Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.719.2025.4.SKJ
Spółka ma prawo do odliczenia VAT z tytułu nabycia kart sportowych i lekcji angielskiego oferowanych współpracownikom, z wyłączeniem rozszerzonych pakietów medycznych i podstawowych pakietów medycznych, gdyż te ostatnie są zwolnione od VAT i nie mają wystarczającego związku z działalnością opodatkowaną Spółki.
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia z tytułu nabycia:
- świadczenia benefitowego w postaci kart sportowych oferowanych współpracownikom - jest prawidłowe,
- świadczeń benefitowych w postaci rozszerzonych pakietów medycznych o dodatkowe usługi oferowanych współpracownikom - jest nieprawidłowe,
- świadczenia benefitowego w postaci lekcji języka angielskiego - jestprawidłowe,
- świadczenia benefitowego w postaci podstawowego pakietu medycznego oferowanego współpracownikom - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia w związku z nabyciem świadczeń benefitowych.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 3 listopada 2025 r. (data wpływu 7 listopada 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A. sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w (…), przy ul. (…), zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym - rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy (…) KRS pod nr (…), REGON: (…), NIP: (…), będącą właścicielem marki B., (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca” lub „B.”) reprezentowana przez komplementariusza A. sp. z o.o. z siedzibą w (…) przy ul. (…), zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym - rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy (…) KRS pod nr (…) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, prowadzącym działalność gospodarczą od (…) 2014 r. w branży agencji marketingowej według przeważającego PKD- 73.11.Z DZIAŁALNOŚĆ AGENCJI REKLAMOWYCH. Spółka jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Agencja kreatywna B. realizuje działania marketingowe online oparte na dialogu z Konsumentem. Spółka dostarcza rozwiązania, które w skuteczny sposób zbudują wartość marki w Internecie. Wnioskodawca oferuje swoim kontrahentom szeroki wachlarz usług w oparciu o swoje specjalizacje: kompleksowych kampanii reklamowych, kreacji \NW\N, Social Mediów, pozycjonowania stron internetowych, aplikacji (...), aplikacji mobilnych, produkcji video oraz performance marketingu. Zaangażowanych w pracę agencji kreatywnej jest ponad 70 osób, siedziba Spółki znajduje się w (…) oraz odział w (…).
B. pozyskuje przede wszystkim klientów poprzez polecenia firm z którymi współpracowała. Szacuje, iż ponad 70% klientów pochodzi z polecenia.
Spółka od samego początku działania szuka nowych rozwiązań bazując na połączeniu technologii z marketingiem, które mają generować wartość dla klientów. B. tworzy kampanie, produkty cyfrowe, strony internetowe i idee kreatywne wykorzystując to, co w danej chwili najefektywniejsze od strony technologicznej oraz ponadczasową kreatywność. Klienci Spółki doceniają, że otrzymują nie tylko wyraźne efekty, ale również stają na froncie innowacji w marketingu i nie prześpią zmian technologicznych. Jest to szczególnie ważne w świecie w którym cykl innowacji potrafi być skrócony do kilku miesięcy.
Natomiast biorąc pod uwagę specyfikę branży oraz model współpracy spółki z kontrahentami jest on ściśle oparty na relacjach.
Spółka realizując swoje zamierzenia gospodarcze poza zatrudnieniem pracowników na podstawie umowy o pracę ze względu na specyfikę realizowanych przedsięwzięć oraz ich charakter współpracuje na podstawie umów w zakresie zlecania czynności do wykonania:
- umów o współpracę z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą,
- umów zlecenia z osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej.
Postanowienia zawieranych przez Wnioskodawcę ww. umów o współpracę z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą zawierają:
Dotyczące przedmiotu umowy w zakresie powierzenia świadczenia usług w postaci stałej współpracy gospodarczej we wskazanym w umowie zakresie, oświadczenia o przyjęciu powierzonych obowiązków oraz zobowiązaniu do ich wykonywania z należytą starannością zgodnie ze swoją wiedzą, postanowieniami Umowy i przepisami prawa, oświadczenie, że katalog czynności wymienionych w umowie nie jest zamknięty, gdyż od współpracownika wymagane jest samodzielne działanie oraz zaangażowanie, przez co katalog czynności wymienionych w umowie nie może być zamknięty, oświadczenie o cywilnoprawnym charakterze umowy wykonywanej w ramach prowadzonych działalności gospodarczych a co za tym idzie wątpliwości co do wykonywania umowy muszą być rozstrzygane na podstawie przepisów kodeksu cywilnego, oświadczenie iż z uwagi na osobiste i unikalne umiejętności współpracownika zobowiązany jest on do jak najszerszego osobistego wykonywania swoich czynności, a w przypadku zaś powierzenia wykonania czynności osobie trzeciej odpowiada za działanie osoby trzeciej wobec Zleceniodawcy, jak za swoje działania, a także ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez podwykonawcę Zleceniodawcy i osobom trzecim, oświadczenie, że świadcząc usługi, których zakres może stanowić m.in. fragment kodu źródłowego, w celu należytego wdrożenia sprzedawanej usługi zapewni należytą współpracę przy realizacji umowy z osobami zatrudnionymi u Zleceniodawcy na podstawie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych oraz z osobami fizycznymi współpracującymi ze Zleceniodawcą na podstawie innych stosunków obligacyjnych, a nawet w razie potrzeby powierzy im do wykonania poszczególnych czynności związane z realizacją umowy, oświadczenie zobowiązujące współpracownika w ramach świadczeń określonych Umową do konsultowania wykonywanych zadań ze Zleceniodawcą.
Terminy konsultacji Strony ustalać będą na bieżąco, zgodnie z potrzebami wynikającymi z wykonania konkretnego zadania. Współpracownik zobowiązany jest poświęcić swoim czynnościom czas niezbędny dla ich terminowego wykonania zgodnie z postanowieniami umowy w celu jej prawidłowej realizacji, współpracownik nie może zaciągać jakichkolwiek zobowiązań w imieniu Zleceniodawcy bez oddzielnego upoważnienia udzielonego przez Zleceniodawcę, określone zostało wynagrodzenie w formie miesięcznej ryczałtowej, jego termin wypłacania na podstawie prawidłowo wystawionej faktury, możliwość zobowiązania współpracownika do dołączenia szczegółowego raportu do faktury z wykonanych czynności, ustalono, że w ramach wskazanego w umowie wynagrodzenia ryczałtowego na Zleceniodawcę przeniesione zostaną rezultaty działalności współpracownika wykonywanej na rzecz Zleceniodawcy wraz z prawem zezwalania na wykonywanie praw zależnych, na określonych w umowie polach eksploatacji, określono czas obowiązywania umowy oraz zasady jej wypowiedzenia, ustalono zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej i działalności dodatkowej w okresie obowiązywania umowy, ustalono odpowiedzialność oraz kary umowne, określono zasady lojalności współpracownika, który zobowiązany jest do zachowania lojalności wobec Zleceniodawcy, a w szczególności kierowania się jej interesem w każdym aspekcie wykonywania czynności na rzecz Zleceniodawcy wynikających z umowy, zobowiązano współpracownika w okresie ważności umowy jak i po jej zakończeniu do powstrzymania się od namawiania, przekonywania, czy oferowania pracownikom i innym osobom współpracującym oraz kontrahentom Zleceniodawcy przejścia do innego podmiotu, nawiązania z nim współpracy czy rezygnacji ze współpracy ze Zleceniodawcą, zobowiązano współpracownika do zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa, także wobec innych osób zatrudnianych przez Zleceniodawcę lub z nią współpracujących, chyba, że zakres ich zadań wymaga przekazania im tych informacji w części lub w całości, zobowiązano współpracownika do skrupulatnego wywiązywania się z obowiązków uzgodnień i konsultacji ze Zleceniodawcą wynikających z Umowy, postanowienia umowy objęte zostały poufnością.
