Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.766.2025.1.AMA
Cena jednostkowa netto towaru musi być wykazywana na fakturach z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku, co zgodnie z art. 106e ust. 11 ustawy o VAT oznacza, że podlega zaokrągleniu do pełnych groszy, niezależnie od możliwości technicznych systemów fakturowych.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, żePaństwastanowiskowsprawieocenyskutkówpodatkowychopisanegozdarzeniaprzyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług, który dotyczy możliwości wystawiania faktur, w których cena jednostkowa netto towaru będzie wskazana z dokładnością od pięciu do ośmiu miejsc po przecinku, tj. obejmującą części dziesiętne groszy, przy zastrzeżeniu, że wykazane na fakturze kwoty podstawy opodatkowania, podatku od towarów i usług oraz należności ogółem będą zaokrąglane do pełnych groszy.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej jako: „Spółka”) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działalność gospodarczą w branży (…) w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jednym z podstawowych obszarów działalności Spółki jest sprzedaż towarów do kontrahentów krajowych oraz zagranicznych. Sprzedaż ta ma charakter masowy, jednakże poszczególne dostawy są dostosowywane do indywidualnych potrzeb odbiorców. Wynika to ze specyfiki rynku, na którym działa Spółka - kontrahenci zgłaszają bowiem zapotrzebowanie na określone rodzaje (…) w danym okresie, a następnie zamówienia są kompletowane przez Spółkę w oparciu o ww. zapotrzebowanie.
W konsekwencji, każda dostawa cechuje się nieco innym asortymentem, aczkolwiek traktowana jest jako jedno zbiorcze zamówienie. Z tego względu w celu zapewnienia prawidłowej kalkulacji ekonomicznej transakcji, Spółka ustala ceny jednostkowe netto w wewnętrznych systemach księgowych i rozliczeniowych w sposób zapewniający dokładne i rzetelne odzwierciedlenie wartości dostawy. Ceny te - z uwagi na masowy charakter sprzedaży oraz konieczność dokładnego przyporządkowania kosztów - w praktyce przyjmują wartości z dokładnością do części dziesiętnych grosza, tj. obejmują nawet pięć lub więcej miejsc po przecinku.
W związku z powyższym, wewnętrznym modelem ustalania cen, w praktyce operacyjnej Spółki w przyszłości może pojawić się potrzeba wystawiania faktur sprzedaży, na których cena jednostkowa netto wskazana jest z dokładnością do pięciu lub więcej miejsc po przecinku.
Spółka zauważa, że opublikowana przez Ministerstwo Finansów struktura logiczna faktury elektronicznej w Krajowym Systemie e-Faktur (FA(2)) technicznie dopuszcza taką możliwość nawet do 8 miejsc po przecinku dla pozycji ceny jednostkowej netto, co oznacza, że Krajowy System e-Faktur jest przygotowany na obsługę cen jednostkowych netto w takiej formie.
Jednocześnie wykazane na fakturze kwoty podstawy opodatkowania, podatku od towarów i usług oraz należności ogółem będą, zgodnie z brzmieniem art. 106e ust. 11 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) zaokrąglane do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza będą pomijane, a końcówki od 0,5 grosza zaokrąglane się do 1 grosza.
W tym stanie faktycznym, po stronie Spółki powstała wątpliwość, czy dopuszczalne jest wystawianie faktur VAT, w których cena jednostkowa netto wskazana zostanie z dokładnością do pięciu miejsc po przecinku, a więc obejmującą części dziesiętne groszy.
Pytanie
Czy Spółka będzie uprawniona do wystawiania faktur, w których cena jednostkowa netto towaru będzie wskazana z dokładnością od pięciu do ośmiu miejsc po przecinku, tj. obejmującą części dziesiętne groszy, przy zastrzeżeniu, że wykazane na fakturze kwoty podstawy opodatkowania, podatku od towarów i usług oraz należności ogółem będą zaokrąglane do pełnych groszy?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym dopuszczalne jest wystawianie faktur, w których cena jednostkowa netto towaru wskazywana jest z dokładnością od pięciu do ośmiu miejsc po przecinku.
Zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy o VAT, faktura powinna zawierać m.in. (cyt.):
1)datę wystawienia;
2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a oraz pkt 25;
5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
8)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
9)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
10)kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
11)wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
12)stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13)sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku; kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
14)kwotę należności ogółem (...)”
Jednocześnie art. 106e ust. 11 ustawy o VAT stanowi, że (cyt.):
„kwoty podatku wykazuje się w złotych. Kwoty podatku wyrażone w walucie obcej wykazuje się w złotych przy zastosowaniu zasad przeliczania na złote przyjętych dla przeliczania kwot stosowanych do określenia podstawy opodatkowania. Kwoty wykazywane w fakturze zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki od 0,5 grosza zaokrągla się do 1 grosza.”
Według Spółki, kluczowym w niniejszej sprawie jest ocena czy pojęcie „kwoty” wskazane w art. 106e ust. 11 ustawy o VAT obejmuje również cenę jednostkową netto wskazaną w art. 106e ust. 11 ustawy o VAT.
Zdaniem Spółki, warto wskazać ugruntowaną i jednolitą linię orzeczniczą sądów administracyjnych wskazującą, że w odniesieniu do interpretacji przepisów prawa podatkowego pierwszeństwo ma wykładnia językowa, czego przykładem jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 października 2021 r. sygn. II FSK 979/21, w którym sąd wskazał, że (cyt.) „Zgodnie z przyjętą w orzecznictwie i doktrynie zasadą pierwszeństwa wykładni językowej w procesie wykładni prawa, należy w pierwszej kolejności zastosować dyrektywy wykładni językowej, a dopiero w przypadku dalszych wątpliwości lub w celu wzmocnienia wyniku wykładni językowej, sięgać kolejno po wykładnię systemową lub funkcjonalną.”
W tym kontekście należy wskazać, że na gruncie ustawy o VAT ustawodawca nie zawarł definicji legalnej słowa „kwota”, użytego w art. 106e ust. 11 ww. ustawy. Czyniąc zatem zadość zasadzie pierwszeństwa wykładni językowej, należy sięgnąć po definicję słownikową słowa „kwota”. Według Słownika Języka Polskiego Polskiego Wydawnictwa Naukowego, kwota to (cyt.) „pewna suma pieniędzy”. Według Wielkiego Słownika Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk, kwota to „pewna ilość pieniędzy”.
Zdaniem Spółki, treść powyższych definicji może być zastosowana do podstawy opodatkowania, kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto oraz należności ogółem widocznych na fakturze, gdyż są to faktyczne wartości pieniężne, cyrkulujące w ramach płatności między podmiotami gospodarczymi działającymi na rynku oraz mające wpływ na ich zobowiązania podatkowe względem państwa - można zatem powiedzieć, że w ich przypadku mamy do czynienia z „pewną sumą pieniędzy” czy też „pewną ilością pieniędzy”. Nie można jednak powiedzieć tego samego o cenie jednostkowej netto, która na fakturze pełni jedynie rolę przelicznika, który dopiero w połączeniu z ilością towaru tworzy faktyczną wartość wyrażającą kwotę należności, tj. rzeczywistą wartość pieniężną. Cena jednostkowa netto, choć wyrażona w walucie, nie jest sumą pieniędzy, a jednym ze współczynników, który należy brać pod uwagę przy obliczaniu kwot, o których mowa w art. 106e ust. 11 ustawy o VAT.
Powyższe, zdaniem Spółki, stanowi istotną przesłankę by uznać, że obowiązek zaokrąglania nie dotyczy zatem wszystkich wartości liczbowych wskazanych na fakturze, a jedynie faktycznych kwot pieniężnych, tj. wartość i podstawy opodatkowania, podatku oraz należności ogółem. Nie obejmuje on natomiast ceny jednostkowej będącej faktycznie jedynie technicznym współczynnikiem wykorzystywanym do wskazania sposobu obliczenia wartości podstawy opodatkowania w podatku od towarów i usług.
