Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.899.2025.1.KT
Usługi transportu towarów z Polski do Irlandii Północnej nie spełniają warunków dla stawki VAT 0% jako transport międzynarodowy, gdyż Irlandia Północna w kontekście usług jest traktowana jako państwo trzecie, nie zaś członkowskie, co wyklucza przekroczenie granicy UE wymagane dla tej stawki.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, w związku ze świadczeniem usługi transportu towarów z terytorium Polski na terytorium Irlandii Północnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
X sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest czynnym, zarejestrowanym w Polsce podatnikiem VAT i VAT-UE.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka świadczy na rzecz swoich klientów usługi spedycji obejmujące m.in.: transport towarów w tym międzynarodowy transport towarów, usługi związane z załadunkiem i rozładunkiem towarów, usługi administracyjne (takie jak np. dokonanie odprawy celnej towarów), a także usługi logistyki kontraktowej.
W związku z prowadzoną działalnością, Spółka świadczy również usługi transportu towarów z Polski do Irlandii Północnej na rzecz kontrahentów, będących podatnikami VAT z siedzibą w Polsce (dalej: „Kontrahenci”).
Wnioskodawca podkreśla, że Spółka świadczy jedynie usługę transportu towarów – w opisanym stanie faktycznym Spółka występuje wyłącznie jako usługodawca (tj. przewoźnik), a nie dostawca towarów.
W związku ze świadczoną usługą transportu towarów z Polski do Irlandii Północnej, Spółka pozyskuje i gromadzi wymagane dokumenty stanowiące dowód świadczenia usługi, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025, poz. 775 ze zm., dalej: „ustawa o VAT”).
Wnioskodawca jest w posiadaniu dokumentów transportowych, tj. w szczególności: międzynarodowego listu przewozowego (dokumentu CMR)/dowodu dostawy (dokumentu POD w formie papierowej bądź elektronicznej), z których jednoznacznie wynika, że w związku z przewozem towarów z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z Irlandią Północną.
Z uwagi na powstałą wątpliwość dotyczącą statusu terytorium Irlandii Północnej na gruncie przepisów ustawy o VAT – w szczególności w kontekście art. 83 ust. 5 pkt 1 – oraz wpływu tej kwalifikacji na możliwość zastosowania stawki VAT 0% dla usług transportu towarów z Polski do Irlandii Północnej, Wnioskodawca zwraca się z następującym pytaniem:
Pytanie
Czy w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę usługi transportu towarów z Polski do Irlandii Północnej na rzecz kontrahentów posiadających siedzibę w Polsce, możliwe jest zastosowanie stawki VAT 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, na podstawie dokumentów wskazanych w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT (np. list przewozowy), z uwagi na fakt, że Irlandia Północna – na potrzeby dostawy towarów – traktowana jest jako państwo członkowskie Unii Europejskiej, a nie państwo trzecie?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do świadczonej przez Spółkę usługi transportu towarów z Polski do Irlandii Północnej na rzecz kontrahentów posiadających siedzibę w Polsce, możliwe jest zastosowanie stawki VAT 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, na podstawie dokumentów wskazanych w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT (np. list przewozowy), z uwagi na fakt, że Irlandia Północna – na potrzeby dostawy towarów – traktowana jest jako państwo członkowskie Unii Europejskiej, a nie państwo trzecie.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.
W przedstawionym stanie faktycznym, Kontrahent pełniący rolę usługobiorcy ma siedzibę w Polsce. Tym samym, mając na uwadze treść art. 28b ust. 1 ustawy o VAT przyjąć należy, że miejscem świadczenia usługi transportu towarów z Polski do Irlandii Północnej jest Polska.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.
Z kolei, jak stanowi art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się m.in. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 8 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej (Dz. U. UE L 29/103 z 31 stycznia 2020 r.), przepisy prawa Unii wymienione w załączniku 3 do niniejszego Protokołu dotyczące towarów mają zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej.
W odniesieniu do Irlandii Północnej organy Zjednoczonego Królestwa są odpowiedzialne za stosowanie i wdrażanie przepisów wymienionych w załączniku 3 do niniejszego Protokołu, w tym za pobór VAT i akcyzy.
Zgodnie z warunkami określonymi w tych postanowieniach dochody wynikające z transakcji podlegających opodatkowaniu w Irlandii Północnej nie są przekazywane Unii.
