Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.575.2025.4.KFK
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 12 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT planowanej sprzedaży działek nr (…).
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 listopada 2025 r. (wpływ 12 listopada 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą od dnia (…) działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG, z główną działalnością 49.41.Z Transport drogowy towarów, 08.12.Z Wydobywanie żwiru i piasku; wydobywanie gliny i kaolinu.
Jest Pan również właścicielem gospodarstwa rolnego odziedziczonego po rodzicach. Część gruntów nabył Pan i jest Pan ich współwłaścicielem z małżonką, która nie prowadzi działalności gospodarczej, ale posiadają Państwo ustawową wspólność majątkową.
W przyszłości chce Pan wraz z żoną sprzedać grunty, które w rejestrze gruntów mają następujący status: (…).
Na wyżej wymienionych gruntach od (…) r., na mocy uzyskanych koncesji, było wydobywane kruszywo budowlane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Dla działek nr (…) została zakończona rekultywacja w (…) r. w kierunku rolnym. Dla działek nr (…) została zakończona rekultywacja w (…) r. w kierunku rolnym i w (…) r. została wykreślona z ewidencji.
W (…) r. cały obszar został wykreślony z obszarów górniczych.
Obecnie powyższe grunty użytkowane są rolniczo.
Według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, teren obejmujący ww. działki jest przeznaczony na cele zabudowy usługowej oznaczone symbolem U.
Wymienione grunty nie należały do majątku przedsiębiorstwa prowadzonego w formie jednoosobowej działalności gospodarczej i nie były nigdy ujęte w ewidencji środków trwałych.
Jest Pan podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie ustawy o podatku od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. z późniejszymi zmianami, art. 30c pkt 1 podatek linowy, jest Pan również podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pismem z 3 listopada 2025 r. (wpływ 12 listopada 2025 r.), uzupełnił Pan opis sprawy, udzielając odpowiedzi na poniższe pytania:
1.Od kiedy i z tytułu prowadzenia jakiej dokładnie działalności gospodarczej jest Pan czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?
Odpowiedź: Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG od dnia (…) z główną działalnością 49.41.Z Transport drogowy towarów i 08.12.Z Wydobywanie żwiru i piasku; wydobywanie gliny i kaolinu. Z tytułu ww. działalności gospodarczej jest Pan zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT od (…) r.
2.Czy Pana żona jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT? Jeśli tak, to od kiedy i z tytułu prowadzenia jakiej dokładnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
Odpowiedź: Pana żona (…) nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
3.Czy z działek będących przedmiotem wniosku (lub działek, z których powstały działki będące przedmiotem sprzedaży) były/są/będą sprzedawane płody rolne opodatkowane podatkiem od towarów i usług? Czy też produkty rolne były wykorzystywane na własne potrzeby? Jeżeli tak, proszę wskazać przez kogo.
Odpowiedź: Płody rolne nie były sprzedawane przez Pana i w związku z tym nie były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, produkty rolne były wykorzystywane na potrzeby własne. W przeszłości, w różnych okresach, grunty były użyczane synom, obecnie są przedmiotem umowy dzierżawy i nie ma Pan wiedzy, co się działo i dzieje z produktami uzyskanymi z tych działek.
4.Czy Pan (lub Pana żona) prowadzi gospodarstwo rolne jako czynny, zarejestrowany podatnik podatku VAT? Jeśli tak, proszę wskazać, od kiedy.
Odpowiedź: Nie prowadzą Państwo gospodarstwa rolnego jako czynni, zarejestrowani podatnicy podatku VAT.
5.Czy gospodarstwo rolne prowadzi Pan/Pana żona jako rolnik ryczałtowy w rozumieniu art. 2
pkt 19 ustawy? Jeżeli tak, to proszę wskazać, od kiedy.
Odpowiedź: Nie prowadzą Państwo gospodarstwa rolnego jako rolnicy ryczałtowi.
6.W jaki konkretnie sposób działki będące przedmiotem sprzedaży (lub działki, z których powstały działki będące przedmiotem sprzedaży) były/są/będą wykorzystywane przez Pana od momentu wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży, tj. do jakich czynności (zwolnionych, opodatkowanych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług)? Odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdej działki będącej przedmiotem wniosku.