Postanowienia zawieranych przez Wnioskodawcę ww. umów zlecenia zawierają: Oświadczenia zleceniobiorcy: o zawodowym zajmowaniu się przedmiotem zlecenia oraz zobowiązaniu do wykonania świadczeń ze starannością sumiennego i rozsądnego eksperta, działającego bez nadmiernego i zbędnego ryzyka, oświadczenie zleceniobiorcy iż posiada, wiedzę, kwalifikacje i umiejętności niezbędne dla prawidłowego wykonywania świadczeń objętych niniejszą umową, oświadczenie zleceniobiorcy, że będzie wykonywać świadczenia objęte umową w sposób staranny, sumienny i prawidłowy, zgodnie z ich specyfiką oraz informacjami i wytycznymi ze strony Zleceniodawcy lub podmiotu trzeciego, na którego rzecz w/w świadczenia będą wykonywane. Oświadczenie zleceniobiorcy, że utwory, które powstaną w wyniku wykonywania świadczeń objętych umową będą wynikiem jego pracy i nie będą naruszać praw osób trzecich, w szczególności praw autorskich oraz dóbr osobistych.
Oświadczenie zleceniobiorcy, że Utwory nie były publicznie rozpowszechnione lub udostępnione za pośrednictwem jakichkolwiek środków przekazu lub rozpowszechniania.
Zleceniodawca będzie uprawniony do odstąpienia od umowy i żądania zwrotu wypłaconego wynagrodzenia wraz z odsetkami w wysokości ustawowej od dnia zapłaty do dnia zwrotu wynagrodzenia. W każdym wypadku określonym w niniejszym ustępie, Zleceniodawca będzie także uprawniony do dochodzenia naprawienia szkody w pełnym zakresie.
Zleceniobiorca nie może powierzyć bez zgody Zleceniodawcy wykonania zobowiązań wynikających z niniejszej umowy innej osobie.
Określono także zakres i charakter poufności oraz karę umowną za ujawnienie Informacji Poufnych. Ustalono wynagrodzenie w wysokości miesięcznej oraz termin jego płatności.
Określono warianty rozwiązania umowy: ze skutkiem natychmiastowym w przypadku działania zleceniobiorcy na niekorzyść zleceniodawcy, wypowiedzenia przez strony umowy z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia.
Spółka w celu zachęcenia do zawierania ww. umów oraz utrzymania konkurencyjnej pozycji względem innych podmiotów oferujących współpracę potencjalnym kandydatom mogącym współpracować ze Spółką zdecydowała się zaoferować szerokorozumianym współpracownikom z którymi zawierane są ww. umowy dodatkowe świadczenia pozapłacowe (dalej jako: benefity). Spółka w ramach benefitów oferuje oraz planuje oferować współpracownikom następujące świadczenia:
- partycypację 50% w kosztach karty Multisport (lub innego tożsamego pakietu w przyszłości);
- podstawowy koszt prywatnego pakietu opieki medycznej;
- partycypacje 50% w kosztach lekcji języka angielskiego.
Partycypacja w kosztach karty sportowej typu Multisport (lub innego tożsamego pakietu w przyszłości.)
Karta MultiSport to pozapłacowe świadczenie umożliwia dostęp do usług sportowo-rekreacyjnych w wybranych obiektach współpracujących z operatorem programu. Dostęp do świadczenia możliwy jest na podstawie umowy zawartej pomiędzy pracodawcą a operatorem, przy czym zakres oraz warunki korzystania określane są w dokumentacji programowej operatora.
Karta uprawnia użytkownika do korzystania z usług takich jak: siłownie, kluby fitness, baseny, zajęcia sportowe, ścianki wspinaczkowe, lodowiska czy obiekty typu wellness.
W aspekcie praktycznym karta MultiSport (lub innego tożsamego pakietu w przyszłości) wspiera działania pracodawcy w zakresie promocji zdrowia, aktywności fizycznej oraz równowagi między życiem zawodowym a prywatnym (work-life balance). Świadczenie to postrzegane jest również jako element zwiększający atrakcyjność oferty zatrudnienia oraz wpływający korzystnie na retencję pracowników.
Benefit ten z perspektywy współpracownika powoduje:
- Dostęp do szerokiej oferty sportowo-rekreacyjnej.
Użytkownik karty MultiSport zyskuje możliwość korzystania z wielu różnorodnych aktywności fizycznych - w tym siłowni, basenów, zajęć grupowych, obiektów rekreacyjnych - na terenie całego kraju, bez konieczności ponoszenia każdorazowych opłat.
- Stała, przewidywalna forma finansowania aktywności fizycznej.
Karta opłacana w formie abonamentowej (przez pracodawcę lub współfinansowana) pozwala uniknąć kosztów jednorazowych wejść do obiektów sportowych, co może być korzystne ekonomicznie w przypadku regularnego korzystania z usług.
- Zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.
Ułatwiony dostęp do aktywności fizycznej wspiera dbałość o kondycję psychiczną i fizyczną, co w dłuższej perspektywie może przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu i obniżeniu efektywności. Możliwość rozszerzenia świadczenia na członków rodziny. Współpracownicy mogą wykupić dzięki swojemu pakietowi dostęp do programu również dla członków swojej rodziny co zwiększa użyteczność benefitu i wspiera korzystanie z niego w wymiarze rodzinnym.
- Brak konieczności wiązania się z jedną placówką.
Uczestnik programu może korzystać z różnych obiektów w zależności od miejsca zamieszkania, miejsca pracy lub aktualnych potrzeb. Elastyczność ta jest szczególnie istotna w przypadku osób często podróżujących lub pracujących w modelu hybrydowym.
Z perspektywy Spółki benefit powoduje:
- Wzrost atrakcyjności oferty współpracy.
Umożliwienie korzystania z programu MultiSport wpływa pozytywnie na postrzeganie Spółki jako współpracownika. Jest to benefit powszechnie oczekiwany przez kandydatów, zwłaszcza w sektorze usług profesjonalnych, a także wśród osób młodszych.
- Wzmocnienie lojalności i retencji pracowników oraz współpracowników.
Dostęp do atrakcyjnych benefitów, w tym świadczeń wspierających aktywność fizyczną i zdrowie, może ograniczać rotację kadrową oraz stanowić czynnik lojalizujący wobec organizacji.
