Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.498.2025.2.AP
Zwolnienie podmiotowe dla fundacji rodzinnej z CIT dotyczy jedynie przychodów z dodatnich różnic kursowych wynikających z przewalutowania dokonanego stricte w celu zakupu papierów wartościowych. Nie obejmuje ono ponownego przewalutowania środków, które nie zostały wydatkowane zgodnie z przeznaczeniem, a takie działanie podlega opodatkowaniu.
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie:
- zwolnienia fundacji rodzinnej z opodatkowania przychodów z tytułu powstałych dodatnich różnic kursowych w związku z zamianą środków pieniężnych z jednej waluty na inną walutę dokonywaną w związku z nabyciem lub zbyciem papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze (pytanie nr 1) - jest prawidłowe;
- zwolnienia fundacji rodzinnej z opodatkowania przychodów z tytułu powstałych dodatnich różnic kursowych w związku z zamianą środków pieniężnych z jednej waluty na inną walutę w przypadku kwoty pozostałej po nabyciu lub zbyciu papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze (pytanie nr 2) - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT przychodów z tytułu powstałych dodatnich różnic kursowych. Uzupełnili go Państwo pismem z 5 listopada 2025 r. (wpływ 5 listopada 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest Fundacją rodzinną w organizacji w rozumieniu Ustawy o fundacji rodzinnej, procedura wpisu do Rejestru Fundacji Rodzinnych prowadzonego przez Sąd Okręgowy (…) jest w toku (…).
Fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie określonym w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej, w tym między innymi w zakresie nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
Do Fundacji rodzinnej należą środki pieniężne w walucie polskiej lub w walutach obcych, które mogą pochodzić z:
- funduszu założycielskiego, wniesionego do Fundacji rodzinnej przez fundatorów,
- otrzymywanych darowizn,
- otrzymywanych spadków,
- działalności gospodarczej wykonywanej przez Fundację rodzinną w zakresie określonym w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej.
Fundacja rodzinna dokonuje m.in. obrotu papierami wartościowymi, instrumentami pochodnymi i prawami o podobnym charakterze. Na potrzeby nabywania lub zbywania m.in. papierów wartościowych, Fundacja rodzinna może dokonywać zamiany ww. należących do niej środków pieniężnych z jednej waluty na inną walutę, tj.:
- z waluty obcej na walutę obcą,
- z waluty obcej na walutę polską,
- z waluty polskiej na walutę obcą.
Przez ww. zamiany środków pieniężnych z jednej waluty na inną walutę należy rozumieć sprzedaż przez Fundację rodzinną środków pieniężnych wyrażonych w danej walucie, posiadanych przez Fundację rodzinną, w zamian za otrzymywane przez Fundację rodzinną środki pieniężne w innej walucie.
Wskazana zamiana środków pieniężnych, dokonywana jest wyłącznie w celu i na potrzeby dokonywania płatności związanych z wyżej opisaną działalnością fundacji rodzinnej, tj. np. w sytuacji nabycia lub sprzedaży papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
W działalności Wnioskodawcy może dojść do następującego zdarzenia przyszłego:
Wnioskodawca dokona przewalutowania środków pieniężnych celem nabycia papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, a następnie, w związku z zmianą ceny papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, wynikającą na przykład z sytuacji na giełdzie, niezależnej od wnioskodawcy, lub np. wynikającą z działania emitenta lub innego podmiotu oferującego papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze, wnioskodawca dokona nabycia za część przewalutowanych środków pieniężnych, a pozostałą po nabyciu kwotę ponownie przewalutuje celem nabycia np. innych papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
Aby wyjaśnić opisane zdarzenie przyszłe, można wskazać, iż na przykład Wnioskodawca planuje dokonać zakupu np. papierów wartościowych za kwotę wyrażoną w innej walucie. Wnioskodawca dokona w tym celu wymiany środków pieniężnych - zakupu innej waluty w określonej kwocie i następnie dokona zapisu np. na zakup rzeczonych papierów wartościowych, np. akcji, których cena mieści się w kwocie zakupionej waluty. Jednak, jak wskazano w opisanym zdarzeniu przyszłym może dojść między innymi do sytuacji, gdy na skutek zdarzeń niezależnych od Wnioskodawcy, faktycznie dokona on np. nabycia papierów wartościowych za niższą niż zakładana kwotę - na przykład gdy:
- w wyniku dużego zainteresowania, emitent dokona redukcji, a wnioskodawcy uda się w związku z tym dokonać zakupu papierów wartościowych tylko za część zakupionej uprzednio waluty;
lub:
- gdy na skutek niezależnych od wnioskodawcy ruchów na giełdzie, następujących np. w nocy, już po zleceniu przez wnioskodawcę nabycia i następnie zamknięciu giełdy, faktyczne nabycie nastąpi już w innej, niższej cenie, w momencie otwarcia giełdy następnego dnia, w związku z czym Wnioskodawca realnie dokona zakupu papierów wartościowych tylko za część zakupionej uprzednio waluty.