Odpowiedź:
· działka nr (…): grunt był wykorzystywany do wydobycia i sprzedaży kruszywa naturalnego – sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług, po zakończonej rekultywacji działka użytkowana rolniczo – działalność nieopodatkowana podatkiem od towarów i usług;
· działka nr (…): grunt był wykorzystywany do wydobycia i sprzedaży kruszywa naturalnego – sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług, po zakończonej rekultywacji działka użytkowana rolniczo – działalność nieopodatkowana podatkiem od towarów i usług;
· działka nr (…): grunt był wykorzystywany do wydobycia i sprzedaży kruszywa naturalnego – sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług, po zakończonej rekultywacji działka użytkowana rolniczo – działalność nieopodatkowana podatkiem od towarów i usług;
· działka nr (…): grunt był wykorzystywany do wydobycia i sprzedaży kruszywa naturalnego – sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług, po zakończonej rekultywacji działka użytkowana rolniczo – działalność nieopodatkowana podatkiem od towarów i usług;
· działka nr (…): grunt był wykorzystywany do wydobycia i sprzedaży kruszywa naturalnego – sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług, po zakończonej rekultywacji działka użytkowana rolniczo – działalność nieopodatkowana podatkiem od towarów i usług.
7.Czy działki będące przedmiotem wniosku (lub działki, z których powstały działki będące przedmiotem wniosku) od momentu nabycia wykorzystywał Pan wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, należy wskazać, do jakiej konkretnie działalności zwolnionej wykorzystywane były działki oraz podać podstawę prawną zwolnienia.
Odpowiedź: Działki będące przedmiotem wniosku od momentu nabycia nie były wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej.
8.Czy na moment dostawy działki będące przedmiotem wniosku będą objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym będzie dopuszczalna jakakolwiek zabudowa przedmiotowych działek budynkami/budowlami? Odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdej działki będącej przedmiotem wniosku.
Odpowiedź: Działki będące przedmiotem wniosku są objęte MPZP – przeznaczenie terenu: teren zabudowy usługowej oznaczony symbolem „U”.
(…)
9.Czy w przypadku braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, na moment dostawy dla działek będących przedmiotem wniosku będą wydane decyzje o warunkach zabudowy?
Odpowiedź: Nie dotyczy.
10.Jakie są numery działek będących przedmiotem złożonego przez Pana wniosku.
Odpowiedź: Przedmiotem złożonego wniosku są następujące numery działek: (…). Wymienione działki chce Pan sprzedać.
11.Czy określenie w opisie sprawy: „Dla działek (…) została zakończona rekultywacja w (…) r.” jest omyłką pisarską i miał Pan na myśli działki nr (…)?
Odpowiedź: Rozbieżność w numerach wynika z tego, że na mocy Decyzji nr (…) grunty zostały zabrane pod drogę i zostały zmienione numery działek, a w pismach o zakończeniu rekultywacji figurują stare numery, czyli (…). Obecnie działki mają numery (…).
12.W związku z informacją, że działka nr (…) stanowi „własność po rodzicach” – proszę wskazać, w którym roku nastąpiło nabycie tej działki, przez kogo i na jakiej podstawie?
Odpowiedź: Działka nr (…) stanowi własność po rodzicach. W (…) r. działka została przekazana przez Pana dziadka (…) Panu ojcu (…). W (…) r., na mocy ustawy, nastąpiło założenie księgi wieczystej. Na Pana własność została zapisana jako akt własności działki nr (…) z (…) r. Innych danych Pan nie posiada.
13.Czy przedmiotem sprzedaży będą działki o powierzchniach wskazanych w złożonym wniosku, czy zamierza Pan dokonać podziału posiadanych gruntów i sprzedać wydzielone działki? Jeśli tak, proszę podać numery wydzielonych działek.
Odpowiedź: Przedmiotem sprzedaży będą działki w całości, o powierzchniach wskazanych w złożonym wniosku.