- Charakter prozdrowotny.
MultiSport wpisuje się w strategię employer well-being. Wspieranie zdrowego trybu życia może przekładać się na zmniejszenie absencji chorobowej, poprawę samopoczucia współpracowników i zwiększenie ich ogólnej dyspozycyjności oraz zaangażowania.
- Kształtowanie pozytywnego wizerunku (employer branding).
Zapewnienie świadczeń pozapłacowych o charakterze sportowo-rekreacyjnym buduje reputację firmy jako partnera odpowiedzialnego społecznie, dbającego o szeroko rozumiany dobrostan współpracowników.
Koszt dofinansowania prywatnej opieki medycznej ma następujące uzasadnienie jako korzyść dla współpracownika oraz Spółki:
Z perspektywy współpracownika powoduje:
- redukcję prywatnych wydatków zdrowotnych.
Dzięki objęciu pakietem medycznym wielu podstawowych usług, takich jak konsultacje lekarskie, diagnostyka czy drobne zabiegi, współpracownicy mogą znacznie ograniczyć koszty, które w przeciwnym razie musieliby ponieść samodzielnie. W efekcie, prywatna opieka staje się nie tylko wygodna, ale i opłacalna finansowo.
- Poczucie bezpieczeństwa zdrowotnego.
Świadomość, że w razie potrzeby można szybko i bez przeszkód uzyskać pomoc medyczną, przekłada się na większy spokój psychiczny współpracowników. Szybka diagnostyka i leczenie - szczególnie w przypadku chorób przewlekłych - mają bezpośredni wpływ na zdrowie i komfort życia.
- Możliwość we własnym zakresie objęcia opieką członków rodziny.
Takie rozwiązanie podnosi atrakcyjność benefitu i buduje pozytywne relacje między Spółką a współpracownikiem. Dzięki dobremu oraz szybkiemu dostępowi do prywatnej opieki również dla członków rodziny współpracownik ma więcej czasu na skupienie się na wykonywanych zadaniach oraz może je tym samym efektywniej wykonywać.
- Szybki dostęp do świadczeń medycznych.
W przeciwieństwie do systemu publicznego, gdzie czas oczekiwania na konsultację u specjalisty może wynosić kilka miesięcy, w systemie prywatnym termin wizyty często przypada w ciągu kilku dni. Do lekarza POZ można nierzadko dostać się tego samego dnia.
- Wyższy komfort i jakość obsługi pacjenta.
Pakiety oferują nowoczesne, dobrze wyposażone placówki medyczne, krótkie kolejki, możliwość umawiania wizyt Online oraz dostęp do wyników badań przez Internet.
- Brak kosztów jednostkowych przy korzystaniu z usług.
Stała miesięczna opłata abonamentowa niweluje obawy związane z kosztami pojedynczych wizyt. Współpracownicy dzięki temu częściej i szybciej podejmują decyzję o wizycie lekarskiej, co sprzyja skuteczniejszemu leczeniu oraz wczesnemu wykrywaniu problemów zdrowotnych. A zatem ostatecznie przekłada się na wydajniejsze wykonywanie zadań przez współpracowników poprzez skuteczne eliminowanie ich chorobowej niedyspozycyjności do świadczenia usług.
- Wzrost satysfakcji ze współpracy oraz lojalności wobec Spółki.
Prywatna opieka zdrowotna jest postrzegana jako wyraz troski ze strony firmy i nierzadko stanowi istotny element decydujący o postrzeganiu jakości współpracy. Współpracownicy, którzy czują się zaopiekowani, rzadziej rozważają zmianę kontrahenta kierując się wyłącznie wymiarem finansowym.
Z perspektywy Spółki benefit ten przekłada się na:
- atrakcyjność oferty zatrudnienia (employer branding).
Na konkurencyjnym rynku oferowanie prywatnej opieki zdrowotnej staje się standardem, szczególnie w sektorach wymagających specjalistów. Włączenie tego świadczenia do pakietu benefitów wzmacnia wizerunek firmy jako nowoczesnego i odpowiedzialnego partnera. Skuteczniejsza profilaktyka i wczesna diagnostyka
Regularne badania profilaktyczne, szczepienia czy łatwy dostęp do specjalistów pozwalają wykrywać schorzenia na wczesnym etapie, co zapobiega długim niedyspozycją współpracowników oraz ich wysokim kosztom leczenia zaawansowanych chorób.
- Redukcja zjawiska zarażania chorobami.
Łatwy dostęp do konsultacji medycznych pozwala współpracownikom szybciej reagować na objawy chorobowe i odpowiedzialnie podejmować decyzję o czasowym nieświadczeniu usług. Dzięki temu ogranicza się ryzyko rozprzestrzeniania infekcji w zespole oraz spadku ogólnej wydajności.
- Wzrost efektywności i zaangażowania zespołu.
Zdrowi pracownicy to bardziej skoncentrowani, zmotywowani i skuteczni pracownicy. Eliminacja dolegliwości zdrowotnych oraz świadomość, że firma zapewnia wsparcie w tym zakresie, wpływają pozytywnie na morale i jakość wykonywanych obowiązków.
- Wzmocnienie retencji współpracowników.
Pakiety medyczne, szczególnie mogące również zostać rozbudowane o korzystanie przez rodzinę, są często czynnikiem decydującym przy porównywaniu ofert współpracy. Współpracownik, który otrzymuje taki benefit, rzadziej podejmuje decyzję o rezygnacji ze współpracy - zwłaszcza, jeśli utrata świadczenia wiązałaby się z dodatkowymi kosztami prywatnymi.
- Redukcja braku możliwości współpracy z przyczyn chorobowych.
Szybszy dostęp do diagnostyki i leczenia sprawia, że czas trwania choroby, a tym samym niedyspozycyjności współpracownika może zostać znacząco skrócony. Przekłada się to na realne oszczędności finansowe i organizacyjne dla firmy, zwłaszcza w przypadku procesów o kluczowym znaczeniu operacyjnym.
Benefit partycypacji 50% w kosztach lekcji języka angielskiego z perspektywy Spółki benefit powoduje:
- wzmocnienie kompetencji językowych w Spółce.
Umożliwienie współpracownikom udziału w dofinansowanych zajęciach języka angielskiego, przyczynia się do podniesienia poziomu komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej w środowisku zawodowym, zwłaszcza uwzględniając świadczenie usług przez Spółkę na rzecz podmiotów międzynarodowych, gdzie używanym roboczo językiem ze względu na międzynarodowy charakter jest właśnie język angielski.
- Bezpośrednie przełożenie na jakość realizowanych zadań.
Wyższy poziom kompetencji językowych przekłada się na sprawniejsze wykonywanie zadań poprzez, dokładniejsze zrozumienie dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej, korespondencji handlowej, czy też materiałów branżowych sporządzanych w języku obcym. Instrument wspierający politykę rozwoju zasobów ludzkich.
Współfinansowanie nauki języka obcego może być traktowane jako element szerszej strategii rozwoju kompetencji personelu, co wpisuje się w standardy zarządzania zasobami ludzkimi oraz realizację celów w zakresie podnoszenia kwalifikacji współpracowników.