W związku z tym, mając na względzie m.in. wyżej opisane sytuacje, Wnioskodawca, pozostałą po zakupie papierów wartościowych kwotę przewalutuje z powrotem, tym razem celem dokonania zakupu np. innych papierów wartościowych, np. u innego emitenta.
Tym samym, w opisanym zdarzeniu przyszłym faktycznie doszłoby do ponownego przewalutowania, jednak celem przyświecającym Wnioskodawcy nie jest np. maksymalizacja, czy w ogóle wygenerowanie zysku, a jedynie, z okoliczności niedotyczących Wnioskodawcy, nabycie papierów wartościowych od podmiotów nastąpiło etapami - jednak sama zamiana środków pieniężnych, była dokonana wyłącznie w celu dokonania płatności związanej z działalnością fundacji rodzinnej.
Wnioskodawca wskazuje w tym miejscu, iż przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zdarzenie przyszłe może obejmować transakcję, zespół transakcji lub inne zdarzenia mające skutki wyłącznie w Polsce i na jej terytorium, jak i mające skutki transgraniczne. Jednak ze względu na specyfikę obrotu papierami wartościowymi, instrumentami pochodnymi i prawami o podobnym charakterze, na chwilę obecną, nie jest możliwe dokładne wskazanie państwa lub terytorium, w których te skutki transgraniczne mogą wystąpić.
Pytania
1.Czy osiągane przez Wnioskodawcę przychody z tytułu dodatnich różnic kursowych, o których mowa w art. 15a ust. 2 Ustawy CIT, powstałych w związku z zamianą środków pieniężnych z jednej waluty na inną walutę, dokonywaną wyłącznie w celu i na potrzeby dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej, to jest związanych z nabywaniem lub zbywaniem przez Fundację rodziną papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, są zwolnione z CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT?
2.W opisanym zdarzeniu przyszłym, w sytuacji, gdy wnioskodawca dokona przewalutowania środków pieniężnych celem nabycia papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, a następnie, w związku ze zmianą ceny papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, wynikającą na przykład z sytuacji na giełdzie, niezależnej od wnioskodawcy, lub np. wynikającą z działania emitenta lub innego podmiotu oferującego papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze, wnioskodawca dokona nabycia za część przewalutowanych środków pieniężnych, a pozostałą po nabyciu kwotę ponownie przewalutuje celem nabycia innych papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, to czy osiągnięte przez Wnioskodawcę przychody z tytułu powstałych w opisany sposób dodatnich różnic kursowych, o których mowa w art. 15a ust. 2 Ustawy CIT, są zwolnione z CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Odnosząc się do pierwszego pytania:
Zdaniem Wnioskodawcy, osiągane przez Wnioskodawcę przychody z tytułu dodatnich różnic kursowych, o których mowa w art. 15a ust. 2 Ustawy CIT, powstałych w związku z zamianą środków pieniężnych z jednej waluty na inną walutę dokonywaną wyłącznie w celu i na potrzeby dokonywania
płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej, to jest związanych z nabywaniem lub zbywaniem przez Fundację rodziną papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, są zwolnione z CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT.