14.W jakim celu zostały nabyte przez Pana działki będące przedmiotem wniosku (lub działki, z których powstały działki będące przedmiotem sprzedaży)? Czy zostały one nabyte w celach inwestycyjnych? Jeśli nie, to w jakich? Odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdej działki będącej przedmiotem wniosku.
Odpowiedź: Cel nabycia działek był następujący:
·działka nr (…): nabyta w celu udokumentowania złoża i uzyskania koncesji oraz wydobycia i dalszej sprzedaży kruszywa naturalnego;
·działka nr (…): nabyta w celu udokumentowania złoża i uzyskania koncesji oraz wydobycia i dalszej sprzedaży kruszywa naturalnego;
·działka nr (…): nabyta w celu udokumentowania złoża i uzyskania koncesji oraz wydobycia i dalszej sprzedaży kruszywa naturalnego;
·działka nr (…): nabyta w celu udokumentowania złoża i uzyskania koncesji oraz wydobycia i dalszej sprzedaży kruszywa naturalnego;
·działka nr (…): nabyta w celu udokumentowania złoża i uzyskania koncesji oraz wydobycia i dalszej sprzedaży kruszywa naturalnego.
15.Czy wszystkie działki będące przedmiotem sprzedaży stanowią składnik wspólności majątkowej małżeńskiej?
Odpowiedź:
·działka nr (…): współwłasność (wspólność ustawowa majątkowa małżeńska);
·działka nr (…): współwłasność (wspólność ustawowa majątkowa małżeńska);
·działka nr (…): Pana własność;
·działka nr (…): Pana własność osobista;
·działka nr (…): Pana własność osobista.
16.Czy działki będące przedmiotem wniosku (lub działki, z których powstały działki będące przedmiotem sprzedaży) nabyto wyłącznie w celu wykorzystywania ich w działalności gospodarczej prowadzonej przez Pana, a Pana żona figurowała w akcie notarialnym tylko ze względu na współwłasność małżeńską, czy też nabycia dokonano w innym celu (jakim)?
Odpowiedź: Żona figuruje w aktach notarialnych ze względu na wspólność małżeńską (tak jak w punkcie wyżej).
17.Czy działki będące przedmiotem wniosku (lub działki, z których powstały działki będące przedmiotem sprzedaży) były/są/będą wykorzystywane przez Pana/Pana żonę w działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 pkt 15 ustawy? Jeżeli tak, to proszę wskazać przez kogo.
Odpowiedź: Działki nie były wykorzystywane rolniczo przez Pana i Pana żonę.
18. W związku ze wskazaniem w opisie sprawy: „Na wyżej wymienionych gruntach w latach (…) na mocy uzyskanych koncesji było wydobywane kruszywo budowlane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej” oraz „Wymienione grunty nie należały do majątku przedsiębiorstwa prowadzonego w formie jednoosobowej działalności gospodarczej i nie były nigdy ujęte w ewidencji środków trwałych” proszę opisać:
· przez kogo na wyżej wymienionych gruntach na mocy uzyskanych koncesji było wydobywane kruszywo budowlane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?
· w jakim konkretnie okresie (proszę podać zakres dat) na wyżej wymienionych gruntach na mocy uzyskanych koncesji było wydobywane kruszywo budowlane?
· czy wyżej wymienione gruntybyły wykorzystywane przez Pana w prowadzonej od (…) r. działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego towarów, wydobywania żwiru i piasku, wydobywania gliny i kaolinu?
· czy wyżej wymienione grunty zostały wycofane z prowadzonej działalności gospodarczej po zaprzestaniu wydobywania kruszywa budowlanego?
Odpowiedź: Na ww. działkach, na mocy uzyskanych koncesji, było wydobywane kruszywo przez Pana firmę, czyli: (…). Dla działek nr (…) wydobycie trwało w okresie (…), zakończone rekultywacją w (…) r., dla działek nr (…) od (…) r., zakończone rekultywacją w (…) r. Wyżej wymienione grunty od (…) r. zostały całkowicie wyłączone z prowadzonej działalności gospodarczej. Grunty nigdy nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych Pana firmy.