Powyższe ma również zastosowanie na gruncie wykładni systemowej omawianego przepisu art. 106e ust. 11 ustawy o VAT. Na fakturach podatnicy wykazują bowiem również inne dane liczbowe, które również nie podlegają obowiązkowi zaokrąglania do pełnych groszy. Przykładem mogą być kursy walut stosowane przy przeliczaniu podstawy opodatkowania, które w praktyce podaje się z większą precyzją (np. cztery lub więcej miejsc po przecinku). Gdyby bowiem uznać, że cena jednostkowa netto (faktycznie będąca jedynie przelicznikiem) jest kwotą w rozumieniu Ustawy o VAT, to powinno mieć to również zastosowanie względem kursu walut, która również jest przelicznikiem walutowym. Mimo to, dla faktur dokumentujących sprzedaż w dowolnej walucie wymienialnej innej niż polski złoty, wskazuje się kurs walutowy bez zaokrąglania do pełnych groszy, zaś dopiero wartość podatku, po zastosowaniu przelicznika w postaci kursu walutowego, jest zaokrąglana do pełnych groszy. Zdaniem Spółki, analogiczne podejście powinno obowiązywać względem ceny jednostkowej netto.
Spółka ponadto pragnie wskazać, iż powyższy tok rozumowania jest wprost odzwierciedlony w strukturze logicznej faktury elektronicznej w Krajowym Systemie e-Faktur (FA(2)). Dla pozycji odpowiadającej kwotom podstawy opodatkowania, wartości podatku oraz należności ogółem, struktura logiczna dopuszcza jedynie dwa miejsca po przecinku, co odpowiada zasadzie zaokrąglania do pełnych groszy. Jednocześnie dla innych wartości liczbowych przewiduje się większą liczbę miejsc po przecinku, np. dla wspomnianych kursów walut 6 miejsc po przecinku, zaś dla cen jednostkowych netto - 8 miejsc po przecinku, co wprost wskazuje, że dopuszcza się możliwość stosowania cen jednostkowych netto cechujących się większym poziomem dokładności, niezaokrąglonych do pełnych groszy.
Podsumowując, mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że dopuszczalne będzie wystawianie faktur, w których cena jednostkowa netto towaru wskazywana jest z dokładnością od pięciu do ośmiu miejsc po przecinku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek wystawienia faktury wynika z art. 106b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, zgodnie z którym:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Przepis art. 2 pkt 31 ustawy stanowi, że:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
W myśl art. 2 pkt 32 ustawy:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o fakturze elektronicznej - rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.
Stosownie do art. 2 pkt 32a ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze ustrukturyzowanej - rozumie się przez to fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie.
Na podstawie art. 106g ust. 1 ustawy:
Faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.
Jak wynika z treści art. 106g ust. 3a ustawy:
Faktura ustrukturyzowana jest udostępniana i otrzymywana za pomocą oprogramowania interfejsowego, o którym mowa w art. 106nc ust. 1.
Stosownie do art. 106nc ust. 1 ustawy:
Faktura ustrukturyzowana jest wystawiana i otrzymywana przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur za pomocą oprogramowania interfejsowego, w postaci elektronicznej i zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Zgodnie z art. 106nc ust. 3 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępnia na elektronicznej platformie usług administracji publicznej wzór faktury ustrukturyzowanej.
Ustawą z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1598), wprowadzono zmiany w zakresie KSeF, które miały wejść w życie 1 lipca 2024 r. Jednak, zgodnie z ustawą z dnia 9 maja 2024 r. zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r. poz. 852), zwanej dalej „ustawą zmieniającą” - termin wejścia w życie obowiązkowego KSeF został przesunięty na 1 lutego 2026 r.
Struktura logiczna e-Faktury FA(3) będzie obowiązywała od 1 lutego 2026 r. W pkt 6 Ogólnych założeń dotyczących formatu pól (danych) pliku faktury ustrukturyzowanej, Broszury informacyjnej dotyczącej struktury logicznej FA(3), opublikowanej przez Ministerstwo Finansów (https://www.gov.pl/web/kas/krajowy-system-e-faktur), wskazano, że:
Kwoty podawane są co do zasady z dokładnością do 2 miejsc po kropce - o ile występują (np. 12345.56).
W przypadku pól P_8B, P_12_XII, P_8BZ, P_12Z_XII, KursWaluty, KursWalutyZK, KursWalutyZW, KursWalutyZ, KursUmowny, Udzial, wartości podawane są z dokładnością do 6 miejsc po kropce - o ile występują.
Cenę jednostkową w polach P_9A, P_9B, P_9AZ oraz kwoty opustów lub obniżek prezentowane w polu P_10 można podawać z dokładnością do 8 miejsc po kropce.