Zgodnie z art. 9b ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, podatnicy ustalają różnice kursowe na podstawie art. 15a Ustawy CIT. Stosownie zaś do art. 15a ust. 1 Ustawy CIT, różnice kursowe zwiększają odpowiednio przychody jako dodatnie różnice kursowe albo koszty uzyskania przychodów jako ujemne różnice kursowe w kwocie wynikającej z różnicy między wartościami określonymi w art. 15a ust. 2 i 3 Ustawy CIT. Zgodnie z art. 15a ust. 2 pkt 3 Ustawy CIT, dodatnie różnice kursowe powstają, jeżeli wartość otrzymanych lub nabytych środków lub wartości pieniężnych w walucie obcej w dniu ich wpływu jest niższa od wartości tych środków lub wartości pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypływu tych środków lub wartości pieniężnych, według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni. Z ww. przepisu wynika zatem, że w przypadku zamiany waluty obcej na walutę polską mogą powstać dodatnie różnice kursowe w rozumieniu ww. przepisu art. 15a ust. 2 pkt 3 Ustawy CIT, zwiększające przychody (tak, np. wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 marca 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 207/16).
Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT, zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Z ww. przepisu wynika zatem, że fundacja rodzinna jest zwolniona podmiotowo z opodatkowania podatkiem CIT.
Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym w doktrynie prawa, zwolnienie podmiotowe z opodatkowania podatkiem CIT podmiotu wymienionego w art. 6 ust. 1 Ustawy CIT (w tym fundacji rodzinnej) dotyczy wszystkich dochodów (przychodów) tego podmiotu, z zastrzeżeniem wyjątków wyraźnie przewidzianych w ustawie. [Tak, m.in. P. Małecki, M. Mazurkiewicz, Komentarz do art. 6 Ustawy CIT, wyd. el./Lex 2023]
W przypadku fundacji rodzinnej wyjątki od stosowania ww. zwolnienia podmiotowego z opodatkowania podatkiem CIT zostały uregulowane w art. 6 ust. 6, ust. 7 i ust. 8 Ustawy CIT.
Zgodnie z art. 6 ust. 6 Ustawy CIT, ww. zwolnienie podmiotowe, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q Ustawy CIT.
Przepis art. 24b Ustawy CIT reguluje podatek dochodowy od przychodu ze środka trwałego będącego budynkiem, z kolei przepis art. 24q Ustawy CIT reguluje podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną świadczenia lub mienia.
Zgodnie z art. 24q ust. 1 Ustawy CIT, podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1)świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o fundacji rodzinnej,
2)mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3)świadczenia w postaci ukrytych zysków
- wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Z kolei w myśl art. 24q ust. 1a Ustawy CIT, przez świadczenie w postaci ukrytych zysków, o których mowa w art. 24q ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT, rozumie się:
1)odsetki, prowizje, wynagrodzenia i inne opłaty od jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej fundacji rodzinnej przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
2)darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o fundacji rodzinnej, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
3)świadczenia na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną z tytułu:
a)usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,
b)wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7 Ustawy CIT;
4)różnicę między wartością rynkową transakcji określoną zgodnie z art. 11c Ustawy CIT a ustaloną ceną tej transakcji - w przypadku innych niż określone w art. 24q ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT transakcji między fundacją rodzinną a beneficjentem, fundatorem, podmiotem powiązanym z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
5)pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi w tej części, która podlegała zwrotowi w danym roku podatkowym i nie została zwrócona do dnia upływu terminu złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24s ust. 1 Ustawy CIT, za ten rok podatkowy;
6)pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi na okres co najmniej 10 lat albo na okres krótszy niż 10 lat, jeżeli ostateczny termin obowiązywania umowy wyniósł co najmniej 10 lat.
Biorąc pod uwagę treść ww. przepisów należy zatem wskazać, że w odniesieniu do wskazanego w niniejszym wniosku zdarzenia przyszłego nie znajduje zastosowania ww. wyjątek uregulowany w art. 6 ust. 6 Ustawy CIT od stosowania zwolnienia podmiotowego z opodatkowania podatkiem CIT fundacji rodzinnej, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT.
