Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.246.2025.2.ŁZ
Podatnik nie jest uprawniony do skorzystania z ulgi dla seniora, jeżeli w latach podatkowych, mimo zawieszenia, otrzymuje jednorazowe wypłaty świadczenia rentowego, co wyklucza zastosowanie zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 listopada 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani 19 sierpnia 2025 r. Uzupełniła go Pani pismem z 27 listopada 2025 r. - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W roku 2024 otrzymała Pani pismo z Urzędu Skarbowego (…), wzywające Panią do wyjaśnienia nieprawidłowości w Pani rozliczeniach podatkowych za rok 2022, 2023.
W związku z powyższym wezwaniem stawiła się Pani na spotkanie, mające na celu wyjaśnienie zauważonych przez US nieprawidłowości. Na spotkaniu otrzymała Pani informację, że zdaniem US, bezzasadnie w latach rozliczeniowych 2022, 2023 korzystała Pani z przysługującej Pani prawnie „ulgi dla seniora”. Zdaniem Pracownicy US w (…) nie przysługiwała Pani możliwość korzystania z ww. ulgi, gdyż jej zdaniem, regularnie pobiera Pani rentę z ZUS, co zaznacza i wyjaśnia Pani poniżej, nie jest zgodne z prawdą.
W celu wyjaśnienia Pani stanowiska w trakcie kolejnego spotkania w US oświadczyła Pani, że nie pobiera regularnego świadczenia w postaci renty rodzinnej. Po śmierci Pani męża (…) w sierpniu 2019 roku zwróciła się Pani do ZUS z prośbą o wyliczenie potencjalnej wysokości, przysługującej Pani prawnie, renty rodzinnej.
W związku z tym, że osiągane przez Panią dochody z tytułu stosunku pracy na umowę o pracę na czas nieokreślony przewyższały wskazane przez ZUS wskaźniki w kwocie osiąganego przychodu przekraczającej 130% - nie rozpoczęła Pani comiesięcznego pobierania renty rodzinnej.
W decyzji ZUS istnieje adnotacja o zawieszeniu renty rodzinnej. Jednocześnie poniżej widnieje informacja, że dopiero na ewentualny Pani wniosek o rozpoczęciu jej pobierania, świadczenie renty rodzinnej będzie Pani wypłacane. Informuje Pani, że takiego wniosku o rozpoczęcie pobierania renty nigdy nie wniosła.
W związku z tym podczas kolejnego spotkania w US przedstawiła Pani wszystkie stosowne dokumenty:
- pisma z ZUS, wyciągi bankowe, potwierdzające brak wpływu miesięcznych kwot w ramach renty rodzinnej, potwierdzające nieregularne wpłaty ze strony ZUS (po pomniejszeniu o dobrowolne wpłaty na FUS),
- pismo o decyzji wyliczenia renty rodzinnej z jednoczesnym wyraźnym zaznaczeniem zawieszenia wypłacania tej renty.
W trakcie tego spotkania przedstawiono Pani także ustną decyzję pracownika US zobowiązującą Panią do niezwłocznego uregulowania zaległości, z jednoczesną argumentacją, że w ten sposób uniknie Pani narastających wysokich odsetek. Została Pani, również ustnie, wezwana do złożenia zeznania podatkowego za rok 2024, bez uwzględnienia, przysługującej Pani zdaniem, „ulgi dla seniora”. Nadmienia Pani, że po spotkaniu, nie otrzymała Pani od US informacji na piśmie, że przysługująca Pani zdaniem, „ulga dla seniora” nie należy się Pani.
Korekty zeznań podatkowych za rok 2022, 2023 niezwłocznie złożyła Pani zgodnie z otrzymanym zaleceniem, a we właściwym terminie złożyła Pani zeznanie podatkowe za rok 2024 wg podanej przez pracownika US w (…) zasady niekorzystania, jej zdaniem, nieprzysługującej Pani ulgi.
Z punktu widzenia obywatela oczywiste jest, że wobec nakazu zwrotu wysokiego podatku i niebezpieczeństwa wzrostu wysokich odsetek, dobrowolnie dokonała Pani żądanych korekt i wpłaciła wskazane zaległości, by uniknąć narastających kosztów.
O konieczności zastosowania takiej kolejności działań utwierdziła Panią Pani urzędnik US w (…), która wyraźnie wyjaśniła, aby najpierw niezwłocznie złożyć korekty, następnie uiścić wskazane przez US kwoty, następnie rozliczyć rok podatkowy 2024 bez korzystania z ulgi podatkowej, a dopiero na końcu próbować szukać wyjaśnienia dla towarzyszących Pani wątpliwości, co do zasadności narzuconej konieczności rezygnacji z przysługującej Pani prawnie „ulgi dla seniora”. W Pani mniemaniu przysługuje Pani wspomniana ulga, ponieważ nie pobierała i nie pobiera Pani comiesięcznej renty rodzinnej.
Chciałaby Pani podkreślić, że w swoich zeznaniach podatkowych kierowała się Pani podstawą prawną - art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z tego artykułu wynika, że z ulgi dla seniora może korzystać osoba, która:
- ukończyła 60 rok życia (kobieta) - warunek przez Panią spełniony;
- jest nadal aktywna zawodowo - warunek przez Panią spełniony;
- nie otrzymuje, mimo nabycia uprawnienia emerytury lub renty rodzinnej z ZUS - warunek, Pani zdaniem oraz wg informacji uzyskanych w ZUS przeze Panią spełniany - nie pobiera Pani systematycznej comiesięcznej renty rodzinnej.
W roku 2021 ZUS skierował do Pani pismo z prośbą o wskazanie wysokości comiesięcznych zarobków z tytułu umowy o pracę. Informacje te, zdaniem ZUS, były potrzebne do wyliczenia należnej Pani różnicy wynikającej z podtrzymywania stosunku pracy, a nie systematycznego pobierania renty rodzinnej.
Po przekazaniu ww. informacji otrzymała Pani od ZUS (…) pismo z datą 29 grudnia 2021 r. informujące o należnej Pani wypłacie zwrotu świadczenia przez ZUS uwzględniającego:
- kwotę osiągniętego przychodu po wpłacie na FUS,
- kwotę o jaką świadczenie powinno być zmniejszone/zawieszone,
- kwotę o jaką świadczenie było zmniejszone/zawieszone,
- kwotę należnych pobranych świadczeń,
- kwotę nienależnie pobranych świadczeń.
W kolejnych latach otrzymywała Pani pisma o podobnej treści wysyłane z datami (kolejno):
- 29 grudnia 2021 r. i 31 grudnia 2021 r. - należna Pani kwota zwrotu 27.152,44 zł,
- 31 grudnia 2021 r. - należna Pani kwota zwrotu 5.621,90 zł,
- 25 maja 2022 r. - należna Pani kwota zwrotu 10.234,41 zł,
- 18 września 2023 r. i 29 września 2023 r. - należna Pani kwota zwrotu 28.285,78 zł,
- 3 października 2023 r. i 25 października 2023 r. - należna Pani kwota zwrotu 30.190,59 zł,
- 18 września 2024 r. - należna Pani kwota zwrotu 37.411,82 zł.
Pragnie Pani nadmienić, że w przypadku każdego z powyższych pism wyrażała Pani dobrowolną zgodę na potrącenie z należnej Pani kwoty opłaty na FUS. A sformułowanie w powyższych pismach z ZUS „przychód osiągnięty w poszczególnych miesiącach uzasadniał zawieszenie (...) świadczenia” dodatkowo utwierdzał Panią w przekonaniu o braku pobierania przez Panią regularnej renty rodzinnej.
Wg. informacji pozyskanych przez Panią w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych przyjmowanie ww. wyrównań/zwrotów nie wiązało się rozpoczęciem systematycznego pobierania renty rodzinnej.
Jednocześnie pragnie Pani nadmienić, że nie występowała Pani z wnioskiem do ZUS o wypłacanie jakichkolwiek wyrównań, a zostały Pani one przekazane w związku z przepisami prawnymi obowiązującymi ZUS.
Dodatkowo z informacji uzyskanych w ZUS w roku 2024 - ZUS podtrzymuje swoją decyzję o „niepobieraniu przez Panią renty rodzinnej”. We wszystkich latach, od momentu uzyskania pierwszego zwrotu ze strony ZUS otrzymywała Pani z tej instytucji PIT-11A, który uwzględniała w swoich corocznych zeznaniach podatkowych.
We wspomnianym artykule Ustawy o podatku dochodowym w warunkach korzystania z prawnie przysługującej Pani „ulgi dla seniorów” nie ma informacji o wykluczeniu z tej ulgi osoby, pobierającej nieregularne wpłaty ZUS podyktowane przepisami ZUS.
W swoim postępowaniu kierowała się Pani informacją z ZUS: „Zakład zawiesza wypłaty świadczenia renty rodzinnej z powodu osiągania (przez Panią) przychodu w kwocie przekraczającej 130% przeciętnego wynagrodzenia. Wznowienie wypłaty nastąpi na Pani wniosek.”
