Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.794.2025.1.AWO
Odsetki od indeksowanych oszczędnościowych obligacji skarbowych, podlegające zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu, nie są uwzględniane w podstawie obliczenia daniny solidarnościowej, chyba że są częścią przychodów z działalności gospodarczej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 8 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan działalność gospodarczą w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG). Pana dochody opodatkowane są podatkiem liniowym.
Suma Pana dochodów za 2024 r. przekroczyła kwotę: 1.000.000 zł.
W terminie do 30 kwietnia po zakończeniu danego roku podatkowego, złożył Pan deklarację DSF-1 i uiścił Pan daninę solidarnościową w wysokości 4% podstawy obliczenia.
W roku 2021 i 2023 zakupił Pan w A czteroletnie indeksowane oszczędnościowe obligacje skarbowe. Zgodnie z postanowieniem listu emisyjnego danej emisji, oprocentowanie w pierwszym okresie odsetkowym wyrażone jest procentowo, a w następnych okresach odsetkowych doliczona będzie inflacja plus marża, również określona procentowo.
Biuro Maklerskie w 2024 r. wypłaciło Panu odsetki od obligacji za dany okres odsetkowy. Jako pełniący rolę płatnika podatku, od należnych odsetek, pobrało zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19%. Zatem, podstawa do wyliczenia daniny solidarnościowej została powiększona o sumę uzyskanych odsetek od obligacji skarbowych, a tym samym odprowadził Pan wyższy podatek w wysokości 4%.
Pytanie
Czy przy ustaleniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej należy uwzględnić dochód z tytułu wypłaconych odsetek od indeksowanych oszczędnościowych obligacji skarbowych?
Pana stanowisko w sprawie
Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wskazał Pan, że danina solidarnościowa nie jest podatkiem, chociaż uregulowana została w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stawka daniny wynosi 4% i jest obliczana od nadwyżki dochodu powyżej kwoty 1.000.000 zł.
Podał Pan również, że:
- za 2024 r. suma Pana dochodów podlegających opodatkowaniu przekroczyła wyżej wskazaną kwotę, zatem wystąpił [po Pana stronie – przypis organu] obowiązek zapłaty daniny solidarnościowej,
- podstawa obliczenia tejże daniny została powiększona o wypłacone odsetki od indeksowanych oszczędnościowych obligacji skarbowych, tym samym – co Pan podkreślił–odprowadził Pan wyższą kwotę daniny.
Po zagłębieniu się w przepisy podatkowe i ich interpretacje, stwierdził Pan, że do podstawy wyliczenia daniny solidarnościowej nie uwzględnia się przychodów, które zostały uzyskane z innych źródeł - w Pana przypadku wypłaconych odsetek od indeksowanych oszczędnościowych obligacji skarbowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 30h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.
W myśl art. 30h ust. 2 wyżej wskazanej ustawy:
Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:
1)kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz składek, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2
2)kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5
- odliczone od tych dochodów.
Do zapłaty daniny solidarnościowej zobowiązane są więc osoby fizyczne, których (wskazany wyżej) dochód przekroczył 1.000.000 zł. Osoby te, oprócz podatku dochodowego są obowiązane zapłacić dodatkowo daninę solidarnościową w wysokości 4% podstawy obliczenia.
Stosownie do treści art. 30h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w roku kalendarzowym, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się dochody i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z ust. 2 wykazywane w:
1)rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, jeżeli podatek wynikający z tego rozliczenia jest podatkiem należnym,
2)zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa
· których termin złożenia upływa w okresie od dnia następującego po dniu upływu terminu na złożenie deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej w roku poprzedzającym ten rok kalendarzowy do dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4.
Natomiast, na podstawie art. 30h ust. 4 tej ustawy:
Osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1, są obowiązane składać urzędom skarbowym deklarację o wysokości daniny solidarnościowej, według udostępnionego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego i w tym terminie wpłacić daninę solidarnościową. Przepisy art. 45 ust. 1b i 1c stosuje się odpowiednio.
W złożonym wniosku zaznaczył Pan m.in., że:
- zakupił Pan w Biurze Maklerskim czteroletnie indeksowane oszczędnościowe obligacje skarbowe,
- w terminie do 30 kwietnia po zakończeniu danego roku podatkowego, złożył Pan deklarację DSF-1 i uiścił Pan daninę solidarnościową w wysokości 4% podstawy obliczenia,
- podstawa do wyliczenia daniny solidarnościowej została przez Pana powiększona o sumę uzyskanych odsetek od obligacji skarbowych.
Podkreślił Pan również, że Biuro Maklerskie:
- w 2024 r. wypłaciło Panu odsetki od obligacji za dany okres odsetkowy,
- pobrało zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19%.