Stosownie natomiast do art. 106gba ust. 1 ustawy, który wejdzie w życie od 1 lutego 2026 r.:
W przypadku gdy faktury ustrukturyzowane lub faktury, o których mowa w art. 106nda ust. 1, art. 106nf ust. 1 i art. 106nh ust. 1, dotyczą czynności o złożonej liczbie danych w zakresie jednostek miary i ilości (liczby) dostarczanych towarów lub wykonywanych usług lub cen jednostkowych netto, podatnik może wystawiać i przesyłać do Krajowego Systemu e-Faktur faktury ustrukturyzowane lub faktury, o których mowa w art. 106nda ust. 1, art. 106nf ust. 1 i art. 106nh ust. 1, z załącznikiem będącym integralną częścią faktury, zawierającym wyłącznie dane, o których mowa w art. 106e ust. 1, lub dane ściśle powiązane z tymi danymi, zwane dalej „fakturami z załącznikiem”.
Tym samym, możliwość wystawienia i przesłania do KSeF faktury ustrukturyzowanej oraz faktury, o której mowa w art. 106nda ust. 1, art. 106nf ust. 1 i art. 106nh ust. 1 tej ustawy, wraz z załącznikiem, zwanych „fakturami z załącznikiem”, dotyczy dokumentowania czynności o złożonej liczbie danych w zakresie jednostek miary i ilości (liczby) dostarczanych towarów lub wykonywanych usług, cen jednostkowych towarów lub usług bez kwot podatku (cen jednostkowych netto).
Jak stanowi natomiast art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy:
Faktura powinna zawierać:
1)datę wystawienia;
2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a oraz pkt 25;
5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
8)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
9)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
10)kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
11)wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
12)stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13)sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
14)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
15)kwotę należności ogółem.
Faktury są dokumentami o charakterze sformalizowanym. Zatem, co do zasady, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.
Zgodnie natomiast z art. 106e ust. 11 ustawy:
Kwoty podatku wykazuje się w złotych. Kwoty podatku wyrażone w walucie obcej wykazuje się w złotych przy zastosowaniu zasad przeliczania na złote przyjętych dla przeliczania kwot stosowanych do określenia podstawy opodatkowania. Kwoty wykazywane w fakturze zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki od 0,5 grosza zaokrągla się do 1 grosza.
Z ww. przepisu wynika, że ustawodawca tylko w jednym przypadku wyraźnie określa jaka wartość na wystawionej fakturze powinna być wyrażona w walucie polskiej - jest to kwota podatku. Istnieje zatem możliwość wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż w dowolnej walucie wymienialnej, ale kwota podatku powinna być zawsze wyrażona w walucie polskiej.
Z treści przepisu art. 63 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), zwanej dalej „Ordynacja podatkową”, wynika natomiast, że:
Podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych, z zastrzeżeniem § 1a i 2.
Powyższy przepis Ordynacji podatkowej ma charakter ogólny.
Z opisu stanu sprawy wynika, że są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działalność gospodarczą w branży (…) w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jednym z podstawowych obszarów Państwa działalności jest sprzedaż towarów do kontrahentów krajowych oraz zagranicznych. Sprzedaż ta ma charakter masowy, jednakże poszczególne dostawy są dostosowywane do indywidualnych potrzeb odbiorców. Wynika to ze specyfiki rynku, na którym Państwo działają - kontrahenci zgłaszają zapotrzebowanie na określone rodzaje (…) w danym okresie, a następnie zamówienia są kompletowane przez Państwa w oparciu o ww. zapotrzebowanie. W konsekwencji, każda dostawa cechuje się nieco innym asortymentem, aczkolwiek traktowana jest jako jedno zbiorcze zamówienie. Z tego względu w celu zapewnienia prawidłowej kalkulacji ekonomicznej transakcji, ustalają Państwo ceny jednostkowe netto w wewnętrznych systemach księgowych i rozliczeniowych w sposób zapewniający dokładne i rzetelne odzwierciedlenie wartości dostawy. Ceny te - z uwagi na masowy charakter sprzedaży oraz konieczność dokładnego przyporządkowania kosztów - w praktyce przyjmują wartości z dokładnością do części dziesiętnych grosza, tj. obejmują nawet pięć lub więcej miejsc po przecinku. W związku z powyższym, wewnętrznym modelem ustalania cen, w Państwa praktyce operacyjnej w przyszłości może pojawić się potrzeba wystawiania faktur sprzedaży, na których cena jednostkowa netto wskazana jest z dokładnością do pięciu lub więcej miejsc po przecinku.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy będą Państwo uprawnieni do wystawiania faktur, w których cena jednostkowa netto towaru będzie wskazana z dokładnością od pięciu do ośmiu miejsc po przecinku, tj. obejmującą części dziesiętne groszy, przy zastrzeżeniu, że wykazane na fakturze kwoty podstawy opodatkowania, podatku od towarów i usług oraz należności ogółem będą zaokrąglane do pełnych groszy.
