Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.565.2025.1.DP
Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z inwestycją budynku Ośrodka Zdrowia, wykorzystywanego do działalności opodatkowanej, jako że przedmiot działalności spełnia przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a Gmina działa w charakterze podatnika VAT świadczeń cywilnoprawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do towarów i usług nabytych w związku z realizacją Inwestycji. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT na ogólnych zasadach. Konieczność rejestracji Gminy dla potrzeb VAT oraz dokonywania stosownych rozliczeń na gruncie VAT wynika z faktu dokonywania przez Gminę określonych czynności wskazanych w art. 5 ustawy o VAT (zasadniczo: odpłatnych dostaw towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju) w ramach zawieranych przez Gminę umów cywilnoprawnych.
Gmina w ramach swojej działalności statutowej i zadań wynikających z ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 ze zm.), zajmuje się zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty. W ramach swoich zadań Gmina m.in. zarządza mieniem komunalnym, którego jest właścicielem.
Gmina zrealizowała inwestycję pod nazwą „(…)” (dalej: Inwestycja lub Budynek). Celem Inwestycji było wybudowanie kompleksowego budynku Ośrodka Zdrowia wraz z punktem aptecznym. Całkowita wartość Inwestycji wyniosła (…) PLN brutto, przy czym Gmina otrzymała dofinansowanie w wysokości (…) PLN ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych.
Inwestycja została zakończona i przyjęta na stan środków trwałych Gminy we wrześniu 2024 r. pod pozycją KŚT 106 i jest amortyzowana w oparciu o 2,5% stawkę amortyzacji. Wartość początkowa budynku dla potrzeb amortyzacji wyrażona w kwocie netto wynosi (…) PLN. Dodatkowo na stan pozostałych środków trwałych przyjęto towary w kwocie (…) PLN netto.
Ponoszone przez Gminę koszty Inwestycji dokumentowane były przez dostawców towarów i usług fakturami VAT, na których jako nabywca wskazana jest Gmina.
Od momentu podjęcia decyzji o realizacji Inwestycji Gmina planowała, że po zakończeniu Inwestycji zostanie ona wydzierżawiona na rzecz Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej - (…), osoby prawnej utworzonej w 2001 r., znajdującej się w rejestrze stowarzyszeń KRS pod nr (…) (dalej: SPZOZ).
Celem działalności SPZOZ, jako podmiotu profesjonalnie działającego na rynku usług medycznych, jest wykorzystanie Budynku do komercyjnej działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu i udzielaniu świadczeń zdrowotnych oraz zarządzaniu nieruchomością przeznaczoną na cele ochrony zdrowia.
Po zakończeniu Inwestycji Gmina zawarła w listopadzie 2024 r. z SPZOZ umowę dzierżawy Budynku wraz z jego wyposażeniem. Zgodnie z przedmiotową umową SPZOZ zobowiązał się m.in. do:
- regulowania wszelkich zobowiązań ponoszonych z tytułu umowy, w tym czynszu dzierżawnego,
- ponoszenia kosztów eksploatacji Budynku, w tym podatku od nieruchomości, wywozu śmieci, odprowadzania ścieków, wody, gazu, energii elektrycznej itp.,
- dokonywania bieżących napraw i remontów związanych ze zwykłym używaniem przedmiotu dzierżawy,
- ubezpieczenia przedmiotu dzierżawy od wszelkich ryzyk,
- dokonania na własny koszt robót adaptacyjnych celem przystosowania przedmiotu dzierżawy do prowadzonej działalności,
- utrzymania w należytym stanie roślinności znajdującej się na działce, na której znajduje się Budynek.
Począwszy zatem od listopada 2024 r. SPZOZ prowadzi działalność gospodarczą w Budynku dzierżawionym od Gminy. W praktyce zatem działalność ta polega na:
- prowadzeniu i udzielaniu świadczeń zdrowotnych na rzecz ludności bezpośrednio przez SPZOZ,
- odpłatnym wynajmie przez SPZOZ pomieszczeń znajdujących się w Budynku na rzecz lekarzy i podmiotów leczniczych, którzy świadczą w wynajmowanych pomieszczeniach odpłatne usługi z zakresu ochrony zdrowia (w zakresie świadczeń oferowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia lub świadczeń odpłatnych - „prywatnych”) oraz na wynajmie pomieszczeń na rzecz punktu aptecznego.
Podsumowując, wykorzystanie Budynku zarówno przez Gminę, jak i przez SPZOZ, ma charakter wyłącznie komercyjny.
