Wspólne prowadzenie postępowania zamówieniowego
Współpraca zamawiających w zakresie przygotowania postępowania oraz czynności proceduralnych jest dopuszczalna na podstawie art. 38 Prawa zamówień publicznych. Ustawodawca opisał to rozwiązanie bardzo lakonicznie. Daje to dużo swobody w kształtowaniu relacji pomiędzy poszczególnymi podmiotami. To, na co warto zwrócić uwagę, to przede wszystkim właściwe i kompleksowe uregulowanie zasad współpracy w drodze porozumienia, a także świadomość odpowiedzialności (oraz jej podziału) za podejmowane czynności.
Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp) zawiera różne mechanizmy, które mają pomóc zamawiającemu w przygotowaniu i przeprowadzeniu procedury wyłonienia wykonawcy. Jako przykład można wskazać wstępne konsultacje rynkowe czy możliwość powołania biegłego. Do grona takich ułatwień należy także zaliczyć przepis art. 38 Pzp, który daje możliwość wspólnego przygotowania lub poprowadzenia postępowania przez kilku zamawiających. Korzyści, jakie płyną z tego rozwiązania, to przede wszystkim możliwość uzyskania lepszych warunków finansowych realizacji zamówienia (wynikających ze zwiększonego zakresu), a także optymalizacja własnych zasobów – w tym kadrowych (zwłaszcza, jeśli za partnera mamy zamawiającego z większym doświadczeniem lub dysponującego zapleczem eksperckim).