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego Zjednoczone Królestwo może w odniesieniu do dostaw towarów podlegających opodatkowaniu w Irlandii Północnej zastosować zwolnienia z podatku i obniżone stawki podatkowe mające zastosowanie w Irlandii zgodnie z przepisami wymienionymi w załączniku 3 do niniejszego Protokołu.
Wspólny Komitet regularnie omawia wdrażanie niniejszego artykułu, w tym w odniesieniu do obniżek i przyjmuje konieczne środki w celu ich właściwego stosowania.
Wspólny Komitet może dokonać przeglądu stosowania niniejszego artykułu, biorąc pod uwagę, że Irlandia Północna stanowi integralną część rynku wewnętrznego Zjednoczonego Królestwa, oraz może w razie potrzeby przyjąć właściwe środki.
Na skutek powyższego, na potrzeby właściwej kwalifikacji transakcji polegającej na dokonaniu dostawy towarów, terytorium Irlandii Północnej traktowane powinno być jako terytorium państwa członkowskiego w rozumieniu ustawy o VAT, zaś transakcja dostawy towarów z Polski do Irlandii Północnej uznawana powinna być za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT).
Jednakże, na potrzeby właściwej kwalifikacji transakcji polegającej na świadczeniu usług, terytorium Irlandii Północnej traktowane powinno być jako terytorium państwa trzeciego.
Stanowisko to potwierdzone zostało również w broszurze informacyjnej „Informacja dotycząca podstawowych konsekwencji w obszarze VAT upływu okresu przejściowego po wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej” z dnia 2 września 2025 r. opublikowanej przez Ministerstwo Finansów (dalej: „Informacja”).
Jak wskazano w Informacji: „Po zakończeniu okresu przejściowego (tj. od 1 stycznia 2021 r.), co do zasady, Zjednoczone Królestwo nie podlega przepisom UE w dziedzinie VAT. W relacjach pomiędzy UE i Wielką Brytanią nie mają miejsca takie transakcje o charakterze wewnątrzunijnym, jak wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów/wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (transakcje B2B) oraz sprzedaż wysyłkowa z/na terytorium kraju (transakcje B2C), lecz zamiast tego występuje odpowiednio eksport lub import towarów.
Wyjątkiem jest terytorium Irlandii Północnej, gdzie na mocy Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej nadal obowiązują unijne regulacje VAT, jednakże wyłącznie w odniesieniu do obrotu towarowego.
Oznacza to, że przemieszczenia towarów pomiędzy państwami członkowskimi UE (w tym Polską) a Irlandią Północną (i vice versa) dla celów VAT jest traktowane tak, jak dotychczas.
W odniesieniu do świadczenia usług Zjednoczone Królestwo (w tym Irlandia Północna) dla celów podatku VAT jest traktowane jako państwo trzecie. W przypadku większości usług nie zmieniły się jednak zasady dotyczące określenia miejsca ich świadczenia (opodatkowania).
Wyjątek dotyczy m.in. wykonywanych na rzecz konsumentów usług wymienionych w art. 28l ustawy o VAT (np. prawnicze, księgowe, tłumaczeń, reklamy), niektórych usług transportu towarów. Ponadto wykluczona jest możliwość korzystania z procedury Mini One Stop Shop (MOSS) do usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych świadczonych na rzecz konsumentów ze Zjednoczonego Królestwa”.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy przedstawiona w stanie faktycznym usługa transportu towarów z Polski do Irlandii Północnej na rzecz Kontrahentów, stanowi usługę transportu międzynarodowego, o której mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o VAT.
Niemniej, aby jednoznacznie potwierdzona mogła zostać możliwość zastosowania przez podatnika stawki VAT w wysokości 0%, konieczne jest również zweryfikowanie czy w odniesieniu do realizowanej usługi transportu międzynarodowego spełniony pozostaje warunek określony w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT.
Jak wynika ze wskazanej regulacji, dla zastosowania do usług transportu międzynarodowego stawki 0% konieczne jest dopełnienie określonych warunków w zakresie ich dokumentowania.
Jak wskazano w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23 (tj. usług transportu międzynarodowego), w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora są: list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że dla zastosowania do usług transportu międzynarodowego stawki 0% konieczne jest dopełnienie określonych warunków w zakresie ich dokumentowania.