Zgodnie z umową dzierżawy zawartą pomiędzy Gminą a SPZOZ:
- SPZOZ jako dzierżawca ponosi koszt czynszu dzierżawnego na rzecz Gminy w wysokości (…) PLN brutto miesięcznie, a kwota ta będzie corocznie waloryzowana zgodnie ze wskaźnikiem inflacji ogłaszanym przez Prezesa GUS,
- w okresie pierwszego roku umowy, czyli do dnia 31 października 2025 r. Gmina udziela SPZOZ 90% bonifikatę, przez co w tym okresie czynsz dzierżawny wynosi (…) PLN brutto miesięcznie.
Powodem udzielenia przez Gminę powyższej bonifikaty w pierwszym roku dzierżawy jest to, że SPZOZ w tym okresie dopiero rozpoczyna działalność w Budynku, dokonuje adaptacji pomieszczeń, pozyskuje najemców (co jest procesem rozłożonym w czasie) i prowadzi inne działania mające charakter przygotowania Budynku do zaplanowanej działalności. W konsekwencji w okresie tym SPZOZ ponosi znacznie większe koszty swojej działalności, przy jednoczesnym uzyskiwaniu przychodów w jedynie ograniczonym zakresie. Okoliczności te wpłynęły na wyrażenie przez Gminę zgody na proponowaną przez SPZOZ w trakcie procesu negocjacji umowy dzierżawy bonifikatę.
Niezależnie jednak od udzielonej w pierwszym roku dzierżawy bonifikaty czynsz dzierżawny z tytułu zawartej umowy dzierżawy w okresie amortyzacji Budynku (Budynek został przez Gminę zaliczony do kategorii KŚT 106, Budynki szpitali i inne budynki opieki zdrowotnej, podlegające rocznej stawce amortyzacyjnej 2,5%) pozwoli na zwrot poniesionych przez Gminę kosztów Inwestycji w okresie 40 lat.
Wartość początkowa budynku wynosi netto (…) PLN.
W pierwszym roku obowiązywania umowy dzierżawy Gmina uzyskuje przychód z dzierżawy w wysokości (…) PLN netto ((…) PLN netto x 12).
W każdym kolejnym roku obowiązywania umowy Gmina osiągnie przychód z dzierżawy w wysokości (…) ((…) PLN netto x 12).
Oznacza to, że w 40-letnim okresie amortyzacji Budynku Gmina osiągnie łączny przychód w wysokości (…) PLN netto ((…)).
Powyższe oznacza, że planowany przychód, nawet nie uwzględniając przewidzianej w umowie waloryzacji kwoty czynszu o wskaźnik inflacji, pozwoli na zwrot w okresie amortyzacji poniesionych przez Gminę kosztów wytworzenia Inwestycji.
W związku z obowiązywaniem umowy dzierżawy Gmina rozlicza podatek należny z tytułu świadczonej na rzecz SPZOZ usługi dzierżawy i dokumentuje usługę wystawioną przez siebie fakturą VAT.
Mając powyższe na uwadze, realizowana przez Gminę Inwestycja:
- jest związana z prowadzoną przez Gminę działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT według stawki VAT 23%,
- nie jest związana z działalnością podlegającą zwolnieniu z VAT,
- nie jest związana z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT.
Pytanie
Czy w stosunku do nabytych towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji Gminie przysługuje pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do nabytych towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji Gminie przysługuje pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Uzasadnienie Państwa stanowiska
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.
Z brzmienia tego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek VAT, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym, w celu skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego istotne jest czy nabywane towary i usługi, przy których został naliczony podatek VAT:
- zostały nabyte przez podatnika VAT,
- pozostawały w związku z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi (co do zasady - nie zwolnionymi z tego podatku).
Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w świetle ust. 2 przywołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jednocześnie Gmina pragnie zauważyć, iż stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W związku z powyższym Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności polegających na odpłatnej dostawie towarów lub usług, które Gmina wykonuje w ramach działalności gospodarczej i które mają charakter cywilnoprawny (komercyjny), a więc są realizowane przez nią na podstawie umów cywilnoprawnych.
Wnioskodawca pragnie poinformować, iż w związku z zakończeniem Inwestycji Gmina wykorzystuje Inwestycję w ramach swojej działalności gospodarczej (komercyjnej) na podstawie zawartej przez Gminę umowy cywilnoprawnej - umowy dzierżawy z SPZOZ. W konsekwencji dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji Inwestycji są związane w sposób bezpośredni z działalnością Gminy podlegającą opodatkowaniu VAT (i niepodlegającą zwolnieniu z VAT). Został zatem spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, czyli związek z czynnościami opodatkowanymi. Gmina ma zatem pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług przy realizacji Inwestycji.
Gmina pragnie zauważyć, że przepisy podatkowe przewidują szczególne regulacje dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego z wydatków o tzw. charakterze mieszanym, jednak w ocenie Gminy nie będą one miały zastosowania w przedmiotowej sprawie. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Wykładnia tego przepisu pozwala stwierdzić, że podlega on zastosowaniu wyłącznie w określonych przypadkach, ściśle wymienionych w tym przepisie, tylko wtedy, gdy podatnik:
- nabywa towary i usługi, które wykorzystuje do celów mieszanych (związanych z działalnością gospodarczą i dla realizacji innych celów, poza przypadkami wymienionymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 ustawy o VAT), oraz
- nie ma możliwości przypisania tych wydatków w całości do działalności gospodarczej.
