Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.746.2025.2.MMA
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Panią jako podwykonawca usług pośrednictwa. Uzupełniła go Pani pismem z 5 listopada 2025 r. (data wpływu 6 listopada 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Od 20 kwietnia 2023 roku prowadzi Pani działalność gospodarczą, której przeważający kod PKD to 81.21 (niespecjalistyczne sprzątanie budynków). W miesiącu sierpniu 2025 roku rozpoczęła Pani rozszerzenie swojej działalności o kod PKD 78.10.Z, związanej z wyszukiwaniem i pozyskiwaniem pracowników jako pośrednik pracy. Obecnie jest Pani zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.
Rodzaj świadczonych przez Panią, jako kolejny z rzędu podwykonawca, usług pośrednictwa pracy, skierowany jest do osób dorosłych, w tym osób bezrobotnych oraz biernych zawodowo, w ramach projektów, które są finansowane w co najmniej 70% z funduszy europejskich. Chociaż wcześniej nie świadczyła Pani usług pośrednictwa pracy, planuje Pani teraz wprowadzić te usługi do swojej oferty.
Pośrednictwo pracy - obejmuje wsparcie osoby w zakresie znalezienia stosownych ofert pracy i podjęcia kontaktu z potencjalnym pracodawcą. Może mieć charakter ciągły i towarzyszyć każdej formie aktywizacji, a pośrednik pracy monitoruje i dokumentuje aktywność uczestnika w poszukiwaniu pracy (w tym oferty pracy pozyskiwane w trakcie realizacji wsparcia). Może też mieć charakter cyklu spotkań indywidualnych finalizujących ścieżkę wsparcia. Do prowadzenia usług z zakresu pośrednictwa pracy wymagane są kwalifikacje i staż pracy określone każdorazowo przez podmiot realizujący projekt.
Pośrednictwo pracy polega na wykonywaniu czynności mających na celu osiągnięcie efektu polegającego na jak najtrafniejszym doborze odpowiedniej pracy dla osoby poszukującej pracy oraz właściwego kandydata na stanowisko pracy, odpowiadającego oczekiwaniom pracodawcy. Trafność tego doboru jest uwarunkowana wynikami pracy z uczestnikiem w ramach procesu doradztwa zawodowego i szkoleń - zarówno miękkich, jak i zawodowych.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Na zadane pytanie, czy jest Pani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t. j. Dz.U. 2025 poz. 1043 ze zm.) (jeśli tak to proszę wskazać, na podstawie których konkretnie przepisów)? Czy posiada Pani wpis do ewidencji, o którym mowa w art. 168 ustawy Prawo oświatowe i czy usługi przedstawione we wniosku są objęte tym wpisem?
Wskazała Pani, że nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2025 poz. 1043 ze zm.).
Nie posiada Pani wpisu do ewidencji, o którym mowa w art. 168 ustawy Prawo oświatowe. Usługi przedstawione we wniosku nie są objęte tym wpisem.
Na zadane pytanie, czy jest/będzie Pani wykonawcą, czy podwykonawcą usług świadczonych w ramach projektów finansowanych z funduszy europejskich, o których mowa we wniosku?
Wskazała Pani, że jest Pani podwykonawcą usług świadczonych w ramach projektów finansowanych z funduszy europejskich.
Na zadane pytanie, na czyją rzecz świadczy Pani/będzie Pani świadczyła usługi pośrednictwa pracy?
Wskazała Pani, że:
Na dzień dzisiejszy usługi pośrednictwa pracy świadczy Pani i będzie świadczyła dla poniższych podmiotów:
- B.
- C.
Dodatkowo, w przyszłości istnieje możliwość rozszerzenia współpracy o inne podmioty w zakresie przedstawionym we wniosku.
Na zadane pytanie, czy świadczone przez Panią usługi pośrednictwa pracy mają/będą miały charakter kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i obejmują/będą obejmowały nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem lub mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych? Odpowiedź proszę uzasadnić.
Wskazała Pani, że świadczone przez Panią usługi pośrednictwa nie mają i nie będą miały charakteru kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, nie obejmują i nie będą obejmowały nauczania pozostającego w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem i nie mają na celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych.
Pani usługi pozostają w bezpośrednim związku z kształceniem zawodowym i pośrednictwem pracy, ponieważ służą nabyciu praktycznych umiejętności potrzebnych do podjęcia zatrudnienia i rozwoju zawodowego.