W szczególności, podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody potwierdzające wykonanie i charakter usługi, tj. faktyczne świadczenie usługi transportu międzynarodowego.
Prawo do zastosowania stawki podatku 0% w odniesieniu do usług międzynarodowego transportu towarów uzależnione bowiem jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło rzeczywiste przekroczenie granicy z państwem trzecim.
Jak wskazano w przedstawionym stanie faktycznym, w odniesieniu do usług transportu towarów z Polski do Irlandii Północnej, Wnioskodawca jest w posiadaniu wymaganych dokumentów transportowych, tj. w szczególności listu przewozowego, z którego jednoznacznie wynika, że w związku z przewozem towarów, nastąpiło przekroczenie granicy z Irlandią Północną.
Tym samym, w ocenie Spółki spełniony pozostaje warunek, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 w zw. z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, tj. warunek posiadania przez Spółkę dowodów świadczenia usług transportu międzynarodowego.
W konsekwencji, ponieważ:
(i)usługa transportu towarów z Polski do Irlandii Północnej na rzecz Kontrahentów, o której mowa w stanie faktycznym, stanowi usługę transportu międzynarodowego w myśl w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, oraz
(ii)Wnioskodawca jest w posiadaniu listu przewozowego, który stanowi dowód świadczenia usługi, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przedstawionym stanie faktycznym usługa ta powinna podlegać opodatkowaniu z zastosowaniem stawki VAT 0%, o której mowa w art. 83 ust.1 pkt 23 ustawy o VAT.
Tym samym, zdaniem Spółki prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w odniesieniu do świadczonej przez Spółkę usługi transportu towarów z Polski do Irlandii Północnej na rzecz kontrahentów posiadających siedzibę w Polsce, możliwe jest zastosowanie stawki VAT 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, na podstawie dokumentów wskazanych w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT (np. list przewozowy), z uwagi na fakt, że Irlandia Północna – na potrzeby dostawy towarów – traktowana jest jako państwo członkowskie Unii Europejskiej, a nie państwo trzecie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przy tym, na mocy art. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o państwie członkowskim – rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.).
W świetle art. 2 pkt 3 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium Unii Europejskiej - rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).
Stosownie do art. 2 pkt 5 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Według art. 8 pkt 1 ustawy o VAT:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.
Przy czym, zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT:
Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:
1)przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
a)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
b)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
c)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
d)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.
W art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o VAT wskazano, że:
Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:
1)towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
2)towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Z przytoczonego powyżej przepisu art. 83 ust. 5 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że prawo podatnika do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT jest ograniczone. Aby zastosować dla usług transportu międzynarodowego stawkę podatku w wysokości 0% konieczne jest bowiem dopełnienie określonych warunków w zakresie dokumentowania tych usług. Podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne, potwierdzające wykonanie i charakter usługi, tj. faktyczne świadczenie usługi transportu międzynarodowego.
Jak wynika z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do zastosowania dla usług międzynarodowego transportu towarów stawki podatku 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Istotą przywołanego przepisu jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, że towary będące przedmiotem transportu rzeczywiście przekroczyły granicę z państwem trzecim.
Należy zauważyć, że usługi transportu międzynarodowego są skorelowane z transportem towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju oraz z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego. Chodzi więc o faktyczne przekraczanie granic tych państw przez towary będące przedmiotem przewozu lub innego sposobu przemieszczania towarów. Konsekwentnie więc towary te muszą zostać przetransportowane spoza terytorium UE na terytorium kraju lub z terytorium kraju poza terytorium UE.
Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy o VAT przez terytorium UE rozumie się terytoria państw członkowskich UE, z tym że na potrzeby stosowania ustawy o VAT Irlandię Płn. traktuje się jako terytorium UE w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Płn. do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Płn. z UE i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej.
Zatem po 31 grudnia 2020 r. Irlandia Płn. dalej jest traktowana dla celów VAT jako państwo członkowskie UE, ale wyłącznie w odniesieniu do obrotu towarowego. Natomiast Protokół nie dotyczy świadczenia usług – w tym zakresie Irlandia Płn. jest traktowana tak, jak pozostała część terytorium Zjednoczonego Królestwa. Zatem w odniesieniu do świadczenia usług Irlandia Płn. jest traktowana jako państwo trzecie.
