWiU 59.11.30.0, są opodatkowane według stawki ryczałtu 8,5%, co umożliwia korektę deklaracji podatkowych i zwrot nadpłaty.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem złożonym 8 listopada 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Od 7 lipca 2025 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…), zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: (…), numerem REGON: (…). Jako formę opodatkowania od początku prowadzenia działalności wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, składając stosowne oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania we właściwym terminie ustawowym. Prowadzi Pan stosowną dla tej formy opodatkowania szczegółową ewidencję przychodów.
Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W poprzednim roku przychody z tej działalności nie przekroczyły równowartości w złotych kwoty 2 000 000 euro, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy
W zakres prowadzonej działalności wchodzi produkcja różnych filmów, które publikowane są na należących do Pana kanałach w serwisie (…). Pomimo, że sam serwis nie jest Pana własnością, to jest Pan posiadaczem indywidualnych kanałów, a częstotliwość, data publikacji, jak również wybór publikowanego materiału należą do Pana swobodnej decyzji. Przesłanie nowego filmu powoduje utworzenie nowej podstrony o indywidualnym adresie URL. Usunięcie przez Pana filmu powoduje usunięcie tej podstrony z filmem w serwisie (…).
Spółka będąca właścicielem serwisu (…) (grupa kapitałowa (…), przy czym podmiotem operacyjnym odpowiedzialnym za współpracę z Panem jest spółka (…)) nie wypłaca Panu wynagrodzenia za samo utworzenie lub opublikowanie materiału. Otrzymuje Pan wynagrodzenie bezpośrednio od właściciela serwisu (…) za udostępnienie powierzchni reklamowej, w tym za automatyczne lokowanie reklam, które są następnie wyświetlane przez użytkowników serwisu na podstawie zaakceptowanego regulaminu serwisu.
Zarabianie z reklam na platformie (…) jest możliwe dzięki dołączeniu do programu partnerskiego „Program partnerski (…)”. Daje on twórcom dostęp do większej liczby zasobów i funkcji zarabiania w (…) oraz do zespołów pomocy dla twórców, a także umożliwia dzielenie się przychodami z reklam wyświetlanych w Pana materiałach wideo. Reklamy, o których mowa powyżej, są to reklamy automatyczne i z tego tytułu otrzymuje Pan wynagrodzenie prowizyjne, zależne od ilości wyświetlonych reklam.
Wynagrodzenie jest gromadzone na dedykowanym koncie w serwisie (…), a po osiągnięciu pewnego pułapu może Pan je przelać na swój rachunek bankowy. Honorarium świadczone jest bezpośrednio przez spółkę (…) z siedzibą pod adresem: (…), któremu z kolei wynagrodzenie za emisję reklam uiszczają producenci promowanych towarów i usług lub inni zleceniodawcy (zamawiający kampanię reklamową). Podstawę stosunku prawnego pomiędzy Panem a dysponentem serwisu (…) stanowi przystąpienie przez Pana do wyżej wymienionego programu partnerskiego (zawarcie umowy poprzez akceptację ogólnych jej warunków).
13 lipca 2025 r. wystąpił Pan do Urzędu Statystycznego z wnioskiem o nadanie symbolu klasyfikacji PKWiU dla świadczonych wyżej opisanych usług. Pismem z 15 września 2025 r. (znak sprawy: (…)), w odpowiedzi na Pana wniosek z 13 lipca 2025 r., Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego poinformował Pana, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2025), prowadzona przez Pana działalność mieści się w podklasie: PKD 59.11.Z – Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych. W oparciu o tę informację oraz charakter działalności, polegającej głównie na udostępnianiu powierzchni reklamowej w materiałach wideo, samodzielnie sklasyfikował Pan świadczone usługi pod symbolem PKWiU 59.11.30.0 – Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych.
Z powodu niepewności, co do właściwej stawki ryczałtu, od początku prowadzenia działalności uiszczał Pan zaliczki na podatek dochodowy, stosując z ostrożności stawkę 15%. W celu jednoznacznego rozstrzygnięcia tej kwestii, zdecydował się Pan zwrócić z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), usług przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), usług agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) ani usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90).
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że pierwszy przychód w ramach zarejestrowanej działalności gospodarczej osiągnął 22 lipca 2025 r.
Świadczy Pan usługi udostępniania przestrzeni reklamowej w materiałach wideo publikowanych na Pana kanałach (…). Tworzenie i publikacja materiałów służą wyłącznie realizacji tej usługi i nie stanowią odrębnie wynagradzanego świadczenia. Nie świadczy Pan usług w zakresie działalności rozrywkowej i artystycznej.