Z kolei w myśl art. 6 ust. 7 Ustawy CIT, ww. zwolnienie podmiotowe, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej. Stosownie do art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221, z późn. zm.; dalej: „Prawo przedsiębiorców”) w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 1-8 Ustawy o fundacji rodzinnej.
Z ww. przepisów wynika zatem, że zwolnienie podmiotowe z opodatkowania podatkiem CIT fundacji rodzinnej, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej w rozumieniu art. 3 Prawa przedsiębiorców, wykraczającej poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej.
Wnioskodawca wskazuje, że zamiany środków pieniężnych z jednej waluty na inną walutę dokonywane przez Fundację rodzinną wyłącznie w celu i na potrzeby dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej, to jest związanych z nabywaniem lub zbywaniem przez Fundację rodziną papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, są wykonywane przez Fundację rodzinną w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 Prawa przedsiębiorców, i w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 1-8 Ustawy o fundacji rodzinnej. Tym samym jej działalność nie wykracza poza zakres określony w art. 5 ust. 1 pkt 1-8 Ustawy o fundacji rodzinnej. Nie znajdzie zatem zastosowania przepis art. 24r ust. 1 ustawy o CIT, który stanowi, iż w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Zwolnienie podmiotowe z opodatkowania podatkiem CIT fundacji rodzinnej, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT, ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej w rozumieniu art. 3 Prawa przedsiębiorców, jako nie wykraczającej poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej. Obrót walutami jest wprost wskazany jako prowadzenie działalności gospodarczej, co wynika z katalogu zawartego w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej, przy czym za dozwolone dla fundacji rodzinnej uznaje się tylko te transakcje, które są dokonywane w związku z płatnościami związanymi z działalnością fundacji rodzinnej. Ww. zamiany środków pieniężnych nie są dokonywane w sposób profesjonalny ani nie są realizowane w ramach odpowiednio ukształtowanej w tym celu struktury, nie stanowią obrotu walutami w celu zarobkowym, osiągnięcia maksymalizacji zysku czy zabezpieczenia majątku, według z góry określonej strategii (planu) i z góry założonych odstępów czasu. Ww. zamiany należących do wnioskodawcy środków pieniężnych dokonywane przez Fundację rodzinną wyłącznie we wskazanym celu dokonywania płatności związanych z dozwoloną działalnością fundacji rodzinnej.
Skoro zatem zamiana walut jest dokonywana w związku z płatnościami związanym z działalnością fundacji rodzinnej oznacza to, że nie wykracza poza dozwolony zakres dla fundacji rodzinnej, o której mowa w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej i w konsekwencji korzysta ze zwolnienia z opodatkowania z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT i tym samym dla dodatnich różnic kursowych powstałych w takich transakcjach nie znajdzie zastosowanie stawka sankcyjna, o której mowa w art. 24r ustawy o CIT.
W związku z powyższym, w odniesieniu do wskazanego w niniejszym wniosku zdarzenia przyszłego, nie znajduje zastosowania żaden ww. wyjątek uregulowany w art. 6 ust. 6, ust. 7 lub ust. 8 Ustawy CIT od stosowania zwolnienia podmiotowego z opodatkowania podatkiem CIT fundacji rodzinnej, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT.
Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 6 ufr:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 i pkt 10 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. Prawo dewizowe (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1131):
W rozumieniu ustawy:
9)zagranicznymi środkami płatniczymi są waluty obce i dewizy;
10)walutami obcymi są znaki pieniężne (banknoty i monety) będące poza krajem prawnym środkiem płatniczym (…).
Należy podkreślić, że art. 5 ust. 1 pkt 6 ufr, jako bezpośrednio wpływający na normę art. 6 ust. 1 pkt 25 (w zw. z art. 6 ust. 7) ustawy o CIT, która dotyczy zwolnienia podatkowego musi być interpretowany ściśle (literalnie), podobnie jak wszystkie przepisy o takim charakterze.