Polegają one na:
- łączeniu pracodawców poszukujących pracowników z osobami poszukującymi zatrudnienia;
- doradztwie w zakresie rynku pracy, gromadzeniu ofert i kandydatów;
- wspieraniu procesu rekrutacji;
- weryfikacji dokumentacji aplikacyjnej (CV, list motywacyjny);
- inicjacji kontaktu uczestników projektu z pracodawcami;
- symulacji rozmowy kwalifikacyjnej;
- omówieniu narzędzi oraz metod poszukiwania oraz pozyskiwania zatrudnienia;
- analizie ofert pracy instytucji rynku pracy oraz portali internetowych: (...).pl, (...).pl; (...), i.in.;
- omówieniu formy zatrudnienia (elastyczność, rodzaje umów, wymiar czasu pracy);
- analizie barier w poszukiwaniu pracy.
Celem tych usług jest umożliwienie zatrudnienia, a nie prowadzenie nauczania, szkolenia ani przekazywanie wiedzy o charakterze zawodowym.
Na zadane pytanie, czy uczestnicy wykorzystują/będą mogli wykorzystać nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu, pracy? Czy usługi pozostają/będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników?
Wskazała Pani, że uczestnicy nie wykorzystają i nie będą mogli wykorzystać nabytej wiedzy w ramach wykonywanego zawodu, pracy. Usługi nie pozostają i nie będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników.
Na zadane pytanie, czy świadczone przez Panią usługi pośrednictwa pracy w ramach projektów unijnych są/będą usługą podstawową, czy ściśle związaną z usługą podstawową kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego?
Wskazała Pani, że świadczone usługi pośrednictwa pracy w ramach projektów unijnych nie są i nie będą usługą podstawową. Jednakże są i będą usługą ściśle związaną z usługą podstawową kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Na zadane pytania:
- Czy usługi pośrednictwa pracy są/będą niezbędne do wykonania usługi podstawowej kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego i na czym ta niezbędność polega?
- Czy usługi pośrednictwa pracy mają charakter wspomagający/ściśle związany w stosunku do usługi podstawowej kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego? Jaka jest zależność między tymi usługami?
Wskazała Pani, że:
Usługi pośrednictwa pracy są i będą niezbędne do wykonania usługi podstawowej kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego. Dzięki tym działaniom możliwe jest pełne osiągnięcie celu kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, jakim jest podjęcie pracy w danym zawodzie. Bez świadczonych przez Panią usług proces ten byłby niekompletny i mniej efektywny, ponieważ uczestnicy nie mieliby zapewnionego realnego wsparcia w wejściu na rynek pracy.
Na zadane pytanie, czy świadczone przez Panią usługi pośrednictwa pracy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? - jeśli tak, prosimy wskazać jakich.
Wskazała Pani, że świadczone przez Panią usługi pośrednictwa pracy nie są prowadzone w formach i na zasadach przewianych w odrębnych przepisach.
Wskazała Pani, że świadczone usługi nie są objęte akredytacją.
Na zadane pytanie, czy posiada Pani/będzie Pani posiadała dokumenty potwierdzające, że finansowanie usług nastąpi w całości lub w co najmniej w 70% ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1483)?
Wskazała Pani, że posiada/będzie Pani posiadała dokumenty potwierdzające, że finansowanie usług nastąpi w całości lub w co najmniej w 70% ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Jako załącznik przedłożyła Pani zaświadczenie o źródle i sposobie finansowania.
Świadczy i świadczyć będzie Pani usługi pośrednictwa pracy jako podwykonawca i dlatego też wskazuje Pani:
- czy usługi świadczone przez podmiot zlecający, do których Pani jako podwykonawca wyświadcza usługi dodatkowe, mają charakter kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług? Jeśli tak proszę wskazać na podstawie którego przepisu?
Odp.:
Wg informacji uzyskanej od podmiotów zlecających świadczone przez te podmioty usługi mają charakter kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.
- czy usługi pośrednictwa pracy, które Pani wykonuje jako podwykonawca są ściśle związane ze świadczoną przez podmiot zlecający usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego? W czym się przejawia ten związek?