W ramach usługi sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 59.11.30.0, Pana głównym zadaniem jest świadome i aktywne udostępnianie miejsca lub czasu na cele reklamowe w publikowanych przez Pana materiałach wideo. Pełny zakres czynności niezbędnych do realizacji tej usługi obejmuje:
- Samodzielne planowanie, tworzenie oraz postprodukcję (montaż) materiałów wideo. Czynności te nie stanowią odrębnej usługi, lecz są niezbędnym działaniem techniczno‑kreatywnym, mającym na celu stworzenie nośnika (treści), na którym może zostać udostępniona przestrzeń reklamowa;
- Publikowanie gotowych materiałów wideo na należących do Pana kanałach w serwisie (…);
- Aktywne zarządzanie ustawieniami monetyzacji na kanale i poszczególnych filmach w ramach Programu Partnerskiego (…), co stanowi bezpośredni akt udostępniania przestrzeni reklamowej pod automatyczne reklamy dostarczane przez platformę;
- Utrzymywanie kanałów i dbanie o zgodność publikowanych treści z regulaminem serwisu (…), Programu Partnerskiego i politykami reklamowymi (w tym reagowanie na demonetyzację i ograniczenia);
- Monitorowanie statystyk oglądalności oraz skuteczności emisji reklam i odpowiednie dostosowywanie ustawień monetyzacji.
Nie ponosi Pan odpowiedzialności wobec osób trzecich (np. reklamodawców) za rezultat ani wykonanie emisji reklam. Udostępnia Pan wyłącznie przestrzeń reklamową w Pana materiałach, natomiast doborem i emisją reklam oraz relacją z reklamodawcami zarządza platforma zgodnie z własnym regulaminem. Czynności nie są wykonywane pod kierownictwem ani w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego. Samodzielnie decyduje Pan o treściach, harmonogramie publikacji i miejscu pracy. Ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z działalnością (wahania przychodów zależne od oglądalności i stawek rynkowych, możliwa demonetyzacja/ograniczenia reklam, koszty wytworzenia treści), bez gwarancji uzyskania wynagrodzenia.
Jest Pan właścicielem kanałów na platformie (…), na których publikuje nagrywane i montowane przez Pana materiały wideo. Kanały nie należą do innego podmiotu.
Podstawą do wyświetlania reklam jest Pana przystąpienie do „Programu Partnerskiego (…)” poprzez akceptację online warunków świadczenia usług (regulaminu) z firmą (…). Umowa ma charakter ramowy i reguluje emisję reklam przy Pana materiałach, zasady naliczania i wypłaty wynagrodzenia oraz obowiązek przestrzegania polityk platformy. Zasady emisji reklam oraz naliczania i wypłaty wynagrodzenia są uregulowane w regulaminie Programu Partnerskiego (…). Wyświetlanie reklam odbywa się w sposób automatyczny i jest zarządzane w całości przez systemy (…). Nie ma Pan bezpośredniego wpływu na to, jakie konkretnie reklamy są wyświetlane, ani kim są reklamodawcy. Zasady naliczania wynagrodzenia również są określone w regulaminie. Pana wynagrodzenie ma charakter prowizyjny i stanowi ustalony procent przychodów generowanych przez te automatyczne reklamy. Jego wysokość jest więc uzależniona od czynników rynkowych, takich jak liczba wyświetleń reklam przez użytkowników oraz aktualne stawki reklamowe (np. CPM/RPM), na które nie ma Pan bezpośredniego wpływu. Wynagrodzenie jest naliczane przez (…), ewidencjonowane na Pana koncie w (…) i wypłacane na Pana rachunek bankowy po przekroczeniu określonego w regulaminie progu płatności.
Samo stworzenie filmu wideo nie jest odrębnie wynagradzane.
Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z przepisami ustawy o ryczałcie i jest w stanie jednoznacznie wyodrębnić przychody z każdego rodzaju działalności opodatkowane różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja zaistnieje.
Pytania
1.Czy przychody, które osiąga Pan z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 59.11.30.0 – Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
2.Czy będzie miał Pan możliwość skorygowania zadeklarowanych i opłaconych kwot podatku za rok 2025 z tytułu zastosowania błędnej stawki ryczałtu (15%) i w rocznym zeznaniu podatkowym zastosowania prawidłowej stawki 8,5% dla całości przychodów z usług o symbolu PKWiU 59.11.30.0, a w konsekwencji wystąpienia o zwrot powstałej nadpłaty?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
Pana zdaniem, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 59.11.30.0 – Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%.
