Na jakiej podstawie jednostka może usunąć nieściągalną należność z ksiąg rachunkowych
PROBLEM
Jednostka budżetowa (DPS) rozwiązała umowę o świadczeniu usług z uwagi na niewywiązanie się z umowy kontrahenta. W związku z tym została naliczona bardzo wysoka kara umowna, która częściowo została zaspokojona w ramach kompensaty z płatnością za fakturę. Pozostała część do dnia dzisiejszego nie została uregulowana - należność jest bezsporna, ale kontrahent nie płaci, bo nie ma pieniędzy. Sytuacja miała miejsce 5 lat temu. Po nieskutecznych wezwaniach do zapłaty, sprawa została skierowana na drogę sądową (mamy sądowy nakaz zapłaty wraz z odsetkami), a potem do egzekucji komorniczej. Niestety komornik sądowy sprawę umorzył, bo egzekucja z tej spółki okazała się bezskuteczna z uwagi na brak majątku i bardzo duże długi, w tym wobec ZUS i US. Po 3 latach ponownie wystąpiliśmy do komornika z prośbą o próbę egzekucji, niestety efekt był taki sam jak wcześniej. W księgach figuruje należność wraz z ciągle rosnącymi odsetkami, na całość zrobiono odpis aktualizujący wartość należności. W jaki sposób lub na jakiej podstawie jednostka może usunąć należność wraz z odsetkami z ksiąg rachunkowych? Kwota jest zbyt duża by kierownik jednostki mógł ją umorzyć zgodnie z uchwałą Rady Miasta o umarzaniu należności cywilno-prawnych. Natomiast wniosek o umorzenie skierowany do Prezydenta pozostaje bez odpowiedzi od roku. Czy mamy jeszcze jakąkolwiek inną drogę załatwienia tej sprawy? Kontrahent nadal istnieje, nie ogłosił upadłości.