- Wzmocnienie wizerunku jako podmiotu inwestującego w rozwój zawodowy.
Spółka oferując dostęp do systematycznej nauki języka angielskiego buduje reputację podmiotu wspierającego rozwój swoich współpracowników, co ma znaczenie zarówno w procesach pozyskiwania nowych współpracowników, jak i w zakresie utrzymania długoterminowych relacji współpracy.
Benefit partycypacji 50% w kosztach lekcji języka angielskiego z perspektywy współpracownika powoduje:
- rozwój kwalifikacji mających zastosowanie zawodowe.
Nauka języka angielskiego finansowana lub współfinansowana przez podmiot zlecający umożliwia systematyczne rozwijanie umiejętności, które są niejednokrotnie niezbędne do wykonywania obowiązków wynikających z współpracy, zwłaszcza przy obsłudze projektów międzynarodowych. Zwiększenie konkurencyjności na rynku usług.
- Nabycie kompetencji językowych zwiększa możliwości świadczenia usług również na rzecz zagranicznych kontrahentów, co może istotnie podnieść wartość rynkową danego współpracownika. Dostosowanie do wymogów konkretnych projektów lub klientów.
- Uczestnictwo w zajęciach językowych ułatwia bieżące wykonywanie zadań, w szczególności w środowiskach, w których wymagana jest płynna znajomość języka obcego - zarówno w mowie, jak i w piśmie.
Spółka chciała się upewnić czy poniesione przez nią wydatki będą stanowiły koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 2025 r. poz. 278), dalej jako: Updop.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał w ostatnim czasie pozytywne interpretacje w zakresie tożsamym/zbliżonym do przedstawionego przez Wnioskodawcę:
Interpretacja indywidualna z 12 marca 2025 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.83.2025.1.PK zakres. Koszty uzyskania przychodu - benefity (karta sportowa, pakiet medyczny) dla współpracowników B2B.
Interpretacja indywidualna z 23 maja 2025 r. sygn. 0111-KDIB1-1.4010.125.2025.2.KM zakres: Kursy językowe i świadczenia pozapłacowe dla współpracowników - możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych.
Interpretacja indywidualna z 13 maja 2025 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.119.2025.2.AW zakres: Pakiety zdrowotne, zajęcia sportowe i kursy dla osób na B2B - wydatek kwalifikowany jako koszt podatkowy.
Interpretacja indywidualna z 25 marca 2024 r. sygn. 0111-KDIB2-1.4010.44.2024.MM zakres: Czy świadczenia w formie benefitów dla samozatrudnionych mogą być kosztem uzyskania przychodu.
Interpretacja indywidualna z 28 lutego 2025 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.763.2024.2.AK zakres: Finansowanie benefitów (opieka zdrowotna, sport, szkolenia) w estońskim CIT i ich podatkowa kwalifikacja.
W przypadku gdyby w niniejszej sprawie stanowisko Dyrektora Krajowej Interpretacji Skarbowej było odrębne od stanowiska wydanego w ww. sprawach proszą Państwo o uzasadnienie wskazujące na różnice tychże spraw oraz uzasadniające rozróżnianie przedsiębiorców na uprawnionych oraz nieuprawnionych do interpretowania przepisów w przedmiotowy sposób.
Dodatkowo Spółka w związku z przedmiotowym wnioskiem chce upewnić się czy jest uprawniona zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług dalej jako Uptu”), do odliczenia podatku naliczonego w części w której finansuje nabywane na rzecz współpracowników benefity. Dodatkowo uwzględniając również założenie możliwej modyfikacji, że benefit dotyczący nabywania pakietów medycznych dla współpracowników będzie finansowany wyłącznie w części przez Spółkę.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
a) Na pytanie: Czy zakup benefitów wskazanych we wniosku finansowany jest z Państwa środków obrotowych, czy też ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych
- proszę podać konkretnie jak wygląda proces finansowania świadczeń przyznawanych współpracownikom?
Wskazali Państwo, że: Aktualnie miało miejsce ze środków obrotowych spółki. Spółka nie wyklucza natomiast w przyszłości również nabycia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, jeżeli ustali, że występuje taka możliwość. Koszty nabycia przedmiotowych benefitów są ponoszone przez Spółkę, tam gdzie występuje partycypacja współpracowników w zależności od formy współpracy, tj. przy osobach prowadzących własną działalność część kosztów, które ponosi współpracownik jest refakturowana, a w przypadku osób współpracujących na podstawie umów zlecenia koszty partycypowania są potrącane z należnego wynagrodzenia.
b) Na pytanie: We wniosku wskazali Państwo: „Karta opłacana w formie abonamentowej (przez pracodawcę lub współfinansowana)” oraz „Współpracownicy mogą wykupić dzięki swojemu pakietowi dostęp do programu również dla członków swojej rodziny” - proszę wyjaśnić:
- czy współpracownicy będą każdorazowo partycypować w kosztach karty sportowej Multisport w wysokości 50%?
- czy współpracownicy będą opłacać koszty karty sportowej Multiposport dla członków rodzin w wysokości 100%?
Wskazali Państwo, że: Tak każdorazowo będą partycypować. Jeżeli wyrażą wolę objęcia członka rodziny ponoszą ten koszt w 100% nie jest on dofinansowywany przez Spółkę.
c) Na pytanie: Czy współpracownicy będą partycypować w kosztach prywatnego pakietu opieki medycznej? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Proszę wskazać odrębnie dla współpracowników i członków rodzin. Czy też koszty prywatnego pakietu opieki medycznej będą pokrywane wyłącznie przez Państwa?
Wskazali Państwo, że: Podstawowy pakiet opieki medycznej dofinansowywany jest w 100% przez Spółkę, natomiast w przypadku, gdy współpracownik chce rozszerzyć swój pakiet o dodatkowe usługi oferowane przez operatora ponosi nadwyżkę kosztów podstawowego pakietu w 100%. Wnioskodawca wskazał wyłącznie, że pakietem medycznym współpracownik może objąć również swoich członków rodziny. Nie jest to natomiast w żaden sposób dofinansowywane przez Wnioskodawcę.
d) Na pytanie: W jaki sposób współpracownicy będą obciążani kwotami partycypacji w kosztach zakupu karty sportowej, pakietu opieki medycznej i lekcji języka angielskiego? Czy będą płacili na Państwa rzecz, czy będzie to potrącenie z należnego wynagrodzenia, potrącenie z faktury wystawionej przez współpracowników?
Wskazali Państwo, że: Tak jak wskazano powyżej, w zależności od formy współpracy przy działalności gospodarczej partycypacja w kosztach będzie refakturowana, a w przypadku zleceniobiorców będzie to za ich zgodą potrącane z należnego wynagrodzenia.
e) Na pytanie: Czy ponoszone przez Państwa wydatki na rzecz współpracowników w ramach oferowanych przez Państwa benefitów, tj. kart sportowych, pakietów medycznych oraz lekcji języka angielskiego związane jest wyłącznie z wykonywaniem przez Państwa czynności opodatkowanych, czy też innych (jakich - zwolnionych, niepodlegających opodatkowaniu)?
