Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.522.2025.2.MK
Jednostka samorządu terytorialnego, realizując zadania własne w ramach działania nieopodatkowanego podatkiem VAT, nie jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, jeżeli nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją działania „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 7 listopada 2024 r. (wpływ 13 listopada 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto (…) (dalej: Miasto) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).
Z dniem 1 stycznia 2017 r. Miasto podjęło scentralizowane rozliczanie podatku VAT wraz z jednostkami organizacyjnymi Miasta (…) i zakładem budżetowym. Z dniem 31 maja 2023 r. nastąpiła likwidacja samorządowego zakładu budżetowego. Zlikwidowany samorządowy zakład budżetowy został przejęty przez istniejącą jednostkę budżetową pod nazwą Miejski Ośrodek (…) w (…), która przejęła zadania realizowane przez zlikwidowany zakład.
Jako jednostka samorządu terytorialnego (dalej: JST) posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. 2025 r. 1153 ze zm.) i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2024 r. poz. 1530 ze zm.). Miasto wykonuje przede wszystkim tzw. zadania własne i na mocy art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym. Zadania publiczne wykonywane przez gminę można podzielić na zadania własne oraz zadania zlecone.
Zadaniem własnym gminy jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców, a w szczególności zadania własne obejmują sprawy: tj. współpraca i działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 7 ust. 1 pkt 19 USG). Zadania zlecone to te, które państwo lub inne jednostki samorządu terytorialnego przekazały gminie w drodze ustawy lub na podstawie porozumienia. A także inne zadania własne nałożone na jednostkę odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostało powołane. Zdecydowana większość tych zadań jest wykonywana przez Miasto w ramach reżimu publicznoprawnego, niektóre czynności Miasto wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, traktując je jako podlegające przepisom ustawy o VAT.
Miasto (…) przystąpiło do (…) Programu Rozwoju Miast dofinansowanego z (…) Pomocy Finansowej dla wybranych Państw Członkowskich Unii Europejskiej w celu zmniejszenia różnic społeczno-gospodarczych w obrębie Unii Europejskiej dla miast ubiegających się o wsparcie w ramach (…) Programu Rozwoju Miast. Główne działania w projekcie: (…).
Ubiegając się o dofinansowanie na powyższe zadania Miasto wykazało podatek VAT naliczony od wydatków na przedmiotową Inwestycję jako wydatek kwalifikowalny w ramach tych zadań.
Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków pochodzących z ww. Programu. Dofinansowanie będzie stanowiło 100% kwoty poniesionych kosztów kwalifikowalnych.
Ad 4) Działanie (...) obejmuje budowę Centrum (…) w (…) (dalej: C lub Centrum), które jest celem szczegółowym: „(…)” a obszarem tematycznym: „(…)” tytuł projektu: „(…)” powyższego Programu Współpracy (…).
Budowa Centrum w (…) będzie miała pozytywny wpływ na włączenia społeczne, tworząc przestrzeń integracji i edukacji dostępną dla wszystkich mieszkańców, w tym osób z niepełnosprawnościami. W projekcie przewidziano montaż OZE - fotowoltaika.
Centrum jest projektem, w którym młodzież będzie kluczową grupą odbiorców oraz rodzice z dziećmi, osoby niepełnosprawne oraz społeczność lokalna. Młodzież w Centrum będzie mogła rozwijać swoje pasje, zdobywać nowe umiejętności i uczestniczyć w działaniach integracyjnych. Centrum udostępni przestrzeń do organizacji warsztatów, szkoleń, aktywności twórczych i wydarzeń kulturalnych wspierając ich rozwój społeczny i zawodowy. Centrum stanie się miejscem integracji społecznej gdzie młodzież w tym uczniowie i studenci, seniorzy oraz (...) będą mogli aktywnie współtworzyć ofertę Centrum oraz nie tylko uczestniczyć ale także wpływać na kształt inicjatyw realizowanych w mieście oraz będzie odpowiedzią na potrzeby mieszkańców miasta związane z edukacją, rekreacją i integracją społeczną.
Realizacja budowy Centrum obejmuje kompleksowy proces podzielony na kilka etapów: (...).
Oferta Centrum będzie wspierać rozwój społeczny, zawodowy i kulturalny młodzieży przy tym integrując lokalną społeczność, promując ekologię, współpracę międzypokoleniową oraz aktywność obywatelską poprzez działania edukacyjne, społeczne i kulturalne.
Obiekt Centrum przez Miasto (…) zostanie przekazany w zarządzanie wyodrębnionej miejskiej jednostce organizacyjnej.
