Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.566.2025.3.BM
Przychody z analityczno-doradczych usług sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 74.90.20.0 oraz związane z projektami koordynacyjnymi, lecz nie doradczymi, mogą być opodatkowane zryczałtowaną stawką 8,5%.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan 6 i 29 listopada 2025 r. (daty wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
1. Profil działalności.
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą X. Dominującym PKD jest 62.90.Z – pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych. Dodatkowe kody PKD obejmują m.in. 62.20.B (pozostałe doradztwo w zakresie informatyki), 63.10.D (usługi infrastruktury/hosting), 73.30.B (PR i komunikacja), 74.14.Z (specjalistyczne projektowanie) oraz działalność wydawniczą w zakresie oprogramowania i gier.
2. Charakter i przebieg usług.
Świadczone usługi mają charakter analityczno-doradczy, polegają na:
— sporządzaniu analiz procesów biznesowych i systemowych,
— opracowywaniu dokumentacji wymagań, map procesów i raportów,
— przygotowywaniu rekomendacji operacyjnych dla zespołów projektowych,
— mapowaniu danych i analizie ryzyk.
Na podstawie analiz klienci podejmują decyzje dotyczące procesów, priorytetyzacji zadań i sposobu realizacji projektów. Wnioskodawca nie świadczy usług programistycznych ani wdrożeniowych. Czynności techniczne, jak zapytania (...) czy zarządzanie backlogiem w narzędziach ticketowych, są incydentalne i pomocnicze wobec usług zasadniczych.
3. Model rozliczeń i dokumentowanie.
Rozliczenia odbywają się w cyklu miesięcznym, na podstawie liczby godzin × stawka godzinowa.
Faktury wystawiane są z opisem „Usługi analityczne – zgodnie z Umową o współpracy B2B”.
Przykładowe faktury:
(...)
Wnioskodawca zawarł umowy ramowe (np. z (...)), które określają zakres jako analizy wymagań, projektowanie rozwiązań IT w obszarze ryzyka kredytowego, mapowanie danych i współpracę z interesariuszami. Zakres ten ma charakter analityczno-dokumentacyjny i nie obejmuje tworzenia oprogramowania.
4. Klasyfikacja na potrzeby ryczałtu.
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Elementy związane z koordynacją zadań projektowych mogą być subsydiarnie klasyfikowane do PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Wnioskodawca nie świadczy usług:
— doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),
— tworzenia oprogramowania (PKWiU ex 62.01),
— doradztwa strategicznego w zakresie zarządzania (PKWiU ex dział 70).
5. Cel wniosku.
Celem jest potwierdzenie, że przychody z usług analityczno-doradczych podlegają ryczałtowi według stawki 8,5%.
Uzupełnienie wniosku
1. Zakres czynności i ich charakterystyka.
a) Świadczone przez Wnioskodawcę usługi obejmują:
• analizę procesów biznesowych i systemowych,
• opracowywanie dokumentacji wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych,
• przygotowywanie rekomendacji operacyjnych i analitycznych,
• prowadzenie lub wspieranie spotkań analitycznych i warsztatów,
• wsparcie w zarządzaniu backlogiem i komunikacji między zespołami projektowymi.
b) W ramach tych czynności Wnioskodawca realizuje m.in. analizę potrzeb użytkowników, weryfikację danych i logiki procesów, przygotowanie opisu wymagań oraz wsparcie w ich doprecyzowaniu.
Nie wykonuje żadnych działań związanych z kodowaniem, konfiguracją czy wdrażaniem oprogramowania.
c) Zakres czynności Wnioskodawcy obejmuje etap analityczny – od zebrania wymagań do ich opracowania w dokumentacji projektowej.
Wnioskodawca nie uczestniczy w tworzeniu kodu ani w utrzymaniu systemów.
d) Efektem prac są dokumenty, analizy i rekomendacje wykorzystywane przez zespoły IT i biznesowe klienta w dalszych etapach projektowych.
Nie tworzą one oprogramowania ani nie są jego częścią – stanowią jedynie materiał pomocniczy do podejmowania decyzji projektowych.
2. Liczba kontrahentów i różnice w zakresie usług.
Wnioskodawca świadczy usługi dla więcej niż jednego kontrahenta.