W przypadku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku już pierwszy z tych warunków nie zostaje spełniony (przez co niemożliwa jest analiza ziszczenia się warunku drugiego), gdyż wydatki Gminy dotyczące realizacji Inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej.
Podsumowując, zdaniem Gminy, w przypadku zakupów związanych z realizacją Inwestycji, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości wskazanych stanowisk do poszczególnych pytań.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług,
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,
- podatek odlicza zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status. Są uznawane za podatników VAT, gdy wykonują czynności:
- inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań, oraz
- mieszczące się w ramach ich zadań, ale wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jeśli zaś organ władzy publicznej podejmuje realizację zadań jako podmiot prawa publicznego, wówczas nie jest podatnikiem VAT, nawet jeśli pobiera należności, opłaty lub składki. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności – czy są to czynności publicznoprawne czy cywilnoprawne.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153 ze zm.).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy ochrony zdrowia.
Gmina działa w charakterze podatnika podatku VAT, gdy wykonuje we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy.
Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wykluczona jest możliwość odliczania podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych – czyli gdy są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że:
- spełnione zostały przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy oraz
- nie zaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy – pozbawiają one podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z opisu sprawy wynika, że zrealizowali Państwo inwestycję pod nazwą „(…)”, której celem było wybudowanie kompleksowego budynku Ośrodka Zdrowia wraz z punktem aptecznym. Po zakończeniu inwestycji przyjęli ją Państwo na stan środków trwałych i amortyzują w oparciu o stawkę 2,5%.
Po zakończeniu inwestycji wydzierżawili Państwo budynek wraz z wyposażeniem na rzecz Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej - (…). SPZOZ prowadzi działalność w zakresie prowadzenia i udzielania świadczeń zdrowotnych na rzecz ludności oraz odpłatnym wynajmie pomieszczeń w Budynku na rzecz lekarzy i podmiotów leczniczych.
SPZOZ jako dzierżawca ponosi na Państwa rzecz koszt czynszu dzierżawnego w wysokości (…) PLN brutto miesięcznie, a kwota ta będzie corocznie waloryzowana zgodnie ze wskaźnikiem inflacji ogłaszanym przez Prezesa GUS. W pierwszym roku umowy udzielają Państwo SPZOZ 90% bonifikaty. Planowany przychód pozwoli na zwrot poniesionych przez Państwa kosztów wytworzenia Inwestycji w okresie amortyzacji.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do towarów i usług nabytych w związku z realizacją Inwestycji.
Podstawowym warunkiem odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Katalog czynności opodatkowanych zawiera art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Usługi dzierżawy zostały zdefiniowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071 ze zm.).
Art. 693 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego:
§ 1 Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
§ 2 Czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części pożytków.
Umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Nakłada ona na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki. Świadczenie wydzierżawiającego polega na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, a jego odpowiednikiem jest świadczenie dzierżawcy: płacenie umówionego czynszu. Wobec tego umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy. Czynsz stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu dzierżawy przez dzierżawcę.
Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dzierżawa stanowi świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Wykonując cywilnoprawną umowę dzierżawy, występują Państwo w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Udostępnienie zakupionego majątku za odpłatnością na rzecz innego podmiotu na podstawie umowy cywilnoprawnej stanowi usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy. W odniesieniu do tej czynności nie działają Państwojako organ władzy publicznej i nie mogą skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.
Ani przepisy ustawy ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na dzierżawie majątku na rzecz zewnętrznych podmiotów, za którą jest pobierane wynagrodzenie. Zatem ta usługa nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.
Wobec tego, w analizowanej sprawie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i występują w charakterze podatnika VAT, odpłatnie udostępniając Budynek wraz z wyposażeniem w ramach umowy dzierżawy. Nabyte w ramach Inwestycji towary i usługi wykorzystują Państwo do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zatem przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w stosunku do towarów i usług nabytych w związku z realizacją Inwestycji – pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu okoliczności sprawy, w szczególności informacji dotyczących kalkulacji wysokości czynszu dzierżawnego.
Interpretacja nie wywoła skutków prawnych, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności gdy zostanie ustalone, że wysokość wynagrodzenia za świadczenie usług na podstawie umowy dzierżawy odbiega od realiów rynkowych i skalkulowana jest na zbyt niskim poziomie, który uniemożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych bądź wydłuży okres zwrotu lub też, że inwestycja nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych (a np. do realizacji zadań własnych gminy).
Wydając interpretację jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