Uzasadnienie Pana stanowiska opiera się na następujących przepisach ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawa o ryczałcie”).
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, prowadzona przez Pana działalność jest „działalnością usługową”, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU).
Jak wskazał Pan w opisie stanu faktycznego, świadczone przez Pana usługi są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 59.11.30.0. Kluczowy dla ustalenia właściwej stawki podatku jest art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) tej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów z działalności usługowej, o ile dla danego rodzaju usług ustawa nie przewiduje innej, odrębnej stawki. Ustawa o ryczałcie nie przewiduje innej, dedykowanej stawki podatku dla usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 59.11.30.0.
W szczególności, usługi te nie zostały wymienione w innych punktach art. 12 ust. 1 tej ustawy, które określałyby dla nich wyższą stawkę.
W związku z powyższym, skoro świadczone przez Pana usługi stanowią działalność usługową i nie została dla nich przypisana żadna inna stawka ryczałtu, zastosowanie znajduje ogólna stawka dla działalności usługowej, czyli 8,5%.
Pana stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w analogicznych sprawach, m.in. w interpretacji z 8 lipca 2024 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.280.2024.1.AW, czy z 19 lutego 2025 r. Nr 0112-KDSL1-1.4011.653.2024.2.MK.
Ad. 2
Pana zdaniem, będzie miał Pan możliwość skorygowania zadeklarowanych i opłaconych kwot podatku za rok 2025 z tytułu zastosowania błędnej stawki ryczałtu (15%) i w rocznym zeznaniu podatkowym zastosowania prawidłowej stawki 8,5% dla całości przychodów z usług o symbolu PKWiU 59.11.30.0, a w konsekwencji wystąpienia o zwrot powstałej nadpłaty.
Pana stanowisko opiera się na przepisach ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, jako podatnik ma Pan prawo do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji (w tym zeznania rocznego).
Zgodnie z art. 72 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.
Jeżeli organ podatkowy potwierdzi prawidłowość stawki 8,5%, będzie to oznaczać, że podatek uiszczany przez Pana według stawki 15% był nadpłacony.
Art. 75 § 2 i § 3 Ordynacji podatkowej precyzuje, że w przypadku, gdy z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania, może złożyć Pan wniosek o stwierdzenie nadpłaty, a wraz z nim jest zobowiązany złożyć skorygowane zeznanie.
Mając na uwadze powyższe, w zeznaniu rocznym za rok 2025 (składanym w 2026 r.) będzie Pan uprawniony do wykazania należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z uwzględnieniem prawidłowej stawki ryczałtu 8,5%.
Jeżeli z obliczenia wyniknie nadpłata, będzie miał Pan prawo do wystąpienia o jej zwrot. Prawo do złożenia korekty zeznania przysługuje przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Natomiast, zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zauważyć należy, że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Natomiast, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99).
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU 59.11.30.0 – Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych. W zakres prowadzonej działalności wchodzi produkcja różnych filmów, które publikowane są na należących do Pana kanałach w serwisie (…).
Spółka będąca właścicielem serwisu (…) nie wypłaca Panu wynagrodzenia za samo utworzenie lub opublikowanie materiału. Otrzymuje Pan wynagrodzenie bezpośrednio od właściciela serwisu (…) za udostępnienie powierzchni reklamowej, w tym za automatyczne lokowanie reklam, które są następnie wyświetlane przez użytkowników serwisu na podstawie zaakceptowanego regulaminu serwisu. Zarabianie z reklam na platformie (…) jest możliwe dzięki dołączeniu do programu partnerskiego „Program partnerski (…)”. Daje on twórcom dostęp do większej liczby zasobów i funkcji zarabiania w (…) oraz do zespołów pomocy dla twórców, a także umożliwia dzielenie się przychodami z reklam wyświetlanych w Pana materiałach wideo. Reklamy, o których mowa powyżej, są to reklamy automatyczne i z tego tytułu otrzymuje Pan wynagrodzenie prowizyjne, zależne od ilości wyświetlonych reklam.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), usług przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), usług agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) ani usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90).
Świadczy Pan usługi udostępniania przestrzeni reklamowej w materiałach wideo publikowanych na Pana kanałach (…). Tworzenie i publikacja materiałów służą wyłącznie realizacji tej usługi i nie stanowią odrębnie wynagradzanego świadczenia. Nie świadczy Pan usług w zakresie działalności rozrywkowej i artystycznej.