Zakres czynności jest zbliżony w przypadku każdego z nich – obejmuje wsparcie analityczne w projektach IT, a różnice dotyczą jedynie kontekstu projektowego (np. inny system lub proces).
3. Postanowienia umów.
Postanowienia umów dotyczące zakresu usług mają zasadniczo podobny charakter. W każdej umowie przedmiotem jest świadczenie usług analitycznych lub konsultacyjnych w obszarze IT.
Nie występują w nich zapisy o programowaniu, utrzymaniu systemów ani doradztwie strategicznym.
4. Relacja czynności do procesu tworzenia oprogramowania.
a) Usługi nie są świadczone na etapie tworzenia oprogramowania.
b) Mają pośredni wpływ na proces projektowy, w zakresie przygotowania dokumentacji i wymagań.
c) Nie usprawniają działania oprogramowania w sensie technicznym.
d) Nie dotyczą ochrony systemów komputerowych ani cyberbezpieczeństwa.
5. Wytyczne dla programistów.
Wnioskodawca nie przygotowuje wytycznych technicznych ani specyfikacji implementacyjnych dla programistów.
Opracowania Wnioskodawcy mają charakter opisowy i koncepcyjny – są dokumentacją wymagań biznesowych, nie technicznych.
6. Projektowanie rozwiązań IT.
Pojęcie „projektowanie rozwiązań IT” w działalności Wnioskodawcy oznacza opracowanie koncepcji funkcjonalnej systemu lub procesu, nie technicznej architektury ani kodu.
Efektem jest opis procesów, zależności i wymagań – bez algorytmów czy kodów źródłowych.
Zleceniodawca wykorzystuje te opracowania do planowania lub testowania funkcjonalności, nie do bezpośredniego tworzenia oprogramowania.
7. Definicje użytych pojęć („projekty”, „procesy”, „mapy procesów”).
• „Projekty” – to przedsięwzięcia organizacyjne klienta mające na celu usprawnienie lub automatyzację wybranych procesów biznesowych.
• „Procesy” – to sekwencje czynności wykonywanych w ramach działalności klienta (np. obsługa zgłoszeń, rozliczenia).
• „Mapy procesów” – graficzne odwzorowanie przebiegu tych czynności. Zespoły projektowe, z którymi współpracuje Wnioskodawca, opracowują założenia koncepcyjne i funkcjonalne systemów, a nie ich warstwę techniczną.
8. Sposób świadczenia usług.
Umowy przewidują świadczenie jednej kompleksowej usługi analitycznej, w ramach której Wnioskodawca wykonuje wymienione wyżej czynności.
Nie są to odrębne usługi, lecz powiązane elementy procesu analitycznego.
9. Wynagrodzenie i przyporządkowanie wartości.
Wnioskodawca nie przypisuje odrębnego wynagrodzenia do poszczególnych czynności. Rozliczenie odbywa się na podstawie liczby godzin pracy w miesiącu, zgodnie ze stawką godzinową ustaloną w umowie.
10. Zakres umowy i sposób kalkulacji wynagrodzenia.
Z umów wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi analityczne.
Wynagrodzenie jest rozliczane miesięcznie, na podstawie liczby przepracowanych godzin (stawka x godziny). Nie zależy od rodzaju wykonywanych czynności ani rezultatów projektu.
11. Rodzaj nabywanej usługi.
Kontrahenci nabywają jedną usługę – usługę analityczną. Jej celem jest dostarczenie analiz, dokumentacji i rekomendacji wspierających prowadzone projekty IT.
12. Branża kontrahentów.
Kontrahenci Wnioskodawcy (m.in. (...)) działają w branży IT i usług outsourcingowych dla (...).
13. Ewidencja przychodów.
Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podsumowanie.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegają na opracowywaniu analiz i dokumentacji projektowej. Nie są to usługi doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU 62.02) ani zarządzania (PKWiU 70). Zakres odpowiada klasyfikacji PKWiU 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, dla których właściwa jest stawka 8,5% ryczałtu.
Pytanie
1. Czy przychody z usług analityczno-doradczych (analizy, dokumentacja, rekomendacje), sklasyfikowane jako PKWiU 74.90.20.0, podlegają ryczałtowi według stawki 8,5%?