Odp.:
Usługi pośrednictwa pracy są i będą niezbędne do wykonania usługi podstawowej kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego. Dzięki tym działaniom możliwe jest pełne osiągnięcie celu kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, jakim jest podjęcie pracy w danym zawodzie. Bez świadczonych przez Panią usług proces ten byłby niekompletny i mniej efektywny, ponieważ uczestnicy nie mieliby zapewnionego realnego wsparcia w wejściu na rynek pracy.
- czy świadczone przez Panią usługi pośrednictwa pracy są niezbędne do wykonania usługi podstawowej (usługi kształcenia zawodowego/przekwalifikowania zawodowego), czy mają charakter wspomagający w stosunku do usługi szkoleniowej? Jaka jest zależność pomiędzy tymi usługami?
Odp.:
Usługi pośrednictwa pracy są i będą niezbędne do wykonania usługi podstawowej kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego. Dzięki tym działaniom możliwe jest pełne osiągnięcie celu kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, jakim jest podjęcie pracy w danym zawodzie. Bez świadczonych przez Panią usług proces ten byłby niekompletny i mniej efektywny, ponieważ uczestnicy nie mieliby zapewnionego realnego wsparcia w wejściu na rynek pracy.
- czy celem świadczonych przez Panią usług pośrednictwa pracy będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do działalności podatników wykonujących działalność gospodarczą, objętą podatkiem VAT?
Odp.:
Nie.
- czy jest Pani podmiotem świadczącym w ramach innych stosunków prawnych usługi korzystające ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lub pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.)?
Odp.:
Nie.
Pytanie
Czy usługi pośrednictwa pracy finansowane w co najmniej 70% ze środków funduszy europejskich, będą zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT oraz § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, świadczone przez Panią usługi pośrednictwa pracy, finansowane w co najmniej 70% ze środków funduszy europejskich, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT w związku z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwolnieniu podlegają usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, bądź finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.
W Pani ocenie, pośrednictwo pracy stanowi element szeroko rozumianego procesu aktywizacji zawodowej, którego celem jest zdobycie lub podwyższenie kwalifikacji zawodowych oraz skuteczne wprowadzenie uczestników na rynek pracy. Usługi te, finansowane ze środków Unii Europejskiej, stanowią integralną część projektów aktywizacyjnych, w ramach których beneficjenci są kierowani do szkoleń, kursów zawodowych, a następnie do pracodawców.
Tym samym usługi pośrednictwa pracy, jako usługi ściśle związane z kształceniem zawodowym i przekwalifikowaniem, spełniają przesłanki przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.
Dodatkowo, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów, zwolnieniem objęte są także usługi kształcenia zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych - co w niniejszej sprawie ma miejsce.
W konsekwencji, stoi Pani na stanowisku, że usługi pośrednictwa pracy, finansowane w przeważającej części ze środków europejskich, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Zaznaczyć należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Z uregulowania zawartego w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c)finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Jednocześnie z powołanych przepisów art. 43 ust. 17 i art. 43 ust. 17a ustawy wynika, że zwolnienia określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 i art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c ustawy mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe, jeżeli: są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 832):
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Stosownie do treści § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
W świetle § 3 ust. 9 rozporządzenia:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE Rady podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.
Należy także zauważyć, że z utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu VAT, w poszczególnych państwach członkowskich i które należy postrzegać w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT (wyrok C-473/08 w sprawie Eulitz, pkt 25). Ponadto, jak również wielokrotnie podkreślał TSUE w swym orzecznictwie, pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy (obecnie art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE Rady) powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika (przykładowo wyrok Trybunału z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV).
Jednakże interpretacja tych pojęć powinna być zgodna z celami, do jakich dążą owe zwolnienia, oraz powinna spełniać wymogi zasady neutralności podatkowej, na której zasadza się wspólny system VAT. Zatem powyższa zasada ścisłej interpretacji nie oznacza, że pojęcia użyte w celu opisania zwolnień z art. 13 (art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE) powinny być interpretowane w sposób, który uniemożliwiałby osiągnięcie zakładanych przez nie skutków (pkt 27 ww. wyroku).
Definicja kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego została zawarta w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 str. 1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.
