Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.688.2025.2.MS
Podmiot świadczący usługi opieki nad dziećmi do lat 3, wykorzystywane do czynności zwolnionych z VAT, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupionego wyposażenia stanowiska pracy, stosownie do art. 86 ust. 1 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu wyposażenia/doposażenia stanowiska pracy dla osoby zatrudnionej w charakterze dziennego opiekuna sprawującego opiekę nad dziećmi do lat 3, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 października 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 30 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu wyposażenia/doposażenia stanowiska pracy dla osoby zatrudnionej w charakterze dziennego opiekuna sprawującego opiekę nad dziećmi do lat 3. Uzupełniła go Pani pismem z 19 listopada 2025 r. (wpływ 19 listopada 2025 r.) oraz pismem z 1 grudnia 2025 r. (wpływ 1 grudnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu do wniosku z 1 grudnia 2025 r.)
AB (czynny, zarejestrowany podatnik VAT), zatrudnia (…) dziennych opiekunów, którzy sprawują opiekę nad dziećmi do lat 3, w użyczonym lokalu należącym do Gminy (...), pod adresem: ul. (...).
Opieka odbywa się zgodnie z ustawą o opiece nad dziećmi do lat 3 z 4 lutego 2011 r. („art. 2.1: opieka nad dziećmi w wieku do lat 3 może być ... sprawowana przez dziennego opiekuna ...”).
Od dnia (…) 2025 r., AB, zatrudniła Panią CD w charakterze dziennego opiekuna. Pani CD była Uczestniczką projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej pn.: „(…)”, realizowanego przez Z sp. z o.o.
Zakres obowiązków Pani CD (wskazany w umowie o pracę na pełny etat) obejmuje:
-realizowanie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
-pomoc dzieciom w czynnościach samoobsługowych, higienicznych i spożywaniu posiłków.
W związku z zatrudnieniem Pani CD, firma AB (jako pracodawca), otrzyma od realizatora ww. projektu (Z sp. z o.o.) następujące wsparcie:
-refundację wynagrodzenia brutto za okres 12 miesięcy,
-refundację kosztów doposażenia/wyposażenia stanowiska pracy utworzonego dla Pani CD do kwoty (…) zł brutto.
Doposażenie/wyposażenie stanowiska pracy będzie ściśle związane z opieką nad dziećmi do lat 3.
AB zamierza zakupić:
-wózek 6-osobowy (do wożenia dzieci niechodzących lub uczących się chodzić podczas spacerów na świeżym powietrzu),
-podłogę interaktywną multimedialną, ściankę interaktywną do zajęć, piankowy tor ze zjeżdżalnią (do edukacji, zabawy, rozwoju motorycznego i terapii dzieci),
-laminator, drukarkę, laptopa i oprogramowanie (...) (do przygotowania i druku prac dla dzieci, kolorowanek, laminacji prac, bajkoterapii, muzykoterapii, dokumentowania pracy opiekuna),
-poduszki do siedzenia na podłodze dla dzieci (do wygodnego siedzenia na podłodze podczas muzykoterapii, bajkoterapii i innych zajęć),
-tace (jako podkładki przy pracach plastycznych, technicznych).
Faktury za ww. zakupy doposażenia/wyposażenia będą wystawiane na AB. Doposażenie/wyposażenie będzie wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług zwolnionych z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b (tj. usług w zakresie opieki nad dziećmi do lat 3, świadczonych na mocy ustawy z 11 marca 2004 r., Dz. U. z 2025 poz. 775 ze zm.).
AB nie dokonał jeszcze zakupu ww. doposażenia/wyposażenia, ponieważ czeka na interpretację KIS.
Zgodnie z wytycznymi realizatora projektu (Z sp. z o.o.), refundacji podlegać może jedynie kwota netto zakupu: „Refundacji kosztów wyposażenia/doposażenia stanowiska pracy podlega kwota netto dokonanych zakupów (tj. bez podatku od towarów i usług)” (zapis z regulaminu ww. projektu). Wyjątek, kiedy pracodawca może uzyskać dofinansowanie do kwoty brutto zakupu, stanowi sytuacja, gdy: „... chyba że Pracodawca wykaże, poprzez przedstawienie odpowiedniej indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej przez Krajową Informację Skarbową, że od danego zakupu nie ma prawnej możliwości tzw. odliczenia podatku VAT” (zapis z regulaminu ww. projektu).
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o VAT, firma AB, nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT: „Zwalnia się od podatku:
24)usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:
b) przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat”.
AB, jest podmiotem sprawującym opiekę nad dziećmi do lat 3 w formie opieki dziennej, która jest jedną z form opieki wskazaną w ustawie z 4 lutego 2011 r.
W uzupełnieniu do wniosku z 19 listopada 2025 r., wskazała Pani, że:
1)AB (NIP: (…)) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT na podstawie zgłoszenia do US.
2)Faktury zakupu doposażenia/ wyposażenia opisanego w złożonym wniosku będą wystawiane na AB (NIP (…)), prowadzącą dzienne miejsca opieki dla dzieci do lat 3 i zatrudniającą (…) dziennych opiekunów.