19.W związku ze wskazaniem w opisie sprawy: „Obecnie powyższe grunty użytkowane są rolniczo” – proszę opisać, w jaki konkretnie sposób działki będące przedmiotem sprzedaży (lub działki, z których powstaną działki będące przedmiotem sprzedaży) są aktualnie wykorzystywane do działalności rolniczej.
Odpowiedź: Na dzień dzisiejszy działki wymienione we wniosku są uprawiane rolniczo przez osobę trzecią na podstawie umowy dzierżawy.
20.Czy działki będące przedmiotem sprzedaży (lub działki, z których powstaną działki będące przedmiotem sprzedaży) były/są/będą wykorzystywane przez Pana przez cały okres ich posiadania, tj. od momentu ich nabycia do momentu planowanej dostawy, na cele prywatne (osobiste)? Jeżeli tak, to proszę wskazać, jakie konkretnie cele prywatne zaspokajały i w jakim okresie.
Odpowiedź: Działki będące przedmiotem sprzedaży nie były przez cały okres przeznaczone na cele osobiste.
21.Czy działki będące przedmiotem wniosku (lub działki, z których powstały działki będące przedmiotem wniosku) były w jakimkolwiek momencie posiadania udostępniane przez Pana osobom trzecim na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (np. dzierżawy, najmu, użyczenia itp.)? Jeżeli tak, to czy były to umowy odpłatne, czy nieodpłatne oraz kiedy i na jaki okres były zawierane?
Odpowiedź: Działki będące przedmiotem sprzedaży w przeszłości były w różnych okresach użyczane synom na cele rolnicze. Obecnie są przedmiotem odpłatnej umowy dzierżawy na cele rolnicze zawartej na okres (…).
22.Czy przed planowaną sprzedażą dla poszczególnych działek będących przedmiotem wniosku zostaną wydane pozwolenia na budowę? Jeżeli tak, to z czyjej inicjatywy zostaną one wydane?
Odpowiedź: Przed planowaną sprzedażą dla poszczególnych działek nie zostaną wydane pozwolenia na budowę.
23.Czy przed sprzedażą działek będących przedmiotem wniosku zamierza Pan dokonywać jakichkolwiek czynności (ponosić nakłady) w celu przygotowania działek do sprzedaży, np.: uzbrojenie terenu, ogrodzenie, zamieszczenie ogłoszeń o sprzedaży w środkach masowego przekazu, inne działania zmierzające do zwiększenia wartości bądź atrakcyjności działek, działania marketingowe itp.? Jeśli tak, to proszę wskazać, jakie to będą czynności (nakłady).
Odpowiedź: Przed sprzedażą ww. działek nie ma Pan zamiaru dokonywać żadnych czynności w celu przygotowania działek do sprzedaży.
24.Czy miał Pan wpływ na przeznaczenie opisanych we wniosku działek w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego? Jeśli tak, to w jaki sposób?
Odpowiedź: Nie miał Pan żadnego wpływu na uchwalenie MPZP.
25.Czy przed sprzedażą działek będących przedmiotem wniosku udzieli Pan innemu niż Kupujący podmiotowi/osobie pełnomocnictwa do działania w Pana imieniu? Jeśli tak, to proszę wskazać, jakiemu podmiotowi udzieli Pan pełnomocnictwa i do podjęcia jakich konkretnie działań ten podmiot będzie zobowiązany w Pana imieniu, np. występowanie przed organami administracji publicznej, podejmowanie działań faktycznych i prawnych, niezbędnych do uzyskania decyzji i pozwoleń, składanie wniosków, odbiór decyzji i postanowień itp. Proszę opisać.
Odpowiedź: Nie udzieli Pan żadnych pełnomocnictw do działania w Pana imieniu.