Wskazali Państwo, że: Tak wyłącznie usług opodatkowanych, które Spółka oferuje oraz wykonuje na rzecz swoich kontrahentów.
f) Na pytanie: Na kogo są wystawiane faktury dokumentujące nabycie benefitów, tj.: kart sportowych, pakietów medycznych oraz lekcji języka angielskiego?
Wskazali Państwo, że: Na Spółkę.
g) Na pytanie: Czy na fakturach dokumentujących nabycie kart sportowych, pakietów medycznych oraz lekcji języka angielskiego wykazana jest kwota podatku VAT, czy też świadczenia te podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług?
Wskazali Państwo, że: Aktualnie na wymienionych pozycjach występuje VAT poza lekcjami języka angielskiego, które korzystają ze zwolnienia.
h) Na pytanie: Czy przekazywane świadczenia będą elementem wynagrodzenia za pracę, umów zlecenia/współpracy?
Wskazali Państwo, że: Stanowią one motywacyjny, pozapłacowy element określający zasady współpracy między Spółką a współpracownikami. Co zresztą w przypadku konkurencji Spółki na rynku jest standardem, zatem oferowanie przedmiotowych benefitów przez Spółkę jest konieczne aby móc pozyskiwać współpracowników do realizacji działań operacyjnych Spółki. Można to zakwalifikować jako element wynagrodzenia. Natomiast ma to inne cechy, które zostały opisane w przedmiotowym wniosku.
i) Na pytanie: Czy z umów zawartych ze współpracownikami wynika, że są Państwo zobowiązani do przekazania benefitów/poniesienia ich kosztów na rzecz współpracowników? Czy umowy zawarte ze współpracownikami wskazują warunki przyznawania benefitów, o których mowa we wniosku? Czy współpracownicy muszą spełnić jakiekolwiek warunki, aby otrzymać dane świadczenie? Jeżeli tak, to jakie? Czy wysokość otrzymanych świadczeń współpracownicy będą doliczać do przychodów uzyskiwanych z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej?
Wskazali Państwo, że: Bezpośrednio z umów o współpracę/umów zlecenia w tym momencie to nie wynika. Natomiast jest to ustalone ze współpracownikami w formie ustnej oraz potwierdzone w formie pisemnej w ogłoszeniach o współpracy, gdzie są wskazane warunki współpracy z wymienionymi przedmiotowymi benefitami. Spółka w najbliższym czasie planuje przedmiotową kwestie uregulować dodatkowo w dokumencie stanowiącym załącznik do umów o współpracy/umów zlecenia, gdzie zostaną wymienione przedmiotowe benefity oraz zasady ich otrzymywania. Warunki jakie muszą spełniać współpracownicy to obowiązywanie umowy o współpracy/umowy zlecenia oraz wyrażenie chęci korzystania z przedmiotowych oferowanych benefitów. Kwestia doliczania przychodu z benefitów do uzyskiwanego przychodu z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej przez współpracowników pozostaje ich kwestią jako podmiotów niezależnych prowadzących działalność gospodarczą.
j) Na pytanie: W odniesieniu do kursów językowych, proszę wskazać:
i.Kto prowadzi kursy (pracownicy wnioskodawcy, firmy zewnętrzne, uczelnie), ile one trwają? Gdzie one się odbywają (w siedzibie wnioskodawcy, poza siedzibą, w miejscowości czy poza miejscowością, w której jest prowadzona działalność)?
ii.Czy sfinansowanie kursów wiąże się z koniecznością spełnienia określonych warunków przez współpracowników, a w razie ich niespełnienia do zwrotu poniesionych kosztów kursów?
Firmy zewnętrzne, które Spółka na podstawie oferowanych warunków wybierze do realizacji tego zadania. Czas trwania uzależniony jest od potrzeb współpracownika, ale zazwyczaj jest to cykliczne korzystanie z lekcji w wymiarze jednej lub dwóch godzin w tygodniu. Zajęcia odbywają się zazwyczaj zdalnie ze względu na różne miejsca zamieszkania/pracy współpracowników oraz prowadzących działalność oraz wygodę przedmiotowego rozwiązania. Natomiast istnieje możliwość w przypadku gdy prowadzący zajęcia będzie oferował je w formie stacjonarnej oraz współpracownik będzie zainteresowany taką formą żeby zajęcia odbywały się w siedzibie spółki, gdzie jest przestrzeń do tego dostosowana.
II. Takich warunków jak wskazano powyżej, tj. obowiązywanie umowy o współpracy oraz wyrażenie chęci korzystania z benefitu przez współpracownika. Nie ma takich sytuacji, że współpracownik z nich korzystał bez spełnienia ww. warunków.
Pytanie zgodne z numeracją wskazaną we wniosku
2)Czy Wnioskodawca, jako czynny podatnik VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup kart sportowych, pakietów medycznych oraz lekcji języka angielskiego przekazywanych współpracownikom na podstawie opisanych we wniosku umów, przy częściowej odpłatności tych osób, zgodnie z art. 86 ust. 1 oraz art. 88 ust. 3 Uptu?
Państwa stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku
Zgodnie z art. 86 ust. 1 Uptu. podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w finansowanej przez Spółkę części ze względu na to, że nabyte towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Wnioskodawca wskazuje, że nabyte usługi świadczone w ramach benefitów stanowią usługi związane z działalnością gospodarczą Spółki, mają na celu podniesienie jakości współpracy z kontrahentami oraz motywowanie ich do efektywniejszej realizacji powierzonych zadań.
Wnioskodawca podkreśla, że każda transakcja dotycząca świadczenia benefitów jest dokumentowana odpowiednią fakturą oraz potwierdzeniem częściowej odpłatności ze strony współpracowników. Dodatkowo, umowy z współpracownikami precyzują zakres, cel i formę świadczeń, co wyklucza ich nieodpłatny charakter.
Mając na względzie powyższe, a także w oparciu o jednolitą linię orzeczniczą i praktykę organów podatkowych, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od faktur dokumentujących zakup usług benefitowych przekazywanych współpracownikom za częściową odpłatnością, w zakresie proporcjonalnym do faktycznie poniesionych wydatków. Podkreślenia wymaga także, że w świetle aktualnego orzecznictwa i interpretacji, odpłatność częściowa ze strony współpracowników wyklucza zastosowanie wyłączeń od odliczenia podatku naliczonego, takich jak te wskazane w art. 88 ust. 3 ustawy o VAT (wyłączenie odliczenia VAT przy świadczeniach nieodpłatnych na rzecz pracowników lub osób trzecich).
Ponadto, organy podkreślają, że odliczenie VAT jest uzależnione od faktycznego związku nabytych usług z działalnością gospodarczą podatnika. Wnioskodawca wykazuje, iż benefity świadczone współpracownikom mają charakter motywacyjny i służą podnoszeniu jakości współpracy, co stanowi działanie zmierzające do zwiększenia przychodów z czynności opodatkowanych.