Wskazali Państwo jednocześnie, że wykazane na fakturze kwoty podstawy opodatkowania, podatku od towarów i usług oraz należności ogółem będą, zgodnie z brzmieniem art. 106e ust. 11 ustawy, zaokrąglane do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza będą pomijane, a końcówki od 0,5 grosza zaokrąglane się do 1 grosza.
Odnosząc się więc do Państwa wątpliwości w zakresie dopuszczalności wystawiania faktur, w których cena jednostkowa netto wskazana zostanie z dokładnością od pięciu do ośmiu miejsc po przecinku, a więc obejmującą części dziesiętne groszy, wskazać należy, że w polskim systemie monetarnym nie funkcjonuje jednostka pieniężna o wartości mniejszej niż jeden grosz. Określony w ustawie sposób zaokrąglania kwot podatku ma na celu wyeliminowanie sytuacji, w której zobowiązanie pieniężne byłoby wyrażone w ułamkowej części grosza. Ponieważ nie istnieje nominał ułamka grosza, uzasadnione było uregulowanie prawne takich sytuacji i wprowadzenie, w zakresie wystawiania faktur, zaokrągleń kwot do pełnego grosza, w art. 106e ust. 11 ustawy.
Warto w tym miejscu wskazać, że zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 168):
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1)cena - wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę;
2)cena jednostkowa towaru lub usługi - cenę ustaloną za jednostkę określonego towaru lub określonej usługi, których ilość lub liczba są wyrażone w jednostkach miar w rozumieniu przepisów o miarach.
Przepisy ww. ustawy stanowią więc, że cena towaru powinna być wyrażona wyłącznie w obowiązujących jednostkach pieniężnych, jakimi są złote podzielone na 100 groszy.
Tym samym, skoro grosz jest najmniejszą jednostką pieniężną i jest niepodzielny, to ułamkowa część grosza powinna ulec zaokrągleniu do pełnych groszy, tj. do drugiego miejsca po przecinku, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki od 0,5 grosza zaokrągla się do 1 grosza, stosownie do zasady zaokrąglania wyrażonej w art. 106e ust. 11 ustawy. Celem zaokrąglania jest uwidocznienie cen jednostkowych w pełnych groszach, a nie w ułamkach grosza, gdyż nominał ułamka grosza nie istnieje.
Wyjaśnienia w tej sprawie również wymaga definicja pojęcia „kwoty”, zawartego w art. 106e ust. 11 ustawy, ze względu na jego powiązanie z ceną jednostkową towaru bez kwoty podatku (ceną jednostkową netto), wskazaną w art. 106e ust. 1 pkt 9 ustawy.
Ustawa oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie definiują pojęcia „kwota”. Wobec braku w ustawie takiej definicji, należy odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku języka polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem „kwoty” należy rozumieć „pewną sumę pieniędzy”, dawniej była to „ilość, liczba”. Według Wielkiego Słownika Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk (https://wsjp.pl/), „kwota” to „pewna ilość pieniędzy”.
Tym samym, ww. definicja znajduje zastosowanie do wszystkich wartości, cen i kwot pieniężnych wymienionych w art. 106e ust. 1 ustawy, łącznie z ceną jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto). W przypadku każdego z elementów faktury, wymienionych w art. 106e ust. 1 pkt 9-15 ustawy, mamy do czynienia z „pewną sumą pieniędzy” czy też „pewną ilością pieniędzy”, czyli również w przypadku ceny jednostkowej netto. Bez względu na to jaka ilość (miara) będzie potrzebna kontrahentowi zgłaszającemu zapotrzebowanie na dany towar, cena jednostkowa netto tego towaru będzie już stanowiła pewną sumę pieniędzy lub pewną ilość pieniędzy, należną dostawcy. Cena ta nie może więc na fakturze pełnić jedynie roli przelicznika czy technicznego współczynnika, który należy brać pod uwagę przy obliczaniu pozostałych kwot. Zarówno więc przed jak i po połączeniu z ilością towaru cena ta tworzy faktyczną wartość wyrażającą kwotę należności, tj. rzeczywistą wartość pieniężną. Cena ta już przed połączeniem z ilością towaru funkcjonuje podczas ustalania płatności za dostawy przez podmioty gospodarcze biorące udział w transakcjach na rynku.