Literalna wykładnia przepisu art. 5 ust. 1 pkt 6 ufr nie pozostawia wątpliwości, że dozwoloną działalnością fundacji objęty jest obrót zagranicznymi środkami płatniczymi jedynie wówczas, gdy służy on dokonywaniu płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej. Jak zauważył Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z dnia 19 kwietnia 2024 roku, sygn. akt I SA/Kr 245/24: Przepis ten (art. 5 ust. 1 pkt 6 ufr - przyp. organu) jednoznacznie wskazuje, że przedmiotem działalności fundacji może być nie jakikolwiek obrót zagranicznymi środkami płatniczymi, ale tylko obrót, który jest konkretnie nakierowany na dokonanie płatności związanych z działalnością fundacji. Bezpośrednim celem tego obrotu musi być zatem dokonanie ww. płatności.
Tak więc, w opisanym zdarzeniu przyszłym dochodzi do spełnienia wymaganego w art. 5 ust. 1 pkt 6 Ustawy o fundacji rodzinnej warunku, gdyż wymiana (sprzedaż) waluty przez Wnioskodawcę służyć ma realizacji płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej.
Warto wspomnieć w tym miejscu, iż w wyroku I SA/KR 935/24 z 14 lutego 2025r. WSA w Krakowie zgodził się z Dyrektorem KIS, że różnice kursowe od przewalutowań związanych z zakładaniem lokat w różnych walutach nie będą korzystać ze zwolnienia podatkowego, gdyż taki obrót walutami nie następuje „w celu dokonywania płatności”. W zestawieniu z opisanym przez Wnioskodawcę zdarzeniem przyszłym, zapadłe orzeczenie niejako podkreśla odmienność sytuacji Wnioskodawcy, właśnie ze względu na fakt działania Fundacji rodzinnej polegającej na zamianie środków pieniężnych z jednej waluty na inną walutę dokonywanej wyłącznie w celu i na potrzeby dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej, to jest związanych z nabywaniem lub zbywaniem przez Fundację rodziną papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
Dokonywanie zatem zamiany waluty przez Wnioskodawcę, wyłącznie w celu nabywania m.in. papierów wartościowych, mieści się zatem w dopuszczalnym zakresie wyznaczonym przez ustawy.
Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, osiągane przez Wnioskodawcę przychody, z tytułu dodatnich różnic kursowych, o których mowa w art. 15a ust. 2 Ustawy CIT i powstałych w związku ze wskazaną w opisie zdarzenia przyszłego zamianą środków pieniężnych z jednej waluty na inną walutę dokonywaną wyłącznie w celu i na potrzeby dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej, to jest związanych z nabywaniem lub zbywaniem przez Fundację rodziną papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, są zwolnione z CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT.
2.Odnosząc się do drugiego pytania:
W świetle powyższych rozważań, związanych ze stanowiskiem Wnioskodawcy będącym odpowiedzią na pierwsze pytanie, które pozostają aktualne w kontekście drugiego pytania Wnioskodawcy, odnosząc się do opisanego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazuje:
W sytuacji gdy Wnioskodawca dokona przewalutowania środków pieniężnych celem nabycia papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, a następnie, w związku ze zmianą ceny papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, wynikającej na przykład z sytuacji na giełdzie, niezależnej od Wnioskodawcy, lub np. wynikającej z działania emitenta lub innego podmiotu oferującego papiery wartościowe,
instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze, Wnioskodawca dokona nabycia tylko za część przewalutowanych środków pieniężnych, a pozostałą po nabyciu kwotę ponownie przewalutuje celem nabycia innych papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, to osiągnięte przez Wnioskodawcę przychody z tytułu powstałych w opisany sposób dodatnich różnic kursowych, o których mowa w art. 15a ust. 2 Ustawy CIT, są zwolnione z CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT.
W sytuacji złożonego procesu nabywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, gdy wobec zmiany ceny papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, wynikającej na przykład z sytuacji na giełdzie niezależnej od działań Wnioskodawcy, lub np. wynikającej z działania emitenta lub innego podmiotu oferującego, Wnioskodawca może być zmuszony do kolejnego przewalutowania pozostałych mu niewykorzystanych środków pieniężnych celem zakupu innych papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, może także dojść do powstania dodatnich różnic kursowych.