Równie istotne jest prowadzenie przez Spółkę rzetelnej dokumentacji dotyczącej częściowej odpłatności współpracowników. Wnioskodawca każdorazowo posiada faktury wystawione na siebie oraz dowody potwierdzające wniesienie przez współpracowników części opłaty za świadczenia. Warunki korzystania z benefitów oraz wysokość i sposób uiszczania odpłatności jest ustalony z współpracownikami, co stanowi dodatkowe potwierdzenie odpłatnego charakteru świadczeń.
Wnioskodawca ma świadomość, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje proporcjonalnie do wartości faktycznie poniesionych wydatków, tj. w części pokrywanej przez Wnioskodawcę, a nie przez współpracowników.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał w ostatnim czasie następujące pozytywne interpretacje w zakresie tożsamym/zbliżonym do przedstawionego przez Wnioskodawcę. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 maja 2025 r. (sygn. 0111-KDIB1-1.4010.112.2025) podkreślono, że:
„Zakup kart sportowych, pakietów medycznych oraz lekcji języka angielskiego dla współpracowników świadczących usługi na podstawie umów B2B, w sytuacji gdy współpracownicy ponoszą częściową odpłatność, stanowi odpłatne świadczenie usług związanych z działalnością gospodarczą podatnika VAT, uprawniające do odliczenia VAT naliczonego w pełnej wysokości proporcjonalnie do wartości faktury”.
Ponadto, w interpretacji z 28 marca 2025 r. (sygn. 0114-KDIP3-3.4012.158.2025) wskazano, że: „Dokonując zakupu pakietów medycznych i kart sportowych dla współpracowników, nawet przy częściowej odpłatności ze strony tych osób, podatnik korzysta z prawa do odliczenia VAT, o ile usługi te są wykorzystywane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i są udokumentowane w sposób potwierdzający ich odpłatność”.
Co więcej, Dyrektor KIS w interpretacji z 15 lutego 2025 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.98.2025) potwierdził, że:
„Lekcje języka angielskiego finansowane przez podatnika dla współpracowników B2B, realizowane na podstawie odrębnych umów i z ewidencjonowaną częściową odpłatnością, stanowią świadczenia usługowe powiązane z działalnością gospodarczą podatnika i uprawniają do odliczenia podatku naliczonego.”
W przypadku gdyby w niniejszej sprawie stanowisko Dyrektora Krajowej Interpretacji Skarbowej było odrębne od stanowiska wydanego w ww. sprawach proszą Państwo o uzasadnienie wskazujące na różnice tychże spraw oraz uzasadniające rozróżnianie przedsiębiorców na uprawnionych oraz nieuprawnionych do interpretowania przepisów w przedmiotowy sposób.
III. W ocenie Spółki przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości z faktur dokumentujących zakup kart sportowych, pakietów medycznych przekazywanych współpracownikom na podstawie opisanych we wniosku zasad współpracy oraz umów.
Jak wskazano powyżej przy lekcjach angielskiego nie będzie występował podatek VAT, ze względu na zwolnienie przedmiotowych usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku zakresie prawa do odliczenia z tytułu nabycia:
- świadczenia benefitowego w postaci kart sportowych oferowanych współpracownikom - jest prawidłowe,
- świadczeń benefitowych w postaci rozszerzonych pakietów medycznych o dodatkowe usługi oferowanych współpracownikom - jest nieprawidłowe,
- świadczenia benefitowego w postaci lekcji języka angielskiego - jestprawidłowe,
- świadczenia benefitowego w postaci podstawowego pakietu medycznego oferowanego współpracownikom - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że:
przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Należy wskazać, że przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie to, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów. Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Ponadto pewnych, ściśle określonych przypadkach, nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu.
Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy:
za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1) użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Z powołanego przepisu wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione określone warunki:
- w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa - użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia - w całości lub w części - podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie),
- w przypadku świadczenia usług - świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Zatem dla stwierdzenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.
Wypełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy zatem stwierdzić, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.
Z powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Przez sprzedaż, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów
Zgodnie zaś z art. 8 ust. 2a ustawy:
w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Przepis ten wprowadza zasadę, że w przypadku gdy podmiot „pośredniczy” pomiędzy podmiotem faktycznie świadczącym usługę, a jej odbiorcą, przyjmuje się, że podmiot ten działa tak jakby sam wcześniej nabył taką usługę, a następnie ją wyświadczył, co sprawia, że opodatkowaniu podlegają wszystkie etapy w świadczeniu usług, łącznie z tym, w którym nie wykonuje się czynności faktycznych.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza.
Ponadto zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:
a) lekarza i lekarza dentysty,
b) pielęgniarki i położnej,
c) medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2025 r. poz. 450, 620 i 637),
d) psychologa.
Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy:
Zwalnia się od podatku świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19.
Ww. przepisy art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy zwalniają od podatku wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, nie zwalniają zatem wszystkich świadczeń, które można wykonać w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze bądź w ramach zawodów medycznych, ale tylko te, które służą określonemu celowi. Zauważyć zatem należy, że wszędzie tam, gdzie nie ma bezpośredniego związku z leczeniem - nie ma prawa do zastosowania zwolnienia od podatku. Przy czym zwolnienie ma zastosowanie również do podatników zatrudniających osoby świadczące usługi opieki medycznej w ramach wykonywania zawodu określonego w art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy bądź też podatników nabywających te usługi od podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 18 i pkt 19 we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo właścicielem marki B. realizującej działalnia marketingowe oparte na dialogu z konsumentem. W celu zachęcenia do zawierania umów oraz utrzymania konkurencyjnej pozycji względem innych podmiotów oferujących współpracę potencjalnym kandydatom mogącym współpracować ze Spółką, oferują Państwo współpracownikom z którymi są zawierane umowy, dodatkowe świadczenia pozapłacowe (benefity). W ramach benefitów oferują Państwo współpracownikom następujące świadczenia:
1)kartę Multisport lub inny tożsamy pakiet w przyszłości - współpracownicy będą każdorazowo partycypować w kosztach karty sportowej Multisport w wysokości 50%;
2)pakiet opieki medycznej - podstawowy pakiet opieki medycznej jest w 100% finansowany przez Spółkę, a jeżeli współpracownik chce rozszerzyć swój pakiet o dodatkowe usługi oferowane przez operatora ponosi nadwyżkę kosztów podstawowego pakietu w 100%.
3)lekcje języka angielskiego - współpracownicy partycypują w 50% w kosztach.
W aspekcie praktycznym karta Multisport wspiera działania pracodawcy w zakresie promocji zdrowia, aktywności fizycznej oraz równowagi między życiem zawodowym a prywatnym (work-life balance). Świadczenie to postrzegane jest również jako element zwiększający atrakcyjność zatrudnienia oraz wpływający korzystnie na retencję pracowników. Benefit ten z perspektywy współpracownika powoduje m.in. wzrost atrakcyjności oferty współpracy. Dostęp do atrakcyjnych benefitów, w tym świadczeń wspierających aktywność fizyczną i zdrowie może ograniczać rotację kadrową oraz stanowić czynnik lojalizujący wobec organizacji. Zapewnienie świadczeń pozapłacowych o charakterze sportowo-rekreacyjnym buduje reputację firmy, jak i partnera odpowiedzialnego społecznie, dbającego o szeroko rozumiany dobrostan współpracowników.