3)Zakupione doposażenie/wyposażenie będzie wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług zwolnionych z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy z 11 marca 2004 r. (tj. Dz. U. z 2025 poz. 775 ze zm.), tj. usług w zakresie opieki nad dziećmi, wykonywanych przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z 1 grudnia 2025 r.)
Czy w świetle zapisów ustawy o VAT, art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b, AB (jako podmiot sprawujący opiekę nad dziećmi do lat 3), ma możliwość prawnego odliczenia podatku VAT od zakupu wyposażenia/doposażenia stanowiska pracy dla osoby zatrudnionej w charakterze dziennego opiekuna sprawującego opiekę nad dziećmi do lat 3?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z 1 grudnia 2025 r.)
W Pani ocenie, w świetle zapisów ustawy o VAT, art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b, AB (jako podmiot sprawujący opiekę nad dziećmi do lat 3), nie ma możliwości prawnego odliczenia podatku VAT od zakupu wyposażenia/doposażenia stanowiska pracy dla osoby zatrudnionej w charakterze dziennego opiekuna sprawującego opiekę nad dziećmi do lat 3.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Kwestię odliczenia podatku reguluje przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, zgodnie z którym:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Według art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak wynika z opisu sprawy, prowadzi Pani firmę AB . AB jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zatrudnia Pani (...) dziennych opiekunów, którzy sprawują opiekę nad dziećmi do lat 3 w użyczonym lokalu należącym do Gminy. Opieka odbywa się zgodnie z ustawą o opiece nad dziećmi do lat 3 z 4 lutego 2011 r. Od dnia (…) 2025 r., zatrudniła Pani CD w charakterze dziennego opiekuna. Zakres obowiązków Pani CD (wskazany w umowie o pracę na pełny etat) obejmuje:
-realizowanie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
-pomoc dzieciom w czynnościach samoobsługowych, higienicznych i spożywaniu posiłków.
W związku z zatrudnieniem Pani CD, firma AB, otrzyma od realizatora ww. projektu następujące wsparcie, tj. refundację wynagrodzenia brutto za okres 12 miesięcy, oraz refundację kosztów doposażenia/wyposażenia stanowiska pracy utworzonego dla Pani CD do kwoty (…) zł brutto. Doposażenie/wyposażenie stanowiska pracy będzie ściśle związane z opieką nad dziećmi do lat 3. Zamierza Pani zakupić:
-wózek 6-osobowy (do wożenia dzieci niechodzących lub uczących się chodzić podczas spacerów na świeżym powietrzu),
-podłogę interaktywną multimedialną, ściankę interaktywną do zajęć, piankowy tor ze zjeżdżalnią (do edukacji, zabawy, rozwoju motorycznego i terapii dzieci),
-aminator, drukarkę, laptopa i oprogramowanie (...) (do przygotowania i druku prac dla dzieci, kolorowanek, laminacji prac, bajkoterapii, muzykoterapii, dokumentowania pracy opiekuna),
-poduszki do siedzenia na podłodze dla dzieci (do wygodnego siedzenia na podłodze podczas muzykoterapii, bajkoterapii i innych zajęć),
-tace (jako podkładki przy pracach plastycznych, technicznych).
Ponadto, wskazała Pani, że faktury zakupu doposażenia/wyposażenia opisanego w złożonym wniosku będą wystawiane na AB. Zakupione doposażenie/wyposażenie będzie wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b (tj. usług w zakresie opieki nad dziećmi do lat 3, świadczonych na mocy ustawy z 11 marca 2004 r.).
Pani wątpliwości dotyczą braku prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu wyposażenia/doposażenia stanowiska pracy dla osoby zatrudnionej w charakterze dziennego opiekuna sprawującego opiekę nad dziećmi do lat 3.
Odnosząc się zatem do kwestii budzącej Pani wątpliwości, należy stwierdzić, że – na gruncie niniejszej sprawy – odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby odliczenia dokonywał podatnik, a nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie, jeden z warunków uprawniających do odliczenia nie został spełniony – ponieważ, choć jest Pani (Pani firma AB) zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT – to w ramach sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3, nie wykonuje Pani czynności opodatkowanych, z którymi nakłady poniesione na utworzenie i wyposażenie stanowiska pracy dla zatrudnionej Pani (CD) byłyby związane. Poczynione w ramach projektu pn.: (…) zakupy nie będą wykorzystywane w AB do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem – jak Pani wskazała – zostały dokonane wyłącznie na potrzeby świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy z 11 marca 2004 r., tj. usług w zakresie opieki nad dziećmi, wykonywanych przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3.
Zatem, nie będzie miała Pani prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu opisanego we wniosku wyposażenia/doposażenia stanowiska pracy dla osoby zatrudnionej w charakterze dziennego opiekuna sprawującego opiekę nad dziećmi do lat 3, z uwagi na niespełnienie przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy – tj. zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Dodatkowo informuję, że przedmiotową interpretację indywidualną wydano na podstawie wskazanego we wniosku stwierdzenia, że „Doposażenie/wyposażenie będzie wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług zwolnionych z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b (tj. usług w zakresie opieki nad dziećmi do lat 3, świadczonych na mocy ustawy z 11 marca 2004 r., Dz. U. z 2025 poz. 775 ze zm.)”.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