Jak wskazano wyżej, możliwa jest sytuacja, gdy Wnioskodawca chce dokonać zakupu np. papierów wartościowych za kwotę wyrażoną w innej walucie. Wnioskodawca dokona wymiany środków pieniężnych - zakupu innej waluty w określonej kwocie i następnie dokona zapisu np. na zakup akcji, których cena mieści się w kwocie zakupionej waluty.
Jednak, może dojść między innymi do takiej sytuacji, gdy np.:
- W wyniku dużego zainteresowania, emitent dokona redukcji, a wnioskodawcy uda się w związku z tym dokonać zakupu papierów wartościowych tylko za część zakupionej uprzednio waluty;
lub:
- Gdy na skutek niezależnych od wnioskodawcy ruchów na giełdzie, następujących np. w nocy, już po zleceniu przez wnioskodawcę nabycia i zamknięciu giełdy, faktyczne nabycie nastąpi już w innej, np. niższej cenie, w momencie otwarcia giełdy następnego dnia, w związku z czym wnioskodawca realnie dokona zakupu papierów wartościowych tylko za część zakupionej uprzednio waluty.
W związku z tym, mając na względzie m.in. wyżej opisane sytuacje, wnioskodawca, pozostałą po zakupie tych papierów wartościowych kwotę przewalutuje z powrotem, tym razem celem dokonania zakupu np. innych papierów wartościowych, np. u innego emitenta. Tym samym, faktycznie doszło do ponownego przewalutowania, jednak koniecznym jest podkreślenie, iż celem wnioskodawcy nie była np. maksymalizacja, czy w ogóle wygenerowanie zysku, a jedynie, z okoliczności niedotyczących wnioskodawcy, nabycie różnych papierów wartościowych od różnych podmiotów nastąpiło etapami, jednak sama zamiana środków pieniężnych, była dokonana wyłącznie w celu dokonania płatności związanej z działalnością fundacji rodzinnej.
Kolejne etapy związane z koniecznością ponownego przewalutowania środków pieniężnych, w tak opisanym zdarzeniu przyszłym, nastąpiłyby bowiem nie celowo, nie z zamiarem osiągnięcia zysków itd., a nastąpiłyby w sposób niezależny od wnioskodawcy, związany z sytuacją na rynku, czy działalnością podmiotów oferujących, zaś sam cel dokonania płatności w związku działalnością fundacji rodzinnej został zachowany.
Aktualne pozostają wszystkie rozważania wskazane powyżej w stanowisku Wnioskodawcy dotyczącym pytania pierwszego, niejako bowiem pytanie drugie jest uszczegółowieniem pytania pierwszego.
Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, osiągane przez Wnioskodawcę przychody, z tytułu dodatnich różnic kursowych, o których mowa w art. 15a ust. 2 Ustawy CIT powstałych w związku ze wskazaną w opisie zdarzenia przyszłego ponowną i kolejną zamianą środków pieniężnych z jednej waluty na inną walutę, dokonywaną przez Wnioskodawcę na skutek działań i zdarzeń niezależnych od Wnioskodawcy, a wynikających m.in. z sytuacji na rynku lub z działania innych podmiotów emitujących lub oferujących, i dokonywaną wyłącznie w celu i na potrzeby dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej, to jest związanych z nabywaniem lub zbywaniem przez Fundację rodziną papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, są zwolnione z CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT.
Wobec tego, zdaniem Wnioskodawcy, osiągnięte przez Wnioskodawcę przychody z tytułu powstałych w opisany sposób dodatnich różnic kursowych, o których mowa w art. 15a ust. 2 Ustawy CIT, są zwolnione z CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:
- zwolnienia fundacji rodzinnej z opodatkowania przychodów z tytułu powstałych dodatnich różnic kursowych w związku z zamianą środków pieniężnych z jednej waluty na inną walutę dokonywaną w związku z nabyciem lub zbyciem papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze (pytanie nr 1) - jest prawidłowe;
- zwolnienia fundacji rodzinnej z opodatkowania przychodów z tytułu powstałych dodatnich różnic kursowych w związku z zamianą środków pieniężnych z jednej waluty na inną walutę w przypadku kwoty pozostałej po nabyciu lub zbyciu papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze (pytanie nr 2) - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „updop”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 i 825).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że:
Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
Stosownie do art. 1 ust. 1 updop:
Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 updop:
Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.
Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 updop.
W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, który stanowi, że:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6 -10 updop:
6.Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7.Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
8.Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
9.Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
10.W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:
1)złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz
2)zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.
Zatem, fundacje rodzinne zostaną, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych, należy jednak mieć na uwadze ww. przepisy.
Państwa wątpliwości dotyczą zwolnienia fundacji rodzinnej z opodatkowania przychodów z tytułu powstałych dodatnich różnic kursowych w związku z zamianą środków pieniężnych z jednej waluty na inną walutę dokonywaną w związku z nabyciem lub zbyciem papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
Biorąc pod uwagę powyższe, w niniejszej sprawie mogą mieć zastosowanie przepisy art. 24r updop, zgodnie z którym:
1.W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
2.Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3.Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.
Wskazać należy, że fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1480). Wyjątek ma stanowić działalność o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5)udzielania pożyczek:
a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c)beneficjentom;
6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8)gospodarki leśnej.
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Biorąc pod uwagę powyższe, dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja ta prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Zgodnie bowiem z art. 24r updop w zakresie, w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.
W przedmiotowej sprawie należy zatem zbadać, czy opisana działalność przez Wnioskodawcę mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr.
Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy o fundacji rodzinnej (Druk nr 2798), majątek fundacji rodzinnej, rozumiany jako aktywa, będzie stanowić mienie w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Wyposażenie fundacji rodzinnej w początkowe aktywa będzie zadaniem fundatora, który przeniesie mienie przeznaczone na realizację celów fundacji rodzinnej i tym samym zasili początkowo fundusz założycielski. Wartość aktywów fundacji rodzinnej nie powinna być niższa niż 100 000 zł.
Odnosząc przywołane wyżej przepisy na grunt Państwa sprawy wskazać należy, że ustawa o fundacji rodzinnej w ww. art. 5 ust. 1 wskazuje rodzaje działalności, jakie może prowadzić fundacja rodzinna, z których dochody podlegają zwolnieniu podmiotowemu.
Do kwestii nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze odnosi się pkt 4 przywołanego przepisu, zgodnie z którym:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie: nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
Mając na uwadze powyższe, zauważyć należy, że nabywanie i zbywanie papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze zostały wymienione w katalogu dozwolonej działalności fundacji rodzinnej. Obrót tymi składnikami majątkowymi fundacji jest zatem zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.
Natomiast do kwestii obrotu środkami płatniczymi odnosi się w pkt 6 przywołanego przepisu, zgodnie z którym:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie: obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej.
Powyższe oznacza, że fundacja rodzinna zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji może jedynie dokonywać płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej. Innymi słowy obrót walutami nie może stanowić przedmiotu jej działalności, a jedynie służyć prowadzeniu spraw fundacji.
Z opisu sprawy wynika, że Fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie określonym w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej, w tym między innymi w zakresie nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze. Do Fundacji rodzinnej należą środki pieniężne w walucie polskiej lub w walutach obcych. Fundacja rodzinna dokonuje m.in. obrotu papierami wartościowymi, instrumentami pochodnymi i prawami o podobnym charakterze. Na potrzeby nabywania lub zbywania m.in. papierów wartościowych, Fundacja rodzinna może dokonywać zamiany ww. należących do niej środków pieniężnych z jednej waluty na inną walutę (z waluty obcej na walutę obcą, z waluty obcej na walutę polską, z waluty polskiej na walutę obcą). Zamiana środków pieniężnych, dokonywana jest wyłącznie w celu i na potrzeby dokonywania płatności związanych z wyżej opisaną działalnością fundacji rodzinnej, tj. np. w sytuacji nabycia lub sprzedaży papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze. Może dojść jednak do sytuacji, że Fundacja dokona przewalutowania środków pieniężnych celem nabycia papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, a następnie, w związku ze zmianą ceny papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, wynikającą na przykład z sytuacji na giełdzie, niezależnej od Fundacji, lub np. wynikającą z działania emitenta lub innego podmiotu oferującego papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze, Fundacja dokona nabycia za część przewalutowanych środków pieniężnych, a pozostałą po nabyciu kwotę ponownie przewalutuje celem nabycia np. innych papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
Stwierdzić należy, że przewalutowanie środków pieniężnych w celu przeprowadzania inwestycji w papiery wartościowe, instrumenty pochodne, jak również prawa o podobnym charakterze w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami (faktycznie przeprowadzonymi) dojdzie do powstania dodatnich różnic kursowych to na mocy art. 5 ust. 1 pkt 6 ufr działalność taka stanowić będzie dozwoloną działalność fundacji rodzinnej, w związku z czym dochód ten będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.
