Interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.624.2025.2.GK
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 22 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych na rzecz zagranicznego kontrahenta z siedzibą w Irlandii, na zasadzie odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 28b ustawy. Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwanie pismem z 29 października 2025 r. (data wpływu 4 listopada 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni jest podatnikiem VAT zwolnionym, zarejestrowanym dla potrzeb VAT UE w Polsce. Świadczy usługi na rzecz A. Limited z siedzibą w Stanach Zjednoczonych - podatnika zarejestrowanego do celów VAT w Irlandii, posiadającego ważny numer VAT UE – (…). Oficjalny adres Zleceniodawcy, A. Limited to: (…), Ireland. Zleceniodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w Irlandii, co zostało zweryfikowane w systemie VIES.
Zleceniodawca, A. Limited, jest operatorem platformy (…). Wnioskodawczyni współpracuje z firmą (…) jako uczestnik ich programu afiliacyjnego. Program ten polega na polecaniu produktów lub aplikacji (…) w zamian za prowizję od zakupów dokonanych przez osoby, które skorzystały z jej linku polecającego.
Współpraca ta odbywa się na zasadzie ogólnodostępnych warunków, które są akceptowane podczas rejestracji w programie afiliacyjnym (…). Firma nie zawiera indywidualnych umów papierowych - uczestnictwo w programie potwierdza akceptacja regulaminu dostępnego w aplikacji lub na stronie (…).
Zleceniodawca usług, A. Limited dokonuje płatności na rzecz Wnioskodawczyni za pośrednictwem systemu (…). Wnioskodawczyni dokumentuje otrzymane od A. Limited wpłaty na konto fakturami zawierającymi adnotację „nie podlega VAT” (mechanizm odwrotnego obciążenia, czyli „reverse chargé”). W fakturach tych wskazuje jedynie wartość netto usługi (bez polskiego VAT).
Wnioskodawczyni nie składa deklaracji VAT_7 ani plików JPK_VAT, a jedynie składa informacje VAT UE w związku z transakcjami unijnym (informacje podsumowujące), w których wykazuje (oprócz własnych danych) numer VAT UE kontrahenta – A. Limited oraz wartość netto usług świadczonych przez nią na jego rzecz.
Wyżej wskazane usługi na rzecz A. Limited są jedynymi usługami świadczonymi przez Wnioskodawczynię, nie świadczy ona również usług na rzecz innych podmiotów.
W uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytania:
1.na jakiej podstawie korzysta Pani ze zwolnienia od podatku od towarów i usług; czy korzysta Pani zwolnienia podmiotowego (ze względu na nieprzekroczenie określonych obrotów) na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czy ze zwolnienia przedmiotowego (ze względu na rodzaj prowadzonej działalności), o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;
odpowiedziała Pani, że korzysta Pani ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
2.na terytorium jakiego kraju (Stanów Zjednoczonych czy Irlandii) znajduje się siedziba działalności gospodarczej Pani Kontrahenta A. Limited na rzecz którego dokonuje Pani świadczenia usług;
odpowiedziała Pani, że siedziba działalności gospodarczej Pani Kontrahenta A. Limited na rzecz którego dokonuje Pani świadczenia usług znajduje się na terytorium Irlandii. A. Limited jest oficjalnie zarejestrowana w (…), pod adresem: (…), Ireland.
3.czy usługi, o których mowa we wniosku są przez Panią świadczone dla siedziby działalności gospodarczej Kontrahenta A. Limited, a jeśli nie to czy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika;
odpowiedziała Pani, że usługi, o których mowa we wniosku są przez Panią świadczone dla siedziby działalności gospodarczej Kontrahenta A. Limited.
4.jeżeli usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej Kontrahenta A. Limited to na terytorium jakiego konkretnego kraju znajduje się ww. stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej kontrahenta.
odpowiedziała Pani, że stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej Kontrahenta A. Limited to Irlandia.
Pytanie
Czy w opisanej sytuacji, świadcząc usługi na rzecz podatnika z irlandzkim numerem VAT UE, Wnioskodawczyni ma obowiązek wystawiać faktury z polskim VAT w stawce 23% i odprowadzać VAT na rzecz organu podatkowego, składać deklaracje VAT-7 oraz pliki JPK_VAT czy też z tytułu świadczenia opisanych w stanie faktycznych usług wystawiane przez nią faktury powinny zawierać adnotację „nie podlega VAT”, a Podatniczka nie musi składać deklaracji VAT-7 ani plików JPK_VAT, gdyż nie wykonuje innych czynności podlegających VAT?
Pani stanowisko w sprawie
Kwestie dotyczące miejsca opodatkowania usług świadczonych na rzecz podatnika z innego kraju UE uregulowane zostały w art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług.