W myśl ww. art. 44 rozporządzenia,
Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Możliwość skorzystania ze zwolnienia w odniesieniu do świadczenia usługi (ale też i dostawy towarów) ściśle związanej z usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymaga spełnienia określonych warunków, na które wskazuje TSUE m.in. w sprawie Horizon College C-434/05. Po pierwsze, zarówno główna działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle związane z tą działalnością muszą być wykonywane przez jeden z podmiotów, o których mowa w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE. Po drugie, świadczenie usług lub dostawa towarów ściśle związanych z czynnościami głównymi muszą być konieczne do wykonywania transakcji podlegających zwolnieniu. Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeżeli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej VAT (por. pkt 42 wyroku Horizon College).
Podkreślenia wymaga, że dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest - w pierwszej kolejności - uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.
Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
Jak wyżej wskazano przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości lub w części ze środków publicznych.
Przy czym odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Natomiast zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy, względem usługi, która stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ma zastosowanie pod warunkiem, że usługa ta jest świadczona przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
Należy zwrócić uwagę, że przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz w § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1483):
Środkami publicznymi są:
1)dochody publiczne;
2)środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2025 r. poz. 198);
2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;
3)środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
4)przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
a)ze sprzedaży papierów wartościowych,
b)z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
c)ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
d)z otrzymanych pożyczek i kredytów,
e)z innych operacji finansowych;
5)przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł..
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy,:
Przepisy ustawy stosuje się do:
1)jednostek sektora finansów publicznych;
2)innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.
Powyższe przepisy zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że zarówno przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, jak i przepis § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. uzależniają stosowanie zwolnienia od podatku VAT od tego, czy świadczona przez dany podmiot usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego będzie finansowana w określonej wysokości ze środków publicznych. Wprowadzony wymóg finansowania w określonej wysokości przedmiotowej usługi ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne. Powyższego nie wyklucza fakt, że w świadczeniu tej usługi uczestniczą podmioty trzecie w charakterze podwykonawców (niezależnie od tego, którym z kolei zleceniobiorcą w ewentualnym łańcuchu podwykonawców jest dany podwykonawca). Wydatkowanie przekazanych na realizację danego projektu środków publicznych przez ich dysponenta na realizację poszczególnych jego części (całości) przez podwykonawców, oznacza bowiem, że poszczególne części (całość) projektu realizowane przez podwykonawców są - z ekonomicznego punktu widzenia - finansowane ze środków publicznych. W konsekwencji względem nich znajduje zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w ww. przepisach (przy spełnieniu pozostałych warunków). Przedmiotowy warunek „finansowania ze środków publicznych” jest zatem spełniony zarówno w przypadku, gdy otrzymujący dofinansowanie ze środków publicznych sam świadczy przedmiotową usługę, jak również gdy w realizację tej usługi zaangażowany jest podwykonawca (dalsi podwykonawcy). Istotne jest jedynie to, żeby środki publiczne stanowiły rzeczywiste (w znaczeniu ekonomicznym) źródło finansowania przedmiotowych usług (co zakłada istnienie ścisłego związku pomiędzy otrzymanymi środkami publicznymi a realizowanymi świadczeniami).
Podwykonawca korzystający ze zwolnienia winien zatem posiadać stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, również wtedy, gdy jest świadczona przez podwykonawcę (dalszych podwykonawców), podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy (odpowiednio § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r.) pod warunkiem, że jest - z ekonomicznego punktu widzenia - finansowana (w całości lub w co najmniej 70%) ze środków publicznych.
Należy jednakże pamiętać, że świadczenie przez bezpośrednio otrzymującego dofinansowanie ze środków publicznych usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (na rzecz uczestników szkolenia lub/i ich pracodawców) nie oznacza, że świadczone przez podwykonawców (dalszych podwykonawców) poszczególne czynności stanowią w konkretnym przypadku usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (mimo tego, że wszystkie te czynności, wykonywane łącznie, składają się na taką usługę).
Kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, iż kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia. Definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, zawarta w ww. rozporządzeniu, kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy.
Przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jego ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową lub wykonywać określony zawód.