Młodzież oraz organizacje realizujące działania niekomercyjne na rzecz lokalnej społeczności a także organizacje pozarządowe w celu realizacji inicjatyw zgodnych z misją Centrum będą mieli bezpłatny dostęp. Eksploatacja budynku oraz zarządzanie działalnością programową Centrum będą finansowane z budżetu miasta, przy wsparciu środków pozyskiwanych z wynajmu przestrzeni oraz organizacji płatnych wydarzeń.
W okresie trwałości projektu nie będzie prowadzona działalność komercyjna i Miasto nie może pozyskiwać dochodów z działalności Centrum.
Miasto (…) jest realizatorem projektu budowy Centrum, nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu prawa unijnego. Projekt nie zakłada prowadzenia działalności gospodarczej ani oferowania towarów czy usług w sposób konkurencyjny. Centrum (…) ma charakter społeczny i edukacyjny, a jego głównym celem jest wspieranie rozwoju młodzieży oraz integracji lokalnej społeczności, a nie generowanie zysków.
Budowa Centrum w (…) nie wpływa i nie może mieć wpływu na zakłócenie konkurencji, nie związane jest z prowadzeniem działalności gospodarczej a ma na celu realizację zadań publicznych o charakterze społecznym, edukacyjnym i integracyjnym, które są zadaniami własnymi gminy.
Działalność w ramach Centrum ukierunkowana będzie wyłącznie na realizację celów publicznych, takich jak edukacja, integracja społeczna i rozwój.
Centrum będzie spełniało warunki pkt 207 zawiadomienia KE w przypadkach infrastruktury podwójnego wykorzystania, jeżeli jest ona prawie wykorzystywana do celów działalności niegospodarczej. Podwójne wykorzystanie infrastruktury nie będzie przekraczało 20% całkowitej rocznej wydajności infrastruktury. Roczna wydajność infrastruktury odnosić się będzie do zasobów jakim jest czas. Prognozowane korzystanie z infrastruktury w okresie rocznym przyjęto średnio 252 dni pracy Centrum po 8 godzin dziennie co stanowi 2026 godzin, z tego wykorzystanie infrastruktury na cele komercyjne nie będzie przekraczało 20%, tj. 400 godzin rocznie i będzie refundacją kosztów eksploatacji powstałego budynku Centrum.
Na dzień dzisiejszy przyjęto jedyną możliwość wykorzystania powstałej infrastruktury przede wszystkim do zaspokajania potrzeb młodzieży.
Wydatki związane z realizacją Projektu będą dokumentowane wystawianymi przez dostawców i wykonawców fakturami VAT, na których Miasto będzie oznaczone jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.
Dotychczas Miasto nie poniosło jeszcze żadnych wydatków w przedmiotowym zakresie.
Efekty Projektu będą przez Miasto wykorzystywane tylko i wyłącznie do czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług. Powstała w ramach działania przestrzeń będzie ogólnodostępna i udostępniona dla wszystkich zainteresowanych nieodpłatnie.
Uzyskana przez Miasto interpretacja będzie przedłożona w uzupełnieniu do wniosku o dofinansowanie w ramach (…) Programu Rozwoju Miast.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.
Wobec powyższego, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia VAT, należy każdorazowo przeanalizować:
A.czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT zostały nabyte przez podatnika tego podatku,
B.czy, a jeśli tak - to w jakim zakresie - pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych VAT, jak również,
C.czy w danej sytuacji nie są spełnione przesłanki negatywne wskazane w art. 88 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do ust. 2 przywołanego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powyższych przepisów wynika, iż jeżeli jednostka samorządu terytorialnego realizuje swoje zadania przy wykorzystaniu narzędzi i uprawnień nadanych im w drodze aktów prawnych, nie będzie ona podatnikiem VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
1.Jakiej miejskiej jednostce organizacyjnej przekażą Państwo obiekt Centrum (…)? Czy jednostka ta jest jednostką budżetową czy zakładem budżetowym?
Centrum (…) wejdzie w struktury jednostki budżetowej jaką jest Miasto (…), kierownictwem zajmie się Wydział Urzędu Miasta (…).
2.Czy dokonali Państwo centralizacji rozliczeń z miejską jednostką organizacyjną?
Z dniem 1 stycznia 2017 r. Miasto (…) podjęło scentralizowane rozliczanie podatku VAT wraz z jednostkami organizacyjnymi Miasta (…).
3.Czy miejska jednostka organizacyjna, której przekażą Państwo ww. obiekt jest samorządową instytucją kultury?