W przypadku usług transportu międzynarodowego to towary muszą być przewiezione lub w inny sposób przemieszczone m.in. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium UE do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju i na odwrót. W świetle ww. przepisów dany przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów mógłby być uznany za usługę transportu międzynarodowego tylko wtedy, jeśli terytorium Irlandii Płn. znajdowałoby się poza terytorium UE i podatnik posiadałby stosowne dokumenty.
Warunek udokumentowania przekroczenia granicy z państwem trzecim ma istotne znaczenie w kontekście usług transportu w relacji Polska – Irlandia Płn..
Należy zauważyć, że warunek przekroczenia granicy z państwem trzecim należy powiązać z towarami będących przedmiotem transportu a nie z samymi usługami. Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się bowiem przewóz lub inny sposób przemieszczenia towarów z miejsca wyjazdu z terytorium Polski do miejsca przyjazdu poza terytorium UE. To towary muszą być przewiezione/przywiezione poza terytorium UE/na terytorium UE. Zatem w przypadku usług transportu towarów z Polski do Irlandii Płn. nie mamy do czynienia z usługami transportu międzynarodowego (dla obrotu towarowego Irlandia Płn. jest traktowana jako państwo członkowskie). W przypadku terytorium Irlandii Płn. miejscem wyjazdu (nadania) oraz miejsca przyjazdu (przeznaczenia) będzie terytorium UE.
Dodatkowo należy zauważyć, że w przypadku usług transportu towarów z państwa trzeciego do Polski transport podlega 0% stawce podatku, jeżeli jego wartość wliczona została do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
W kontekście usług transportu towarów z Irlandii Płn. do Polski warunek wliczenia usług transportu do podstawy opodatkowania w imporcie towarów nie będzie spełniony. W przypadku bowiem obrotu towarowego z Irlandią Płn. mamy do czynienia z WDT i WNT a nie z eksportem i importem towarów.
Zatem w przypadku gdy, towar zostaje przemieszczony z terytorium Polski na terytorium Irlandii Północnej lub z Irlandii Północnej do Polski, to mając na uwadze postanowienia ww. Protokołu nie dochodzi do przemieszczenia towaru poza terytorium Unii Europejskiej. Towar jest przemieszczany na takich zasadach jak między dwoma państwami członkowskimi (transakcje dotyczące przemieszczania towarów między Irlandią Północną a państwami członkowskimi są uznawane za transakcje wewnątrzunijne).
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym, zarejestrowanym w Polsce podatnikiem VAT i VAT-UE. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczą Państwo na rzecz swoich klientów usługi spedycji obejmujące m.in.: transport towarów w tym międzynarodowy transport towarów, usługi związane z załadunkiem i rozładunkiem towarów, usługi administracyjne (takie jak np. dokonanie odprawy celnej towarów), a także usługi logistyki kontraktowej.
W związku z prowadzoną działalnością, świadczą Państwo również usługi transportu towarów z Polski do Irlandii Północnej na rzecz kontrahentów, będących podatnikami VAT z siedzibą w Polsce. Świadczą Państwo jedynie usługę transportu towarów – występują Państwo wyłącznie jako usługodawca (tj. przewoźnik), a nie dostawca towarów.
W związku ze świadczoną usługą transportu towarów z Polski do Irlandii Północnej, pozyskują i gromadzą Państwo wymagane dokumenty stanowiące dowód świadczenia usługi, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Są Państwo w posiadaniu dokumentów transportowych, tj. w szczególności: międzynarodowego listu przewozowego (dokumentu CMR)/dowodu dostawy (dokumentu POD w formie papierowej bądź elektronicznej), z których jednoznacznie wynika, że w związku z przewozem towarów z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z Irlandią Północną.
Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy, stwierdzam, że w tym konkretnym przypadku, świadczona przez Państwa usługa transportu towarów z terytorium Polski na terytorium Irlandii Północnej nie jest/nie będzie usługą transportu międzynarodowego, bowiem nie dochodzi/nie dojdzie do przemieszczenia towaru poza terytorium Unii Europejskiej. Tym samym do świadczonych ww. usług nie ma/nie będzie miała zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.
Wobec powyższego Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