Usługi szkoleniowe będą więc stanowiły usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania w myśl powyższych przepisów, gdy w zamierzeniu mają prowadzić do podwyższenia kwalifikacji zawodowych i poziomu wiedzy osób biorących udział w szkoleniach oraz mają na celu ich szeroko pojęty rozwój zawodowy. O świadczeniu usług w zakresie kształcenia możemy mówić wyłącznie wtedy jeśli wykonawca (świadczeniodawca) faktycznie świadczy usługę szkoleniową, czyli m.in. organizuje szkolenia, odpowiada za przeprowadzenie szkoleń, nadzoruje przebieg szkolenia. Organizacja szkolenia polega m.in. na opracowaniu całego projektu szkolenia, jego budżetu, na doborze lokalizacji (miejsca przeprowadzenia szkolenia), na doborze trenerów (osób prowadzących szkolenia), przygotowaniu agendy spotkania, opracowaniu sytemu rejestracji uczestników, zapewnieniu uczestnikom materiałów związanych z konkretnym szkoleniem.
Pośrednictwo pracy w odróżnieniu od kształcenia ma za zadanie wspieranie bezrobotnych i poszukujących pracy w znalezieniu zatrudnienia, a także pomoc pracodawcom w pozyskiwaniu odpowiednich kandydatów.
Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, poradnictwo to „zorganizowana forma udzielania porad w jakimś zakresie”.
A zatem, mając powyższe na uwadze, pojęcia usług kształcenia zawodowego i pośrednictwa są pojęciami różniącymi się od siebie, a kierując się zasadą możliwie ścisłej wykładni przepisów prawa podatkowego dotyczących zwolnień od podatku, należy stwierdzić, iż tylko w przypadku usług kształcenia zawodowego (przekwalifikowania zawodowego) - przy założeniu spełnienia pozostałych przesłanek - możemy mówić o zwolnieniu od VAT.
Pani wątpliwości dotyczą kwestii, czy świadczone przez Panią jako podwykonawcę usługi pośrednictwa pracy finansowane w co najmniej 70% ze środków funduszy europejskich, będą zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT oraz § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że świadczone przez Panią jako podwykonawcę usługi pośrednictwa nie mają i nie będą miały charakteru kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, nie obejmują i nie będą obejmowały nauczania pozostającego w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem i nie mają na celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych.
Świadczone przez Panią usługi polegają na:
- łączeniu pracodawców poszukujących pracowników z osobami poszukującymi zatrudnienia,
- doradztwie w zakresie rynku pracy, gromadzeniu ofert i kandydatów,
- wspieraniu procesu rekrutacji,
- weryfikacji dokumentacji aplikacyjnej (CV, list motywacyjny),
- inicjacji kontaktu uczestników projektu z pracodawcami,
- symulacji rozmowy kwalifikacyjnej,
- omówieniu narzędzi oraz metod poszukiwania oraz pozyskiwania zatrudnienia,
- analizie ofert pracy instytucji rynku pracy oraz portali internetowych: (...), i.in.,
- omówieniu formy zatrudnienia (elastyczność, rodzaje umów, wymiar czasu pracy),
- analizie barier w poszukiwaniu pracy.
Celem tych usług jest umożliwienie zatrudnienia, a nie prowadzenie nauczania, szkolenia ani przekazywanie wiedzy o charakterze zawodowym. Uczestnicy nie wykorzystają i nie będą mogli wykorzystać nabytej wiedzy w ramach wykonywanego zawodu, pracy. Usługi nie pozostają i nie będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników. Świadczone przez Panią usługi pośrednictwa pracy w ramach projektów unijnych nie są i nie będą usługą podstawową.
W tym miejscu należy odwołać się do powołanego wyżej wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie C-434/05 Horizon College, w którym Trybunał wskazał warunki, jakie muszą zostać spełnione, aby można było skorzystać ze zwolnienia w odniesieniu do świadczenia usługi (ale też i dostawy towarów) ściśle związanej z usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Po pierwsze, zarówno główna działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle związane z tą działalnością muszą być wykonywane przez jeden z podmiotów, o których mowa w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE. Po drugie, świadczenie usług lub dostawa towarów ściśle związanych z czynnościami głównymi mogą korzystać ze zwolnienia tylko wtedy, jeżeli są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu. Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeżeli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej podatkiem VAT. W sprawie Horizon College Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozstrzygnął, że „Świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i) szóstej dyrektywy tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (...). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego (...)” - pkt 28 i 29.
Zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy i § 3 ust 1 pkt 14 rozporządzenia, względem usługi ściśle związanej z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ma zatem zastosowanie pod warunkiem, że:
- usługa ta jest wykonywana przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,
- usługa ta jest niezbędna do wykonania usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,
- usługa ta prowadzona jest w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub usługa ta - z ekonomicznego punktu widzenia - jest finansowana w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych,
- celem wykonania usługi nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Przy czym wyżej wymienione warunki muszą być spełnione łącznie aby dana usługa mogła być potraktowana jako usługa ściśle związana z usługą szkoleniową i mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie wskazanych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego pod red. prof. dr. Mieczysława Szymczaka, PWN, Warszawa 1984, termin „kształcić” oznacza: przekazywać komuś pewien zasób wiedzy, umiejętności, wiadomości w jakiejś dziedzinie; uczyć kogoś, posyłać do szkół na naukę; rozwijać coś, doskonalić, urabiać.
Jak sama Pani wskazała, celem świadczonych przez Panią usług jest umożliwienie zatrudnienia, a nie prowadzenie nauczania, szkolenia ani przekazywanie wiedzy o charakterze zawodowym. Uczestnicy nie wykorzystają i nie będą mogli wykorzystać nabytej wiedzy w ramach wykonywanego zawodu, pracy. Usługi nie pozostają i nie będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników
Należy w tym miejscu wskazać, że definicje słownikowe pojęcia kształcenia/przekwalifikowania zawodowego nie dają podstaw pozwalających objąć tymi pojęciami pośrednictwa pracy. Niewątpliwie pomoc w łączeniu pracodawców poszukujących pracowników z osobami poszukującymi zatrudnienia, doradztwie w zakresie rynku pracy, gromadzeniu ofert i kandydatów, wspieraniu procesu rekrutacji, weryfikacji dokumentacji aplikacyjnej (CV, list motywacyjny), inicjacji kontaktu uczestników projektu z pracodawcami, symulacji rozmowy kwalifikacyjnej, omówieniu narzędzi oraz metod poszukiwania oraz pozyskiwania zatrudnienia, analizie ofert pracy instytucji rynku pracy oraz portali internetowych, omówieniu formy zatrudnienia (elastyczność, rodzaje umów, wymiar czasu pracy) oraz w analizie barier w poszukiwaniu pracy, może dla uczestników projektu być czynnikiem kształceniowym. Nie jest to jednak wystarczające, aby pojęciem „kształcenie”, w kontekście analizowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz dyrektywy, objąć również usługi pośrednictwa pracy. W przypadku usługi polegającej na pośrednictwie pracy, czynności tej nie można uznać za „kształcenie”, jeżeli pośrednictwo pracy nie jest poprzedzone nauczaniem przez ten sam podmiot.
W przedmiotowej sprawie pośrednictwo pracy jest faktycznie pomocne w powrocie na rynek pracy po zakończeniu procesu kształcenia przeprowadzonego przez inny podmiot, jednak nauczaniem w ścisłym tego słowa znaczeniu nie jest i tym samym nie jest usługą „kształcenia”.
Świadczone przez Panią jako podwykonawcę usługi pośrednictwa pracy należy uznać za usługi mające charakter samoistny, odrębny i nie mogą być uznane za usługi ściśle związane z usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, z uwagi na to, że nie jest Pani podmiotem świadczącym w ramach innych stosunków prawnych usługi korzystające ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lub pkt 29 ustawy.
Z tych też względów świadczonych przez Panią jako podwykonawcę usług pośrednictwa pracy, nie można uznać za korzystające ze zwolnienia od podatku VAT, jako usługi ściśle związane z usługą kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, na podstawie art. 43 ust. 17a ustawy - gdyż zgodnie z tym przepisem, muszą być one przeprowadzane przez podmiot świadczący usługę podstawową, co w niniejszej sprawie nie będzie miało miejsca. Przepis ten wprost stanowi, że zwolnienia, o których mowa m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, mają zastosowanie do świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Z powyższego wynika zatem jednoznacznie, że ze zwolnienia od podatku korzystają wyłącznie takie usługi ściśle związane z usługami podstawowymi zwolnionymi od podatku, które świadczone są przez ten sam podmiot, który świadczy usługę podstawową zwolnioną od podatku.
Wobec powyższego, świadczone przez Panią jako podwykonawcę usługi pośrednictwa pracy finansowane w co najmniej 70% ze środków funduszy europejskich nie korzystają/nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy w związku z art. 43 ust. 17a ustawy oraz na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
Tym samym Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