Stosownie do art 28b ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Wyjątki od zasady ogólnej określone zostały w art. 28b ust. 2-4 ustawy o VAT. W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku zaś gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. W przypadku świadczenia usług, które są przeznaczone wyłącznie na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych lub członków stowarzyszenia, do określenia miejsca świadczenia stosuje się odpowiednio przepisy art. 28c.
Zgodnie z zasadą ogólną do usług świadczonych na rzecz podatnika z innego kraju UE, miejscem opodatkowania jest kraj siedziby nabywcy usług (w tym przypadku Irlandia). Oznacza to, że usługa nie podlega polskiemu VAT, a podatnikiem odpowiedzialnym za rozliczenie VAT jest nabywca w Irlandii (mechanizm odwrotnego obciążenia, czyli „reverse chargé”).
Na fakturze polski podatnik VAT UE nie wykazuje polskiego VAT (23%), tylko umieszcza adnotację, że usługa „nie podlega VAT” w Polsce, z dopiskiem „odwrotne obciążenie” (ang. „reverse chargé”) lub wskazaniem, że VAT rozlicza nabywca. W Polsce nie wykazuje VAT od tej transakcji w deklaracji VAT-7, ale uwzględnia ją w informacji podsumowującej VAT UE, wskazując wartość usług i numer VAT nabywcy.
Nie jest również zobowiązany do rejestracji jako „podatnik VAT czynny”, gdyż nie świadczy usług podlegających VAT.
W podobnych stanach faktycznych, dotyczących świadczenia usług na rzecz podatników VAT z innych krajów UE w ramach transakcji B2B, Krajowa Informacja Skarbowa wydała liczne interpretacje indywidualne potwierdzające zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia (reverse charge) i wystawianie faktur bez polskiego VAT. W interpretacji indywidualnej z 16 lipca 2025 r. (sygn. 0114- KDIP1-2.4012.319.2025.1.JO) Dyrektor KIS potwierdził, że w przypadku świadczenia usług na rzecz funduszy z innego kraju UE, Wnioskodawca powinien wystawić fakturę bez kwoty VAT, z adnotacją „odwrotne obciążenie”, ponieważ VAT rozlicza nabywca w swoim kraju. Analogiczne stanowisko Dyrektor KIS zajął w interpretacji z 25 września 2023 r., gdzie stwierdził, iż podatnik świadczący usługi dla firmy z Irlandii powinien wystawiać faktury bez naliczonego podatku VAT, z uwagi na miejsce opodatkowania w kraju nabywcy i mechanizm reverse charge. W innej interpretacji z 2 sierpnia 2024 r. (sygn. 0114-KDIP1-2.4012.285.2024.1.JO) organ potwierdził, że faktury za usługi świadczone na rzecz podmiotu z siedzibą w innym kraju UE powinny zawierać adnotację „odwrotne obciążenie”, bez wykazywania polskiego VAT, co jest zgodne z art. 28b ustawy o VAT. Podobnie w interpretacji z 17 listopada 2023 r. (sygn. 0114-KDIP1-2.4012.459.2023.2.RM) dotyczącą opodatkowania usług na rzecz zagranicznego klienta, KIS uznał, że usługa nie podlega VAT w Polsce, a faktura wystawiana jest z reverse charge.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z regulacji tej wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1, 2 i 5 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Przez państwo członkowskie rozumie się państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.));
Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Stosownie do art. 2 ust. 22 ustawy:
Przez sprzedaż - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Nie każda jednak czynność stanowiąca świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.
Stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania ww. rozdziału:
1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Natomiast jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
W myśl art. 96 ust. 3 ustawy:
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Na podstawie art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 i 3c oraz art. 113a ust. 1, jeżeli złożył zawiadomienie w celu rejestracji jako podatnik VAT UE - jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
W myśl art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Ponadto stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Przy tym art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
W myśl art. 99 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
Na podstawie art. 99 ust. 7 ustawy:
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 albo art. 113a, oraz podmiotów wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, chyba że:
1) przysługuje im zwrot różnicy podatku lub zwrot podatku naliczonego zgodnie z art. 87 lub przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 3;
2) są obowiązani do dokonania korekty podatku odliczonego, o której mowa w art. 90a, art. 90c lub art. 91, lub
3) są obowiązani do dokonania korekty, o której mowa w art. 89a ust. 4 lub art. 89b ust. 1, lub uprawnieni do dokonania korekty, o której mowa w art. 89b ust. 4.
Kwestię dokumentowania transakcji gospodarczych regulują przepisy rozdziału „Faktury” Działu XI.
Zgodnie z art. 106a pkt 2 lit. a) ustawy przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:
Dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika.
Z regulacji art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą: sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Dane które powinna zawierać faktura zostały wskazane w art. 106e ust. 1 ustawy, gdzie w punktach 12 – 14 wymieniono:
12) stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.
W art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy wskazano, że:
Faktura powinna zawierać: w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy ,,odwrotne obciążenie”.