Tym samym, obowiązek zaokrąglania kwot w fakturze, wynikający z art. 106e ust 11 ustawy, dotyczy również jednostkowej ceny netto, o której mowa art. 106 e ust. 1 pkt 9 ustawy.
W tym miejscu wskazać także należy, że pomimo, iż Krajowy System e-Faktur technicznie dopuszcza dokładność do 8 miejsc po kropce dla pozycji ceny jednostkowej netto, a dla pól dotyczących kursów walut - do 6 miejsc po kropce, to taka techniczna możliwość systemu informatycznego nie ma wpływu na obowiązek stosowania art. 106e ustawy, w szczególności art. 106e ust. 11 ustawy, z którego wynika zasada wykazywania na fakturach kwot wyrażanych w złotych z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku, a która to zasada dotyczy również ceny jednostkowej netto wykazywanej na fakturze.
W związku powyższym, stwierdzić należy, że również ceny jednostkowe netto, wykazywane przez Państwa na fakturach na rzecz kontrahentów krajowych i zagranicznych, wymagają zaokrąglenia do pełnych groszy, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie zasadami i przepisami ustawy.
Należy zaznaczyć, że powyższe dotyczy sytuacji, gdy cena jednostkowa, a dalej i wartość netto i wartość brutto wyrażone są w walucie polskiej, bowiem tylko polski złoty dzieli się na grosze.
Wyjaśnienia również wymaga kwestia konieczności stosowania do przeliczeń operacji gospodarczych opiewających na waluty obce kursów walut zaokrąglonych do czterech miejsc po przecinku, pomimo, że przedmiotem Państwa wątpliwości w tej sprawie, jest kwestia prawidłowości zaokrąglania elementu faktur wystawianych w walucie polskiej.
Na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Podatnik może wybrać sposób przeliczania tych kwot na złote według ostatniego kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny na ostatni dzień poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego; w takim przypadku waluty inne niż euro przelicza się z zastosowaniem kursu wymiany każdej z nich względem euro.
W myśl art. 31a ust. 2a ustawy:
Kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania określone w walucie obcej mogą być przeliczane przez podatnika na złote zgodnie z zasadami przeliczania przychodu określonego w walucie obcej wynikającymi z przepisów o podatku dochodowym, obowiązującymi tego podatnika na potrzeby rozliczania danej transakcji.
Wobec braku w ustawie definicji „kursu waluty”, należy ponownie odnieść się do wykładni językowej. Według Wielkiego Słownika Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk (https://wsjp.pl/), z ekonomicznego punktu widzenia „kurs waluty” to „cena zakupu i sprzedaży jakiejś waluty lub akcji notowanych na giełdzie”.Jednostka każdej waluty jest nośnikiem pewnej wartości, czyli ceną, bez względu na jej ilość. Jej posiadacz może zapłacić za towary i usługi lub dokonać wymiany na ekwiwalent wyrażony w innej walucie. Taka transakcja wymienna zostaje rozliczona według określonego kursu.
W przypadku kursów walut dokładność do czwartego miejsca po przecinku, gdzie najmniejszą możliwą zmianę wyznacza dziesięciotysięczna część ułamka dziesiętnego (tzw. pips). wynika ze specyfiki rynku walutowego oraz stosowanych na nim standardów.
Jednakże, zasada zaokrąglania, wynikająca z art. 106e ust. 11 ustawy, nie dotyczy kwot wykazywanych na fakturach wyrażanych w walutach obcych.
Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że nie będą Państwo uprawnieni do wystawiania faktur, w których cena jednostkowa netto towaru wskazywana będzie z dokładnością od pięciu do ośmiu miejsc po przecinku.
Państwa stanowisko uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