26.Czy zawarł/zawrze Pan umowę przedwstępną sprzedaży? Jeżeli tak, to proszę wskazać:
a) jakie warunki zawiera/będzie zawierała umowa przedwstępna sprzedaży, zawarta z nabywcą, które należy spełnić, aby doszło do zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży? Proszę o szczegółowe opisanie, jakie postanowienia dotyczące sprzedaży działki wynikają z zawartej umowy przedwstępnej (np. uzyskanie zgód, pozwoleń, opinii, decyzji itp.);
b) jakie prawa i obowiązki wynikające z postanowień umowy przedwstępnej ciążyły/będą ciążyły na Panu, a jakie na stronie kupującej? Proszę o szczegółowe opisanie;
c) czy w ramach ww. umowy przedwstępnej udzielił/udzieli Pan jakichkolwiek pełnomocnictw dla kupującego? Jeżeli tak, to proszę o wskazanie w jakim zakresie (do jakich czynności) udzielił/udzieli Pan pełnomocnictwa dla kupującego (proszę o enumeratywne wymienienie zakresu) w związku z zamierzoną sprzedażą;
d) czy po zawarciu umowy przedwstępnej strona kupująca na działce będącej przedmiotem sprzedaży, dokonała/dokona inwestycji infrastrukturalnych, które zwiększają jej atrakcyjność, jak np. uzbrojenie terenu w media, ogrodzenie itp.? Jeżeli tak, to proszę o podanie jakich?
e)czy nabywca poniósł/poniesie jakiekolwiek nakłady finansowe związane z działką od momentu podpisania umowy przedwstępnej do zawarcia umowy finalnej?
Odpowiedź: Nie zawierał Pan żadnej umowy przedwstępnej.
27.Czy wcześniej dokonywał Pan sprzedaży nieruchomości?
Odpowiedź: Wcześniej nie sprzedawał Pan żadnych nieruchomości, jedynie na mocy Decyzji (…) zostały zabrane grunty pod drogę i otrzymał Pan odszkodowanie.
28.Czy posiada Pan inne nieruchomości przeznaczone w przyszłości do sprzedaży, oprócz działek będących przedmiotem wniosku? Jeśli tak:
Odpowiedź: Na dzień dzisiejszy nie posiada Pan gruntów przeznaczonych na sprzedaż oprócz działek będących przedmiotem wniosku.
Pytanie dotyczące podatku od towarów i usług
Czy przedmiotowa sprzedaż jest obciążona podatkiem od towarów i usług?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Pana zdaniem, sprzedaż działek będących przedmiotem wniosku, będzie transakcją opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, ponieważ grunty tracą po transakcji charakter rolny, nie ma zastosowania zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ani zwolnienie podmiotowe na podstawie art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT, gdyż jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług.
Mając na względzie powyższe uważa Pan, że sprzedaż działek będących przedmiotem wniosku będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg stawki na dzień dzisiejszy 23%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Według art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zatem, grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.
Na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości, dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Towarem jest także udział w prawie własności. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 z 11.12.2006 r., s. 1, ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”:
Państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:
a)określone udziały w nieruchomości,
b)prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,
c)udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.
Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071 ze zm.).
Zgodnie z art. 195 ustawy Kodeks cywilny:
Własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność).
Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług również zbycie udziału w towarze (np. współwłasność nieruchomości) stanowi odpłatną dostawę towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy. Powyższe potwierdził NSA w uchwale 7 sędziów z 24 października 2011 r. sygn. akt I FPS 2/11.
Jak stanowi art. 196 § 1 ustawy Kodeks cywilny:
Współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną.
W myśl art. 196 § 2 ustawy Kodeks cywilny:
Współwłasność łączną regulują przepisy dotyczące stosunków, z których ona wynika. Do współwłasności w częściach ułamkowych stosuje się przepisy niniejszego działu.
Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.
W tym miejscu należy zauważyć, że kwestie stosunków majątkowych pomiędzy małżonkami reguluje ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.).
Stosownie do art. 31 § 1 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy:
Z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.
Zatem, istotą wspólności majątkowej małżeńskiej, zarówno ustawowej, jak i umownej, jest to, że każdy z małżonków jest współwłaścicielem poszczególnych składników majątku wspólnego (dorobkowego) na zasadach współwłasności łącznej (bezudziałowej).
W świetle art. 35 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
W czasie trwania wspólności ustawowej żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Nie może również rozporządzać ani zobowiązywać się do rozporządzania udziałem, który w razie ustania wspólności przypadnie mu w majątku wspólnym lub w poszczególnych przedmiotach należących do tego majątku.