W ramach usługi sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 59.11.30.0, Pana głównym zadaniem jest świadome i aktywne udostępnianie miejsca lub czasu na cele reklamowe w publikowanych przez Pana materiałach wideo. Pełny zakres czynności niezbędnych do realizacji tej usługi obejmuje:
- Samodzielne planowanie, tworzenie oraz postprodukcję (montaż) materiałów wideo. Czynności te nie stanowią odrębnej usługi, lecz są niezbędnym działaniem techniczno‑kreatywnym, mającym na celu stworzenie nośnika (treści), na którym może zostać udostępniona przestrzeń reklamowa;
- Publikowanie gotowych materiałów wideo na należących do Pana kanałach w serwisie (…);
- Aktywne zarządzanie ustawieniami monetyzacji na kanale i poszczególnych filmach w ramach Programu Partnerskiego (…), co stanowi bezpośredni akt udostępniania przestrzeni reklamowej pod automatyczne reklamy dostarczane przez platformę;
- Utrzymywanie kanałów i dbanie o zgodność publikowanych treści z regulaminem serwisu (…), Programu Partnerskiego i politykami reklamowymi (w tym reagowanie na demonetyzację i ograniczenia);
- Monitorowanie statystyk oglądalności oraz skuteczności emisji reklam i odpowiednie dostosowywanie ustawień monetyzacji.
Nie ponosi Pan odpowiedzialności wobec osób trzecich (np. reklamodawców) za rezultat ani wykonanie emisji reklam. Udostępnia Pan wyłącznie przestrzeń reklamową w Pana materiałach, natomiast doborem i emisją reklam oraz relacją z reklamodawcami zarządza platforma zgodnie z własnym regulaminem. Czynności nie są wykonywane pod kierownictwem ani w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego. Samodzielnie decyduje Pan o treściach, harmonogramie publikacji i miejscu pracy. Ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z działalnością (wahania przychodów zależne od oglądalności i stawek rynkowych, możliwa demonetyzacja/ograniczenia reklam, koszty wytworzenia treści), bez gwarancji uzyskania wynagrodzenia.
Jest Pan właścicielem kanałów na platformie (…), na których publikuje nagrywane i montowane przez Pana materiały wideo. Kanały nie należą do innego podmiotu.
Samo stworzenie filmu wideo nie jest odrębnie wynagradzane.
Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z przepisami ustawy o ryczałcie i jest w stanie jednoznacznie wyodrębnić przychody z każdego rodzaju działalności opodatkowane różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja zaistnieje.
Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W poprzednim roku przychody z tej działalności nie przekroczyły równowartości w złotych kwoty 2 000 000 euro, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana w ramach działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 59.11.30.0, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przechodząc natomiast do kwestii korekty deklaracji ryczałtu za rok podatkowy 2025 celem zastosowania do przychodów, które osiąga Pan z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 59.11.30.0, stawki 8,5%, zamiast wcześniej zastosowanej stawki 15%, wskazuję, że jak wynika z art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
Z kolei, w świetle ust. 4 powołanego przepisu:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynikający z zeznania jest podatkiem należnym za dany rok podatkowy, chyba że naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję, w której określi inną wysokość podatku.
Zgodnie z art. 75 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.
W myśl natomiast art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej:
Jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).
Zgodnie z art. 72 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.
Stosownie do art. 73 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej:
Nadpłata powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego - dla podatników podatku dochodowego.
Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej:
Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Z opisu sprawy wynika, że przychody, które osiąga Pan z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 59.11.30.0, osiągane od początku prowadzenia działalności, tj. od lipca 2025 r. opodatkował Pan ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%. Zatem, skoro do tych przychodów, stosował Pan inną stawkę niż 8,5%, to ma Pan możliwość skorygowania zadeklarowanych i opłaconych kwot podatku za rok 2025, uwzględniając jego właściwą stawkę.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że ma Pan możliwość skorygowania z tytułu zastosowania błędnej stawki ryczałtu (15%) i w rocznym zeznaniu podatkowym zastosowania prawidłowej stawki 8,5% dla przychodów, które osiąga Pan z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 59.11.30.0 oraz wystąpienia o zwrot nadpłaty.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście przedstawionych pytań i własnego stanowiska, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy, które nie były przedmiotem pytań i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU. Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowych grupowań PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonano wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego Organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
