Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.586.2025.1.MK
Gmina Miasto (...) nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z realizacją projektu niekomercyjnego, ponieważ nabywane towary i usługi nie są używane do czynności opodatkowanych VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina Miasto (…) jest jednostką samorządu terytorialnego, wykonującą zadania własne określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym, w szczególności w zakresie lokalnego transportu zbiorowego, dróg gminnych oraz działań na rzecz ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. W ramach realizacji tych zadań Gmina uczestniczy jako partner w projekcie „(…)”, współfinansowanym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027.
Liderem projektu jest Miasto (…), które w dniu 13 czerwca 2025 r., reprezentowane, podpisało umowę o dofinansowanie z Województwem (…).
Projekt obejmuje budowę nowoczesnej infrastruktury rowerowej w aglomeracji (…), w tym na terenie miasta (…) i jest elementem działań strategicznych związanych z rozwojem transportu niskoemisyjnego, poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz redukcją emisji zanieczyszczeń powietrza.
W ramach projektu Gmina Miasto (…) realizuje trzy zadania inwestycyjne: (…). Inwestycje obejmują m.in. budowę ciągów pieszo-rowerowych, oświetlenia energooszczędnego, przebudowę przystanków komunikacji zbiorowej, montaż punktów serwisowych i stojaków rowerowych. Realizacja odbywa się w formule „projektuj i buduj” przez Wydział Inwestycji i Zarządu Dróg Urzędu Miasta (…).
Realizacja tych inwestycji przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, redukcji emisji spalin i hałasu, a także zwiększenia atrakcyjności przestrzeni miejskiej dla mieszkańców i osób odwiedzających. Projekt wpisuje się w założenia polityki zrównoważonego transportu oraz wspiera cele środowiskowe i klimatyczne określone w dokumentach strategicznych Gminy Miasto (…) oraz w strategiach wojewódzkich i krajowych. Powstała infrastruktura będzie ogólnodostępna i nieodpłatna. Gmina nie planuje pobierania opłat ani wykorzystywania jej do prowadzenia działalności gospodarczej. Wszelkie działania w ramach projektu stanowią realizację zadań własnych gminy i są wykonywane w ramach reżimu publicznoprawnego, a nie w charakterze podatnika VAT. Tym samym wydatki ponoszone w związku z realizacją zadań nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W konsekwencji Gmina Miasto (…) nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.
Gmina Miasto (…), zwracając się z niniejszym wnioskiem o interpretację, dąży do potwierdzenia prawidłowości przyjętego sposobu kwalifikowania podatku VAT jako wydatku niepodlegającego odliczeniu i w pełni kwalifikowalnego w ramach projektu współfinansowanego ze środków EFRR.
Pytanie
Czy Gmina Miasto (…) będąca czynnym podatnikiem podatku VAT ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z wyżej opisaną działalnością polegającą na realizacji działań związanych z realizacją projektu „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
W opinii Gminy Miasto (…), zgodnie z art. 86 ust. 1 i art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775, 894, 896) podmiot będący czynnym podatnikiem podatku VAT - Gmina Miasto (…) nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT, ponieważ Gmina Miasto (…) nie zamierza podejmować działań mających na celu obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegać się o zwrot podatku VAT. Ponadto, w trakcie realizacji opisanego projektu pn. „(…)”, a także po jego zakończeniu, elementy wytworzone oraz zrealizowane w ramach projektu nie przysłużą się do wygenerowania dochodu.
Przedmiotowy projekt ma charakter całkowicie niekomercyjny i nie jest związany z wykonywaniem działalności gospodarczej. Gmina Miasto (…) zwraca się z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wyżej opisaną działalnością polegającą na realizacji działań związanych z realizacją projektu „(…)”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli będzie wykorzystywał do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…).
Z opisu sprawy wynika, że uczestniczą Państwo jako partner w projekcie „(…)”. Projekt obejmuje budowę nowoczesnej infrastruktury rowerowej w aglomeracji (…), w tym na terenie miasta (…) i jest elementem działań strategicznych związanych z rozwojem transportu niskoemisyjnego, poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz redukcją emisji zanieczyszczeń powietrza.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie spełniony. Jak Państwo wskazali, powstała infrastruktura będzie ogólnodostępna i nieodpłatna. Nie planują Państwo pobierania opłat ani wykorzystywania jej do prowadzenia działalności gospodarczej. Wydatki ponoszone w związku z realizacją zadań nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Tym samym, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone.
Pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. Nie zajęto więc w tym zakresie stanowiska.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