Wniosku o wznowienie wypłat nie złożyła Pani, więc renty rodzinnej Pani nie pobierała i nie pobiera.
Z powyższego wynika, że opis Pani sytuacji według przepisów obowiązujących w ZUS i US pozostają w sprzeczności.
Brak jednoznacznej spójności w stanowisku Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Urzędu Skarbowego nie powinien wiązać się z krzywdzącą dla obywatela, w tym przypadku Pani, decyzją i nakazie zwrotu podatku, ponieważ mimo niepobierania renty rodzinnej okazała się Pani osobą wykluczoną z prawa korzystania przy rozliczeniu podatkowym z „ulgi dla seniora”.
Urzędnicy ZUS podtrzymywali wobec Pani tę interpretację, że w świetle przepisów nie pobierała Pani comiesięcznej renty rodzinnej. Brak też jednoznacznego warunku w Ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, mówiącego o zakazie pobierania jakichkolwiek świadczeń z ZUS powoduje, że podatnik, taki jak Pani, został wprowadzany w błąd.
Interpretacja przepisów przez US w (…), sprzeczna z interpretacją przepisów przez ZUS, według której niemożliwym przez Panią jest korzystanie z „ulgi dla seniora”, wydaje się Pani zdecydowanie krzywdząca i znacząco uszczupla Pani dochody.
Zaistniała sytuacja zmusił Panią do sumarycznego zwrotu podatku za lata 2022, 2023, 2024 w kwocie 61.313,00 zł.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
60 lat ukończyła Pani w dniu 27 kwietnia 2019 roku.
W latach 2022, 2023, 2024 z tytułu uzyskania przychodów podlegała Pani ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, jest Pani zatrudniona na umowę o pracę na czas nieokreślony.
Wartość Pani przychodów ze stosunku pracy w każdym z wymienionych lat: 2022, 2023, 2024 przekroczyła kwotę 85.528 zł.
W okresie będącym przedmiotem wniosku:
a)Nie otrzymywała Pani emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników.
b)Nie otrzymywała Pani emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2025 r. poz. 305).
c)Nie otrzymywała Pani emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2025 r. poz. 1366).
d)Nie otrzymywała Pani emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1631, 1674), a przede wszystkim w Dziale IX, Rozdziale 3, art.130, pkt 1 tejże Ustawy, dodatkowo poświadczone w załączniku do wniosku „Decyzja o wyliczeniu potencjalnej renty rodzinnej” - zapis, że renta zostaje zawieszona, i opisywany przez Panią we wniosku ORD-IN fakt, że nigdy nie wniosła Pani wniosku o wznowienie wypłaty comiesięcznej renty rodzinnej.
e)Nie otrzymywała Pani świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a, tj. świadczeń pieniężnych otrzymywanych po zwolnieniu ze służby przez funkcjonariuszy służb mundurowych oraz żołnierzy, w związku ze zwolnieniem tych osób ze służby stałej na podstawie odrębnych ustaw, przez okres roku co miesiąc lub za okres roku jednorazowo albo co miesiąc przez okres trzech miesięcy.
f)Nie otrzymywała Pani uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 334 i 1907).
g)Nie otrzymywała Pani świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.
Otrzymywane informacje z ZUS o należnej wypłacie zwrotu świadczenia przez ZUS uwzględniającego: kwotę osiągniętego przychodu po wpłacie na FUS, kwotę o jaką świadczenie powinno być zmniejszone/zawieszone, kwotę o jaką świadczenie było zmniejszone/zawieszone, kwotę należnych pobranych świadczeń, kwotę nienależnie pobranych świadczeń otrzymała Pani drogą listowną w pismach z dni:
- 29 grudnia 2021 r. i 31 grudnia 2021 r. - należna Pani kwota zwrotu 27.152,44 zł,
- 31 grudnia 2021 r. - należna Pani kwota zwrotu 5.621,90 zł,
- 25 maja 2022 r. - należna Pani kwota zwrotu 10.234,41 zł,
- 18 września 2023 r. i 29 września 2023 r.- należna Pani kwota zwrotu 28.285,78 zł
- 3 października 2023 r. i 25 października 2023 r - należna Pani kwota zwrotu 30.190,59 zł
- 18 września 2024 r. - należna Pani kwota zwrotu 37.411,82 zł.