2. Czy czynności koordynacyjne (backlog, wsparcie projektowe), kwalifikowane do PKWiU 70.22.20.0, również mogą korzystać ze stawki 8,5%?
3. Czy incydentalne czynności techniczne ((...), obsługa backlogu) nie wpływają na stawkę ryczałtu właściwą dla usług zasadniczych (8,5%)?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z opisanych usług powinny podlegać ryczałtowi w wysokości 8,5% (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).
Świadczone usługi mają charakter analityczno-doradczy i obejmują przygotowywanie analiz biznesowych i systemowych, dokumentacji wymagań oraz rekomendacji dla zespołów projektowych. Czynności pomocnicze (np. (...), zarządzanie backlogiem) nie stanowią odrębnych świadczeń i nie determinują klasyfikacji usług.
Usługi te mieszczą się w PKWiU 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” (ewentualnie częściowo w 70.22.20.0 – usługi zarządzania inne niż doradcze), które podlegają opodatkowaniu ryczałtem według stawki 8,5%.
Nie są to usługi ex 62.02 (doradztwo w zakresie oprogramowania – 12%) ani ex dział 70 (doradztwo związane z zarządzaniem – 15%). W konsekwencji nie ma podstaw do stosowania wyższych stawek ryczałtu.
Stanowisko to potwierdzają interpretacje indywidualne, m.in. 113-KDIPT2-1.4011.171.2025.2.HJ z dnia 29 kwietnia 2025 r., w której Dyrektor KIS wskazał, że podobne usługi analityczne i wsparcia projektowego mieszczą się w katalogu usług objętych stawką 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie natomiast z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m, art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
– 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
– 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)
– 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Co do zasady, przychody z działalności usługowej są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju usług do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których stosowane są odmienne stawki.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że świadczy usługi analityczno-doradcze, polegające na sporządzaniu analiz procesów biznesowych i systemowych, opracowywaniu dokumentacji wymagań, map procesów i raportów, przygotowywaniu rekomendacji operacyjnych dla zespołów projektowych oraz mapowaniu danych i analizie ryzyk. Wskazał Pan, że świadczone usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” (zakres usług odpowiada tej klasyfikacji), przy czym zaznaczył , że elementy związane z koordynacją zadań projektowych mogą być subsydiarnie klasyfikowane do grupowania PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania, gdzie indziej niesklasyfikowane”; nie są to usługi doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU 62.02) ani zarządzania (PKWiU 70). Umowy przewidują świadczenie jednej kompleksowej usługi analitycznej, w ramach której wykonuje Pan wymienione wyżej czynności.Kontrahenci nabywają jedną usługę – usługę analityczną. Jej celem jest dostarczenie analiz, dokumentacji i rekomendacji wspierających prowadzone projekty IT.
Wątpliwości objęte pytaniami 1-3 dotyczą oceny, czy prawidłowo stosuje Pan stawkę ryczałtu 8,5 % dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia opisanych usług analityczno-doradczych (analizy, dokumentacja, rekomendacje) sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 74.90.20.0, w skład których wchodzą czynności koordynacyjne (backlog, wsparcie projektowe), objęte grupowaniem PKWiU 70.22.20.0 oraz pomocniczo incydentalnie – czynności techniczne ((...), obsługa backlogu).
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że w przypadku uzyskania przychodów z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stawka ta ma zastosowanie także dla usług objętych grupowaniem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, jeśli nie stanowią one usług doradztwa związanych z zarządzaniem.
Zatem, niezależnie od tego czy mamy do czynienia z jedną kompleksową usługą objętą zakresem grupowania PKWiU 74.90.20.0 obejmującą różne czynności pomocnicze, czy oddzielną usługą objętą zakresem grupowaniaPKWiU 70.22.20.0 (pod warunkiem, że usługi nie obejmujądoradztwa związanego z zarządzaniem), stawka ryczałtu wynosi 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zaznaczyć jednak należy, że ww. stawka ryczałtu ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz jeżeli faktycznie nie uzyskał/nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji. Przyporządkowanie do wskazanej klasyfikacji zostało podane jako element stanu faktycznego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnosząc się do powołanej interpretacji wskazać należy, że interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej
