Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.922.2025.1.JS
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji drogowej, uznania nieodpłatnego przekazania Inwestycji drogowej na rzecz Gminy za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Uzupełnili go Państwo pismem z 26 listopada 2025 r.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji drogowej, uznania nieodpłatnego przekazania Inwestycji drogowej na rzecz Gminy za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, uznania momentu ukończenia Inwestycji drogowej za czynność opodatkowaną podatkiem VAT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
1.A. Sp. z o.o. („Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest osobą prawną, podmiotem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca jest zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług („VAT”). Wnioskodawca prowadzi działalność na terytorium Polski, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
2.Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest produkcja papieru falistego i tektury falistej oraz opakowań z papieru i tektury (PKD 17.21.Z). Wnioskodawca skupia się na wydajnej produkcji opakowań przygotowywanych zgodnie z zapotrzebowaniem i projektem konkretnego klienta Spółki. Wnioskodawca należy do międzynarodowej grupy kapitałowej, będącej światowym liderem w produkcji opakowań i papieru.
3.W związku z gwałtownym rozwojem Spółki w ostatnich latach oraz wzrostem zapotrzebowania na oferowane przez nią produkty, Spółka rozważa przeprowadzenie inwestycji polegającej na rozbudowie zakładu produkcyjnego oraz budynku biurowego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, w tym infrastrukturą drogową („Inwestycja”).
4.Obecnie droga dojazdowa do zakładu produkcyjnego Spółki prowadzi przez tereny przeznaczone pod zabudowę jednorodzinną. Rozbudowa zakładu produkcyjnego i wynikające z niej zwiększenie produkcji, a tym samym częstotliwości dostaw do i ze Spółki surowców i wyrobów gotowych spowoduje znaczne natężenie ruchu drogowego samochodów ciężarowych, którego obsługa przez obecnie wykorzystywaną przez Spółkę infrastrukturę drogową nie będzie możliwa. W związku z powyższym ograniczeniem, uzyskując decyzję środowiskową dla rozważanej Inwestycji, Spółka została zobowiązana do wybudowania alternatywnej drogi dojazdowej do zakładu produkcyjnego Spółki (dalej: „Inwestycja drogowa”). Inwestycja drogowa stanowi niezbędny element Inwestycji, tj. bez niej rozbudowa zakładu produkcyjnego nie będzie możliwa, gdyż Spółka nie uzyskałaby stosownych zgód i pozwoleń na rozbudowę zakładu.
5.W ramach Inwestycji drogowej zostanie wybudowana alternatywna droga dojazdowa składająca się z:
1)odcinka drogi dojazdowej o długości około 750 m (dalej: „Droga A”),
2)odcinka drogi dojazdowej o długości około 350 m (dalej: „Droga B”),
3)ronda (dalej: „Rondo”)
6.Z perspektywy Spółki Droga A, Droga B oraz Rondo (dalej łącznie również: „Droga”) stanowią jedną Inwestycję drogową podejmowaną w celu przeprowadzenia Inwestycji niedrogowej w postaci rozbudowy zakładu produkcyjnego.
7.Droga A zostanie wytyczona na działkach należących obecnie do Skarbu Państwa. Wybudowana Droga A ma łączyć drogę powiatową z drogą gminną znajdującą się bezpośrednio przed zakładem produkcyjnym Wnioskodawcy. Inwestycja drogowa w zakresie Drogi A ma przebiegać przez grunt, który obecnie należy do Skarbu Państwa i zarządzany jest przez Państwowe Gospodarstwo Lasy Państwowe („Lasy Państwowe”).
8.Droga B zostanie wytyczona w obrębie obecnie istniejącej już drogi gminnej położonej równolegle do zakładu produkcyjnego Wnioskodawcy. Wybudowana Droga B ma łączyć Drogę A z wjazdem na teren zakładu produkcyjnego Spółki, przy czym Droga A oraz Droga B mają zostać połączone Rondem. Inwestycja drogowa w zakresie Drogi B ma przebiegać przez grunt należący do lokalnej Gminy (dalej: „Gmina”) w części w jakiej zastąpi obecnie funkcjonującą w tym miejscu drogę gminną oraz przez grunt, który obecnie należy do Skarbu Państwa i zarządzany jest przez Lasy Państwowe o ile oraz w części w jakiej będzie to wymagane dla poszerzenia istniejącej drogi gminnej w obrębie pasa drogowego oraz przygotowaniu towarzyszącej infrastruktury (np. chodników, oświetlenia, odpływów kanalizacyjnych).
9.Rondo zostanie wytyczone częściowo na gruncie należącym obecnie do Skarbu Państwa, a na którym ma powstać Droga A oraz częściowo w obrębie istniejącej już drogi gminnej, w ramach której powstanie Droga B, na gruncie należącym do Gminy. Dokładny zakres położenia Ronda będzie odzwierciedlony w zakresie opracowania objętego umową, który będzie stanowił załącznik do odpowiedniej umowy w sprawie budowy lub przebudowy drogi publicznej.
10.Wybudowana Inwestycja drogowa ma w całości (Droga A, Droga B oraz Rondo) łączyć zakład produkcyjny Spółki z drogą powiatową, co pozwoli na przekierowanie ruchu drogowego związanego z prowadzoną w zakładzie produkcją poza tereny o charakterze zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.
11.W związku z planowaną Inwestycją drogową, Spółka planuje zawrzeć dwie umowy z Gminą w sprawie budowy drogi publicznej gminnej na podstawie art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 645 z późn. zm.) (dalej: „Umowy”). Zgodnie z tym przepisem, budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia (w opisywanym zdarzeniu przyszłym - Spółka), a szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg określa umowa między zarządcą drogi (w opisywanym zdarzeniu przyszłym - Gmina), a inwestorem inwestycji niedrogowej (w opisywanym zdarzeniu przyszłym - Spółka). Umowy mają dotyczyć odpowiednio Drogi A w zakresie wybudowania 750 m drogi dojazdowej do zakładu łączącej drogę publiczną powiatową z drogą publiczną gminną oraz Ronda w zakresie przebudowy istniejącego skrzyżowania dróg publicznych gminnych, które będzie łączyło Drogę A i Drogę B wraz z innymi drogami publicznymi gminnymi („Umowa A”) oraz Drogi B w zakresie przebudowania i rozbudowania drogi publicznej gminnej 350 m drogi jako dopełnienia drogi dojazdowej do zakładu („Umowa B”).
12.Na mocy Umowy A, przeprowadzenie Inwestycji drogowej będzie polegać na:
-wykonaniu przez Spółkę odpowiedniej dokumentacji projektowo-budowlanej wraz z uzyskaniem wszystkich decyzji, pozwoleń, uzgodnień i opinii wymaganych przepisami prawa oraz koniecznością skutecznego zrealizowania Inwestycji drogowej,
-uzyskaniu przez Spółkę decyzji o zezwoleniu na realizację Inwestycji drogowej w zakresie Drogi A oraz Ronda,
-pokryciu przez Spółkę wszelkich uzasadnionych wydatków koniecznych do realizacji Inwestycji drogowej, odszkodowań oraz wszelkich innych standardowych kosztów związanych z planowaniem i wykonywaniem Inwestycji drogowej w zakresie Drogi A i Ronda,
-przebudowaniu istniejącego skrzyżowania dróg publicznych gminnych na Rondo łączące istniejące drogi publiczne gminne oraz Drogę A,
-wybudowaniu przez Spółkę drogi publicznej gminnej na gruntach zarządzanych przez Lasy Państwowe.
13.Na mocy Umowy A, Spółka zobowiąże się do wykonania następujących prac, w związku z którymi poniesione zostaną wydatki na Inwestycję drogową wyłącznie w zakresie Drogi A:
1)przygotowania w uzgodnieniu z Gminą koncepcji przebiegu Inwestycji drogowej oraz projektu budowlanego,
2)zaprojektowania oraz wykonania Inwestycji drogowej na określonym odcinku dochodzącym do drogi powiatowej wraz z połączeniem z istniejącymi ciągami komunikacyjnymi o określonych parametrach obejmujących:
-określoną klasę drogi,
-minimalną szerokość jezdni,
-kategorię ruchu,
-drogę dla pieszych o określonej szerokości,
-szerokość drogi w linii rozgraniczających (z uwzględnieniem rezerwy terenu na media lub ścieżkę rowerową),
-skrzyżowania skanalizowane z przejściami dla pieszych,
3)zaprojektowania we współpracy z Gminą podziału działek gruntu koniecznego dla realizacji Inwestycji drogowej i pokrycia uzasadnionych standardowych kosztów z tym związanych, w tym wynikających z konieczności prawidłowego uregulowania stanu własności gruntów znajdujących się w pasie Inwestycji drogowej – w szczególności, zgodnie z Umową należy przez to rozumieć dokonanie wszelkich czynności oraz poniesienie wszelkich kosztów celem nieodpłatnego przeniesienia na Gminę własności nieruchomości związanych z Inwestycją drogową celem zaliczenia Inwestycji drogowej do kategorii dróg publicznych gminnych (w tym, koszty wykupu, wywłaszczeń i odszkodowań za grunty, również na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację Inwestycji drogowej), przy czym uregulowanie stanu prawnego nieruchomości winno nastąpić przed przekazaniem Inwestycji drogowej na rzecz Gminy,
4)zaprojektowania i wykonania stałej organizacji ruchu wraz z zatwierdzeniem i zaopiniowaniem w Starostwie Powiatowym,
5)zaprojektowania i wykonania odwodnienia Inwestycji drogowej,
6)uzgodnienia z gestorami sieci w przypadku kolizji Inwestycji drogowej z sieciami ich przebudowy oraz wykonania ww. przebudowy na własny koszt,
7)zaprojektowania i wykonania kanału technologicznego,
8)wykonania robót budowlanych i uzyskania decyzji na użytkowanie Inwestycji drogowej.
(i)Na wykonanie powyższych zobowiązań Spółka będzie mieć około 30 miesięcy od podpisania Umowy A z Gminą, zgodnie z określonym w Umowie A harmonogramem czasowym. Dodatkowo, dla potrzeb odbioru końcowego, Umowa A będzie nakładać na Spółkę obowiązek trwałego wytyczenia punktów granicznych Inwestycji drogowej, przedstawienia i przekazania inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej obejmującej Inwestycję drogową oraz zapewnienia podczas odbioru na miejscu obsługi geodezyjnej własnym staraniem i na własny koszt.
14.Po wybudowaniu Drogi A i Ronda, Spółka przekaże nieodpłatnie na rzecz Gminy Inwestycję drogową, w części, w której Rondo nie będzie posadowione na gruncie należącym do Gminy. Nieodpłatne przekazanie Inwestycji drogowej w zakresie Drogi A oraz Ronda na rzecz Gminy odbędzie się na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.
15.Zgodnie z Umową A, przekazanie Inwestycji drogowej na rzecz Gminy wymaga:
-uprzedniego uregulowania stanu własności na rzecz Gminy gruntów znajdujących się w pasie drogowym Inwestycji drogowej,
-wprowadzenia docelowej organizacji ruchu zgodnie z projektem zatwierdzonym przez Starostwo Powiatowe,
-dokonania wymaganego zgłoszenia i przeprowadzenia przez organ zarządzający ruchem kontroli wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji projektu zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem.
16.Data podpisania przez strony Umowy A protokołu zdawczo-odbiorczego przedmiotu Umowy bez uwag będzie stanowić datę odbioru końcowego Inwestycji drogowej w zakresie Drogi A i Ronda. Zgodnie z Umową A, Spółka zobowiązana będzie zgłosić Gminie gotowość do przekazania zrealizowanej Inwestycji drogowej w terminie 14 dni od dnia uzyskania decyzji na użytkowanie, a Gmina zobowiązana będzie do przystąpienia do odbioru Inwestycji drogowej w oparciu o protokół zdawczo-odbiorczy w ustalonym przez strony terminie przypadającym w okresie nie dłuższym niż 14 dni od otrzymania zawiadomienia o gotowości do odbioru Inwestycji drogowej.
17.W świetle powyższego, Spółka będzie ponosić wydatki na Inwestycję drogową obejmujące m.in. koszty sporządzenia projektów, koszty prac budowlanych związanych z budową Drogi A i Ronda, koszty podatku od nieruchomości, podatku od czynności cywilnoprawnych, opłaty administracyjne, itp. Na części z tych wydatków ponoszonych przez Spółkę (np. faktury za prace projektowe i prace budowlane) będzie naliczony podatek VAT.
18.Wnioskodawca chciałby zaznaczyć, że w przypadku uznania, że dochodzi do przebudowy istniejącej drogi gminnej, nie zaś do wybudowania drogi publicznej w zakresie wybudowania Ronda, wymagany zakres prac będzie obejmował przygotowanie nowego skrzyżowania o ruchu okrężnym o jednolitej powierzchni w miejsce istniejącego skrzyżowania dróg gminnych, łączącego nowo wybudowaną Drogę A z budowaną lub przebudowywaną drogą gminną (Droga B). Dodatkowo inwestycja drogowa w tym zakresie będzie obejmowała również infrastrukturę towarzyszącą, a całość inwestycji drogowej w ramach Umowy A, tj. zarówno Droga A, jak i Rondo, będzie przeprowadzona w sposób jednolity.
19.Na mocy Umowy B, przeprowadzenie Inwestycji drogowej w zakresie Drogi B oraz Ronda będzie polegać na:
-wykonaniu przez Spółkę odpowiedniej dokumentacji projektowo-budowlanej wraz z uzyskaniem wszystkich decyzji, pozwoleń, uzgodnień i opinii wymaganych przepisami prawa oraz koniecznością skutecznego zrealizowania Inwestycji drogowej,
-uzyskaniu przez Spółkę decyzji o zezwoleniu na realizację Inwestycji drogowej w zakresie Drogi B,
-pokryciu przez Spółkę wszelkich wydatków koniecznych do realizacji Inwestycji drogowej, odszkodowań oraz wszelkich innych kosztów związanych z planowaniem i wykonywaniem Inwestycji drogowej w zakresie Drogi B,
-wybudowaniu przez Spółkę (w odpowiedniej części) drogi publicznej gminnej na gruntach zarządzanych przez Lasy Państwowe,
-wybudowaniu lub przebudowaniu istniejącej drogi publicznej gminnej na gruntach należących do Gminy.
20.Wnioskodawca chciałby zaznaczyć, że nawet w przypadku uznania, że dochodzi do przebudowy obecnie istniejącej drogi o statusie drogi gminnej w zakresie wybudowania Drogi B, wymagany zakres prac będzie wymagał przygotowania nowej jednolitej powierzchni w ramach Inwestycji drogowej, do której będzie również należała infrastruktura towarzysząca, a całości Inwestycji drogowej w zakresie Drogi B będzie przeprowadzona w sposób jednolity.
21.Na mocy Umowy B Spółka zobowiąże się do wykonania następujących prac, w związku z którymi poniesione zostaną wydatki na Inwestycję drogową wyłącznie w zakresie Drogi B:
1)przygotowania w uzgodnieniu z Gminą koncepcji przebiegu Inwestycji drogowej oraz projektu budowlanego,
2)zaprojektowania oraz wykonania Inwestycji drogowej na określonym odcinku dochodzącym do drogi powiatowej wraz z połączeniem z istniejącymi ciągami komunikacyjnymi o określonych parametrach obejmujących:
-określoną klasę drogi,
-minimalną szerokość jezdni,
-kategorię ruchu,
-drogę dla pieszych o określonej szerokości,
-szerokość drogi w linii rozgraniczających (z uwzględnieniem rezerwy terenu na media lub ścieżkę rowerową),
3)zaprojektowania we współpracy z Gminą podziału działek gruntu koniecznego dla realizacji Inwestycji drogowej i pokrycia wszelkich kosztów z tym związanych, w tym wynikających z konieczności prawidłowego uregulowania stanu własności gruntów znajdujących się w pasie Inwestycji drogowej - zdaniem Wnioskodawcy w szczególności, w myśl Umowy B będzie to dokonanie wszelkich czynności oraz poniesienie wszelkich kosztów celem nieodpłatnego przeniesienia na Gminę własności nieruchomości związanych z Inwestycją drogową celem zaliczenia Inwestycji drogowej do kategorii dróg publicznych gminnych (w tym, koszty wykupu, wywłaszczeń i odszkodowań za grunty, również na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację Inwestycji drogowej), przy czym uregulowanie stanu prawnego nieruchomości będzie następować przed przekazaniem Inwestycji drogowej na rzecz Gminy,
4)zaprojektowania i wykonania stałej organizacji ruchu wraz z zatwierdzeniem i zaopiniowaniem w Starostwie Powiatowym,
5)zaprojektowania i wykonania odwodnienia Inwestycji drogowej,
6)uzgodnienia z gestorami sieci w przypadku kolizji Inwestycji drogowej z sieciami ich przebudowy oraz wykonania ww. przebudowy na własny koszt,
7)zaprojektowania i wykonania kanału technologicznego,
8)wykonania robót budowlanych i uzyskania decyzji na użytkowanie Inwestycji drogowej.
22.Na wykonanie powyższych zobowiązań Spółka będzie mieć około 30 miesięcy od podpisania Umowy B, zgodnie z określonym w Umowie B harmonogramem czasowym. Dodatkowo, dla potrzeb odbioru końcowego, Umowa B będzie nakładać na Spółkę obowiązek trwałego wytyczenia punktów granicznych Inwestycji drogowej, przedstawienia i przekazania inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej obejmującej Inwestycję drogową oraz zapewnienia podczas odbioru na miejscu obsługi geodezyjnej własnym staraniem i na własny koszt.
23.Po wybudowaniu Drogi B, Spółka przekaże nieodpłatnie na rzecz Gminy Inwestycję drogową. Nieodpłatne przekazanie Inwestycji drogowej w zakresie Drogi B (w tym gruntów, do których przynależy odpowiednia część Inwestycji Drogowej) na rzecz Gminy odbędzie się na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.
24.Na mocy Umowy B, przekazanie Inwestycji drogowej na rzecz Gminy będzie wymagać:
-uprzedniego uregulowania stanu własności na rzecz Gminy gruntów znajdujących się w pasie drogowym Inwestycji drogowej,
-wprowadzenia docelowej organizacji ruchu zgodnie z projektem zatwierdzonym przez Starostwo Powiatowe,
-dokonania wymaganego zgłoszenia i przeprowadzenia przez organ zarządzający ruchem kontroli wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji projektu zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem.
25.Przekazanie Inwestycji drogowej w zakresie Drogi A oraz Drogi B zostanie potwierdzone protokołem zdawczo-odbiorczym („Protokół”).
26.Inwestycja drogowa będzie finansowana ze środków własnych Wnioskodawcy lub, w całości lub w części, z finansowania dłużnego. Niezależnie od formy finansowania, Wnioskodawca będzie ostatecznie podmiotem ponoszącym ciężar ekonomiczny Inwestycji drogowej.
27.W celu uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości, Wnioskodawca wskazuje, że przeniesienie własności gruntów, na których zostanie zrealizowana Inwestycja drogowa, na Gminę nastąpiło na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 311), tj. na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 2 tej ustawy. Wnioskodawca uzyskał już zgodę właściwych jednostek samorządu terytorialnego na realizację inwestycji drogowej w rozumieniu ww. ustawy.
28.Z kolei przekazanie Inwestycji drogowej przez Wnioskodawcę nastąpi dopiero po udostępnieniu działek oraz ukończeniu przez Spółkę Inwestycji drogowej (planowany termin to koniec 2025 r.). Wnioskodawca zobowiązał się w Umowach do braku dochodzenia odszkodowania lub wynagrodzenia z tytułu przejęcia przez Gminę nakładów poniesionych na Inwestycję Drogową. Wnioskodawca zrzekł się wprost w Umowach wszelkich przyszłych roszczeń z tego tytułu wobec Gminy.
Pytania
1.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług, nabytych w związku z wykonaniem Inwestycji drogowej w zakresie Drogi A, przekazanej następnie nieodpłatnie na rzecz Gminy?
2.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług, nabytych w związku z wykonaniem Inwestycji drogowej w zakresie Drogi B oraz Ronda, przekazanej następnie nieodpłatnie na rzecz Gminy?
3.Czy nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy Inwestycji drogowej w zakresie Drogi A i B oraz Ronda, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT?
4.Czy w razie uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 za nieprawidłowe, czynnością opodatkowaną VAT będzie moment ukończenia Inwestycji drogowej przez Wnioskodawcę, tj. moment podpisania Protokołu przez Wnioskodawcę oraz Gminę?
Państwa stanowisko w sprawie (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)
1.Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług, nabytych w związku z wykonaniem Inwestycji drogowej w zakresie Drogi A, przekazanej następnie nieodpłatnie na rzecz Gminy.
2.Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług, nabytych w związku z wykonaniem Inwestycji drogowej w zakresie Drogi B oraz Ronda, przekazanej następnie nieodpłatnie na rzecz Gminy.
3.Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy Inwestycji drogowej w zakresie Drogi A i B oraz Ronda, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
4.Zdaniem Wnioskodawcy, w razie uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 za nieprawidłowe, czynnością opodatkowaną VAT będzie moment ukończenia Inwestycji drogowej przez Wnioskodawcę, tj. moment podpisania Protokołu przez Wnioskodawcę oraz Gminę.
Uzasadnienie
1.Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1 i 2
1.1.Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi przysługuje - co do zasady - prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT przy nabyciu tych towarów i usług.
1.2.Z powołanej regulacji ustawy o VAT wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością opodatkowaną VAT. Przy czym, związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
1.3.O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (np. towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub świadczenia usług, będących przedmiotem dostawy), bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.
1.4.A zatem, badanie związku pomiędzy dokonywanymi wydatkami a czynnościami opodatkowanymi VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, powinno być dokonywane w szerszym kontekście i nie powinno ograniczać się wyłącznie do ustalenia ścisłego, bezpośredniego związku poniesionego kosztu z konkretną czynnością opodatkowaną VAT (tak przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 13 grudnia 2018 r., sygn. akt I FSK 1995/18).
1.5.W analizowanym zdarzeniu przyszłym, towary i usługi zakupione przez Spółkę w celu zrealizowania Inwestycji drogowej będą wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania przez nią czynności opodatkowanych VAT. Przedmiotowe wydatki na Inwestycję drogową służą bowiem w dalszej perspektywie rozbudowie zakładu Spółki oraz zapewnieniu możliwości bezproblemowego dostępu samochodów dostawczych do zakładu produkcyjnego. Dzięki rozbudowie zakładu, wydatki na Inwestycję drogową przyczynią się (pośrednio) do generowania przez Spółkę większej sprzedaży wyrobów gotowych wyprodukowanych w zakładzie, która to sprzedaż podlega opodatkowaniu VAT. Co więcej, wybudowanie Drogi jest warunkiem koniecznym dla uzyskania przez Spółkę zezwolenia na rozbudowę zakładu produkcyjnego Spółki. Bez poniesienia nakładów na Inwestycję drogową, Spółka nie mogłaby prowadzić działalności gospodarczej w rozbudowanym zakładzie, zwiększyć swoich mocy produkcyjnych, zoptymalizować logistyki surowców i wyrobów gotowych i dzięki temu generować większych przychodów podlegających opodatkowaniu VAT.
1.6.Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych na Inwestycję drogową przekazaną następnie nieodpłatnie na rzecz Gminy.
1.7.Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie także w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego oraz wyrokach sądów administracyjnych wydawanych w zbliżonych stanach faktycznych. Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 25 października 2022 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.522.2022.2.IK) stwierdził:
·„Zauważacie Państwo, że nie tylko będziecie zmuszeni do poniesienia nakładów na Infrastrukturę, ale konieczne będzie również przeniesienie Infrastruktury na rzecz Podmiotów Trzecich po oddaniu Infrastruktury do użytkowania. Bez spełnienia obu ww. warunków, nie uzyskacie pozwolenia na budowę jak również pozwolenia na użytkowanie, przez co nie będziecie mieli nawet teoretycznej możliwości uzyskania przychodów z ich tytułu. Poniesienie nakładów na Infrastrukturę stanowić będzie zatem niezbędny warunek do powstania i funkcjonowania inwestycji deweloperskich stanowiących główny przedmiot opodatkowanej działalności gospodarczej Spółki. W konsekwencji powyższego wskazać należy, że bez poniesionych nakładów nie moglibyście Państwo prowadzić działalności gospodarczej w zakresie budowy, sprzedaży lub najmu przynoszącej Państwu zyski. Zatem, wydatki związane z budową Infrastruktury w każdym Wariancie związane są z wykonywaną przez Państwa opodatkowaną działalnością gospodarczą, tj. sprzedażą lub wynajmem inwestycji deweloperskich. W konsekwencji, przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o wartość podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na budowę Infrastruktury przekazanej następnie na rzecz Podmiotów trzecich.”
1.8.Z kolei Naczelny Sąd Administracyjny wskazał w zbliżonym stanie faktycznym (wyrok z dnia 28 września 2023 r., sygn. akt I FSK 680/22 – orzeczenie niepublikowane), że nawet w przypadku z góry powziętego zamiaru nieodpłatnego przekazania towarów lub nieodpłatnego świadczenia usług, podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z przedmiotem nieodpłatnego świadczenia, jeżeli ponoszone nakłady mają związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych, także w przypadku uznania, że samo nieodpłatne przekazanie lub świadczenie nie będzie czynnością opodatkowaną VAT. Istotna dla oceny, czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest realizacja własnych celów gospodarczych sprzężonych z działalnością opodatkowaną VAT.
1.9.Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca uważa, że będzie miał prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków na Inwestycję drogową, wydatków na budowę Drogi. Wydatki, jakie Spółka poniesie na Inwestycję drogową są pośrednio związane z ogólną działalnością gospodarczą Spółki, w szczególności z działalnością produkcyjną opodatkowaną VAT. Ten pośredni związek wydatków z działalnością opodatkowaną VAT daje Spółce prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych przez Spółkę na Inwestycję drogową, która będzie prowadzona na gruncie należącym do Gminy.
1.10.Stanowisko to Organ podzielił w interpretacji wydanej dla Wnioskodawcy w podobnym stanie faktycznym (interpretacja indywidualna z 22 kwietnia 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.89.2024.4.IK), w której potwierdził prawo Wnioskodawcy do odliczenia VAT naliczonego z tytułu nabycia usług oraz prawa własności gruntu.
1.11.Prawo Wnioskodawcy do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poczynionych na realizację Inwestycji drogowej nie powinno zostać ograniczone z uwagi na nieodpłatne przekazanie Inwestycji do Gminy (zrzeczenie się wynagrodzenia z tego tytułu). Wydatki te mają bowiem związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, która podlega opodatkowaniu VAT. Przekazanie nakładów na rzecz Gminy nie ma w tym zakresie znaczenia i nie wpływa na prawo Wnioskodawcy do odliczenia VAT naliczonego z tytułu realizacji Inwestycji drogowej.
1.12.Powyższe stanowisko potwierdził Organ w wydanej interpretacji dla Wnioskodawcy o sygn. 0111-KDIB3-1.4012.89.2024.4.IK:
·„[…] W związku z powyższym zostali Państwo zobowiązani do wybudowania alternatywnej drogi dojazdowej. Inwestycja drogowa stanowi niezbędny element Inwestycji. Bez niej rozbudowa zakładu produkcyjnego nie będzie możliwa, gdyż nie uzyskaliby Państwo stosownych zgód i pozwoleń na rozbudowę zakładu. W celu zrealizowania części Inwestycji drogowej zakupią Państwo grunt. Państwo będą podmiotem ponoszącym ciężar ekonomiczny Inwestycji drogowej. Po zrealizowaniu Inwestycji, Inwestycja drogowa zostanie przekazana nieodpłatnie na rzecz Gminy.
W konsekwencji powyższego wskazać należy, że bez poniesionych nakładów na Inwestycję drogową nie mogliby Państwo rozszerzyć produkcji, a tym samym zwiększyć obroty.
Wydatki na Inwestycję drogową będą związane z wykonywaną przez Państwa opodatkowaną działalnością gospodarczą. W konsekwencji, będzie przysługiwać Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o wartość podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na Inwestycję drogową przekazaną następnie nieodpłatnie na rzecz Podmiotów trzecich.
Zatem będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług, w tym gruntów, nabytych w związku z wykonaniem Inwestycji drogowej w zakresie Drogi A, Drogi B oraz Ronda, a następnie przekazanych nieodpłatnie na rzecz Gminy, o ile przy zakupie towarów i usług, w tym gruntu wystąpi podatek naliczony.”
2.Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.
2.1.Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
2.2.W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Jednocześnie zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
2.3.Co do zasady więc, opodatkowaniu VAT podlega każde nieodpłatne świadczenie usług pod warunkiem jednak, że nie jest związane z działalnością gospodarczą podatnika. Z punktu widzenia przedstawionego zdarzenia przyszłego istotne jest to, że nieodpłatne świadczenie usług może być uznane za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT tylko i wyłącznie, jeżeli świadczenie to będzie realizowane dla celów innych niż działalność gospodarcza Inwestora.
2.4.Zgodnie z art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Jednocześnie w myśl art. 48 Kodeksu cywilnego z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.
2.5.Przywołana powyżej regulacja łączy się z zasadą superficies solo cedit wyrażoną w art. 191 Kodeksu cywilnego zgodnie z którą własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową. Wzniesienie budynku lub budowli trwale związanej z gruntem w całości na cudzym gruncie ma miejsce z zachowaniem zasady superficies solo cedit. Tak więc rzecz, która stała się częścią składową innej rzeczy (rzeczy nadrzędnej - w tym wypadku gruntu należącego do Gminy), traci samodzielny byt prawny i dzieli losy prawne rzeczy nadrzędnej.
2.6.W świetle powołanych przepisów Kodeksu cywilnego oraz zasady superficies solo cedit należy więc jednoznacznie wskazać, że Spółka w przedstawionym zdarzeniu przyszłym w zakresie budowy Drogi w ramach istniejącej drogi gminnej, zarówno podczas budowy Inwestycji drogowej, jak i w momencie nieodpłatnego jej przekazania, nie będzie właścicielem gruntów, na których znajduje się część inwestycji drogowej i na której została ona wybudowana. Inwestycja drogowa stanowiąc część składową gruntów stanie się z mocy prawa własnością Gminy. Spółka nie będzie zatem właścicielem – w sensie cywilnoprawnym - samej Inwestycji drogowej i nie może nią rozporządzać jak właściciel w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
2.7.Mając powyższe na uwadze, zdaniem Spółki, przekazanie Inwestycji drogowej w części położonej na gruncie Gminy na jej rzecz, nie może być traktowane jako dostawa towarów dla celów opodatkowania VAT. Wobec powyższego nieodpłatne przekazanie Inwestycji drogowej w części w jakiej została ona wybudowana na gruncie stanowiącym własność Gminy stanowić będzie świadczenie usługi.
2.8.Z uwagi na fakt, że opisywane w opisie zdarzenia przyszłego przekazanie Inwestycji drogowej nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług, powinno być rozważane na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.
2.9.O ile zatem w świetle przytoczonej definicji towarów zawartej w ustawie o VAT, grunt wraz z wybudowaną na nim Drogą stanowią towar, a tym samym, przekazanie przez Spółkę na rzecz Gminy będącego jej własnością gruntu wraz z wybudowaną na nim Drogą będzie stanowić na gruncie podatku VAT nieodpłatne przekazanie towarów, to świadczenie w postaci nieodpłatnego przeniesienia.
2.10.Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych,
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
2.11.Budowa Inwestycji drogowej na gruncie należącym do Gminy pozostaje w ścisłym związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Inwestycja drogowa jest przeprowadzana w celu rozbudowy zakładu produkcyjnego oraz umożliwienia dojazdu do niego, a tym samym - w celu umożliwienia wykonywania działalności opodatkowanej. Należy podkreślić, że związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarcza nie wyłącza nawet okoliczność, że po wybudowaniu Inwestycji drogowej zostanie ona w całości przeniesiona na rzecz Gminy, ponieważ obowiązek przeniesienia własności drogi publicznej będzie wynikać zarówno z zawieranych Umów, jak i bezpośrednio z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a jedynym celem przeprowadzenia Inwestycji drogowej z perspektywy Spółki jest jej nierozerwalności z Inwestycją niedrogową.
2.12.Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne przekazanie Inwestycji drogowej stanowiące nieodpłatne świadczenie usług nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT. Jak wynika z przywołanych powyżej przepisów ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT co do zasady wyłącznie w sytuacji, gdy nieodpłatne usługi świadczone są do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, co nie ma miejsca w opisywanym zdarzeniu przyszłym.
2.13.Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych z 25 października 2022 r., 0111-KDIB3-1.4012.522.2022.2.IK, z 30 listopada 2021 r., 0111-KDIB3-2.4012.686.2021.2.ASZ oraz z 16 sierpnia 2023 r., 0113-KDIPT1-1.4012.352.2023.2.MG.
2.14.Powyższe stanowisko potwierdził Organ w wydanej interpretacji dla Wnioskodawcy o sygn. 0111-KDIB3-1.4012.89.2024.4.IK:
•„W przedmiotowej sprawie w sytuacji nieodpłatnego przekazania Inwestycji drogowej na rzecz Gminy będącej właścicielem gruntu, dochodzi do nieodpłatnego świadczenia usług związanego z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.
Jak wskazali Państwo, rozważają Państwo przeprowadzenie inwestycji polegającej na rozbudowie zakładu produkcyjnego oraz budynku biurowego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, w tym infrastrukturą drogową. Inwestycja drogowa stanowi niezbędny element Inwestycji, tj. bez niej rozbudowa zakładu produkcyjnego nie będzie możliwa, gdyż nie otrzymaliby Państwo stosownych zgód i pozwoleń na rozbudowę zakładu. W ramach Inwestycji drogowej zostanie wybudowana alternatywna droga dojazdowa (Droga A, Droga B i Rondo).
Zatem bez poniesienia nakładów na Drogę nie będą Państwo mogli rozbudować zakładu produkcyjnego. Inwestycja drogowa będzie przeprowadzona w celu rozbudowy zakładu produkcyjnego oraz umożliwienia dojazdu do niego, a tym samym w celu umożliwienia prowadzenia działalności gospodarczej. Poniesienie nakładów na Inwestycje drogową będzie niezbędnym warunkiem do powstania i funkcjonowania rozbudowanego zakładu produkcyjnego.
Zatem, w analizowanym przypadku związek nieodpłatnego świadczenia usług z potrzebami prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej jest spełniony.
W konsekwencji, nieodpłatne przekazanie Inwestycji drogowej – Drogi B oraz Ronda wzniesionego na gruncie Gminy nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem, ponieważ nie są spełnione warunki, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy. Z okoliczności przedstawionych przez Państwa wynika, że przedmiotowe świadczenie będzie mieć związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.”
2.15.Jednocześnie, ponieważ Inwestycja drogowa w zakresie Drogi B oraz Ronda może być jednocześnie położona na gruncie należącym do Skarbu Państwa oraz do Gminy, Spółka będzie zobowiązana do samodzielnego ustalenia jaka część nakładów została przez Spółkę poniesiona w związku z budową na gruncie należącym do Gminy (niepodlegające opodatkowaniu VAT), a jaka część wydatków została przez Spółkę poniesiona w związku z wybudowaniem Inwestycji drogowej na gruncie należącym do Skarbu Państwa. W tym celu Spółka powinna przede wszystkim ustalić, przykładowo w ramach pomiarów geodezyjnych, jaka część Inwestycji drogowej znajduje się na gruncie Skarbu Państwa oraz na gruncie Gminy i jaki jest charakter Inwestycji drogowej w danym miejscu (np. pas drogowy, chodnik, kanalizacja), a następnie odpowiednio alokować przypadającą na daną część wartość poniesionych nakładów.
3.Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4.
3.1.W ocenie Wnioskodawcy, w razie uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 za nieprawidłowe, to czynność opodatkowana VAT wystąpi dopiero w momencie podpisania Protokołu przez Wnioskodawcę i Gminę. Podpisanie Protokołu stanowi potwierdzenie, że zostały ukończone prace budowlane.
3.2.Wnioskodawca w Umowach z Gminą ustalili, że Wnioskodawca zrzeka się odszkodowania z tytułu poniesienia nakładów na Inwestycję drogową, która stanie się własnością Gminy. Skutek prawny takiego zrzeczenia został w ten sposób odroczony do momentu ukończenia Inwestycji drogowej (nie można zrzec się wierzytelności, która jeszcze nie istnieje). W konsekwencji, skutek podatkowy zrzeczenia się odszkodowania przez Wnioskodawcę zgodnie z Umowami wystąpi dopiero z chwilą zawarcia Protokołu.
3.3.W takim przypadku zrzeczenie się wynagrodzenia (odszkodowania) za poczynione nakłady na gruncie Gminy stanowić będzie usługę podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Moment powstania obowiązku podatkowego determinować będzie natomiast dzień podpisania Protokołu, wtedy dopiero usługa może zostać uznana za wykonaną.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji drogowej, uznania nieodpłatnego przekazania Inwestycji drogowej na rzecz Gminy za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W świetle tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub świadczenia usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzą Państwo działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Rozważają Państwo przeprowadzenie inwestycji polegającej na rozbudowie zakładu produkcyjnego oraz budynku biurowego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą. Rozbudowa zakładu produkcyjnego i wynikające z niej zwiększenie produkcji, a tym samym częstotliwości dostaw do i od Państwa surowców i wyrobów gotowych spowoduje znaczne natężenie ruchu drogowego samochodów ciężarowych, którego obsługa przez obecnie wykorzystywaną przez Państwa infrastrukturę drogową nie będzie możliwa. W związku z powyższym zostali Państwo zobowiązani do wybudowania alternatywnej drogi dojazdowej do zakładu produkcyjnego Państwa. Inwestycja drogowa stanowi niezbędny element Inwestycji. Bez niej rozbudowa zakładu produkcyjnego nie będzie możliwa, gdyż nie uzyskaliby Państwo stosownych zgód i pozwoleń na rozbudowę zakładu. Państwo będą podmiotem ponoszącym ciężar ekonomiczny Inwestycji drogowej. Po zrealizowaniu Inwestycji, Inwestycja drogowa zostanie przekazana nieodpłatnie na rzecz Gminy.
W konsekwencji powyższego wskazać należy, że bez poniesionych nakładów na Inwestycję drogową nie mogliby Państwo rozszerzyć produkcji, a tym samym zwiększyć obroty.
Wydatki na Inwestycję drogową będą związane z wykonywaną przez Państwa opodatkowaną działalnością gospodarczą. W konsekwencji, będzie przysługiwać Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o wartość podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na Inwestycję drogową przekazaną następnie nieodpłatnie na rzecz Gminy.
Zatem będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z wykonaniem Inwestycji drogowej w zakresie Drogi A, Drogi B oraz Ronda, a następnie przekazanych nieodpłatnie na rzecz Gminy. Przy czym prawo to będzie przysługiwać pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Według art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.
Z treści powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Należy jednakże zauważyć, że ustawodawca od powyższej reguły przewidział wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 ustawy, natomiast w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.
Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne darowizny
– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. Powyższe oznacza, że przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika w formie darowizny uznaje się za odpłatną dostawę towarów, o ile podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będzie rodziło obowiązków w zakresie podatku od towarów i usług.
Natomiast w świetle art. 8 ust. 2 ustawy:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1) użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu, nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.
Aby zatem nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a co za tym idzie za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że rozważają Państwo przeprowadzenie inwestycjipolegającej na rozbudowie zakładu produkcyjnego oraz budynku biurowego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, w tym infrastrukturą drogową. Inwestycja drogowa stanowi niezbędny element Inwestycji, tj. bez niej rozbudowa zakładu produkcyjnego nie będzie możliwa, gdyż nie otrzymaliby Państwo stosownych zgód i pozwoleń na rozbudowę zakładu. W ramach Inwestycji drogowej zostanie wybudowana alternatywna droga dojazdowa (Droga A, Droga B i Rondo).
Wybudowana Droga A ma łączyć drogę powiatową z drogą gminną znajdującą się bezpośrednio przed Państwa zakładem produkcyjnym. Droga B zostanie wytyczona w obrębie obecnie istniejącej już drogi gminnej położonej równolegle do Państwa zakładu produkcyjnego. Wybudowana Droga B ma łączyć Drogę A z wjazdem na teren zakładu produkcyjnego, przy czym Droga A oraz Droga B mają zostać połączone Rondem. Z okoliczności sprawy wynika, że Inwestycja drogowa będzie realizowana na gruntach nienależących do Państwa. Po wybudowaniu Drogi A, Drogi B i Ronda, przekażą Państwo nieodpłatnie Inwestycję drogową na rzecz Gminy.
Inwestycja drogowa będzie finansowana ze środków własnych Państwa lub, w całości lub w części, z finansowania dłużnego. Niezależnie od formy finansowania, Państwo będą ostatecznie podmiotem ponoszącym ciężar ekonomiczny Inwestycji drogowej.
W związku z przedstawionym opisem sprawy i Państwa wątpliwościami związanymi z opodatkowaniem nieodpłatnego przekazania Inwestycji drogowej należy ustalić, czy nakłady poniesione na ww. budowę na gruncie będącym własnością odrębnego podmiotu – w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – należy traktować jako towar. W tym celu niezbędne staje się odwołanie do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071).
Na podstawie art. 45 Kodeksu cywilnego:
Rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.
Zgodnie z art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego:
Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.
Stosownie natomiast do art. 47 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego:
Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.
Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.
W myśl art. 48 kodeksu cywilnego:
Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.
Tak więc rzecz, która stała się częścią składową innej rzeczy (rzeczy nadrzędnej), traci samodzielny byt prawny i dzieli losy prawne rzeczy nadrzędnej.
Z punktu widzenia prawa cywilnego nakłady na nieruchomość (np. wybudowanie budynku lub budowli), poniesione na cudzym gruncie stanowią część składową gruntu, a tym samym własność właściciela gruntu. W konsekwencji podmiot, który wybudował taki obiekt posadowiony na cudzym gruncie, nie może go sprzedać, ponieważ nie ma do niego tytułu prawnego. Niemniej jednak dysponuje on pewnym prawem do poniesionych nakładów, i może to prawo przenieść na rzecz innego podmiotu.
Wprawdzie ustawa o podatku od towarów i usług w odniesieniu do dostawy towarów posługuje się sformułowaniem „przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel” (art. 7 ust. 1 ustawy), a więc nie uzależnia dostawy towarów od tytułu własności, jednak nakłady poniesione na nieruchomość nie stanowią odrębnych rzeczy, które mogłyby stanowić towar (w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy), a więc ich przekazanie nie może uchodzić za dostawę towarów.
Analiza przedstawionego przez Państwa opisu sprawy na tle powołanych powyżej przepisów prawa prowadzi do wniosku, że przekazanie przez Państwa na rzecz Gminy nakładów poniesionych na gruntach nienależących do Państwa nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów, gdyż nie mamy tu do czynienia z odrębną rzeczą, która mogłaby stanowić – zdefiniowany w art. 2 pkt 6 ustawy – towar. Po zakończeniu budowy Inwestycji drogowej poniesione przez Państwa nakłady zostaną przekazane nieodpłatnie na rzecz Gminy. Skoro istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania nimi jak właściciel, zasadne jest przyjęcie, że ekonomiczne władanie Inwestycją drogową nie będzie należało do Państwa. Przekazania przez Państwa Inwestycji drogowej nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy.
Zatem, czynność ta stanowi świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy. Z uwagi natomiast na fakt, że opisane przekazanie nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie przepisów art. 8 ust. 2 ustawy.
W przedmiotowej sprawie w sytuacji nieodpłatnego przekazania Inwestycji drogowej na rzecz Gminy dochodzi do nieodpłatnego świadczenia usług związanego z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.
Jak wskazali Państwo, rozważają Państwo przeprowadzenie inwestycji polegającej na rozbudowie zakładu produkcyjnego oraz budynku biurowego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, w tym infrastrukturą drogową. Inwestycja drogowa stanowi niezbędny element Inwestycji, tj. bez niej rozbudowa zakładu produkcyjnego nie będzie możliwa, gdyż nie otrzymaliby Państwo stosownych zgód i pozwoleń na rozbudowę zakładu. W ramach Inwestycji drogowej zostanie wybudowana alternatywna droga dojazdowa (Droga A, Droga B i Rondo).
Zatem bez poniesienia nakładów na Drogę nie będą Państwo mogli rozbudować zakładu produkcyjnego. Inwestycja drogowa będzie przeprowadzona w celu rozbudowy zakładu produkcyjnego oraz umożliwienia dojazdu do niego, a tym samym w celu umożliwienia prowadzenia działalności gospodarczej. Poniesienie nakładów na Inwestycje drogową będzie niezbędnym warunkiem do powstania i funkcjonowania rozbudowanego zakładu produkcyjnego.
Zatem, w analizowanym przypadku związek nieodpłatnego świadczenia usług z potrzebami prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej jest spełniony.
W konsekwencji, nieodpłatne przekazanie Inwestycji drogowej – Drogi A, Drogi B oraz Ronda na rzecz Gminy nie będzie stanowić czynności opodatkowanej podatkiem, ponieważ nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy. Z okoliczności przedstawionych przez Państwa wynika, że przedmiotowe świadczenie będzie mieć związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.
Tym samym, nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy poniesionych przez Państwa nakładów na Drogę A, Drogę B oraz Rondo nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3, w myśl którego nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy Inwestycji drogowej w zakresie Drogi A i B oraz Ronda, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, uznałem za prawidłowe.
Jednocześnie wskazuję, że ze względu na fakt, iż stanowisko w zakresie pytania nr 3 uznano za prawidłowe oraz warunkowy charakter pytania nr 4 wniosku, nie dokonujemy oceny Państwa stanowiska przedstawionego do ww. pytania nr 4 wniosku.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
W związku z tym, że niniejsza interpretacja dotyczy czterech zdarzeń przyszłych, natomiast dokonali Państwo wpłaty w wysokości 240,00 zł, to kwota 80,00 zł stanowi nadpłatę podlegającą zwrotowi zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa i zostanie zwrócona przekazem pocztowym na adres Państwa, zgodnie z Państwa dyspozycją zawartą we wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