W myśl art. 36 § 1 oraz § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
§ 1. Oboje małżonkowie są obowiązani współdziałać w zarządzie majątkiem wspólnym, w szczególności udzielać sobie wzajemnie informacji o stanie majątku wspólnego, o wykonywaniu zarządu majątkiem wspólnym i o zobowiązaniach obciążających majątek wspólny.
§ 2. Każdy z małżonków może samodzielnie zarządzać majątkiem wspólnym, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej. Wykonywanie zarządu obejmuje czynności, które dotyczą przedmiotów majątkowych należących do majątku wspólnego, w tym czynności zmierzające do zachowania tego majątku.
Zgodnie z art. 37 § 1 pkt 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
Zgoda drugiego małżonka jest potrzebna do dokonania czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego nabycia nieruchomości lub użytkowania wieczystego, jak również prowadzącej do oddania nieruchomości do używania lub pobierania z niej pożytków.
Z uwagi na powyższe regulacje prawne, w akcie notarialnym dokumentującym tego rodzaju nabycie nieruchomości wymieniani są oboje małżonkowie, jeżeli istnieje między nimi ustawowa wspólność majątkowa. Wspólność wynikająca ze stosunku małżeństwa jest współwłasnością łączną uprawniającą do współposiadania rzeczy wchodzących w skład majątku wspólnego, a w czasie jej trwania żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego.
Na mocy zapisu zawartego w art. 43 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
Oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.
Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.
Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT istotne jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Zatem, kiedy osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.
Jednocześnie wykorzystywanie składników majątku, tj. takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania, które polega na czerpaniu dochodów ze składnika majątku, wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej. Tym samym, każdy, kto dokonuje czynności, które zmierzają do wykorzystania nieruchomości dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy powinien być uznany za podatnika podatku od towarów i usług.
W konsekwencji, wykorzystywanie majątku należącego do danej osoby stanowi również działalność gospodarczą, jeżeli jest dokonywane w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży nieruchomości jest ustalenie, czy działanie to można uznać za wykorzystywanie majątku w sposób ciągły do celów zarobkowych, czy majątek nabyty został i faktycznie wykorzystany na potrzeby własne, czy też z przeznaczeniem do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy.
Pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.
Z opisu sprawy wynika, że od (…) r. prowadzi Pan działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG. Głównym przedmiotem prowadzonej działalności jest transport drogowy towarów, wydobywanie żwiru i piasku, wydobywanie gliny i kaolinu. Z tytułu prowadzenia ww. działalności gospodarczej od (…) r. jest Pan zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.
W przyszłości chce Pan wraz z żoną sprzedać działki o nr (…). Działki nr (…) są Pana odrębną własnością, natomiast działki nr (…) stanowią składnik wspólności majątkowej małżeńskiej.
Wymienione grunty nie należały do majątku przedsiębiorstwa prowadzonego w formie jednoosobowej działalności gospodarczej i nie były nigdy ujęte w ewidencji środków trwałych.
Działki będące przedmiotem zbycia nabył Pan jednak w celu udokumentowania złoża i uzyskania koncesji oraz wydobycia i dalszej sprzedaży kruszywa naturalnego. Na gruntach tych, od (…) r., na mocy uzyskanych koncesji, było wydobywane kruszywo budowlane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W (…) r. grunty zostały wyłączone z prowadzonej działalności gospodarczej, a w (…) r. cały obszar został wykreślony z obszarów górniczych.
Działki nie były wykorzystywane rolniczo przez Pana i Pana żonę. W przeszłości działki, w różnych okresach czasu, były użyczane synom na cele rolnicze. Obecnie są one przedmiotem odpłatnej umowy dzierżawy na cele rolnicze zawartej na okres (…) lat.
Przedmiotem sprzedaży będą działki w całości, o powierzchniach wskazanych w złożonym wniosku.
Pana wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą ustalenia, czy sprzedaż działek o nr (…) będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie:
‒po pierwsze – dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
‒po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Dostawa towarów (np. nieruchomości) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działający w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT, jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy. Dopiero po zdefiniowaniu podmiotu jako podatnika VAT – co do zasady – mają dla określenia jego praw i obowiązków zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.