Wyjaśniam więc, że podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1.000.000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych:
- w art. 27 ust. 1, 9, 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody opodatkowane według skali podatkowej, m.in. ze stosunku pracy, działalności gospodarczej, rent i emerytur, umów o dzieło i umów zlecenia, itd.),
- w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zyski kapitałowe opodatkowane według stałej stawki 19%),
- w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowane podatkiem liniowym według stawki 19%) oraz
- w art. 30f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody zagranicznej spółki kontrolowanej opodatkowane według stałej stawki 19%)
- pomniejszonych o możliwe do odliczenia od tych dochodów składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o kwoty wymienione w art. 30f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. uwzględnioną w podstawie opodatkowania podatnika dywidendę otrzymaną od zagranicznej jednostki kontrolowanej oraz dochód z odpłatnego zbycia udziału w zagranicznej jednostce kontrolowanej, w części uwzględnionej w podstawie jego opodatkowania).
Co równie istotne, z art. 100 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.) wynika, że:
Obligacja skarbowa jest papierem wartościowym oferowanym do sprzedaży w kraju lub za granicą, oprocentowanym w postaci dyskonta lub odsetek.
Artykuł 30a ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych stanowi natomiast, że:
Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a:
2) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych, z wyjątkiem odsetek stanowiących dochód z wykupu przez emitenta obligacji, o którym mowa w pkt 2a;
2a) od dochodu z wykupu przez emitenta obligacji, od których są należne świadczenia okresowe.
Stwierdzam zatem, że na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odsetki od oszczędnościowych obligacji skarbowych stanowią - co do zasady - przychód opodatkowany na zasadach określonych w art. 30a ust. 1 pkt 2 tej ustawy. Ma to jednak miejsce wyłącznie wtedy, gdy obligacje skarbowe nie zostały nabyte przez Podatnika prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą - w ramach tej działalności. Do przychodów z działalności gospodarczej należą bowiem wszystkie przychody osiągane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem przychodów wymienionych w art. 14 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Potwierdza to brzmienie art. 30b ust. 1 pkt 1 i ust. 4 omawianej ustawy, stosownie do których:
- art. 30b ust. 1 pkt 1 tej ustawy:
Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
- art. 30b ust. 4 tej ustawy:
Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli odpłatne zbycie udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni, papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacja praw z nich wynikających, a także umorzenie, odkupienie, wykupienie albo unicestwienie w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wyroku z 26 września 2024 r., sygn. akt I SA/Rz 296/24, wyjaśnił ponadto, że:
(…) przepis art. 30b ust. 4 u.p.d.o.f. dokonuje klarownego rozdziału uzyskiwanych przychodów m.in. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, (którymi niewątpliwie są obligacje skarbowe, vide: art. 100 ust 1 ustawy o finansach publicznych) do właściwych źródeł przychodu. W tym wypadku analizowany strumień przychodów kapitałowych uzyskiwany w ramach działalności gospodarczej jest wyłączony ze źródła kapitały pieniężne i kierowany do źródła przychodów z działalności gospodarczej i rozliczany łącznie z innymi przychodami z tego źródła.
Zauważam, że przedstawiając własne stanowisko w sprawie, podkreślił Pan m.in., że:
(…) do podstawy wyliczenia daniny solidarnościowej nie uwzględnia się przychodów, które zostały uzyskane z innych źródeł - w Pana przypadku wypłaconych odsetek od indeksowanych oszczędnościowych obligacji skarbowych.
Opierając się więc na:
- treści złożonego przez Pana wniosku, z którego nie wynika, że wskazane obligacje skarbowe nabył Pan jako osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą - w ramach tej działalności, oraz
- zaprezentowanej przez Pana argumentacji,
- stwierdzam, że dochód z tytułu wypłaconych Panu odsetek od indeksowanych oszczędnościowych obligacji skarbowych nie należy do dochodów, o których mowa w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Słusznie Pan zatem wskazuje, że nie powinien być on uwzględniany przez Pana przy ustalaniu podstawy opodatkowania daniną solidarnościową.
Z wyżej wskazanych powodów, Pana stanowisko uznaję więc za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Końcowo zaznaczam, że:
- przedstawiany przez Pana zakres żądania (zadane pytanie) zakreśla granice w jakich mogę wydać interpretację indywidualną. Przedmiotowe rozstrzygnięcie dotyczy zatem tylko wyznaczonego przez Pana przedmiotu wniosku - zakresu Pana pytania.
- procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając indywidualną w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym we wniosku - nie prowadzę postępowania dowodowego. Przy wydawaniu tej interpretacji dokonałem więc wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm., dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