W odniesieniu do tych pism, zanotowała Pani jednorazowe wpłaty od ZUS na Pani konto w wysokości, w dniach:
- 25.599, 03 zł - 24 września 2024 r.,
- 12.155, 66 zł - 2 listopada 2023 r.,
- 13.330, 75 zł - 5 października 2023 r.,
- 10.234,41 zł - 1 czerwca 2022 r.,
- 719,16 zł - 10 stycznia 2022 r.
Pisma powołują się na następującą podstawę prawną:
- art. 103-105, art. 127, art. 138-140, art. 141 ust. 1-3 oraz art. 142-144 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z funduszu ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 291 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dn. 22 lipca 1992 roku w sprawie szczegółowych zasad zawieszania lub zmniejszania emerytury i renty (Dz.U. z 1992 r. nr 58, poz. 290 ze zm.)
- Ustawa z dnia 13 października 1998 roku o Systemie Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 423 ze zm.)
Pytanie
Czy jako pracujący w latach 2022, 2023, 2024 senior, nie pobierający comiesięcznej renty rodzinnej, ma Pani prawo do korzystania z ulgi dla pracujących seniorów i może złożyć Pani wniosek o zwrot nadpłaty podatku za wyżej wymienione lata?
Pani stanowisko w sprawie
Uważa Pani, że jako senior niepobierający emerytury, nadal pracujący w latach 2022, 2023, 2024, niepobierający miesięcznej renty rodzinnej, która została zawieszona, ma Pani prawo do korzystania z ulgi podatkowej dla pracujących seniorów, ponieważ spełnia Pani wszystkie wymogi art. 21 ust.1 pkt 154 Ustawy po podatku dochodowym od osób fizycznych, bo:
- Ukończyła Pani 60 rok życia, jest Pani nadal aktywna zawodowo, mimo nabycia uprawnienia do emerytury lub renty rodzinnej z ZUS,
- nie pobiera Pani żadnego z tych świadczeń.
Za Panią przemawia także sama definicja renty, która mówi, że jest to świadczenie regularne, przyznawane na stałe lub okresowo, wypłacane co miesiąc, o czym mówi Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2024 r. pkt 1, art. 130, rozdział 3, dział IX). Tym samym uważam, że ma Pani prawo korzystać z ulgi dla pracującego seniora i ma Pani podstawę do ubiegania się o stwierdzenie nadpłaty podatku za lata 2022, 2023, 2024 oraz zwrot nadpłaconego przez Panią podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:
a) emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
b) emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2024 r. poz. 242 i 1243),
c) emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2024 r. poz. 1121, 1243, 1562 i 1871),
d) emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1631 i 1674),
e) świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,
f) uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 334 i 1907),
g) świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.
W myśl natomiast art. 21 ust. 39 ww. ustawy:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 21 ust. 44 ww. ustawy:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Stosownie do art. 31a ust. 8 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik złoży płatnikowi, o którym mowa w art. 32, art. 34 lub art. 41 ust. 1, oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania zwolnień, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152-154, płatnik oblicza zaliczkę z uwzględnieniem tych zwolnień, przy czym w oświadczeniu dotyczącym spełnienia warunków do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152, podatnik wskazuje również rok rozpoczęcia i zakończenia stosowania zwolnienia przez płatnika.
W świetle natomiast art. 31a ust. 9 ww. ustawy:
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 8, jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia i zawiera klauzulę o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
W ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”. Ulga ta zapisana została w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów.
Analizowany przepis przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiągniętych przez te osoby ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia zawieranych w ramach działalności wykonywanej osobiście, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej według skali podatkowej, podatkiem liniowym lub ryczałtem ewidencjonowanym albo rozliczanych w ramach tzw. IP Box-a. Zwolnienie to jest limitowane - dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł.
Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że 60 lat ukończyła Pani w dniu 27 kwietnia 2019 roku.
Nie pobiera Pani regularnego świadczenia w postaci renty rodzinnej. Po śmierci Pani męża w sierpniu 2019 roku zwróciła się Pani do ZUS z prośbą o wyliczenie potencjalnej wysokości, przysługującej Pani prawnie, renty rodzinnej. W związku z tym, że osiągane przez Panią dochody z tytułu stosunku pracy na umowę o pracę na czas nieokreślony przewyższały wskazane przez ZUS wskaźniki w kwocie osiąganego przychodu przekraczającej 130% - nie rozpoczęła Pani comiesięcznego pobierania renty rodzinnej. W decyzji ZUS istnieje adnotacja o zawieszeniu renty rodzinnej. Jednocześnie poniżej widnieje informacja, że dopiero na ewentualny Pani wniosek o rozpoczęciu jej pobierania, świadczenie renty rodzinnej będzie Pani wypłacane. We wniosku poinformowała Pani, że takiego wniosku o rozpoczęcie pobierania renty nigdy nie wniosła.