Dofinansowywanie prywatnej opieki medycznej z perspektywy pracownika powoduje redukcję prywatnych wydatków zdrowotnych, wpływa na poczucie bezpieczeństwa zdrowotnego. Z perspektywy Spółki benefit ten przekłada się na atrakcyjność oferty zatrudnienia, skuteczniejszą profilaktykę i wczesną diagnostykę, redukcję zjawiska zarażania chorobami, wzrost efektywności i zaangażowania zespołu, wzmocnienie retencji współpracowników oraz redukcję braku możliwości współpracy z przyczyn chorobowych.
Benefit partycypacji 50% w kosztach lekcji języka angielskiego z perspektywy Spółki powoduje on wzmocnienie kompetencji językowych w Spółce. Ma bezpośrednie przełożenie na jakość realizowanych zadań. Jest instrumentem wspierającym politykę rozwoju zasobów ludzkich oraz wzmacnia wizerunek jako podmiotu inwestującego w rozwój zawodowy. Z perspektywy współpracownika powoduje rozwój kwalifikacji mających zastosowanie zawodowe, zwiększenie konkurencyjności na rynku usług oraz dostosowanie do wymogów konkretnych projektów lub klientów.
Zakup benefitów wskazanych we wniosku finansowany jest z Państwa środków obrotowych. Nie wykluczają Państwo nabycia w przyszłości również z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Faktury dokumentujące nabycie benefitów, tj.: kart sportowych, pakietów medycznych oraz lekcji języka angielskiego są wystawione na Spółkę. Na fakturach dokumentujących nabycie kart sportowych oraz pakietów medycznych występuje VAT. Natomiast lekcje języka angielskiego korzystają ze zwolnienia.
W pierwszej kolejności wskazać należy, że na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie. Wobec powyższego nie można uznać, że czynności wykonywane za wynagrodzeniem, które to wynagrodzenie jest niższe od kosztów świadczenia tych czynności, są nieodpłatne w części.
Powyższa teza znajduje potwierdzenie w orzecznictwie TSUE. Przykładowo w wyroku z 20 stycznia 2005 r. w sprawie C-412/03 Hotel Scandic Gasaback AB v. Riksskatteverket TSUE wskazał, że według Dyrektywy 2006/112/WE, dostawa jest albo odpłatna albo nieodpłatna. Uzyskanie zapłaty, która pokrywa jedynie koszty, czy też tylko ich część nie oznacza - w ocenie TSUE - że czynność ma charakter nieodpłatny lub częściowo nieodpłatny.
Zatem, dla opodatkowania czynności podatkiem od towarów i usług nie ma znaczenia, czy przez dostawcę towaru lub świadczącego usługę została odniesiona korzyść finansowa. Istotnym jest, czy w zamian za dostarczony towar lub wykonaną usługę zostało wypłacone wynagrodzenie na rzecz dostawcy. Bez znaczenia pozostaje zatem fakt, czy wynagrodzenie sprzedającego towar/wykonującego usługę obejmuje jedynie kwotę stanowiącą zwrot kosztów lub jej część, czy też zostało powiększone o marżę stanowiącą zysk dla dostawcy.
W przedstawionych okolicznościach sprawy, biorąc pod uwagę brzmienie powołanego wyżej art. 8 ust. 2a ustawy należy uznać, że Państwo jako podmiot nabywający, a następnie przekazujący świadczenia benefitowe takie jak karty sportowe współpracownikom, lekcje języka angielskiego, rozszerzony pakiet medyczny o dodatkowe usługi współpracownikom, występują jako usługobiorca, a następnie usługodawca tej samej usługi. Tym samym, w analizowanej sprawie na gruncie ustawy wystąpi odpłatne świadczenie usług.
W przypadku przekazywania świadczeń benefitowych, takich jak karty sportowe współpracownikom, lekcje języka angielskiego, rozszerzony pakiet medyczny o dodatkowe usługi współpracownikom oraz, gdy w całości lub w części w kosztach benefitów partycypują współpracownicy, pozwala uznać te czynności za odpłatne, a więc czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy.
W odniesieniu natomiast do oferowanego przez Państwa świadczenia benefitowego w postaci podstawowego pakietu opieki medycznej oferowanego współpracownikom, który jest dofinansowywany przez Państwa w 100%, wskazać należy, że dokonują Państwo nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz współpracowników. Działają Państwo w tej sprawie w imieniu własnym, lecz na rachunek innych podmiotów, tj. współpracowników. Wbrew Państwa stwierdzeniu, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy, nabywane pakiety medyczne stanowią usługi zwolnione od podatku od towarów i usług. Świadczenie tychże usług przez Państwa nie wiąże się zatem z obowiązkiem uiszczenia kwoty podatku.
W niniejszej sprawie w przypadku przekazywania przez Państwa współpracownikom świadczenia benefitowego w postaci podstawowego pakietu opieki medycznej oferowanego współpracownikom, który jest dofinansowywany przez Państwa w 100%, dokonują Państwo świadczenia usług na rzecz współpracowników, spełniającego co do zasady, kryteria art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy. Działają Państwo, we własnym imieniu lecz na rzecz osób trzecich. W tej sytuacji biorą Państwo udział w świadczeniu usług zwolnionych od podatku.
Należy wskazać, że przepis art. 8 ust. 2 ustawy odnoszący się do opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług, nie znajduje zastosowania w odniesieniu do tych czynności, które w razie ich uznania za podlegające opodatkowaniu zostałyby zwolnione od podatku. W tym przypadku pozostawienie ich poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług nie prowadzi do naruszenia powołanych powyżej zasad, które należy uznać za uzasadniające zrównanie takich czynności z czynnością odpłatnego świadczenia usług. Wobec tego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie przez Państwa współpracownikom świadczenia benefitowego w postaci podstawowego pakietu opieki medycznej oferowanego współpracownikom, który jest dofinansowywany przez Państwa w 100% nie spełnia wskazanej w art. 8 ust. 2 ww. ustawy przesłanki do objęcia ich opodatkowaniem. Ww. świadczenia nie mieszczą się więc w definicji sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy mają Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup kart sportowych, pakietów medycznych oraz lekcji języka angielskiego przekazywanych współpracownikom.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Trzeba podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Jak wynika z opisu sprawy, na fakturach dokumentujących nabycie benefitów: kart sportowych wykazana jest kwota podatku VAT. Lekcje języka angielskiego korzystają ze zwolnienia. Wbrew Państwa twierdzeniu, także nabycie benefitów w postaci pakietów medycznych korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy. Natomiast ich późniejsza odsprzedaż korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy.
Jak wykazano powyżej, przekazywanie świadczeń benefitowych w postaci kart sportowych przekazywanych współpracownikom, lekcji języka angielskiego, rozszerzonego pakietu medycznego o dodatkowe usługi przekazywanego współpracownikom rodziny pozwala uznać te czynności za odpłatne, a więc czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy.
Skoro, jak wynika z okoliczności wniosku - nabywają Państwo benefity - karty sportowe na rzecz współpracowników, w celu oferowania ich współpracownikom za częściową odpłatnością, czyli w celu odsprzedaży, to ich zakup służy bezpośrednio realizacji czynności opodatkowanej. Przysługuje więc Państwu prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup benefitów w postaci kart sportowych oferowanych współpracownikom.
Należy zatem stwierdzić, że w sytuacji, gdy dany zakup będzie wykorzystywany przez Państwa wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT oraz mogą Państwo przyporządkować ten zakup wprost do czynności opodatkowanych, przysługiwać będzie Państwu prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu tego nabycia. Prawo to będzie Państwu przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie prawa do odliczenia z tytułu nabycia świadczeń benefitowych w postaci kart sportowych oferowanych współpracownikom jest prawidłowe.
W przypadku świadczenia benefitowego - lekcji języka angielskiego które przekazują Państwo współpracownikom a nabycie ich korzysta ze zwolnienia od podatku nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż zachodzą przesłanki wyłączające określone w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia świadczenia benefitowego w postaci lekcji języka angielskiego jest prawidłowe.
Także w przypadku świadczeń benefitowych, tj. rozszerzonych pakietów medycznych o dodatkowe usługi oferowanych współpracownikom, które przekazują Państwo współpracownikom, a nabycie ich korzysta ze zwolnienia nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż zachodzą przesłanki wyłączające określone w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia świadczeń benefitowych, tj. rozszerzonych pakietów medycznych o dodatkowe usługi oferowanych współpracownikom jest nieprawidłowe.
W odniesieniu natomiast do oferowanego przez Państwa świadczenia benefitowego w postaci podstawowego pakietu opieki medycznej oferowanego współpracownikom, który jest dofinansowywany przez Państwa w 100%, wskazać należy że decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Jak już wcześniej wskazano, aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.
W tym miejscu należy zauważyć, że przepisy ustawy nie definiują pojęcia „potrzeb osobistych”. Za Słownikiem Języka Polskiego uznać należy, że potrzebami „osobistymi” są takie potrzeby, które „dotyczą danej osoby” i które są jej potrzebami „prywatnymi”, tj. potrzebami niezwiązanymi z prowadzoną przez tą osobę działalnością gospodarczą, statusem pracownika, czy pełnioną funkcją.
Zatem można przyjąć, że potrzebami osobistymi są te, których realizacja nie jest związana ze stosunkiem pracy, a więc potrzeby osobiste to te, których zaspokojenie wynika z dobrej woli pracodawcy. Natomiast potrzeby pracownicze to te, których spełnienie nie wynika z autonomii woli stron, ale do zaspokajania których pracodawca jest zobowiązany na podstawie przepisów prawa, np.: przepisów Kodeksu pracy, przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, itp.
W tym miejscu należy zauważyć, że w wyroku z dnia 11 grudnia 2008 r. w sprawie C-371/07 Danfoss i AstraZeneca przeciwko Skatteministeriet Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej zaznaczył, że
„Poza sporem jest, że zwykle do pracownika należy wybór rodzaju, dokładnego czasu lub miejsca spożywania posiłku. Pracodawca w tym zakresie nie interweniuje, ponieważ obowiązkiem pracownika jest jedynie powrót do miejsca pracy o odpowiedniej porze i wykonywanie swoich zwykłych zajęć. (…) Wydawanie posiłków pracownikom ma co do zasady na celu zaspokojenie potrzeb prywatnych i należy do sfery wyboru pracownika, w której pracodawca nie interweniuje. Wynika z tego, że w zwykłych okolicznościach świadczenie usług polegających na nieodpłatnym wydawaniu posiłków pracownikom zaspokaja prywatne potrzeby tych ostatnich w rozumieniu art. 6 ust. 2 szóstej dyrektywy” (pkt 57 wyroku).
W analizowanej sprawie świadczenia benefitowe w postaci podstawowego pakietu opieki medycznej oferowanego współpracownikom, który jest dofinansowywany przez Państwa w 100% nie ma bezpośredniego, jak i pośredniego związku z Państwa działalnością gospodarczą, gdyż stanowi ono w istocie świadczenie wynikające z Państwa dobrej woli, a nie z obowiązku nałożonego na Państwa na podstawie przepisów prawa. Nieodpłatne przekazanie benefitu w postaci podstawowego pakietu opieki medycznej służy w głównej mierze zaspokojeniu osobistych/prywatnych potrzeb współpracowników i odbywa się bez związku z prowadzoną przez Państwa działalnością. Jak wskazali Państwo we wniosku z perspektywy współpracownika benefit ten powoduje m.in. redukcję prywatnych wydatków zdrowotnych, szybki dostęp do świadczeń medycznych czy wyższy komfort i jakość obsługi pacjenta. Z perspektywy Spółki benefit ten przekłada się m.in. na atrakcyjność oferty zatrudnienia czy redukcję zjawiska zarażania chorobami.
Oznacza to więc, że w sprawie nie jest spełniona przesłanka pozytywna warunkująca możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy, tj. brak związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi.
Zatem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie świadczenia benefitowe w postaci podstawowego pakietu opieki medycznej oferowanego współpracownikom, który jest dofinansowywany przez Państwa w 100%, ponieważ wydatki na ich nabycie nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej. Nabycie podstawowego pakietu medycznego oferowanego współpracownikom, który jest dofinansowywany przez Państwa w 100% korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia świadczenia benefitowego w postaci podstawowego pakietu medycznego, który jest dofinansowywany przez Państwa w 100% oferowanego współpracownikom jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zastrzec należy, że Organ dokonał oceny prawnej Państwa stanowiska tylko w zakresie objętym treścią zadanego pytania. Inne kwestie, które nie były przedmiotem pytania, nie podlegały analizie w ramach wydanej interpretacji indywidualnej.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych nr 0111-KDIB1-1.4010.112.2025 oraz nr 0114-KDIP3-3.4012.158.2025 wskazać należy, że w wyniku braku możliwości ich zidentyfikowania nie mogę odnieść się do stanowisk w nich zawartych.
Natomiast podana przez Państwa interpretacja nr 0111-KDIB1-2.4010.98.2025 dotyczy ustalenia, czy wnoszony aport na podwyższenie Kapitału Zapasowego Spółki będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem CIT przez Spółkę jako nieodpłatne świadczenie Spółki.
Jednakże należy zwrócić uwagę, że interpretacje indywidualne są wydawane w indywidualnych sprawach i nie wiążą organu wydającego interpretacje indywidualne w sprawach innych podatników, co jest tym bardziej zrozumiałe zważywszy na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw podlegających interpretacjom. Ponadto należy wskazać, że interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedstawiony przez danego podatnika. Zawartego w interpretacjach indywidualnych stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę organ wydający interpretacje jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