Z art. 106e ust. 5 pkt 1 ustawy wynika, że:
Faktura może nie zawierać w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. a - danych określonych w ust. 1 pkt 10 i 12-14.
Zgodnie z art. 109 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 albo art. 113a ust. 1, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.
W myśl art. 109 ust. 3 ustawy:
Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 albo art. 113a ust. 1, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:
1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
3) kontrahentów;
4) dowodów sprzedaży i zakupów.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pani podatnikiem VAT zwolnionym na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy oraz jest Pani zarejestrowana do VAT-UE w Polsce. Świadczy Pani usługi na rzecz A. Limited z siedzibą działalności gospodarczej na terytorium Irlandii. Kontrahent posiada ważny numer VAT UE w Irlandii. Kontrahent jest operatorem platformy (…). Pani współpracuje z firmą (…) jako uczestnik programu afiliacyjnego. Program ten polega na poleceniu produktów lub aplikacji (…) w zamian za prowizję od zakupów dokonanych przez osoby, które skorzystały z Pani linku polecającego. Nie zawiera Pani z Kontrahentem indywidualnych umów, uczestnictwo w programie polega na akceptacji regulaminu. Kontrahent płaci Pani z tego tytułu za pośrednictwem (…). Pani wystawia fakturę na rzecz Kontrahenta zawierającą adnotację „odwrotne obciążenie”. Nie składa Pani deklaracji VAT_7 ani plików JPK_VAT, składa Pani jedynie informacje podsumowujące. Świadczone przez Panią usługi są jedynymi usługami świadczonymi przez Panią. Nie świadczy Pani usług na rzecz innych podatników.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Pani wątpliwości dotyczą ustalenia czy świadcząc usługi na rzecz Kontrahenta z Irlandii, ma Pani obowiązek wystawiać faktury z polskim podatkiem VAT ze stawką 23%, odprowadzać podatek VAT oraz składać deklaracje VAT_7 oraz pliki JPK_VAT czy też z tytułu świadczenia opisanych usług wystawiane przez Panią faktury powinny zawierać adnotację „nie podlega VAT”, a Pani nie musi składać deklaracji VAT_7 ani plików JPK_VAT.
Aby odpowiedzieć na Pani wątpliwości należy w pierwszej kolejności ustalić miejsce opodatkowania świadczonych przez Panią usług na rzecz Kontrahenta z siedzibą w Irlandii, gdyż w przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.
Należy wskazać, że świadczone przez Panią usługi mają charakter reklamowy/promocyjny ponieważ poleca Pani produkty (…) poprzez udostępnianie linku polecającego. W związku z tym nie znajdą zastosowania szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług wynikające z art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. Oznacza to, że do świadczonych przez Panią usług na rzecz Kontrahenta z siedzibą w Irlandii zastosowanie znajduje ogólna zasada ustalania miejsca świadczenia wyrażona w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którą miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Tym samym miejscem świadczenia wykonywanych przez Panią usług jest miejsce siedziby działalności gospodarczej Kontrahenta zagranicznego tj. terytorium Irlandii. Zatem świadczone przez Panią usługi na rzecz Kontrahenta zagranicznego z siedzibą w Irlandii nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski.
Przechodząc do Pani wątpliwości należy wskazać, że skoro miejscem świadczenia usług wykonywanych przez Panią na rzecz Kontrahenta z siedzibą w Irlandii na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy jest terytorium Irlandii to jest Pani zobowiązana do wystawienia faktury zgodnie z polskimi regulacjami i stosownie do art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy, faktury te powinny zawierać adnotację „odwrotne obciążenie”. Treść art. 106e ust. 5 pkt 1 ustawy jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zastosowania art. 106a pkt 2 lit. a) ustawy faktura nie zawiera danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 12-14, tj. stawki podatku oraz sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku jak również kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku. Zatem faktura wystawiona przez Panią z tytułu realizowanych usług na rzecz Kontrahenta z siedzibą w Irlandii może nie zawierać stawki i kwoty podatku oraz sumy wartości sprzedaży netto, natomiast powinna zawierać adnotację „odwrotne obciążenie”.
W tym miejscu należy podkreślić, że podatnik korzystający ze zwolnienia podmiotowego – zgodnie z art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, nie ma obowiązku przesyłania pliku JPK_VAT, gdyż ten obowiązek obejmuje jedynie podatników VAT czynnych. Obowiązku przesyłania JPK_VAT nie ma również podatnik korzystający ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, który jest zarejestrowany do transakcji wewnątrzwspólnotowych i składa VAT UE. Zatem Pani jako podatnik zwolniony podmiotowo nie musi składać JPK_VAT z deklaracją (JPK_V7M/ JPK_V7K).
Tym samym uznaję Pani stanowisko za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jestem ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem. Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