Centrum (…) wejdzie w struktury jednostki budżetowej jaką jest Miasto (…), kierownictwem zajmie się Wydział Urzędu Miasta (…), tak więc nie będzie to miejska instytucja kultury.
4.Czy miejska jednostka organizacyjna będzie wynajmowała obiekt Centrum (…)?
Nie będzie najmu obiektu, jedynie nieodpłatne udostępnianie, udział młodzieży w zajęciach organizowanych przez Centrum również będzie nieodpłatny.
5.Jakie czynności będą realizowane w obiekcie Centrum (…):
a)opodatkowane podatkiem od towarów i usług (proszę wskazać jakie),
b)zwolnione od podatku od towarów i usług (proszę wskazać jakie),
c)niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (proszę wskazać jakie)?
a)Czynności opodatkowane podatkiem VAT to m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju - Centrum nie będzie świadczyło takich usług i dostaw;
b)Centrum nie będzie świadczyło takich usług i dostaw;
c)Centrum będzie świadczyło usługi niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, m.in. nieodpłatne udostępnianie obiektu, organizacja nieodpłatnych zajęć dla młodzieży, organizacja bezpłatnych wydarzeń kulturalnych (np. koncerty, itp.), realizacja bezpłatnych programów edukacyjnych, warsztatów, szkoleń.
6.Czy w związku z realizacją ww. działania, będą Państwo w stanie dokonać odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu i / lub zwolnionymi od podatku VAT?
Centrum będzie świadczyło usługi niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, m.in. nieodpłatne udostępnianie obiektu, organizacja nieodpłatnych zajęć dla młodzieży, organizacja bezpłatnych wydarzeń kulturalnych (np. koncerty, itp.), realizacja bezpłatnych programów edukacyjnych, warsztatów, szkoleń, dlatego też Miasto (…) nie ma możliwości ww. działania przyporządkowania podatku naliczonego z związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT czy też zwolnionymi od podatku VAT.
Pytanie
Czy Miastu (…) przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego VAT z tytułu wydatków ponoszonych w ramach realizacji działania „(…)” w ramach (…) Programu Rozwoju Miast?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT: nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast art. 88 ust. 4 ustawy o VAT mówi: obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wyklucza się zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT: nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W świetle powołanych przepisów jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku VAT mogą występować jako podatnicy podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych lub jako podmioty niebędące podatnikami tego podatku, gdy realizują zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami.
Zdaniem Miasta (…) realizacja przedmiotowego działania należy do zadań własnych, nałożonych na jednostki samorządu terytorialnego przez stosowne przepisy i w związku z jej realizacją Miasto nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT.
Miasto (…) stoi na stanowisku, iż warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ efekty przedmiotowej inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Tym samym, Miasto nie ma - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego zadania, ani prawa do jego zwrotu - zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli będzie wykorzystywał do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy:
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy przysługuje Państwu prawo do zwrotu podatku naliczonego VAT z tytułu wydatków ponoszonych w ramach realizacji działania.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W związku z realizacją Projektu warunki uprawniające do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ nabywane w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Z okoliczności sprawy wynika, że realizują Państwo działanie obejmujące budowę Centrum (…). Budowa Centrum (…) będzie miało pozytywny wpływ na włączenia społeczne, tworząc przestrzeń integracji i edukacji dostępną dla wszystkich mieszkańców, w tym osób z niepełnosprawnościami. Zarządzaniem Centrum (…) zajmie się Wydział Urzędu Miasta (…). Centrum będzie świadczyło usługi niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, m.in. nieodpłatne udostępnianie obiektu, organizacja nieodpłatnych zajęć dla młodzieży, organizacja bezpłatnych wydarzeń kulturalnych (np. koncerty, itp.), realizacja bezpłatnych programów edukacyjnych, warsztatów, szkoleń. Nie będzie najmu obiektu.
W projekcie przewidziano wykonanie instalacji fotowoltaicznej tzw. makroinstalacji (instalacja o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW). Instalacja będzie zwymiarowana na potrzeby energetyczne budynku Centrum (…). Instalacja będzie wyposażona w magazyn energii, a wytworzona energia będzie zużywana na potrzeby własne budynku Centrum (…).
W konsekwencji nie będzie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.
Zatem nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Nie będzie Państwu przysługiwało również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydając interpretację jako element opisu sprawy przyjąłem, że Instalacja będzie wyposażona w magazyn energii, a wytworzona energia będzie zużywana na potrzeby własne budynku C oraz że C będzie świadczyło usługi niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