Jednak w przypadku gdy Fundacja nie wydatkuje całej przewalutowanej kwoty na zakup papierów wartościowych, instrumentów pochodnych lub praw o podobnym charakterze i dokona ponownego przewalutowania, to nie będzie to stanowić działalności dozwolonej w myśl art. 5 ufr działalności fundacji rodzinnej, w związku z czym działalność ta będzie opodatkowana zgodnie z art. 24r updop.
Podkreślić należy, że przy ocenie skutków podatkowych ma znaczenie rzeczywisty przebieg danego zdarzenia, a nie zamiar Fundacji. Natomiast skoro w analizowanej sprawie nie doszło do nabycia inwestycji (w papiery wartościowe, instrumenty pochodne, prawa o podobnym charakterze), a Fundacja Rodzinna zdecyduje się na ponowne przewalutowanie środków pieniężnych to różnice kursowe wynikające z takiego zdarzenia nie powstały w wyniku dozwolonej działalności w myśl art. 5 ufr.
Podkreślić należy, że w katalogu dozwolonej działalności fundacji rodzinnej nie został wymieniony obrót walutami, zatem taka działalność fundacji jest opodatkowana zgodnie z art. 24r updop. Jedynie w przypadku obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej istnieje możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, bowiem taka działalność jest dozwolona w przypadku fundacji rodzinnej.
W związku z powyższym w sytuacji, gdy nie dochodzi do nabycia inwestycji, a Fundacja rodzinna dokonuje przewalutowania środków pieniężnych, dochodzi do obrotu walutami obcymi, który nie jest dokonywany w celu płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej. Tym samym taka działalność stanowi obrót walutami obcymi, który nie jest dozwolony dla fundacji rodzinnej.
Mając na uwadze powyższe, nie można w pełni podzielić Państwa stanowiska zgodnie z którym, działalność Fundacji Rodzinnej, polegająca na zakupie i sprzedaży (wymiany) środków pieniężnych, w zakresie przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego, powodująca powstanie dodatnich różnic kursowych stanowić będzie dopuszczalną działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 6 ufr i wobec tego, do dochodów Fundacji Rodzinnej z takiej działalności nie znajdzie zastosowania art. 24r updop, a Fundacja Rodzinna będzie zwolniona spod opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.
W sytuacji gdy nie dochodzi do nabycia inwestycji, a Fundacja rodzinna dokonuje przewalutowania środków pieniężnych, powstałe w związku z tym zdarzeniem dodatnie różnice kursowe będą opodatkowane stawką podatku w wysokości 25% zgodnie z art. 24r ust. 1 updop, ponieważ wykracza to poza zakres określony w art. 5 ufr.
Natomiast gdy dodatnie różnice kursowe powstają w wyniku faktycznie przeprowadzonych inwestycji (w papiery wartościowe, instrumenty pochodne, jak również prawa o podobnym charakterze) to będzie spełniony art. 5 ust. 1 pkt 6 ufr i dochód z tytułu dodatnich różnic kursowych nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem CIT, ponieważ będzie zwolniony z podatku CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe, natomiast w zakresie pytania nr 2 - za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności, będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