W przedmiotowej sprawie zasadnym jest przywołanie orzecznictwa TSUE (w tym wyroku z dnia 1 marca 2012 r. sygn. akt C-280/10 Kopalnia Odkrywkowa Polski Trawetyn, jak również w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. sygn. akt. C-400/98 Breitshol), z którego wynika, że poniesienie wstępnych wydatków inwestycyjnych z zamiarem rozpoczęcia przyszłej działalności gospodarczej należy uznać za działalność gospodarczą. Sam zamiar prowadzenia działalności gospodarczej potwierdzony obiektywnymi dowodami przesądza o potrzebie traktowania danego podmiotu jako podatnika VAT nawet wtedy, gdy przewidywana transakcja gospodarcza, która miała prowadzić do transakcji opodatkowanych, nie zostanie zrealizowana.
W wyroku w sprawie C-280/10 Trybunał zwrócił uwagę, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału na działalność gospodarczą może składać się wiele następujących po sobie czynności, a czynności przygotowawcze, takie jak nabycie towarów, powinny być zaliczane do działalności gospodarczej. Trybunał stwierdził również, że zasada neutralności podatku VAT w odniesieniu do obciążenia podatkowego przedsiębiorstwa wymaga, aby pierwsze wydatki inwestycyjne dokonane na potrzeby i cele przedsiębiorstwa były uznawane za działalność gospodarczą, oraz że z ową zasadą byłoby sprzeczne, gdyby rzeczona działalność rozpoczynała się dopiero w chwili, gdy towar jest faktycznie wykorzystywany, to znaczy gdy powstaje dochód podlegający opodatkowaniu. Jakakolwiek inna interpretacja prowadziłaby do obciążenia podmiotu gospodarczego podatkiem VAT w ramach jego działalności gospodarczej, nie stwarzając możliwości odliczenia tego podatku, i wprowadzałaby arbitralne rozróżnienie między wydatkami inwestycyjnymi dokonanymi przed faktycznym wykorzystywaniem nieruchomości i w jego trakcie. W konsekwencji, TSUE, powołując się na wyrok z dnia 14 lutego 1985 r. w sprawie D.A. Rompelman and E.A. Rompelman – Van Deeln sygn. akt C-268/83 uznał, że ktokolwiek dokonuje takich działań inwestycyjnych ściśle związanych z przyszłym wykorzystywaniem nieruchomości i koniecznych do tego celu, powinien być uważany za podatnika w rozumieniu szóstej dyrektywy.
Zatem, podstawowe znaczenie dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy ma całokształt działań, jakie podejmował i podejmuje Pan w odniesieniu do przedmiotowych działek przez cały okres ich posiadania, włącznie z zamiarem, w jakim zostały one nabyte.
Grunty, które zamierza Pan w przyszłości sprzedać,nabył Pan w celu udokumentowania złoża i uzyskania koncesji oraz wydobycia i dalszej sprzedaży kruszywa naturalnego. Na gruntach tych, od (…) r., na mocy uzyskanych koncesji, było wydobywane kruszywo budowlane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W (…) r. grunty zostały wyłączone z prowadzonej działalności gospodarczej.Następnie, w różnych okresach czasu, były użyczane synom na cele rolnicze, a obecnie są one przedmiotem odpłatnej umowy dzierżawy na cele rolnicze zawartej na okres (…) lat.
W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 693 § 1 ustawy Kodeks cywilny:
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.
Istota umowy dzierżawy wskazuje, że na jej podstawie dochodzi do odpłatnego świadczenia usług przez właściciela na rzecz dzierżawcy. Dzierżawca za oddaną mu w dzierżawę rzecz płaci umówiony czynsz. Istnieje zatem bezpośredni związek między świadczoną usługą a przekazanym za nią wynagrodzeniem.
Zatem, dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym, wypełnia ona określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej.
Biorąc zatem pod uwagę wskazany powyżej całokształt podjętych przez Pana działań w odniesieniu do działek będących przedmiotem sprzedaży (wykorzystywanie przez Pana w prowadzonej działalności gospodarczej oraz oddanie w odpłatną umowę dzierżawy), na tle ww. regulacji i orzeczeń, stwierdzić należy, że planowana przez Pana sprzedaż działek nr (…), zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, będzie stanowiła dostawę dokonywaną przez Pana jako podatnika podatku VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a czynność dostawy opisanych działek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.