W roku 2021 ZUS skierował do Pani pismo z prośbą o wskazanie wysokości comiesięcznych zarobków z tytułu umowy o pracę. Informacje te, zdaniem ZUS, były potrzebne do wyliczenia należnej Pani różnicy wynikającej z podtrzymywania stosunku pracy, a nie systematycznego pobierania renty rodzinnej.
Po przekazaniu ww. informacji otrzymała Pani od ZUS pismo z datą 29 grudnia 2021 r. informujące o należnej Pani wypłacie zwrotu świadczenia przez ZUS uwzględniającego:
- kwotę osiągniętego przychodu po wpłacie na FUS,
- kwotę o jaką świadczenie powinno być zmniejszone/zawieszone,
- kwotę o jaką świadczenie było zmniejszone/zawieszone,
- kwotę należnych pobranych świadczeń,
- kwotę nienależnie pobranych świadczeń.
W kolejnych latach otrzymywała Pani pisma o podobnej treści.
W odniesieniu do tych pism, zanotowała Pani jednorazowe wpłaty od ZUS na Pani konto.
W przypadku każdego z powyższych pism wyrażała Pani dobrowolną zgodę na potrącenie z należnej Pani kwoty opłaty na FUS.
We wszystkich latach, od momentu uzyskania pierwszego zwrotu ze strony ZUS otrzymywała Pani z tej instytucji PIT-11A, który uwzględniała w swoich corocznych zeznaniach podatkowych.
Wartość Pani przychodów ze stosunku pracy w każdym z wymienionych lat: 2022, 2023, 2024 przekroczyła kwotę 85.528 zł.
Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego należy uznać, że nie spełnia Pani wszystkich przesłanek zawartych w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie ma Pani możliwości skorzystania z ulgi dla pracujących seniorów przy obliczaniu podatku za lata 2022, 2023, 2024. Z przedstawionych informacji wynika bowiem, że w 2022 r. przysługiwało Pani prawo do renty rodzinnej po zmarłym mężu. Z uwagi na osiągane przez Panią dochody z tytułu stosunku pracy, które przewyższały wskaźniki w kwocie osiąganego przychodu przekraczającej 130% - nie rozpoczęła Pani comiesięcznego pobierania renty rodzinnej została ona zawieszona, ale jak wskazał Pani we wniosku po przekazaniu przez Panią informacji o wysokości Pani comiesięcznych zarobków z tytułu umowy o pracę otrzymała Pani od ZUS pisma informujące o należnej Pani wypłacie zwrotu świadczenia przez ZUS.
Zatem renta rodzinna była rozliczana rocznie i wypłacana Pani zbiorczo. I tak, zgodnie z decyzjami ZUS renta rodzinna: 24 września 2024 r., 2 listopada 2023 r., 5 października 2023 r, 1 czerwca 2022 r. i 10 stycznia 2022 r., została Pani w całości wypłacona.
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wymaga, aby renta rodzinna była świadczeniem wypłacanym w sposób comiesięczny i regularny. Niezależnie od tego, w sytuacji gdy renta rodzinna jest wypłacana jednorazowo, obejmując w sposób zbiorczy okres całego roku, po uwzględnieniu należnych pomniejszeń prawo do ulgi dla seniora nie przysługuje
W związku z powyższym w latach 2022, 2023, 2024 była Pani osobą, której przysługiwało prawo i która otrzymywała rentę rodzinną, o której mowa w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. W Pani sytuacji zaistniała więc jedna z przesłanek negatywnych wskazanych w lit. d art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy podatkowej, uniemożliwiająca skorzystanie z dobrodziejstwa omawianego zwolnienia przedmiotowego.
Podsumowując, w opisanej sytuacji (tj. uzyskiwania dochodów z pracy zarobkowej w latach 2022, 2023 i 2024) nie może Pani skorzystaćprzy obliczaniu podatku z tzw. ulgi dla pracujących seniorów uregulowanej w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani ubiegać się o zwrot podatku za te lata.
W konsekwencji Pani stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wskazuję, że nie jestem uprawniony do analizowania i oceny dokumentów załączonych do wniosku o interpretację lub jego uzupełnienia. Jestem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego przedstawionym we wniosku o interpretację. Zatem wszystkie informacje niezbędne do oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego powinny wynikać z tego opisu. Wyjaśnić również należy, że wydając interpretacje indywidualne nie odnoszę się do kwot i nie dokonuję wyliczeń.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