Podkreślić jednak należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącymroku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Stosownie do art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d)terenów budowlanych,
e)nowych środków transportu,
f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
-motocykli (PKWiU ex 45.4).
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym itp.
W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.
Według art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1130 ze zm.):
Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią akty prawa miejscowego: miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego, co wynika bezpośrednio z art. 2 pkt 33 ustawy.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.
Zatem, także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.
Wprowadzony do ustawy o podatku od towarów i usług art. 2 pkt 33, odpowiada więc także treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.
W związku z powyższym, ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.
Podkreślić należy, że analiza powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) innych niż tereny budowlane.
Jak wynika z okoliczności sprawy, działki nr (…) są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Przeznaczenie terenu, na którym położone są przedmiotowe działki w MPZP, to teren zabudowy usługowej oznaczony symbolem „U”. Zatem, zgodnie z przedstawionymi okolicznościami sprawy, działki nr (…), na moment sprzedaży będą stanowiły teren budowlany, zdefiniowany w art. 2 pkt 33 ustawy i w rezultacie ich sprzedaż nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
W takiej sytuacji nie znajdzie również zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, bowiem zgodnie z ww. art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d ustawy, zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy nie ma zastosowania do podatników dokonujących dostaw terenów budowlanych.
W tym miejscu należy wskazać, że jeżeli przy zbyciu nieruchomości wystąpią przesłanki uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to należy przeanalizować możliwość zwolnienia dostawy w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów (w tym nieruchomości), spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
1)towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania;
2)brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
NSA w wyroku z 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że:
Zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok TSUE z 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał.
W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE Rady. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE Rady wskazuje zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia podatku VAT.
Oznacza to, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie może mieć zastosowania do zbycia towaru przez podatnika, jeżeli transakcja sprzedaży, w wyniku której nabył on wcześniej ten towar nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
Opis sprawy wskazuje, że grunty będące przedmiotem planowanej sprzedaży nabył Pan w (…) r.
i w (…) r. Zatem, przy ich nabyciu nie wystąpił podatek VAT naliczony, który mógłby podlegać odliczeniu. Nie można więc uznać, że przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu gruntów, lub że takie prawo Panu nie przysługiwało, skoro dostawa nie była objęta tym podatkiem. Ponadto, wskazał Pan we wniosku, że działki będące przedmiotem wniosku od momentu nabycia nie były wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej.
Oznacza to, że sprzedaż działek nr (…) nie będzie również objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż nie zostały spełnione określone w tym przepisie warunki niezbędne do zastosowania tego zwolnienia.
W efekcie powyższego należy stwierdzić, że sprzedaż przez Pana działek nr (…) będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 7 ust. 1 ustawy, która nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 pkt 1, art. 43 ust. 1 pkt 9 ani pkt 2 ustawy.
Podsumowując stwierdzam, że planowana przez Pana sprzedaż działek nr (…) nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 pkt 1, art. 43 ust. 1 pkt 2 i pkt 9 ustawy, a zatem będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla przedmiotu dostawy.
Tym samym, Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przedmiotem wydanej interpretacji jest ocena Pana stanowiska w zakresie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Wskazuję, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem, wydana interpretacja dotyczy tylko Pana i nie wywołuje skutków podatkowych dla Pana żony.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić również uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, nie jestem uprawniony do oceny prawnej dołączonych przez Pana załączników.
Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.
Wskazuję, że wydana interpretacja nie rozstrzyga właściwej stawki podatku mającej zastosowanie do sprzedaży działek. Na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy, podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Wystąpienie z wnioskiem o wydanie WIS jest możliwe od 1 listopada 2019 r., przy czym WIS dotyczy stanu prawnego, który obowiązuje od 1 lipca 2020 r. Zatem, kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydania Wiążącej Informacji Stawkowej określonej w art. 42a ustawy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
